**Maalismasut 2009** tammikuussa

Musta on tulossa vanha. Eilen katselin järkyttyneenä, kun meidän takapihan edustalla olevalla polulla nuoriso (ja taisi olla muutama vanhempikin mukana) räjäytteli rakettejaan. Sihtasin kaihdinten välistä silmä kovana, etteivät pommit tule meidän pihalle ja sytytä mökkiä tuleen. Mietin myös miehelle, että taidan soittaa kohta poliisit - mies kehoitti rauhoittumaan.

Aamulla huomasin, että läheinen roskis on räjäytetty. Vastuutonta. Lisäksi 2 pihapiirin koltiaista herättivät minut päiväuniltaan ampumalla joitain pommeja talomme seinää vasten. Pistin tohvelit jalkaan ja menin ulos valittamaan niille. Kohta ovat varmaan ampuneet postilaatikkomme tuusan nuuskaksi.

Pari vuotta sitten touhu olisi vielä mennyt toisesta korvasta ulos, mutta nyt verenpaineet nousivat. Etenkin yhteisen omaisuuden tuhoaminen (mm. roskikset) ottaa pannuun. Vaiva taitaa olla perinnöllinen, sillä äitinikin soitti eilen illalla hermostuneena, että kylän nuoriso riehuu sielläkin pommeineen ja koira-parka oli vauhkona. Naapurin volvoonkin oli osunut, ja pelkäsi omankin auton puolesta.

Eilen muutenkin näytti, että raketteja ammuttiin enemmän kuin viime vuosina. Rakettikaupassa ei taantuma taida vielä näkyä - vai olisiko sillä käänteinen vaikutus? Mitä enemmän taloudellista ahdistusta, niin sitä komeammat pommit?

No, huomenna töihin, ja sitten taas viikonlopun viettoon. Jos tänä iltana jaksais vielä tehdä vähän töitä kotoa käsin, niin huomenna ois lungimpi päivä.

T.Marais ja Mökö 30+4

Hyvää uuden vuoden alkua kaikille!

Meillä eilinen sujui kivasti, miehen veli vaimoineen oli meillä viettämässä iltaa. Syötiin hyvin, katottiin leffaa ja vuoden vaihtuessa katsottiin muiden raketteja ;) . Meillä nautiskeltiin tacoista ja pizzasta.

Täällä oli parikin kyselyä menossa. Vastataanpa nyt niihin:
Työt: Miehen työpaikka tuulettaa henkilöstöä lähes vuosittain, mutta silti mies on luottavaisin mielin. Mun työpaikalla on menossa ISOT organisaatiomuutokset, jotka astuvat voimaan ilmeisesti kesällä, viimeistään 1.1.2010 enkä siis tiedä onko mulla työtä mihin palata äippävapaalta/hoitovapaalta :/ .

Rahat: Mä saan kolmelta ekalta kuukaudelta palkkaa, äitiyspäivärahasta ei ole vielä tietoa, kun hain sitä viimeisten 6 kk:n tulojen perusteella. Lainanlyhennys+korot meillä on 1200?/kk ja lainan mentyä tililtä rahaa on kuukausittain käytettävissä semmonen 2500 ?, toinen lapsilisä nostaa summaa 110 ? :) .

Rintapumpusta ootte jutelleet. Mulla se oli oikein tarpeellinen. Mä en ostanut sähköpumppua, sillä pärjäsin oikein hyvin Avent Isis käsipumpun kanssa (vaikka lypsinkin 6 kk:n ajan ja yht. yli 100 litraa). Samaisella pumpulla mennään tämäkin kerta, toivottavasti kestää vielä, vaikka tulee todennäköisesti olemaan kovassa käytössä.

Äh, nyt jää kesken, mies patistaa poikaa vahtimaan...

Iines ja Sintti 30+5

Kaa
Joulupukki toi minulle tuon Avent Isis käsipumpun. Sellaista olinkin toivonut. Itse halusin pumpun ihan sillä ajatuksella, että haluan pitää oman kroppani (=rintani) kunnossa, jos imetys ei vaikka lähde heti käyntiin. Haluan myös että mahdollisimman suuri osa lapsen saamasta maidosta on äidinmaitoa, tuli se sitten pullosta tai suoraan rinnasta. Ja yksi hyvin, hyvin epäitsekäs syy ( :D ) on se, että haluan itsekkin välillä päästä harrastuksiin ja koiran kanssa tuulettumaan. Jos lapsi vaikka oppisi mahdollisimman pian pulloonkin rinnan ohella (peukut pystyssä). Imettää kyllä aion niin paljon ja pitkään kuin mahdollista.

Moi!

Meillä Uusi Vuosi meni suht rauhallisissa merkeissä naapureiden kanssa juhliessa syöden ja ampuen raketteja. Kahden jälkeen tultiin jo kotiin nukkumaan miehen kanssa.

Rintapumpuista olette keskustelleet...sellainen on minunkin hommattava kyllä mutta en osaa millään päättää ostanko käsikäyttöisen vaiko sähköpumpun. Kertokaa nyt kummankin edut ja haitat, hintaeron tajuan toki mutta muuten, miten esim. sähköpumppu olisi parempi kuin käsikäyttöinen? Merkin olen päättänyt, juttujenne perusteella Avent olisi hyvä valinta.

ärrieri 28+4

Oikein hyvää uutta vuotta kaikille!

Käynnisteltiin uutta vuotta eilen kavereilla ja puolen yön aikaan koirat ja lapsi oli jo nukkumassa (ihme kyllä) ja jaettiin pieni shampanjapullo tuossa kadulla ihan kahdestaan. Ja tietysti kaikki paukuttelevat naapurit oli siinä... Marais mä olen kanssa henkisesti keski-ikäinen enkä ymmärrä paukuttelua ollenkaan. Onneksi koirat ei häiriinny mutta ihan pelkät roskat pitkin teitä harmittaa. Ja se meteli tietysti.
Rintapumppua en ollut hankkinut ennen synnytystä ja mies lähti pumppuostoksille heti kotiutumisen jälkeen. Meillä on aventin käsikäyttöinen ja olin tosi tyytyväinen, helppo käyttää yhdellä kädellä ja puhdistaa. Meillä tykättiin myös aventin pulloista.
Oma napa oli tarkastettavana tiistaina 30.12. ja kaksosilla kaikki hyvin. A edelleen perätilassa mutta kuulemma viikolla 36 aletaan vasta miettiä sektiota jos ei mitään tule ennen sitä eikä lapsi käänny. B on raivotarjonnassa. A:lla oli painoa 1,3kg ja B:llä 1,4kg. Nukkuminen onnistuu vain oikealla kyljellä. Maanantaina onkin sitten neuvola ja seuraava ultra vajaan kolmen viikon päästä. Herkästi käskivät ottamaan yhteyttä jos jotain tulee mutta kohdunkaulaa oli jäljellä n 3cm ultratessa eli kaikki vaikutti ok.
Kohta alkaa House, tänään tuplana!!!

BiaBia ja kekkoset 29+4

Sanokaa oonko ihan väärässä kun en käsikäyttöisestä aventin pumpusta tiedä, mutta ainaki sähköistä voi käyttää joko sähköllä tai manuaalisesti. Jotenka manuaalisesti käytettynä se on ihan samanlainen kuin käsikäyttöinen johon ei tuu sitä sähköosaa mukaan?

Ainun käsikäyttöinen oli minusta ihan kätevä ja sopi mulle kans hyvin joten sitä kehun kyllä kanssa.

Raketit ei ärsyttäny uuden vuoden yönä kun niitä ei meidän talon lähellä (suojaisa paikka) räjäytelty. Poika nukku levottomasti ku mäiske kävi, mutta nukku kuitenki.. Tuo roskisten polttelu on jotain aivan käsittämätöntä.. Miten ihmiset osaa olla tyhmiä :kieh:

Niin onhan niitä sähköisiä rintapumppuja käytettynä huuto.netissä jos ei muualta löydy ja sellaisen ihan välttämättä haluaa :)

Ja tämmönen linkki löyty: http://www.ozbaby.fi/verkkokauppa/www/popupcard.php?id=171

IHANAA JA ONNELLISTA UUTTA VUOTTA KAIKILLE!

Täällä uudenvuoden juhlinta tapahtui todella rauhallisesti, syötiin hyvin ja käytiin läheisellä pelikentällä katselemassa ilotulitustakin. Vauvalla oli myös bileet käynnissä, mies oli valvonut vielä tunnin mentyämme nukkumaan ja tunnustellut kun Multeri potki ja nyrkkeili.

Kaa kysyi lapsivakuutuksen päätöksestä. Emme saaneet vakuutusta Turvasta, haemme uudestaan kun muksu täyttää sen 2kk.

Sympatiaraskautta on havaittavissa täälläkin, mies on lihonut n. 5kg odotusaikana ja nyt jopa alkanut ravaamaan öisin vessassa :LOL:

Rintapumppua en ole ajatellutkaan, saako noita apteekista? Vois passittaa miehen hakemaan sellaisen sitten synnytyksen jälkeen jos on tarvis. Aiotteko muuten hankkia itkuhälyttimen?

Meille tuli eilen vaunut, tilasimmekin harmaat Brio Kombit. Ovat kyllä minun mieleeni, kasaaminen oli vain hieman hankalaa mutta onnistui muutaman tunnin räpeltämisen jälkeen. Tuntuvat kevyiltä ja ovat nätit, toivottavasti osoittautuvat käytössäkin hyviksi. Pian niitä pääseekin lykkimään, laskettuun aikaan enää pari kuukautta ja reilu viikko päälle!

upupa ja ihanainen muksija-Multeri 30+3

upupaepos: Meillä on jo itkuhälytin esikoisen ajalta ja suosittelen ostoa. On se kätevä sitten matkoillakin mukana ja jos vaikka vauva menee mummolaan niin sielä se voi olla hyvässä käytössä. me asutaan rivarissa, mutta on se helpompi ku on se hälytin niin ei tarvii ihan hiiren hiljaa olla sisällä että kuulee. en oo kyllä kokeillu että toimiiko nuo enää. saattaa olla uusien osto. meinaan tuo esikoinen on saattanu saaha nuo käsiinsä...

Niin ja kait niitä rintapumppuja saa apteekista. En oo kyllä ihan varma.

Nyt kun rupesin tarkemmin tutkimaan googlen kautta rintapumpuista niin aloin itsekin innostua. Voishan se olla jees. Jos ihan eka ostais Avent Isis käsipumpun.
Jos laittais mies hakemaan moisen synnytyksen jälkeen. :p

Päivät kuluvat hitaasti ja lonkka/selkäkivut pahenevat välillä niin että en kykene edes istumaan lainkaan saatikka vaihtamaan asentoa sängyssä maatessani. Väsymys ei enää paina, jotain positiivista tässäkin. =)

MUOKS: Itse en hanki itkuhälytintä. Turha moinen omaan käyttöön, syykin on selitettävissä: en vain kuule. Onneks on melkein 60neliön asunto ja vauva jatkuvasti lähettyvillä.

Mömmis & potkija 28+5 :heart:

Hyvää Uutta Vuotta 2009

Muutama kuukausi ja se on sitten meidän kuukausi. Käyn merkkaamassa, että olen lukenut. Kirjoittelen paremmalla ajalla ja siitä tulee sitten romaani. :snotty:

Ollaan koko perhe kuukauden päivät oltu sairaina, ja olo on sen mukainen, mutta siitä sitten myöhemmin. Joten se on olllut syynä, etten ole jaksanut kirjoitella. |O

Hyvää alkanutta vuotta kaikille maalismasuille!! :flower:
Uusi vuosi meni ihan rauhallisesti, kävin muutamat raketit paukuttamassa kavereiden kanssa ja sitten kotiin nukkumaan. :) Särky vaan piinaa koko ajan, ei oikein tunnut mikään helpottavan. On aika väsyttävää ja hemppakin oli taas laskenut joten sekin asiaan vaikuttaa. Uuden vuoden aattona oli neuvola ja ultra. Kaikki muu ihan ok, paitsi se hemppa, painokin oli joulusta huolimatta tippunut muutama sata grammaa viime käynnistä! Aamusokerit on edelleen ihan pyllyllään ja terkka tuumaili, että tod.näk. insuliinit saan asiaa hoitamaan. Ainut vaan että aika ä.polille on vasta 13. päivä. Eli aika myöhäseen menee tuon hoidon aloittaminen, kun ajattelee että laskettuun on enää vajaa 11 viikkoa ja synnytys siis +/- 2 viikkoa tuosta... No, ultrassa vauvan painoksi tällähetkellä arvioitiin n.1,4 kiloa, johon lääkäri totesi että ei mikään pieni vauva ainakaan! Mutta eikös tuo nyt ole ihan ok paino näillä viikoilla?? Ainakin eri nettisivujen ja kirjojen mukaan mennään ihan niissä mitoissa kun pitäisikin. Lääkäri oli muutenkin taas niin epäselvä, että ei oikeen jäänyt siitä käynnistä mitään käteen. Istukan tilanteestakaan ei nyt sanonut juuta eikä jaata. Olin neuvolakortista lukevinani, että istukka olis ok, mutta lääkärin käsialakin on niin epäselvä, että en voi 100% varma olla. Mutta kaipa tuokin sitten siellä ä.polilla selviää. Pikkunen kyllä sai kauhen myllertämiskohtauksen kun ultrattiin, potki anturia ihan kunnolla. :heart:

Työ ja talous Äippärahapäätöstä ei ole vielä tullut, kun sitä hain 6kk tulojen perusteella. Kaipa sieltä jotain rahaa tulee. Työsopimus mulla päättyy 8.2. ja ä.loma alkaa 10.2. Tiedä sitten kuinka tuo yksi työtön päivä vaikuttaa tulevaisuudessa mihinkin tukiin... Siihen ainakin vaikuttaa että siirryn suoraan kelan rahaan, enkä ensin saa sitä 3 kuukauden palkkaa. Ketuttaa siinämielessä, että samassa työpaikassa olen ollut jo yli 3 vuotta, mutta määräaikasilla sopimuksilla. Töitä kyllä varmaan tulevaisuudessakin tuossa työpaikassa riittää, kun sijaistilanne on aika huono. Mies on tällähetkellä lomautuksella, eli liiton rahalla. Jotain työviritelmiä sillä on, mutta ei mitään varmaa vielä tiedossa. Mutta niillä eletään mitä saadaan. Tietty kuluja on omakotitalossa ihan mukavasti lainan lisäksi, mutta onneks on vähän rahaa säästössäkin.
Rintapumppua vois kyllä harkita. En ole niihin vielä yhtään tutustunut, mutta ilmesen kätsyjä ne ovat? Itkuhälyttimen ajattelin myös hommata. Jotenkin tuntuu turvalliselta kun ajattelin pikkusta pihalla nukuttaa mahdollisimman paljon. Muista vauvan varusteluista puuttuis vielä hoitopöytä, amme+jalat ja sitteri. Mua jotenkin houkuttais esm. Bebesiltä löytyvä DooMoo "sitteri", on aika mukavan oloinen (ja hintanen!). Tuossa linkki,
http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?cPath=24_60&products_id=1852
Sitten vielä kysymys, eli oletteko kuivannut vauvan vaatteita kuivausrummussa, kielloista huolimatta? Onko mennyt pilalle?
Sellasta tälläkertaa, vointeja kaikille!!

Riine ja Pallopää 29+3

Hei,

Rintapumppu: Itsellä on käsikäyttöinen pumppu ollut edellisten lasten kanssa, mutta tuo onkin tosi vanha pumppu. Niinpä sain siskolta lainaksi sähkökäyttöisen Avan pumpun, joka on viime vuonna ostettu. On varmasti tuhat kertaa parempi kuin tuo vanha. Pumppu olikin elinehto kun pääsin laitokselta kun rinnat pakkautu niin täyteen maitoa ettei vauva saanut rinnasta kiinni. Varmaan taas käy niin.

Itkuhälytin: On tullut hankittua jo nuorimmaisen kanssa. Ja saatiin se juuri lainasta pois. On tosi kätevä kun nukutan vauvan ulkona. Kuulee kun vauva herää. Niin ja kaikilla matkoilla ym. Mutta tosiaan valmiina on jo.

Onko kukaan miettinyt tutti kysymystä? Minä ostan sen heti jo laitokselle. Meille ei tule toista pekalon imijää. Mielummin tutti, josta pääsee eroon. Nuorimmainen oli vasta seitsemän vanha kun peukalon imeminen jäi ja siihen ei kynnelit ym. auttanut tuon taivaallista.

Ihanaa kun on nyt kahtena viimeisenä yönä saanut nukuttua ilman turhia heräämisiä ja vessa reissuja. On ilmeisesti univelkaa kun päikkärit on maistunut kahdesti päivässä ja vielä unta riittää yöksikin.

Neuvola olisi keskiviikkona ja painoa on varmasti tulluut hurjasti lisää:( Ihan pelottaa mennä sinne.

Lotta ja typy 30+2

Taidanpa kallistua käsikäyttöisen pumpun puoleen....on se nin paljon halvempi kuitenkin..

Itkuhälytin meillä on of course, voi sitten hyvillä mielin puuhailla itse ulkona kun vauva nukkuu sisällä ja toisinpäin.

Tutti annetaan vauvalle heti, ei se vieroittaminen vaikeaa ole. Peukalosta on vaikeaa vieroittaa...

Häpyluun säryistä, mulla särkee välilllä enemmän tai vähemmän, joskus ei ollenkaan. Vaihtelee. Inhottavaa!

Menen jo rikkirikki, hajoo kaikki paikat. *nauraa* Meinas mennä olka sijoiltaan ja sit onnistuin vääntää selän jotenki ihmeellisesti. :D Saa olla aina kiljumassa miestä apuun. "Etsää vaan voisi ottaa iisimmin ja pysyä paikallas?" toteaa toinen. :LOL:

Vitsit ku en osaa levätä tai muutenkaan, hirvee hinku tehdä kaikkea.

Mömmis & potkija 28+6

Kyllähän me vauvelille tuttia tyrkytetään jos se sen huolii. Esikoinen ei aluksi huolinu ja minä pöljä menin opettamaan sille tutin lutkutuksen ku poika oli 7kk. Heh! no sain sen kyllä sitte 1,5v pois melko helposti. Viikon itki tutin perään.

Häpyluun säryistä: Kärsin viikon putkeen niistä joulun aikaan ja hädin tuskin pääsin liikkeelle. Nyt on vähän helpottanu. Pystyy jo taas ulkonakin olemaan. Välillä tulee sellaisia vihlaisuja.

Itkuhälytintä en ole ajatellut hommata. Mutta se nyt ei ole varmaksi sanottua. Etukäteen tuskin ostan, mutta sitten jos tuntuu, että tarvitaan.

Tuttia en ajatellut käyttää. Mutta kyllä varatutin ostan varmasti etukäteen, jos vauvan imemisen tarve onkin suuri, niin ei sitten käy niinkuin Lotta kuvaili. :) Toimintamalli on ehkä iskostunut päähän seurattuna läheltä siskon perhettä, joiden kolmella lapsella ei ollut tutteja eikä hälyttimiä. Mutta vauvat ja perheet on toki erilaisia, joten katsotaan sitten ihan tarpeen mukaan.

Rintapumpun ostan, niin saan maitoa varastoon, jotta mieskin voi ruokkia vauvaa sillä välin, kun olen jossakin omilla asioilla. Upupaepops, kyselit saako niitä apteekista. Niitä löytyy tavaratalojen vauvaosastoiltakin. Ja ihan Vapaa Valinnan tutti-hyllyllä oli myös. :)

Tänään meillä on iltapäivällä käynti Taysissa kontrolliultrassa istukan paikan tähden. Kiva nähdä vähän etukäteen paikkoja, jos joudunkin sinne, enkä pääse Vammalaan. Kiire on kova, saamme kuulemma varautua jonottamaan. Aamulehdessä muuten luki juuri vähän aika sitten, että Tays lopettaa synnytysvalmennuksen ajan puutteen vuoksi. :/

Rv 31+2

Hyvää ja onnellista uutta vuotta kaikille!

Tuteista: on pari tuttia jo ostettuna tai saatuna, mutta mietin niiden käyttöä vielä. Kun tuntuu, että tutin käytöstä tuomitaan kun se ei ole hyväksi hampaille tai jotain.. :ashamed: Tässäkin asiassa olen päättänyt olla stressaamatta ja laittaa tutin suuhun, jos tilanne sitä vaatii, potematta tunnontuskia! :saint:

Rintapumpusta mitä sen kanssa kannattaa tehdä? Tarviiko sitä ostaa etukäteen kun ei yhtään tiedä, että tarvitseeko sitä vai ei..?

isyysvapaista Sitä on se 1-18 arkipäivää. Siinä kelan vihkosessa on ohje, miten sitä haetaan ja milloin voi pitää. Noi Kelan jutut on kyllä NIIN monimutkaisia, että meinaa pää hajota jo niihin eri termeihin, mitä käytetään kaikista vapaista... Varsinkin nyt raskauden aikana, kun pää on muutenkin ihan pehmeä, niin ei mee jakeluun noi jutut.. Käytiin Kelassa ja siellä huomattiin noiden isyysvapaiden kanssa vielä sellainenkin ongelma, että kun mies valmistuu huhtikuussa, niin isyysvapaan tuet lasketaan siitä opintotuesta eikä palkasta. Eli miehen pitää olla ainakin pari kuukautta töissä, ennenkuin kannattaa hakea sitä isyysvapaata, jotta päivärahan määrä olisi edes jotenkin kohtuullinen..

Kivuista Häpyluu on varsinkin kävelylenkin jälkeen tosi kipeä. Neuvolassa sanottiin, että johtuu siitä, kun vauvan pää on jo niin alhaalla ja painaa. Sitten yksi isoin ongelma on ylävatsakipu pallean kohdalla. Iltaisin ärtyy tosi pahaksi ja samalla särkee myös lapaluiden kohdalla selässä. Mikään asento ei ole hyvä. Illat ovat aika tuskaisia olleet muutaman päivän aikana.

Sain sairaslomaa kaksi viikkoa, mutta työterveyslääkäri ei meinannut antaa sitä aluksi olenkaan. Piirteli vaan kaavaa siitä, että kyllä minä töitä saan, kun palaan työelämään. Että äläl huoli, kun kerroin, että työnantaja haukkui työskentelyni ihan totaalisesti. Itkeä tirautin ja kerroin, kuinka öisin asia valvottaa. Lopulta suostui antamaan sen kaksi viikkoa ja ohjasi minut pomoni puheille! :eek: Vaikka pomon takia en töihin halua enää mennä. Lääkäri sanoi vielä, että sinulle jää varmaan huono kuva työnantajasta, mutta kehoittaa kuitenkin yrittämään työntekoa vielä ennen äitiysloman alkua. MIKSI?!? Kun en kuitenkaan palaa sinne enää. Hoki moneen otteeseen, että vauva on tärkein ja raskaus, mutta ei ottanut huomioon minun henkistä tilaani suhteessa työhön. Onneksi tämä piina loppuu kohta.

Sori tämä litania.. :ashamed: Onneksi on kaksi viikkoa sentään lepoa!

Mulla kävi muuten tuon ainun rintapumpun kans sillai että jäi se pumppausosa reissunpäälle. Piti sitte tissit täysinä (automatkalla) vauva just pullosta syöneenä käydä paikallisesta apteekista pumppu ostamassa ja se makso 43euroa! Siis ainun käsikäyttöinen joita saa halvimmillaan 20euron pintaan :/ Kyllä harmitti, mutta pakko oli ostaa kun olo oli niin tukala ja ettei tule tulehdusta.. En siis tajunnu pumppuosan jäämistä ennen vauvan syöttöä..

Mimmukalle jaksamisia sinne! Kyllä se rintapumppu kannattaa hommata ja nimenomaan etukäteen ennen synnytystä. Kun se maito nousee tisseihin, siinä on huumori kaukana jos tarttee lähteä etsimään rintapumppua kaupasta vastasyntyneen kanssa. Boobsit on räjähtämäisillään siinä vaiheessa ja pahimmassa tapauksessa vauva ei pysty syömään jos tissit on aivan täynnä eikä osaa käsin lypsää. Jatkoa ajatellen on helppoa käydä vaikka lenkillä tai jumpassa kun isä voi antaa pullosta omaa maitoasi vauvalle. Esikoisen kanssa se oli ehdoton kapistus ja hommaan sen kyllä nytkin...

Tutin käytöstä kritisoijia löytyy aina mutta tutkimustulokset osoittavat, että tutin käytöstä ei ole mitään haittaa ainakaan ensimmäisen vuoden aikana. Hammasvaivat tulevat ennemminkin peukalon imemisestä, sitä kun et voi vauvalta pois ottaa jos siihen tottuu. Lisäksi vauvalla on imemistarve, joka ei liity ainoastaan ruokintaan vaan ilman nälkääkin vauvalla on imemisen tarve. Aina ollaan tutteja lapsille annettu eikä kuinkaan ole käynyt, tämä on vaan nyt tätä nykyajan höpötystä taas että kaikki on pahasta ja luomua vaan kehiin...

Heipsan,

Viimeistä lomapäivää viedään. Mitenköhän mä jaksan vielä kuukauden töissä :eek: . Lomalla oon nukkunut n. 10-12 tunnin yöunia ja silti on veto poissa.

Säryistä: Särkee täälläkin. Alapäässä on painetta ja vihlontaa. Jalkoja en saa enää lähekkäin kun häpyluuhun sattuu. Pitää siis istua jalat levällään ja kävellä kun ankka :/ .

Tutti on jo ostettu valmiiksi. Esikoisella oli tutti lähinnä yökäytössä eikä se häirinnyt imetystä ja hampaatkin näyttää ihan suorilta ja näteiltä :) .

Vauvan koosta: Kukahan mietti sitä vauvan kokoa, kun oli käynyt kokoarviossa? No, joka tapauksessa, mulla oli rv 30+2 vauvan kokoarvio 1,5-1,6 kg ja sanottiin, että on iso vauva tulossa. Toisaalta lääkäri tokaisi, että nelikiloinen synnytettävä on nykyään ihan normaalikokoinen. No, mulla kun on yksi vaikea synnytys takana, lapsi oli nelikiloinen ja oma lantio kapeahko niin synnytys tosiaan saatetaan käynnistää viimeistään rv 38. Ja tuo koko katsotaan rv 35 uudestaan, jolloin sovitaan käynnistetäänkö aikaisemmin vai ei. Jos nyt on tulossa samanlainen lapsi, kun esikoinen, niin tämä viihtyy masussa rv 42 saakka, jolloin on tosiaankin riskisynnytys tiedossa :/ . Siihen en kyllä suostu.

Iines ja Sintti 30+6

Olen kyllä ärrierin kans sitä mieltä että kyllä sitä tuttia voi käyttää ilman että siitä haittaa olisi.

Muutenkin pitää vähän katsoa että mitä vauvalle ostaa kun nykysin on kaikenlaisia "hömpätyksiä" tarjolla. esim kävelytuoli, puuhamatto, kuvia kattoon heijastava mobiili ja yms. Meillä myös hoitopöytä kuuluu tähän kategoriaan. Meillä kävelytuolissa ei viihdytty ja puuhamatto oli liian "hankala" (ei kiinnostunu siitä pahemmin ja liian pienikin se oli.) Ja tuo mobiili on varmaan ihan jees, mutta ihan hirmu hintanen ja loppupeleissä se voi olla pelottavakin vauvan mielestä. Markkinoilla on paljon kaikenlaisia, että esikoista odottavalla on pää ihan pyörällä.

Kauheasti on tosiaan noita neuvoja ja "käskyjä", mikä on hyvää ja mikä huonoa hoitoa. Otan kyllä tutin käyttöön jos vauva suostuu sitä syömään. Ja noista hömpötyksistä, oon hieman miettiny sellaista koliikkikeinua.... Onkohan se ihan turha ja kallis...?
:saint:

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=112&valikoimaid=7

Yhteistyössä