**Maalismasut 2009** helmikuussa

Moi!

Onnittelut avioitumisesta Hendulle! Upupalla toivottavasti jo nyytti kainalossa, ihanaa!

Pian alkaa vauvauutisia satelemaan tännekin pinoon :) Itse vielä yhtenä kappaleena, enkä ihmeempiä odotakaan tapahtuvan ennen ensi viikon loppupuolta, olo on edelleen hyvä, eikä masukaan pahemmin ahdista...

Vaateasiaa: Minä myös aion käyttää sairaalan vaatteita, mukavan rento olo, eikä tosiaan erotu massasta ;) Kotosalla luulen omien vaatteiden sopivan päälle, niin ovat sopineet edellisillä kerroillakin, vaikka painoa tullut hiukan enemmän kuin nyt.. Oloasu/verkkarilinjalla kuitenkin mennään, luulisin. Imetyspaitoja en vielä koskaan ole käyttänyt, nyt voisi sellaisiakin hankkia. Liivejä olen ostanut kahdet, lisää ostelen sit myöhemmin.

Neuvolakäynnit ovat olleet mun parin viimeisen viikon kohokohtia.. Täälläkin sos. kontaktit harvenneet sen verran, että on mukavaa päästä jutustelemaan kivan tädin kanssa. Koko raskausaika on sujunut hyvin, ehkä sekin sit syynä siihen että nla ei tunnu "pakkopullalta" ja tietysti tuo tuttu, mukava täti auttaa asiaa. Ehkä olo olisi toinen, jos kemiat ei pelaisi.

Täytyykin mennä tästä päivälevolle masun ja kirjan (ja irtokarkkipussin..) kanssa :saint:


Sohvi 39+2
 
Ihanaa aurinkoista keskiviikkoa!

Vika lääkärineuvola on nyt sit takanapäin. Sekä terkka että lääkäri olivat sijaisia, joten oli vähän tyhmä käynti, kun oli vaan outoja naamoja. Mulla on samanlaiset ajatukset noista neuvolakäynneistä kun mimmukalla; ei niin kauheesti siellä tykkää käydä, mutten pitäis siitäkään ettei niitä olis. Mutta aika harvoin mä oon neuvolassa käynyt moniin muihin verrattuna. Nytkin sain ajan parin viikon päähän, vaikka "normaalisti" aika olis ollu jo ens viikolla. Mulla kun ei mitään isompia ongelmia ole, niin en jaksa siellä koko ajan rampata, mutta haluan silti välillä kaydä tsekkaamassa et kaikki on hyvin.

Mutta siis neuvolakäynnin tuloksia:

rr 83/143
pissa puhdas
painon muutos +540 g / viikko
hemppaa ei mitattu, kohdunsuu puolipehmeä mutta kiinni ja kanavaa jäljellä 2,5 cm.

marza ja minimuru 36+3


 
No niin.. olen sitte käynyt viimeksi kaksi viikkoa sitten, kun vein mokkulan huoltoon, ja silloin oli menossa sivu 20, eli en edes yritä lukea mitä kaikkea välissä on tapahtunut :D

Tänään piti lähteä tutustumaan synnärille, mutta jää ensi viikolle, kun kävin aamulla neuvolassa ja sain vielä tälle päivälle lääkäriajan. Kaksi viikkoa sitten oli paikat sentin auki ja kanava lyhentynyt ja koska supistuksia on koko ajan, enkä yhtään tiedä milloin oikeasti pitää lähteä, niin saan ainakin tietää mikä on tämänhetkinen tilanne. Mistä muuten tulikin mieleen että mulla piti alkaa olla neuvolakäynnit nyt viikon välein, enkä saanut uutta aikaa ensi viikolle..

Fazerinalle paljon onnea !! :flower:
 
Sairaalavaatteet päällä minäkin ajattelin mennä... tosin niihinkin on jo tottunut kun on joutunut kättärillä melkeinpä asustelemaan tän alkuvuoden.

Nyt kovasti odottelen tulisiko lähtö... Ikävää juilintaa´/menkkamaista jomotusta ja järkky paineentunne heti jos nousee pystyasentoon... täällä siis vaihteeks makoillaan.

Tänään on lisäks ollu ihan ihmeen huono olo... :eek: Tietäiskö joku voiko öklötys liittyä lähestyvään synnytykseen... mitään vatsavaivoja ei kuitenkaan ole?? Toivossa on hyvä elää et liittyis siihen.

Jatkan surffailua ja kärvistelyä, kun muutakaan ei pysty. :x

aiti78kerava 35+3
 
aiti78kerava Joo, mulla on kans ollu pari päivää huono olo. Mistähän se johtuu? Ei oo raskausmyrkytysoireita ja eilen neuvolassa kaikki ok. En hoksanu kysyä tosta kuvotusolosta, tuntuu niinku olis vatsatauti tulossa, mut ei muita oireita. Närästyskään ei oo pahana nyt.

Hannami ja Tyyppi 38+0 Jee!! :D
 
Kaa
Te, joilla on lemmikkieläimiä; miten luulette eläinten suhtautuvan uuteen tulokkaaseen? Mites on mennyt teillä, joilla on jo lapsia ennestään? Mikä jännittää, vai jännittääkö mikään?

Itselläni on siis keskikokoinen aikuinen uroskoira. Koira on tottunut lapsiin, on ollut koko ikänsä lasten kanssa tekemisissä, vaikkei omia lapsia meillä ennestään olekkaan. Suhtautuminen vauvoihin on : "yhdentekevää, ei tosta ole iloa", taaperoihin ja alle kerhoikäisiin : "apua, sängyn alle ettei ne vedä korvista... tai jos vetää niin lopettaisivatpa äkkiä... kärsitään tässä sitten niin kauan...", ja kouluikäiset ovat : "ihanaa! leikkikaveri! Juostaan, painitaan, heitetään palloa!". Eli suhtautuminen tulokkaaseen ei huoleta. Johtajuus on meidän perheessä kunnossa, joten koira tietää paikkansa. Emme ole myöskään koskaan "vaavineet" koiraa, koira on ollut koira, ei lapsenkorvike.

Eniten minua huolestuttaa mahdollinen lapsen allergia. Jo pelkkä ajatus siitä, että lapsi voisi olla allerginen rakkaalle koirallemme, tekee pahaa ja saa kyyneleet silmiin. Onneksi minulla on koiralle muutamakin eri paikka uudeksi kodiksi, jos tarve sellaiselle tulee. Samassa kaupungissa ja läheisillä ihmisillä, joten koiraa pääsisi katsomaan milloin vain.
 
täällä edelleen yhtenä kappaleena |O
kahtena iltana alkanut todella ikävät menkkamaiset kivut ja kivuttomia supistuksia on myös ollut. aamulla taas ei mitään :headwall:
olo rupee tosiaan olemaan ahdistava kun ei pysty kunnolla nukkumaan. noh huomenna on luvattu tänne kunnon lumisade joten silloinhan se sitten syntyy kun miehen olisi oltava töissä.
sairaalavaatteista aion käyttää heidän vaatteita niinkuin kahdesta ensimmäisestäkin. omat liivit otan kyllä mukaan kun ne sairaalan oli jotenkin oudot.
vatsan tärinä en ole kertaakaan sellaista tuntenut enkä muista että olisin kahdesta ensimmäisestäkään. tosin pojasta on jo niin pitkä aika kun häntä olen odottanut niin ei muista kaikkea. hikkaa on ollut kaikista.
eilen sitten keitin tutit mitkä otan jo laitokselle ja rintakumit. myös sen voiteen rinnoille hain tänään että on sekin valmiina kassissa.
kohta tarttis tehdä viimeiset kynnet ennen kun pidän paussia. jatkan sitten synnytyksen jälkeen ja sitten tuleekin jo mies kotiin kahden uuden nojatuolin kanssa :D
ostettiin eilen sellaiset mistä tulee se jalkarahi ja selkänojan saa alas. siinä on hyvä syöttää vaavelia ja vaikka ottaa päikkärit ;)

cadillac ja toukka 39+1
 
Pahan olon syy... itellä ajoittain ja oon tulkinnu sen niin, että vauva painaa tuolta alhaalta jotain isoja verisuonia. Samaan tyyliin kuin jos olis selällään. Istuessa tulee monesti nykyisin paha olo nimittäin.

Nyt kaikki Mammat ulos aurinkoon köpöttelemään niin vauvatkin intoutuu syntymään! Raitis ilma tekee hyvää kaikkiin vaivoihin :)

MM 39+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaa:
Eniten minua huolestuttaa mahdollinen lapsen allergia. Jo pelkkä ajatus siitä, että lapsi voisi olla allerginen rakkaalle koirallemme, tekee pahaa ja saa kyyneleet silmiin. Onneksi minulla on koiralle muutamakin eri paikka uudeksi kodiksi, jos tarve sellaiselle tulee. Samassa kaupungissa ja läheisillä ihmisillä, joten koiraa pääsisi katsomaan milloin vain.

Nykyään on allergioistakin vähän eri linja kun pari vuotta sitten... Nyt sanotaan jos lapsi on allerginen vaik just koiralle, et voi ottaa koiran niin lapsi siedättyy siinä samalla... Tietty pitää vähän kattoo miten pahat oireet on. Mut jos vaan vähän ni saattaa allergia lähtee...
 
Terve

Meillä oli kissa, kun esikoinen syntyi. Oli ollut jo kauan talossa. Mutta kuinkas ollakaan. Neiti on sitten kissalle allerginen. On niin voimakkkaasti, että jos on samassa paikassa tunnin missä asuu kissa. Niin iho menee ihan punaiseksi ja kahden tunnin kuluessa alkaa iho hajoilla ja vuotaa visvaa (nestettä) Iho on kipeä ja rikki. Meillä ei ollut kaksi vuotta sitten muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa kisumme. Koska ei ollut ketään tuttua kenelle kisumme olisi voinut antaa.
Allergiasairaalassa sanoivat suoraan, että jos alle 2-vuotialle tulee eläinallergia, niin se on voimakas ja siitä ei niin vaan yli päästä. Toisekseen suurena riskinä on, että lapselle tulee astma. Ja se on kanssa sellainen, jota en kyllä väkisin halua seuralaiseksi lapsellemme.

Tulin merkkaa samalla lukemiseni.

Eilen illalla kirjoitin pitkät jutut ja kaikki saakeli hävisi taas. Pitää illalla kirjoittaa uusiksi. Kun neiti on mennyt nukkumaan.

Jadekettu (edelleen sairaana) ja masuasukki 35+4 :heart: Ja oho kun viikon vähenee
 
Kaa
Itsekkin olen allerginen moenlle asialle, koiralle ihan eniten. Mutta siedättyminen on tapahtunut hyvin, koska miellä on "aina" ollut koira (lapsuudenkodissa sekä itsenäisesti asuen). Toivon, että mahdollinen lapsen allergia olisi samanlainen. Mutta se on sen ajan murhe... toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
 
Nyt on neuvolassa käyty sitten puolentoista kuukauden tauon jälkeen. Vartti meni ja kaikki ok. Vauva antoi doplerille heti monoa kun täti yritti sydänääniä kuunnella. Varmaan luuli että pääsi isin kanssa leikkimään:) Ensi viikolla sitten uudelleen.

Matka teki vain kipeää kun potkurilla potkuttelin tuon matkan. Mies kyllä tarjoutui mukaan lähtemään mutta eipä sinne kannata vartin takia tulla ja sitten työpäivä venähtää toisesta päästä pitemmäksi. Mielummin otan miehen kotiin aikaisemmin vaikka loppupäivän saa sitten makoilla ja lepäillä kun häpyluu on niin kipeä jälleen.

Tänään tuli viimeinkin huutonetistä huutamani käsilaukku. Vanhasta laukusta ollut vetoketju rikki jo kauan ja saanut mennä laukku auki tuolla kaupungissa. Ei vain raaskinut ostaa uutta laukkua kun on niin kallis tuo marimekon laukku. Pientä kulumista oli kulmissa mutta olin tosi tyytyväinen kun maksoin vain 25 euroa kun oikea hinta uudelle on kuitenkin 69 euroa.

Hyvin nukuttu yö takana ja nyt tuntuu että virtaakin riittää jälleen:) Kiakille aurinkoista ja mukavaa päivää. Itsellä on niin positiivisen kiva olo:) Niin ja odotellaan että yliajalle tämäkin vauva menee...

Lotta rv 38+0
 
Heips!

Eilen käyty sekä neuvolassa että vyöhyketerapiassa. Neuvola kuulumiset eka: Paino tippunut 400g viikossa, kaikkiaan kuitenkin raskauskiloja nyt 12. RR 122/73, Hb 148 (oli noussut 140--> vaikka en ole edes syönyt rautaa!!) :D , sf 31cm, pissa uhdas ja kaikki ok, Vauva on laskeutunut, huomasin jo maanantaina.. Tuntuis olevan tosi alhaalla.

Vyöhyketerapia oli kyllä oikeasti yhtä kidutusta, ne pisteet mitä hierotiin sähkön ja neulan avulla, olivat todella kipuherkät ja sai keskittyä ihan 110% että sitä varpan tonkimista kesti. Kipein kohta oli minulla varmaan isoissa varpaissa. Jännä juttu vaikka "neulalla" ei edes kovaa painettukaan. Käytiin kaikki synnytystä edistävät pisteet läpi muutamia kertoja. Supistukset eivät ainakana vielä ole olleet juurikaan kipeitä, mutta niitä tulee kuitenkin pitkin päivää ja tihenee iltaa kohden. Lauantaina uusiksi jos ei ala tehoamaan..

Värinästä, kyl meidän pikkuinen on tärissyt monestikin, vaikka 99% varmuudella tyttö onkin.. :)

Ihanaa kun eläimillä on alkanut karvanlähtö.. ARGH! Hevosta jynssäsin varmaan puolituntia ja koira sitä mukaa napsi (ja söi) hevosen karvatuppoja (*syvä huokaus*). Koiran kankuistakin alkaa tupsuja lähtemään, joten seuraavan kuukauden aikana meidän kämppä on taas kuin lammasteurastamo. :kieh:

Nyt kauppaan..

Niinu & itiö 38+6
 
Neuvolakäynti taas takana. Ei mitään ihmeellistä, sokerit oli ++, mut niin mulla on ollut lähes joka kerta jotain pissassa. Painoa ei ole tullut lisää ja verenpaine 118/80. Seuraava neuvolakerta on 9.3 eli kaksi päivää ennen laskettua aikaa. Terkkari oli sitä mieltä, että yli mennään ja puhuttiin sitten yliaikakontrollista yms. Täällä on ekakertalaiselle kontrolli äitipolilla 12 päivää lasketun ajan jälkeen (eli mulla n. 23.3). Tällöin, jos on kaikki kunnossa, lähetetään vielä kotiin ja vasta myöhemmin katsellaan käynnistystä. Yritän sitten totuttautua siihen ajatukseen, että maaliskuun loppuun mennään.

Melita ja virkeä Samuel 38+0
 
Heippa kaikki mammat!

Ollaan pojun kanssa tänään kotiuduttu ja silmäkulma kosteana luin ja kiitän teitä kaikkia onnitteluista. :heart:

Poika söi äsken ja vetelee makoisia unia. Hieman tässä ollaan vielä säikähdyksissä koska pojan bilirubiini arvot oli hieman taas nousseet. Mutta seurataan tiiviisti pojan vointia ja jos vointi menee huonommaksi niin sitten takaisin sairaalaan.

Aivan fantastista oli saada viikon mauttoman sairaalaruuan jälkeen pottumuussia ja nakkikastiketta!!! Ei saa tehdä liian hyvää ruokaa että ne kilot nyt lähtis imettämisen myötä karisemaan...onneksi puolet raskausaikana kertyneistä kiloista jäi sairaalaan.
Maha on nyt ällöttävän ihana höllylylly taikinamainen xD

Meillä kissa ei ole vielä mitenkään reagoinut nyyttiin, vähän tässä jänskäilen että miten suhtautuu. Voi olla että ei mitenkään kunhan mamma vaan jaksaa entiseen tapaan paijailla.

Kaikille erittäin antoisaa ja rauhaisaa loppu odotusaikaa. Niin me kaikki aletaan vihdoinkin poksumaan.. :heart:
 
Eläinallergia: Meillä oli kissa kun poika syntyi 12 vuotta sitten. Mutta allergia tuli sitten ja kissasta oli pakko luopua. Tosi paha allergia vielä tuli, oli hengenahdistusta ja astmaa. Mutta kun ollaan oltu erossa eläimistä nyt 10 vuotta niin oireet on helpottunut ja voi poika olla jo samassa tilassa eläinten kanssa. Mutta ei tietenkään tule edes kysymykseen eläimen hankkiminen enää.

Pitääpä taas jatkaa sukan kutomista pojalle, että ehtii saada vielä täle talvea jalkaan:)

Lotta rv 38+0
 
Moi!
meidän esikolla todettiin ihotestissä (prick) allergiseksi kissalle. Kissa on ollut meillä jo ennen esikon syntymää, eli saanut vasta-aineet jo raskausaikana. Ihotautilääkäri oli sitten sitä mieltä, että niin kauan kun ja jos ei tule pitkittynyttä flunssaa/nuhaa tai sitten hengenahdistusta, niin kissasta ei tarvitse luopua. Se kun siedättää itsestään. Oireet on olleet onneksi vain iholla ja nyt kun atooppinen iho on saatu ihan hyvään kuntoon, ei ole tullut edes iho-oireita, onneksi. Niin, ja esikko oli 4 v. kun todettiin atopia ja allergia.
Allergiat on sellaisia, että niitä ei kannata etukäteen niin kovasti surra ja miettiä. Se tulee jos on tullakseen.

Kävin tänään kirpparilla parhaan kaverini kanssa ja löysin kivoja 56 cm vauvanvaatteita, kakkoselle rattipulkan. Kaikista paras löytö oli kuitenkin sitteri. Se sellainen vihreä Emman sitteri jossa lelukaari ja jossa ei ole säädettävää selkänojaa jne, kaverini oli ostanut sellaisen uutena. Löydettiin ssiis sellainen ja maksoi..... 7 e... Olin ajatellut ostaa sen uutena ja olin just puhunut kaverilleni, että haluan sellaisen kun se oli muutaman pöydän päästä vastassa. :)

Näin tämä päivä.
Muija ja kevätmyrsky 35 + 4
 
annas00
Vauva jouduttiin ottamaan tosiaan kiireellä kun supparit laimenivat vaikka sainkin sitä supparilääkettä.
Siinä rytinässä tosiaan muksun pulssi laski ja sen vuoksi iski todellakin kiire saada tuo ihana pallero ulos maailmaan vauhdilla.

Ai kamala..mulla menee viikko kun luen kaikki mitä täällä tapahtunut. Ei taida poika antaa mulle aikaa ihan niin paljoa xD
 
Fazerina: kauanko olitte sairaalassa pojan kanssa? Mite oma toipuminen on lähteny? Henkinen kuin fyysinenkin?

Täällä tosiaan hermo tiukalla flunssan kourissa ollaan. Miehen kanssa riidoissa ja muuta mukavaa. Mä en jaksa katella sitä!! onneks se on työt, mä tulisin hulluks varmaan jos me keskenään pyörittäis tässä päivät..
Olin ulkoilemassa äsken ja kiva ku tuli suomeks sanottuna kusi housuun.. tollanen spontaani aivastus sit kasteli housut ja kiva kävellä kotiin pari kilometriä ku perä ihan jäässä.. niin ku varmaan kaikki lapsuudesta muistaa niin se pissa ei kauan lämmintä... et varmaan on tosi hyvät lantiopohjalihakset. sain sääliviä katseita. ja mä kävelin ylväänä pää pystyssä kaikkine mahoineni housut märkinä.. nyt voi jo nauraa... :LOL:

eilen kävin neuvolassa ja ei mitään ihmeellistä. Sydän äänet laski välillä 116 joten jäi vähän sellanen olo, et mitenkähän tuo nyt tuolla mahassa voi, mut kai se on ihan normaalia.

Niinu: missä ne "pisteet" oli mitä se paineli?

Tietääkö joku muuten siitä epiduraalista, et otetaanko se pois "päältä" ponnistuvaiheessa? Laitetaanko aina puudutetta ja kipulääkettä? vai miten se menee? yritin googlettaa mut en oikein löytäny mitään ja synnytyskertomuksia en lue ennen ku oon saanu tän oman eliön ulos...

Muty 37+ 5 (?)
 
Äklötysolositähän mullakin on ollut perjantaista asti lievänä, mutta silloin oli vähän enemmänkin ja vatsakin vähän sekaisin. Vatsan toiminnan vilkastuminen saattaa olla merkki lähestyvästä synnytyksestä, luonto hoitaa itse tyhjentämisen ettei tarvita ruiskeita. Menkkamaista kipua ja ajoittaista supistelua ollut kanssa sieltä perjantailta. Nää loppuajat ei ole kivoja ei.

Pöttis
 
myymä
muty: Haa tiedän tuon tunteen kun pissaa lirahtaa housuun aivastaessa :D Kyllä siinä tulee NIIN mummo olo että! :D
Epiduraalista myös sen verran että mun tietääkseni se laitetaan "kerta-annoksina" ja lisätään sitä mukaan kun tarvitaan, eli ei ole mitään "tippa"systeemiä, joka tiputtelis sitä jatkuvasti, jos sitä edes meinasit? :)

Meillä mies toi tänään meille sen Obh Nordican hierontatuolin ja on kyllä NIIN mainio. Siinä kyllä mainittiin että raskaanaolevien tulee keskustella sen käytöstä lääkärin kanssa mutta tietääkseni alaselän hieronnassa on vain "supistusriski" joka ei muuten tässä vaiheessa ole YHTÄÄN huono juttu :D
Oli myös käynyt ostamassa mun miniläppärille minihiiren kun oon valittanut tän oman "hiirialustan" vaikeudesta :)

myymä ja pikkuveli 36+6 :)
 

Yhteistyössä