**Maalismasut 2009** helmikuussa

Tuuli2
toinen juttu,mua kiinnostaa minkälaisia kohdunsuun ja kaulan tilanteita teillä on ja siis etenkin uudelleensynnyttäjät, mulla on nipin napin 1,5 cm kohdunkaula, kohdunsuu pehmeä ja hieman auki,tuntuu että lääkäri on justiinsa laittamassa mua sairaalaan, mutta onko teillä ollu miten esim.edellisissä raskauksissa, onko lyhentynyt aikaisin, ja mitä siitä seurannut?onko kellään kokemuksia..? :)
Kolmatta lapsukaista odotan nyt tehtiin testi että ennenaikaisuuden riski olisi olemassa... reilu kaksi viikkoa makoilin jo sairaalassa ja nyt kotona siis vuodelevossa (vessassa saan käydä ja kahvipannun verran painoa nostaa), kovasti jalat ristissä yritän olla rv.31+6

kohdunkaulaa 2,5cm, kohdunsuu pehmeä ja reilulle sormelle auki. Tämä tilanne ollut viikolta 27asti, onneksi supistelut eivät ole avanneet lisää.

edellisessä raskaudessa oli vastaava tilanne viikolla 38+3, esikoisen neuvolakorttia en nyt löydä :/

rv.31+6

Muutto ohi, ja enää muutama laatikko purkamatta. Yllättävän nopeasti meni, meillä oli loistava työnjohto-organisaatio :D eli kaikki onnistui ihan niinkun suunnittelinkin.
Huomenna vielä loput tavarat paikoilleen ja sitten voi alkaa miettiä niitä tapetteja.

Noista synnytyskertomuksista, niitä en ole pahemmin lueskellut, mutta tuntuu että joka paikassa näytetään nyt juttuja vauvoista ja synnytyksistä ja lastenhoidosta. Ja jo puolen vuoden ajan joka toisella vastaantulijalla tuntuu olleen vaunut mukana. Rasittavaa, haluaisin hetkeksi unohtaa koko tulevan synnytyksen, nyt kun tuntuu että kaikki on hyvin, eikä kovempia supistuksiakaan ole ollut aikoihin. Varmaan nyt yöllä tulee muutama, kun tänään olen kaikista kielloista huolimatta reuhtonut koko päivän.. silti jos edes yhden ihan kokonaisen päivän saisi olla ajattelematta koko asiaa..

Voivoi, nyt on paikat edelleen kipeinä. Eritoten alapää. Panadolia vedetty ja koomailtu sohvalla. Jospa kohta pääsis jotenkin nukkumaan. :)

Mulla on kauheen kuuma olo. Ihanku saunassa käyty ja huhhuh. :eek:

Mömmis & potkija 33+1

Oho, Viipille tais tulla lähtö sitten ihan oikeesti! Tästä se poksuminen kuulkaas alkaa, veikkaan että ensi tai viimeistään sitä seuraavasta viikosta alkaen aletaan saada viikottain vauvautumisuutisia.

Kiva kuulla taas Kekkosten kuulumisia, BiaBia! Ihanaa kun olet saanut jo Sylvinkin sylkkyyn :heart:

Pesänrakennusvietti on aika kovana päällä. Siivoan ja järjestelen koko ajan, tosin voimien mukaan. Mies välillä ihan suutahtaa, kun en sais sen mielestä tehdä enää muuta kuin makoilla ja komentaa miestä tekee kotitöitä :LOL: Musta on ihan kiva touhuta, kun vielä ehtii ja jaksaa. Olin niiden pukamien vuoksi ihan hajoamispisteessä jossakin vaiheessa kun en voinut sängystä nousta, mä en kestä sellaista toimettomuuden tunnetta. Mulla ei ole ollut missään vaiheessa onneks mitään ennenaikaisen synnyttämisen riskiä, joka olis sitonut mut vuodelepoon. Ja nyt aletaan mennä jo suht turvallisilla vesillä viikkojen suhteen, supistuksia tulee päivittäin muutamia mutta täysin kivuttomia ja lääkärien mukaan kuuluvat tässä vaiheessa jutun juoneen.
Ensi viikolla meille tulee uusi lipasto, ja käydään ostamassa lisää Lundiaa kun hyllymetrit loppuu kesken. Eli pientä rymsteerausta luvassa. Sovittiin miehen kanssa että tehdään ennen torstain äippäpolikäyntiä kotona suursiivous ja laitetaan kaikki viimeisetkin vauvaroinat paikalleen, JOS sattuu käymään niin että jään sillä reissulla sairaalaan. Mua jännittää ihan kauheasti taas se kontrolli, mulle on kehittynyt raskauden aikana kamala lääkärikammo. Onneksi mies tulee mukaan, olisin viime reissulla järsinyt sormenpääni irti jännittäessäni jos olisi joutunut yksin menemään.

Eilen oli miehen veljen häät, oli oikein kivat pienet kekkerit perheiden kesken. Äsken kotiuduttiin sitten kavereille järjestetyistä kemuista, jotka nekin menivät loistavasti: vaikka väkeä ja viinaa oli runsaasti, ei juomalasiakaan mennyt rikki. Eikä kukaan ollut liian humalassa, mulle tulee vaivaantunut olo jos joku puolituttukin nolaa itsensä superhumalassa joissain juhlissa.

Nimestä muuten vielä, jos nyt saadaan pikkuruinen tyttö niin kuin ultrassa lupailtiin, niin nimi on valmiina (edellyttäen että tyttö on nimensä näköinen.) On lintuaiheinen nimi, jonka keksin ja mieskin ihastui siihen siltä istumalta. Mutta tämä versio pidetäänkin sitten salassa nimiäisiin asti :)

upupa ja Multeri 34+5

(pahoittelen rönsyilevää tekstiä, tähän aikaan yöstä ajatus ja kirjoitustaito eivät työskentele yhdessä kovinkaan sulavasti)

Kukaan tuskin enää muistaa minua, sillä edellisestä kirjoituksestani on hurjan kauan aikaa mutta maalismasu siis täälläkin edelleen. Hurjan paljon onnea kaikille jo vauvan syliin saaneille!

Mua on alkanut lähestyvä synnytys jännittää ja hieman hirvittääkin. Pelkään, että tulossa on jättiläisvauva, vaikka mitään merkkejä siihen suuntaan ei kyllä ole. Ensi viikolla lääkärissä ultrataan vauvan asento ja samalla aion kysäistä kokoarviota. Yleisesti raskaus on mennyt valtavan hyvin, mitä nyt liitoskivut on silloin tällöin vaivanneet sekä miehen mielestä hieman ailahteleva mieliala =).

Yritän parantaa tapani ja ilmoitella itsestäni jatkossa useammin kun kuulumisianne kuitenkin seurailen.

nipsunapsu 35+4
(laskettuaika siis 4.3. ja synnytyspaikka ulkomailla, jos joku ihana sielu sen haluaa etusivulle lisätä )

Nyt tapahtui kummia. Tuossa puoli kasin aikoihin käväsin veksissä ja paperiin tarttui jtn mitä en ole ikinä ennen nähnyt. Onkoha se lapsivettä? Valkovuotoa ei siinä ollut (muutoin en ois välittänyt ton enempää, mutta!), vaan ihan voimakkaan vaaleenpunasta nestettä. Jos tota tulee ny lisää niin vois kyllä mennä polille kattoo vuotaako istukka vai mistä tuo tulee. :eek:

Mömmis & potkija 33+1

Voih, en oo varmaan pariin viikkoon käynyt täällä. han hävettää :ashamed: . Aika menee vaan niin hurjaa vauhtia.

Muutto meillä edessä mahdollisesti ensi viikonloppuna. Meinasi jo epätoivo iskeä kun ei asuntoa ollut löytyä mutta onneksi joku oli perunut niin meillekin vapautuu asunto. Aika hilkulle meni. Onneksi mies on hommannut jo muuttoapua jne joten eiköhän se siitä.

Neuvolakäynnyt ovat tihentyneet. Toissa pe olineuvola ja seuraava on nyt tulevana perjataina. Ei siellä ihmeitä ollut. Vauva kääntynyt raivotarjontaan ja painoo oli pudonut vajaa kilo edellisen välilä. Siitä sain motkotuksia mutta minkäs teet. Kyllä se nyt on jo kirinyt. Vointi on ollut kaikinpuolin hyvä ja töissäkin olen jaksanut. To ja pe oli vähän rankemoia päiviä ja ajattelinkin hakea saikkua jos sama tahti jatkuu mutta onneksi huomenna pääsen taas helpompiin hommiin. Ei ainakaan rasitu.

Kaa oli käynyt synnytysvalmennuksessa. Me mennään tän kuun 14 päivä. Hyvä ttietää vähän etukäteen mitä siellä on. Synärin ovella ei vissiin enää käydä.

BiaBia'lle onnittelut vauvoista. Niin niitä vaan alkaa putkahtelemaan.

Hansku ja Sintti 32+2

=)

Alkuperäinen kirjoittaja Hermina:
Kiitos Kaa uudesta pinosta!
Kivut ja säryt ja muut vaivat mulla on viimeisen viikon aikana alkanut tuntua kohdunsuulla? tai jossain siellä alhaalla tosi kipeitä vihlaisuja. Tietääkö joku, mitä ne on? Tulee yleensä kun liikkuu, mutta siis myös sängyssä saattaa tulla asentoa vaihtaessa. Oliko sulla Mömmis just tällaisia?
Kyllä ollut tollasta muutaman viikon ajan. Se on yhtä tuskaa se kääntyily. Eilen illalla oli se _pahin_, piti jo karjua samalla ku vaihtoi asentoa. :ashamed:
Eilen alkoi btw selkeet alapäävihlaisut, semmonen menkkamaiset viillot.

Nyt iski pieni näläntunne. Aamupalaksi appelsiinia ja kolaa. Ah. :D

Kyllä toi nyt Mömmis ihan lapsivedeltä kuulostaa, keräile kamat jo valmiiksi ja muista huulirasva! SAiraalan tehokas ilmastointi tekee äkkiä suun korpuksi ettei uskalla hymyillä tai irvistää..
Sulla kuitenkin on supistellut varsin paljon teksteistä päätellen. Onea matkaan jos lähtö tulee!

BiaBIa, taas matkalla lypsylle

BlaBla, noku tuntuu ettei tää ny ole ihan vielä tulossa. :eek: Vois kyllä soittaa sinne nyt. On jo sen verta epävarma olo. Itseasiassa suppareistakaan ei ole tietoakaan nyt pariin päivään, tietty se ei aina tule. Hämmentävää.

zoe-f: niin nyt siis on se eka päivä. eilen vissiin aamupöpperössä kirjotellu. :LOL:

viime yö tuli sitte nukuttua sohvalla. olipa se mukava nukkua. :LOL: :LOL: esikoinen heräs aamulla ja oli ihan ihmeissään ku äiskä olohuoneessa nukku. niin mie tein edellisessäkin raskaudessa että sohvalla nukuin loppu ajan. saa paremmin nukuttua.

jossu ja tilli 36!! hui ku nuo viikot vaan lyhenee

Viipille kaikkea hyvää, toivottavasti vauvankureissu menee hyvin! :heart:

Täällä jaksellaan suht hyvin, alaselkä vaan kipeytyy nyt joka päivä. Ei tarvitse paljonkaan touhuilla kun selkä jo rasittuu. Ollaan aloitettu jo pakkaaminen hyvää vauhtia, hiukan on haikea mieli tästä osakkeesta muuttaa tavalliseen vuokrakämppään, mutta toisaalta nyt ei auta kuin ajatella että paikat on saatava kuntoon vauvan tuloa varten. Osakehan on nyt vittävaille myyty ja molemmat talotkin ovat myynnissä koko ajan. Jospa sitä sitten itsekin vielä joskus päästäis omaan kotiin.

Onko muilla tullut miten pahasti raskausarpia? Mulla ei mahaan vielä yhen yhtä, mutta tissit repeilee nyt aika ikävästi. :/ Normaalisiti kun on käyttänyt b-kuppia ja nyt tissit mahtaa olla jo lähempänä d-kokoa niin ei kai tuo ole sitten ihmekään. Rasvannut olen kyllä ihan alusta saakka ahkerasti.

Kaalle kiitos ja kummarrus jälleen vaivannäöstä! :flower:

Lapsen nimestä vielä, että me ollaan aika yksimielisiä jo vauvan nimestä. Sama nimi on ollut jo kauan esillä eikä tunnu parempaa vieläkään löytyneen. :)

Niinu & itiö 35+3

myymä
Kaa: Kiitos paljon uudesta pinosta :)

Biabia: Ihana kuulla taas kekkosten kuulumisia :) ja hyviä sellaisia..

ITselläni olisi tarkoitus hommata miniläppäri ennen synnyttämistä. (Mokkula onkin jo omasta takaa) joten onpahan sitten tekemistä kun osastolla tuntui ainakin esikoisen aikana olevan niin pirun tylsää :D

Pistokipu jatkuu edelleen eikä helpotusta löydy. Yöt menee kyllä jo paremmin kuin aiemmin! Pitää vaan jättää päikkärit väliin niin sitä ei heräile koko ajan ja unikin tulee hyvin!

myymä ja pikkuveli 33+3 :)

heipähei!:wave:

Vieläköhän tässä vaiheessa voisin päästä ketjuun mukaan...Tätä on kyllä luettu ahkerasti, mutta jostain syystä en oo sanut aikaiseksi kirjoitettua....

Laskettuaika olis 10.3 ja Jyväskylässä ollaan...

T: Mira

Pesänrakennusvietti jyllää täälläkin :D Mulla ois hirveästi virtaa tehdä kaikkea, ja harmittaa kun en vaan saa.. Supistelee joka nosto ja liikkeelle lähtö, kivuttomasti onneksi.. Perjantaina ennen neuvolaa olin katellu säätiedotuksia, et jeee huomenna 20 pakkasta ja saa petivaatteet ulos ja tehtyä kunnon siivouksen. No sit neuvolassa käskettiin jättää siivoukset yms rasitteet pois.. |O Vauvan parastahan tässä pitää ajatella mutta kyllä harmitti.. No onneksi mies siivosi ja tuuletti. Meillä on vaan erilaiset käsitykset miten siivous hoidetaan ja siitä meinaa tulla rähinää. Minä siivoaisin heti kaikki alta pois ja mies leppoisasti koko päivän pitäen jatkuvasti taukoja.. Mulla meinaa palaa pinna niihin *lukee lehden puoleksi imuroidun huoneen lattialla* taukoihin :LOL:

Raskausarpia ei oo tullu mahaan tässä eikä edellisessä raskaudessa yhtään *koputtaa pikaisesti puuta* .. Tissit kyllä kärsi edellisessä raskaudessa ja repeili kivasti. Onneksi arvet on jo tosi haaleat, eikä lisää oo nyt tullu..

Kivut, säryt, vaivat on!! Selkä ja hartiat jumissa. Yöllä ei saa nukuttua tai sit herää keskellä yötä ihan pirteänä.. Neuvolassa kun mittasivat kohdunpohjan korkeutta, niin se löytyi jostain kylkiluitten välistä tosi korkealta.. Eli ei ihme jos vauva painaa oikeastaan joka asennossa istuessa..

En nyt muista mitä muuta oli ekalla sivulla. Pitää varmaan ottaa paperille ylös mitä piti kommentoida :D Ai niin kiitos KAA uudesta pinosta ja paljon tsemppiä ja onnea Viipin matkaan!

Tervetuloa Mira :)

Mömmis, huu :/ nyt alkaa jo vaikuttaa että joka päivä joku lähtee.. sulla on jutut kyllä jo kauan vaikuttanut että saisit nyytin kainaloon ihan milloin tahansa. Onnea ja voimia synnytykseen :flower:

Niinu mulla ei kanssa ole ensimmäistäkään raskausarpea, vaikken ole mitään säännöllistä rasvausta muistanut. Toivottavasti niitä ei kovin paljoa tulekaan..

Ja ihan tosissaan PERKELE!! Edelliseen asuntoon tuli ulkoa tupakansavu. Täällä joku mulkku vetää röökiä rappukäytävässä ja fiksuna menin illalla nyppäämään ulko-ovesta huonokuntoisen tiivisteen irti, nyt ne kaikki savut tulee suoraan eteiseen. :headwall:
Eli huomenna taas soittoa isännöitsijälle, joka ei vastaa kuitenkaan ja huoltomies tiivistämään ovea ja vessan lavuaaria, joka edelleen laskee vedet lattialle..
Ja vielä viime kesänä poltin itsekin.. nyt voisin milloin tahansa kieltää tupakan maahantuonnin kokonaan. Asetin jo omalle parvekkeelle täydellisen tupakointikiellon, saa nähdä viimeistään tupareissa miten paljon ihmiset siitä välittävät, ensimmäisestä kerroksesta kun ei ole pitkä matka pihalle.. Ja jos ei voi mennä ulos polttamaan, saa poistua kokonaan. Se löyhkä vaan on niin hirveä. Kahvin hajua olen sentään vähitellen taas alkanut sietää.

Mira, tervetuloa joukkoon. Mulla kanssa synnytyspaikkana JKL, joskos vaikka osuttais laitokselle yhtäaikaa. =)
Viimeaikoina on tilanne milelestäni rauhoittunut omassa navassa. Ei oo supistellut niin paljon kuin joku viikko sitten. Tosin joitakin todella napakoita suppareita on tullut, silleen että että pitää ihan pysähtyä henkäseen.
Muija ja kevätmyrsky 34 + 1, (niin ja 4 työaamua jäljellä...)

heipat

BiaBia:
Ihana kuulla että kekkoset voimistuvat koko ajan ja imettääkkin olet jo saanut! =) :hug:

Mömmis: No sullahan alkaa olla jännät paikat! Infoahan meitä aina sitten ;)

raskausarvet.. esikoisen aikaan tuli niitä mahatäyteen.. uusia ei onneks ole ainakaan vielä tullut.

ja kukas kyseli tuosta kohdunsuun/-kaulan tilnateesta..
Itse kävin ennen joulua päivystyksessä supistelujen takia ja lääkäri sanoi että ulkosuu auennut, mutta ei mitään hätää kun muuten napakka kaula ja hyvin jäljellä..
Nyt neuvolalääkäri kirjasi sitten että kiinni ja 3cm jäljellä.. että kai se riippuu lääkäristäkin vähän miten mitan tulkitsee.. Mut täällä ei hätiä mitä vielä pitkään aikaan.

danjuksa ja vilma 32+1

Kaa
Mira, tervetuloa joukkoon!

Raskausarpia ei ole vielä tullut (kop,kop!). Mahan kasvu on kyllä ollutkin maltillista, josko se vaikka tuosta johtuisi.

Harjoitussupistuksia tulee ihan päivittäin ja runsaasti, rasituksessa lähinnä. Onneksi ei levossa. Huomenna on tosiaan sitten viimeinen työpäivä, ja pääsen lepäämään kotiin. Tai siis lepäämään ja lepäämään... olisi hirveästi tekemistä kotona. Mutta toivottavasti tässä on aikaa vielä reilusti ennen synnytystä. =)

Yöt menee samaan malliin kuin ennenkin, heräämiset ovat vaan lisääntyneet. Silloin kun nukun, nukun todella hyvin. Ja voin nukkua jopa melkein mahallani vielä. :D Ennen heräsin kerran yössä vessaan, nyt tarttee nousta jopa kolme-neljä kertaa yössä vessaan. Luulen, että se johtuu tuosta vauvan kääntymisestä raivotarjontaan. Painaa rakkoa näköjään.

Muita vaivojakin on sitten tullut, mutta ne kuulunevat tähän vaiheeseen raskautta. Nivusia vihloo ja alavatsalla on koviakin tuikkaisuja. Myös emättimen seinämät vihlovat (anteeksi yksityiskohtaisuus!). Noiden vihlomisten vuoksi olen hieman huolestunut kohdunsuun tilanteesta. Minullahan on ollut kovia ja pitkiä supistuksia nyt parin viikon ajan. Kokeilin sitten yksi kerta suihkussa tuota kohdunsuun tilannetta... ja oli todella pehmeä! Eli jotain tuo supistelu on tehnyt tuolla seudulla. En kuitenkaan jaksa huolestua mokomasta, koska muuten olo on ihan hyvä. Lääkäri on kahden viikon päästä, siellä sitten tilanteentarkistus.

Puolet "kodin uudistuksista" on sitten tehty. Nyt puuttuu enää ison vaate/romukaapin tyhjennys ja siirto. Huh. Onneksi on tuo mies kantamassa kaikki raskaammat asiat, itse olen vain komentamassa. :LOL:

Yhteistyössä