***LOKAMASSUT 2008 Maaliskuussa***

Voi miten monta ikävää uutista :'( :hug: Voimia arkeen.

Meillä on huomenna ensimmäinen ultra ja pelot on ihan pinnassa. Mulla vaan on semmonen huono tuntu tästä. Toivotaan, että saisin kertoa hyviä uutisia huomenna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja elämänperhonen:
Mulla ultras oli silloin aiemmin 5,7 mm ja pienempi kuukautisista lasketuista viikoista. Ja viikot sen mukaan 6+2 ja sillä sydän sykki + kuului siintä ultraruudulta. Mutta niin voi ilmeisesti olla että jos alle 4 mm, ei sykettä näy...
No enkä tiedä, kertooko tuo yhtään mitään tai sit mulle on valehdeltu... Mulla siis pituutta oli kyllä muistaakseni 7 mm... (tai 5 ...en muista enää :eek: Joka tapauksessa oli se yli 4) eikä silti näkynyt sykettä. Kysyin kahdelta eri lääkäriltä, jotka on erikoistuneet alaan ja sanoivat, et siitä ei voi päätellä yhtään mitään. Mikä pitää paikkaansa yhdellä, ei toimi toisella. Ihmisen kehittyminen ei yksinkertaisesti aina tapahdu ihan samalla tavalla, vaikka yleensä kaavaa noudattaakin. :)

Mut joo. Jos multa kysytään, en usko, et mulla tuolla elämää on. :( Vi ses.
 
Voi itku miten surullisia uutisia täällä on. Suuren suuri :hug: kaikille sitä tarvitseville. En osaa oikein sanoiksi näitä tunteita pukea, mutta itkettää....

Toivotaan, että huomenna olisi parempi päivä :heart:

Emppu & Papunen 10+5

 
Ei keksi sanoja niin suuren suruun jota moni on nyt lähiaikoina täällä kokenut. Isoja :hug: ja voimia arkeen jokaiselle km kokeneelle.

Itse luulin että minulle, jo valmiiksi melko herkälle ihmiselle, ei tule pahempia raskauden aikaista tunneherkkyyttä mutta nyt kun luin teidän monen kohtalon niin itku alkoi heti. Paha mieli on teidän puolesta ja itseään alkaa myöskin pelottamaan onko kaikki hyvin.

Minulla seuraava ultra (np) vasta 7.4 joten sinne asti joutuu odottamaan tietoa pienestä. Saa nähdä kuinka kestän... :/ tulevana vkl olisi tarkoitus kertoa minun "appivanhemmille" ja pääsiäisenä minun omille vanhemmille/sisarille eikä olisi kiva joutua kertomaan näin tärkeille tärkeä uutinen ja soittaa sitten myöhemmin perään että eipäs tuukkaan. Ahdistavaa.

Minusta alkaa tuntua että aikaisemmin kuvotus syntyi vain kun ei ollut syönyt. Nyt vaikka syö niin silti kuvottaa. Pitää alkaa miettiä että mitä sitä voi syödä kun meinaa hajut etoa oikein urakalla. Toivottavasti on nopeasti ohi menevää sorttia tämä. :p Mahaan on nipistellyt tämän päivän mutten ihmettele kun on pitänyt taas juosta ja mekastaa paikasta toiseen kamalasti. Huomaa selvästi että sillon nipisteleekin enemmän ku sillon kun ei tartte paljoo häröillä. Kaverin kihlajaiset oisi vkl ja hermo paloi kun mitään vaatteita ei kaapista löytynyt, joko eivät sovi päälle tai sitten näytän kaikissa ihan valaalta. Eikä ehdi enää ostoksillekaan. Tätäkö se sitten on. :LOL: Ja väsymys. jestas miten kova se onkaan....

toiveikas menee kirpun kanssa nukkumaan jo. rv 9+3
 
Voi kamalaa... Mä olen käynyt täällä lukemassa teidän raskauksien etenemistä melkein joka päivä, mutta nyt on tullut ihan kauheasti huonoja uutisia... Mä olen todella pahoillani teidän kaikkien puolesta jolle on käynyt huonosti... Tiedän miltä tuntuu... :hug: :hug: :hug: Marzalle erityisesti isoin lohdutushali mitä voi ikinä antaa.
 
Voi hitsi, kun täällä lukee paljon tylsää. Mutta täytyy ajatella niin , että nämä ovat ne pahimmat viikot keskenmenojen kannalta, ja jos vain pystyy ajattelemaan, että jokin tarkoitus niilläkin vain on.
Voimia ja enkeleitä kuitenkin kaikille, nin hyviin kuin huonoihin hetkiin!

MATONNA: älä toki vielä heitä kirvestä kaivoon. Mulla oli ultra viikolla 6 ja risat ja lääkäri melkein heitti toivon. Lääkärin mielestä kokoa alkiolla oli noin 3 mm, vaikka olis sen mielestä pitäny olla jo 7mm. Mitään se ei enempää selittäny eikä jutellu.
Tänään kuitenkin viikkoja 9+risat, koko vastasi täysin viikkoja ja kaikki oli hyvin.
Toki kaikki on yksilöllisiä, mutta odota rauhassa. :hug:
 
Kerkesin nyt vasta katsomaan mitä tänne kuuluu. Olen todella pahoillani kaikkien huonoja uutisia saaneiden puolesta :'( :hug:

Matonna minäkin varmasti odottaisin ja katsoisin vielä. Aika tökerö lääkäri kun oli heti vienyt kaiken toivon. Kovasti voimia sinulle :heart: Pidetään kaikki peukut ja varpaat ristissä sinun puolestasi :hug:

Oma napa. Olin tänään aamusti ekalla neuvolakäynnillä. Terveydenhoitaja oli todella ihana, harmi vaan, että hän siirtyy huhtikuussa toisiin tehtäviin. Käynti meni hyvin. Käytiin etukäteen täyttämiäni lomakkeita läpi ja otettiin hemoglobiini (140) yms. Sain ajan nt-ultraan joka on 8.4. Raskauden kestoksi määriteltiin viikot 7+5 (omien laskujeni mukaan tänään olisi ollut 7+4). Laskettu aika on omien laskujeni mukaan 27.10. Neuvolakorttiin La:ksi tuli 25.10.

Sain paljon lukemista mukaan, esim. Vau-kirja ja kansio missä oli sisällä erilaisia vihkosia. Mutta kaikista kivoin oli se neuvolakortti sisältöineen. Olen katsellut sitä jo vaikka kuinka monta kertaa ; )

Ultrien määrästä on ollut keskustelua. Täällä tarjotaan vapaa ehtoiset nt-ultra sekä rakenne ultra ja sen lisäksi kaksi normaalia ultraa. Jos ei osallistu seulontoihin niin on yht. 3 ultraa.
Onneksi olen menossa ensi viikolla yksityiselle ultraan. En kestäisi odottaa niin pitkään. Kuitenkin tuntuu vielä hieman oudolta sisäistää tätä raskautta ja haluan kovasti varmistua siitä, että masussa eletään ja kasvetaan.

Mielialoista. Minulla ei ole ollut mitään mielialan vaihteluita. Ihan samanlainen kiivas tuittupää olen kuin aina ennenkin. Ehkä olen hieman rauhoittunut, enkä menetä hermojani niin nopeasti.
En yleensäkään liikutu kovin herkästi, mutta nämä huonot uutiset mitä meidän pinossa on ollut ovat saaneet kyllä mielen herkistymään.

Hyviä öitä :heart:
 
Palasin vielä takaisin...
Neuvolassa puhuttiin seulontatutkimuksista ja sitten sellaisesta AFP-tutkimuksesta (verestä). En ole aiemmin (muistaakseni) kuullut tällaisesta. Onko kukaan joka menee muihin seulontoihin menossa siihen tai kuullut siitä? Onko kenelläkään tietoa/kokemusta siitä? Harmitti kun en kysellyt tarkemmin, mutta seuraavalla terveydenhoitajan käynnillä siitä puhutaan paremmin. Se tehtäisiin viikoilla 15-16.
Kannattaako siihen mennä jos menee noihin muihin tutkimuksiin?
Olipas sekavaa tekstiä :eek:
 
Muutatko sen mun la kun se onki 6.10 (kun neuvolassa kävin nii olikin se eikä toi 9.10 vaikka yks laskuri väitti niin) mutta mennään nyt sillä la 6.10 ja tietty ellei se nyt ens viikolla npu:ssa muutu...mie sitten ilmottelen et muuttuko mitenkää toi la...
 
:'( Voimia kaikille menetyksen kokeneille! Ei löydy sanoja millä lohduttaisi.
Joku täällä tuhruttelusta kyseli, itse tuhrutellut jo viikon. Itselläni todettu kohdussa hematooma. Oikein hyvää viikonloppua kaikille!
Mari rv.10+4
 
Matonna:
Mulla ensimmäisen lapsen laskettuaika siirtyi joulukuun 4. > joulukuun 20. päivään ja todellisuudessa syntyi jouluaattona elikkäs synnytys meni vielä 20 päivää ensimmäisestä lasketusta-ajasta eteenpäin.
Mulla oli ennen raskautta todella epäsäännölliset kuukautiset, eikä mullakaan kuulunut sydänääniä ensimmäisillä kokeilukerroilla,... Muistelisin, että kyl raskaustesti näytti melko aikaisessa vaiheessa positiivistä tulosta vaikka silloin raskaus on ollut ihan just alkanut.
Suosittelen kans vielä vähän odottelemaan ettei tarvitse sitten miettiä, mitä jos kumminkin,....
Tsemppiä ja voimia odotteluun :)

Menen maanantaina yksityiselle ultraan, siellä tarkastellaan onko maha-asukkeja yksi vai kaksi =) Tulen sit kertoilemaan uutisia,...

Hyvää viikonloppua, ja ajatellaan positiivisia asioita ;)

Kuusis76 rv10+2
 
Voi ei näitä uutisia :'( . Vetää mielen matalaksi. Eilen mies oli illalla kummissaan että miks noin masentunu olet, mutta alappas sitte selvittään että kun meidän pinossa on ollu paljo huonoja uutisia.

Pompo79 & matonna: Jätän teidät kuitenki vielä tuonne listalle ja toivon että tänään saisitte molemmat hyviä uutisia!
Matonnalle vielä, että minä tekisin aivan varmasti samoin kuin olet päättänyt ja jäisin odottamaan ainaki viikoksi. Kumman nopeeta se lääkäri tosiaanki teki tuon päätöksen ottamatta huomioon tuota sinun kiertoa.

Maire: Kaikkea hyvää sinulle ja voimia :hug: .

Nanna+ pippunen rv 11+2
 
Huomenia!

Pikkusensa menettäneille voimia ja :hug:

Matonna - Kyllä minäkin sinun tilanteessa tutkisin asian vielä.

Mä vietinkin loppuillan eilen ämpärissä käytännössä.Nyt taas saan jotain syötyy mutta lämmin ruokapas ei pysykkään enään sisällä.No katsotaan saanko tänään syötyy mitään muuta kuin jugurttia yms.

On tosiaan tässä aikas kauhua päällä,todella monella huonot uutiset on tullut,laittaa miettimään omaakin tilaansa herkemmin,on mulla kyllä hyvät oireet edelleen,varsinkin tää pahoinvointi,vuoto loppui parisa tunnissa sillon ja mahasärkyjäkään ei ole ollut mutta en siltikää ole luottavaisin mielin.Ihan eka kesken meno mikä mulla on ollut meni ihan yllättäen kesken,ja oireet oli silloinkin päällä... no ei auta kun ootella sinne ultraan ja katsoa mitä siihen mennessä tapahtuu.

Kivaa päivää kaikille.

Annu & masu-asukki 8+0
 
Moi :)

Te olette kirjoittaneet kuin suoraan minunkin ajatuksia.Uskomattoman paljon huonoja uutisia ja kyllä minuakin alkaa jo pelottamaan oikein kunnolla :/ Mies räjähti mulle jo eilen illalla että nyt et enää mene kaksplussalle ja maalaile piruja seinille kokoajan.Kyllä se sen verran palautti maan pinnalle että ei se murehtiminen auta yhtään vaan pitää vaan yrittää luottaa siihen että kaikki menee hyvin.Muuten se murehtiminen ja stressi jatkuu läpi raskauden.Nyt mammat otetaan vähän positiivista ajattelua kehiin :wave:

matonna Olipa sulla tosi törkeä lääkäri :x Hieno juttu että et ole valmis luovuttamaan vielä ja sehän voi olla hyväkin merkki kun noin vahvasti tuntuu että kannattaa vielä odottaa.Toivottavasti sait jotain selvää ajatuksistani :)

Mulla ei ole enää pahoinvointia,huimausta senkin edestä ja vatsaa turvottaa..Näyttää siltä että mulla olisi kaksikymmentä kiloa ylimääräistä.Ei näytä yhtään vauvamahalta.
Mä tein itseni kanssa kompromissin ja tänään lapset syövät valmisruokia ja pitävät leffapäivä jotta saan levättyä.

satu ja siemenperuna 10+3 vissiin :heart:
 
Heippa!

Olipas täällä taas paljon surullisia uutisia. :'( Onkohan tässä lokakuussa jonkunlainen huono karma, kun tuolla Vauvan lokakuistenkin pinossa on käynyt hirmuinen kato. Kumpaankin kirjoittelen ja joku siellä laski että km-% olisi melkein 10 tuossa pinossa. Se on aikamoinen määrä suru-uutisia. Paljon voimia kaikille pikkuisen menettäneille ja tsemppiä niille joilla toivoa vielä on. :hug:

Itse olen tässä vaan taustaillut ja odottelen tuota np-ultraa niin jos sitten voisi jo hengähtääkin.

AngelEyes ja masukki 9+3
 
FPI
Hei vaan!

Marza1970, todella kamalaa, nyt ihan itkettää, valtavasti voimia, olen aivan sanaton ja niin äärettömän pahoillani!!! :snotty: :hug: :hug: Vielä oikein paljon voimia muillekin pienokaisen menettäneille, suru on varmasti sanattoman suuri! Jaksamista siis kaikille!

meela, kysyit niistä seulonnoista, tässä tietoa AFP-tutkimuksesta, joka tosiaan tehdään rv 15-16:

Äidin seerumin AFP-määritys (S-AFP)

"AFP-määritys tehdään 15 - 16 raskausviikolla otetusta äidin verinäytteestä. Kohonnut AFP-pitoisuus voi viitata tiettyyn perinnölliseen munuaissairauteen tai kehityshäiriöihin sikiön selkärangan, kallon tai vatsanpeitteitten alueella. Nämä kaikki ovat harvinaisia poikkeavuuksia, joiden esiintymiseen ei äidin iällä ole vaikutusta. Sen sijaan riski voi olla suurentunut, mikäli lähisuvussa esiintyy vastaavanalaisia kehityshäiriöitä. Mikäli S-AFP on koholla, kutsutaan vanhemmat keskustelemaan jatkotutkimusmahdollisuuksista, joita ovat lapsiveden AFP-määritys ja ultraäänitutkimus."

Olen menossa Downin-syndroomaseulontaan ( Sikiön trisomiariskin seulonta) eli niskaturvotuksen lisäksi otetaan verikokeet ja tämä siis rv 10-12+6:

"Niskaturvotustutkimukseen voidaan yhdistää äidin verinäytteestä tehtävä seulontatutkimus. Verinäyte otetaan 11 - 13 raskausviikolla, ja siitä määritettyjen merkkiaineiden (HCG ja PAPP-A) sekä niskaturvotustutkimuksen tuloksen perusteella lasketaan 21-trisomian riskisuhde. Laskennassa otetaan huomioon myös äidin ikä. Seulan raja-arvo on asetettu siten, että noin 5 % kaikista äideistä saa positiivisen tuloksen. Tällä tutkimuksella löytyy 80-90 % Downin oireyhtymää sairastavista sikiöistä. Jos seulatulos on positiivinen, on tarjolla sikiön kromosomitutkimus (ks. edellä). Seulontatutkimusta ei voida käyttää, jos kyseessä on monisikiöraskaus."

Tarkemmin seulonnoista kannattaa katsoa: http://www.tyks.fi/fi/tulosta/1719/2468/#2


Mielialat on nyt ihan sekaisin, täällä on aivan liikaa surullisia uutisia ja muutenkin jotenkin itkettää ja ahdistaa...huh huh.

matonna, monet ovat sinulle jo vastanneetkin ja olen ehdottomasti samaa mieltä, että ei vielä tyhjennystä vaan odotusta! Itselläni ei asiasta ole kokemusta, mutta ystävälleni kävi näin: teki positiivisen testin, sitten olikohan viikon, parin jälkeen tuli vähän turhuvuotoa ja meni ultraan, jossa raskaus varmistui, sitten vähän myöhemmin kävi uudelleen ultrassa (samassa paikassa) ja lääkäri sanoikin, että ei täällä mitään näy ja kirjoitti lähetteen tyhjennykseen ja otsikolla spontaani abortti. Outoa oli jo se, että vuotoa ei ollut tässä välissä tullut eli mihin se alkio ois hävinny? Anyway, meni sitten vielä yksityiselle ultraan ja siellähän se kuitenkin pieni oli, mutta oli pienempi kuin piti eli sanottiin, että joko on hedelmöittynyt myöhemmin tai sitten kehitys on pysähtynyt, odotetaan oliko viikko vai kaksi, sitten menivät uudelleen ja kaikki olikin sitten hyvin, oli vain saanut alkunsa myöhemmin. Terve lapsi syntyi reilu kuukausi sitten! Eli toivotaan sinulle yhtä hyvää tulevaisuutta!!

Kauhean pitkä tarina tuli, sorry!

FPI + pikku-pepe rv 10+4


 
Marza: Voi sua!! Mä tiedän miltä tuo tuntuu... Ensimmäinen raskaus mulla oli keskeytynyt km viikolla 10+4 ja pieni oli kuollut viikolla 7+4... Ja nyt maanantaina todettiin tuulimuna... Mulla on tosi huono olo sekä fyysisesti että henkisesti mutta töihin ois nyt lähdettävä....

Jos haluat laittaa yv:tä niin mä olen valmis vaihtamaan ajatuksia sun kanssa!! Ja tuolla vauvakuume-puolella on tuo km:n jälkeen kuumeilevat-palsta. Sieltä saa todella paljon tukea ja on ollut ainakin minulle todella hyvä selviytymiskeino näissä suurissa suruissa...

t: J
 
Paljon voimia teille menetyksen kokeneille :hug: tulee paha olla teidän puolesta :'(


Mäkin olen paljon käynyt lukemassa mutta en ole jaksanut kirjoitta, väsy on kova ja masennuskin pukannut päälle :/ eilen taas kävin pyttyä morjestamassa pitkään aikaan (onneksi) Miten onko teillä muilla ihan sellai olo että ette olisikaan raskaana? mulla on ihan olo etten ole raskaana, mutta se voi johtua mun alusta kun 3 kertaa luultiin et on tuulimuna mut ei ollutkaan.. ensi viikon torstaina olisi np ultra =) ihana mennä morjestaa pikkuista :heart:

Hyvää viikonloppua teille kaikille
 
auts: Täällä yksi jolla on sellanen olo, että ei oiskaan raskaana. Vaikka oireita on ja kaikki pitäs olla ok, niin vielä ei oikein usko riitä. Varmaan kyllä johtuu näistä kaikista kurjista jutuista mitä täältä on lukenut. No pari viikkoa ja ollaan jo huomattavasti enemmän tai sit vähemmän raskaana. Toivottavasti enemmän. :)
 
Onpas täällä paljon suru uutisia :| Voimia kaikille surun keskellä olevia :hug:

Mä vaan ilmottelin et alkaa nettipimento ku muutto alkaa tänää. Ja laajakaista lähtee toimii taas 20.3. Töistä koitan kyllä päästä teitä kurkkii =)
Toivottavasti ei tule lisää suru uutisia! Vaan takas tullessani on ilo uutisia kaikilla :heart:

Ihanaista, huomenna on jo 13 täynnä... alkaaks muuten täs vaihees se keskikolmannes vaihe vai koska se oli???

Liina ja pikku 12+6
 
Tänään oli tuo ensimmäinen lääkäri neuvola. Joka muodostui aikamoiseksi jännitys näytelmäksi. Lääkäri kesti kaikkiaan tunnin ja syy oli ettei sydän ääniä meinattu saada kuulumaan
Eli sydänääniä ei saatu kuulumaan dobberilla ensin yritti kandi sitten oikea lääkäri ja ei kuulu mitään. Tuota yritystä kesti ainakin 10 minuttia kummallakin hyvin vakavan näköinen ilme.
No onneksi viereisessä huoneessa oli vapaa ultra joka raahattiin paikalle. Kandi aloittaa ultraamisen kestää kestää vähän ajan päästä sanoo että koko vastaa viikkoja mutta ei löydän sydänääniä. Tässä vaiheessa minä olen panikissa. kaikki meidän ketjun suru uutiset tulee mieleen. Ja olen varma että näin sitten kävi meillekkin
No onneksi meidän vauva päästää minut piinasta ja päättää potkiskella jaloilla merkkejä että hengissä ollaan ja oikea lääkäri löytää myös ne sydänäänet heti kun astuu ultran ääreen, mutta olipas kaiken kaikkiaa kauhea kokemus. huh
Muuten neuvolassa kaikki ihan hyvin ja sain vielä kuvakin mukaan vauvasta. Varsinainen lääkäri otti vauvasta myös pääperä mitan jonka koko vastasi viikkoja 11+4 eli tuon mukaan laskettu aika 29.9 mutta neuvola korttiin merkitsi kuitenkin 11+2 ja la 1.10.
Pitäisikö tuonne listaan sitten korjata la tuo 1.10 niin pysytään lokakuun puolella.
Syy tuohon miksi sydänääniä ei löytynyt oli istukka etuseinässä
Tänään myös minun vanhemmat saivat kuulla vauva uutisen kun soitin ne katsomaan kuopuksen perään neuvolan ajaksi. Ensimmäinen kysymys oli kuinka monta lasta te mainaatte tehdä ja olenko tämän tulevan jälkeen harkinnut sterilisaatiota :eek: Eli ilmeisesti ei aivan samalla aaltopituudella olla minun vanhempien kanssa tässä perhekoossa
Pumppernikkeli ja niilo neuloakortin mukaan 11+2 ultran mukaan 11+4
 
Voi herranjestas miten paljon suru-uutisia täältä onkaan saanut lukea!!! :'( :'( :/ Voimia satamiljoona kiloa kaikille :hug:
En edes viitti kirjottaa itestäni mitään paitsi surulliseen aiheeseen liittyen,mulla on nyt kaks päivää ollu erittäin voimakasta menkkakipua alamahassa ja selässä :'( Välillä tuntuu että ihan supistaa :'( Jotenkin ihan kummallinen olo,ihan kun odottas sitä vuotoa tms kun niin voimakasta tuo kipuilu ollut.Huoh.Tosin toivo elää että johtus tulehduksesta tms.kävin tänään labrassa antamas näytteet.
pumppernikkeli kauhee mikä neuvolakäynti :eek: :eek: :eek: Onneks kaikki oli hyvin :hug:

Mä ku just pääsin hehkuttamasta että jee nyt on jo 10viikko takana että kriittisemmät ajat alkaa olla takanapäin niin sit alko tää kipu :/

-Laura ja toivottavati vaan tulehtunut Minimatkustaja 10+3-
 
Tove-81
(.)

Ilmoitan tännekin: Varasin yksityiseltä tuon varhaisraskauden ultran. Olen nyt viikolla 7, huomenna alkaa viikko 8 :)

Ja sain ensi tiistaiksi jo ajan! Keskiviikkona vasta neuvola! Aika hauskaa mennä näin päin, mutta olen pitkään asiaa miettinyt ja nyt sitten saanee jotakin varmistusta asiaan!
 
Nt-ultrassa käyty ja ihanaa oli todeta olevansa väärässä. Siellä se melkein 4-senttinen pikkuinen :heart: mennä urvotti kovaa vauhtia ja mitat vastasi viikkoja 10+6. LA siis 4.10. Miina-vauva yritti kovasti paeta anturin alta ja tulostuskelpoisen kuvan saaminen oli kyllä työn takana. :LOL: Lopulta kätilö paineli vatsan päältä varovasti ja saatiin oikein edustava sivuprofiiliotos. Niskaturvotusta oli 0,96, joten kätilön mukaan ei mitään ongelmaa. Kävin samalla reissulla siellä veriseulassa ja sen tulokset tulevat sitten ajallaan. Suuri kivi tipahti kyllä sydämeltä. Pahoinvointi jatkuu silti vaan, mutta on se kivempi kärvistellä kun on nähnyt minkä vuoksi kärvistelee.
 

Yhteistyössä