***LOKAMASSUT 2008 Maaliskuussa***

joku kyseli siitä tukivyöstä, niin mulla on ollut sellanen patrician tukivyö, jonka hankin ekan lapsen odotusaikana ihan sellaisesta alusvaatteisiin erikoistuneesta myymälästä. oli todella hyvä, käytin sitä toista odottaessani jo ekalta kolmannekselta saakka selkäkipujen vuoksi. Harmi vain , ehdin sen jo hävittämään, kuten kaikki muutkin äitiysjutut, kunnes aika riensi eteenpäin ja vauvakuume alkoi taas kasvaa.... ja nyt kasvaa jo vatsa :)

Hammasläääkäristä myös kyseltiin, niin oon ite menossa tiistaina hampulääkäriin, ja selvittelin sitä puudutusasiaa ennakkoon, kun mulle ei myöskään nimittäin tehdä mitään ilman piikkiä, niin sanoivat siellä, että on olemassa jotain erilaista puudutusainetta, jota voidaan turvallisesti käyttää myös raskausaikana. Tämä siis yksityisellä, mutta kaipa kunnallisessakin samat mömmöt on saatavilla. Röntgenistä sanoivat sen verran, et sitä ei mielellään oteta ainakaan ekalla eikä kolmannella kolmanneksella.

Sikäli vähän pelottaa kyllä tuo hammaslääkäriin meno, et kun on suunnilleen koko ajan jollain tapaa huono olo, niin mitenkähän mahtaa onnistua, kun pitää maata selällään ja toinen ronkkii suuta kaiken maailman härveleillä :p tekee nimittäin jo pelkkä selällään makaaminenkin pidemmän päälle tiukkaa.....

möhköfantti ja möhkömassu lähtee nyt nukkumaan
niin, ja viikot on kai 8+4
 
toiveikasodottaja: Kyselit hammaslääkärin puudutteista. Kävin just viime viikolla hampulääkärissä lähinnä tarkastuttamassa hammaskaluston ja lääkäri sit päätti samalla, et toinen kahdesta reiästä paikataan. Ei muuta ku piikki ikeneen, niin etten ehtiny edes varmistua, et kattovathan sen esitietolomakkeen tarkkaan (siihenhän merkataan mahdollisten sairauksien lisäks myös raskaus).
Kaiketi kun ei mitään jälkikäteen maininnu. Oon myös myöhemmin kuullu, et puudutteet olis turvallisia raskausaikana. Kävin siis yksityisellä, mut jonossa olin kunnallisella puolella. Ens kuun puolella paikataan vielä toinen reikä. Eli rohkeesti vaan paikattavaks jos hampaat vaivaa =)
Hammaslääkäri sano nimittäin, kun puhuin ettei ne reiät oo vaivannu yhtään, et jos ne alkais vaivaan niin sit olis melko varmasti juurihoidon paikka. Siis ei kannata vitkutella. ;)

jasmara ja masuasukki 11+1 (ultran mukaan 10+2)
 
Ihan pikaisesti tässä kommentoin vaan noita hammaslääkärijuttuja! Puudutteet kyllä saa raskausaikana ihan normaalisti. Pikku vinkki: raskaana olevat äidit pääsevät todella näppärästi kunnalliselle puolelle ohi pisimpien jonojen eli mainitkaa siellä ajanvarauksessa (tai jonohoitajalle tai mikä se nyt kenenkin kunnassa on), että on kyseessä odottava äiti, jolloin ajan saa melko nopeasti. Odottaviin äiteihin ei sovelleta sitä 6 kk:n hoitotakuuta. Itse pääsin ensimmäisessä raskaudessani viidessä päivässä hammaslääkäriin ja mies odotti samoihin aikoihin hammaslääkäriin pääsyä sen tasan 6 kk...
 
Huomenta kaikille! Nyt on sairasloma ohi ja pitäis taas töihin jaksaa lähteä. Eipä tässä kyllä ole kuin neljä päivää ja sitten alkaa loma =) . Kävin vkl ostamassa ekat mammahousut. Voi kun ne on mukavat päällä, tuli heti sellanen olo että tästä lähtien en muuta pidäkkään :D .
Torstaina on np ultra ja jo kovasti odotetaan että päästään pientä kattomaan.
Jaksamisia kaikille pahoinvointien kanssa! Onneks nyt ei ollu enää tullu huonoja uutisia, ja toivottavasti loppuvatki nyt tähän.


 
kukkis2: täällä ei päde tuo "ohikiilaaminen". Ystäväkin joutu ootteleen puol vuotta, et pääs tarkastukseen ja vauva oli jo silloin maailmassa ;) On siis paljon kiinni kunnasta. Tampereella on muutenkin surkee tilanne noiden jonojen kanssa, niin eivät pistä edes odottavia äitejä edelle. Kannattaa varmistaa oman kunnan käytäntö. :D
 
FPI
Heippa vaan kaikille!

Mäkin olen miettinyt tota hammaslääkäriin menoa...veli on kyllä hampilääkäri, mutta asuu Joensuussa, että täältä Espoosta tulee turhan pitkä hammaslääkärireissu... :whistle:

Muuten ei kummallisempaa, tulisi jo tuo 26.3 niin ois se nt-ultra, mutta vielä pitäs yli viikko ottaa, no pääsiäinen on kumminkin tossa välissä niin eiköhän se aika kulu!

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

FPI + pikku-pepe rv 11+0 :heart:
 
Tove-81
Halaus kaikille suru-uutisia kohdanneille.

Omaan napaan... Huomenna alkuraskauden ultra! Ja keskiviikkona neuvola...jännittää!
Pahoinvointi ollut hyvin runsasta ja vaikeaakin, viimeksi tänään lähti aamupala suurella syöksykierteellä pönttöön.

Huomenna kirjoittelen toivottavasti hyviä uutisia. Osaakohan tässä nukkua ensi yönä ollenkaan?

Tove & muumi RV 7 + 4
 
Käytiin viikonloppuna mökkeilemässä ja kumma kyllä,se auttoi hieman pahoinvointiin.. :)
Nyt rv 8+3 ja tosi turvonnut olo.. :|
Ja sain vielä kaiken lisäksi hiivan joten kävin päivystyksessä kysymässä "luvan" kuurin aloittamiselle ja sen sain.Nyt hieman parempi olo alapäässä,mutta vielä kutisee hieman.Ei kuitenkaan ole sillaila tulessa kuin vielä muutama päivä sitten.

Koska vatsa siis kasvaa?
Emilynillä on pieneen kokoonsa verrattuna jo tosi iso äitiysvatsa. :eek:
Minulla on vain tissit ja maha turvonneet,ei tullut kumpua.(olen L-kokoinen siis muutenkin)
Koska odottelen vatsan kasvamista?
 
Onko teillä muilla ollu semmosta vieraskoreeta pahoinvointia? Oltiin siis viikonloppu menossa ja pahoinvointi vaikutti jo väistyneen (vaikka nukuin huonosti ja olin koko ajan menossa), mut heti ku palattiin kotiin, pahoinvointi tuli takas korkojen kera. Mikäs täällä kotona on vialla?
 
Moikka!

Voi ei, oli vielä lisää tullut surullisia uutisia. Voimia hirmuisesti teille kaikille menetyksen kohdanneille :hug:

Pahoinvointi jatkuu edelleen ja toisin kuin viime raskaudessa nyt kerra pari päivässä oksennankin :/ Ihan kamalaa!! Kyllä sitä odottaa sitä seesteisempää raskausvaihetta, jolloin vatsa ei vielä paina ja pahoinvointi on taaksejäänyttä elämää :whistle:

Onerva: olen itestäni huomannut, että mikäli saan ajatuksia edes vähän pois pahoinvoinnista niin kyllä se helpottaa kummasti. Ja mulla on ihan sama eli koti tuntuu jotenkin oksettavammalta paikalta kuin esim. kyläpaikat ja sitten kun mies tulee kotiin ja jolloin on oikein kunnolla lupa antautua sille pahoinvoinnille niin kyllä se pahoinvointi pahenee...outoa :whistle:

Toven viikoista katonkin aina että milläs rv:llä mennään kun en ite pysy perässä niissä olleskaan :LOL: neuvolan varasin ja se on vasta pääsiäisen jälkeen.

Tsemppiä kaikille masun kasvattajille :wave:

T. Säde
 
Ultrassa on nyt käyty. Meille on tulossa lokakuussa yksi vauva, ei kahta, kuten neuvolatäti uumoili. Kaikki näytti olevan kaikin puolin kunnossa=) pikku Väinö se siellä sätki, kun ultralla tökittiin ja yritettiin saada hyvää kuvaa isille ja äidille...
Jotenkin tämän palstan tekstit on saanut jopa minut epälemään raskautta, mutta onneksi oli tänään tuo ultra. Mies sanoikin kotona, että en saa enää käydä täällä lukemassa juttuja, kun mielikuvitus lähtee heti laukkaamaan,....

Tämä odotus tuntuu nyt mieluisalta, vaikka kuvotus onkin suuri,.... kaiken se nainen kestää lapsen vuoksi =)

Kuusis76 rv 10+5

Tämä seinäkirjoitus tuo lohtua meille odottaville
:LOL:
"Jos olisimme kaikki vähän lihavampia, olisimme kaikki vähän lähempänä toisiamme."
 
Kuusis76 - Kiva kuulla hyviä uutisia.
Niin se munkin mies on alkanut jo sanomaan ettei kannattaisi käydä lukemassa 2+ juttuja kun alkaa painaan noin mieltä,ymmärtäähän hänkin sen että alkaa mutta täytys kuitenkin saada oltuu positiivinen ja miettiä että masussa on elämää :)

Onerva - Kyllä mulla tämä pahoinvointi on ihan joka paikassa samanmoinen,ei vaihtele :) Voisikos sulla olla se vaan että rentoudut parhaiten kotona ja sitten helpommin mietitkin sitä pahoinvointia,kun vaikka kyläpaikassa ei ehdi samalla tavalla miettimään pahoinvointia yms.

Annu & Masu-asukki 8+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Mimmali

Ekaa odottaessa olin jossain rv25 tienoilla kun joku varovasti kyseli että onkos minulla lapsia eli ei ollut varma mahasta. Siihen nähden tämä on kasvanut (turvonnut tai mitä lie) vauhdilla :D

Mulla ekan suhteen kanssa ei huomannut mitään ennen kuin siinä viikoilla en ees muista loppuvaiheessa nyt kuitenkin melkeinpä.Kun äitipolillakin asiaa ihmettelivät ;) Toinen sitten niin siinä viikoilla 10-12 aloin jo paisumaan,eli selvästi erotti että lapsia tulossa,jännityksellä oottelen että miten tämän kanssa käy,paisunkos taas samalla tyylillä,mies väittää että pieni kumpu tuossa ees on,mä sanoisin että öö läskiä B)
Itse olen koko S - niin en uskalla alkaa veikkaamaankaan että miten käy,mutta sulla kyllä on todella söötti massu ;)

Annu & Masu-asukki 8+3


 
Tultiin juuri ultrasta ja kaikki oli hyvin! Voi kun oli hienoa nähdä pikkuihminen siellä masussa vilkuttamassa. Sydämen sykekin näkyi hyvin ja saatiin pari kuvaa mukaan. Paremmalta tuo asukki kyllä ihan livenä näytti, mutta kiva oli saada kuvatkin muistoksi.

Emilynillä on tosiaan jo hieno masu! Itsellä ei vielä mitään oikein näy, mitä nyt välillä turvottaa.

Ultran mukaan 10+1 ja LA 12.10.
 
Mulla kans huomenna varhaisajan ultra, jännittää kamalasti. Pieni pelko on kuitenkin että entä jos siellä ei löydykään mitään.
Mutta pitää yrittää ajatella positiivisesti ja toivoa että kaikki on hyvin :)

Tänään taas kävin juttelemassa vessanpöntön kanssa aamulla. Aluks tuntui että on ihan hyvä olo, mutta sitten se pahaolo tuli yllättäen ja kiirehän sinne vessaan tuli :ashamed:

memmy ja vaavi 8+3(omien laskujen mukaan)
 
kukkis2: täällä ei päde tuo "ohikiilaaminen". Ystäväkin joutu ootteleen puol vuotta, et pääs tarkastukseen ja vauva oli jo silloin maailmassa On siis paljon kiinni kunnasta. Tampereella on muutenkin surkee tilanne noiden jonojen kanssa, niin eivät pistä edes odottavia äitejä edelle. Kannattaa varmistaa oman kunnan käytäntö.
No voi harmi jasmara! Mulle neuvolan th sanoi viime viikolla, että nyt pitäs koko maassa päästä raskaana olevat nopeasti hammaslääkäriin, kun Sosiaai- ja terveysministeriö oli jotain ohjeistuksiaan jakanut, että raskaana olevan suun terveydestä olis pidettävä erityisen hyvää huolta tyyliin "terve suu äidiltä vauvalle". Meidän kunnassa (jossa muuten palvelut laahaa jälkijunassa) jo kaksi vuotta sitten pääsi tosi nopeasti hammaslekuriin ja niin kuulma nytkin, kunhan vaan pahoinvoinnilta kykenee.

Mulla on välillä mieli ihan mustana tän pahoinvoinnin kanssa... Onneksi täällä oli joku muukin kohtalotoveri, joka oli ollut sairaalassa tiputuksessa. Lääkäri kaavaili toista tiputusjaksoa loppuviikosta, jos ei ota helpottaakseen yhtään. Inhottavaa. :x
 
Meillä ultra vasta rv 11+4 ja nyt jo jännitellään sykkiikö sydän,onko np:ssa jotain ja kuinka monta vauvaa on tulossa.. :whistle:

Ja nyt vasta rv 8+3 että aikaa vielä on. :/
Tuntuu kuin en olisi raskaana ollenkaan,vain vähän turvonnut ja kuumeinen. :|
 
Ihanaa kun on hyviä uutisia kiirinyt tänne :heart:

Mä soitin tänään niistä tuloksista ja kaikki oli puhtaita :/ Ei hiivaa,ei tulehdusta.Hoitaja kehotti varaamaan pikimmiten ajan lekuriin ja sain ajan tälle päivälle jo.Lääkäri paineli mahaa ja selkää ja sanoi että ei varmana ole menossa kesken kun maha ihan löysä ja vuotoakaan ei ole tullut.Että kuulemma nämä kovatkin kivut ovat hyvin tyypillisiä missä raskauden vaiheessa tahansa.Se huojensi kyllä kummasti :heart: Kävin kuitenkin antamassa vielä pissanäytteen ja ottivat pari verikoetta,varmuuden vuoksi.Lääkäri sanoi että olen tervetullut koska tahansa takaisin jos kivut pahenevat tai muuta tulee mieleen.Tosi ihana oli kyllä.Ja mies vielä :eek: reilu viikon päästä onkin sitten se ultra niin enköhän mä sinne asti selviä.Pelottaa kyllä jo nyt :/

Esikoinen meni isälleen tänään yöks joten ollaan miehen kanssa ihan kahestaan :heart: Huomenna kaveri tulee ´viimestä´kertaa käymään kun keskiviikkona menee käynnistykseen :heart: Toinen jo hälle tulossa.Ihanaa,kun viikonloppuna saa mennä ruokkimaan tätä vauvakuumetta :heart:

Onko muilla vielä näilläkin viikoilla palelua ja kuumeen tunnetta? Tai eihän tässä pitkällä vielä ollakkaan mutta oletin että se kuuluu ihan alkuraskauteen.Mulla meinaa on joka ilta enemmän ja vähemmän :/

Nyt sohvalle kultin kainaloon :wave:
-Laura ja MiniMatkustaja 10+5-
 
Naurukohtaus

Mulla on ollut aika samantyylinen olo kuin sulla. Pahoinvointi on helpottanut mutta myös minua palelee yhä ihan hirveästi. Yölläkin saa olla kaksi peittoa päällä! Ja kipeä olo on usein. Onneksi nyt sentään saa jo melkein normaalisti syötyä niin ei heikota niin pahasti enää :)

rv11
 
Palelusta: siitä kärsitään täälläkin :/ Olo on siis ihan kuin olisi kuumeessa ja viluisuus pahenee iltaa kohti. Se nyt on taas näitä "iloja" joita meille odottaville äideille suodaan :whistle: Tekisi mieli vääntää nuo patterit täysille :kieh:
 
Täällä odotellaan toista lasta.

Esikoispoika Kian syntyi 3.9.2007 ja masukin LA olisi nyt 24.10.2008. :heart:

Pahoinvointi on todella voimakasta ja en muista minkäänlaista pahoinvointia Kian'in odotusajalta joten tämä on tullut kuin salama kirkkaalta taivaalta. Pitää vain toivoa että muuten raskaus menisi yhtä mallikkaasti kuin edellinenkin koska edellinen odotusaika oli elämäni ihaninta aikaa ja synnytyskin oli superhelppo. :)

Vaan nyt paistamaan vohveleita. Oli pakko tehdä kun olen himoinnut niitä nyt varmaan viikon putkeen... :p
 
kuusis76 ja Novelle78 - onnea hyvistä ultrakuulumisista!!

Täälläkin palellaan. Tai siis se on sellaista aaltomaista välillä on aivan kamalan kylmä ja välillä hikoilen kuin pikku possu....

Oma äitini sai tänään tietää raskaudesta ja eihän tuo meinannut housuissaan pysyä :D . Ei kyllä ollut tarkoitus kertoa, mutta kun itse arvasi! Tai kysyi vaan että onkos teille perheenlisäystä tulossa... Olen kuulemma ollut niin rauhallinen viime aikoina ja esikoista kohdellut jotenkin rennommin.... Niin kaiken se äiti tietää... :heart:

Emilyn - Onpas söpönen masu! Täältä löytyy kanssa melkoinen kumpu mutta mulla kyllä taitaa olla suurinosa ihan turvotusta... Tosin omista housuista on enää turha haaveilla ja napa meinaa paidoissakin jo vilkkua. Töihin menin lauantaina pitkästä aikaa ja olipas homma kun ei työhousut mahtuneetkaan jalkaan :whistle:

9 päivää ultraan... En laske en... FPI - sinulla taisi olla ultra kanssa 26 päivä?

Nyt soffalle kera juustonaksujen...

Emppu & Papunen 11+2
 
Mua häiritsee nämä välillä potkujen tuntuiset "potkut" :D Eihän ne vielä mitään potkuja voi olla, mutta nyt kun on vertailukohdetta esikoisen odotukseen niin samanlaisia napautuksia välillä tuntuu. Kai se on jotain pulpahtelevaa ilmaa sitten. Tässä joutuu nyt vaan pohtimaan, että miten mä tunnistan ne varsinaiset potkut jos sen tuntuisia mitä viimeksi, tuntuu jo nyt :whistle:

rv11
 

Yhteistyössä