***LOKAMASSUT 2008 Huhtikuussa***

Aurinkoista tiistaita B)
Täällä siis arska paistaa ja pari päivää sitten satanu lumi alkaa olla historiaa, mitä ny varjopaikassa ja mettässä sitä vielä on. Keväiseltä näyttää taas, räystäistä tippuu vettä ja linnut laulaa (ne jotka ny sattuu kerrostaloalueella oleileen). =)

Suhteista oli puhetta...
Eikös se niin ole ettei luottamusta ole ilman rehellisyyttä ;) Meillä on myös käyty vääntöö asioiden puhumisesta, ite puhuisin kaikesta ja mies mielummin vaikenee. Joko saa puristaa ajatukset esiin tai sit kertoo vasta ku oikein suututtaa :|
Sen miljoona kertaa oon tän 8 vuoden aikana sille sanonu, et ilmottaa edes tekstarilla jos viipyy matkoillaan. Enkä tarkota ny sellasia muutaman minuutin viipymisiä vaan tyyliin, jos työt loppuu 3:lta, niin tullaan kotiin vasta 7:ltä (kotimatka kestää reilun vartin). Näitä vastaavia on tapahtunu useita ja mies ihmettelee miks pitäis ilmotella et viipyy... Ilmeisesti miehen logiikkaa kun ei kerrota? :) Ite ainakin ilmottelen jos viivyn ja muutenkin kerron automaattisesti mitä tein tai missä olin, sellasta luonnollista päivän tapahtumien kertaamista. Joka tapauksessa siis puhuminen auttaa varsinkin jos molemmat sitä haluaa. Toisen ajatuksiahan ei voi kukaan lukee. ;)

Vitamiineista: ite syön Ladyvita plussaa, siinähän on rautakin samassa, et ei ehkä lisää tarvi myöhemminkään.

Mä ootan, et pääsisin kuunteleen vauvan sydämen sykettä. Onhan jo yli 14 viikkoo menny enkä ole sitä kertaakaan kuullu. Neuvolaan on aikaa vielä kaks viikkoo, tuntuu taas odottavan aika pitkältä. :)

jasmara ja masuasukki 14+4

Täällä on kevät jo pitkällä! Eilen tytön kanssa sipuleita laitettiin maahan ja löydettiin ensimmäiset sinivuokotkin :flower:

Suhdeasioista oli puhetta. Kyllä se meilläkin on luottamus aivan ensimmäisenä listalla. Kaikesta pitää ja täytyy voida toiselle kertoa. Ja meillä ainakin sen huomaa jos toinen on jättänyt jotain kertomatta :D Ollaan tunnettu toisemme ihan teineistä lähtien ja yhdessä oltu 11vuotta.

Vitamiineista.. Syön ihan tavallista multitabsia, d-vitamiinia (minisun) ja foliren foolihappoa. Foolihapon aloitin jo kun pillerit jätin pois ja vielä muutamaksi viikoksi riittää ja sitten en osta enää lisää. Samoin d-vitamiinin jätän pois kohta kun aurinko enempi paistelee. Niiden tilalle tulee sitten valitattavasti kohta varmaan obsidan... Ja minäkun en yhtään tykkää noista rauta tabuista kun ne pistää vatsan joko ihan kuralle tai kovalle... :|

Tässä joku päivä kirjoittelinkin, että pitää töissä kertoa raskaudesta.... No eilen kerroin sitten pomolle ja kysyin, että voisinko saada vielä heinäkuun hoitovapaata niin ei oli vastaus... Eli menenpä sitten reilun kahden vuoden jälkeen kuukaudeksi töihin ja jään 1.8 lomalle..... |O Ja pomo oli niin ihana ettei edes onnitellut...

No nyt lähden kattelemaan jos huuto.netistä löytyisi jotain kivaa!

Emppu & Papunen 15+3

Adett e: onnittelut potkusta! Onneks niitä ei ollu (vissiin) enempää ku ois tuntunu pöljältä kirjottaa et onnittelut potkuista :LOL:

Emppu80: kylläpä muuten oli töykeä pomo. :eek:

En syö enää mitään vitamiinipillereitä, kun ne neuvolasta sano et ku aurinko rupee paistamaan enempi ni ei tartte ees D-vitamiinilisää. Eipähän tarvi muistaa ottaa mitään säännöllisesti, mul on niin hatara pää.

Toissapäivänä iski taas kesken töiden migreenikohtaus, jei! Sit ku sain otettua uusia, lääkärin määräämiä särkylääkkeitä ni eilen en päässy sit töihin. Oksensin sen verran rajusti tonne neljään saakka. En tiiä sitte oliko pahoinvointi raskaudesta, migreenistä vai siitä uudesta lääkkeestä. Tai sit jos olikin joku vatsapöpö niistä edellisen illan ruuista... En tiiä. Mut kyl tuo eilinen syömättömyys veti olon veteläks. Tänään pitäs jaksaa illaks töihin.

Ostin viikonloppuna itelleni mammafarkut ja sit semmoset kesähousut. Mies sano noista jälkimmäisistä et on ihan "mun näköset" Mahtavaa!

Emppu80 - No on todella törkee pomo,aarrgghh sanon vaan.

Mä kävin kirpparilla kiertämässä ja löysin pari mammavaatetta,ai kun kiva juttu,huutiksessa aattelin kierrellä mammavaatteita mutta kun oon niin pieni niin ei oikein meinaa löytyy...

Adette - Onnea potkuista,on se vaan ihanaa ;)

Vitskuista kysyttiin - Niin D-vitamiinia ( Minisun ) , Foolihappo ( foliren ) ja magnesiumia,tuossapas lista mitä itse syön.

Me syötiin tuossa lämminruoka kolmisen tuntia sitten ja nyt täytyy myöntää että tekee mieli syödä vielä toinen satsi.hih joten täytyy mennä kaupassa käymään ;)

Ostatteko muuten mistä mammavaatteet ?
-Mä olen kamalasti kirppareilta löytänyt uudenveroista,pikkurahalla ja sitten jotain huutiksestakin löytänyt myös,ihan jees kun mun mielestä kaupassa en viitti ostella hirveemmin,kun kuitenkin mammavaatteet on käytössä niin lyhyen ajan loppuenlopuksi.

Mun on niiiiii vaikee uskoa että olen vasta viikoilla 11 tuntuu enemmänkin viikoilta 13 - 14,massu on niin iso verrattuna viikkoihin ja muuten ellotus aikahyvin pois päivän aikaan ja väsymyskään ei enää paha ole,iltaisin nukuttaa aikasemmin kylläkin mutta se siinä ;)

Annu & touhustiina 11+0 :heart:

Täällä tuli eilen taas lunta niin että kävelyteillekin jääty sellanen sohjo. Onneks oli tänään taas kuivat tiet.
Vitamiineja mä en muista millään ottaa, mutta sillon kun muistan, niin otan raskausajan multitabsin.
emppu; tosi tylsä pomo sulla!
adette: aih, sitä odotellessa =)
Pitäskin lähtee kiertämään kirpparit. Mammavatteita kun voi pitää kuitenkin niin lyhyen ajan, että ne ei hirveästi kerkee käytössä kulumaan.
Mä nyt kokeilen tota kuvan liittämistä, kun noista mammavaatteista oli taas puhetta. Meinasin tilata masutuubeja, mutta teinkin vanhoista, kuluneista ja venyneistä topeista niitä ihan itse (ja mä en TODELLAKAAN ole mikään ompelija!! ) Tossa kuvassakin yksi sellanen päällä. Tein kolme eriväristä ja musta ne on ollu tosi kivoja, kun tää paitamalli on muuten tätä lyhyttä ja napakkaa.

Kuva muuten tänään otettu, rv 12+0

*muoks*
siis toi yksivärinen vihree on sellanen tuubi. Muuten tuolta paistas maha. (tosi suttunen kännykällä otettu kuva )

huitshapeli

Vitamiineja syön: Multitabs raskaus monivitamiinia, mutta ei niitä enää moneksi viikoksi taida olla, enkä varmaan lisääkään ostaa. Lisäksi popsin Calsichew-D:tä ihan normaalistkin kun en maitoa juo juuri lainkaan. Loppuraskaudesta varmaan taas joutuu rautaa syömään, viime raskaudesta onkin obsidania vielä jäljellä.

Äitiysvaatteet olen ostanut kirpputorilta tai saanut. Sain yhdeltä kaverilta farkut, mutta ovat vielä liian isot, loppuraskaudesta ovat sopivammat. Kirppikseltä löysin kahdella kympillä neljät todella siistit ja hyväkuntoiset housut: farkut, samettihousut, caprit ja sellaiset löysät kangashousut. Farkkuja ja sammareita voi pitää nyt jo, muita sitten kesällä. Itsellä on edellisestä raskaudesta parit housut kaapissa (odottavat siellä vielä vatsan kasvua): mustat housut, jotka ostin uutena muistaakseni lindexiltä, sekä caprit jotka sain ystävältäni. Luulen, että näillä pärjätään.
Paitoja tuskin ostan, tykkään käyttää muutenkin aika pitkiä paitoja ja uskon että pystyn samoja pitämään raskausaikanakin. Viimeksi ainakin pystyin samoja paitoja pitämään kun normaalistikin, muutama äippäpaita varmaan löytyy kaapista. Jos käytettynä jostain löydän niin voin ostaakin, mutta uutena en raaski ostaa, kun ei kauaa kuitenkaan ole käyttöikää äitiysvaatteilla.

Adett e Varmasti ihana tunne kun tuntee ensimmäiset potkut. Itse niitä vielä odottelen.. ja luulen että saan useamman viikon odotella. Esikoisestakin tunsin vasta rv20 liikkeitä, eikä silloinkaan kovin selvinä. Toivottavasti nyt vähän aikaisemmin jo tuntisi liikkeitä. Vielä ei ainakaan, vaikka kuinka yrittäisi mahaa tökkiä ja liikkeitä kuullostella.

Emppu80 Onpas ollut tökeröä käytöstä pomolta :eek: Mistäs sitä tietää jos joudutkin jäämään sairaslomalle, etkä voikaan mennä töihin ennen äitiysloman alkua.. :whistle:

Ollaan pojan kanssa pian lähdössä kaverille kylään, toivottavasti päästään pyörällä perille ennen kuin alkaa satamaan. Meillä on koko päivän ollut todella vaihteleva sää, välillä aurinko paistanut ja yhtäkkiä alkanut satamaan. Toissapäivänä tuli vielä luntakin, mutta onneksi kaikki on jo sulanut pois.. Kesää ja lämpimiä ilmoja odotellaan täällä ainakin jo kovasi!

gibbon ja mytty 12+5

Synnytyksestä; esikoisesta ensimmäinen supistus tuli aamuyöllä neljän aikaan, sitä seuraavana yönä tyttö syntyi. Kolme tuntia ehdittiin olla sairaalassa kun en sinne turhan aikaiseen lähtenyt enkä aio lähteä tälläkään kertaa vaan sinnittelen kotona siihen asti kunnes alkaa tuntua siltä että pian se tulee.. Kivunlievityksinä otin suihkua, ammetta, kauratyynyjä ja liikuntaa - ei kiitos piikeille, puudutuksille ja tipassa roikkumisille. Ilokaasua kokeilin mutta sen aion jättää ensi kerralla väliin.

Mulle terkkari iski jonkun vitamiinipurkin käteen, mitä lie monivitoja olivatkaan ja kirjasi sen äitiyskorttiinkin että käytössä, en edes kerennyt sanoa että en kyllä ajatellut niitä napsia.. heh.

rv15

Ai että olipa ihanaa saada päälle tänään ekaa kertaa äitiyshousut! Siis koko päivän kun on ollut tiukoissa farkuissa...mä ostin kahdet housut. toiset kotikäyttöön ja toiset työkäyttöön, vaan en taida viel töihin laittaa, jos se antaa vinkkiä niille. Mä en ole viel kertonut....ja pelkään että irtisanominen on lähellä, vedoten muihin seikkoihin vaikka sitten...
millä alalla sä emppu olitkaan?
Muutoin nyt vointi on aikas hyvä jo, Pahoinvointi on helpottanut =) toivottavasti vilperillä on kaikki hyvin...
elämänperhonen + vilperi 12+5

Alkuperäinen kirjoittaja gibbon:
Emppu80 Onpas ollut tökeröä käytöstä pomolta :eek: Mistäs sitä tietää jos joudutkin jäämään sairaslomalle, etkä voikaan mennä töihin ennen äitiysloman alkua.. :whistle:

Niinpä.. Aion tehdä niin, että käyn töissä kokeilemassa ja jos yhtään tuntuu pahalta niin marssin lääkäriin hakemaan sairaslomaa. Esikoisesta jäin kotiin jo rv 25. Sanoin kyllä pomolle, että entäs jos en jaksa niin hän vaan tokas että no sitten olet sairaslomalla... No siinäpähän etsivät sijaista :whistle:

Nyt iltapalalle!

Emppu & Papunen 15+3

Mimmali - Ai ei ole tarvis mittää syyä siis vitskui,no sullahan sitten hyvin,koska kyllä sitä suositellaan ihan jokaiselle,mun paperissakin jo lukee siis siinä paperissa mikä tulee neuvolassa jossa listattuna nää ei ns suositellut ruuat niin siinä myäs vitskuista sekä sitten foolihappo on hurjan hyvä lisä odotusaikana.Kannattaa googlettaa tietoa lisää,oikeesti niin tiedät vähän lisää noista.

Huitshapeli - söötti massu ;)

Mulla ilta sujunut tv.een edessä ja nyt aattelin lähtee untenmaille,jos vaikka ois mukavemmat unet ko viimeyönä.

Kauniita unia kaikille.

Annu & touhustiina 11+0 :heart:

Hei!

Meillä oli tänään sitten ultrapäivä. :heart: Aamu tosin alkoi huonosti, pahoinvointi yllätti taas. Ja vielä kun ei aiottu löytää ensin parkkipaikkaa ja sitten lopulta koko äitiyspolia seinäjoen ks-alueelta, mies jo manasi paikan alimpaan mahdolliseen.. Loppu sitten menikin onneksi paremmin. Oli ihanaa nähdä pienen kuvaa masusta. Iso jannu vaan oli, kun 57 mm, ja 12+3 kätilön mukaan. =) Asukkia piti tosin herätellä, kun olisi tykännyt nukkua vielä. Muutamalla yskäisyllä alkoivat jalat ja kädet viuhumaan vinhaa vauhtia. Mieheni oli yhtä hymyä kun päästiin äitiyspolilta pois. Laskettua aika pysyi päivälleen samana. :wave: Laitoin muuten masuasukin kuvan profiiliin. :heart:

minkäs kokoisia teidän asukit olivat ekassa ultrassa?
Ehdin jo huolestua mahdottoman nälkäni kanssa, kun tuo oli isohko kaveri. Syön tosin erittäin paljon kasviksia ja marjoja, mutta ruokaakin menee tavallista enemmän. Ja lapsesta asti olen syönyt kuin hevonen (välillä paljon enemmän kuin ikäiseni pojat/miehet), hoikka olen ollut aina kuitenkin. En sitten tiedä tarttuuko tuo ylimääräinen ruoka masuasukkiin tässä vaiheessa?
Adett e: ihanaa että allu jo potkaisi,onnittelut!

tietääkö kukaan mistä täältä kauhava-seinäjoki akselilta löytäisi hyviä äitiyshousuja tai resorillisia farkkuja? Vanhat housut alkavat kiristämään, olisi kiva hankkia jostain mamma-mallisia.

Terveisin Sanna ja masuasukki 12+3 :heart:

Huomenta =)

Helmiyllätys meidän toukka oli np-ultrassa 66mm viikoilla 12+3 :) vastasi kuulemma muutamaa päivää isompaa mutta koska pää vastasi tota 12+3 niin laskettua aikaa ei siirretty :) Eikä huolestuta yhtään,samoissa mitoissa noi vanhemmatkin lapset ovat olleet ja syntyessään 3990 ja 3640g.

Mulla on yhdet ainoat mammahousut kun ovat niin kalliita ja kirppareille en ole päässyt.Huutiksessa on sitten aina noi postikulut.Ajattelin kyllä hakea h&m:ltä joustovyötäröiset löysät housut kesäksi ja jotkut äitiyscaprit varmaan.Nyt mennään lähinnä verkkarilinjalla vielä.

ktl ja siemenperuna viikoista ei enää hajuakaan :ashamed: luulisin että 15+jtn.

Poika heräsi jo ennen kahdeksaa, olen ihan poikki. Koko yön nähnyt taas niin kamalia unia, esim. mies petti ja jätti ja muita yhtä "mukavia", joten nukkuminen on ollut aika huonoa. Onneksi pihalla paistaa aurinko, jos pihalle meno piristäisi. Pitäisi mennä kukkapenkkiä ehostamaan :)

Helmiyllätys Meidän vauvanalun pääperämitta oli 64mm. Neuvolakortissa näyttäisi olevan toinenkin mitta 8,3cm, voisiko se olla koko pituus? Koko vastasi muutamaa päivää enemmän mitä menkoista laskettuna, eli 12+6, mutta la pysyy silti samana eli 23.10.

Vitamiineista vielä, niin minulle myös sanottiin ettei ole tarvetta vitamiineja syödä, mutta kalkkitabletteja kylläkin minun tapauksessani. Olin kuitenkin kerennyt jo ostamaan Multitabs monivitamiineja, joten neuvolantäti sanoi että ne voi syödä loppuun, mutta ei ole tarvetta kesällä niitä popsia jos vain syö monipuolisesta ja on paljon ulkona.

Nyt ulkoilemaan auringonpaisteeseen! B)

gibbon ja mytty 12+6

Eikö kellekkään ole suositeltu foolihappoa,mulle on selitetty siitä maat ja taivaat siitä ja sen tärkeydestä ja vaikutuksista yms ja tässä kerran kun googletin niin löysin tälläsen textin :
Miksi foolihapon saanti on tärkeää?
Foolihappo on vesiliukoinen vitamiini, joka lasketaan kuuluvaksi B-vitamiineihin. Elimistömme tarvitsee sitä mm. verenmuodostukseen. Raskauden aikana foolihapon tarve kaksinkertaistuu. Tämä johtuu siitä, että alkion ja sikiön kehityksessä tapahtuu nopeaa solunjakautumista, johon foolihappoa tarvitaan. Foolihappo vähentää sikiövaurioita, kuten esim. selkärankahalkiota (spina bifida ) ja se estää myös syntymävikoja, kuten vastasyntyneen aivojen puuttumisen (anenkefalia ). Tämän lisäksi foolihapon riittävä saanti raskauden aikana (suositus 0,4 mg vuorokaudessa) auttaa ehkäisemään liian aikaista synnytystä.

Foolihappo auttaa suojaamaan hermokanavaa, kunnes se sulkeutuu 25-30 päivän kuluttua raskauden alkamisesta, jolloin selkärangan ja aivojen kehitys voi jatkua. Riittävä foolihapon saanti olisi hyvä varmistaa jo ennen raskautta. Raskaana olevien ja imettävien

http://www.kookas.fi/articles/read/837 ja tuossa linkki vielä kyseiseen tekstiin.Olen jokaisessa raskaudessa syönnyt tätä.

ja tässä hiukan mun aloittamaa keskustelua jo jokinen aika sitten kun kyselin tästä miten muilla menee http://kaksplus.fi/keskustelu/t1006854

Olen oikeesti tosi ihmeissäni ettei foolihappoa oikeastaan hirveemmin muille ole ehdotettu.
Mulla alunperin lääkärissä jo sanottu että magnesiumia kannattaa syödä noihin suonenvetoihin ja ne toistaseksi auttaa ja sitten foolihappo on hurjan tärkeä juttu.
D-vitamiinin sai jättää pois,mä syön kyllä loppuun noi mitä mulla onkin tuossa mutta sitten sais aurinko alkaa paistaa ;) Nimittäin nytkin täällä sataa :D

Mulla olo ihan jees,jaksoin peräti valvoa yhteentoista illalla mutta se johtui siitä kun lapset nukahti hetkeksi eilen niin miehen kanssa sitten nukahettiin kanssa hetkeksi hih.
Ja nukuin sitten kymmeneen,me kaikki nukuttiin just kun pimeetä ja vesi ropisee mukavasti niin se on näyttävästi ollut koko perheelle oikein unihiekkaa :saint: :D Ihanaahan se on että tutiakkin oikein kunnolla välillä.

Ihanaa päivää kaikille !!!! ja oikein hyvää oloakin jokaiselle :)

Annu & touhustiina 11+1 :heart:

Tove-81
Ihana kuva huitshapeli tahtoo tuollaisen topin!!! (ja nätin vatsan...) :ashamed:

Minä syön MultiTabsin raskaus pillereitä, joissa on tuota foolihappoa. Kahdessa pillerissä päivässä saa suositellun foolihappo määrän (400 jotakin yksikköä). Niitä aloin syömään jo ennen raskautumista ja jatkan edelleen. Tämän lisäksi toki pitää muutenkin syödä monipuolisesti, olen lisännyt hedelmien ja kasvisten osuutta ruokavaliossa. Toki sitä välillä tulee käytyä pizzallakin...

Annu-82 olet oikeassa että foolihappo on TODELLA tärkeä lisä, eteenkin jos sitä ei saa tarpeeksi ravinnosta (pinaatti yms..)

Tänään taas vähän oksailin aamulla, mutta yleisesti pahaolo on helpottanut kyllä tosi paljon!

Tove ja Muuminen 11+6 huomenna alkaakin jo viikko 13!!! JEE! :)

helmiyllätys08 Miten hauskan jutun tuossa hoksasin. Voipi olla, että ollaan melkein naapureita, sillä Kauhavalta minäkin olen! Katsoin profiilissasi olevaa ultrakuvaa ja hoksasin, että olet täältä myös :D Voitais vaikka treffata joskus! :wave:
Vauvan koosta myös kyselit ja ultrassa viikoilla 13+0 Allun mitta oli 67mm. On varmasti taas kasvattanut itseään mukavasti, neuvolatäti sanoikin, ettei enää toukokuun ultrassa näy vauvaa kokonaisena ultratv:ssä vaan pitää katsoa osio kerrallaan :heart: Onko neuvolatätisi muuten Raija? Hän on mielestäni todella ihana neuvolatäti =)

Muutenpä täällä menee ihan normaalisti - eilen vihlaisi ikävästi vatsassa, ajattelin sen olevan kohdun venymisestä johtuvaa. Vatsa kasvanut kyllä aika mukavasti. Työkaverit jo uskoo tytön olevan tulossa kun vatsa kasvaa sivuille päin. Itselläkin sellainen tyttö tunne, mutta mistäpä tuota tietäisi :whistle: Miehelleni kun eilen sanoin, että Allu potkaisi. Meni sitten vatsan tasolle puhumaan, että kuules allu, ei potkita siellä koska täällä pelataan pesäpalloa :LOL: (mies pesispelaaja ollut aiemmin). Pitääpä sitten hommata jostain minipesismaila masuasukille että saa sillä sitten kömyyttää mua loppuraskauden :D

Adette & Allu 16+0 *POKS*

Mulle taidettiin neuvolasta suositella ainoastaan D-vitamiinilisää maaliskuun loppuun asti. Eli ei sitäkään enää tarvitse syödä. Ihan aluksi kun varasin aikaa neuvolaan, sieltä suositeltiin Beroccaa. Se saattaa kuulemma auttaa alkuraskauden pahoinvointiin. Olen sitten siitä lähtien noita poretabletteja käyttänyt. Niissähän on C- ja B-vitamiineja, myös foolihappoa mukana. Ja taitaa olla sitä magnesiumiakin muistaakseni. Ei olekaan vielä ainakaan suonenvedot vaivanneet edes urheillessa/sen jälkeen.

Voi kun tulisi se auringonpaiste jo tännekin. Niin synkkää ollut koko viikko, ja kylmääkin. Kevättä odotellessa..

Novelle rv 14+3

adett e onnea liikkeiden tuntemisesta. Mäkin jo ootan innolla, et koskakohan sitä ite tuntis.

vitamiinit Mä alotan myöhemmin kans ladyvita plussan, mut viel en viitsi, kun hb on niin korkeella. Nyt syön vaan foolihappoo ja kalsiumia, jossa on d-vitamiini ja magnesium mukana.

äitiysvaatteista Onhan ne kalliita, mutta kun ei tavallisetkaan ole pariin kuukauteen mahtunut... Esikoisen ajalta on aika paljon jäljellä, varsinkin jotain paitoja. H&M:n yhet ihanat farkut ostin just viikonloppuna ja missy momilta mulla on tilattuna vaatteita, ne on kalliita, mut ihania.

Mä kerroin eilen kaikille tutuille tästä raskaudesta. En ois uskonu et on niin vaikeeta. Miten niiden keskenmenojen jälkeen voi kertoa muille, et on vauva tulossa, kun ei siihen usko itsekään...

Onko muilla ongelmia nukkua selällään. Mä pyrin nukkumaan kyljellään, mut herään joka yö, siihen, et oon selällään ja sattuu vatsaan tosi paljon! Sit koko aamupäivän kohdun kohdalta aristaa niin paljon, et alan jo miettiä, et onko siitä jotain haittaa...

En muuten tajua tätä. mulla lähtee jo 15. viikko käyntiin ja pahoinvointi ja väsymys vaan yltyy. Päätäkin särkee koko ajan.

Tapsu 14+0

FPI
Heippa :flower:

Vitamiineista ja foolihaposta, mäkin syön noita Multitabsin raskausvitamiineja ja niin kuin Tove kirjoitti niin niistä saa tuon foolihapon. Neuvolassa tosin ekalla kerralla ei vielä suositeltu mitään vitamiineja, kun kysyin ja sit tokalla käynnillä just tota Multitabsia. D-vitamiinia mun ei tartte erikseen syödä, kun oltiin etelässä niin neuvolatäti sanoi, että viikon aurinkolomasta saa D-vitamiinia en nyt muista kuinka pitkän ajan tarpeiksi niin nyt tuo Multitabs on riittävä.

Äitiysvaatteista, oon ostanut Lindexistä, H&M:stä ja netistä Lemonkidsistä ja toivon pärjääväni koko ajan nyt hankituilla vaatteilla ja kirppiksellä vois kanssa käydä.

Empulla tosi tylsä pomo! :(

Vauvan koosta, ei ultrassa 13+2 oli 77mm. Skannasitteko noi ultrakuvat tonne profiiliin vai miten?

Nukkumisesta, vielä voin nukkua miten vain, mutta kyljellään on nykyään mukavin, vaikka ennen nukuin selällään useimmiten.

Omaa napaa, meidän toisella koiralla havaittiin eilen sivuääni sydämessä ja nyt sitten joutuu lisätutkimuksiin, huolettaa, kun mäyräkoiraherramme on vasta täyttämässä 4v, mutta toivottavasti ei ois vakavaa. Oma olo muuten ok, masu tuntuu kasvavan ;)

FPI+pepe rv 16+2 :heart:

huitshapeli: mukavan kokonen masu sulla on jo. :)

helmiyllätys08: Meidän asukki oli np-ultrassa 61mm ja vastas viikkoja 12+5, korvasta korvaan mitta (bm) oli 23mm.

Annu82: Mulle ei ainakaan sen kummemmin suositeltu mitään vitamiineja eikä erityisesti foolihappoa. Sanoin kyllä ekalla käynnilla et syön Ladyvita plussaa, et se varmaan riitti terkkarille. Siinä on myös foolihappoa 400 mikrogrammaa eli 200% päivän tarpeesta ;)
Mäkin syön noita vitamiineja vaan varmuuden vuoksi, syön monipuolisesti ja paljon esim. erilaisia vihanneksia ja hedelmiä, silti jonku vitamiinin tai kivennäisaineen saanti voi jäädä vähälle (mulla ehdottomasti ainakin kalsium).
Jollainhan voi terkkari kattoo, et syö monipuolisesti ja olettaa, et saa siten kaikki tarpeelliset aineet ravinnostakin ja siks ei suositella mitään. :)

Äitiysvaatteista: en ole vielä ostellu yhtään, ku omatkin vaatteet mahtuu (ja viimevuotiselta painonpudotukselta on vieläkin isompia vaatteita jos tarvii). Netistäkin oon kattellu käytettynä vaatteita, mut tahtovat olla aina kokoa S tai M eli mulle liian pieniä. Ajattelin kyllä kattoa Lindexin ja H&M:n valikoiman kunhan tulee ajankohtaseks. :)

tapsu85: mulla myös muutamana yönä on selkä kipeytyny jos oon ollu selällään, ilmeisesti selän asento on jo hiukan muuttunu ja sen takia kipeytyy.
Luin yhen tekstinkin tohon liittyen, et "rv16 lähtien kannattaa välttää selällään nukkumista, jos tulee huono olo. Kohtu saattaa painaa sydämeen palaavia laskimoita ja voi alkaa pyörryttää."
Tuo ei varsinaisesti liity tuohon kipeytymiseen, mut huomionarvonen juttu kuitenkin. =)

jasmara ja masuasukki 14+5

Silleri
Täällä alkaa vatsa jo olla niin hyvin esillä, ettei salailu paljon enää onnistu... Käytiin veljen perheen kanssa kylpylässä ja kas kun huomasivat ja kysyivät asiaa. Töissä käytän kyllä sellaisia vaatteita, ettei erotu kovin paljon, jos joku huomaa, niin tuskin kehtaa kysyä.

Meillä on muutaman tutun mamman kanssa ollut tapana lainata toisillemme äitiysvaatteita, mutta tällä kertaa menee vaatteet kyllä tarkkaan jakoon, kun kolme meistä on raskaana yhtäaikaa! Lasketuilla ajoilla eroa aina n. 3 viikkoa. Kiva, kun on jo tiedossa kavereita viimeisellekin!

Minä alan kohta olla kunnon pilleristi, kun syön monivitamiinia varmuuden vuoksi, puolikkaan kalsiumtabletin kun maitotuotteet ällöttää välillä, magnesiumia suonenvetojen ja levottomien jalkojen vuoksi ja c-vitamiinipillerin. Ollaan koko perhe syöty c-vitamiinia talven ajan ja en tiedä, johtuuko siitä, mutta ei olla sairasteltu juuri ollenkaan verrattuna aiempiin talviin. Juu ja iltaisin otan Obsidania, aloitin jo senkin varmuuden vuoksi kun se anemia on niin inhottavan tuntuinen kun iskee. Molemmilla aiemmilla kerroilla on iskenyt.

Onko kukaan aiemmissa raskauksissa matkustellut? Olisiko matkavinkkejä? Me lähdemme kesäkuussa etelään 10v.-häämatkalle...

Silleri ja Suvi rv 16+1

Yhteistyössä