***LOKAMASSUT 2008 Huhtikuussa***

Alkuperäinen kirjoittaja tapsu85:
En muuten tajua tätä. mulla lähtee jo 15. viikko käyntiin ja pahoinvointi ja väsymys vaan yltyy. Päätäkin särkee koko ajan.
Oli pakko kommentoida tätä... Mulla pahoinvointi oli pahimmillaan 7-13 viikoilla, siitä se sitten alkoi helpottamaan juuri 15. viikon tienoilla, nyt kun käyntiin on lähtenyt 17. viikko niin pahoinvointi ei olekaan enää se suurin osa päivää ja elämää. Luulin jo, että joudun kärsimään siitä läpi koko raskausajan, mutta kylläpä se sitten helpotti vaan aikanaa.

Joten reipas asenne vaan, että kyllä se siitä helpottaa :hug: (Kuulosta varmaan tosi uskottavalta nyt :D )
 
Mä olen säheltänyt puhelimeni kanssa ja se sai mut pahalle tuulelle,ai kun ihanaa olla raskaana ko tollasesta kiehahtaa :headwall: :saint: :LOL:

Nukkumisesta - Mä nukun parhaiten mielelläni kyljelläni,selällä tulee jotenkin ilkee olo joten sitä olen välttänyt ja mahalla voisi ajatellakkaan asiaan.

Vitskuista vielä - Mä en yleensä olleskaan juo maitoa mutta muroissa sitä tulee saatuu sitten( eli murojen kanssa maitoo),kalsiumia toistaseksi en ole muuten ottanut,juustoa yms muuta syön kyllä että saisin tarpeeksi kun taas menee niin että jos ottaa magnesiumia ja kalsiumia niin kalsium estää sen magnesiumin imeytymistä joka puolittaa magnesiumin tehoa,näin mulle selitetty asia.Monivitamiini valmisestetta ei suositeltu eli sitä ihan perus mulle koska siinä oisi sitä A-vitamiinia.Tosiaan kyllä se monipuolinen syönti on myös sellanen tärkeä edelleen,esim jos syö vaan päivässä näkkärii ja omenaa niin ei siinä saa kaikkea tarvittavaa mitä päivässä tarvii,mä olen hinku luumun syöjä ja banskukin on niiin in että ja vihanneksia menee kaikkee sorttia joka pv ja lämmin ruokailua on ja tummaa leipää syön iltaisiin oikeastaan siksi että ei hemppa laskisi hirveesti,vaikka aloitus mulla olikin hyvä.

Noista kuvien skannailuista yms - Niin mä en niitä tähän profiilini laittanut vaan spaceeni mutta tosiaan skannasin ensin tietsikkalle ja siitä laittelin sitten.Sen enempiä en osaa asian suhteen neuvoa,mutta varmasti täällä on näitä jotka osaakin ;)

Mulla ei tänään pahaa oloa ole ollut,tekee taas mieli dopperilla käydä " kurkkimassa " masuun että kuulukos sydänäänet vieläkin,ei sitä jotenkin luota ennen kuin ne pahimmat riskiviikot on takana.Mä yleensä otan tän pahoinvoinnin kanssa niin että katson päiväkerralla miten menee,kun kuitenkin se tuntuu aaltoilevan paljonkin,joten ei tule yllätyksenä jos kamalat pahoinvoinnit iskee päälle yhtäkkiä.

Onko muuten tullut mielitekoja,ihan selviä sellasia mitä menee jokapv ? Entä onko selvästi jäännyt jotain pois esim mikä jelppas alussa sen pahanolon kanssa taistelua yms ?

Annu & touhustiina 11+1 :heart:
 
Helmiyllätys - Meijän Papunen oli ulrassa 67,3 mm. Siis pääperä mitta. Ja vastasi viikkoja 12+4.

Noista ultrakuvista.. Siis skannaamaan vaan ja profiiliin ne saa klikkaamalla tuolta ylhäältä muokkaa tietojasi kohtaa. Mulla taitaa löytyä tytön kuva profiilista, en ole saanut vielä skannattua ultrakuvia koneelle...

Nukkumisesta - Mä nukun kyljelläni. Ennen esikoista nukuin aina mahallani ja odotin silloin innolla että voisin taas mahallani nukkua, mutta kukaan ei muistanu kertoa että ei se vielä synntyksen jälkeen onnistu :LOL: Maito nousi niin kohinalla ettei ollut puhettakaan mahallaan nukkumisesta... ja nyt se sitten kokonaan jäänyt...

Nyt taas muihin hommiin...

Emppu & Papunen 15+4
 
Moi kaikille!!!
Eilen oli np-ultra ja kaikki oli hyvin. Nyt uskaltaa jo viimein rentoutua ku vauva näytti voivan hyvin. tänään rv13. Huomenna ois neuvola, vähän hirvittää ku on lääkärineuvola ja on mieslääkäri...en oo ennen käyny mieslääkärillä "tongittavana" :/ .

Mielihaluja ei pahemmin ole ollu, ei ollu edellisessäkään raskaudessa, jospa niiltä säästyis nytkin. Ummetus meinaa kiusata :headwall:
 
Jännä muuten vertailla muiden vauvojen mittoja. Meidän muruhan on ollut monia pienempi pääperämitaltaan ja silti sanottiin koon vastaavaan muutamaa päivää enemmän, 64mm=12+6. Mistä moinen ero johtuu? Päänmittaa minulle ei sanottu, eikä siitä edes missään lue. Joku toinenkin mitta on merkattu 8.3cm, mutta en tiedä mikä se on. Ultra laite ainakin automaattisesti antoi viikkomäärät, ei lääkäri niitä itse "keksinyt". Eipä noilla muutamilla milleillä mitään väliä ole, mutta hauska huomata erot.

Ultrakuvan sain profiiliini skannaamalla kuvan omiin tiedostoihin koneelle. Sitten tuolta muokkaa tietojasi kohdasta valitsin kuva ja selaa. Sieltä etsin omat tiedostot ja ultrakuvan ja liitin sen. En osaa oikein selittää, mutta ei ollenkaan vaikeaa..

Mielihaluja ei oikeastaan ole. Alkuaikoina söin paljon omenoita, appelsiinia ja join appelsiini mehua, mutta nekin on nyt paljon vähäisemmälle jäänyt. Aikaisemmin ei maistunut lämmin ruoka, mutta nyt menee jo hyvällä ruokahalulla :) Mansikoita tekisi kovasti mieli, mutta ei niitä vielä mistään saa, pakasteet kun ei maistu hyville. Onneksi pian on kesä ja pääsee ostamaan mansikoita torilta :p
 
Moi! Terveisiä neuvolasta. Mieli taas hyvä, kun kuuli pikkusten sydänmen lyönnit. Taas joutuu kuukauden odottaa seuraavaa kertaa.

Adette onnea liikkeiden tuntemisesta. Mäkin kuvittelin tunteneeni viimeaikoina jotain, mutta tänään neuvolassa th. sanoi. että varmaan harhaa, ettei usko että tässä vaiheessa voi mitään tuntea , thanks.. eli kuvitelmaa kai vaan :)


Vitamiineista sen verran, että mun mielestä noi pariin otteeseen aiemminkin mainitut multitabs-raskausvitamiinit ovat hyviä, koska ne sisältää juuri niitä aineita joita raskaana tarvitsee, kalsiumia, fooliohappoa, b-c ja d-vitamiineja, rautaa, magnesiumia jne. Ei tarvii
montaa nappia napsia. Lisäksi vitamiineja voi ottaa 1 tai 2 tbl oman päivittäisen syömisen mukaan. Tais tulla kunnon multitabs mainos:) I

Pahoivoinnit vähän helpottanut, mutta oksentelen vieläkin. Oksentelen välillä myös pelkistä hajuista. Onko muilla vastaavaa?

Mielihalut vaihtelee. Alussa teki jatkuvasti mieli appelsiinejä. Mies sanoikin, että meiän lapsista tulee pian pelkkiä sitrushedelmiä, kun söin kilokaupalla apelsiinejä. Yhessä vaiheessa jauhelihakastiketta heh.. Nyt tekis mieli jatkuvasti omenaa ja lakuja / salmiakkia.

Mulla on tullut viime aikoina kuvioon ihme jomotukset jossain tuolla alapäässä. Ei pysty paikantaa, mut sellasta jomotusta. Ilmeisesti asiaan kuuluvia, sanoivat neuvolassa. Liitoskipuja kai.. Onko muilla ollut vastaavia?

Jeps, mutta nyt väsyttää kyllä sen verran että päikkäreille on mentävä!

T: Irene & pikku veijarit
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini85:
Moi kaikille!!!
Eilen oli np-ultra ja kaikki oli hyvin. Nyt uskaltaa jo viimein rentoutua ku vauva näytti voivan hyvin. tänään rv13. Huomenna ois neuvola, vähän hirvittää ku on lääkärineuvola ja on mieslääkäri...en oo ennen käyny mieslääkärillä "tongittavana" :/ .

Mielihaluja ei pahemmin ole ollu, ei ollu edellisessäkään raskaudessa, jospa niiltä säästyis nytkin. Ummetus meinaa kiusata :headwall:

Ummetukseen auttaa aika hyvin luumut,joten kokeile jos toimisi sulla :)
Mä olen kerran ollut mieslääkärillä ja en tykännyt yhtään mennä kun se tutki,siitä päivästä eteenpäin päätin etten mee jos ei naislääkäri tule tutki.En vaan tuntenut oloani yhtää mukavaksi.Kiva juttu että ultrassa kaikki oli hyvin :)


 
Moi

Vitamiineista ollut puhetta ja mulle terkka sanoi et jos syö monipuolisesti niin ei tarvi välttämättä syödä mtään(paitsi se d-vit), mutta oot itse syön foolihappoa kun sain tietää olevani raskaana..kun kävin lääkärissä niin suositteli mulle b-vitamiinilisää sen takia koska halus varmistaa mun b-vit arvoja kun mulla on joskus epäilty erästä "tautia" ja arvot olivatkin ihan alakantissa joten siksi tuo b-vit lisä(sis.sen foolihapon tietty), ja kalkkia syön kun en käytä maitotuotteita tarpeeksi ja tietty toi d-vit lisä talviaikana..vieläkin syön kun niin harmaata =)

Äitiysvaatteita ostin huutiksesta ,tosi ihania ja edullisia sain..oli vielä ihan mun kokosia (S) ...kattavasti samalta myyjältä satuin saamaan farkut, aivan ihanat farkkuhaalarit,farkkuhameen ja paidan....kirpparilta löysin tosi kivan imetyspaidan....noilla varmaan pärjään...

Mielihaluja ei ole ihan sellasia mitä tekis mieli joka päivä, vaihtelee esim. vihreät omenat, pitsa, salmiakki(vaikka en sais syödä verenpaineen takia), tänään mehujäätelö :)

pw 15+5
 
Kylläpäs tänne tulee nopsaa vauhtia tekstiä... Piti jotain kommentoidakin. Maisakaisa, Emmaljungan Duo Edget saa myös rattaiksi ja ovat kyllä olleet tosi kätevät, suosittelen. Muistaakseni maksettiin jotain noin 800 euroa niistä ehkä himppusen alle. Mutta voihan ne sitten aina myydä eteenpäin, kun ovat oikeasti laadukkaat eivätkä kyllä yhden lapsen käytössä ainakaan ole menneet miksikään.

Pinkwave, mulla varmaan kutisisi iho ihan kuivumisen takia, mutta käytän nyt kuten myös edellisessä raskaudessa Weledan raskausajan hoitoöljyä. Sitä saa luontaistuotekaupasta ja käytän sitä aina suihkun jälkeen. En tiedä saanko kiittää tuota valmistetta vai omaa ihotyyppiä vai molempia, mutta yhtään raskausarpea ei ekasta odotuksesta jäänyt. Siinä on vähän jännä haju, mutta vaikka mua yököttää kaikki voimakkaat hajut, niin tämä ei jostain syystä. Eli siis mun iho ei kutise, kun vaan muistan laittaa aina suihkun jälkeen iholle tuota hoitoöljyä.

Adette kyseli vitamiinien käytöstä. Mulle lääkäri sanoi jo ennen raskautta, että jos on toiveissa tulla raskaaksi, kannattaa aloittaa foolihapon syönti ja sitä on kuulma kaikkein tärkeintä syödä raskauden alusta alkaen siihen saakka kunnes hermostokanava on sulkeutunut. Itse söin sitä viimeksi puoleen väliin raskautta. D-vitamiinia suositellaan odottaville talvikauden ajan maaliskuun loppuun ellei sitten muuta odotusajaksi aurinkoon. Magnesiumia käytin siinä vaiheessa edellisessä raskaudessa, kun suonenvedot alkoivat ja ne loppuivat siihen magnesiumin käyttöön. Olen syönyt tähän asti Multitabsin raskausajan monivitamiinivalmistetta, kun sitä suosittelivat sekä neuvola että lääkäri. Nyt sairaalasta sanoivat edellisellä tiputuskerralla, että senkin voisi jättää kevääksi ja kesäksi pois, jos vaan huolehtii, että saa 1200mg/vrk kalsiumia ravinnosta. Tuo multitabs kuulma saattaa pahentaa pahoinvointia, siksi mua suosittelivat jättämään sen tässä tilanteessa kun raskauspahoinvointi on niin paha.

Emppu, sulla on ihan oikea asenne! Jos vähänkään tuntuu kesähelteillä, ettet jaksa niin laita ihmeessä vauvasi ja perheesi etusijalle ja jää sairaslomalle. Vauvan odotus on kuitenkin ainutkertaista ja oman vointinsa saa ja pitää mielestäni siinä kohtaa laittaa kirkkaasti etusijalle. Viis siitä mitä pomo ajattelee - töitä ehtii kyllä tehdä.

Nyt painun pötköttelemään, kun lapsonen uinuu ulkona uniansa :wave:

Kukkis ja Pikku-Piko 13+5
 
äitiliini85: mulla oli neuvolalääkärinä myös mies. Sellanen tosi nuoren olonen ja varmaan hiljattain valmistunu, kun kerto kaikki niin "oppikirjojen" mukaan. Oli kyllä ihan mukava ja hauskaakin oli kun kuuntelin sen sepustuksia (kerto ku ensikertalaiselle), mut taidan olla niin rutinoitunu etten hätkähdä edes tosta.
Mulla oli myös ekassa ultrassa (varhais-) mies ja sekin oli lupsakka tapaus. Ei tarvinnu yhtään jännittää. Varmaan tuurista kiinni millasen (mies-) lääkärin saa.

gibbon: olisko tuo 8,3cm asukin koko pituus. Mulla laitettiin samaan kohtaan tuo korvasta korvaan mitta neuvolakorttiin (kauttaviiva välissä).

Annu82: noista imeytymisistä, kalsiumin imeytyminenkin häiriintyy jos saa suuria määriä magnesiumia. Ilmeisesti noissa vitamiinitableteissa on kuitenkin otettu huomioon molemmat seikat kun niitä nimenomaan raskaana oleville suositellaan. Semmosen seikan huomasin noita kahta Multitabsia (1-2kpl) ja Ladyvitaa (3kpl) verratessani, et Ladyvitassa oli molempia, kalsiumia ja magnesiumia huomattavasti enemmän kun Multitabsissa. Lv:800mg kalsiumia ja 300mg magnesiumia, Mt: (2kpl) 500mg kalsiumia ja 180mg magnesiumia.
Itselleni siis Ladyvita parempi vaihtoehto, kun kalsiumia on enemmän. Syön kyllä myös murojen kanssa maitoo ja kaakaossa, lisäks juustoo ja jogurttia tai viiliä. Varmuuden vuoksi kuitenkin syön tablettejakin. =)

Mielihaluista: mulla ne vaihtelee edelleenkin päivittäin. Omenat on kyllä pysyny alusta asti, nyt on maistunu kaakao paremmin ku ennen.
Mies naureskeli, et taitaa olla tyttö tulossa, ku yks päivä sanoin et mieli tekee Fantaa (juon limsoja yleensä harvoin). ;)

14+5
 
Ai kun kiva kun on keskustelua,kuitenkin paljon sitä miettii kaikenlaisia asioita just liittyen tähän raskauteen niin eipä tarvitse ihan yksin ajatella,kyllähän tuo mies mun kanssa miettii mun kanssa asioita mutta silti kuitenkin niin on mukava muiden mammojen kanssa myös asioista keskustella yms :)

Jasmara - Mä en koskaan ole syönnyt noita missä on kaikki ns samassa,olen erikseen ottanut,jotenkin ihme kyllä mulle helpompaa,en tiedä miksi :saint:
Samat jutut meillä sitten,kaakao,Fanta ja murot on mulla ne cocopopsit missä myös on kaakaota.Alusta lähtien mullakin pysynyt yksi asia,nimittäin luumut.Oikein söötti ultra kuva sullakkin :)Mulla tuolla tosiaan on kalsium pore tabuja mutta kun neuvolassa sanoi mulle että ehkä parempi etten ota ainakaan toistaseksi,kaikkee muuta saan alas kyllä ns maitoon liittyen paitsi jugurtti,sitä söin alkuvaiheessa niin paljon etten itseasiassa halua nähdäkkään sitä :D toinen on nugetit :)

Sain syötyy ja vielkin jäi nälkä,mutta en viitti syödä liikaa,mulla tulee sellanen yöks olo jos liikaa syö.Jos sitten myöhemmin.Kuuntelin sydänääniä tuossa ja kuului heti ja hyvin villitapaus myös täytyy kyllä sanoa,sellasta liikehdintää etten ees muista oisikos ollut kummankaan odotuksissa näin,ei kait,04 syntynyt kyllä oli villi mutta ei näin ;)

Annu & touhustiina 11+1


:heart:
 
Heippa!

Omaa napaa... Olo alkaa pikkuhiljaa ns normalisoitumaan eli energiaa alkaa riittää muuhunkin kuin pakolliseen ja nukkumiseen. Alkaiskohan tästä nyt tää energinen keskiraskaus? Eilen kävin kampaajalla (uskallan siis minäkin värjätä hiuksiani, teratologinen tietopalvelu kun sen on silloin tällöin käytettynä todennut sallituksi) ja esikoinen oli mummulassa hoidossa. Sain sitten kampaajan jälkeen oikein tarmon puuskan ja siivosin ja järjestelin koko kämpän uusiksi. Mieskin oli illalla ihan että :eek:

Meillä tulee lasten ikäeroksi noin 1v10kk, mutta varsinaisia tuplia en ajatellut ostaa. Ajattelin, että ostettaisiin matkatuplat, niin niillä pärjäisi kaupungilla ja ostoksilla. Nyt jo typykkä tahtoo koiran kanssa lenkkeillessä kävellä aika pitkiä matkoja itse. Ajattelin, että ostaisin sitten nykyisiin yhdistelmiin seisomalaudan. Voihan tietty olla, että mieli matkan varrella muuttuu.

Emppu Mun käsittääkseni työnantaja ei voi evätä hoitovapaata, se kun on jokaisen vanhemman lakisääteinen oikeus. Kunhan sen alkamisen ilmoittaa kaksi kuukautta etukäteen, niin sen pitäisi olla sillä selvä. Mä olen kanssa sh, hoitovapaalla (tai ei mulla siis ole mitään vakipaikkaa mihin palata, olin määräaikaisena ennen typyä) ja teen keikkaa. Kesäksi olisi töitä enemmän kuin ehtii tehdä, mutta mä pidän pääni. Teen silloin kun huvittaa ja kun tarvitsee rahaa. Minkätyyppisellä osastolla sun vakipaikka on? Mä teen lähinnä päivystysluonteista hommaa.

Sellaista vielä, että koiranomistajat hoi! Onko teillä koirat huomioineet jotenkin raskauden. Meidän rotikkapoika käyttäytyy taas samoin kuin ensimmäisen raskaudenkin aikana. Eli suojelee, tottelee mua kuin enkeli, ei kyseenalaista ja hakee hellyyttä. Ensimmäisen lapsen kanssa kaikki on mennyt paremmin kuin hyvin, joten se ei huoleta. Kaikenlaista kommenttia toki tulee vastaan, kun ison koiran ja lapsen kanssa liikkuu.

Nyt taas syömäpuuhiin ja kakkavaipan vaihtoon, ettei ihan todellisuus unohtuisi... :heart:
MiHLa ja Mökö, rv 13+1
 
Sellanen jännä kysymys mitä mun piti kysyä,että kastattekos te lapsenne ?

- Mä olen aika hyvin saannut paheksuntaa monelta mammalta tästä asiasta että en kasta lapsiani.Mutta tosiaan näin meillä on toimittu.

Mihla - Mun kultainennoutaja poitsu enemmänkin äkäilee ja kokeilee rajojaan mutta on vajaan vuoden just joten sopii ikääkin.Mun vieressä se aina nukkuu ja seurailee yms että huolen pitää mutta en anna käydä liian läheiseksi koska vauvan suhteen se ei ole tässä vieressä kokoan yms joten kovaa koulua pidän kun on isosta koirasta kyse,mutta ihanuus tuo on ja tulee lasten kanssa juttuu...

 
Voi että kun oletten ehtineet paljon kirjoittaa enkä millään jaksa kaikkea lukea. anteeksi.

Mitoista olitte puhuneet ja niihin jäin kiinni. Joku sanoi että masu asukki on ollut 67,5mm ja vastannut viikkoja 12+4. Minulla nt-ultrassa kirppu oli 60mm pääperämitaltaan ja vastasi kuulemma 12+4. Kylläpä on kummallista. Sama viikko mutta ihan eri mitta. Silloin minulla oli 13+0 menossa, että hiukan pienempi oli kuin viikot sanoo mutta ei kuulemma hätää.

Annu82 Olen itse uskossa, joten lapseni tulee saamaan kasteen. Minua ja minun siskojani ei ole kastettu (äiti helluntaiseurakunta suvusta) joten senkin puolen ymmärrän. Jokainen tekee sen valinnan ja sen valinnan takana eletään sitten. Kummasteluja olen saanut kuulla kun olen kertonut että minut on kastettu vasta 16vuotiaana päivää ennen konfirmoitumista.

Omaa napaa. Jos kirppu pysyy äipän tahdissa mukana vielä parin viikon yli kunnossa niin nostan hattua. Melkoista stressiä on päällänsä harjoittelun/näytön takia. Nukkuminen on jäänyt vähälle. Tullut tehtyä 10päivän putki töitä (yksi yö vuoro välissä) ja kyllä meinaa jäsenissä tuntua. Onneksi tulossa piitkä viikonloppu kun sekä perjantain että maanantai vapaa niin saa oikein urakalla nukkua sitten. =)

Kovasti olen yrittänyt tunnustella, josko tuntisin kirpun liikkeitä mutta mitään ei vielä tunnu. :/ Mahakin tuntuu kasvaneen, johtuneeko sitten syömisestä vai vauvasta, sitä ei tiä. :D Olen alkanut vaunujakin kattelemaan ja meinaa pää mennä sekaisin siitä mikä nyt on hyvä ja mikä ei. Mitään 800? vaunuja ei voida mitenkään ostaa enkä toisaalta haluaisikaan kun tiedän että halvemmallakin voi saada hyvää.

Nyt takaisin HENSUn pariin. Ensin kuitenkin ruokaa. Maha kurnii taas kovaa. :p

Kirppu 14+2
 
Niin selvennys vielä tuohon kun kysyin tuota kastamis juttua - Mut on kastettu joskus aikoinaa kun synnyin,itse olen siis nimikkeellä ateisti joten siksi en kasta lapsiani

Toiveikasodottaja - En miekään mitään 800e vaunuja ala ostelemaan vaikka miten oisi rahaa,se on sama ko pistää jo pöntöstä rahaa alas hih,eli suorasanainen ko olen niin näin ;) mutta halvemmalla saa kyllä,nämä mitä itse olen kahtonnut oisi 250e luokkaa noin,en nyt tarkkaa hintaa muista, ja uudet myöskin.
 
Minä ihan nopsaan vaan ilmotan että MEIDÄN URHEA KULTAPIENI ON TERVE!!!! :heart: :heart: :heart: :'( Tänään tuli jo tulokset.Onnesta soikeena :heart: Mutta jos hyvää niin kyllä sitten pahaakin....Olen ollut äidilläni eilisestä asti :/ Miehen kanssa ihan kaaos menossa.Olen kohta lähdössä vähän selvittelee tätä sotkua :/
-Laura ja TerveMiniMatkustaja 15+6-
 
Annu82

Esikoista ei ole kastettu, itse en kuulu nykyään enää kirkkoon. En ole ateisti, mutta en myöskään lue itseäni kristitysti vaikka hengellinen olenkin ja uskon johonkin korkeampaan. Kristinusko ei kuitenkaan osu näkemykseeni.

Tulokastakaan ei kasteta. En ole vielä ihan varma miten miehen suku tulee siihen suhtautumaan, ei kai siinä ongelmaa.. ainakin hänen siskonsa ja todennäköisesti myös vanhempansa sen jo arvaavat, koska en tyttäreni kanssa kuulu kirkkoon ja olen puhunutkin joskus ohimennen nimenantojuhlista.

rv15
 
Naurukohtaus Ihana kuulla että vauvanne on terve ja kaikki on hyvin! :heart: Tänään juuri sinua mietin ja heti olikin tullut hyviä uutisia.. Toivottavasti olette saaneet sotkut selviksi ja pääsette nyt täysillä nauttimaan raskaudesta. Kyllä teitä onkin jo aikalailla koeteltu, pitkiltä viikoilta varmasti tuntuneet..

Annu82 Meidän vauva kastetaan, esikoinenkin on kastettu. Miehen kanssa kumpikaan ei uskossa olla, mutta en meitä ateistiksikaan luokittelisi, kirkkoon kuitenkin kuulumme. Meidän molempien suvulle on kastaminen niin tärkeää, että perheriitojen välttämiseksi ollaan päätetty lapset kastaa. Minulle riittäisi nimenantojuhlakin, mutta ristiäiset tullaan uudellekin tulokkaalle pitämään. Ymmärrän kyllä varsin hyvin, jos ei lasta halua kastaa!

Nyt iltapalalle ja nukkumaan. Hyvä yötä kaikille, ja kauniita unia!

gibbon ja mytty 12+6
 
MiHLa - Olen käyttänyt jo hoitovapaasta kaksi jaksoa jotka on lakisääteisiä... Eli jatko oli työnantajasta kiinni... Olen töissä vakipaikalla akuutilla vuodeosastolla joka on aikaajoin todella raskas paikka.. No tässä kesää odotellessa :LOL: Onneksi mies on lomalla heinäkuun niin ei tarvitse esikoisen hoitoa miettiä.

Koirista - Meillä on tuommoinen sekarotuinen noutaja (kultainennoutaja+labradori) joka on aina ollu ihan mun koira mutta kyllä tää odotus aika on sillekin kuluttavaa. Vahtii kaikkia mun liikkeitä ja pitää huolen että kukaan vieras ei tule liian lähelle. Tosin oma mieskin saa joskus paheksuntaa kun tulee halailemaan tms äkkiä :D Ikinä ei esikoisen odotusaikana osattu pelätä, että miten koira lapseen suhtautuu ja todella hyvin se menikin, mutta minulle koira mökötti monta viikkoa :|

Noista mitoista vielä... Olikos se niin, että kone laskee oletetun iän sikiölle kaikkien niiden tärkeiden mittojen yhteisummasta? Eli lakimitta, reisiluu ja pääperä mitta? Jotenkin niin se taitaa ehkä mennä?

Meillä esikoinen on kastettu ja tämä toinenkin kastetaan. Molemmat kuulutaan kirkkoon vaikkei kovin aktiiivisia sillä saralla ollakkaan...

Nyt greyn anatomiaa...

Emppu & Papunen
 

Naurukohtaus ONNEA! Aivan mahtavaa, että kaikki kääntyi hyvin! Eiköhän ne asiat miehen kanssakin selviä...

Kastaminen
on mun mielestä jokaisen oma asia. Tietysti, joillain voi olla vahvatkin mielipiteet asiasta, joten se kannattaa ottaa huomioon. Asiasta varmaan kannattais ajoissa mainita, niin ehtivät sulatella asiaa. :) Kastaminen on joillekin itsestään selvyys esim. mun äiti alkoi jo suunnitella ristiäisiä, kun kerroin raskaudestani :) Se on välillä vähän turhan innokas. Toki aion omat lapseni kastaa, mutta jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee.

Irene & pikku veijarit 13+ 4
 
Kastamisesta: meidät lapset on kastettu ja niin tämä tulevakin. Ollaan varmaan ns. tapakristittyjä eli kuulutaan kirkkoon ja vietetään häät, hautajaiset ja ristiäiset kirkonmenoina. Muuten uskon asiat onkin niin ja näin... :)
Jokainen tekee tavallaan ja mun mielestä toi nimenomainen kastaminen ei ole mitenkään "pakollista" :)

Emppu80: mulla ainakin ultrassa lääkäri katso jostain taulukosta mitan mukaan minkä ikäistä vastaa. Sekä tuon istumamitan et korvasta-korvaan mitan, molemmat se tarkasti. Onkohan Tampereen kaupungilla vielä niin vanhat laitteet ettei kone laske sitä?... :D

Naurukohtaus: voi ihanaa kun kaikki oli hyvin, onnea. Toivottavasti saatte puhuttua asiat selväks :hug:

Öitä ;)

14+5
 

Yhteistyössä