***LOKAMASSUT 2008 Huhtikuussa***

elämänperhonen mulla ainakin alkaa jo näkyä,ei selkeä "vauvamaha" mutta välillä turvotuksen takia aikamoinen pömppis.Aamulla ainakin on havaittavissa alavatsan pullistuma (ilman turvotusta).Mulla rv 13+1 meneillään.

Hyvää sunnuntai huomenta

Mulla niin kamala yö takana ko olla ja voi taas.Koira voi huonosti joten sitä sai siivoilla ( mulla on 11kk vanha kultanennoutaja)sitten kissa kaatoi vesilasini kirjan ja läppärinpäälle,sitten aloin itsevoimaan pahoin no sain kyllä unta sitten mutta aloin näkee hirveitä painajaisia taas,heräsin niihin uudestaan ja oli suonen vedot päällä,ne on kamalia ko ne oikein iskee päälle,no sitten en siinä olossa mitää magnesiumia saannut alas ja sitten kun yritin rauhottua että saisin unta niin epilepsiani alkoi oireilemaan,otin sitten lääkkeen ja kellon tikityskin teki pahaa päähän.Mä olin niin vihainen yöllä itekseni että aattelinkin että hyvä ettei kukaan ole hereillä,oisivat saanneet osansa.
Nyt on jo parempi mieli kun sain syötyä tuossa vaikka olo on ihan väsy.

Metallinmausta suussa oli ollut puhetta niin ihan alkuvaiheessa raskautta mulla oli eli viikoilla 6-8 viikoilla kait noin suurinpiirtein.
Noin muuten niin makuaisti on hyvin herkkä ja sitten hajuaisti tietysti.

Ihana asia eiliseltä niin kuuntelin sydänääniä taas kotidopperilla ja löysin ne sieltä peräti kahdesta eripaikkaakin,kun toisesta se sitten katosi niin lähdin etsimään uudestaan,meinasin jo että annan olla kun omat sydän äänet tuli sitten vaan esiin mutta avot sieltä löyty oikein kunnon selvä sydänääni yhtäkkiä,ja kyllä se pompottikin lujaa.....hih ihanaa kuultavaa :heart:

Annu & mussukka 11+2

Joku kysy vauvamahasta :wave:
Olen ensimmäisen odottaja rv 11+2 mutta ei näy pömppistä.Turvotus tosin näkyy eräänlaisena kumpuna mut muuten ei.

Nolo kysymys..Ootteko te pystynyt tämän raskauden aikana kertaakaan tekemään "sitä" tai mitään siihen liittyvääkään?Täällä päässä vähän heikkoa tuo kun paikat niin kipeät niin ei oikein innosta eikä uskalla.

Mimmali rv 11+2 (UÄ 10+6?)

Alkuperäinen kirjoittaja mimmali:
Nolo kysymys..Ootteko te pystynyt tämän raskauden aikana kertaakaan tekemään "sitä" tai mitään siihen liittyvääkään?Täällä päässä vähän heikkoa tuo kun paikat niin kipeät niin ei oikein innosta eikä uskalla.

Mimmali rv 11+2 (UÄ 10+6?)

Eihän tuo mitenkään nolo kysymys ole,ihan normaali asia.
Ei mulla ole paikat kipeenä,mutta innostus ei ole kokoajan samalla tavalla katossa kuin normaalisti kun on pahoinvointia ollut päällä.
Mutta suht normaalisti olemme jaksaneen petipuuhiakin harrastella ;)

Niin vauvamasusta tosiaan oltiin kyselty - No pieni kumpu mulla on ,olen todella hoikkakin kyllä mutta ei mulla vielä hirveitä näy,ei kyllä enään omat farkut mene jalkaan,tietysti myös sitä turvotusta on,mutta ehtiihän tämä masu tästä kasvaa.Kun odotin 04 vuonna likkaani niin mahani oli jättiläinen,oisi luullut että kaksoset tulee,hyvät arvet sainkin sitten masuuni siitä mutta ihanan tytön palkaksi joten ei kyllä arvetkaan haittaa yhtään ;)

Heipä hei! Täällä vielä yksi matti myöhäinen ilmottautuisi. Oon tässä lukenut jo jonkin aikaa näitä ketjuja mut en oo aikaisemmin uskaltanu ilmoittautua... varhaisultrassa kävin viikolla 6+5 ja silloin sain jo kuulla ekat sydänäänet:) Jännitin silti suunnattomasti ensimmäistä ns. oikeaa ultraa, joka oli 3.4. No onneksi kaikki oli hyvin, mutta suureksi yllätykseksi mahassa möyrikin kaksoset!!! Varhaisultrassa oli yksi sikiö:) Loistava juttu, mutta oltiin siinä miehen kanssa hetken aikaa ällistyneitä.

Laskettuaika on 18.10 ja synnytyssairaala naistenklinikka, Helsinki.

Kaikille voimia ja jaksamisia!

Irene81 ja pikku veijarit 12+1

Alkuperäinen kirjoittaja Irene81:
Heipä hei! Täällä vielä yksi matti myöhäinen ilmottautuisi. Oon tässä lukenut jo jonkin aikaa näitä ketjuja mut en oo aikaisemmin uskaltanu ilmoittautua... varhaisultrassa kävin viikolla 6+5 ja silloin sain jo kuulla ekat sydänäänet:) Jännitin silti suunnattomasti ensimmäistä ns. oikeaa ultraa, joka oli 3.4. No onneksi kaikki oli hyvin, mutta suureksi yllätykseksi mahassa möyrikin kaksoset!!! Varhaisultrassa oli yksi sikiö:) Loistava juttu, mutta oltiin siinä miehen kanssa hetken aikaa ällistyneitä.

Laskettuaika on 18.10 ja synnytyssairaala naistenklinikka, Helsinki.

Kaikille voimia ja jaksamisia!

Irene81 ja pikku veijarit 12+1

Oi vitsi,onneksi olkoon kaksoset :) Oliko sulla mitään tuntemuksia tms että tulisi kaksoset,oliko oireilut erinlaisia tms vai onko sulla edellisiä raskauksia ?? siksi kysyin että se on helppo vertailla :)
Niin ja tervetuloa mukaan jutskailemaan ja odottelemaan tännekkin :)

Annu ja mussukka 11+2

Nimet on hukassa mutta masun kasvusta joku kyseli.. Itselläni on normaalistikkin pieni pömppis (koko 38) mutta aamuisin huomaa ilman turvotusta että alavatsa on "epänormaalin" pyöreä, ei siis vain läskimakkaraa. Ja lisäksi on sellainen kova. Iltasella turvotusta on sitten sen verran että sitä on vaikea erottaa. Lihonutkin olen toki mutta tämä pyöreys on erilaista (ellei sitten ole omaa silmälumetta :D )

Unista joku kysyi. Itselläni unet ovat olleet myös melko vauhdikkaita. Painajaisia on tullut nyt nähtyä hirmuisesti kun huomista nt-ultraa jännitän tosi kovasti. Töissä yönä näin kun olin siellä ultrassa ja lääkäri oli tosi tyly. Ilmoitti että turvotusta on paljon ja antoi syliin ufo- vauvan jolla ei niskaa ollu (niskassa kova turvotus siis). siis vauvan, ei nukkea. Se oli vähän pelottava uni. :/ onneksi ei joka yö tuollaisia sentään. Muutenkin on painajaisia tullut nähtyä kun kaikenlaista tapahtuu juuri. Sisko on tosi kipiänä ja sen tilanteesta tulee nähtyä unia. Minulla mieltä painavat asiat tulevat muutenkin usein uniin että ei tämä mitään poikkeusta ole.

Nyt sitten muuta. Täällä siis jännitellään kovasti huomista. Yksin joudun vielä menemään äitiyspolille kun mies on töissä. Saa nähdä kuin käy. Selkä on ollut tosi lujaa kipiänä täs nyt kun on tehnyt pitkiä ja rankkoja työvuoroja 6 päivää perätysten vanhusten parissa. Nyt onneksi kaksi päivää lomaa niin saa levätä. jonkinlaista flunssan tynkääkin meinaa pukata kun aamulla paikkoja särki ja lämpöäkin oli. Kunpa ei vaan kunnolla iskisi...

Irene81 tervetuloa joukkoomme ja onneksi olkoon kaksosista. Itsekkin kuvittelin yksi päivä että entäpä jos huomisessa ultrassa näkyisikin kaksi kun ensimmäisessä (rv 8+3) näkyi vain yksi. Maha kun tuntuu kasvavan jo tässä vaiheessa niin että josko siellä useampi olisikin. :p ja muillekkin uusille onnea ja tervetuloa. Meitä on jo melkoinen joukko. :)

Nyt koulutehtävien pariin.

Kirppu 12+6

Annu82
Aiempia raskauksia ei ole, joten vaikea vertailla. Heti esikoisiksi kaksoset, siinä lienee ensikertalaiselle haastetta:) En kyl ois osannu mistään aavistaa kaksosia. Tosin pahoinvointi ja väsymys on ollut voimakasta ja hengästyn tosi herkästi, mut nehän on ihan yleisiä oireita.. Onneksi nyt on jo olo vähän alkanut helpottaa.. Masukin on kasvanut nopeaan tahtiin, tosin on tullut kyllä syötyäkin.

toiveikasodottaja
Onnea huomiselle, eiköhän siellä oo kaikki hyvin! Itsekin jännitin sitä ultraa kovasti ja näin kaikenlaisia uniakin. Oli kyllä tosi helpottavaa ja ihanaa nähdä pikkuiset siellä vipeltämässä.
Mulla myös flunssa pukkaa päälle, nuhaa ja yskää. Toivotaan ettei kunnolla iskisi..
Pidän sulle peukkuja huomiselle! :)

Hei, onko täällä muuten muita jotka ei syö kalaa?Mua on alkanut huolestuttaa, että saanko mä riittävästi niitä tarvittavia rasvahappoja rypsiöljystä ja margariineista... kun noita sikiöitäkin on kaksin kappalein...Käyttääkö kukaan jotain omega valmisteita tms.? Kävin apteekissa ja sain ristiriitaista tietoa. Apteekkari väitti, ettei ole välttämättä turvallista käyttää, puhtauden takia. Oli oman raskautensa aikana soitellut johonkin tietopalveluihin.. Toinen apteekin työntekijä sanoi, että voi huoletta käyttää niitä.. eli siis tiedä taas sitten..?

Irene & pikku veijarit 12+ 1

Irene - Juu tosiaan kaksosraskauksissa on yleensä pahat pahoinvoinnit,mä kun odottelin kahta ennemmin niin kamalat pahoinvoinnit,en mä kanssa oikein tiedä mikä on oireet mihinkin,kaikilla kuitenkin niin erinlailla menee odottaa sitten yhtä tai kahta.
Kalaa ei hirveesti muistaakseni saanut syödä raskauden aikana mutta noi omega valmisteet multa ainakin kiellettiin kokonaan.Foolihappo,magnesium ja d-vitamiini on ainoot mitä otan.Mutta kannattaa neuvolasta kysellä noita neuvoja noihin mitä he suosittelee :)

Tove-81
Moikka kaikille.

Ahkerasti olen lukenut viestejä, en vaan ole saanut aikaiseksi itse mitän kirjoittaa..
Täällä myös oireet loppuneet kuin seinään, mitä nyt rintoja aristelee välillä.

Ensi viikolla np ultra joka vähän jännittää, toivottavasti kaikki menee hyvin.

Tove 10 +3

Irene81 itseasiassa mä syön omega-3 valmisteita.Ne siis sellaisia kapseleita mitkä sisältää d+e+omega3.Ja juuri siksi kun en normaalistikaan syö kalaa tarpeeksi.Neuvolassa sanoin niistä ja ainakaa ne varoitelleet tai muutenkaan kommentoineet mitään.
Jonkun tutkimuksenkin luin just tänään helistin.fi sivuilta,että omega3 on hyväksi sikiön aivotoiminnankehityselle.. hmm täytyy kysyä itsekin kun ensiviikolla meen neuvolaan et mites tuo on.

maisis&kupu 13+2

hassua, kun multa neuvolassa oikein tivattiin että "syöthän tarpeeksi ja monipuolisesti eri kaloja" ...
kun joku siis mainitsi ettei kaloja sais syödä paljoa.

täällä jännäillään ens viikolla olevaa lääkärineuvolaa ja ultraavat samalla. toivottavasti pikkusella kaikki hyvin. :)

kauheesti ollaan miehen kanssa pähkäilty kuinka ja milloin kertoa tuleville isovanhemmille raskaudesta. kuinka te muut olette hoitaneet asian? :D molempien vanhemmille tulossa ensimmäinen lapsenlapsi. :)

paukkuli (uä:n mukaan) 12+5

Juu neuvolassa sanoivat mulle että voi käyttää, sitten menin sinne hiton apteekkiin ja se tosiaan kertoi näin, että oli soittanut omaa odottaessaan lääkelaitokselle tms. ja olivat sanoneet ettei saa käyttää valmisteiden mahdollisten epäpuhtauksien takia.

Googletin myös tänään asiaa netissä ja monissa paikoissa sanotaan, että voi käyttää. Löysin tosin myös lääkelaitoksen artikkelin jossa sanotaan näin:" Omega 3 rasvahapoista ei ole todettu haittaa raskauden aikana, mutta toistaiseksi Suomessa rasvahappovalmisteiden käyttöä ei suositella valmisteiden mahdollisesti sisältämien ympäristömyrkkyjen takia. " artikkeli oli pari vuotta vanha. Onkohan tieto muuttunut? Todennäköisesti tätä apteekkarikin tarkoitti. Joo täytyy kylllä vielä itsekin jutella neuvolassa asiasta.

ainiin onko kellä ollut närästysoireita? mulla viimeksi tänään..aika harvakseltaan mutta sitäkin tuskaisempaa.Ollut kyllä tosi tuskaisia aina sattuessa närästykset jo ennen raskauttakin.
Oisko hyviä vinkkejä? Rennietä otin,kun se käsittääkseni on ihan sallittua,mutta eihän se oikeasti mitään auta..

Paukkuli me kyl kerrottiin muistaakseni raskaustestistä seuraavana päivänä isovanhemmille.Mun vanhemmille tää on ensimmäinen tapaus,mieheni äidille toinen lastenlapsi,isillä taas eka.Myös parille lähimmälle kaverille kumpikin kertoi jo silloin.
"suurelle yleisölle" nyt vasta myöhemmin. Tosin töissä en ole kertonu.Ja mietin milloin kertoa..
Mites muut ootte ajatellu työpaikalla kertoa?

Minua on närästänyt jo monta viikkoa. Mutta nyt elämä hymyilee siltä osin, että on jo KOLMAS päivä ilman pahoinvointia ja raskausväsymystä. Ja juuri torstai iltana olin epätoivon partaalla, että eikö se koskaan lopu. Mikä sattuman, että seuraava päivä menikin paremmin kuin kuukausiin :LOL:

Seksistä, ekassa raskaudessakin se sujui hyvin loppuun asti ja synnytyksen jälkeenkin oli vain parin viikon tauko.. nykyinen mies on tosin sanonut, että hänellä saattaa mennä tovi synnytyksen jälkeen haluttomuuden kanssa, mutta ehkä se on valmistautunut johonkin hirveisiin traumoihin synnytyksestä (hänelle ensimmäinen synnytys) ja pelkää ettei minuun voi koskeakaan. Kyllä mä aion sen vietellä hyvin pian synnytyksen jälkeen, jos ei ite uskalla :xmas:

rv14

...lokamassu ilmoittautuu

Esikoisen laskettu 26.10 ennen ekaa ultraa, eli rv 11 menossa. SeKS on tuleva paikka. En aiemmin löytänyt tällaista omanaikaisten ketjua.. =) On mukavaa päästä vaihtamaan kokemuksia ja kuulemaan miten toisilla sujuu.

Onpas vilkas viikonloppu, taas oli uusia tullut mukaan. Tervetuloa vaan :flower:
Niin ja Irene81: tuplaonnittelut. Varmasti tulossa mielenkiintonen vauvavuosi kun heti saatte lapsia kaksin kappalein.

Paukkuli: kyllä kalaa saa syödä ja mielellään "paljon". Ainoastaan ne isot silakat ja järvikalat pitäs jättää vähemmälle. Siis esim. pieniä silakoita, kasvatettua lohta ja seitä saa syödä miten paljon haluaa =)

Isovanhemmille kertomisesta: kerrottiin miehen äidille kun viikkoja oli kasassa vajaa 10, omille vanhemmilleni kerroin pääsiäisenä eli rv11+ ja miehen isälle viikkoa myöhemmin rv12+. Kaikille vain sanottiin, et meille olis tulossa syksyllä vauva (tosin onhan jo kolmas ettei mikään "suuri" uutinen ollut). Vastaanotto oli melko hillittyä, mitä ny anoppi "röyhisti" rintaansa ja oli oikein ylpeen olonen (miehen vanhemmat on siis eronnu) :D

Petipuuhista: meillä tahti on jatkunu melki samana ku ennenkin. Tosin miehen työn vuoksi on tullu hiukan pitempiä taukoja, mut vaan hiukan ja toisinaan otetaan sit menetetty aika takasin ;)
Synnytyksen jälkeisestä seksistä oon samoilla linjoilla Emilynin kanssa eli jos kaikki menee hyvin niin n. kahden viikon päästä viimeistään ollaan hommissa.
Esikoisen jälkeen tais olla just ja just viikko väliä, tahti saattaa hiukan pidetä kun jo kolmatta ootellaan, no se jää nähtäväks :D
Molemmissa aikasemmissa raskauksissa ollaan loppuun asti oltu aktiivisia ja meno on maistunu mullekin paremmin ku hyvin... :LOL:

maisakaisa: närästysoireista... Mulla niitä on ollu melki alusta asti, mut oon kärsiny siitä jo ennen raskauttakin satunnaisesti. Mulla närästys saattaa tulla mistä vaan, joskus ruisleivästä, omenoista, mehusta... Käytän Renniee kun se on turvallinen ja sitä voi ottaa useemmankin. Itekin otan joskus lyhyellä aikavälillä kaksikin jos eka ei auta. =) Ja tosiaan en oikein pysty välttään närästäviä ruokia kun se voi tulla mistä vaan, niin siks on lääkkeet käytössä.

jasmara ja masuasukki 13+2

Huomenta :D

Hirveästi on tullut uusia,tervetuloa :D :flower:

Seksistä..Mulla haluja riittäis kun taas miehellä on nyt joku ihme seksitön kausi.Varmaan johtuu siitäkin että tämä raskaus oli niin suuri yllätys että hän ei ole vielä ehtinyt sopeutua.

Minulla myös närästää :wave: |O Ja rennie ei auta mitään.Popsin niitä kaksin käsin edellisissä raskauksissa.Mutta eikös sitä sanota että jos närästää paljon niin vauvalla on syntyessään hieno tukka :D Meillä on ainakin pitänyt paikkansa tuo väite.

Liitoskivut on alkanut nyt vaivaamaan oikein kunnolla ja mä en jaksa lähteä hakemaan noiden kahden täystuhon kanssa tukivyötä keskustasta :/ Ja mies tekee pitkää päivää..Täytyy värvätä joku päivä mummo lastenvahdiksi jos pääsisi ostamaan sen

ktl ja siemenperuna 14+1 :heart:

Huomenta ja tervetuloa uusille!! Meitä onkin nyt sitten jo 99! Melkonen määrä odottajia.

Elämänperhonen taisi massusta kysellä. Kyllä minullakin on jo aika selvä massu aamulla. Iltoiste tulee turvotusta sen verran ettei näytä kuin pallolta, mutta massuhan se sekin on :D . Ulkopuoliset kyllä varmasti sekottaa ihan normaaliin lihoamiseen helposti, mutta hyvä niin eipä tarvi vielä olla selittelemässä ympäriinsä.

Nanna +Pippunen rv14+5

Minullakin on maha kasvanut hurjaa tahtia :eek: Mielenkiinnolla odottelen kun eka sf-mitta otetaan..Sitten neuvolassa joka on vasta toukokuun lopussa..Mulla tulee yli yksitoista viikkoa ekan ja tokan neuvolan väliin :| säästöä säästöä.

Ihana mieheni lupasi hakea sen tukivyön mulle tarkkojen ohjeiden kera :D :heart:

Vauvan liikkeetkin on parissa päivässä vahvistunut kovasti :heart:

Yhteistyössä