***LOKAMASSUT 2008 Huhtikuussa***

Tervetuloa: nannu :flower:

FPI: onko sulla tietoa mitä tuo 4D-ultra maksaa?? Muutkin, onko tietoa millasissa hinnoissa ne liikkuu??

Ultrista oli puhetta. Itse käy myös niissä mitkä mulle myönnetään. Haluan nähdä, että asukki kasvaa ja kehittyy. Toki jos jotain hälyyttävää sattuisi, niin olisi mukava tietää etukäteen ja valmistautua tulevaan. Tuo 4D on sen verran uus, etten muista oliko sitä edes vielä yleisessä käytössä -01 ja -03 kun edelliset lapset sain?? Todennäkösesti joudun nytkin jättämään väliin hinnan takia... :ashamed: Saahan sen sukupuolen selville rakenneultrassakin jos lääkäri vaan suostuu kertoon ja näkee hyvin ;)

Monella oli taas hyviä kuulumisia ultrista, mukava kuulla.

MiHLa: osanottoni suruun :hug:

Onko muuten muut kuullu sanottavan, et kun uusi vauva syntyy/on syntymässä, niin jonkun "pitää" suvusta antaa sille tilaa ja nukkua pois????

jasmara ja masuasukki 13+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja jasmara:
Onko muuten muut kuullu sanottavan, et kun uusi vauva syntyy/on syntymässä, niin jonkun "pitää" suvusta antaa sille tilaa ja nukkua pois????
Olen kuullut ja itse olen ollut kolmen raskauden aikana neljästä lähisukulaisen hautajaisissa. Kahdet hautajaiset olivat minun suvun puolelta ja yhdet miehen suvun puolelta.
Täyttä humpuukiahan tuo sanonta varmaan on mutta "pelottavan" hyvin on osunut kohdilleen meillä :/

Osanottoni miHLa :hug:
 
FPI
jasmara, kurkkaa: http://www.felicitas.fi/suomi/hinnasto/hinnasto.aspx

Jos oikein tulkitsen niin: sikiön yksityiskohtainen uä 225.00 (hinta) 166.00 (omavastuu)

Olen joskus jonkun tuon tapaisen sanonnan kuullut!
 
MiHla - Otan osaa :hug:


Jasmara - Juu olen kuullut tuosta samasta ja niin se on mennyt ainakin tähän asti,saas nähä miten tämän suhteen käy,en nyt haluisi kenestäkään luopuakkaan.

FPI - HUI mitkä hinnat... siis mä jo tipahin siis mistä ultrasta tuossa nyt on kyse ?
 
FPI ne liikkeet tuntuu ihan selkeiltä muksahduksilta,mä en ole ikinä tuntenut mitään kuplimisia tai "perhosen siipiä" mahassa vaikka tämä on kolmas raskaus.Selläleen tuntuu hienosti ja istualleen satunnaisesti.Ja ilmavaivoista kyllä erottaa :)

Naurukohtaus mulla on myös hirvittäviä selkä,vatsa -ja liitoskipuja :/ Tukivyö on täälläkin ostoslistalla.Mä ajattelin ostaa anita babybeltin.Ja myös päänsäryt vaivaa mutta neuvolassa niiden sanottiin olevan hormonaalisia :(

Nannu tervetuloa :D :flower:

MiHLa minulta myös osanotto vaarin poismenon johdosta :hug:

Noista seulonnoista oli puhetta.Minä kyllä kannatan niitä ja ymmärrän niiden tarpeellisuuden.Veriseulaan en mennyt koska se on mielestäni turha ja antaa paljon vääriä varoituksia.Jos meidän vauvalla todettaisiin vaikea vamma niin lynkatkaa vaan mutta omat voimavarani tietäen ja tuntien keskeyttäisin raskauden.
 
Moi

Naurukohtaus mulla on noita selkäkipuja ja tänään ensimmäistä päivää tuo Anitan baby belt päällä niin tuntuu tosi hyvältä...masun kohdaltahan on vielä reilusti ylimääräistä mutta tuon saan ainakin tuosta alaselän kohdalta napakaksi..eli suosittelen kokeilemaan..

MiHLa osanottoni....

Olen tosiaan kuullut monelta tuon että uusi vauva kun on tulossa/syntyy niin joku myös menee pois..meillä on kaksi kertaa käynyt niin, tyttöä kun odotin niin silloin ei kukaan kuollut...mutta nuokin on niitä uskomus juttuja ..

aurinkoista viikonloppua kaikille !

pw 14+0
 
MiHLa - pahoittelut :hug:

Meillä noin kuukausi sitten kuoli suvusta äitini täti. Ehkäpä hän teki tilaa tulokkaalle :/

Liikkeistä - Olen myös joitakin kertoja tuntenut liikkeitä. Pientä möyrimistä se on :heart: esikoisesta ekat liikkeet tunsin viikolla rv17+ ja päälle päin näkyi silloin potkut jo rv19+.

Oikein ihanaa viikonloppua kaikille. Me avataan tänään grillikausi ja grillataan makkaraa kunhan tyttö herää ja mies tulee töistä!

Emppu & Papunen 13+6
 
Piti ihan asioikseen tulla kyyläämään mitä Empulle kuuluu :whistle:
Ootkin jo noin pitkällä! Voi kun alkais itekin jo liikkeitä tuntemaan, nyt menossa 9+6.. Noh, vielä vähän aikaa saa odottaa...(meki grillattiin makkaraa toissa päivänä ja voi että maistui superhyvälle :p En erityisemmin rakasta makkaraa mut taitaa olla jollakin osuutta asiaan =) )

Kevään jatkoja :wave:
 
Noista ultrista kun on ollu keskustelua niin kerronpa minäki mielipiteeni (olen kyllä jo saattanu sen joskus kertoakki =) ), mutta samaa mieltä olen kuin suurin osa. Hyvä on tietää jos lapsella on jotain semmoista vikaa minkä voi "korjata" kohdussa ja hengenmenetys olisi todennäkönen muuten. Nykyäänhän on jopa alettu tekemään sydänleikkauksia lapsille kohtuun. Tosin ei suomessa vielä, mutta täältäki lähetetään kyllä eteen päin jos sellaiselle olis tarvetta. Keskeytykseen päätyminen on taas jokaisen oma asia, jota en henk.koht. voi missään nimessä tuomita. Varmasti jokainen meistä rakastaa omaa lastaan yhtä paljon oli hän sitte terve tai ei, mutta on se aina kuitenki iso päätös ja tulevaisuus voi olla ihan jotain muuta kuin oli suunnittellu. Osasinkohan selittää itseni ilman että ketään loukkasin, tarkoitus ei nimittäin ollu =) .

Saman sanonnan olen kuullut kuin Jasmara, en kyllä muistanu sitä kuin vasta nyt kun oli puhetta. Ja ens viikolla olemme menossa hautajaisiin...

Oispa kyllä kans ihana avata jo grillikausi. Tosin saattaa mennä vielä pitkään ennen kuin mahdollista, hyvin alkanu kevät muuttui tänään koko päiväseksi lumisateeksi. Ei tuohon ilmaan viitti mennä maisseja grillaileen :LOL: .

Nanna +Pippunen rv 14+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Nyt vasta itsekin bongasin tämän uuden pinon..

Itsehän en ultria kannata ja tässä tuli jo pari hyvää esimerkkiä, miten niistä usein aiheutuu (todnäk turhaa) huolta odottajille. Ja enpä huolehtisi siitä, vaikka down vauva olisi tulossakin.. Minusta on ihanaa kun saa nauttia raskaudesta ilman turhaa murehtimista, kuulla sydänäänet, tuntea liikkeet ja ottaa vastaan lapsen sellaisena kuin hän on. Miten joku vammaisuus diagnoosi tekisi hänestä yhtään vähemmän rakasta :heart:

Noh, tiedän etteivät monet tämänkaltaista tekstiä kaipaa mutta sanoinpahan kuitenkin ajatukseni..

rv14

Täysin samaa mieltä kanssasi.Mein ei aluks pitäny mennä ultraan mut päätettiinkin että käydään vauvaa katsomassa.Lapsi se on kehitysvammainenkin lapsi ja olen sitä mieltä että kellään ei ole oikeutta toisen henkeä riistää.Siksi otamme vastaan sellaisen lapsen joka haluaa meille tulla. :)
Tästä en minäkään halua mitään tappelunaihetta,mutta mielipiteeni tulee aina olemaan tämä.

Mimmali ja pikkuruinen rv 11+0
 
SEULONTA ULTRAT YMS. Mä oon pikkuhiljalleen alkanut oleen niitä vastaan, vaikka aiemmissa ja niin tässäkin raskaudessa sen niskaturvotusultran kävin. Kävin lähinnä nyt siitä syystä, että "aiemminkin olen käynyt" ja lisäksi mies kovasti asiaa toivoi ja halusin kuunnella myös hänen mielipidettään.

Se miks aloin nyt yhtäkkiä asiaa negatiivisesti ajattelemaan on meidän th joka totesi mulle pähkäillessäni seulontoja, että "onhan ne hyviä, koska saattaa se elämä vammaisen lapsen kanssa olla aika vaikeaa" -särähti korvaani. Tuntuu, että näitä järjestetään jotta ei syntyisi enää mitään muutakuin "normaaleja" vauvoja. Ehkä sekin on jotain säästämistä.

Välillä ihmettelen miten Suomessa joka nyt on aika kehitynyt maa niin edes on tälläinen ultra (nykyään myös yhdistettynä verikokeeseen) joka lähes poikkeuksetta antaa vain vääriä hälytyksiä. Onhan se vähän niin, että jos sitä turvotusta löytyy tai verikokeessa suurempi riskiluku niin lääkärit lähes poikkeuksetta suosittelee sitten jatkotutkimuksia jossa taas on omat riskinsä, jossain määrin joskus varmasti jopa suuremmat riskit niissä jatkotutkimuksissa saada keskenmeno kuin se, että vauva ei olisi kromosomeiltaan normaali. Ja siinä järkyttävässä tilassa kun on saanut kuulla, riski on ja lääkäri alkaa suosittelemaan... niin kyllä siinä yleensä odottaja jatkotutkimuksiin taipuu.

Ultraa raskauden aikana kannatan ja olen sitä mieltä, että on aika riskipeliä olla koko raskauden ajan käymättä ainoassakaan ultrassa. Itselläni on esimerkiksi istukka tällähetkellä kohdunsuulla ja sen seuranta on aika tärkeää. Todennäköisesti se nousee sieltä pois ihan lähiviikkoina (kuten kummassakin aiemmassa raskaudessa) mutta mikäli ei, niin onhan se tärkeää tietää loppuraskaudessa.

Ja rakenneultraa kannatan myös nimittäin hyvä tietää jos jotain on, että synnytys täytyy aiemmin käynnistää tai ohjata johonkin tiettyyn sairaalaan missä on paremmat valmiudet vastasyntyneelle joka tarvitsisi esim. välintöntä sydänkirurgiaa.

Vaikeita asioita ja jokaisen itse päätettävissä. :)
 
Taralee Sen verran viilaan pilkkua, että PAKKO ei ole keskeytystä tehdä odottajan missään vaiheessa.

Mimmali - kivaa että löytyy joskus joku joka ajattelee samalla lailla :)

Liikkeistä sen verran, epäilin jo pari viikkoa sitten että niitä tuntuisi.. Maanantaina on rv14 tasan ja olen nyt 100% varma että tunnen jo liikkeet. Tänään ajelin autolla pitempää matkaa ja tuntui sellaista muljuamista ja pieniä potkujakin, kuten esikoisen aikaan. Vaikkei se oppikirjojen mukaan mahdollista olisikaan kuin rv16 aikaan (toista odottavilla) niin uskoisin että yhden raskauden läpi käyneenä tunnistan kyllä mitkä ovat ilmakuplia ja mitkä liikkeitä ja potkuja.. Ihanan tuntuisia :heart:
 
Osasitpa ilmaista ajatukseni hyvin jenni87 :)
Itselleni ei neuvolassa oikeastaan kuin lykätty paperit mukaan ja niitä lukiessa tuli kyllä ihan hirveä olo ja sen jälkeen olin aivan täysin 100% varma, että jätän nuo seulonnat väliin.
Tätä vauvaakin on kuitenkin jo 3 vuotta odotettu, niin hän on meille suuri ihme ja tervetullut juuri sellaisena kuin on :heart:
Varmasti jokainen on mielessään pähkäillyt nämä asiat moneen kertaan ja päätynyt itselle parhaalta tuntuvaan lopputulokseen :)
 
Pitkästä aikaa tulin tutkimaan, miten muut odottajat voitte ja ilokseni huomasin, että meitä lokamassuja onkin hurjan paljon, loistavaa! :wave:
Meillä on laskettu aika 5.lokakuuta, kuten oli muistaakseni neljällä muullakin mammalla. Osaisiko joku lisätä sen listalle? (Nannako?) Kiitos jo etukäteen.
Olisi kiva kuulla kuulumisia ihan kaikilta! Ootteko nähny paljon unia? Mun yöt on ollu tosi tapahtumarikkaita, oon esim.matkustellu paljon. Nytkin vähän pelottaa, näänkö painajaisia ku luin edeltä, et joku sukulaisista poistuu ennen pientä. HUI!!!!
 
Jäin vielä miettimään, että onko muilla ollu pääkipujen lisäksi hengenahdistusta? Housut toki jo hieman puristaa, joten se saattaapi vähän ahistaa. Mulla vaan tuntuu pulssi välillä kohoavan ihan taivaisiin, etenkin syödessä, ja hengittäminen on työlästä. Toivottavasti johtuu vaan siitepölyistä tai Venäjältä tulleisiin hiukkasiin. ;) Mulla on onneksi tiistaina aika neuvolan lääkärille, ni pitää siltä vähän kysellä. Mutta hyvää yötä, kellohan on jo vaikka mitä!
 
Niin no joo sehän onki se rakenneultra jossa nähdään onko jotain vikaa esim. sydämessä...

Hippu84Espoo: Juu unia nähdään täälläki joka yö. Monesti on vain turhan painajaismaisia. Viime viikolla näin unta että lapsi vietiin minulta heti synnytyksen jälkeen kun joku väitti, että käytin huumeita. Yritin saada niitä ihmisiä tekemään minulle testejä jotka todistais, että näin ei ole, mutta ei ne alkanu siihen. Heräsin melkosessa paniikissa kesken unen.
Muuta en ole vauvasta nähny, mutta kaiken maailman murhaajat juoksee perässä kuitenki melkein joka yö.

Oi ihanaa kun jotku tuntee jo liikkeitä :heart: ! Itsekki yritän iltasin kuulostella jokaista suolen nykäsyä, mutta en varmaan edes erottais niitä liikkeistä näin ensi kertalaisena ennen ku tulee kunnon potkua kylkiluihin :D .

Nanna +Pippunen rv 14+3
 
Huomenta kaikille! :)

Ihanaa, ois vapaaviikonloppu edessä, nyt vaan toivotaan että se aurinko löytäis itsensä myös tänne mun vapaapäivien iloksi :)

Onko kenelläkään mulla sellaista outoa metallin makua suussa koko ajan? Musta tuntuu että vaikka mitä söis tai tekis niin se maku ei lähde pois. Oon jostain kyl lukenut että se ois joku raskausoire, mut inhottava sellainen :x

Hyvää viikonlopun alkua kaikille :) :wave:
 
Huomenta vaan!

Viilaa vain rauhassa Emilyn :) Tottahan se on, että mitään pakkoa keskeyttää ei ole missään vaiheessa. Lausahduksen perustinkin sen varaan, että jos lääkärit suosittelevat keskeytystä ja näkevät että vauva ei ole oikeasti elinkelpoinen, niin tähän vaihtoehtoon ainakin itse päätyisin. En kuitenkaan ole sanomassa, että vammainen lapsi ei meille kelpaisi, päin vastoin, mutta luotan kuitenkin Suomalaiseen järjestelmään ja lääkäreihin, että he osaavat asiansa (olen sitten kai naiivi :D )

Hippu84Espoo: Joo, täällä on tosi vauhdikkaita yöt myös. Ryöstelyä, kaappauksia ja muuta hurjaa menoa. Toisaalta sitten uutena juttuna on tullut nyt kuolleiden sukulaisten tapaaminen unissa. Ehkä alitajunta käsittelee jotain juttuja, oma äitini on kuollut ja olisin niin kovasti tahtonut hänen näkevän lapsenlapsensa, että ehkä nämä nyt sitte tulevat uniin...

Viikonloppuja kaikille toivotellen,

Taralee 11+6
 
Moi pitkästä aikaa :wave:
En oo aikoihin kirjotellu. Ollu kauheesti kaikkee tohinaa (seli seli B) )
No joo, hirmusti on tullu porukkaa tänne lokamassuihin, kiva =) Moni on jo liikkeitä näemmä tuntenu... Mä en mielestäni oo vielä huomannu liikkeitä. Välillä on sellanen olo et oliko nyt noi.... mut sit kallistun kuitenki johonki muuhun masun myllerrykseen. Kyllä ne varmaan kohta alkaa tuntuu oikee kunnolla ku tänää alko 17. viikko :) Odotan vaan jo niin kovin niitä pikkupotkuja :heart:

Nyt on jotenki ihana kun on niin oireeton olo. Masuki on söpön pyöree eikä tiellä vielä. En tiä viittiikö tätä oireeks kutsua mut on yht`äkkiä alkanu noi petipuuhat kiinnostaa ihan järjettömästi :D Koko aika olisin siellä kammarin puolla... Mies on ollu aika ihmeissään ku työpäivänkin aikana on alkanu ilmaantuu kaikenmaailman ehdottelevia tekstareita... noh, ainaki on ukko tyytyväinen tälläseen aktiiviseen menoon sen alkuraskauden väsymyksen jälkeen:D

L ja ilmari 16+0
 
Missä munkin oireet on?Melkein kaikki ovat kadonneet viikon sisällä. :eek:
Nyt miettii että onko pikkumies/nainen enää hengissäkään tuolla kun ei kerta ole kamalia kipuja tai 24/7 pahoinvointia. :|
Kuuluuks niitten oireitten vaan POKS hävitä yhtäkkiä?

Mimmali rv 11+1 (UÄ 10+5)
 
kukkis, naurukohtaus ja mihla :hug:

Mä oon kuullut kans että suvusta jonkun annettava tilaa..

(.) Kävin siellä tarkistusultrassa. Rauhallinen tapaus tämä on, pikkusen vaan vilkutteli. Ei pahemmin ole pyöriskellyt kummassakaan ultrassa. Verenvuodon syy ei ole selvinnyt.
Oli pari päivää vuotelematta ja taas parina päivänä tuli tuhruvuotoa, tosin ihan pientä.
Tämä ultra antoi iäksi keskiviikkona 10+1 (edellisen mukaan olisi ollut 10+2) ja lasketun ajan lääkäri pyöritteli kiekolla ja sai siihen 3päivää myöhäsemmän ajan (vaikka vauva päivän nuorempi?). Netin laskureiden mukaan olisi laskettu 28.10 ja lääkärin mukaan samoilla viikoilla 30.10..
Noh, pääsen vielä keskiviikkona käymään siinä normaalissa alkuraskauden ultrassa ja siellä mitataan sitten virallisesti, että älä nanna vielä muutele etusivulle mitään :)

Mulla tuntuu paineentunnetta tai jonkinmoista pakotusta tuolla alapäässä jos olen pitkään ylhäällä :( Joudun töissä tekemään vielä monesti kymmenentunnin päiviä ja kulkemaan kävellen työmatkat :/ Mitenköhän tässä käy.. Jos pääsis tuonne juhannukseen asti, niin rupeis lomat pyörimään ja äitiyslomat päälle.

Meidän tyttö 6v risti vauvan Helmi-Juuliaksi ja puhuu siitä myös "mini-skidinä" :LOL:

huitshapeli ja lilliputti rv10+jotain
 
Memmy Mulla oli ekassa raskaudessa pitkään raudan maku suussa, muistan kyllä miten inhottavalle se tuntui..! Tässäkin raskaudessa on ollut makuaistin heittelyä mutta ei niin pahana sitä raudan makua kuten ensimmäisessä. Nyt alkaa tosiaan olla näköjään pahoinvointi voitettu, ei enää okseta ja pystyy syömään, mutta vielä on jotain rajoituksia eli broileri minua ällöttää edelleenkin vaikka normaalisti rakastan mm. kanasalaattia :D
 
MOIKKA!

Hippu84Espoo mulla,kuin myös monella muullakin unimaailma on ollut ihan omaa luokkaansa heti odotusajan alkamisesta saakka.
Ja mulla myöskin on ollut hengästymistä ja pulssi korkealla.Työterveystarkastuksessa mitattiin ns. lepopulssi 99.No mutta mulla on aina ollu ihan jo ominaispiirteenä kova pulssi(on tutkittu) ja nyt se tietysti on vielä hurjempi,sit vaan pitää levähtää.Varsinkin kun on työpäivän jälkeen lähtenyt lenkille,ihan kävelylle,niin tuntuu että nopeesti hengästyy.Varmaan johtuu myös siitä, että olo on turvonnut työpäivän istumisen jäljiltä, nenä monesti tukossa ja katupölyä pyörii tähän aikaan paljolti.
 

Yhteistyössä