***JOULUN ODOTTAJAT*** Syyskuu

pinkeiju mustakin tuntuu että mun kirjotuksia harvemmin huomataan,mutta itsesäälissä ajattelen ettei mun kirjotuksissa olis yksinkertaisesti mitään mikä jäis mieleen.....mutta sitten muistan,että enhän mäkään lähes koskaan muista mihin kaikkeen olis kommentoitavaa mutta sitten kun on jo muutamaan kirjottanut niin alkaa hävettää kun en osaa kirjottaa lyhyesti...... mutta ainakin minä luen sun juttus pinkeiju aina tarkkaan,kun tuntuu että jtn samaa koetaan nyt kun yksin ollaan...... :hug:

tracy75 hyvä että oli juttu naurattanut,itseäni ainakin huvittaa joskus tuo "tuhmaikäisten" läpinäkyvyys ja oveluus,siis silloin kun raskausajan mieli sen sallii...... joku muukin täällä maininnu että pinna menee lapsen kanssa liian helposti ja tulee tiuskittua ja sitten on huono omatunto.....mutta onneksi pieneltäkin lapselta voi pyytää anteeksi huonoa käytöstään!! tätä mä olen alkanut opetella,että olisin hyvä käytösmallikin......

elviiratar mullakin hieman murhetta aiheuttaa tuo kela,kun mulla alkaa äitiysloma 8.10,ja ajattelin että tottakai lokakuulta tulee vajaan kuukauden rahat lokakuun lopussa,silloin kun kotihoidontukikin ois tullu,mut tietty se meneeki et ne maksaa sen kuukauden päivien päästä,eli marraskuun 12....eli ootellaan lokakuun elämiseen tarvittavia rahoja marraskuun puoleenväliin.ja kun ne rahat on kuitenkin tulossa,niin ei sossustakaan saa lokakuulle......kirkon diakoniatyöntekijä antais ruokarahaa,mutta se tuntuis törkeältä kun ne rahat on kuitenkin tulossa.ja inhoan lainata muilta rahaa. oon kyllä aina ihmetellyt että minkä takia kela maksaa aina menneeltä ajalta,miksi ei kuukauden alussa sen kuukauden tukia.......kun toisille ne on aika iso osa kuukauden tuloista.kuten mulle.yksinhuoltajakotiäidille.

kuntalisää ei meidän kylässämme makseta,kai täällä lapsiperheet viihtyy ilmankin muka tarpeeks hyvin.eli mullakin kotihoidontuki+hoitolisä nyt ollut kokonaisuudessaan verojen jälkeen n.350e.
siihen lapsilisä +yh.korotus 136,
elatusmaksu yhestä lapsesta minimi 130,
ja mun suurensuuri palkka n. 70e.
tässä tämän tädin tulot,joten kyllä stressaa jos joutuu olemaan ilman rahaa vielä ylimääräisen puoli kuukautta.tiedä sitte millä maksetaan lokakuun vuokra,syyskuun rahoilla?

jup sori,tuskin mun rahaongelmat ketään kiinnostaa näin paljoa.....

landir,noi vaunut on aika paljon kiinni siitä missä liikkuu.....eli tärkeää on tietää kuljettaako niitä paljon autolla,eli tarviiko saada helposti kasaan ja pieneen tilaan,liikkuuko kaupugissa vai maastossa,vaikka kyllä nykyään kaikissa vaunuissa taitaa olla ilmakumipyörät.....ne on kyllä ihan ehdottomat!paljon kevyempi työntää,mekin kaikki kun talvipakkasilla aletaan niitä työntelemään,niin muutenkin kovilla olevat hartiat varmasti kipeytyy helposti raskaasta työntelystä.... (mulla siihen riittää kylmä ilma,ei tarvi edes työnnellä ja niska ihan jumissa ja itkettää ) onneks saa taas yhen talven viettää vauvan kanssa sisällä! saa muut ulkoilla isomman lapsen kaa,joka siis syntynyt helmikuun pakkasilla.....

minimii tuohon rahanjakamisjuttuun,me aikoinaan miehen kanssa tehtiin niin,että vuokra(sis.asumismenot) jaettiin suhteutettuna tuloihin,eli jos miehen palkka oli esim 1000e ja mun kelan tuet ton 350,niin maksoin 1/3 vuokrasta,mies 2/3.......ja sitten ruokaostoksia makseltiin kummatkin,ehkä mies enemmän,mutta "omat" ostokset maksettiin ite,mutta meillä mies olikin hieman pihi ja itsekäs,eikä innostunut ikinä shoppailemaan,joten minä pienistä rahoistani makselin kaikki lapsen kirpparituliaiset,eli vaatteet.....ja mä kans inhosin jos piti pyytää rahaa,vaikka perheessähän sen pitäisi olla yhteistä! ei se niin mene että mies tekee palkkatyötä ja ansaitsee muka itse siksi pitää ja tuhlata rahansa,ja nainen "vain" on kotona ja saa sen mukaista palkkaa.....mun mielestä kotona oleminen on raskasta työtä koko perheen eduksi,ja miehen kuuluisi halutakkin maksaa menot,kun ei voi konkreettisesti olla apuna päivän hommissa,hoitamisessa,huolehtimisessa ja kasvatuksessa.ja haluta maksaa kotiäidille vielä rentoutumisia......ja niinkuin veljeni aina muistuttaa,työssäolo voi olla aika paljon helpompaa kuin kotonaolo.....

joopa joo.ex-anoppi sai tänään kuulla että tytön kaa muutetaan,ja eka kommentti oli että ette te sitten X:n kanssa ole yhteistä kämppää katellu,olin vähän suu pyöreänä ja sanoin että ei sitä oikein voi ajatella ennenkuin mies on saanut oman terveytensä(mielenterveytensä ) kuntoon,ja miehen äiti vain että no mikäs sillä nyt taas on? en voinut uskoa korviani,oliko anoppi lomansa aikana unohtanut poikansa sairastavan syvää masennusta,ja siihen lisäksi että käyttäytyy kuin lellitty kakara, joka ei omassa pahassa olossaan jaksa ottaa muita huomioon yhtään,että se on todellakin ollut este yhteenpalaamiselle,niinkuin oli syy erilleenmuutollekkin.niinkuin muutto kauemmas minun vanhempieni läheltä yhtäkkiä saisi miehen elämän perusarvot uusiksi ja sairauden parantumaan......voisin nytkin jauhaa vaikka kuinka että ei voi elää perheenä jos toinen perheen perustajista pitää muita perheenjäseniä oman elämänsä esteenä......mutta yritän pitää mölyt mahassani.raivostuttaa että anoppikaan ei tajua että minun ei tarvitse sietää tuollaista käytöstä mieheltä,oli sitten tulossa kuinka monta vauvaa tahansa! |O

jep,anteeksi vuodatus.helpotti hiukkasen että sai edes kirjoittaa tämän asian.

menninkäinen 28+1

Minttuliina: Milloin olette suunnitelleet tuota Oulun tapaamista? Oletteko vielä ajatelleet tapaamispaikkaa? Itse olen Oulusta lähtöisin ja tulee silloin tällöin siellä käytyä, luultavasti esim. syyslomalla.

Yksi työviikko taas takana ja hyvää vauhtia alkaa lähestyä jo 29. raskausviikko, hui! Toisaalta ihanaa, että ollaan jo näin pitkällä ja vauva alkaa olla koko ajan valmiimpi tähän kohdun ulkopuoliseen eloon. Kovasti on tänään taas potkiskeltu tai paremminkin vääntyilty. Maha on välillä ihan muodoton. Mulla on muutenkin ihan hassun muotoinen tää maha, kun se on tollanen eteenpäin sojottava torni ja sivuilla ei oo paljon mitään. Meidän 4v. totesikin tänään, että jospa täällä mahassa onkin oikeasti vain jalkapallo.

Minttuliina kyseli verenpaineesta. Mulla vaihtelee paineet aika paljon. Yleensä on ihan normaali, mutta välillä alapaine oli jopa 91. Terkkarin mielestä olisi hyvä idea, että hankkisin oman mittarin, jotta saisi luotettavampaa tietoa. Ja sen mittarin pitäisi sitten tietysti olla kunnollinen, esim. samanlainen Omron kuin tuolla neuvolassa. Hinta on ehkä n. 100 euroa.

polka + pikkuinen rv 28+

Heippa!
Täällä taas hieman huonompi päivä tänään - aamulla sain shokkiherätyksen kun kävin vessassa ja pönttö oli punaisena! Sama vaiva nostaa taas päätään eli vuotoa... :( Soitin sitten taas lääkärille mutta seuraillaan tilannetta koska vauvalla ei liene edelleenkään hätää. Saikkua saisin heti lisää jos haluan mutta enpä taida... tietty jos tää taas jatkuu niin menen maanantaina kyllä hakeen paperin että voin levätä kotona. On tää yhtä hemmettiä! Viikon ehdinkin olemaan töissä ja taas saa olla huolissaan.. :/ Toisaalta en niin kamalan huolissani ole kun onhan se nyt tsekattu monta kertaa että vuoto ei tule kohdusta mutta kyllä se aika ikävälle tuntuu kun sitä tulee!
[/b]äitiliini: en ollut kuntamarkkinoilla vaan ihan eri hommissa... enpä kerro kun muuten on too much information! :kieh: Kukas se valitti sisäpiiristä... toivottavasti ei sellaista oloa olis kellään, eiköhän täällä kaikki tosiaan kommentoi niihin mihin on jotain sanottavaa. Itse kommentoin aika vähän,laiska kun olen, mutta luen kyllä innokkaasti! Mukavaa viikonloppua kaikille!

Taas mä olen täällä :ashamed: Piti tulla kehumaan kun sain jynssättyä meidän vessaa/suihkua kolme tuntia ja kyllä nyt kiiltää ja on uusi matto, suihkuverho, pyyhkeet ja hylly. Nyt olen tyytyväinen siihenkin huoneeseen, ainakin osittain ;)

Tapaamista täällä järjestitte... Ouluun matkaa ehkä pikkasen liikaa mutta onks kukaan halukas tapaamaan Vaasassa? Haluaisin lähteä sinne shoppaileen joka tapauksessa ennen synnytystä niin miksei sitä voisi tehdä hyvässä porukassa ;)

Pottajuttuja täällä kans kyseltiin. Meillä neiti ei aluks suostunut istuun koko potalle vaikka kuinka yritettiin, no sitten päädyttiin siihen että unohdetaan koko potta vähäksi aikaa. Uusi yritys ja otettiin Muumi-tikkarit kehiin joka pissasta jonka pottaan teki sai tikkarin ja isot kehut. Ja niin homma alkoi toimiin (tikkareita ei jaettu kuin yksi päivä, se riitti). Kakat tuli pottaan sitten pari kuukautta myöhemmin vasta. Mrs Nobody: eiks ne sano että pojat oppii myöhemmin potalle kuin tytöt ja nuori tuo poikasi vielä on, tsemppiä vaan yritykseen.

anni76 :hug: varmasti huolestuttaa vaikka tietäiski olevan vauvan kunnossa......hyvä ettet enempää stressaa.mutta koitahan levätä!
pakko nyt kertoa,enkä todellakaan halua vähätellä sun huolta,tuli vaan itellekkin tälläinen säikähdys kun yks aamu pissan jälkeen pönttö olikin punainen! no,sekunnissa tajusin että taidettiin edellispäivänä herkutella isoisän tuoreilla punajuurilla oikein kunnolla,ja ne siis värjänneet pissan aika hyvin.....
:ashamed: :LOL:
sitten olikin hauskaa,kun tytöltäkin tuli punasta pissaa pottaan!sillä saa vieläkin helposti houkuteltua tytön pottalle että katotaan tuleeko taas punasta pissaa!

mutta ei siis tietenkään ole naurun asia tuo anni76:n vuoto tietenkään,älkää kivittäkö mua väärinymmärryksestä!!

Landir Sama täällä, että rahaa ei niin paljon kyllä ole, että vois ostella jotain 500-700e vaunuja :/ Me ollaan päätetty, et joko käytetyt tai sitten just jotku alennuksessa olevat yhdistelmät. Ja mäkin myös oon kattellut noita vaunupaketteja tuolta tervekaupasta. Minkähänlaisia ne olis?? Vaikuttaa kyllä mielestäni kaikinpuolin hyvälle, ainakin se classic paketti. Ei tässä onneks kiire oo vielä kauhee, mutta jotenki haluis silti jo pian saada kaikki hankittavat hoidetuksi, ettei sit tartte myöhemmin kiireellä kattella. Haluisin nyt vaan tietää, et mikä olisi kaikkein paras vaihtoehto.. Ja että ne vaunut olis sitten hyvätkin, ettei olis raskaat työnnellä ja olis kestävät jne.. :)

Kiitos kaikille kommenteista!
Nukahdin sohvalle ja nyt ei uni tule millään... joten tulin sitte tänne...
Landir mulle vaunuissa oli tärkeää, heittoaisa, iso tavarakori, kun kaupassa tulen käymään vaunuilla ja halusin vielä, että ratasistuin ja vaununkoppa on erilliset. Ostin Briot kaikkine tykötarpeineen 2006 vuoden kuosilla 550e. Niiissä ei ollut rungossa eikä kopassa mitään eroa 2008 malleihin ainoastaan kankaan kuosi. Ja sillä ei ollut mulle merkitystä minkä vuoden on, kun se miellytti silmää. takuu alkaa tammikuusta 2008 2v. Se on uusien vaunujen etu käytettyihin nähden...
pottailusta tämä nyt ei auta enää isompien lasten kanssa, mutta masuasukkien kanssa... Silloin kun lapsi oppii istumaan, on niin innoissaan uudesta taidosta, että istuu jopa potalla ja niin potasta ei tule tahtojentaistelupallia...
olen täällä aiemminkin kertonut harrastaneeni esikoisen kanssa pissautusta, eli jokaisen vaipan vaihdon yhteydessä käytin pissalla ensin lavuaarin päällä ja sitten kun osasi istua, potalla. Poika oppi tosi tosi pienenä, että mitä potalle oli tarkoitus tehdä ja oli päiväkuiva 1v iässä ja yövaippa jätettiin pis pari kuukautta myöhemmin. SUOSITTELEN! on ensinnäkin tosi suuri säästö rahallisesti käyttää kumpia vaan kestoja tai kertiksiä, mutta on se vaan helpompaa kun ei ole enää vaippa rumbaa...
Olen töissä päiväkodissa ja minusta on kamalaa seurata kun on 4v ipanoita jotka vileäkin käyttävät vaippaa, siis jos ei ole mitään elimellistä syytä esim pidätysongelmia tmv.
Aion ehdottomasti tulevankin kanssa aloittaa pissautuksen niin positiivinen kokemus se oli. Ja kyllä vauvakin nautti, kun sai olla ilman vaippaa viltillä pissauksen jälkeen =)
Mutta yks mikä voi auttaa isompien lasten kanssa niin se, että saa käydä pytyllä, ostaa sellaisen pienennysrenkaan. Ainakin kaverin poika oli ihan innoissaan, kun kakka molskahti pyttyyn ja kävi tinkaamassa monta kertaa päivässä, jos olisi taas molskahtanut...
Itse en pidä karkilla lahjomisesta, ennemmin joku kiva tekeminen tai vaikka tarra, mutta jokainen taplaa tyylillään.

Mulla on ilmeisesti tunteet hiukan herkässä... niin kuin voi lukea purkauksestani täällä palstalla, mutta kihahti ihan täysillä, kun luin paikallislehden yleisönosastolta... Siellä joku kirjoitti, että hän ei ymmärrä näitä nykyajan itsekkäitä äitejä, jotka HALUAA tehdä lapsensa yksin ja sitten syntyneiden palstalle laitetaan vaan äidin nimi ja vauvan mitat. (ku yleensä on tietty molemmat vanhemmat). Että kyllä lapsi isän tarvitsee ja yksinäiset äidit RIISTÄÄ itsekkäällä käytöksellä lapsilta isät.
Näin punaista ja korvissa soi! :kieh: Minulla ainakin isä on ollut se joka on tehnyt valinnan häipyä ja jättää minut ja vauvan. Esikoisen isästä en ole kuullut yli 7 vuoteen mitään (lapsi nyt 8v) lähti loppuraskausaikana. Kävi pari kertaa "kääntymässä" vauva-aikana kunnes katosi elämästämme kokonaan. Nyt masuasukin isä ilmoitti heti, kun kerroin plussauksesta, että täytyy ruveta kattoon omaa kämppää. Miehillä on vaihtoehto - valitettavasti toista ihmistä ei voi pakottaa kantamaan vastuuta... Ja kummankaan lapsen kohdalla ei ole todellakaan ollut minun puolelta mitään laskelmointia, kauniit ja rohkeat tyyliin, että olisin tullut "tahallani" raskaaksi...itsekkäistä syistä... Molemmat lapset ovat olleet minulle erittäin rakkaita jo mahassa ollessaan ja keskenmenon kokeneena en olisi voinut kuvitellakkaan raskauden keskeytystä. Että kyllä ne itsekkäät isät itse riistävät lapsiltaan oikeuden isään!

Mutta nyt lopetan jaaritteluni ja yritän houkutella nukkumattia käymään....
Pinkeiju+keijukainen 25+5 (muistinkohan oikein?)

Vielä pottailusta, vaikkei nyt tähän odotukseen liitykään. Mutta mähän kirijootan justihin siitä mistä mä itte haluan, nottas tierättä :kieh: ! Siis älkää lukeko, jos ei kiinnosta. Pinkeiju meillä kun tuo pottailu lähti ihan hyvin tossa vuoden ikäisenä. Istui mielellään ja aina sinne jotain tuli. Sitten parin kk:n päästä tuli kausi, jolloin ei suostunut edes istumaan siinä vaan huusi. Unohdettiin tuo pottailu sitten kesän ajaksi. Nyt suostuu istumaan kyllä, muttei malta tarpeeksi kauan olla. Ja niinkuin kirjoitin, ei tunnu olevan mitään tajua miksi siinä istutaan. Pissii pitkin lattioita vaan. No niinkuin joku sanoikin, että nuorihan tuo vielä on. Olin vaan niin innoissani silloin 1v:nä kun niin hyvin meni. Ja tosiaan pojat munkin kuuleman mukaan oppii myöhemmin ton pottailun. Pienennysrengaskin meillä on, mutta ei siinäkään suostu oikein olemaan. Ehkä innoistuis, jos sais kerran tulemaan kakan sinne pönttöön/pottaan.

Annille jaksamista sinne. Tiedän, miten tuo veri huolettaa. Itellä ekassa raskaudessa vuodin 12 viikolle asti ja itku kurkussa mietin keskenmenoa.

No lähden tästä kuokkimaan perunoita maasta, josko se onnistuis. Epäilen kyllä, ettei issias tykkää siitä hommasta. Imurointi on ainakin sellainen laji, jota en meinaa saada enää tehtyä. Tuo kyykkäily jotenkin saa ihan menemään jalan alta, tuntuu joku hermo jäävän jonnekin väliin.

No ei mulla näköjään mitään asiaa ollut, piti vaan saada ittensä taas tungettua tällekin päivälle.

Huomenta, vettä sataa kun ämmiä äket selässä.. vai miten se nyt menikään :D .

Pinkeiju, sama valinta 2006 Briot, maksoin niistä sadesuojineen jotakin 500,-
Vaunut täytyy olla ennenkaikkea tukevat, eikä mitkään lenksut,
sporttiset, laadukkailla kankailla verhoillut, lämpimät, ja yksväriset!
Kriteerit täytti Brio kombi->musta runko, beige kuosi.
Sen lisäksi niissä oli puinen vauvankoppa joka on lämmin!

Mrs nobody: se oli Anni76 eikä Tracy kun tuli verta ;)
Kivaa Lauantain jatkoa..

Alkuperäinen kirjoittaja Porsche:
Mrs nobody: se oli Anni76 eikä Tracy kun tuli verta ;)
Kivaa Lauantain jatkoa..
Juu virhe korjattu. Testasin vaan lukeeko mun juttuja kukaan ;) . Ei vaan näitä nimiä on niin paljon, että aina menee sekaisin.

Mies kuokkikin perunat, kun ei anna mun tehdä mitään. Joten jatkoin koneella istumista ja syömistä.

Hei kaikki!

Joskus alkuraskaudessa kirjoitin pari viestiä nimimerkillä "heinähattu", mutta sen jälkeen tuli rekisteröityminen enkä saanut nyt tuota nimimerkkiä käyttööni.
Alkuraskaus meni miten meni: pahoinvointia, vähän masennusta, väsymystä meneväisen esikoisen (1,5 v.) ja työteliään miehen takia sekä tietysti kaiken maailman mielialavaihtelut hormoneista johtuen. Närästys vaivaa edelleenkin.
Nyt olen syyskuun alussa aloittanut taas hoitovapaan jälkeen työt ja esikoinen on saanut tottua vuorohoitopäiväkotiin, jonne menee n. 3 päivänä viikossa. Onneksi tätä jatkuu enää noin 1½ kk:n ajan, koska jään marraskuun alkupäivinä lomalle ja sitten äitiyslomalle. Vauvan pitäisi syntyä 22.12.07.
Tähän asti vauva on kasvanut kai ihan hyvin, ainakin mahani on jo iso. Kuinka iso mahtaa lopulta ollakaan? Itse olen aika pieni ihminen. Sen verran alkaa syntymän läheisyys jo muistuttaa tulostaan, että uudelle tulokkaalle rupesimme mieheni kanssa eilen miettimään nimeä. Almanakat nyt ensialkuun otettiin esille.
Saas nähdä tuleeko kiire lopulta saada vauvalle kaikki kamppeet kasaan, kun emme aio ottaa äitiyspakkausta ja muut tavarat ovat lainassa sukulaisvauvalla. Kestovaippoja onneksi on kaapissa valmiina. Esikoinen pitäisi vielä ehtiä vierottamaan pinnasängystä. Pitäis vaan ensin hankkia hänelle uusi sänky. Onneksi sitä olemme jo kyselleet. Lastemme ikäero tulee olemaan tasan 2 vuotta. Tuntuu, että tarvitsisimme tuplarattaat, kun on talviaikakin sitten eikä ehkä ole maailman helpointa laittaa vastasyntynyttä talvitakin alle monen metrin pituiseen kantoliinaan. Ei vain ole kovin helppoa löytää kivoja ja käytännöllisiä rattaita, jos ei halua ostaa uutena. Rajoituksiakin on niin monta, kun hissi on pieni, säilytystilat olemattomia ja rattaiden työntösuunta pitäisi olla niin, että molemmat lapset olisivat työntäjään päin. No, ehkä tästä kaikesta selvitään... Töissäkin pitäisi vielä ehtiä ja jaksaa käydä sekä jaksaa töiden jälkeen tehdä lähes kaikki kotityöt ja lapsenhoito yksin. Miehellä on niin paljon töitä ja vapaa-aikaa ei juuri yhtään. Voi olla, että marraskuussa hänellä jo on vapaapäiviäkin. Lohduttavaa!
Kaikesta huolimatta, on ihanaa odottaa toistakin lasta ja miettiä millaista onkaan taas saada pieni käärö syliinsä ensimmäistä kertaa, imettää häntä ja luoda uutta ihmissuhdetta häneen. Toivoa sopii, että esikoinen ei olisi vallan mustasukkainen ja toisaalta, että ehtisin antaa aikaani myös vauvalle. 2-vuotias kun varmasti vie voiton ajanjaostani.
Tällaisia ajatuksia minulla tällä hetkellä. Onko muita vastaavissa pohdinnoissa olevia?

Illu+masuvauva tasan 26 rvk

Tuitsu; mulla ainaskii kans on tullu "kainaloläskit" :ashamed: Muutenkin rintsikkakoko on muuttunut 80B --> 90C. Ei ihan helppo löytää noita 90 kokoa...

Minttuliina mäkin olen parhaillaan Amorion-antibioottikuurilla! Oli kans päällä sitkee flunssa ja poskiontelotulehdus. Kahteen viikkoon en ole ollu ulkona raikkaassa ilmassa kävelemässä :( Tänään menin ekaa kertaa.. Jospa se tästä nyt tokenis!

Selinmakuu on aivan erityisen pahalta tuntunut viimisen viikon aikana!! Hetkessä tulee todella huono olo!! Onko muilla samanlaista? Vaikka tässä vaiheessa ei enää edes suositellakaan selinmakuuta, mutta mulla se on ainakin ihan mahdottomuuskin!

Snoopy kyllä mullakin on vähän jo omituista pidätysongelmaa havaittavissa.. Muutenkin kun pissahätä tulee, se iskee totaalisen kovana ja äkkiä, ja sitten on pakko mennä juosten melkeen vessaan, tai lirisee jo housuun.. :ashamed: Inhottavaa!
Mä en ole koskaan ollu siistiyttämässä bikinirajaa missään hoitolassa, vaan itse vaan laittanut, joten en tiedä millaista se on.. Joko sä olet ollut?

Onks täällä porukalla rakennekynsiä? Jos on, niin pidättekö ne vauvan tulosta huolimatta? Mulla on kans ollut, mutta annoin juur kasvaa ne pois, kun ajattelin, että niiden kanssa on varmast aika inhaa pestä kakkapyykkiä ja muutenkin ettei vain raavi vauvaa vahingossa! Plus kuukausittainen rahansäästö..

Margaret 27+2

Lumienkeli: Ihan ekaksi myötätuntoni liitoskivuista!!!! Täällä ne on yltynyt niin hirveikisi, etten päässyt töitten jälkeen kunnolla kävelemään eilen... illallla en päässyt sohvalta ylös, kipu oli niin sietämätön. Yö meni tuskaillessa ja kääntyminen sängyssä oli yhtä tuskaa. panadol auttoi vain hetkeksi. Mä en ois koskaan uskonut, että tämmöistä liitoskipua on. Laskettuun aikaan on kuitenkin vielä niin pitkä aika. Tänään on ollut hiukan helpompaa, mutta eipä olekaan tarvinnut olla töissä ja nostella lapsia yms. Joten lumienkeli, ymmärrän kipusi todella hyvin. Tsemppiä sullekin ja koitetaan kestää.

Mä olin siellä sokerirasituksessa ja sain eilen tulokset, jotka oli ok. Eli ei mitään hälyyttävää, mutta herkkuja ja kovia rasvoja tulisi kuulemma välttää. Juu, tänään ja eilen tuli syötyä ravintolassa eli se niistä kovien yms rasvojen välttämisestä toistaiseksi... :ashamed:

Pikkuinen on ollut erittäin aktiivinen potkija pari päivää... Todennäköisesti raivotarjonnassa taas tällä hetkellä. Eniten potkuja tulee tonne oikeaan kylkeen. =)

Margaret: Täällä kanssa selinmakuu ei tunnu hyvältä. Paras makuuasento on kyljellään tyyny haarojen välissä... =)

Tämmösiä tänne lauantai-iltaan... :D

Riikkuli 27+6

Landir ja Mmilia: eipä kyl täälläkään herroiksi rahavaroilla eletä, mutta tommosista halppis halppis-vaunuista oon kuullu niin paljon huonoa etten yksinkertaisesti itse uskalla lähtee sellasiin! Yhellä tutulla muovit vain naksui pakkasella poikki, ja muutoinkin ovat raskaat työntää kun on lunta. Mä oon siis sitä mieltä omalla kohdallani, et köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa! Kamala jos pitäs ostaa sit uudet vaunut heti ekan talven jälkeen. Siksi ollaan siis kateltu teutonioita. Onko kellään mistraleista tai prestigeistä täällä kokemusta??

Pääsin 6:lta töistä, meidän piti miehen kaa viettää tänään "rakkausilta" mut appiukko onkin tekemässä meidän terassia eikä malta lopettaa! Voihan pee... Aamulla olin tosi tosi vihanen miehelle, kun eilen oli tullu postissa lappu et äitiyspakkaukseni on saapunut!!! Ja hän ei ollu hakenu sitä postista vaikka oli kotona. No, toi meidän lähipostihan ei sit oo lauantaisin auki!!! Siis mä en kyl kestä tätä....pitää siis odottaa maanantaihin asti, voihan hitto. Mies sai kyl kuulla!!

Hyvää lauantaita kaikille!

Onpas tullut taas paljon juttua, en ole juurikaan ehtinyt lueskella, kun töissä on taas (yllättäin :$ ) ollut sellasta härdelliä että... Perjantaina taas töissäollessa supisteli aika paljon, kävin kuunteluttamassa neuvolan puolella sydänäänetkin, kun alkoi yllättäin vaan huolestuttaa. No, hyvinhän nuo kuului. Seuraava oma neuvola mulla siis on reilun viikon kuluttua (nyt väli siis lyhentynyt kolmeen viikkoon, kun ollaan jo niin pitkällä :heart: ). Lisäksi mulla on taas flunssa päällä... on kyllä aika immunosuppressiivinen tila nyt raskauden aikana, kun kolmatta flunssaa jo tässä pidän... :ashamed:

Olipa ihania massukuvia tänne laitettu!

tivoli kyseli, voiko Duphalacia käyttää raskauden aikana ja neuvon, että aivan hyvin voi! Ummetukseen auttaa tosi hyvin myös esim. aamupuuro (esim. kaurapuuro) tai täysjyväviljaleipä.

Porsche oli huolissaan supisteluista. Mulla on kivuttomasti supistellu nyt noin nelisen viikkoa. Paikat oli täysin kiinni reilu vko sitten äitipolin ultrassa, uä:llä katsottuna kanavaa oli n. 4,5 cm! Mutta osalla nuo kivuttomatkin pehmentää paikkoja aika hyvin, eikä oikein voi sanoa, kellä pehmentää ja kellä ei. Ehdottomasti kannattaa soittaa joko neuvolaan tai suoraan sinne synnytyssairaalaan, jossa sitten synnyttää (voivat ottaa tarvittaessa päivystyksellisesti sinne tarkistusultraan).

Minä pelkään aivan tavattomasti tuota kohtukuolemaa. Yritän ajatella, että se on harvinaista, mutta jotenkin sitä vaan pelkää :'( Kamalaa olis, kun on jo niin kiintynyt Pieneen, ettei häntä yllättäin olisikaan, eikä hänestä saisikaan pitää huolta.

Kohta saunomaan, sitten nautiskelemaan alkoholittomasta siideristä ja juustosnackseistä :p Ajatella, jo 30 raskausviikkoa täynnä!

- Asrai ja Tiitiäinen rv 30+1 -

Noista halppisvaunuista sen verran että itse olen ollut tyytyväinen niihin. Meillä ABC:n vaunut, tosin en ole itse käyttänyt ns. parempia vaunuja joten vertailukohtaa ei niihin ole. Miehen kans ollaan molemmat pitkiä ja "papua" löytyy että ei meille ainakaan raskasta tuo lumessa lykäminen ole ollut, hyvät ilmakumipyörät on alla.

Margaret: käyppäs kurkkaan oman kuntasi nettisivuilla onko mainintaa asiasta, joka kunnassa kuntalisää ei makseta, valitettavasti.

Menninkäinen87, mulla on kokemusta samanlaisesta anopista (ex-anoppi siis). Aina kaunistelemassa poikansa tekemisiä. Tokihan sitä omaa lastaan puolustaa, mutta rajansa kaikella. Kaikkea lapsen tekemisiä/ tekemättä jättämisiä ei tule katsoa sormien läpi :/ Älä edes ajattele ex-anoppisi kommentteja, itse tiedät miten asia on ja teette aikuisina ihmisinä omat päätöksenne ja ratkaisunne :hug:

Anni76, kannattasko sun kuitenkin suosiolla jäädä saikulle... Ei ole sulla noiden vuotojen suhteen ollut helppo odotusaika. Tokihan tuollainen aina pelästyttää ja huolestuttaa, vaikka se nyt on tutkittu ettei vuoto ole kohdusta peräisin. Koitahan lepäillä...

Margaret, mulla myös tökkii tuo selinmakuu. Puoli-istuvassa asennossa menettelee, mutta makuulla ei pysty olemaan kuin puoli minuuttia niin jo tulee etova olo. Autossa kauan istuessa ihan sama juttu :x Eikös tuo vauva/kohtu ala jo johonkin isoihin verisuoniin painamaan, vai mistähän tuo johtuikaan...?
Rakennekynsistä sen verran kommentoin, että en ole raskauden aikana laitattanut kertaakaan. Nyt on kynnetkin niin überhyvässä kunnossa, ettei sen puoleen ole ollut tarvettakaan. Itse en aio loppuraskausaikanakaan laitattaa, enkä vauva-aikanakaan. Luulen, että ovat melkoisen epäkäytännölliset ja -hygieeniset...

pinkeiju, ei hitto mitä yleisönosastokirjoituksia! Uskon, että ärsytyskäyrä nousi huippuun! Meitä on niin moneen junaan, valitettavasti... :| Siellä lehdessä kirjoitteli taas joku katkera tyyppi, joka tuli yleistäneeksi pahemman kerran ajattelematta sen enempää ihmisten motiiveja, syitä ja tunteita... Sinun sietää olla itsestäsi todella ylpeä, on varmasti ollut rankkojakin hetkiä kun isä ei ole ollut missään tekemisissä teidän kanssanne. Jaksamisia tähän raskauteen, ihan varmasti pärjäät niin yhden kuin kahdenkin lapsen kanssa "yksin" :heart: Toivottavasti sinulla on hyvä tukiverkosto, ja täällähän sulla on olemassa hyvä purkautumisfoorumi, jos ja kun siltä tuntuu! :hug:

Sain tänään äidiltä kopiot hänen omista neuvolakorteistaan (siis minun ja sisareni). Oli hauska huomata, miten samalla tavalla meidän raskaudet on edenneet; painot, sf-mitat, yms... :) Meillä on äidin kanssa ollut tosi ok välit toki ennen mun raskauttakin, mutta jotenkin sitä omaa äiti-suhdetta on tosiaan tullut mietittyä, pohdittua ja analysoitua nykyään paljon enemmän... Ja tuntuu, että jutellaan äidin kanssa paljon enemmän nykyään ja vielä henkilökohtaisemmista asioista kuin ennen. Tuntuu tosi mukavalta, kun omasta äidistä on tullut entistä läheisempi :heart:

voihan vitalis.. kävi taas niin kuin monelle muullekkin on käynyt, että kirjotin piiiitkän jutun, ja sit hups. vahingossa kaikki katos. :headwall:

En jaksa enää kirjottaa uudestaan alkaa pers puutumaan ja muutenkin supistellu kipeästi kokopäivän, ei pysty enää istua tässä kauan.
Supisteluista puheenollen.. jäikö sulla porsche ne supistelut ja kivut siihen yhteen yöhön vai onko ollu enemmänki? Mulla on ollu nyt eilinen ja tää päivä tosi kipeä maha.. en osaa oikein sanoa onko se varsinaista supistelua, kun en tunne mitenkään että maha kovettuis.. mutta sellasta menkkamaista vihlontaa on ollu pitkin päivää tuolla kohdun suulla. Ens viikolla neuvola. pitää kyllä mainita asiasta. Niin ja sitä vielä ihmettelen että kun en ole yhtään edes rehkinyt tai mitään.

illu: pakko kysyä, oliko sun nimi aikasemmin vilttitossu kun tuolla listassa on semmonenki ja just sinun laskettunapäivänä.. vai oisko ollu sattumaa että samalla päivällä ois ollu heinähattu ja vilttitossu..?

eipä muuta tälläkertaa.. morjens!

kiitos snoopy sympatiasta! voisin tosiaan jauhaa anopin ja poikansa ottamuksista loppuillan.kiehui jo silloin kun niihin ex-miehen siskon synttärijuhliin mentiin tytön kanssa vaikkei mies tullutkaan mukaan,ja siellä sitten anoppi oli ehtinyt tehdä kierroksen ja selitellä kaikille että miehellä oli rankka työviikko eikä jaksanut tulla,ennenkuin kukaan tuli minulta kuulumisia kyselemään,ja loppujuhlien ajan anoppi "varjosti" minua kuin varmistaen etten mene puhumaan miehen poismuutosta...enhän mä nyt olisi toisen synttäreitä pilannut huonoilla uutisilla,varsinkin kun sillä siskolla ei ole hajuakaan että veli on masentunut,mutta kiva on miehen siskoille pommi sitten kun kuulevat sen kun omasta muutostani ilmoitan....kun ei todellakaan olla yhteen palaamassa(vaikka mieskin jo sanoi sitä toivovansa),minkä toivossa anoppi varmaan asiaa salaakin.... eiköhän nykyaikana ole jo aika ei-syntistä erota,varsinkin kun ei oltu naimisissa eikä mitn pettämisiä ollut....

NÄRÄSTYKSESTÄ! täällä ollut nyt sitä jo aivan tarpeeksi! se mun ruokasooda ei ole tehonnut enää aikoihin,eikä nyt renniekään auta kuin tunnin.....tosi raivostuttavaa,iltapäivästä asti poltellut enemmä kuin koskaan! maanantaina mamma menee manteleita ostamaan.se päivä oli iloinen,vaaan nyt se on jo eilinen.....

täällä kans vauveli ollut tänään tosi liikuskeleva,taisi olla hereillä aamupäivästä piitkälle iltapäivään yhteen putkeen,kokoajan tuli monoa......minä kans olen nimiä ajatellut.outoa,että mulla on ihan tyttöolo mutta pojalle olis etunimi ja toinen nimi valmiina,tytölle ei mitään...vaikka haluankin nimen joka ei korosta sukupuolta,mutta ex-mies heitti ilmoille vauvaa tilatessa niiiin hyvän ehdotuksen että se on pakko ottaa jos tulee poika,vaikka siitä päätteleekin sukupuolen.

onko kellään tietoa onnistuuko lapsen sukunimen muuttaminen niinkuin ihan vaan koska haluaa lapselle toisen nimen?? tai siis,esittääkseni asiani vielä vaikeaselkoisemmin;lapsellani on ex-miehen nimi,minulla omani,ja haluaisin lapselle oman nimeni,kuten myös syntyvälle lapselle.onnistuuko vaan lapulla maistraattiin? hölmö kysymys mutta ei sitä voi tulla kuin viisaammaksi! :whistle:

ehhehee,huvitutan itseäni taas kertomalla meidän neidin uusimman lausahduksen.....oli tainnut kuulla kun äitini kanssa päiviteltiin miten nuo _nuoret_kuskit kaahaavat ja muuta,niin kun sänkyyn saattelin äsken tyttöä,hän pisti vähän vastaan ja sanoi: "ei mua huvita,mä oon nuori..." :D

Tuo selinmakuu mua on vähän jäänyt mietityttämään, kun viime yönä en oikein saanut oltua kyljelläkään ilman huonoa oloa!? Onkohan se ihan normaalia..? Koitin sit vain tyynyillä saada yläkroppaa ylemmäs, mut hankala yö oli :( Tää taitaakin olla se "mun vitsaus" sitten... Snoopy, millai sä saat nukuttua?

Margaret 27+3

Vastaan nyt sulle eka ennen ku kahlaan läpi muita kuulumisia. Eli jos oot yksinhuoltaja niin saat vaihtaa lapsen sukunimen samaksi ku mitä sun omas on. Näin tehtiin meillä esikoisen kans ku mentiin nykyisen miehen kans naimisiin ja otin hänen sukunimensä niin yhden paperin täyttämällä myös pojan sukunimi vaihdettiin eikä exää siinä tarvittu kun oon yh (ei siis oo yhteishuoltajuutta) ja poika oli toki mun sukunimellä muutenki mut kuitenki. Eli jos teillä on yhteishuoltajuus niin exäsi lupa tarvitaan ja jos ei niin ei muuta ku huomenna maistraattiin =)

Heinähattu-Illu mulla tulee kans melkein 2 vuotta esikoisen ja tän uuden tulokkaan ikäeroksi. Mua vähän mietityttää tuo ajan riittäminen molemmille lapsille. No eihän tuo vauva sinänsä tartte ku syliä ja rintaa. Mutta kuitenkin se imettäminen on niin sitovaa aluksi, että pelkään esikoisen jäävän liian vähälle. No ehkei oo pelkoa, osaa kyllä vaatia omansa nytkin ihan kiitettävästi. Mutta kun kesken imetyksen ei pysty ihan helposti lähteä minnekään, vaikka miten vetäis varpaista mua ylös, joten raivareita tiedossa. Pojalta siis, toivottavasti ei äidiltä. Pitää vaan ottaa alusta asti mukaan vaipanvaihtoon ja tuohon kaikkeen. Mulla tämä raskaus oli yllätys, tarkoitus ei vielä ollut toista yrittää. Alku menikin panikoidessa ajatusten kanssa, kun olisin halunnut tuon pojan vähän isommaksi. Mutta kai mä kahden vaippahousun kanssa pärjään. Kai se suurin "pelko" on, että esikoinen joutuu liian varhain olla se iso poika. Jos joku ymmärtää, mitä tarkoitan.

Selinmakuu ei tuota mitään hankaluuksia mulla. Nukunkin ihan selällään välillä, kun maha on tiellä kyljellä nukuttaessa. Tyyny kun tippuu yleensä jalkojen välistä pois jossain vaiheessa, enkä jaksa sitä etsiä.

Mulla on ihan outo ja varmasti ainutlaatuinen raskausoire. Tai en tiedä onko raskausoire, mutta kun muuten ei tällaista oo. Mä oon jo monena yönä herännyt omaan kuorsaukseen. Ihan säikähdän, kun niin kovaa röhkin ja havahdun hereille. Painaakohan toi maha jonnekin/on niin iso, ettei jotenkin kaikki röörit pysy auki. Muistelen, niin esikoiselta oli ihan samaa. Mieheltä kysyin aamulla, että kuorsaanko mä ihan hirveästi. Ei myöntänyt huomanneensa, joten ilmeisesti ei talo ihan tärise sen voimasta vielä.

Muutenkin näen joka yöunia. Ihan kuin menisin omaa elämää läpi. Oon öisin entisten yläaste-, lukio-, työkavereiden kanssa ollut jo monena yönä tekemässä kaikkea. Viime yönä pyöräilin mun entisen työkaverin kanssa. Sitä edellisenä yönä olin syömässä koulun ruokalassa yläaste-lukio-aikaisen pojan kanssa. En tiedä liittyykö tämäkään raskauteen, mutten mielestäni joka yö näe ei-raskaana ollessa unia, nämä unet muistaakin niin hyvin.

No yritän poistua koneelta tältä päivältä.

Yhteistyössä