***JOULUN ODOTTAJAT*** Syyskuu

kuntalisä Musta on hassua että täällä Oulussa tota kuntalisää maksetaan vaan kaksi vuotiaaksi asti, vaikka hoitovapaalla saa olla kolmevuotiaaksi asti. Ja suuruudeltaan se on kokonaista 100 eukkaa. Onhan se tyhjää parempi, kun kaikki kunnat ei sitä lainkaan maksa, mutta silti. Kyllä tosiaan hirvittää, et miten sitä sitten pärjää, menot kasvaa ja tulot pienenee. Me kyllä ajateltiin, et pitää laittaa nyt kaikki veronpalautukset ja eka vuoden lapsilisät jemekseen, niin käyttää niitä sitten tarpeen tullen. Ja tarvettahan varmasti tulee. Ja pitää miettiä, kävisikö sitä pankinki kanssa juttelemassa talovelan lyhennyksistä, josko vaan korkoja maksaisi. Kun ei kuitenkaan haluaisi ihan kituuttamalla elää. On se et kannustetaan kauheesti lapsien tekoon ku väestö ikääntyy, mut ei tää systeemi kauheesti siihen kannusta, kun pitäähän noi lapset saada jotenki ruuassa ja vaatteissa pysymään.

Olen muuten huomannu ittessä uuden piirteen. Ku ennen olin ostoksilla lapsia omaavien ystävien kanssa, tuli usein niille ihmeteltyä, et: "miksi ihmeessä te aina katselette lapsille kaikkee, vaikka itsellekin pitäis ja täytyis ostella?" No nyt mä huomaan sortuvani ihan samaan. Kummasti kaupassa askeleet menee sinne lastenvaate puolelle yms. vaikka olisi itselle menossa kenkiä tms. katsomaan. Jotenki saa paremmat kiksit, ku löytää neitoselle jotain. Vaik olen mä yrittäny hillitä tota ostelu puolta, kun kuitenkin lahjoina varmaan tulossa kaikkee, niin eihän niitä vaatteita ehdi pitämään.

Äitispakkaus tuli eilen. Kyllä oli sellainen joulufiilis kun sitä availi. =) Ja kaikkea ihanaa siellä olikin. Esim toppapuku oli tosi sievä, ja vaikka onki 68 senttinen, niin uskon ettei pienempää tarvitse ostaa, vaan menee hyvin ensi talven. Meinasi kyl alkaa hirvittää kun vaatteita pesun jälkeen narulle ripustelin, et pitääkö mun tosiaan osata hoitaa jotain, joka tarvitsee jotain näin pientä. Alkaa pieni odotuksen sekainen pelkofiilis hiipiä niskaan joulun lähestyessä. Päiväraha päätöstä en ole vielä saanu, mut pakkaus tuli jo nyt siksi, ku toimitin raskaustodistuksen ja hakemuksen erikseen Kelaan. Just siks, ku tietää että noissa palkanlaskijan asioissa kestää niin pitkään, ja ei malttanu pitkittää pakkauksen saantia. =)

Omasta voinnista sen verran, et olen nyt saikulla, ja saa nähdä onko töihin enää asiaa ennen äitiyslomaa. Vereenpaineet ollu edelleen kohollaan. Pitäis itselle hommata rr mittari, muta ajattelin odottaa ensi tiistaihin, kun silloin neuvolalääkäri, ja katsoo onko lepo purru paineisiin lainkaan. Oli kyllä kiven alla saada toi lääkäri, terkkari taivasteli vaan, et ku ei ole aikoja. Mä olin siinä vaiheessa sen verran kypsä, et sanoin vaan, et se ei ole mun ongelma, vaan aika on löydyttävä. Kyse on kuitenkin minusta ja minun lapsestani. Mä en mahda sille mitään, et mulla ei vaan meinaa löytyä yhteistä säveltä ton terkan kanssa. Kaikki pitää itse osata älytä vaatia. Ihan Hb:n mittaamisista asti, ennen kuin jotain tapahtuu. Kavereiden mielestä mun pitäis jo päästä äippäpolille seurantaan, mutta eipä ole terkkari kertaakaan edes ehdottanut. Noh, jospa asiat alkais etenemään, ku lääkärille pääsee. Nyt saikun kirjoitti työterveyslääkäri, joka ihmetteli myös, et miksi en ole päässy neuvolalääkärin pakeille. Väsyttää vaan, et ku tuntuis et ois hyvä olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka hoitaa asioita. Ois sellainen turvallinen olo. Mut nyt koko ajan pelko persuuksissa, et onkohan kaikki nyt tehty ja tutkailtu, mitä voi. Nyt vielä tuntuu, et eilisen ja tämän päivän aikanan ei vauva ole liikkunut normaaliin tyyliin. Ahdistaa ihan, että pitääkö mun taas soittaa tolle terkalle asiasta, jos ei liikettä ala kuulumaan. Tekis mieli kyllä soittaa suoraan äippäpolille, jos ei melskausta ala tapahtua pikkuhiljaa. On se jännä, välillä sitä ihan toivoo, et neiti rauhoittuis, mut välillä kun ei mitään tapahdu, niin tulee huoli päälle, et mikä on ku ei äitiä huvita monotella.

Pinkeiju Samoja fiiliksiä varmaan aika-ajoin useammallakin täällä, mut sä sanoit ne ääneen. :) Noh, ei se mitään, on täällä kuitenki kiva tutkailla toisten fiiliksiä, ja purkaa omia tuntojaan. Mä itsekin olen kyl aika huono kommentoimaan noita juttuja, kun pitäs varmaan muisti lapulle aina kirjoittaa mitä piti kommentoida.

Viikonloppua ja vointeja kaikille vaan!

Ugh, olen puhunut. B)
 
Moi!

Ekana Pinkeiju : Ei täällä tietenkää joka napsahduksesta voi saada kommenttia, itellä ainaki niin et saan jo tyydytyksen siitä että voin kirjoittaa tänne ajatukseni, voi lukea että muillakin on samoja tilanteita. Jokainen varmasti huomataan mutta ei kukaan saa erityiskohtelua mun mielestä. Toiset vaan on tullu tutummax keskenään kun toiset. Elähän masennu :hug: Mä ainaki muistan sut :)

Tuitsu: Joku vajaa 3,5desiä sitä litkua oli. Edellises odotukses join sellasta kokiksen väristä vähähappoista lientä mut nyt oli sellasta ihan ku sokerivettä, paksua sellasta. Meni paremmin alas kyllä ku se ruskee aine eikä etonu ihan niin pahoin. Ei kannata juoda kauheel hädäl sitä litkua, voi tulla oksupoksu :$

Kiitos tuestanne, rivien välistä luin että rutinani oli luettu ja voimahalikin sielt tuli. Kiitos. Eiköhän tää tästä ku vaan nauttii niistä pienistä iloista mitä arjessa on. Esim. tyttö (1v4kk) toissapäivänä tuli vaippaansa pidellen ja sanoi "kakka". Noh sit mentiin potalle ja vau mikä pökäle sinne tuli. Ihanaa että hiljakseen aloitetut pottatreenit alkaa jo tuottaa tulosta =) Ja poika teki mulle kortin samana päivänä johon oli piirretty sydän ja kukkia ja jossa luki äiti. Ja oli sen ihan ite kirjoittanu ilman ohjeita tai mallia. *tirps* :heart:

Paljon vaihtelee nuo sokerien raja-arvot. Joissain paikoissa on 5,2 (ja ihan raskaana olevalle) ja sit täällä on 4,5 joka on aika tiukka. Siis paastoarvo. Mutta onneksi ei siin ollu mitää ja pääsin välttymään sormen reijittämiseltä. Mutta eipä sillä etteikö se ollut aika mielenkiintoistakin kun kakkosta oottaes sitä tein ja tulipa seurattua syömistäänki tarkemmin toisin ku nyt. Nyt ei kotipuntarin mukaan kiloja oo tullu, aamupaino oli 4 kiloa vähemmän ku viimex neuvolas päiväpaino. Mutta tilannehan saattaa muuttua taas yhtäkkiä.. Nestettä alkaa kertyä jo jalkoihin aika aikaisin aamulla ja tuntuu et tää tietokoneella istuminen on sitä pahinta mahdollista??

:whistle:

Joten katoan taas taustalle ja teille kaikille iso :hug: jotka ajattelette ettei juttujanne huomata. Mä ainaki luen joka jutun, aina vaan ei keksi mitää kommattavaa, eikä jaksakkaa joka asiaan tarttua mutta ajatuksenne on kuultu =)

Maukkis ja jorma (huomenna 30. viikko alkaa.. hihiii!! )
 
Huomenta!
Tuitsu:
Sokerirasittajat: paljonko sitä litkua tulee juoda? meinaan että mä mitään litraa saa alas yhtään mitään kerralla. Hitto kun ärsyttää. Mut oma moka. Joiltakin oli kysytty että veteleekö viinereitä, niin MÄ TOSIAAN VEDÄN! pullaa ja karkkii ja herkkuu ja uudestaan pullaa ja vähän mahua päälle. mä oon ihan hirvee sika, mut en pysty hillitsee itteeni.Porkkana on ihan pyllystä.
Kuten jokunen jo vastasikin, 0.33 l kokoinen pullo sitä juomaa oli. Ja älä huoli, niin mäkin vedän karkkia ja jätskiä jokaikinen päivä. Sipsit siihen sitten vielä päälle ja satunnaisesti pullaa, kakkua, keksejä... :p
Pinkeiju: Tietyt jutut vaan tuntuu enemmän siltä, että niihin on jotain sanottavaa. En itse esimerkiksi koskaan kommentoi sellaisiin juttuihin, mistä mulla ei ole kokemusta, koska tuskinpa kukaan esim. mun lastenhoitovinkkejä haluaa, kun en lapsia vielä omista. Mutta sama tunne mullakin oli sillon huhti-toukokuussa, kun itsellä tuntui olevan kauhean ahdistunut olo np-ultrasta, eikä kukaan ikinä kommentoinut, ennenkuin joskus kerroin kuinka paljon IHAN OIKEASTI ahdistaa. Ja sen jälkeen olenkin ollut riippuvuussuhteessa tähän palstaan.
Älä siis luovuta. Ainakin sun nimimerkki on hyvin pysynyt mielessä koko ajan, joten ainakin sun jutut on tullu luettua :hug: .

Myös meillä tuo paastoarvo on 4.8.

Tänään olin suuhygienistillä (joka ei kaikkien lupausten mukaisesti ole raskaana olevalle ilmainen eikä edes jonon ohi pääse...) ja pääsin hammaslääkärijonoon, joka on vähintään 6kk. Nopeaa ja tehokasta...
 
Snuupi pikana...

..lääkärillä kävin, ja tulehdushan tuolla alakerrassa oli... Voi prkl. Arvasin kyllä. Siitä ne mun supparit, kirvely ja muut vaivat on johtuneet. Nyt on sitten Dalacin -kuuri viikon ajan ja pitäis helpottaa. On muuten elämäni ensimmäinen emätintuhellus, kivaan saumaan senkin piti iskeä :headwall: Pöh!

jennipenni, peesi! Mä pääsin myös tutkailemaan ä-pakkauksen sisältöä tällä viikolla, tuli ihan joulufiilis! :xmas: Mun mielestä tosi kivoja vaatteita ja tavaroita, se naisten kortonki tosin sai sekä multa että mieheltä jyrkän tuomion... :LOL:
 
Riikkulille mukavaa iltaa miehen kanssa, toivottavasti täyttää kaikki odotukset. Ja minimille onnittelut kihlojen hakemisesta, varmaan konkretisoituu asia, kun saa sen sormuksen sormeen. :flower:
mmilia kirjoitti vaunuista, kiva että joku muukin on katsellut tuollaisia halvemman puoleisia vaunuja. Meillä tuo raha on aika iso este, ja ajattelin itse vähän noita paketteja, joita www.tervekauppa.fi myy. Eli 350 tai 480 euroa maksaisi paketti, jossa olisi vaunujen ja sälän lisäksi mukana myös mm. matkarattaat, sitteri ja matkasänky. Mutta esikoista kun odotan, niin kokemusta ei ole, enkä ole edes yksiäkään vaunuja jaksanut vielä käydä koeajamassa. Tuntuu vaan ylivoimaisen raskaalta operaatiolta alkaa niitä vaunuja ihan tosissaan miettimään.

Itselle ei mitään kummempaa. Väsyttää.

Landir
 
Snuupille Sama juttu, huvitti kyllä tälläkin suunnalla se. :LOL: Ja aika rävellyksen näköistä oli sen asettelu niiden ohjeiden perusteella. On sille liukuvoiteelle varmasti käyttöä, jahka sen saa itselleen asennetteua. :LOL: No joo, menipä taas perjantai jutuiksi...

Minimiille tosiaan onnea. Me ei olla kihloissa edes, ja kyl täytyy sanoa että ku näitä nykyisi nakkeja, joita myös sormiksi kutsutaan katselee, niin ei paljo kihlasormusta voisi ajatella. Kun jossakin vaiheessa ajateltiin mennä kihloihin, mut eihän näihin mahdu ku sonnin suitsin rengas. Mut onnea paljon! Ja oliko teillä ne häätki lähestymässä, vai muistanko väärin?
 
Niin joo minimille tosiaan onnea :flower:

Sätseen: en oo kuullukkaa et suuhygienistin käynti ois ilmanen mut hoitajalla käynti on ainaki täällä päin. Mut sehän nyt ei oo ku ihan sellanen informaatiokäynti, kerrotaan vähä vauvan hammassysteemeitä, tutin käyttöohjeita ja itelle niit suuhygienia ohjeita. Aika turhaa siis. Niin ja sit tehtiin se testi onko pöpöjä suus. Mut sit tosiaan muu hammashoito maksaaki vaikka iät ja ajat on ollu se urbaanilegenda kuinka raskaana oleva saa ilmaisen hammashoidon. Ja pah.

Landir: Oon kans vähä haaveillu tuosta tervekaupan paketista, siit halvemmasta siis. Ois monenlaista sälää koko kasa. Viel ku sais sponsorin niin jiihaa :D Mitää ei tarvis mut ois jotain kiva uusia.. :ashamed:

Hei taas :wave:
 
Heips ja hyvää alkavaa viikonloppua kaikille! Ja tervetuloa kaikki uudet :wave:

Muutto on saatu kunnialla suoritettua ja kaikki tavaratkin on jo paikoillaan. Viikko siinä vierähti, mutta nyt on kaikki (?) hankittu: matot, tiskikone jne. Että seuraavaks aletaankin osteleen vauvalle tarvikkeita :) Pinnasängylle ja hoitopöydälle on katsottu jo paikat valmiiks, ja nyt kun on mitat tiedossa niin uskaltaa huutaa kivat kalusteet Huuto.netistä. Oon ihan hurahtanut siihen ostopaikkaan :ashamed: Mies piikittelee joka päivä että "ihan jännittää mitä se meidän pikku-rouva on taas huutanut meille". Mutta ihan hyviä löytöjä oon tehnyt, muistan kertoa aina miehelle kuinka paljon taas säästettiin B)

Vaikka en ole kirjoitellut aikoihin niin oon yrittänyt pysyä viestiketjussa mukana lukemalla joka päivä pääpiirtein teidän jutut: Näin loppuviikosta on aina enemmän aikaa istua koneen äärellä kun ei oo iltaisin koulua.

Oma (.) : täällä kaikki on paremminkin kuin hyvin, vähän kyllä jännitti muuton aikana että miten jaksan (tai miten Toukka jaksaa) kun en malttanut olla nostelematta muuttolaatikoita... No hyvin kaksettiin molemmat :) Muutosta jäi oireeksi jokapäiväinen iskias-kipu, onneks vaan toispuoleinen! Ens viikolla ollaan menossa 4d-ultraan. Silloin sitten näkee missä asennossa vaavi on ja onko huolta että napanuora saattaisi kiertyä kaulan ympärille. Oon alkanut pelkään että niinkin voi käydä, sitten tarvitaankin hätäsektiota... No, toivottavsti pelko on aiheeton! Niin ja sitten selviää kumpi tulokas mahtaa olla :heart: Vahvaa poikaoloa täällä on ollut mutta katsotaan kuinka persiilleen/oikeeseen aavistukset menee!

Jeps, tämä rouva pakkaa koiran autoon ja lähtee kauniiseen syys-säähän! Ajattelin malttamattomana hakea vaunut kaverin varastolta tänne uuteen asuntoon! Nyt kun on tilaa :) Miehelle en kyllä ilmoita aikeistani mitään, ei se käsitä miks vaunut täytyy tuoda näin paljon ennen joulukuuta varastoon seisoon.

Ai niin, Tuitsulle piti kommentoida: oon jo aiemminkin havainnut että meillä on kropan malli kovin samanlainen, kainaloläskejä myöten! Ennen raskautta mulla ei kyseisiä kahvoja ollut... Sori, mutta näytin mun miehelle viimeisimmän kuvan jonka laitoit itsestäs tänne palstalle, ja se oli ihan vakuuttunut että minä oon kuvassa! Kysyi vielä että ootko uudet alusvaatteet ostanut (mä en yleensä käytä kun mustaa) :) Meni hetki että mies uskoi etten ole kuvassa, mulla nimittäin on pieni musta tatuointi vasemmassa rinnassa, jonka puuttumista se ei aluks huomannut! Niin ja samalla voin mainita että tänne on tullut painoa lähdöstä +12kg :ashamed: Että välillä on hiukan kriisiä itseni kanssa. Mutta suurimman osan ajasta oon sinut painon kanssa.

No niin, joko nyt lopettais ja sulkis koneen :wave:

Nora ja Toukka 26+4
 
Te ketkä kärsitte liitoskivuista! Millaisia ne teillä on?? Onko tämä tosiaan vain sitä vai onko nyt jotain muutakin tuolla vialla??

Jouduin taas tänään käymään lääkärillä kun on niin maha kipee. Tai oikeastaan viime yö meni valvoessa. Mulla on tuo häpyluu kipee ja sit tuo alamaha vasemmalta puolen. En pysty kohta liikuttaa vasenta jalkaa ollenkaa! Se ei vaan nouse!!! käy niin pirun kipeetä tuonne vasemmalle puolen mahaa ja tietenki tuohon luuhun mutta aivan kuin tuota mahaa revittäis sisäpuolelta!! Mulla ihan oikeesti alkaa pelottaa et mikä on. Lääkäri oli ihan idiootti!! tai se piti mua ihan pöllönä ku kerroin noita vaivoja. Se löi mulle kusipurkin kouraan ja sano että tuo näyte maanantaina. Kysyin että voiko esim se oireilla etukäteen että jos istukka olis liikkunu tai jopa repeämässä tai jotain siihen liittyvää nii lääkäri tokaisi että " ei istukka tunne kipua!" Mä sanoin sille lekurille että joo ei varmaan tunnekkaa mutta mun KOHTU tuntee kipua!!!!! |O |O |O |O
Voitteko kuvitella .. se kipu vaihtelee sillee että esim jos ootte syöny mahanne täyteen ja joudutte heti pian vaikka kävelee jonku matkaa sillee reippaasti niin sehän alkaa pistää tuonne "ruokamahaan" silloin. Mulla pistää tonne vasemmalle puolen alamahaan.. Tai sit se kipu muuttuu tosiaan sellaiseksi repiväksi. aivan kuin se kohtu revittäis irti.. Tai sit se voi kohta olla sellaista niinkuin ois yhtä äkkiä tehny kylmiltään aivan hullun raskaan kuntosali treenin ja saanu siitä jokaikisen lihaksen kipeeksi.. siis sanokaa muorit mitä tää on??? :eek:

Siis tää on mulle kolmas raskaus ja koskaan ei oo ollu tällaista!

Sori tää valitus mutta te vaarmaan ootte ainoita ketkä vois mua edes yrittää ymmärtää.. :x Nyt on tosiaan kaks yötä ollu näin pahaa. Ja ei puhettakaan että pääsis ultraan että katottais onko siellä kaikki ok.!! :( niin ja nyt sitte alkoi selänpuolella viimeyönä noi supparit.

 
No niin nyt on käyty sokeriliemi juomassa :eek: Ja litkua oli semmoinen 0.3dl, mustaa ja lämmintä. Mulle sanottiin että se pitää juoda aika nopeasti. Röyhtäilin sitten siellä :D

Tuosta kuntalisästä jonkin kyseli niin meillä ei täällä erityisehtoja sille ole vaan on sidottu kodinhoidontukeen eli jos saat sitä saat myös kuntalisän. Ja ei tarvi erikseen hakea, tulee automaattisesti. Esikon aikaan sitä maksettiin 207e mutta vain siihen asti kun lapsi täyttää 2v mutta nyt maksetaan kolme vuotiaaksi asti mutta summa on tippunut 120e.

Nyt täytyy lähteä syömään, kotia kun pääsin niin tuli niin kauhea väsy ettei syömään edes jaksanut mennä vaan päikkäreille suoraan. Nyt on kamala nälkä :p

Hyviä päivän jatkoja kaikille tasapuolisesti :wave:
 
Lumienkeli, voi höhlä kun sulle osui tuollainen lääkäri... Hmph. :/ Liitoskivut mulla ovat olleet kuin kasvukipuja (muistatteko niitä, mitä lapsena tuli iltaisin?) mutta tuntuvat lonkissa ja häpyluussa eniten. Sitten on myös ollut juuri tuollaista kuvailemaasi vatsakipua. Mulla sympatiat kyllä sun puolella... :hug:

jennipenni, jatkan vielä tällä levottomalla perjantailinjalla... Mies kysyi missä se naisten kortsun asetin on, mikä siinä ohjeissa näkyy, miehen mukaan "näyttää ihan kurkulta" :X No hyi ztn!... Vinkkasin varovasti, että taitaa löytyä herran housuista se asetin... :LOL: Ja nyt hiljenen näine juttuineni... :ashamed:

Minimille Parhaimmat Onnittelut! :flower: ja Noralle onnea uuteen kotiin! Hienoa, että olette kunnialla saaneet muuttourakan hoidettua. :flower: myös teille!
 
Sokerirasituksen raja-arvoista moni täällä puhunut. Mä eilen pyysin neuvolasta ne arvot, ettei tartte jännitellä vaan heti tietää sitten tuomionsa. Sain oikein tällaisen monisteen asiasta eli tässä seisoo näin:
Normaaliarvot laskimoplasmasta: paasto 4,8; 1 t 10,0; 2 t 8,7
ja kapillaariplasmasta: paasto 5,3; 1 t 10,9; 2 t 9,5.
Ja mulla ympyröi tuon laskimoplasman, jonka mukaan nyt siis katotaan. Hajuakaan ei oo, mikä tuo kapillaariplasma on tai siis mistä se veri sitten on napattu. Kenties sormesta ? Mutta eikö tuo laskimo oo just tuo tuossa kyynärtaipeessa. Joo tosi hyvin termit hallussa :whistle: .

Mitäs muuta... En nyt muista taas mitään. Niin Pinkeijukohan valitteli sisäpiiristä. Kyllähän välillä tulee tunne, ettei kukaan vastaa. Mutta mä vastaan, jos tiedän (lue:luulen tietäväni) jotain asiasta. Ja tarpeen tullen ihan suoraan marissut, ettei kukaan kuitenkaan muista mua, niin kyllä on huomiota saanut. Mutta sen huomaa itestään, jos en säännöllisesti kirjoita, niin tipun täysin kärryiltä. Niinpä kiusaan kaikkia melkein päivittäin näillä tyhjänpäiväisillä jorinoilla.

Voi Mauahtavaa, miten ihmeessä mä saan tuon poikani potalle?!? Istuu tyytyväisenä siinä kyllä vaatteet päällä ja kattoo Teletappeja. Ilman housuja istuu hetken, nousee ylös ja pissaa lattialle. Kakat tekee sitten kun pottailun jälkeen laitan puhtaan vaipan.

No mä poistun tästä syömään taas!

Nobody 26+3
 
Snoopy kiitos! :heart: Mullaki tuossa luussa se kipu on ollut mutta nyt on tuo alamaha. ja mun mielestä se ei oo mitään liitoskipuja alamahassa.
:(

Niin onnittelut kihlautuneelle.. ei muistanut äsken.. :ashamed: niin ja uuteen kotiin.. :heart: :flower:
 
Moikka kaikki, myös pinkeiju ja Mrs Nobody ;) !

Eilisilta meni sitten sohvalla maatessa ja kituessa, vatsa/selkäkivun aiheuttama kärvistely ja huono olo pakottivat lepäämään. Aamulla kävin lääkärissä, mutta olisin saanut vain saikkua tälle päivälle ja edelleen neuvon syödä Panadolia. Ei muuta. Sappitulehdustestiä ei terveyskeskuksen labrassa voitu ilman lähetettä tehdä ja aamun lääkäri oli taas työterveysaseman lääkäri, joka sanoi, että samoista testeistä kaikki tulehdukset näkyy. No joo, mut kun terveyskeskuksen labrassa ei otettu verikoetta, vaan hiivat sun muut :headwall: . What ever, mä en jouda sairaslomalle nyt, joten katotaan, miten viikonloppu menee lääkkeillä tai ilman.

Kiitti Kela-vinkeistä, kävin kattoo sieltä nettisivulta omat tietoni. Vielä en ole laskenut, sainko päätöksen +20%:n tulojen mukaan, mut päätös on pari päivää sitten tehty ja tänään on lähtenyt äitiyspakkaustilaus, jonka saapumiseen menee kuulema max. 2 viikkoa.

Huomenna lähden anopin kanssa pyörähtämään Ikeassa ja toivon löytäväni sieltä kivat lakanat ja pinniksen suojat. Anoppi halusi maksaa meille vauvavakuutuksen ja appivanhemmat maksavat kuulema vaunutkin, joten ehkä tästä ei ihan konkurssiin joudutakaan =) . Kieltämättä ei tehnyt vaikeaa suostua anopin tahtoon, koska rahanmenoa on ihan liikaa tänä syksynä muutenkin.

Tänään alkoi sitten rv 26+0 ja pentu jatkaa melskaamistaan mahassa :heart: .
 
Vaunuista vielä. Teistä kun suurin osa tuntuu jo vaunut hankkineen, ja monilla on jo ennestään lapsia, niin mitä asioita pitäisi ehdottomasti teidän mielestä vaunuissa olla? Entä mitkä asiat ovat kivat olemassa, mutta eivät ehdottomat, ja miksi. Tuntuu niin loputtomalta tuo vaunujen viidakko.:ashamed:

Toinen hankalalta tuntuva asia ovat nuo kestovaipat. Niitäkin on niin paljon erilaisia, ja hinnat ovat kuitenkiin aika korkeita. Epätoivo iskee...
 
Mä voin ihan tunnustaa että välillä luen täällä kesken työpäivän juttuja ja nyökyttelen tomerasti tai nauran ääneen - mutta sitten tuleekin joku työjuttu ja unohdan totaalisesti kommentoida. Eilen ainakin nauroin kun muistaakseni menninkäisen taapero oli sanonut ruokapöydässä että "mulla on tuhmaikä" mutta olikin sitten niin nälkäinen että jatkoi touhukkaana syömistä :LOL: Ihan klassikko - kerroin se miehellekin illalla ja hihiteltiin molemmat :D

Ja itse kirjoittelen monesti ihan lämpimikseen - toki kiva jos joku joskus kommentoi, varsinkin joku jolla on enemmän kokemusta tai samoja kokemuksia kuin itsellä. Miten äidit oikein pärjäsi ennen kuin oli nettiä :eek: tää palsta on mulle ainakin ihan korvaamaton :flower:
 
Esikon otin aina mukaan ku menin ite vessaan ja pistin siihen potalle istumaan ja matkimaan :) Sen kans aloitin treenit kyl myöhemmin. Tytön pistän vaipan vaihdon yhteydes ja ennen ja jälkeen unien potalle istumaan ja oon siinä sitte viihdyttämäs jotenki ja joskus ku meinaa tihkasta niin annan keksin tms pienen purtavan et viihtyis siinä sitte. Nykyään menee ihan mieluusti jo potalle, ees päiväkuiva tyttö ei varmaan oo viel pitkiin aikoihin mutta ei tarvikkaa. Tää nyt on tällast leikkimistä vasta ja jos kehitystä tapahtuu niin mikäs siinä. Aluksi meinas olla just sitä et ei halunnu siihen istua vaan itku tuli. Ja se on ihmeellistä miten se pissa tulee heti viidentoista sekunnin sisään ku vaipan ottaa veke :D Mut jotenki tuo meidän neiti on niin rinrenssa ja tykkää huomiosta et sen sai ylipuhuttua pottatreeneihin kehumalla jokaista pientä tippaa mikä sinne pottaan tuli :)

En kyl tiiä yhtää kuinka todellisuudessa neuvotaan pottasysteemeitä treenaamaan mut näin meillä. Niin ja potta on keskellä olohuoneen lattiaa, plussaa jos se on viel niin houkuttelevan näköinen et siihen on ihan hassua istua :D

Eiku onnea treeneihin :wave: Ja ehtiihän sitä myöhemminki varmasti vielä, en muista nyt minkä ikänen pikkunen sulla onkaa :ashamed:
 
No 1v 8kk tuo poika on. Olisin vaan hallunnut, että pikkasen olis kärryillä tuosta pottailusta ennen vauvan tuloa. Mutta ei taida äidin halut paljon painaa.

Mä oon kyllä hirveästi kehunut pienintäkin tippaa ja kaikkea viihdykettä on, muttei tunnu pojalla olevan pinnaa niin paljoa vielä. Potta on esillä ja siinä istuu ihan huvikseen. En tiedä pitäiskö ottaa vaippa pois sisätiloissa, mutta kun toi pissii ihan joka paikkaan, eikä huvita koko ajan pestä lattioita. Tuntuu, ettei oo mitään tajua vielä koko pottailusta.

Nooh ehkä tämä tästä joskus onnistuu.
 
Ultra takana, istukka myös!
Eli on siirtynyt etuseinästä takaseinään.
Vauva oli ihan normaali kokoinen, ehkä vähän pulleahko. (mutsille maistuu pulla...)
Ja edelleen tyttö.
Ennustettu syntymäpaino 3500 g
Eipä siitä paljoo enään selvää saa kun on yhtä myttyä koko lapsi siellä kohdussa. :heart:
Ja tällä kertaa oli perätilassa.

Semmosia.

Tui ja paksumasu Tirppa 28+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mauahtavaa:
Niin joo minimille tosiaan onnea :flower:

Sätseen: en oo kuullukkaa et suuhygienistin käynti ois ilmanen mut hoitajalla käynti on ainaki täällä päin. Mut sehän nyt ei oo ku ihan sellanen informaatiokäynti, kerrotaan vähä vauvan hammassysteemeitä, tutin käyttöohjeita ja itelle niit suuhygienia ohjeita. Aika turhaa siis. Niin ja sit tehtiin se testi onko pöpöjä suus. Mut sit tosiaan muu hammashoito maksaaki vaikka iät ja ajat on ollu se urbaanilegenda kuinka raskaana oleva saa ilmaisen hammashoidon. Ja pah.
Juu nimenomaan tuota ilmaista hammashoitoa peräänkuulutan - täällä kun tarkastuksenkin tekee nykyään suuhygienisti. Liekö ne sitten kaikki sillä nimikkeellä nykyään? Tiedä heitä...

Lumienkeli: Myötätuntoni kivuista. Mulla ne on sellaisia, että kävellessä tuntuu, että koko alapää tippuu :ashamed: kuten useampaan otteeseen olen tainnut täällä mainitakin... Ja iltaisin / öisin jos levitän jalkaa haralleen (esimerkiksi nukkuessa käännän kylkeä ja aloitan kääntymisen toisella jalalla niinkuin ihmisillä on tapana :headwall: ) niin silloin tuntuu, etten saa haaroja edes levitettyä |O . Eilen illalla istuin jakkaralla kirjoittelemassa teille ja siinä toista jalkaa levittäessäni tuntui kuin repeis koko luu sijoiltaan :eek: .

Landir: Mulle oli tärkeää se, että ne on yhdistelmät ja kyllä se heittoaisakin oli aika tärkeä. Ja tottakai on kiva, että ne saa pieneen tilaan helposti. Ja sen verran pinnallinen taidan olla, että kauneushan niissä sitten ratkaisi :heart: .

Hauskaa viikonloppua kaikille, jos en pääse koneelle :wave: ! Ajatuksissa olette ainakin =) .
 
Vai että on täällä sisäpiiri.. Onhan se ihan selvä että osa vaan jää paremmin mieleen. Ihan niinkuin elämässä muutenkin joidenkin jutut tuntuu sopivan omaan ajatusmaailmaan enemmän kuin toisten.
Tracy sanoi hyvin tapaamisessa kun puhuttiin ystävistä ja miksi jotkut valittaa ettei niitä ole, että " sun täytyy ensin itse olla ystävä että joku voi olla sinun ystävä " Näinpä!
Mäkään en jaksa pitää koko ajan muistilappua kun luen teidän juttuja,
vaan kommentoin niihin asioihin jotka jää mieleen.
Tosiasiahan on myös se että kaikkiahan ei voi miellyttää, ei täällä eikä muualla. Eikä tarvitsekaan. :ashamed:
 
Pää lyö tyhjää, tän flunssan takia, minusta on tullu aivan mahottoman hajamielinen. Unohtelen kaikkea.
Mulla oli poskiontelontulehdus ja sain siihen antibioottikuurin amorion.
Mitä antibioottia teille on määrätty näin raskaus aikana?

Tääläkään ei tyttö vielä kovin ahkerasti potalla käy, mutta minä olen sitä mieltä että lapsi määrää sen milloin on valmis siihen. Välillä käytän sitä potalla ja välillä itse menee istumaan siihen (meilläkin olohuoneessa potta) mutta harvemmin sinne mitään tulee, muutaman kerran on kakat sinne saatu kun on ollut jo tulossa ja äkkiä olen nostanut siihen.
Mutta ei meidän tytöllä näytä olevän mitään tuntemuksia siitä milloin tulee tai ainakaan hajua että potalle voisi silloin mennä, vaikka monesti kulkeekin ilman vaippaa kotona.

:LOL: äitiyspakkauksen naisten kortsu jutut, meillä mies oli sitä mieltä että ihan jo sen takia meidän pitäisi pakkaus ottaa, mutta taidetaan kuitenkin ottaa rahana se kuhan saan täytettyä laput ja vietyä kelalle.

Kummasti vaihtelee nuo sokerirasitukset, että minkä takia joutuu, kun mulla oli BMI 25 ekassa raskaudessa ja painoa tuli se 20 kg niin ei missään vaiheessa ollut puhettakaan tuosta.Nyt oli BMI hiukan pienempi.

Paljon teillä on ollut verenpaine ja paljon normaalisti jotka olette joutuneet raskausmyrkytysepäilyyn?
Mulla oli viimeks 135/81, saatan hiukan huijata, mutta tuota luokkaa se oli ja normaalisti on n.127/75, nyt kyllä tk:ssa käydessäni kävin mittauttaan itsepalvelussa niin oli tuo alhasempi.

Siitä tulikin mieleen, että alentaako flunssa verenpainetta?

Mulla on kahtakauhiampi väsymys nyt kun on flunssa niin ei näytä rauta purevan yhtään, siittä varmaan johtuukin tuo kun unohtelee kaikkea. Kauppaankin kun menee niin ei muista yhtään että mitäs sieltä pitikään ostaa.

Minttuliina ja joulutähti 25+4
 
Anteekis kun täytän tällä tätä ketjua kun kaikki eivät mukaan pääse, mutta olisi kiva jos saatais iso porukka tuonne kaupungille pörrään meitä jouluisia =)

Kuuluttelen näitä ketkä ovat tiedossa, että asuvat Oulun lähistöllä eli muutkin ketä ei tässä näy niin mukaan vaan jos haluatte

Jaanuska, Nadja81, Jennipenni, Maikka79, Liinuli84, Lilleriina ja Kinka

:wave: Olisitteko kiinnostuneita tämmöseen tapamiseen?

Lilleriina ainakin puhui viime ketjussa, että olisi kiinnostunut?

Tällä hetkellä meitä on Äitiliini75, Lumienkeli ja minä
toki voidaan ihan kolmistaankin tavata, jos ei ole muita tulokkaita =)

Olen huomannut, että oululaiset eivät ole kovin innokaita lähtemään tämmöseen, mutta katsotaan.
 
Hajuakaan ei oo, mikä tuo kapillaariplasma on tai siis mistä se veri sitten on napattu. Kenties sormesta ? Mutta eikö tuo laskimo oo just tuo tuossa kyynärtaipeessa. Joo tosi hyvin termit hallussa :whistle: .
Elikä laskimoverinäyte otetaan laskimosta eli niinkuin yleensä on totuttu niin sieltä kyynärtaipeesta neulalla putkeen. Toisinaan jos ei taipeesta löydy voidaan ottaa myös muusta kohtaa mistä vaan suoni esille saadaan.

Kapillaarinäyte on taas juuri sormenpäästä tai vaikka korvalehdestä otettu näyte joka otetaan pistämällä reikä ja ottamalla näyte suoraan esim. siihen verensokerimittarin tikkuun. Kapillaarisuonet = hiusverisuonet.

Meillä täällä pohjoisessa ei tosiaan laiteta sokerirasitukseen automaattisesti bmi:n perusteella vaan ensin on kotiseuranta, itse seurasin kolme päivää noita arvoja. Ja kun niissä ei mitään ollut niin varmaan sitten seurailevat silloin tällöin neuvolassa.

Alkuviikosta käväsin pikamutkan neuvolassa. Sf 23cm, vauvan syke 156, painoa +11kg, hb:a ei ottanut kun viimeksi (6viikkoa sitten) oli ok ja sanoi että ei se tässä vaiheessa yleensä laske. Ja tosiaan sokeriseuranta ok.

Muuten täällä on alkanut pesänrakennusvietti. Meille pitäisi tässä lähiaikoina tulla uusi keittiö ja kodinhoitohuone, oon kaappeja tyhjentäny ja siivonnut. Hirveesti sitä ihme roinaa kertyykin. Vielä pitäs kaikki astiakaapit tyhjentää. Sitten saatiin makuuhuone järjestettyä uudelleen niin että saatiin pinnasängylle tilaa. Hoitopöytää ei ees laiteta, ei mahdu. Ajateltiin että kyllä ne pukemiset ja vaihdot menee sylissä/sängyllä/sohvalla ja sitten varoiksi otetaan sellanen pinniksen päälle asetettava taso. Eiköhän niillä pärjätä.

Äippäpakkauspäätöstä odotellaan. Mun tuurilla ne alkaa urputtaa siitä ettei se mulle kuulu (kun ulkomailla töissä) vaikka se kyllä kuuluu. Menee muutenki kaikki päin v***ua töiden suhteen että en ihmettelis vaikka alkais kelakin kenkkuilemaan. Tällä hetkellä työttömänä kun virka-asia ei etene eikä oo kyllä pyydetty sijaiseksikaan. Saa nähdä miten käy, odotukset ei oo kovin korkealla.

Nyt oon taas alkanut tutkailla noita kestovaippa ja kantoliina-juttuja. Jotenki houkuttais lähtee kokeilemaan noita kestiksiä mutta kun ei oo kokemusta eikä mieskään innostu lainkaan. Sanoi että hän ei ainakaan mitään kestovaippoja vaihda :/ Onko kellään kokemusta Bambino Mio-vaipoista?
 

Yhteistyössä