***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

Laitetaas tää kirjotus tännekin, ku kerkesin sen kirjoittaa toho lokakuun pinoon, en hoksannu et kuukaus on jo vaihtunu....

Täällä minä kans mietin, pitäiskö tänään lähtee piikille ihan olen kahden vaiheilla... Mietin vain sitä et jos siitä tulee niitä sivuvaikutuksia, niin oisinko tänään ja huomenna kipee vai sit keskiviikosta etiäpäin... siis aion sen rokotuksen käydä joka tapauksessa ottamassa....

Me hommattiin maxi-cosin turvakaukalo, kun edullisesti sain ekaks hommattua siihen käyvän easyfix jalustan, kun joudun kuitenkin kuskaamaan eskarilaista autolla joka päivä, niin helpottaahan se kun ei tartte aina vöitä viritellä ja olin kyllä yllättynyt että se kaukalo itessään oli tosi kevyt, kun olen vertaillut vastaavia erimerkkisiä kaukaloita mitkä saa jalustaan niin ovat aika painavia, painavampia ainakin kun tuo meidän...
Poista viestiMuokkaaLainaaIlmoita asiaton viesti
 
Kaikillehan ei tule sivuvaikutuksia rokotteesta ollenkaan.

Ite voin kertoa omalta kohdalta, et kävin perjantaina ottamassa rokotteen ja ainoa juttu joka mulle siitä tuli, oli rokotuskohdan vähäinen turvotus ja kipuilu. Siinä kaikki. Nyt kun kokeilen sievästi painaa rokotuskohtaa, niin ei tunnu kipuakaan enää juuri ollenkaan. Turvotuskin on lähes laskenut.

Riippuu nähtävästi sit ihmisestä miten vaikuttaapi, jotkut kun on todella kipeitä rokotuksen jälkeen ja itelle sit ei tullu yhtään mitään (josta oon kyllä enemmän kuin onnellinen).


Edit. Sehän mun piti vielä lisätä, et kiiiiitos äippäliinille uudesta marraskuun pinosta :flower: Näin sitä meneskellään jo niin lähellä joulukuuta ja meidän kaikkien laskettuja aikoja, hitsiläinen sentään! :)

Tetasha :heart: Milli 34+6
 
Marraskuuta mammoille munkin puolesta ja kiitos äippäliinille :flower: Pian (ens viikolla) alkaa sitten virallisesti äitiysloma, toisaalta se ei kauheesti vaikuta normieloon, koska oon opiskelija. Eikä viime aikoina oo hirveesti hommat painanu. Tai ois varmaan pitäny... :ashamed:

Tänään päästään ihanan mieheni kanssa tutustumaan sairaalaan, jipii! :) Odotetaan sitä tosi kovasti, toivottavasti on sen arvoinen käynti. Anoppi ja appi ollut kylässä vlopun, lähdössä kotiin, ja olen siitä kyllä todella onnellinen :whistle:

Niin joo, ja mullakin olis ylimääräiset ne äitiyspakkauksen kestovaipat!

Grace & Little 33+6 :heart:
 
Hih, marraskuussa mennään, saa nähdä kuinka moni meistä synnyttä jo tässä kuussa :)

itse olen tänään, tai itseasiassa ihan kohta menossa sikapiikille. Hieman jännittää, mutta eiköhän se ihan hyvin mene. Vähän olen flunssainen, mutta eipä kai se haittaa? vai kuinka?

naimisiin mentiin perjantaina ja juhlat oli lauantaina, kaikki meni oikein hyvin, vaikka pe iltana olinkin todella itkuinen ja surkeana, kun ennen maistraattiin menoa sain korkokengistä molempiin jalkoihin niin hirveät suonen vedot, että vieläkin särkee jalkoja, ja juoksin 200m parkkikselta maistraattiin tten sukillani. illalla sitten alkoi hirveät supistukset, ja valvotti koko yön, myös issias vaivasi niin, että itketti, ja mies parkani hieroi jalkojani koko hääyön. :ashamed: Varsinainen häjuhla meni sitten hyvin, vaikka suvun vanhapiikatäti onkin nyt huolesta soikeana ja varma, että mä olen huono äiti, alkoholisti ja aiheuttanut lapselle jonkun kamalan vamman kun join häissäni pienen lasillisen kuohuviiniä (tähän väliin voin huomauttaa, että se on ainoa lasillinen tämän raskauden aikana, ja join lasia n 3 tuntia) plääh, osaa toiset olla inhottavia, ja olipa tosi kiva kun häissä tuli täti moralisoimaan, että "mitä sulla on lasissa? et Sä saa juoda" no eipä sillä nyt niin väliä, itse kuitenkin tiedän mitä teen, harmi vaan, jos toiset mun lapseni puolesta huolestuu.

Nyt lueskelen teidän kuulumisia. aurinkoisia syyspäiviä kaikille mammoille!

Haltia ja pikkupeikko 35 + 1
 
Tuosta rokotuksesta.. Mulle ei myös ole tullut mitään, yli viikko on nyt aikaa sen ottamisesta ja ainoa oli se käden pieni kipu, käsi kyl toimi ihan normaalisti, oli vaan arka siitä pistos kohdasta. :)

Voisinkohan elää toivossa, et kaveri olis käännähtänyt oikeinpäin??? On meinaan eilisestä illasta asti ollut jumalaton paine tuolla alapäässä... ja olin illalla tuntevani hikan just tuolla... alhaalla... :kieh:
Hei te joilla sectio alla!!! Onko tuntunut kiristystä tuon haavan tuntumassa? Mun masu oikeesti roikkuu ja sattuu tohon haavaan ajoittain aikas kipeestikin... Onneks huomenna neuvola niin voin kysellä, josko laittais vaikka lähetteen et aikaistais tuota synnytystapa-arvioo... Tosin taysin tietäen niin en usko toiveeni toteutuvan.

Pitäisköhän pistää nuo vaavin vaatteet koneeseen... jos nuo pienimmät laittais. Sais ne sitten laitettua valmiiksi... Tuntuu jotenkin aikaiselta?!? Otettiin ne alas eilen et nähtiin tartteeko ostaa jotain, mut ei tartte niin paljon on. :D

Toooosi iiiihanaa kun tuo 3 ja 5,5v tappelee koko ajan, ja en siis jaksa koko ajan määrätä tekemisiä, enkä oikein jaksa puuhaillakkaan niiden kanssa just ny mitään... Oli niin kehno yö et väsyttää ja laiskottaa...
Meillä kyl käy perhetyöntekjä silloin ku mulla neuvola tai psykologi, mut eipä ole ehtinyt tulemaan hän muulloin auttaan, vaikka tietää meidän tilanteen... Anoppi tulis jos hakis, mut oon mielummin muksujen kanssa yksin!!! Tuli taas eilen se todistettua :headwall:

Vitsit, tilaiskohan hookista ruokaa ja lähtis hakeen... tekis mieli kaiken maailman roskaruokaa...

Hei tietääkö kukaan, et jos äippäloma alkaa 13.11 niin pitäiskö kotihoidontuen katketa 12.11 vai tuleeko koko kuukaudelta? Kun kelan sivuilla näkyis et tuloo koko kuukaudelta, mut etäs jos joudun sitten maksaan takaisin???

Jaas jos poistuis takavasempaan...
 
haltia: no onpas kiva täti sulla... mitenhän vammainen mukelo täällä syntyy, kun oon raskauden aikana juonut 3 siideriä :LOL: kaveri joka ei tiennyt olevansa raskaana ennenkuin vasta joskus rv12 ehti vetää muutamat kunnon kännit, ja ihan terve ja normaali tyttönen hälle syntyi... niin ja onnea naimisiin menosta! :heart: mäkin haaveilin maistraatissa käynnistä ennen vauvan syntymää, mutta tais jäädä käymättä, ei olla pitkään aikaan kokoasiasta ees puhuttu miehen kanssa, liikaa kaikkea muuta kiirusta pitänyt, ettei olla saatu aikaiseksi ees kihlojen ostoa.

niin ja kiitos uudesta pinosta! eiköhän ne ekat joulutontut jo tämän kuun puolella synny! :heart: :xmas:

ansku 34+3
 
Mä kävin kans äsken hakemassa sen H1N1-rokotteen ja hengissä olen vielä, samoin tuntuu vauva olevan liikkeistä päätellen :xmas: Se ois ny sit tosiaan ens kuussa laskettu aika, kelatkaapa tytöt sitä! B) Ittelläni tosin vasta loppukuusta mut silti :heart:

Haltia, se on tosiaankin sun ihan oma asia mitä teet ja mitä et, enkä ny jaksa uskoa tuon yhen kuoharilasillisen maata mullistavan siellä masussakaan! Joillain tuntuu olevan kauhee tarve moralisoida ja puuttua toisten asioihin! Mutta onnea joka tapauksessa avioitumisesta :heart:

Vau 32+1
 
Haltialle onnea! ja tokko nyt yhdestä kuohari lasillisesta tulee maailman loppua, samoin kun satunnaisesta yhdestä annoksesta siideriä/kaljaa..

Kiesus menee hermot noihin kakaroihin, kokoajan kielitään mitä toinen tekee, tapellaan, mitään ei uskota mitä sanotaan jne... |O

Synttärisankarikin vaan kiukkuaa jne ihan sama mitä tekee
 
Mä oon yhä rokotteen kanssa kahden vaiheilla. En tosiaan tiedä mitä tekisin. Pah.

En itsekään usko, että ihan pienistä määristä alkoholia olisi vauvalle haittaa. Itse olen tosin ollut kokonaan ilman, muutaman alkottoman siiderin olen odotusaikana juonut. Jouluna ehkä lasillinen punaviiniä ruuan kanssa ja vuoden vaihtuessa kuohuvaa. Jos maistuu... =)

Sisely rv 35+2
 
heipä hei.

Vietin yön synnärillä kun koko viikonlopun supisteli säännöllisesti ja sitten eilen lirahti jotain housuihin. Käskivät tulla tarkistamaan ettei ollut lapsivettä. No ei ollut, valkovuotoa ja limatulppaa kuulema. Supistukset olivat kuitenkin niin napakkoja, että kohdunkaula oli kadonnut ja kohdunsuu pehmennyt. Yöksi jouduin jäämäänkun verenpaine oli 150/100, onneksi oli aamusta laskenut 137/90. Verikokeet ok, vauva kuulema jo hyvänkokoinen eli jos lähtee syntymään niin saa tulla. Voi kyllä tosin kuulema mennä vielä viikkojakin ennen kuin syntyy, mutta ei välttämättä mene kauaa. Täytyy siis vaan olla turhaan ajattelematta liikoja.

katrinainen ja vauveli 35+5
 
Kiitos onnitteluista, ja tuesta :) sepä tässä just onkin ärsyttävää, että en ole oikeasti yhtään alkoholia raskauden aikana juonut, kun sille nyt ei tarvetta ole ilmaantunut. Nyt kun sitten oli omat häät, jotka elämässä on vain kerran (toivottavasti :) ), ja lapsikin on jo iso, eikä missään kriittisessä elimien kehityvaiheessa, niin tuntui ihanalta skoolata sillä pienellä kuoharilasillisella, sitäpaitsi se taisi rentouttaa ja helpottaa supistuksia. Niin sitten yksi keksii pahoittaa sekä oman, että mun mielen ylihysteerisellä moralisoinnilla. No omapa on ongelmansa, kuten sanottu, itse kyllä tiedän mitä teen, ja kannan valinnoistani vastuun.

Äsken kävin sikapiikillä, nyt sitten vaan odotellaan tuleeko mitään oiretta. Oli vielä yllätys, että mies saa halutessaan käydä ottamassa sen ensi viikolla kun on diabeetikko, eipä oltu tajuttu.

Meilläkin alkaa olla kaikki hankinnat vauvaa ajatellen valmiina.. Niin paitsi sitä muovifrotee alustaa mitä laitetaan vauvan lakanan alle, ei oo kuin se äp yksi, mistä sitä saaostettua? tuo lista sairaalakassin sisällöstä alussa on hyvä, itse en ole vielä pakannut, enkä oikein ole tiennytkään mitä sinne pakata, nyt olen siinäkin asiassa viisaampi.

 
Haltia: Paljon onnea rouvautumisesta!!!! Ärsyttäviä tosiaan tollaset kommentit, kun et todellakaan ole mitään väärää tehnyt!!! Joten unohda koko tätisi kommentointi!!!! :hug:

Ihanaa, sain pari tuntia viettää pötkötellen, kun esikoinenkin nukkuu. Taisi sikapiikki väsähdyttää hänet täysin kun simahti heti kun sänkyyn päääsi. Tai no johtui ehkä enemmänkin siitä jännityksestä mitä koko touhu aiheutti laastareineen, joita taisi pelätä piikkiä enemmän... :/

Kamalaa kun päivät menee nopeaan. Tai siis tää valoisa aika päivästä. :headwall:
Täällä metsän keskellä kun on sitten tosiaan pimeää kun on pimeää. :D

Katrinainen: Sinullapa saattaa sitten tullakin lähtö tositoimiin milloin vain....

Jisse: Eletään vaan toiveessa, että pikkuisesi olisi kääntynyt ja olisi oikein päin siellä masussa nyt! Harmi, ettei sulla ole oikein apuvoimia lähettyvillä. Eipä silti, minun vanhempani ovat kyllä lähellä, mutta käyvät töissä joten eipä niistä paljoa ole apua ja appivanhemmat on kaukana ja ei niitäkään tosiaan omassa kotona kauaa jaksa. Mieluummin vaisin pojan niille hoitoon niin saisivat olla kuten tahtovat, mutta matkaa kun on ja hekin töissä käyvät.

Jaahas, jos alkaisi kehitellä ohjelmaa tälle viikolle, seurankunnan kerho, muskari, perhekahvila, shoppailua (samalla vois käydä kans Hookissa, aloi tekemään mieleni siipiä :p ) ja isänpäiväkin tosiaan koittaa. Mitäs isälle? Esikoinen ehti onneksi hoidossa väsään, mutta kortit vielä papalle ja vaarille ja kait mun pitää jotain tuolle miehelle ostaa vaikka eihän se miun isä ookkaan =)


Enni, esikoinen kohta 2v ja pikkuinen 35+2
 
Täälläkin on nyt rokote otettu ja so far so good... toivottavasti ei mitään pahempia oireita tulekaan. Tk:ssa oli jonoa ja rokottajat sanoivat että ihan ryysis on tänään ollut ( eka piikityspäivä ).

Haltialle onnittelut rouviintumisesta! ja moisista moraalinvartijoista viis - itsekin uskaltauduin maistamaan ihan vanhojen tätieni nähden alkoholillista boolia siskoni häissä muutama viikko sitten. Kukaan ei kommentoinut mitään - ei kai uskaltanut kun tietävät, että täältä olis tullu varmaan vähemmin mukavaa kommenttia takaisin :D . Eipä tässä raskaana ollessa ole tullut mieleenkään juoda alkoholia, mutta maistamisesta nyt ei voi olla vauvalle haittaa... Desi laimeaa boolia sinne tai tänne!

katrinaisella onkin sitten jännät paikat - ootkohan joukon ensimmäinen joka saa vauvan :)

Jeps, tää möhömaha lähtee vielä haravoimaan kun tuolla ulkona näkee jotain...
 
Äippäliinille kiitokset jälleen uudesta pinosta, pian ollaankin jo siellä kauan odotetussa joulukuussa :)

Haltialle onnittelut rouviutumisen johdosta :flower:

Tiskit odottais, mutta tarvitsee hiukan muuta omaa aikaa, kun taas tuon esikon kanssa oli aamulla vähän sukset ristissä. Herralla ikää nyt 19,5kk ja omaa tahtoa vaikka muille jakaa. Ei usko yksinkertaisesti mitään kun sille päälle sattuu ja asiat tehdään just toisinpäin, kun mitä yrittää sanoa. Kai sitä täytyy jotain käänteispsykologiaa alkaa harrastamaan, että saa edes jotain tolkkua pikkuherralle. Mitenhän sitten kun näitä on kaksi samanlaista? Toivottavasti vaavi olisi hieman helpompi tapaus, vaikka ainakin liikkeistä päätellen ei ainakaan rauhallisempi tule olemaan kuin isoveljensä. Olisi edes joku hoitomahdollisuus tai sukulaisia lähellä että saisi joskus omaakin aikaa, mutta itsepähän olemme valinneet asua ulkomailla kaukana sukulaisista. Anteeksi valitus :ashamed:

Täällä pari viikkoa pitäisi vielä ainakin pysyä koossa, kun auto saadaan loppuviikosta ja sitten vasta päästään hoitamaan pari juttua että saadaan järjestettyä paikat kuntoon vauvaa varten. Sitten saa mun puolesta tulla. Lauantaina vihloi koko päivän alapäätä ja tuntui kun joku olisi sukkapuikoilla pistellyt aina kun vähänkin liikkui. Ensi viikolla pääsee tarkistuttamaan tilanteen niin osaa sitten vähän varautua, jos on paikat jo hyvinkin kypsyneet. Normaalisti kun mennä viuhdon pihalla ja muualla aika lailla noista kivuista sun muista huolimatta. Välillä mietityttää että mitäs sitten jos meneekin vedet tuolla puistossa tai jossain niin nappaanko esikoisen vaan rattaisiin ja yritän kävellä mäet ylös sairaalalle vai pitääkö soittaa lanssi hakemaan ja mihinköhän sitten tosiaan laitan sen pojan siinä tilanteessa, kun miehellä kuitenkin menee tunti ennen kuin ehtii työpaikalta kotiin :/ .

Alkoholiasiaa piti vielä kommentoida että samaa mieltä täälläkin ettei maistaminen vauvaa mitenkään vahingoita. Ja tuommoiset kommentit voi jättää ihan omaan arvoonsa, kun itse kuitenkin tietää ettei sitä juomalla ole juonut. Täällä päin on ihan yleistä että raskaanaolevat juovat lasillisen ja joskus parikin esimerkiksi viiniä lounaan kanssa. Enemmän haloota nostattaakin sitten kahvin juominen, mikä taas Suomessa on ihan tavallista.

Saini ja tintti 34+6
 
Haltia Onnea rouviintumisesta!

Tänään oli synnytystapaultra. Painoarvio tällä hetkellä 3,4 kg että ei meille mikään pikkuinen ole tulossa. Vartalon ympärysmitta oli kaikkien käyrien yläpuolella, joten kahden viikon päästä on uusi painoarvio. Pään mitta ja reisiluun mitta olivat käyrillä. Mitään estettä ei pitäisi olla synnyttää alateitse. Onhan se nyt virallista, että mulla on hyvä lantio, kun lääkäri neuvolakortiinkin näin kirjoitti :LOL: . Kohdunsuu on pehmentynyt, ulkosuu sormelle auki, kaulaa jäljellä 2 cm. Jotain tapahtunut sielläkin.

Kipeä tekee alas, kun kävelin sairaalalle (reilut 2 km) ja vielä kaupungilla sen jälkeen. Mutta no, nyt voi illan levätä.

Huomenna olisi neuvola tiedossa, ei mitään ihmeitä pitäisi sielläkään olla. Kyllä vaan alkaa pikkuhiljaa mielessä olla, että millonkahan tämä syntyy, kun laskettuun ei ole kuin reilut 3 viikkoa. Ja mielelläni tän kuun puolella syliini pikkuisen ottaisin :).

Kattiina ja Möykky 36+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enni1980:
Haltia: Ihan kangaskaupasta olen ostanut metritavarana tuota froteeta!
niin ja sieltä saa metritavarana myös harsokangasta.. jos on harjosen käyttöä!

koivukäpy: hyväksyttävä selitys.. siis se et oot tehny jotain muuta kuin istunu koneella! Tekee varmasti ihan hyvää kaikin puolin päästä edes vähän liikkumaan

haltia jymy onnittelut naimisiinmenosta tuoreelle rouvalle!! :hug:
Ite en ainakaan voi mennä ketään moittimaan yhestä lasillisesta kuoharia, ku oon vetäny raskauden aikana (tosin harvon) sellasia ruokia mitä "ei sais".. :ashamed:

täällä sit alkoi tänään virallinen äippäloma :saint: et rahoja ootellessa :whistle:

35+0
 
Täällä alkaa olla itsekelläkin H-Hetki aika lähellä. Aina tänne saapuu katsomaan jännittyneenä jokos se joku on saanu nyyttinsä syliin. :heart: Kyllä on tosiaan meillä kaikilla joulukuisilla pysyny vaavit hyvin massussa ja kaikki alkaa olla turvallisilla viikoilla.

Ensi maanantaina olisi lääkäri neuvola ja siellä sitten tehdään synnytystapa arvio. Masussa pyöritään välillä mitenki päin. Hieman huolestuttaa et mihin asentoon haluaa sitten jämähtää?
Kipeitä supistuksia ruvennu tulemaan viimeisen viikon aikana. Kahtena yönä ollu alaselkäkipuilua tunti tolkulla ja alamahakipus. Nukkumaan pysytyny vasta kolmen jälkeen Alapäässä taidetaan kypsytellä paikkoja. Maanantainahan se sitten nähdään onko mittään tapahtunna......

Mua meinaa jo jännittää tuleva synnytys. Esikon synnytys oli rankka vaikkakin nopea. Yritän olla miettimättä vielä kokoasiaa. Närästys on äitynyt aivan kamalaksi.Tässä Oli niin kipeä olo et piti ihan huutaaa...liekkö jo sotain sappikohtauksii?? Sillon tuli mieleen et mitenkä sitä noi synnytyskivut kestää kun nääkin jo panee huutamaan :headwall:

Annmarii 34+6 huomenna poksuu =)
 
Jisse78: mulla on perätilasectio alla ja pystyviilto navan alta ihan tonne häpyluulle asti eikä ole tippaakaan edes kiristänyt koko haavan kohtaa.

Kattiina: Tsemppiä, mulla esikoiselta meni vedet 36+6 :D Koskaan ei voi tietää miten lähellä se synnärille lähtö oikeasti on. Mulla ei ollu mitään pakattuna eikä kotonakaan ollu kaikki valmiina. Tällä kertaa YRITÄN olla ajoissa liikenteessä. Kun vaan tietäs mikä se ajoissa on...

Raparperi Taimikki 33+5

Ps. Huomenna neuvola ja possupiikki heti aamusta :x
 
annmarii mainitsit jotain sappikohtauksista.. Mitä niillä tarkoitit? Siis mitä ne on ja mistä ne johtuu?

Minulla oikeasti kohtaa hajoaa pää tuon esikon kanssa :headwall: Ollu todella itsepäinen ja suoraan sanottuna kuuro taas monta päivää |O No nyt sit mulla illan piipannu akku puhelimesta ja kun laturiin laitoin niin poika tuli jää väänsi sen laturin rikki. Jäi puhelimeen se laturin pää |O |O :headwall: :headwall: Onneksi appiukko sai sen pään sieltä puhelimesta pois, mutta laturi on entinen. Eikä näillä täällä samanlaista laturia. Tsiisus että korpeaa.. En jaksanu edes hermostua pojalle, tietää tehneensä väärin.

Ja tuolla se nyt nakkoo anoppia autoilla :headwall: Mikä ihme tuota vaivaa!! |O
 
myräkkä: :hug:
oisko koti-ikävää, alkaa väsy sitäki painamaan! Itekki pimahin päivällä tuolle meidän esikolle melko totalisesti :'( tai oisin pimahtanu, mut onneks oli isäntä sisällä ja tuli pelastaan tilanteen (tappeli ensin syönnin sit unien kans) :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
aaaaaa astana ku alko yhenäkin saunassa supistelee :eek: pukkaa hikee pintaan, kamala hyöty olikin käydä pesulla..
kääk.. elä vitkuttele kotona liian pitkään jos alkaa olla noin kippeitä!! mieluummin turhakäynti synnärillä, mitä et syntyy kottiin!! Onneks sul on jo turvalliset viikot ja oot saanu kortisonipiikit.. LUJA :hug:
 
en mää oo kortisoneja saanu :D en kyllä tiedä miksi.. ihan ihmeellisiä noi supparit, tiedä mistä kohtaa ne alkaa ja missä koskee eniten. :eek: ennee ei pukkaa hikee, mutta ei tee mieli olla paikallaan kun supistaa, mutta ei kyllä tee mieli liikkuakkaan kun supistaa :kieh: ja mulla on ennenki tullu just tuomosia -hiki virtaa ja äristään- supistuksia, sillähän se mietityttä koska sinne sairaalaan pitää mennä sit, että koska on tosi kyseessä..
Jos se tästä, ukko joutuu ottamaan kaameen nappisatsin eikä ole ajokunnossa ennen aamua, että paree olla yöllä lähdön tulematta. sillä on siis niskat niin jumissa että päähän koskee niin ettei kärsi tolpillaan olla. tuntuu kun joku poraa päätä alas. no jos se tästä
 

Yhteistyössä