***HUHTIKUISET Marraskuussa***

Hei! Saanko liittyä seuraan? :wave: Meille odotetaan toista lasta 2-vuotiaan esikoisen seuraksi. Laskettu aika on oikeastaan maaliskuun puolella, mutta jos seuraa isoveljen jälkiä, niin tullee vasta kun ollaan pitkällä huhtikuussa. LA siis 28.3. Laitan viestin ylläpitäjälle.

Tähän mennessä kaikki hyvin, pientä kremppaa koko ajan, mutta ei mitään isompaa. Rakenneultrassa käyty pari viikkoa sitten ja sielläkin kaikki kunnossa. Mennään vielä ens viikolla Femedaan 4D-ultraan varmistelemaan. Edsikoiselta löytyi 4D:ssä pieni kehityshäiriö joka jäi julkisella puolella huomaamatta ja haluan kovasti mielelläni taas saman lääkärin asiantuntevat silmät katsomaan, että kaikki on tosiaan kunnossa.

Filuuri 21+
 
Fiiluri tervetuloa!

Ja sitten kommentoinnin kimppuun..

Ikää nyt ja laskettuna aikana on 25v.

Nukun kuin tukki, mies herää herkemmin esikoisen ääntelyyn :D Mahallaan en kyllä ole nukkunut aikoihin.

Selkäkipuja tulee silloin kun tissikipukohtaus on paha, jolloin lapojen väli keskiselkään kipeytyy. helpottaa kun tissikipu loppuu.
Nännit ovat siis kivun aikana siniset tai valkoiset.

Esikoinen syntyi 36+3 ja syytä ei tiedetä. Paikat eivät olleet kypsyneet tms. Poika ei joutunut lastenosastolle, joten jäi hyvä olo vaikka hän tulikin yllättäen noinkin paljon la:ta.
Nyt toivonkin, että Piksu tulisi myös vaikkapa noilla viikoilla, maaliskuun puoleella (la siis 7.4. )
Onko kellään tietoa/kokemusta, käynnistyvätkö synnytykset samalla henkilöllä usein ennen/jälkeen lasketun ajan? Ymmärtääköhän tuota kysymystä kukaan :)
Minä kun en ehtinyt sitä viimeistä rankkaa(?) raskausviikkoa kokea, joten olisihan se kiva jättää nytkin väliin =)

Minun oli tarkoitus mennä pelkokätilön juttusille, mutta enpä ehtinyt.. Sain synnytyskätilön kanssa jutella paljon, joka helpotti oloani. Synnytyksestä jäikin turvallinen olo.

Neuvolassa olen käynyt
: 8+6, 12+6 ja 16+6. Neuvolalävkärillä en ole vielä käynyt. Se jätettiin pois, koska olin käynyt ennen neuvolan ekaa kertaa yksityisellä varhaisultrassa, joka teki sisätutkimuksen. Np-ultrat oli 11+5 ja ensi maanantain rakenneultra 20+5.

Painoa oli tullut 16+6 mennessä 1,8kg. En luota meidän kotipuntariin.. Esikoisesta painoin samalla viikolla täsmälleen saman verran =)

Sf-mittaa ei ole vielä otettu..

Empuuu Sanottiinko sulle jotakin määrää harkkasuppareihin, joka olisi "vaarallista"?

Mulla on nälkä koko ajan :ashamed: Varmaan näkyy syöminen neuvolan puntarissa ensi viikolla.

Juustoista olen ymmärtänyt, ettei pehmeitä juustoja (tuorejuustot, homejuustot, feta, monzzarella ym) ei saisi syödä ilman 70 asteen kypsennystä listerian takia. Myös suomalaiset juustot, vaikka ovat pastöröityjä. Listeria ei muuten kuolisi..
Graavilohen joudun jättämään jouluna tuon listerian takia pois, vaikka se on mun herkku.

Pissiä on tullut kerran housuun, kun oli kamala hätä ja olisko ollu just aivastus tai muu "ponnistava"juttu syynä. Eihän tolle voi muuta kuin nauraa :LOL:

Esikoisen imetyksestä voisin kertoa sen verran, että se kesti vain 5kk. Poju ei vaan oppinut imemään kunnolla, ja imikin sitten koko täysimetyksen ajan tunni kahden välein, yötäpäivää. Väsyin siihen, ja lopetin imetyksen. Suuhygienistin tarkastuksessa kävi ilmi, että kielijänne on tainnut jäädä laitoksella tarkistamatta :/ On siis pojalla hieman tiukka, ja luultavasti siksi ei oppinut imemään tehokkaasti.
Vahtikaa siis, että laitoksella lääkäri tarkistaa kielijänteen!!! Tiedän niin monta lasta, joilta sitä ei ole tarkistettu ja osa heistä joutuvat kärsimään siitä :(

Oliskikohan tämä kommentointi tässä.

(.) Potkut tuntuu nyt joka päivä :heart:
Harkkasuppailut helpotti, heti kun päätös opiskelusta tehtiin. Eli stressi helpotti.
Nyt vaan odottelen ensi maanantain rakenneultraa, jonne mieskin pääsee mukaan :)

Nyt syömään jotakin :p

Päivän jatkoja toivottelee
Greddy ja Piksu 19+6 (huomenna puoliväli!!)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Greddy:
Onko kellään tietoa/kokemusta, käynnistyvätkö synnytykset samalla henkilöllä usein ennen/jälkeen lasketun ajan? Ymmärtääköhän tuota kysymystä kukaan :)
Kaippa sekin on yksilöllistä..
Ensimmäinen syntyi 39+1
toinen 41+3
kolmas 38+2

Eniten ennakoivia supistuksia oli toisen kohdalla.

Syömisistä en oikeastaan rajoita syömisiä mitenkään. Kaikkea tulee syötyä (paitsi maksaa kun en syö sitä muutenkaan), itse olen ottanut tähän maalaisjärjellä ajateltuna kun kohtuudella syö niin voi syödä.

Huomenna olis rakenneultra, alkaa jännittämään. Liikkeitä tuntuu kyllä joten sen puoleen ei huolta. Onneksi.

Huomenna myös esikoisen VASU keskustelu, sekin vähän jännittää mutta ei niin paljoa kuin ultra.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Greddy:
Juustoista olen ymmärtänyt, ettei pehmeitä juustoja (tuorejuustot, homejuustot, feta, monzzarella ym) ei saisi syödä ilman 70 asteen kypsennystä listerian takia. Myös suomalaiset juustot, vaikka ovat pastöröityjä. Listeria ei muuten kuolisi..
Graavilohen joudun jättämään jouluna tuon listerian takia pois, vaikka se on mun herkku.
Suomalaisia juustonvalmistajien juustoja voi syödä huoletta. Ovat pastöroituja lakisääteisesti. Espoon ruokasuosituksissa on myös tämä huomioitu vihdoin.

Totta on että pastörointi ei poista listeriaa mutta on aika harvinaista silti saada listeria pastöroidusta kotimaisesta suuren juustovalmistajan tuotteesta.

Lisäinfoa: http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo91785.pdf
Suomessa listerian aiheuttamien vakavien yleisinfektioiden
ilmaantuvuus on 6-10 tapausta miljoonaa asukasta kohti vuosittain. Raskauteen liittyviä ja vastasyntyneiden listeriainfektioita
todettiin vuosittain yksittäisiä.
 
Päiväunet nukuttu!

Filuuri Tervetuloa, tänne mahtuu! :wave:

Greddy Ei mtn määrää sanonut, mutta jos joka päivä alkaa olemaan useita ja varsinkin peräkkäin, niin olisi hyvä käydä lääkärillä. Voi kertoa jostain tulehduksesta ja vaarana on myös se, että alkaa paikat avautumaan.

G: Milloin toivoisit vauvan syntyvän? Oon varmaan kamala, mutta en ainakaan halua että menee yli lasketun ajan (kukapa haluaisi) ja koska siskojen vauvat ovat syntyneet oikeastaan kaikki 2-4vko etuajassa, niin sais tulla tämäkin. Ei nyt ihan kuukautta aikasemmin tietenkään, mutta jos edes viikon, pari. Huhtikuun puoliväli vois olla jees, kun LA on 21.4. Voi kun olen kamala, mutta omaa mielipidettähän tässä kysyttiin. :D

Mulle tulla tupsahti postin mukana kaksi Vau-kirjaa, syntymästä ja vauvan kehityksestä kertovat. Nyt jo. :eek:

Onnittelut poksujille ja ultraan menijöille, niin monella rakenne-uä edessä ihan lähipäivinä! =)

Neukkatätikin kyseli jo liikkeistä. Sanoin, että en ole ihan varmaksi tuntenut. Kunhan tuo vaavi vielä vähän kasvaa niin eiköhän niitä liikkeitä ala tuntua. Olen mä ehkä silloin tällöin tuntenut, viimeksi tänään kun mutustelin oikein isoa ja makeaa omenaa. :)

Kavereille kertomisesta vielä...Ei olla meinaan kerrottu suurelle osalle. :whistle: Mä lykkään aina kertomista seuraavaan neuvolaan tai ultraan. Joten ehkä sitten joulukuun alussa rakenne-uä:n jälkeen, tai sitten ensi vuoden alussa, kun ollaan taas turvallisemmilla viikoilla. :snotty:

Oli taas ihana saada varma olo muutamaksi päiväksi, ehkä jopa viikoksi. :heart: Joka päivä mä edelleen ihmettelen, että olenko mä tosiaan edelleen raskaana ja NÄIN pitkällä. Uskomatonta, meille taitaa tulla vauva huhtikuussa. :heart:

rv17+6
 
Filuuri tervetuloa mukaan :flower: Lisäilen sut listalle vielä tänään.

G:Synnytysajankohdasta mulla ei ihan suuria odotuksia ole, koska esikoinen meni oikeasti yliaikaiseksi ja syntyi rv 42+2 käynnistyksellä. Monethan puhuu yliaikaisuudesta kun la on ohitettu, mutta niinhän ei asia ole, vaan vasta kun rv 42+ alkaa. Oma haave olis että syntyis ilman käynnistystä eikä imukuppia tarvittais ja vauva olis niin hyvä vointinen että saisin sen rinnalle eikä joutuis teholle. Luulen että olen tälläkin kertaa se viimeinen joka vauvansa saa syliin (siksi mun onkin hyvä päivitellä listaa vaikka sitten huhtikuussa :whistle: ) joskus pitkällä toukokuussa sitten. Mä en edes haaveile siitä että syntyis ennen la:ta/la:na, koska se ei tunnu mitenkään realistiselta toiveelta/haaveelta :|

Pissan lorahtelua on ollut täälläkin välillä jos kovasti pitää ponnistaa tai aivastaa. Jokunen kuukausi sitten oli jo parempi, mutta taitaa tää raskaus vaikuttaa asiaan. Esikoisesta mulla meni reilusti yli 1v ennen kuin sain lantionpohjan lihakset taas melkein normaali kuntoon synnytyksen jäljiltä (imukuppisynnytys ja iso vauva&pää 38cm ei tainnut tehdä kovin hyvää alakerralle).

Mä olin eilen ihan varma että tänään olis ollut neuvola. Onneksi tarkastin asian kalenterista ja neuvola onkin vasta to aamuna. En laittanut turhaan herätyskelloa soittamaan..

Poppeliini ja Emma 17+5
 
Tervetuloa joukkoon Filuuri! =)

Manteli Joo mullakin onneks tuntuu jo liikkeet selvästi, vaikkakaan ei kauheen usein välttämättä. Ja sydänääniä pääsen kuunteleen kotonakin dopplerilla, että sen puoleen ei mitään huolta.. Mutta olishan se joo kiva päästä kurkkaan kuinka pikkunen on kasvanut, ja ehkä saada se sukupuolikin selville =) :heart:
Aattelin et soitan torstaina sinne ja kysyn et onko aika jo varattu vai mitä häh.. :D

Buam Musta tuntuu että mullakin on koko raskausajan toiminut maha todella huonosti, vessassa kyllä käyn useammin kuin sä, mutta kuitenkin.. Mulla on ollut aina tosi nopee aineenvaihdunta ja nyt kyllä huomaa sen muuttuneen! Mä yritän kans syödä mahd. paljon kuitupitoista ruokaa ja välttää juustoa. Ton mahan toimimattomuuden takia pelkäänkin, että painoo kertyy enemmän kuin olis tarvis.. :ashamed: Tarvii varmaan neuvolassa ens viikolla keskustella asiasta.

Piipalle voimia synnytyspelon kanssa kamppailuun! :heart: Toivottavasti synnytys tällä kertaa menis paremmin!

"G: Milloin toivoisit vauvan syntyvän?" Mulla ei niinkään oo mitään tiettyä päivämäärää koska vois syntyä, vaikka huhtikuussa on monenkin tutun ja sukulaisen synttärit. Ainoastaan toivon, että tämäkin pikkukaveri syntyis vähintään sen kaks viikkoo etuajassa, että ei tarvis sinne laskettuun asti kärvistellä ja odotella, että koska se sieltä nyt tulee.. :D Esikoinen syntyi siis rv 37+3 :heart:

Meillä poika sai eilen possupiikin, eikä oo onneks ainakaan vielä mitään oireita ilmaantunut. =)

Katyana & Väpä <3 16+5
(kohta jo taas poksutaan :D)
 
mulla ei oo mitään päivää mielessä millon vauvan olis hyvä syntyä, mut toivon et syntys vähän ennen LA:ta, huhtikuun lopussa olis hyvä, vaikkapa 20.4 =)

tässä eiliseltä 16+0 aamumahaa, ei oo yhtään kasvanu, näyttää jopa pienemmältä ku viimekuva 13+3..



en mä tunne viel mitään liikkeitä.. :|

16+1
 
No niin, neuvolassa käyty.
Luen vähän myöhemmin noi jutut, kun pitänee väsätä esseetä illan tässä.

Mut taas tän päiväset arvo 16+6 viikolta ja suluissa sit 13+1 arvot

Paino 74 (75)
Verenpaine 131/84 (136/86)
Syke 154 (159)
Liikkeet +
Pissa puhdas molemmilla kerroilla

dopplerilla kuunneltuna liikkui tosi paljon. Naurettiin th:n kanssa sit kun niin paljon muljahteli siellä. =)

Mut eli kaikki ok. Painon laskusta th ei vielä sanonut mitään, mutta samoinhan oli esikoiselta niin tuumasi ettei ala huolestua siitä vielä lainkaan.
 
Filuuri Tervetuloa :wave:

Todella kivaa kun tuntee liikkeet aika usein... =) marjutti86 En minäkään tuntenut liikkeitä vielä tuohon aikaan... Olen alkanut tuntea niitä vasta vähän aikaa sitten... Odottele ihan rauhassa vain :) Kyllä se harmittaa kun ei tunne, mutta sitten kun tunnet ekan liikkeen niin se on ihanaa :hug:

Onko teidän asuinalueella sellainen systeemi että sossu täti käy kotikäynneillä? :eek: Täällä päin on sellanen tapa kun on alle 25-vuotias äiti....

Hyvejä vointeja kaikille....

19+6
 
Jääkyynel puoliväli poksuista onnea! :heart:

jenskuliini niin ei se auta kun odottaa =) eiköhän ne pian ala tuntumaan =)
mä en oo kuullukkaan tuommosesta systeemistä, toivottavasti täällä ei oo vastaavaa sossutädin kotikäyntiä.. :whistle: en usko et on ku en ole kuullu moisesta.

 
Yeb
Filuurille tervetuloa! Nimimerkkisi on jostain kovin tuttu.. Kovasti sitä tuossa pohdin että mistä, mutta varmaan liittyy tuohon teidän esikoisen tilanteeseen :hug:

jenskuliini, en oo moisesta tavasta kuullutkaan :eek: Luulisi että sossun täteillä olis tärkeämpääkin tekemistä. Alle 25v kun on jo vallan hyvä ikä äidiksi.

G: Milloin toivoisit vauvan syntyvän? Saa mennä vaikka yli LA:n :heart: Esikoisesta olin ihan varma että äitini raskauksien tapaan lapsi syntyy viikosta kahteen lasketun ajan jälkeen. Esikoisesta olin painoarvioultrassa 38+4 ja lääkäri kysyi jäänkö samantien synnyttämään, on niin iso. En halunnut, halusin käydä kotona nukkumassa koska tieto käynnistyksestä tuli niin yllättäen. Mä en tykännyt käynnistetystä synnytyksestä ollenkaan enkä aio sellaiseen tällä kertaa suostua ellei ole vauvan tai oman terveyden kannalta välttämätöntä. Iso koko ei ole syy käynnistykselle enää mun kohdalla prkl. Esikoinen joutui teholle ja sairaalassa vietettiin synnytyksen jälkeen viikko :headwall: Päästiin kotiin laskettuna päivänä ja musta tuntuu aivan siltä että vauva ei kyllä olisi ollut valmis syntymään vielä 39+0, olisi kerännyt voimia vielä sen parikin viikkoa.

Mulla on paino pysynyt aika samoissa alusta asti, hyvä niin! Paino heittelee niin paljon yhden päivänkin aikana etten oikeen tiedä tarkkoja lukuja :)

Senkin Empuuu millaisen söpöläisen kissanpennun olit eilen postannut tonne Mitäs Nytin puolelle :kieh: Ihan mielettömän ihana! Iski vaan ihan valtava kissanpentukuume ;)

Yeb 20+3
 
Moikkelis. :wave:

Pikaisesti kommentoin jotain asioita...

Ensinnäkin, meilläkin on masussa öttiäinen , edellinenkin kulki sillä nimellä...

Painosta : Mulla on tullu jo varmaan viisi kiloa! Samaa rataa mennään ku edellisen kans ja kiloja kerkiää kertyä se kakskymmentä!!! En oo jaksanu liikkua juuri ollenkaan ja pahaanoloon on pitänyt jatkuvasti jotain mosuta....

Mä en oo käyny ku ihan alussa [/b] Neuvolassa ja ultrassa. Ens ma neuvola, lääkäri neuvolaa ei oo ollu enkä tiedä milloin tulee....

Täytän ens kuussa pyöreitä, kolkyt tulee täyteen ja mua oikeasti kauhistuttaa!!

Nukkumisesta : Täällä kans herätään useampaan kertaan yössä. Yleensä herään kolmen-neljän välillä enka saa millään unta. Käyn yleensä syömässä jotain ja jatkan pyörimistä sängyssä. Joskus valvon parikin tuntia!!! Mulle tää on todellakin epänormaalia! Olen aina nukkunut paljon ja hyvin! Päivällä edelleen väsyttää kovasti!

Selkäkipuja Löytyy täältäki!

Sekavaa tekstiä.... kiire...

Vkoja nyt kai pitäis olla... paljonko!? ööö... Jotain 18+ jotain.... ehkä.... En jouda laskeen nyt!
 
oli mullekin aika yllätys kun sossutäti soittaa ja ilmottaa et he tekevät kotikäyntejä ja tulevat tiistaina (ne kävi tänään) ja hän ottaa psykiatrin mukaan.... Teki mieli sanoo jotain kaunista ja rumaa, mutta päätin olla hiljaa.....
 
Tervetuloa Filuuri :flower:

Onnea poksujille:)

Empuuu, mulle tuli tänään myös 2 kirjaa Vaulta:) mulle tuli myös semmonen paketti jo joskus kuukausi sitten, ja ihmettelin tosi paljon et miten se jo sillon tuli!

Painoa on tullu ekasta ultrasta, siis kahden kuukauden aikana 800g. Ei onneks vielä sen enempää kun alkupainookin on jo liikaa.

Ikää löytyy 23 vuotta ja on siis sama myös huhtikuussa:)

En nyt juuri muista mistä muusta oli puhuttu paitsi selkäkivuista, joita mulla on siis riittämiin. Samoin alavatsakipuja! Eilen kun olin kaupassa niin tonne alavatsaan tuli järkky painon tunne ja köpötin kun joku mummeli kotiin. Alaselkäkivut on myös joka päiväisiä:( soitin siis asiasta tänään neuvolaan ja terkka käski varaamaan ajan lääkärille koska kivut on jatkuneet niin kauan. No, minähän soitin mutta Vantaan ajanvarauspuhelimet on suljettu tuon epidemian takia ja lääkärille ei saa varattua aikoja!! Pitäis mennä terveyskeskukseen jonoon aamulla ja sit ne kattoo siellä että tarviinko lääkäriaikaa vai en! Soitin sitten terkalle takaisin ja hän sai varattua mulle torstai aamuks yhden peruutusajan neuvolalääkärille. Mutta tietenkin mulla ois just sillon aamulla yks tärkee tentti. Niimpä oon nyt miettiny että pitäiskö vaan uhrautua ja mennä yksityiselle...
Jos joku jaksaa tuon tekstin lukea niin mielipiteitä otan mielelläni vastaan:)

Hope 17+5
 
jenskuliini87, minä en ole myöskään kuullut että sossusta joku tulisi käymään jos on alle 25 vuotta. Kuulostaa hiukka oudolta jos se perustuu pelkkään ikään:/ Luulisin että Vantaalla ei ainakaan tällaista käytäntöä ole.
 
HoPe22 En mä kyllä mitään muuta pakettia noiden lisäksi ole saanut. :D Odotellaan...

jenskuliini Ei mulle kyllä ole puhuttu mitään tuommoisesta, outoa. Ei mua kyllä haittaa, vaikka tänne tulisikin porukkaa arvioimaan meitä, vai mitä hittoja tekevätkään. :D

maleha Mulla neukkakäynnit olleet noin kuukauden välein. Joissakin kunnissa niitä on karsittu. :/

Mä kekkasin ottaa mahakuvan lattialla maaten, tulos miellyttää enemmän kuin nuo seisaallaan otetut. :LOL:



rv17+6
 

Yhteistyössä