***HUHTIKUISET Marraskuussa***

Heippa!

Täällä vietetään vapaapäivää. Sateista ja harmaata on ilma, sain ulkopuolelta ikkunoita pestyä... miten niin mattimyöhäinen :D Kokeilin sellaista sientä, minkä sain äidiltäni. Kastellaan vaan vedellä ja sitten vedellään ikkuna niin monta kertaa kuin tarvis. Ja puhdasta tuli =)

Chiquita mä olen siis 33v., huhtikuussa täytän 34v.

Paino mulla oli ekalla neuvolakäynnillä noussut 4kg lähtöpainosta :eek: Edellisissä raskauksissa noussut myös heti alussa (ekassa 2kg, tokassa 3kg... että hyvän kaavan mukaan menee...), kun mä en ole koskaan oksentanut raskauden takia, mutta etovan olon takia on pitänyt syödä usein, todella usein. Sitten on kyllä tasaantunut painonnousu, kaikkiaan ekassa nousi 10kg ja tokassa 11kg. Lähtöpainosta bmi 20, että ihan sopiva nousu on ollut. Viimeksi lääkärineuvolassa ei th huomannutkaan punnita, enkä sitten muistutellut siitä :D

Nukkumisesta mä olen kanssa aina ollut oikein hyvä nukkumaan, niinku Katyanakin =) Onneksi, kun tuota 3-vuorotyötä teen. Ainoastaan pissalla pitää käydä öisin, ehkä kerran.

jenskuliini on mustakin alamaha pyöristynyt tuossa kuvassa =)

Mun mielestä aurajuusto (siis Valion) on tehty pastöroidusta maidosta, eli silloin ei ole kiellettyjen listalla. Olen sitä syönyt kyllä. Graavikalan kanssa pitää tosiaan tietää, että kuinka tuoretta on. Ehkä sen kyllä maistaakin. Mä en vaan helposti pystyis syömään vain pientä palaa, niin on parempi pysytellä erossa... Makeeta mäkin syön muuten ihan liikaa... jos paukahtaa patologinen sokerirasitus, niin siihen se sitten loppuu/vähenee...

hapsiainen mullakin on huhtikuun puolessa välissä synttärit =) Meillä vauva ehkä voisi syntyä silloin, vaikka la on vasta 23.4. Mulla nuo kaksi edellistä ovat syntyneet molemmat 38+5 viikoilla =)

siru 17+3
 
Katyana täälläkin odotellaan vielä sitä ultrakutsua. Meillä se myös 24 viikon jälkeen. Onneks nyt jo tuntuu potkut selkeesti ja melko usein, niin ei tartte niin huolissaan pähkäillä ja odotella. Vaikka kyllähän se olis tietty ihan kiva taas nähdä pitkästä aikaa tuota pikku viuhtojaa.

Siru2006 Mulla myös huhtikuussa synttärit ja samat 34 tulee täyteen, kuten sullakin. Mä saan toivottavasti synttärilahjani hiukan etukäteen, koska LA on 2vk ennen mun synttäreitä.

Paino on noussut n. 3kg alusta, hiukan kyllä hirvittää, kun esikoisesta ei ollut vielä tähän mennessä noussu juuri yhtään. Toivotaan maltillista painonkehitystä loppua kohden.

Nukkuminen sujuu täälläkin ihan hyvin. Tuota esikoista pitää käydä yleensä kerran yössä hiukan taputtelemassa pyllylle tai sitten se hilaa ittensä miedän väliin, mutta nukahdan kyllä helposti uudelleen. Vessassa saatan joutua piipahtamaan jossain vaiheessa yöllä, tai sitten on aamulla tosi kiirus pissalle.

Muuten kaikki menee tosi hyvin. Vointi on mitä parhain.

Pikaista paranemista sairastelijoille!

manteli ja Sulo 19+4
 
huih kun on tullut paljon tekstiä kun viimeksi pe täällä kävin.. En ala nyt kommentoimaan kun pitää lukea rauhassa nuo kolme neljä sivua.. :D Ei muuten pysy kärryillä..

Täällä mietityttää kun vauvan liikkeet ei tunnu vielläkään kovin paljoo.. juu kyllä illalla joskus möyrii ja tuntuu muutama muljahdus mutta ei sen tarkempia..
Onkohan se ihan normaalia etten tunne viellä paljoo..?

Tiitu ja Nella rv21+3
 
Ultra on rv20 eli joulukuun alussa.

Nukkuminen ei suju, johtunee tosin suurimmaksi osaksi tästä räkätaudista, jonka kylkiäisinä sain kamalan yskän. Esikoinen tulossa kipeäksi myös ja kömpii sitten öisin viereen nukkumaan (lue potkimaan ja pyörimään). Löydän itseni monta kertaa yössä seinän ja lapsen välistä ja mies nukkua retkottaa leveästi toisessa reunassa. Se siitä tasa-arvosta! :LOL:
Pissalle en kuitenkaan ole joutunut vielä heräilemään kuin harvoin. Otetaan sitten viimeisillä viikoilla sekin takaisin jos menee saman kaavan mukaan kun viimeksi.
:whistle:

Synttäreitä olen ehtinyt tämä raskauden aikana jo juhlimaan. Nyt ikää 26. Meillä on perheessä melkoinen synttärisuma loka-marraskuussa (äitini, mieheni, minun, esikoisen ja miehen esikoisen synttärit), joten ihan mukavaa siinäkin mielessä saada kevätvauva. Esikoinen syntyi itseasiassa puoli tuntia ennen syntymäpäivääni, joten sain sinä vuonna parhaan mahdollisen lahjan ja vain vähän etukäteen! :heart:

Paino on lähtöpainosta pari kiloa miinuksella. Kyllä se sieltä nousee vielä. Esikoisesta jäi jokunen kilo miehen riemuksi, joten en ole loppujen lopuksi kovin yllättynyt siitä ettei paino ole noussut samaan tahtiin kuin viimeksi (yhteensä 20kg...). Nyt olisikin 10kg minulle ihan riittävästi lisäpainoa, mutta sitä tulee sen verran kun tarvitsee tulla. En suostu stressaamaan siitä asiasta tällä kertaa.

Donu ja Pikkuinen 17+6 (jos nyt en ihan väärin muista)
 
Hapsiainen 16. pvä.

Manteli76 kiva, että on joku muukin sitten ihan samanikäinen :) Ja muutama muukin oli yli 30v.

Tiitu on ihan normaalia. Riippuu niin monesta asiasta tuo liikkeiden tunteminen. Kohdun asennosta, onko ensi- vai uudelleensynnyttäjä, millainen vauva on liikkumaan ym.
 
Tuli tuossa mieleen, että miten te muut koette näläntunteen? Minulla on ruvennut tulemaan hillitön nälkä aivan varoittamatta. Tulee jopa huono olo kun nälättää...! Edellisestä sapuskoinnista ei välttämättä ole mennyt juurikaan aikaa kun nälkä iskee uudestaan. Vatsan vetoisuus on ehken pienentynyt, mutta silti tämä hillitön ja yllättävä nälän iskeminen tulee puun takaa. Täytynee ruveta raahaamaan eväitä mukana joka paikkaan!
 
Mulla lirahti kauppamatkalla pissiä pöksyihin, kun aivastin. Mies ihmetteli, että miks mä vaan nauran asialle. :LOL: Eipä siinä muutakaan voinut.

Näläntunne iskee tosi voimakkaana, jos pääsee yllättämään, kuitenkin ilman pahaa oloa. Mahaa polttelee jne.

jenskuliini Voit ihan hyvin syödä niin fetaa kuin homejuustoa ja eikös sitä tonnikalaakin, kunhan ei purkkikaupalla päivässä. Kyllä sun mahan näyttää pyöristyneen. :) Toisin kuin mun. :( Tuon Vau-kirjan mukaan kohdun korkein kohta olisi pari sormenleveyttä navan alapuolella, ja siinä se tuntuu olevankin (tuntuu hyvin, kun kovenee).

Mä pelkään keskenmenoa edelleen. Onko tuolla kukaan elossa? Tämä pieni alaselkäkipu pelottaa mua, niin se km viimeksikin alkoi. Huoh, huomenna se selviää.

rv17+5
 
Keskustelua on ollut iästä vielä olen viikon verran 21, 24.päivä tulleepi täyteen 22 vuotta..
Nukkumisesta tuntuu että nykyään väsyttää taas niin, välissä taisi hetki olla ettei niin väsyttänyt.. Ihan hyvin sitä nukkuu, hyvää asentoa on vain vaikea löytää ja yölliset vessassa käynnit kyllä raivostuttaa :mad:
Paino on parisen kiloa noussut lähtöpainosta..

Mä oon kovasti täs alkanu odotteleen että tuntisin vauvan liikkeitä <3 :) Tai mistäpä mä tiedän vaikka olisinkin jo tuntenut, mutta sitä hetkeä kun voin olla varma että se on vauvasta.. Mistä te muut olette olleet varmoja siitä että tuntemukset ovat olleet liikkeitä eikä vain normi mahan ja suoliston möyrintää?? Tai näin olen ymmärtänyt että se vähän samanlaisena kuplintana alkuun tuntuisi..

Jastu 18+2
 
Tuleepa tekstiä kovasti :)

Mitäs kaikkea..ikä, olen 33 ja ehdin täyttää 34 ennen vauvan syntymää.

Painoa on tullut useampi kilo, liikkuminen on jäänyt erittäin vähälle väsymyksen vuoksi ja alkuraskauden etovan olon kanssa temppuilu (eli jatkuva syöminen...) ovat tehneet tehtävänsä. Nyt painonnousu on hidastunut kun ei tarvitse olla syömässä herkkuja koko ajan :D Niin ja liikkumaankin pystyy vähän paremmin, ratsastus sujuu edelleen :)

Nukkumassa voisin olla lähes koko ajan, normaalit yöunet eivät enää riitä ja aamuvuoroihin meno on täyttä tuskaa..

Liikkeitä tuntuu aina silloin tällöin, välillä jo isompia muljahteluita, vihlomisia ja liitoskipuja edelleen.

epulis ja pieni 18+0 (poks =) )
 
Taas täällä :)

Liikkeistä. Musta ne on olleet alusta asti, kun olen siis tuntenut ne, niin ihan erilaisia kuin suoliston liikkeet. Sellaisia töytäsyjä. Tietysti nyt erotti ne senkin takia aikaisemmin, kun on ennenkin niitä tuntenut :heart:

epulis säkin olet sitten samaa ikäluokkaa =) Mullakin aamuvuoroihin meno on kidutusta, huomenna olis edessä, enkä varmasti ole ajoissa unten mailla tänään(kään)... onneksi ke on sitten iltavuoro, niin saa aamulla nukkua vähän pidempään. Ja esikoinen menee vasta kymmeneksi kouluun =)

Heippa taas, jos iltapalan tekoon lähtis, ettei painonnousu vaan pääse hidastumaan pahasti ;)
 
Niin joo se ikä 33v tuli täyteen syksyllä.
Meillä myös synttärisumu heinäkuusta lähtien.
Mun äitillä on heinäkuussa, esikoisella elokuussa, mulla ja kuopuksella syyskuussa, miehellä lokakuussa, anopilla marraskuussa, keskimmäisellä ja mun isällä joulukuussa (+miehen molemmat sisarukset jouluuussa) :whistle: Yhtä juhlaa puolivuotta.

nukun vielä yllättävän hyvin, havahdun usein myös täysin mahaltani välillä. Se kummastuttaa koska muistaakseni en edellisistä ole enää puolessavälissä pytynyt mahallani nukkumaan.

Muakin alkaa kutkuttamaan jo keskiviikon ultra, josko sittenkin selvittäisi sukupuolen.

KiiajaVille 20+3

 
heipsan eka työvuoro illassa tänään oli. lopputulos että selkä on juman kipee vaikka oli tukivyö koko ajan. mut huomenna taas iltavuoro sit onkin 2 päivää vapaata ja perjantaina taas iltaan, la illassa ja sunnuntaina aamu.

mut jospa tää tästä helpottaa joskus. loppuvuoden töissä menee jne. mutta kauhee jännitykset pääl nyt ku pitäis muutamat näytöt tehä. en tiedä mikä ihme sydeemi ja minkä takii mut kaikki jotka töihin sinne meneet nii joutuneet tekemään. toivon pääseväni pian omalle paikkakunnalle töihin ni olis lähempänä työpaikka ja johon mut halutaan töihin ni sinne menen mieluusti. mut ei nyt oo vielä tarve kun vuoden alusta siellä työtilanteet muuttuu ja tarve lisääntyy.

mutta nukkumaan!!

arska äippä+ pikkuinen 17+3
 
Huomenta!

Olipas tullut tekstiä =)

Pakko heti kommentoida ne mitä muistaa...

Näläntunne tulee mullekkin täysin puuntakaa, ja on heti sellanen järkyttävä nälkä, tuntuu niinku ei ois ruokaa saanut aikoihin.
Iästä oon tällähetkellä 28, täytän maaliskuun alussa sit 29, et ei ainakaan pitäis meille vauva tulla synttärilahjaksi :D
Nukkumisestakin oli juttua. Mä periaatteessa nukun hyvin, mut joka yö herään siinä 1-2 välillä karmeeseen pissahätään ja sit pääsääntöisesti herään aamulla jo 6-7 välillä, oli mikä oli. Tosin, oon sitten jo illalla niin väsyny että nukkumaan on mentävä tuossa 9-10 välillä...Tai ku ei enää pysy hereillä.

Omaan napaan ei oikeistaan kummempia, ummetus vaivaa. Vaikka kuinka yritän syödä kuitupitoista ruokaa, ni ei...Oikeestaan kovaksi se ei mee, mut tarvii käydä ehkä 2 kertaa viikossa, sen normaalin jokapäiväsen sijaan. Jonkin verran on edelleen etovaa oloa ja oksetusta, mutta vähemmän tietty ku alussa.
Ai niin ja ensimmäisen ostoksen tein vaatteista vauvalle. Ostin sellasen tosi ihanan kevät puvun, fleecevuorella, aika ohuella ja sit sellanen kiva kangas siinä päällä ni kevääksi. Uskoisin sen menevän sen kevät ajan, jolloin täällä "pohjoisessa" on kuitenkin toisinaan aika kylmä. Ostin 56 cm puvun, näytti kuitenkin vähän isommalta, et uskoisin tuon menevän mellä sen kevään.
Ja sain kuin sainkin miehen suostumaan siihen uuteen turvakaukaloon. Tai itseasiassa se ite siihen ihastu, lähinnä siihen kantokahvaan joka on kätevämpi, entä tämä meidän nykyinen (tai siis esikoisen vanha)
Tänään onkin sit neuvola, mut vasta iltapäivällä. Sitä odottellessa...
Mut ei auta, pakko mennä syömään kun vatsa kurnii ihan älyttömänä.

Buam ja pikkumyy 16+6
 
Taas täällä, neuvolakuulumisia ;)

Paino: tasan lähtölukemissa (tuossa välissä oli -2,3kg), tästä se alkaa sitten varmaan nousemaan
Verenpaine: 134/78, syytän flunssaa ja huonosti nukuttua yötä (mitattiin kaksi kertaa, ekalla kerralla oli vielä korkeampi alapaine)
Hemoglobiini: 123 (syyskuun alussa 136)
Pissa: puhdas
Syke: 150 :heart: Ei ollut vauva yhteistyöhaluinen, sykettä sai metsästää tovin.
Sf-mitta: 16cm, kuulemma ihan normaali näille viikoille, muutenkin kohtu vastasi viikkoja

Ei kai siellä muuta. :) Harkkasuppareita pitää tarkkailla, jos niitä tulee useita päivässä/peräkkäin, pitää ottaa yhteyttä neuvolaan, pääsee sitten lääkärille tarkistuttaan paikat. Verenpainetta pitäis seurailla kans, mulla ei ole mahdollisuutta mitata, joten omaa vointia pitää seurata (käskemättä tehty :D ).

Meniskös sitä kohta lukemaan sänkyyn (=nukkumaan).

Empuuu ja Anni/Elmer 17+6 :wave:
 
Heips! :wave:

Nyt niitä eilisiä neuvolakuulumisia. Kaikki oli hyvin (verenpaine 114/74, vauvan syke 150, sf-mitta 17,5, painoa tosin tullut alusta 5kg --> ei kiva omasta mielestäni, mut ei vielä kauheaa). Ainoa ei niin hyvä asia oli se, että mun hemoglobiini oli tippunut ollen enää 110 (alussa oli 146), eli rautaa jouduin alkaa syödä. Samoin juteltiin pitkä tovi mun ekasta synnytyksestä, tulevasta pelkopolista ja mahdollisesta suunnitellusta sektiosta. Mun terkka on tehnyt myös pitkän uran kätilönä ja hän oli suorastaan kauhuissaan, miten asiat on mun ekassa synnytyksessä hoidettu. Voitte vain kuvitella, kuinka kauhuissaan mä itse olen. Enhän mä voinut sit mitään, kun asioista puhuttiin, vaan aloin itkeä neuvolassa. Näköjään edelleen siis aiheuttaa tosi voimakkaita reaktioita minussa tuo synnytys.

No mut muihin asioihin. Nukkumisesta oli ollut puhetta. Nukkuisin muutoin hyvin, mutta kun tuo 2-vuotias tulee joka yö meidän väliin ja potkii mua milloin kasvoihin, milloin masuun, niin en saa nukuttua kunnolla. Ja nyt selvisi sitten syy sille mun jatkuvalle väsymyksellekin, kun tuo hemppa oli noin laskenut. Niin ja usein tosiaan herään yöllä mahallaan - toivottavasti masuvauva ei kuitenkaan litisty masussa.

Iästä
oli myös ollut puhetta. Olen 34-vuotias ja ensi kesänä tulee varhaiskeski-ikä mittariin eli 35v. :D

Ai niin, kyselin joskus siitä inhottavasta paineen tuntumisesta ja kivusta alapäässä ja etenkin niissä arvissa. Juteltiin siitä neuvolassa ja mun yllätyksekseni terkka oli kohtuu huolissaan näistä tuntemuksista, mietti jo ylimääräistä lääkärin tarkastusta. Mä sit kuitenkin sanoin, ettei sellasta varmaan nyt tarvii, mutta jäin mä nyt tietty vähän miettimään, että miksihän se terkka suhtautui asiaan noin..

Nyt täytyy lähteä leikkimään tytön kanssa.

Piipa rv 19+1
 
Hypätkää yli te jotka ette halua synnytyksestä lukea:
Piipa75 :hug: . Minätiedän miltä sinusta tuntuu kun tuleva synnytys pelottaa. Itse käynyt pelkopolilla myös ja se on joka kerta helpottanut. Viimeksikin kätilö sanoi niin ihanasti "kun olet täällä, olet turvassa" mutta ikävä kyllä se kätilö joka silloin kohdalleni osui oli niin p kuin olla jo voi :'( .En ole kertaakaan käynyt synnytystä edes mielessäni läpi, mutta ajattelin että se olisi hyvä käydä ennen seuraavaa synnytystä.

Alaselkäkipuja on täälläkin. Itsellä helpottaa kun makaa selällään, jalat sitten ison tyynyn päällä jolloin selkä on mahdollisimman suora ja saa levätä. Siitä ylöspääsy ei ole aivan helppoa :D mutta kannattaa kokeilla.

Ihania neuvolakuulumisia kun kaikki hyvin :heart: .

Paljon on veikkailtu vauvan syntymäajankohtaa, tehdäänkö sellainen G: Milloin toivoisit vauvan syntyvän?
Meillä on huhtikuussa sekä kuopuksen että miehen synttärit ja hauskaa olisi jos syntyisi jompana kumpana päivänä. Monta muutakin päivämäärää kyllä on :flower: .

-Chiq rv 17+4
 
Heippa pitkästä aikaa!

Meillä remontti painaa päälle niin kovasti, ettei koneellekaan ehdi kun töissä.
Onneksi jaksan tosi hyvin tehdä pitkää päivää, yllättynyt olen itsekkin

Ikää mulle tuli viimme viikolla 25 vuotta.

Vihdoin viimmein voin varmasti sanoa tuntevani liikkeitä! Huippua! Tosi nyt kun olen asiasta varma, tajusin tunteneeni niitä jo lähes ainakin viisi viikkoa, mutta tosi hentoina ja harvoin.

Nukkumisesta: Nukuin tosi huonosti vielä viimmeviikollakin, kun koko yö tuntu menevän mukavamman asennon hakemiseen. Sitten sain mieheltäni synttärilahjaksi imetystyynyn ja sen avulla tukemalla itseni kyljelleen yötkin ovat rauhottuneet.

Painoa on tullut n. 3,5 kg lähtötilanteeseen, mutta en ole pitänyt sitä kovin pahana. Neuvolassakin pitävät sitä tosi sopivana. Tuntuu vaan paljolta teihin muihin verrattuna...
Hemoglobiini pysähtyi onneksi 124 pudottuaan siihen 146:desta muutamassa viikossa. Viikko sitten mitattu sf-mitta oli 18cm.

Ultra on huomenna heti aamusta, vähän jo jännittää...

Whitney & Kiusankappale 21+1
 
Piipa - itse sain v. 2007 suunnitellut sektion. Mikä ihana, täydellinen kokemus se olikaan vaikka pelkopolilla oli peloteltu sektion vaarallisuudesta. Pelkopolilta minulla on huonoja kokemuksia mutta jos itse sen sektion haluaa niin sen myös saa.

Lapsen syntymästä - esikoinen on syntynyt huhtikuun alussa, kuopus toukokuun alussa. Soisin tämän kolmannen syntyvän ihan reilusti maaliskuussa ettei tule vain päällekkäisiä synttäreitä. Missään nimessä ei yliajalle kiitos, mutta taitaapa tämäkin mennä :x
 
Väsymyksestä, täällä tuntuu et koko ajan väsyttää vaikka nuikkuis kuin. Omasta mielestä unet on hyvät siihen asti kun aamulla/aamuyöstä alkaa se vessa rumba. Tyyliin tunnin kahen välein pitää nousta. Se toki väsyttää vaikka siinä välissä ehtii nukkumaan kyllä. Miettii millon tää väsymys on ns liiallista kun välillä töissä ihan zombi olotila et ei meinaa jaksaa mitään eikä mikään mee kunnolla perille. Onneksi ei oo koko työpäivää tollasta vaan välillä tulee hetkellisiä piristymiskohtauksia.

Millos nää turvotuksen kerääminen pitikään loppua. Aamulla kun yleensä on sormet vielä turvoksissa et siitä se vessassa juoksu varmaan johtuu. Ja illalla maha huomattavan paljon isompi kun aamulla.

Syntymis ajasta, mulle sopis ihan et tulis laskettuna aikana :) kunhan ei nyt hirveästi yli menis. Mutta aika näyttää mitä tuleman pitää. Tosin sillai et kaikki on saatu valmiiksi voi toinen odotella jos menee meinaan viimetippaan :)

Täällä ollut kanssa alamahalla kipuja pieniä mutta häiritseviä. Ja mielikuvitus lentää et mikä siellä on vikana, kun edelleen pelottaa että onko siellä kukaan hengissä. Ikäviä ajatuksia, kun ne ei jätä rauhaan.

Unico ja Toukka 16+4
 

Yhteistyössä