Helmimasut 2009 ~Elokuussa~

Mammavaatteista: Normimalliset paidat nousi mulla ainakin ihan napapaidoiks sit ku se maha alko kasvaa... Kesällä ei oo väliä jos maha näkyy, mut talvellahan just on kiva et ne on tarpeeks pitkiä ja lämpimiä. Tai sit vois ostaa sen mahatuubin jos haluaa käyttää vanhoja paitoja, mut raskausajan jälkeen ne on sit venynyt kyl ihan pilalle. Mulla ainakin on ollut odotus- ja normivaatteet siks erillään, että ne kuluu ihan eri tavalla. Ja sit ku niitä muutamaa vaatetta jotka mahtuu jotenkuten päälle on vetänyt perässään sen puoli vuotta niin on tosi ihanaa haudata ne kaapin perälle ja käyttää ihan eri vaatteita ku vauva on syntynyt. :heart:

Mä aion ostella ainaki mammavaatteita heti kun napa alkaa vähänkin pilkottaan. Niille tulee mahdollisimman pitkä käyttöikä sillon kun ostaa ne heti. =) Niin ja niinku moni on todennutkin täällä jo, niin ne korostaa ihanasti sitä pientä mahan alkua. :heart:
 
Kiitos kaikille lämpimistä tervetulotoivotuksista! :heart:

Bianca, ihan olen paikallisia, tai siis en alunperin mutta nyttemmin... täällä harvemmin tuntuu törmäävän tältä seudulta oleviin...siispä: oletko itse myös "paikallinen"? saakohan sitä naiselta ikää udella...?

Lorelai, nimimerkistä voin näin anonyymina sen verran paljastaa, että se on mahdollisesti vauvasen nimi, mikäli tyttönen on tullakseen ja kaikki hyvin menee,... eli miltei kaiman mahollisesti saat =)

Kirppikseltä olisi tarkoitus vauvanvaatteita ostella, mutta huono olen niitä kiertelemään... tällä alueella ei ole niin hyvät valikoimat, mutta varmasti jotain tarttuu mukaan, ja juuri huuto.netistä myös. Paljon ollaan jo miehen veljeltä vaatteita saatukin, ovat vaan melko vaaleanpunaisia, eli jos sattuu poika kohdalle niin ei ehkä tee mieli prinsessaksi pukea...

Äitiysvaatteista... myönnän.... olen jo ostanut yhdet housut ja pari paitaa... kun tuntuivat juuri omanlaisilta ja rennoilta, niin ajattelin, että satsaan jo niihin, kun järkeä ei ole ainakaan isompaa kokoa ostaa: kaikki omat farkut miltei jo ahdistavat, vaikka syynä onkin enemmälti turvotus kuin oikea vauvamaha....

Voi kun on kiva kun täällä saa höpötellä näistä asioista mielin määrin, kun tuntuu, että ikinä ei saisi aiheesta tarpeeksi... :D Kerroimme juuri tuleville isovanhemmille uutisen esikosta, ja suhtautuivat ihanan onnellisesti ja hömpästi: "me kyllä ostetaan sitten vaunut", "miusta tulloo mummi!" jne...

Mutta nyt lämpöisten voileipien pariin ja nauttimaan television teoriaa miehistä :)
 
iltaa arvon naiset! :wave:
Olin tänään kaverin kanssa kahvilla,hän on rv23!Voi sitä ihanaa mahaa!! :LOL: Oli jo aika iso!!Näin sit kans yhen naisen vanhalta paikkakunnalta ja hän heti sano että jaahas teille tulee sit toinen!!Eli ei voi peitellä ei!!Enkä toisaalta kyl sitä haluakaan,must vauvamasu on niiin ihana!! =)
Huomenna olis sit lähtö häihin ja lauantaina toiset!!Esikko menee mummulaan kaheks yöks,ekaa kertaa ilman meit vanhempia!!ÄÄK!Kyl hän pärjää,mutta entäs sit minä!!Toisaalta on ihan hienoa ol miehen kanssa kahestaan tai no ei me ihan kahestaan olla,onhan Iitu-Einari mukana matkassa!! :LOL:

Kirppareista:Mä olen aika paljon ostanu vaatteita kirppareilta,mut oon aika tarkka siitä että ne on hyvä laatusii! Meijä lähikaupungissa on kaksi tosi hyvää kirppist misä on vaan lapsille vaatteita ja tarvikkeita.Aattelin noita tuplarattaitakin kattoo sielt.
 
AAAAAARGH! Yritin epätoivosesti metsästää mammahousuja tänään kun alkaa kiristelemään nämä vanhat pökät, mut eihän niitä löytynyt. Hennesillä oli pienin koko 36 ja se kyllä oli mahasta ihan ok,vähän löysä,mut muualta lerpattikin sit kaikki mallit oikeen urakalla. Pitää vissiin jotian toppauksia laitella ja välihousuja oikeen urakalla. Kai ne on ne sit ostettava jossain vaiheessa,mut ei vielä. Lindexiltä en löytänyt mammavaatteita enää ollenkaan?! Ja muualla täällä ei taideta ees myydä. No joo,lastentarvikkeessa,mut ne oli ihan kamalia ja hinnat myös. Nou thanks. Hitto ollaan sit vaikka ilman housuja. Verkkareita olis vaikka millasia mut mie en oikeen verkkari ihminen ole,kotona kyllä mut kaupunkiin en varmasti lähe niin,enkä nyt ihan helmikuulle asti viittis neljän seinän sisällä olla :D Netistä oon huono tilaamaan mitään itelle,kun ei voi heti sovittaa,eli saas nähä miten käy. :kieh:

Pojalle sentään löyty pari paitaa,ei ihan hukkaan menny kaupunkireissu :)

Mä en malta oottaa liikkeitä!! Kaverille nauroin,joka kerto et just ekat potkut tunsi,et joo,mullakin myllertää jatkuvasti ja pitää jo kovaa ääntäkin...vähä ilmaa meinaan on..

En taaskaan muista mitä piti kommentoida olin niin täys tota omaa valitustani

:ashamed:

labello ja mytty 13+4
 
Nt- ultrassa käyty ja vauvalla kaikki kunnossa.
Vähän piti herätellä että alkoi liikutella itseään.
Mutta, istukka onkin sitten kohdunsuun päällä. :eek:
Nyt ei voi kun toivoa että se sieltä nouseepi ylös..
Kontrolli siit on sitten marraskuun lopulla, jotain rv26.
Hiukka alkoi pelottaa, että jos alkaa vuodella tai että joutuu
sen takia sektioon.
LA pysyy siinä 21.2.09 labello jos vaihdat tuonne listaan.

Mitenkäs olette aikoneet ratkaista toppatakki asiat?
Kun ei mulle kyllä normi takki masun kanssa mee.
Housujen metsästys on mulla kanssa edessä mutta mistä ihmeestä
semmoset nyt sitten taas löydät. Kun H&M:n mallit ei miellytä.
Huutis olis tietty mutta paha se sovittamatta on ostaa.

iitukka ja helmi rv11+5
 
Mulla oli eilen tosi kivulias supistus kun olin pitänyt riehuvaa uhmaikäistä sylissä rauhoittumassa. Ei mitenkään potkaisuut vatsaan, mutta kyllä siinä jo omia voimia koeteltiin ettei pieni olis loukannut itseään. Viime raskaudessa mulla oli toisaan yksi supistus ja rv oli 35.

Tänään oli neuvola ja kohdunpohja mitattiin olevan jo navan heti alla,eli juuri siinä missä kipu eilen tuntui. Olen ilmeisen hassun mallinen friikkikohtu koska eihän se mitta siitä enää jatkossa paljon pääse nousemaan. Masu onkin pullahtanut tällä viikolla valloilleen :)

Mutta siis; voiko se olla vaan yksittäinen supistus vai jatkuuko ne rasituksen myötä kun kerta jo alkoivat? En huomannut neuvolassa sitä kysyä kun on niin uusi asia.

ps. Neuvolantäti oli aivan tosi ihana tapaus! Varmaan 30v tehnyt homma ja teki mulle sukupuoliveikkauksenskin sydänäänien perusteella.. :D

Minni ja ursula 14+2
 
Äippävaatteista Mä olen ajatellut pärjätä raskausajan tyylillä pitkä neuletakki, tunika, legginsit ja saappaat. Siitä tyylistä tykkään jo nyt ja kaapista löytyy sekä niitä neuleita, tunikoita että saappaita vinot pinot valmiiksi. Tietty jos jotain toppeja pitää sit ostaa mutta en haluaisi laittaa rahaa muuten niihin äippävaatteisiin. Pihi kun olen ja musta ne on niin kalliita!
Sitä kyllä kanssa mietin ettei kaikkia lempitoppeja kannata ehkä pidemmällä käyttää ettei ne sitten tule ihan muodottomiksi. Mulla ainakin taitaa äippärahalla shoppailut jäädä ja ensi keväänä sekä kesänä käytössä taitaa olla samat vaatteet kuin nytkin :whistle: :/

Nyt vaikka mahaa onkin jo selkeästi näkyvissä onneksi menee vielä kaikki päälle. Mut se varmaan johtuu siitä et mm. farkuissa on mulla kaikissa aika matalat vyötäröt ja aina ollut niin et jos ne housut menee reisistä jalkaan niin vyötäröllä on tilaa. Nythän siitä on sitten hyötyä ;)

Labello Oletko tilannut netistä (vaikka ellos, hm) laskulle tai tilillä? Siis sittenhän se on helppoa kun maksaa vaan niistä mitkä pitää. Tietty jos posti tai r-kioski ei ole ihan vieressä juttu on toinen. Mä tilaan aina elloksen alennusmyynnistä neuletakkeja kun niitä kuluu ja sieltä saa aleaikaan halvalla. Olen siis alekyttääjä =) Housuja tai farkkuja en minäkään uskalla tilata.

Kirppikset Mä olen päättänyt oppia käymään niissä kun täällä on lähellä pari isoa mistä kaverit on tehneet löytöjä. Mulla on vaan se ongelma etten osaa etsiä niistä mitään kun ne on niin sekaisin kaikki siellä. Siis enemmän olen kai kirppiksellä myyvää tyyppiä kuin ostavaa. Yritän nyt tosiaan opetella sitten kun on pari kuukautta luppoaikaa ennen laskettua. Josko se aika olisi se mitä tarvitsen et saa rauhassa katsella. Mutta mulla on sama joissakin vaateliikkeissä. Jos liikkeessä on kaikki sekaisin niin en jaksa etsiä mitään...

Se on muuten hauskaa, en tiedä miten muut asuu, mutta meillä on kerrostalokolmio. Kaksi aikuista ainoastaan ja oikeasti en tiedä miten tässäkin talossa jotkut mahtuu asumaan samanlaisessa asunnossa kahden lapsen kanssa! Siis kyllä tämä on musta ihan tarpeeksi iso neliöiltään (76m2), mutta säilytystilaa on ihan liian vähän ja se on se ongelma. Sitten aina kun mietitään mistä luovutaan, jotta uusi tulokas mahtuu paremmin niin päädytään kamaliin erimielisyyksiin. Miehen mielestä voidaan luopua mun kirjoista ja suuresta kirjakaapista. Musta taas piano (jota en osaa soittaa) ja iso vierassohva on ihan turhat... Oikeestihan ne on kaikki tarpeen kun minä tykkään mun kirjoista ja mies pianostaan. Niin ja vierassohvaa käyttää yleensä appivanhemmat :p Pitää vaan aina ehdottaa jotain toiselle tärkeämpää... tyhmää :headwall: :headwall:

Onko kellään muuten koiria kotona? Oletteko jo miettineet et miten (varsinkin esikoista odottavat) koiruudet mahtaa suhtautua tulokkaaseen? Itse välillä pelottaa et mitä jos ne ei tykkääkään... Varsinkaan ei pitäisi lukea mitään kauhujuttuja siitä miten koira voi suhtautua. Kaikilla tutuilla on mennyt aina ihan hyvin ja kaipa ne meidänkin vauvat hyväksyy uuden "sisaruksen". Joo, meillä ne on kaikki vauvoja ja vähän turhankin hemmoteltuja :ashamed: =)
 
Mukana ollaan =) Mulla oli tosiaan eka ultra (11+0) tiistaina. Kaikki näytti olevan kohdillaan. Oli upeaa nähdä se pikkuinen siellä tekemässä voltteja, uskomaton tunne. Esikoista odotellaa ja kaikki on uutta ja jännittävää.. Painoa minulle on tullut 3,6 kiloa lisää ja mahaa alkaa kohta näkyy.. Eli olis tässä aikomus piakoin kertoo mummoille ja papoille uutisista =)

 
MinniG: Mä kyselin samaa täällä pari viikkoa sitten ja kohtalotovereita löytyi. Mulla supistuksia tuli pari päivää ja sitten loppuivat. Olivat kivuttomia kiristyksiä. Epäilin, että olisko liittynyt jotenkin kohdun kasvamiseen tai jotain. En oo lopettanut lenkkeilyä tai muutenkaan tapojani, eikä niitä enää ole kuulunutkaan. Mutta sellasia vastauksia sain kun kyselin, että on ihan normaalia et kohtu reenailee koko raskausajan. Tokassa raskaudessa ne vaan tunnistaa helpommin ja siten paljon aiemmin.

Äippävaatteista vielä, että onko ne oikeesti sen kalliimpia kuin muutkaan? Niitä tulee kuitenkin pestyä ja käytettyä tosi paljon kun niitä ei tuu haalittua niin paljoa kuin normaalisti vaatteita. Kyllä ne mun mielestä itsensä ehtii takaisin maksaa jo yhdessä raskaudessa vaikka ei tulisikaan toiste käyttöä. Mulla oli viime raskaudessa kahdet mammahousut ja muutama hame ja ehdin käyttää osan niistä ihan hajalle. Ostin suurimman osan viikolla 16, joten ehdin käyttää niitä sen puoli vuotta. Sekin kulutti vaatteita raskausaikana, kun meitsi ainaki hikoili ihan eri tavalla ku normaalisti. Oli ne sitten normaalimallisia tai mammavaatteita niin meni kyl vaatekaappi uusiks synnytyksen jälkeen. Ja mua ainaki närästi ihan hirveesti jos joku vaate kiristi, etten olis kyllä ees normaalivyötäröisiä legginssejä tai verkkareitakaan pystynyt käyttämään.

Joudun muuten nyt jo siirtymään mammahousuihin, koska omat farkut kiristää ja mulla on iltaisin ihan hirvittävä närästys. Mutta olihan täällä jo muitakin. :wave: Esikoisesta siirryin tosiaan viikolla 16 ja samasta syystä.

Mut yks mitä en oo ymmärtänyt niin ne mahan yli menevät äitiysalushousut? Ne on ihan älyttömän hintasiakin. Selittäkää joku fiksumpi tyhmälle? Mä ostin vaan jotain hipstereitä tai kokoa isompia stringejä...

Onnea Marrylle ja muille iloisista ultrauutisista! :heart:
 
iitukka mulla oli se istukan reuna ihan vähän kohdunsuun päällä, kätilö sanoi siitä että ihan normaalia, mutta tosiaan mun viime vuosien sairastelujen vuoksi ja nyt toi istukan sijainti niin mäkin meen uusinta ultraan... se kertoikin et jollain voi olla se siinä kohdunsuun päällä, ja sulla nyt oli niin.. sanoiko se mitään et jos alkaa tiputtelee niin laitetaanko silloin "pakkolepoon" vai leikkaako ne mahd. aiemmin??? mulle se sanoi että noissa yleensä vuotoja tms. tulee vasta rv30+... mutta sanoi myös et 99 % istukoista nousee kun kohtu kasvaa...

sitten te jotka ennen synnyttäneet miten se menikään että, oliko synnytyksissä jotain eroja sen mukaan onko istukka edessä vai takana??? mulla se on takana..

äippävaatteista, mä ostin yhdet äitiys farkut ja ne ei nyt kuitenkaan tunnu oikein istuvan, mun lantio on levinnyt jotenkin erilaiseksi tässä parissa viikossa.. onneksi on parit housut mitkä mennöö ja uusi ulkoilupuku, mutta tarttis nyt sit varmaan tuhlata johonkin toisiinkin äippähousuihin..

matkaa synnärille on varmaan joku 8 kilometriä, mä oon tässä pohtinut jo sitäkin (kamalan aikaiseen tietty) että kun mähän odotan yksin jotta voiko suosiolla soittaa sitten ambulanssin vai menenkö taksilla, yksin taksissa menokaan ei houkuta kyllä ja jotkut taksithan ei ota kyytiikään???? sisko asuu ihan naapurissa ja lähtee synnytykseen mukaan, joten jospa se synnyutys alkaisi niin et sisko on kotona eli yöllä, illalla tai viikonloppuna
=)

täällä pahoinvointi aavistuksen parempi..kun vaan muistaa syödä ja levätä tarpeeksi ja ulkoilla... ultran mukaan mulla olisi jo rv13+1, mutta kierron mukaan ja sen mukaan mitä la on niin rv12+4.. eli vauva sen verta pidempi kätilön mittauksen mukaan et hyppäsi 4 päivää etiäpäin, mutta la pysyi samana ja lasken edelleen ton vanhan mukaan, mä kun kävin niissä hoidoissa niin hedelmöitysaika ja kierto on tarkkaan tiedossa..

jeps jeps.. sadepäivää täältäpäin kaikille, tai siis täällä ainakin sataa =)
 
Täällähän on mukavasta keskustelua. Niin ja kiitokset tervetulotoivotuksista kanssa. :heart:

Caro79 Meillä on koira kotona ja se suhtautui hyvin tulokkaaseen. Toki varmaan riippuu paljon koirastakin, mutta meidän koira sopeutuu aika hyvin kaikkiin uusiin juttuihin. Isäntä toi laitokselle rievun ja se oli vauvan kans samassa sängyssä. Sitten se vei sen mennessään kotia ja laittoi kaukaloon. Sitten kun vauva tuotiin kaukalossa se ei ollut koiralle mikään uusi haju, kun oli jo kaukalo pari päivää haissu vauvalle. Ainakin meillä toimi tommonen totuttaminen.
Nyt meillä on kissakin joten saa katsoa miten sen kanssa käy.

Vielä en oo tehny mammavaate hankintoja, kun täällä on niin huonot kauppa mahikset, mutta varmaan tarttee tehdä. Tosin olin vähän etuajassa ja ostin tuplat jo kun olin viikolla 6 B)
Niitä on nyt sitten yritetty pitää piilossa. Huuto.netistä nimittäin tuli vastaan hyvä hinta laatusuhde.

Me asutaan omakotitalossa, jossa on riittävästi tilaa. Tosin me vielä tässä heti muutetaan, kunhan vaan saadaan omakoti myytyä. Toivottavasti mahdollisimman pian niin saataisiin seuraavassa kodissa remontti valmiiksi ja sais vielä siivota ilman suurta mahaa.
 
Hauskaa huomata, että ihan alkuraskauden kirjoitukset yöllisestä pissahädätä ja rintojen kasvusta ja pahoinvoinnista on muuttunut jo vauvamahoihin ja äitiysvaatteisiin!! ja nyt odotellaan (tai osa tunteekin jo) liikkeitä!

Itselläni maha on pullahtanut ulos selkeäksi vauvakummuksi, ja suurin osa vaatteista ei enää sovellu käytettäväksi. Itsekin ajattelin käyttää tunikoita ja mekkoja sukkahousujen/legginsien kanssa saappat jalassa, sillä se on muutenkin mulle sopiva tyyli. Ja onneksi monet farkuistani on vyötäröltä niin matalia, että se maha jää vyötärön päälle, siihen vaan joku pidempi paita päälle, ettei napa näy...

Ensimmäinen lääkärineuvola oli eilen, ja ihanasti rauhoitti taas mieltä, sai selvän todisteen vauvasta kun kuuli sykkeet! :heart:

Iltaisin yritän makailla hiljakseen vatsallani tai selälläni että tuntisin jotain... mutta ei vielä, en malttaisi niitä ekoja liikkeitä odottaa!

Jolie 14 + 3
 
Hellurei siskot!

Meikä oli oikein kokonaisen päivän pois palstalta, tuli tehtyä eilisen reissupäivän jälkeen suursiivousta himpessä. Pitäisi laittaa pian tää kämppä myyntiin, niin oli jo korkea aikakin ryhdistäytyä.

:) :) Ihania ultrakuulumisia, kivaa että kaikilla mennyt hyvin!

Mammavaatteista Mä jo ihan ahdistun kun luen teidän tekstejä ettei löydy sopivia kaupoista. Itse olen surkea shoppailija, en löydä vaatteita edes normaalitilassa. Kivaa kuulla että Caro79 tuntui olevan samaa kaliiperia. Mä en käy kirppiksilläkään kun en voi sietää sellaista pönkimistä ja tosiaan esim jotkut H&M:t on liian sotkuisia mulle. Vaikeeta, ja nyt pitäisi sitten ruveta kattelee mammahousuja. Olisko hyviä kohteita Lindex, KappAhl..mitä muita? Ja iitukka mainitsi toppatakinkin, enpä ole sellaistakaan tajunnut ajatella, siihen on onneksi vielä 'peliaikaa'..

Eilen kun laitoin päälle työjakkuni niin sen napit kiristi kyllä NIIN että kauaa se ei enää mene päälle ja mieskin sanoi että "no nyt sen kyllä jo huomaa"..ja hihitteli tohkeissaan, niinkuin minäkin :D

Kiva vkl tulossa, mies lähti työreissulle ja mulle tulee huomenna 2 kpl ystävättäriä yökylään. Saunomista, kokkaillaan Intialaista ja olen 'yllättäen' kuskina jos lähdetään Lahti by night :)

haavemanna + nökerö 14+1
 
Huomenta arvon daamit B)

ÄITIYSVAATTEISTA: Itselläni on kadet äitiyshousut, joilla ajattelin pärjätä ja jotain tunikoita/edellisissä raskauksissa venähtäneitä villapaitoja :D Raskauden aikana käytän mun laskettelutakkia, joka on ainakin kahdessa viimeraskaudessa mahtunut hyvin kiinni. Ja sit toppahousuja, joissa on ne hekselit, et voin jättää napit ja vetskarin auki.

Jennuli: Kyllä voit soittaa ambulanssin kun synnytys käynnistyy jos et muuta kyytiä saa. Ja jos synnytys alkaa lapsivesien menolla niin silloin ambulanssi on kaikkein suositeltavin. Toivotaan, että siskosi on kotosalla kun synnytyksesi käynnistyy!

Asumisesta: Me asutaan kerrostalossa 4h,k,s 93m2 ja kyllä me vielä vauvankin kanssa tähän hyvin mahdutaan.

Mulla myös olo hieman helpottunut. Mutta nyt on 2 päivää ollut aivan järkyttävän kauhistuttava pääkipu. Lääkkeetkään eivät auta. Takaraivosta ja ohimolta sattuu ihan pirusti :'( Ja kun oksentaa niin tuntuu, et pää räjähtää ja se sattuu ihan silmittömästi. Toivottavasti olisi ohimenevää... Olo on kuin 40 asteen kuumeessa.

Eilen kävin nickyssä ja nellyssä shoppailemassa ja löysin ihanan bodyn vauvalle. Meillä nuo kaikki ovat vastasyntyneinä raapineet naamansa, mutta tossa bodyssa tulee hihansuille sellaiset läpät, melkeen kun potkuhousuissa puntit, mut vaan käsissä :D ja ne saa sit tarvittaessa avattua.
Eli nyt olen ostanut vauvalle bodyn ja hatun sekä kaulurin. Tästä sit pikkuhiljaa...

nyt menen potemaan päänsärkyäni ja koitan latautua iltaa varten, jollon on mun veljen synttärit...

-kyrsä ja nappula 12+0 (kolmastoista viikko alkoi ja neljäs raskauskuukausi) :eek:
 
Caro79 Meillä on kaksi koiraa kotona, toinen vieläpä vähän villin puoleinen (tosin pentu vielä ) ja kieltämättä vähän mietityttää että miten niiden kanssa menee.. Mutta neuvolassakin tämä tuli puheeksi ja th oli sitä mieltä että yleensä kaikki menee ok. Koirat osaa varoa pikkuista vauvaa ihan eri tavalla.

KYRSÄ Oon kans kärsiny muutaman päivän päänsärystä. Vedenjuonti on siihen vähän auttanut, liekö sitten jotain nestepulaa :/ Jossain odotuslehtisessä oli että ulkoilmakin auttais.. mut eikös se auta aina kaikkeen :) Mutta tsemppiä sulle roppakaupalla, toivottavasti nyt jompi kumpi hellittäis, pahoinvointi tai päänsärky :hug:

Äitiysvaatteista Meikäläisen on kyllä pakko lähtee ostamaan vaatteita. Mulla ei nimittäin mee enää yhdetkään housut päälle ettei ne tuntuis tosi epämiellyttävältä. Vitsi kun löytäis jotain mekkoja tai hameita niin ois mukavampi olla... Toisaalta en oikein uskaltais vielä mennä mammavaateosastolle jos joku tuttu sattuis näkemään (lähinnä töistä ), oon jotenkin vieläkin niin arka tän suhteen, että haluaisin vielä olla hyshys vaikka lähipiiri kyllä tietääkin.

t. Jonniina 12+2
 
Heippa hei pitkästäaikaa!

Ollaan oltu miehen kanssa vähän lomailemassa, joten en ole kerennyt kirjoitella saatika lukea. Olipas taas tekstiä sen verran tullut, että ei perässä pysynyt.

Ystävistä on paljon ollut puhetta... Monilla oli ikäviä kokemuksia ystävien kommenteista ja käyttäytymisestä. Minulla ei samaan kategoriaan kuulu tämä omani, mutta kuitenkin... Eli meillä meni niin, että ystäväni ja minä aloimme yrittämään samaan aikaan lasta eli -07 tammikuussa. Ystävälläni tärppäsi 4kk:n yrittämisen jälkeen ja minä olin tosi surullinen (ja ehkä hiukan kateellinenkin) asiasta. No ystävyys jatkui kuitenkin, tietysti. Sitten, kun ystävällä maha alkoi kasvaa ja jutut muuttui vauvajutuiksi välimme hieman viilenivät. Meille ei oltu vieläkään saatu plussaa ja oli selvinnyt, ettei se niin helppoa olekaan. Alkoi meidän tutkimus- ja hoitorumba jona aikana ei valitettavasti kovinkaan hyvin jaksanut katsella ystävän kasvavaa vatsaa ja niinkin ihania raskausjuttuja. Toki yhteydessä oltiin edelleen, mutta harvemmin. Ystävänikin sanoi näin jälkeenpäin ymmärtävänsä, etten halunnut enää niin paljon olla tekemisissä... Olisi kuulema voinut käyttäytyä aivan samoin jos osat olisivat olleet toisinpäin. Kävin kuitenkin ihastelemassa ystävän poikaa joka syntyi tammikuussa ja tosi suloinen tapaus on. Ja tietenkin osat ovat nyt niinpäin, että ystäväni ei ehkä niin usein kerkeä nähdä minua kun on pikkuinen. =) Mutta ystäviä kuitenkin ollaan edelleen ja tavataan kun keretään. Toki nämä asiat on hiukan vaikuttanut väleihin, mutta ei merkittävästi.

Ostin viime viikolla ekat äippähousutkin... :D H&M:ltä löysin kivat ja oli pakko ostaa ne. Nyt en muita housuja haluaisi käyttääkkään. Vauvallekin on tullut kiitettävästi osteltua vaatteita ja muita... Lomareissulla ostin collegepuvun jossa pieni huppari ja housut sekä bodyn, potkuhousut ja potkupuvun. Ostin laatikon mihin kerään vauvalle tavaroita ja vaatteita, koska niitä alkaa olla jo sen verran. Miehelle aloitin isyyspakkauksen tekemisenkin. Mies kuulostaa olevan asiasta oikein mielissään. :) Hyvä, eipähän ainakaan tule tehtyä pakkausta turhaan.

Painostakin jotkut olivat puhelleet... Minullakin on ennemmin tippunut paino kuin noussut. Puntarilla kävin eilen aamulla ja n. 1kg oli pudonnut vaikka odotin toisinpäin. :eek:

Ens viikon torstaina olisi toinen neuvola. Silloin otetaan 4h virtsa enkä todellakaan tiedä pystynkö pidättämään neljää tuntia!! :|

Tinttu & Tiitis rv 14+1
 
Caro79 Me ei tehty koirien kaa oikeen mitään kummosempia komervenkkejä, ne on kyllä kovalla kurinpidolla muutenkin, joten tietävät paikkansa. Jos epäilyttää murisemiset ym. niin kannattaa mennä vauvan asemaan ja vähän "ärsyttää" niitä koiria ja katsoa että mitä tapahtuu, eli esim, yrittää tökkiä silmään, nykiä vähän karvoista, työntyä niiden petiin kun ne nukkuu, mennä sorkkimaan kupille kun ovat syömässä... Kaikkea mitä se lapsi nyt saattaakin tehdä, ja koiran tulisi sitten kiltisti vain väistää. Ja nämä "harjoitukset" tehdään tietenkin kontallaan :D Meidän likka yrittää aina mennä koirien kupille kun niille laittaa ruokaa. Koirat kyllä kiltisti antavat tilaa (toisillensa kyllä ärisevät kupeilla), mutta ei ole kovin kivaa sitten kun tyttö nakkelee niitä nappuloita suuhun :/ Nyt se onkin aina sylihoidossa koirien syönnin ajan ja sehän sitä kiukuttaa :LOL: Toinen juttu mitä tuo likka välillä tekee on tuo karvojen repiminen, tietenkin sitä kielletään, mutta just nyt on se ikä että se ei oikeen vielä ole sisäistänyt että noin ei sais tehä... Ja se sitten repii ihan täysillä! Välillä on jääänyt karvatuppo käteen... Silti nuo koirat oikeen kyöhnäävät tuon tytön vieressä ja leikkivät kolmistaan :heart: Profiilissa on muuten kuva missä on mun siskon chihu ja tuo meidän nuorin koira ton tytskyn kaa puuhamatolla... Aika vanha kuva...

Enpä nyt muista oliko muuta, palailen mahdollisesti asiaan :D

aply rv ööö 14+3
 
Tinttu Mitä sun mies laittaa/hankkii siihen isyyspakkaukseen? Kuulostaisi kivalta idealta tehdä miehelle lahjaksi sellainen =)

aply Mä olen sen verran jo ennakoinut noiden koiravauvojen kanssa et sohvalle meno on nyt kielletty. Siitä päästiin perheessä yhteisymmärrykseen et nyt olisi jo aika alkaa totuttamaan niitä siihen ettei sinne mennä. Ajattelin sitä niin ettei kumpikaan vaikka istu sitten vauvan päälle tms. Mun päälle istutaan usein ja sekin sattuu :/ Sitä en pelkää, että astuvat tai hyppivät päälle lattialla kun osaavat sillä tavalla varoa pieniä lapsia ja koiria, mutta tuo päälle istuminen on niillä "tapana" kun syliin pitää aina päästä tai muuten pitää aina istua sohvalla niin kuin mekin. Tietty ei valvomatta saa ikinä muutenkaan jättää, mutta äkkiäkös sitä katsoo muualle ja hups jotain tapahtuu.
Niin ja kai se on kanssa tärkeää, että ottaa tavallaan ne koirat mukaan siihen vauvan "hoitoon". Ymmärrän kyllä hyvin jos eläimelle tulee ikäviä fiiliksiä kun aina vain huudettais menemään pois ja kiellettäis sitä ja tätä.
Tuota itsekin mietin et täytyy tuoda sitä vauvan hajua kotiin jo aiemmin =)
 
Caro79: Taisin ilmaista asian jotenkin hassusti... Minä siis teen miehelle isyyspakkauksen, mies ei hanki siihen mitään eikä saa tietää mitä sinne tulee. =) Itse laitan pakkaukseen kaikkea hyödyllistä vauvanhoitoon liittyen kuten mm. hoitoöljyä, voidetta, puhdistuspyyhkeitä, vauvan pesunestettä, vaippoja... Sitten ajattelin ostaa pakkaukseen bodyn, tutin, tuttipullon + korviketta, kylpyankan. Ja tietty miehelle viskipullon, lakupiippuja (mies kun ei sikareista välitä ;) ), sisuja, energiajuomaa ja joku isä aiheinen t-paita tai muki.. Ja sitten jotain hupijuttuja kuten esim. muovinen esiliina, kumihanskat ja pyykkipoika vaipanvaihtoa varten. :D Ja sitten kaikkea mitä itse keksii... Sitten pitää olla joku laatikko minne laittaa nuo. Itse otin ihan tavallisen pahvilaatikon jonka päällystin tyttö ja poika - aiheisella lahjapaperilla. Ajattelin myös kirjoittaa listan jokaisesta tarvikkeesta että mihin mitäkin tarvitaan esim. kylpyankka - yhteisiin kylpyhetkiin.

Minä päätin jo silloin 1½ vuotta sitten kun lasta alettiin yrittämään, että kun/jos se joskus onnistuu niin haluan tehdä miehelle isyyspakkauksen. =)
 
MinniG: Juu, tänne tulee niin paljon tekstiä ettei kaikkea voi millään muistaa. En mä usko että se ketään haittaa, että jauhetaan samoista asioista uudelleen. Mulle ainaki nää raskausasiat on sellanen puheenaihe etten saa millään tarpeekseni. Kiva kun on paikka jossa jutella. =)

Äippävaatteista: Kävin Lindexillä ja tosiaan, sieltä ei löytynyt enää mammaosastoa. :( Harmi, se oli nimittäin ainoa paikka mistä olen löytänyt kokoa 34. Mites Stockmann? Se myi muistaakseni jotain äitiysvaate merkkiä? Mä oon tosi nirso housujen suhteen muutenkin, suostun käyttämään vaan mustia, jopa farkkujen kohdalla oon niin tarkka etten laita jalkaani sinisiä. Niitä on muutenkin vaikea löytää, saatika sitten mammamallisia. Viime raskaudessa löysin H&M:ltä ihme kyllä mustat farkut ja ostin ne heti ettei koot lopu vaikken olis vielä tarvinnut.

Mitäs vielä... Ystävistä: Mulla on muut tätä yhtä lukuunottamatta kyllä tosi tahdikkaita ja ihania ystäviä. Kaksi läheisintä alkoi vartoomaan yhtä aikaa viime syksynä sillon kun meillä meni kesken. Meillä kolmella olis ollut lasketut ajat peräkkäin nyt heinäkuussa. Toinen otti ihan suoraan puheeks asian ettei halua kuormittaa minua odotusasioilla, joka oli mun mielestä kiva juttu. Siis se että otti puheeksi, ei se että sellainen minua kuormittaisi. En ole kateellista tyyppiä, joten mua ei olisi haitannut vauvajutut, mutta hän oli selkeästi vaivaantunut puhuessaan niistä minulle. Joten sovittiin ihan suoraan että pidetään vähemmän yhteyttä hänen odotusaikana. Soittelin silti aina kun siltä tuntui ja kyselin kuulumisia, mutta sovimme että minä teen yhteydenotot ettei hän satu soittamaan vaikka kierron ekana päivänä kun oon ihan maassa. Mun mielestä ei välttämättä olis ollut tarve, mutta se tuntui helpottavan häntä. On itse kateellista luonnetta ja otti aikamoisen stressin siitä ettei vaan loukkaa mua vahingossakaan. Vakuuttelin kyllä moneen kertaan, ettei sun onni loukkaa mua, päinvastoin. Olin ihan mielettömän onnellinen heidän puolestaan. Ihanaa että heillä sentään meni kaikki hyvin vaikka meillä ei ihan putkeen mennytkään. Siitähän vasta suru olisi tullut jos heille olis käynyt samoin. :(
Myös toisen kaverin kanssa juteltiin asiasta ja sovittiin että sanon suoraan jos on huono päivä. Sellasta päivää ei kuitenkaan koskaan tullut ja olin mukana hänen odotuksessaan täysillä. Kävin mammavaateostoksilla hänen kanssaan ja tyhjensin kaapit vauvatarvikkeista ja hypisteltiin niitä yhdessä ja annoin lainaan kaiken mitä halusi. Ja jumppaamassa käytiin tosi pitkään, oisko ollu yli 30 viikolle? Kiva kun voidaan taas alkaa käymään yhdessä kunhan hän toipuu sektiosta.

Kiva idea tuo isyyspakkaus =)
 
Tinttu Isyyspakkaus on hieno idea, mulla tuli taas tippa linssiin, voi tsiisus että on herkässä tilassa :)

Tää lähtee nyt jumppaan josta suorilta pörrää kaupungille ja syöpöttelemään kaiffarin kanssa :)

Hyvää viikonloppua kaikille!

HM 14+1 ( ..kirjoitin ensin 13+1, ennenku tajusin että hitsi vie pidemmällähän tässä tosiaankin ollaan :kieh: )
 
Olenkohan jo ilmoittutunut tälle listalle... Luen joka päivä, mutta olen vähän huono kirjoittamaan, meitä on täällä niin monta että on vaikea oppia tuntemaan ja muistaa kuulumisia ja sitten ei tule kommentoituakaan.

Meille tulee kesäkuussa 2007 syntyneelle pojalle pikkusisarus, laskettu aika on 27.2. Tämä toinen odotus on hyvin erilainen kuin superhelppo ensimmäinen, nyt väsyttää ja yököttää koko ajan kaikki. Silti ei oikein vielä edes tunnu, että olisi oikea lapsi taas mahassa kasvamassa. Pikkuhiljaa totutellaan asiaan. Neuvolassa on käyty, np-ultra on edessä 11.8. Isovanhemmille on kerrottu, mutta esim. tuleville sisko- ja velipuolille ei vielä. Katellaan sitten joskus parin viikon päästä, jos sitten vaikka itsekin jo alkaisi tajuta paremmin uuden elämän olemassaolon.

Äitiysvaatteista on ollut puhetta: Mulla on niitä tallella eikä tarvitse uusia ostella, onneksi, kyllä hyvät on niin kalliita ettei niitä huvikseen ostele. Käyttöikäkin kun on aika lyhyt. Vielä en edes tarvitse mitään väljempää, vähän tuo vatsa iltaisin pömpöttää mutta tavan vaatteet mahtuu hyvin vielä.

Paras äitiysvaateostos jonka aikanaan tein, oli 2 pitkää GlamourMom -merkkistä toppia. Hirveä nimi, mutta toimiva tuote. Ne ovat hihattomia imetystoppeja, joiden pitkä malli peittää raskausaikana masun hyvin. Ja paisuneet tissitkin mahtuu hyvin kun olkaimet on säädettävät. Netistä tilasin, ja käytin koko raskauden viimeisen kolmanneksen vuorotellen joka päivä, ja sen 11kk ajan kun imetin poikaa. Olivat siis tosi kovassa käytössä, ja ovat edelleen nukkaantumattomat, haalistumattomat ja lörpsähtämättömät - niitä vissiin käytän jonkun neuletakin tai hupparin kanssa tässäkin raksaudessa ahkerasti. Kirpaisi kun ne ostin, aika kalliita topeiksi, mutta olivat kyllä hintansa väärtit.

Saapa nähdä, täytyykö mun kumminkin ostaa jotkut äitiyshousut. Mun vatsa oli viimeksi ihan loppuun saakka niin ylhäällä, etten tarvinnut mammahousuja vaan pärjäsin löysemmillä tai matalavyötäröisillä pöksyillä hyvin. Muutkin mammavaatteet yritin ostaa sellaisia että eivät olisi varsinaisia äitiysvaatteita vaan kävisivät myöhemminkin. Ihana tunikamuoti! Tosin kun ostin halpoja henkkamaukkavaatteita, niin aika moni kovassa käytössä ollut rätti ei kyllä enää läpäise mun kuntoseulaa ja joutaisi jo pölyrätiksi.

iitukka: toppatakkina käytän vatsan kasvettua lapsuudenkodissa säästynyttä mun vanhaa duffelia vuodelta 1995. Joo, kuulostaa kamalalta, mutta itseasiassa se on ihan hyvän näköinen takki, ainut että silloin mulla oli menossa joku "valtaisat vaatteet" -vaihe, eli se on tosi iso. Mikä on siis hyvä sitten kun on iso maha...

Minni mietti supistuksia. Niissähän voi käydä ihan kummin vaan, raskaudet on tosi erilaisia. Ei se välttämättä jatku se supistelu. Mutta voi jatkuakin. Ei voi tietää.

Tai siis en minä ole kyllä mikään terveyden alan ammattilainen, kunhan kerron mitä "tiedän". Jennuli kyseli istukan paikan merkityksestä synnytyksessä, ymmärtääkseni sillä ei ole merkitystä synnytyksen kannalta paitsi jos se on kohdunsuun päällä. Siitäkin se yleensä "vaeltaa" pois ennen synnytystä. Jos istukka on edessä, sydänääniä voi olla vaikeampi kuulla dopplerilla.

Nyt täytyy jatkaa töitä,

Naru + pikkuinen rv11 tasan
 
MÄ HALUAN, et olis jo helmikuu!

Kateellisena luin noita heinä- ja elomassujen juttuja :/ Mä haluun synnyttämään, mutta siis täysiaikaisen lapsen. Hyvin menee jos jo tässä vaiheessa raskautta ei housuissaan meinaa pysyä |O

Ja Narulle TERVETULOA! :flower: Meidän kuopuksella on samana päivänä 3v synttärit kun teillä olisi laskettuaika B)

-kyrsä ja nappula edelleen 12+0
 

Yhteistyössä