** Helmikuun Helmet** tammikuu

Ihanan sulonen vauva Kiin :heart: :heart: :heart: .
Mä muistan kun mun pieni neiti joutu siihen sinivaloon, synty rv38+2.. Mä porasin siinä kaapin luona 24/7, vaikka eihän siinä mitää kauheeta ollu, mut ku se raukka näytti niin onnettomalta alastomana ne lasit päässä. Mutta 1vrk riitti meillä, toivotaan, että ei teilläkään tarvitse kauaa olla.
Nuo hormoonit on kyllä tuossa vaiheessa niin pinnassa, että sekin aiheuttaa kaikenmoista. Esim. mä vaan itkeä tihrutin molempien sairaala-ajat, vaikka ei huolta ollut.

Tuli mieleen hormooneista.. Ukko yks ilta tokas, että onneks kohta syntyy ja loppuu nuo hormoonihirmut..KRÖHÖM |O ! Voisin sanoa, että sittempä ne vastaa alkaakin! Imetys, valvomiset jne.. En mä kiukkunen muistaakseni ole ollut, mutta en todellakaan normaali.
Muutenki mulla on NYT sellanen isäntä-boikotti ja vitutus päällä, en tiiä, ei se mitää oo tehny, ärsyttää vaan se aika lailla :/ .

Pulla taitaa puskee nyt väkisin läpi |O :eek: , auts auts auts!!!!! Möyryää ja paine vaan lisääntyy joka reiällä :( . Koko illan tuntunu, että paskattaa, sit menny pöntölle, ni sieltä mitää tuu. Supistanu vaa iha sairaan kipeesti noina kertoina :snotty: . Nytki kauhee paine tuolla alapäässä..kummallakin suunnalla. No, ei auta, tää on tätä :| . Ja kohta se loppuu, ja sitä vielä kaipaa..uskomatonta, mutta ihan varmasti!

 
Olipa kiva kuulla Kiinistä =) Onnittelut :flower: :heart:

Nyt niin jännittää, meille tyttölupaus oli 99%, katotaan vaan niin se 1% sitte pitää kutinsa kuitenki :D

Vanamo kysy sf:stä, mulla se on nyt vasta sen 30,5 mut sen takia oonkin menossa äitipolille maanantaina. Soittivat sieltä tänään ja pääsen heti aamusta 8 jälkeen =)

Olikos täällä terkka-alan ihmisiä..? Tai muuten ootteko tietoisia mitä alhainen verenpaine tarkottaa? Itelläni ok mutta on varsin vaan mitattu mieheltäkin, ja melko pieniä lukemia näyttäny.
 
Ihanan suloinen vauvapoika Kiin! Taitaa olla tukkaakin pikkuprinssillä aikasta paljon? =)

Vanamo: Mulla oli sf 34 rv35+0 neuvolassa eilen.

Nelli: Mulla tuntuu tota painetta kans, muttei toosassa. :whistle: Vatsa toimii edelleen normaalia runsaammin, ja kusen kuin palokunnan hevonen... B) Eihän sulla vaan muuten ponnistamisen tarvetta oo vielä? :eek:
 
Kiin ihana poikavauva kuvassa söpösti sinisissään :hug: MIulla kans 2 lasta noista neljästä ensimmäisestä olleet tossa valohoidossa..kovasti minuu itketti vaikkei tuossa ole vauvalla mitään hätää..onnellisenahan se siinä lämpöisessä ilman vaatteita köllöttelee :)

Siruko Miulla itelläni on alhaiset verenpaineet..oikeastaan siinä ei varsinaista terveydellistä haittaa ole (jos ei liity mihinkään komplikaatioon muutoin) vaan päinvastoin..kuulemma pidemmän elämän elää ihmiset kellä paineet alhaisemmat..ainut vaan että voi hiukan silmissä ajoittain musteta ja väsyttää ja heikottaa herkemmin.. Juoda pitäis paljon ja suolasta voipi nauttia ehkäpä ajoittain hiukan enempi ku sillä saa noita paineita kompensoitua..niiku miulle sano yks lekuri että "syö silliä" :x

neIHM miullakin jonkinlainen syvä vedudus ollu jo pitkään tuota miestäni kohtaan..en tiedä mistä johtuu mutta kaikki sen tekemiset ja varsinkin tekemättäjättämiset risoo niin maan p.....sti :kieh: Jos ei tää kohta lopu niin ei kyllä hyvältä vaikuta.. Nytkin tässä iltasella räyhäsin sille monestakin asiasta..tosin välistä sen käytöskin on niin v.....moinen ja puhetyyli..tonne se nukkumaan taas häippäs vähinäänin..toisaalta välil minuu harmittaa kun olen tällänen nykyisin..toisaalta taas harmittaa se kun toi mies on tollanen ääliö!!! Välillä tuntuu että jos se tulee (tai siis kun) synnytykseen niin miulla varmaan palaa piuhat ihan lopullisesti.. Mikä avuksi? :ashamed: :snotty: :|
 
Paljon paljon onnea ja vauvantuoksua koko perheelle :flower:
Pääsipähän poika yllättämään ;) :D
Toivottavasti valohoito tehoaa ja poika pukkaa kakkaa, jotta pääsee sitten nopsasti äidin ja iskän kanssa kotiin.

babygirl 34+5
 
kävin tänään siellä kelassa kyselemässä siitä isyyslomasta että voiko pomo vaatia sitä aloitus ajankohtaa jo nyt ja kelan tätin ilme kerto enemmän ku tuhat sanaa,näytti että silmät pullahtaa päästä :LOL: mut sano että ku mies kuuluu PAMiin niin se asia pitää tarkistaa työehtosopimuksesta, mut oli kyllä se täti ihmeissään ja sano että ompa merkillistä että nyt vaatii jo sitä päivämäärää. ennen ku mies kerkesi pamin juttuja ruveta tutkimaan niin sen työkaveri sano että voi aloittaa lomansa lapsen syntymästä,JEEE!!! :D :D :D
tai no ei pitäis vielä hurrata ku kuitenki tulee jotain esteitä että ei voikkaan sitten jäädä..

kertoivat sitten vielä kelalta että kun mulla on tuo esikoinen 5v ja kotona hoitelen sitä niin voin hakea vielä äitiysrahan lisäksi esikoisesta kotihoidon tukea, joka tosin vaikuttaa sitten asumistukeen, mut kuitenkin, ei siellä aikasemmin oo mainittu asiasta mitään..

semmosta kysyisin että onko teistä kenelläkään ollu käytössä sitä vauvan kylvetystukea? vai mikä se onkaan, ku tänään kirpparilla näin sellasen myynnissä kävin sitä jo hiplaamassa mutta en kuitenkaan sitä ottanu ku ajattelin että jos se on vaan turhan päiväinen roju nurkissa pyörimässä..
 
suurperheen äityli ja nelHM mulla kans palaa tosi pahasti välillä käämit tuon ukon kans mut se on lievittäny nyt loppuraskaudesta, sillon ku odotin esikoista niin meni hermot sen verran pahasti silloisen ukon kans( 3.kuulla ) että pistin sen mäkeen ja ei oo sen jälkeen toistemme naamoja kateltu (esikoinen ei edes tunne biologista isäänsä ) ja nyt ku kuultiin tästä tulokkaasta niin olisinko ollu taas kolmannella vai neljännellä kuulla niin ei ollu kaukana että olisin tämänki ukon pistäny mäkeen, tuntu vaan että haluan olla lasten kanssa rauhassa enkä halua tuota idioottia jalkoihin pyörimään ku ei siitä kuitenkaan apua oo. jossain vaiheessa alko jo pelottamaan että mikä hullu minä oon että ensin seurustelen pari vuotta ja "hommaudun" raskaaksi ja sitten oon valmis pistämään miehen pellolle :LOL: mut jospa nyt ei tarttis kuitenkaan laittaa kattiloita jakoon tämän nykysen kans :D
 
ONNEA KIIN :hug: :flower: :flower: !!!! Oikein oli suloisen näköinen poika vauva, toivottavasti saatte pian hänet kotiin.

piipero hyvä kun sait selvitettyä ton isyysloma asian, niin ei jää vaivaamaan pitkäksi aikaa. Mulla taisi olla joku lukihärö, kun sun viestiä luin...mietin sekunnin että mikä ihmeen kylvetystuki :LOL: :LOL: saako kylvettämisestäkin jotakin rahaa...
kunnes sitten jatkoin lukemista eteenpäin ja jne... asia selvisi. Mulla ei ole kokemusta kylvetystuesta.

Ei vaan tarvii lähteä nukkumaan, pitäisi laittaa ensin vielä viimeiset pyykit kuivumaan...tänään olen kyllä ollut ahkera pyykkääjä en edes muista montako koneellista on pyörinyt :saint:

Lumianna 35+6 (puolen tunnin päästä :) )
 
Nyt mua alkoi huolettaa toi sf-mitta. Ja samalla harmittaa kun tunnun jäävän yksin synnytyksineni. Mulla tuli tossa supistuksia muutaman kappaletta noin 10 min välein ja pyysin miestä varmistamaan netistä et mikä se oli se uudelleensynnyttäjän väli noissa supistuksissa milloin olis hyvä lähtee näytille. Luin siitä just tänään, olikohan täältä. No se hetken etsi ja kun ei löytänyt mitään varteenotettavaa tietoa niin teilas koko ajatuksen mokomista väleistä ja sanoi että kai sen tietää kun se syntyy et eihän se vaan pullahda ulos sieltä. Et miten muka tuhansia vuosia on selvitty ilman kelloa näistä. Oli muuten lapsikuolleisuuskin ihan eri luokkaa silloin. BTW!! Kyllähän mä tiedän että itse sen varmaan tietää kun syntyy varsinkin jos viikkoja on tarpeeks, mut nyt kun vielä ei ole tarpeeks viikkoja niin en viittis ootella kauheesti himassa et on liian myöhäistä ja synnytys käynnissä. Ja muutenkin, se rauhoittaa kun tietää mistä on kysymys, että onko mahdollisesti aika lähtee jo vai ei. Ja kun on toi esikoinenkin joka pitää hommata hoitoon sit kun tää syntyy tai joudun lähtee tarkistukseen. Se saattaa hyvinkin nopeesti olla jo aika kiire lähtee. Surettaa kun en sitten osaa selittää huoltani miehelle ja se vaan tapansa mukaan on etsinyt ja löytänyt ratkaisun eikä sen jälkeen enää kuuntele muuta kuin järkipuhetta. Epäilee vaan keskustelupalstojen oikeellisuutta tässäkin asiassa. Ymmärrän kyllä kun kyse on jostain ei elintärkeestä et ihmiset höpöttää kaikkee kummaa, mut täällä on ollut hyvää ja oikeellista tekstiä kaikkiin juttuihin, jotka huolettaa. Enpä ole vissiin kertomassa kun supistaa, ilmoitan vain että nyt pitää lähteä. Sitä kait mies toivookin. Että sais nukkua niin pitkään kuin mahdollista ja ettei tarttis spekuloida eikä stressata pitkään kun Viltsu syntyy. Mä kyllä stressaan. :snotty:
 
Äitiys- ja vanhempainraha päätös tuli sit vihdoin tänään! Eka äippälomapäivä onkin la, joten ei mitään turhan ajoissa tuo tullut. Nyt vaan pyörittelen sitä ihan ihmeissäni...
Lappusessa lukee, että äitiysraha maksetaan korotettuna ensimmäisen 56 arkipäivän ajalta. Mitä vi***a? Mitä tuo tarkoittaa? Onko muillakin näin? En mielestäni ole mitään korotuksia edes hakenut, ja olisin jos tietäisin, et mitä ja miten niitä saa.
Nyt sain siis päätöksen, jossa on, että
56 päivää saan summan A, sitten
49 päivää summan B, sitten vanhempainrahaa
30 päivää summan C ja loput vanhempainrahasta (128päivää ) taas summana B. Eli mulla on kolme eri summaa/päivä tulossa äitiysraha ja vanhempainrahakaudella...
 
Onnea Kiin!!! :heart: :heart: :heart:

synnytystapa-arviosta: Mulla ekasta kokeiltiin myös peräröörin kautta, sillä tavalla saa paremman tiedon lantion koosta, meillä ei siis neuvolassa kokeilla tota kautta vaan kaikille on synnytystapa-arvio äitipolilla. Normigynessäkin on joskus kokeiltu kohtua tota kautta taas lisäinfoa...

(.) Toissa yönä maha laskeutui... Tänään lasten neuvolan th luuli, että tämän vauvan pitäisi syntyä jo ihan lähiaikoina, ei meinannut uskoa tuota 25.2 päivämäärää lasketuksi ajaksi. Ensi viikolla on pojan lääkärineuvola, niin toivotteli, että toivottavasti isä pääsee, jos olet laitoksella!!! :D Huomenna on äitipoli ja diabetespoli, joten sitten kuulee lisää... Mieluusti saisi vasta helmikuussa syntyä =)

Heltu ja Rymy 32+4 (vuorokausi vaihtui just...)
 
Siis se maksetaan kaikille korotettuna 56 päivää äitiysrahakaudella ja 30 päivää vanhempainrahakaudella. Veroprossa mua taas puolestaan kauhistutti. 20 %??? Onhan törkee!!! |O Ja periaatteessa menee tuplana tulonhankkimiskulujen (tel-lel ja ay-maksujen yms.) vähennykset kun eka äitiysraha lasketaan ilman niitä ja sit vielä veroprossa sen takia korkeempi kuin palkkatyöstä. . Siinä otetaan nätisti lapsilisät takaisin. |O |O Hyvin tuetaan lasten hankintaan etten sanois. Joo-o. esikoisesta mun mielestä ei mennyt noin kovaa prosenttia. Soitan verokorttipalveluun huomenna ja varmistan ton prosentin vielä mut selvästi se musta luki siinä Kelan kirjeessä. Vähintään 20 %. :headwall: Enhän mä nuku ollenkaan tänä yönä kun v*tuttaa kaikki nyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jepsu:
Apua! mä en nää vauvan kuvaa vaan Kiinin vauvamasun tuolla profiilissa...
Kyllä siellä pitäisi poika näkyä köllimässä äitinsä sylissä :heart: Paina F5, kun meet profiiliin, sen pitäs päivittyä silleen :wave:

babygirl Kakkaa tulee turisemalla ja on jo maitokakkaa ;) Aamulla ottavat uuden bilirubiininäytteen niin nähdään miten valohoito on tehonnu.

Nyt mennään nukkumaan, huomenna taas sairaalalle poitsua kattomaan ja hoitelemaan :heart: Viedän omia vaatteita käyttöön niin on kotosempi olo ja poika enemmän "oman näkönen" kuin sairaalan koltuissa. Lypsin äsken maitoa muruselle: saalis 35ml :D Ihanaa, että maitokin nousi näin äkkiä. Ja imetysliivitkin mahtuu (toistaiseksi) päälle :) Kyllä tää äitiys on ihanaa... :heart: :heart: :heart:
 
Babygirl: Tuon tyylinen sen päätöksen pitäisikin olla. Nuo alkupäivät maksetaan tosiaan korkeampaa tukea... Ennen maksettiin pelkästään niitä alempia summia (sun mainitsema summa B ). Tuo uusi laki tuli voimaan vuoden 2007 alusta.

Vanamobar: Mulle sanottiin, että jos kipeät supistukset eivät laannu levossa tunnissa parissa tai pikemminkin yltyvät niin sitten heti näytille. On kuitenkin tärkeää, että pystytään estelemään ja antamaan keuhkoja kypsyttävää, siksi vielä herkemmin näytille, kuin jos olisi täydet viikot...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heltu:
Vanamobar: Mulle sanottiin, että jos kipeät supistukset eivät laannu levossa tunnissa parissa tai pikemminkin yltyvät niin sitten heti näytille. On kuitenkin tärkeää, että pystytään estelemään ja antamaan keuhkoja kypsyttävää, siksi vielä herkemmin näytille, kuin jos olisi täydet viikot...
Siis millä viikoilla synnytystä vielä estellään? Ei kai yli rv34 enää? Keuhkoja kypsyttäväähän ne kai antaa, mut oon käsittäny jostain aiemmista kirjoituksista, et rv34:n jälkeen ei enää estolääkitystä annettais... :/

 
Alkuperäinen kirjoittaja evaellen:
Siis millä viikoilla synnytystä vielä estellään? Ei kai yli rv34 enää? Keuhkoja kypsyttäväähän ne kai antaa, mut oon käsittäny jostain aiemmista kirjoituksista, et rv34:n jälkeen ei enää estolääkitystä annettais... :/
Tässä lienee sairaalakohtaisiakin eroja, meillä (k-hks) esteellään vielä 36+ viikollakin, mikäli mahkuja. Ei siis tuolla 36+ enää kovin aktiivisesti, mutta ainakin koitetaan.

 
Kylvetystuki: Meillä lojuu yksi sellainen kaapin perällä. Ainakin meillä on ollut täysin turha kapistus. Ensin lapset ovat liian pieniä tukeen ja sitten liian suuria. Lisäksi meillä tykätään polskutella ammeessa ja se ei onnistu kylvetystuen kanssa.
 
Heltu Kiitos, syykin miksi seurata ennen kuin liian myöhäistä. Mulla viikot siis 34+2.

Ja tosiaan, en saa nukuttua. Alkoi kutisemaan kädet ja käsivarret ja sääret ja kaikki ihan tolkuttomasti. Sekin vielä tähän muutenkin rauhattomaan oloon. Olin kuin kirppuinen koira tuolla sängyssä äsken. :kieh: :kieh:
 
huomenia :wave:

ihana söpönen pieni vauva kiinillä :heart: hyvä että kaikki alkaa sujumaan pikkuhiljaa, varmaan pääsee pieni kohta kotiinkin =) ja olet oikeassa kiin, äitiys on ihanaa :D

saimpas aika hyvin nukuttua vaikka vessassa juoksin 3 kertaa. vähän mansikkakeittoa vedin eilen :whistle: tänään pitäs vähän käydä kaupungilla, ostan vauvalle omat pumpulit ja vanupuikot yms. ja pitäs vissiin vaippojaki hommata varalle yks paketti. ei noi äpakkauksen omat kauaa kestä. pyykkäystä ja silitystäki olis vielä. onneks on vielä aikaa (hope so!) ja pennutki lähti ni on vähempi pyykkiä ja mekkalaa :kieh: tuntuu vaan että ton 2 veen uhma vähän niinkun yltyy |O tätä mä pelkäsinki, on pahimmillaan just sillo ku vauva syntyy :headwall:

suurperheen äityli oli kirjottanu niinku mun elämästä B) mä oon ihan samanlainen miestä kohtaan ja toivon et ne on vaan näitä hormonijuttuja, muuten toi kyllä lähtee kohta kävelemään :|

evaellen: kai sairaalakohtasta noi vaatteet, sillon ku mä olin -05 synnärillä, siellä oli pojille sinistä ja mintunvihreetä ja tytöille pinkkiä. nyt ku kaveri laitto kuvia synnäriltä ni niitten pojalla oli valkoset potkarit missä vaaleensiniset tereet. niin ja rinnassa luki isolla koks, aika rumat :x ja oma tutti kehotettiin ottamaan mukaan, ainaki täällä. eipä tuo paljon paina =) ne ei sairaalasta hirveen mielellään sitä anna, johtunee siitä et imetys pitää saada eka kunnolla käyntiin.

vanamoBr: joo toi veroprossa on törkee |O mun tulot muutenki ankeet ni sit sieltä lähtee vielä veroja iso köntti, ei pal naurata :/ pitää tänään käydä kysymässä et miten on, saako sen alemmas.
 
Onnea Kiin! Poika sitten aloitti meidän vauvasarjamme. Siinäpähän sitten aikanaan pähkitte, kumpana vuonna poika menee kouluun (ope minussa heräsi).

Mirtsu -81 En ole vielä synnärillä käynyt, tiistaina olemme menossa. Terkkari varoitteli karmeista kaakeleista...

Eilen oli neuvola. Oi-voi-sentään. Vauva on nyt istuksinut kohta kaksi viikkoa ja istuu edelleen. Ensi viikolla uudelleen neuvolaan ja jos silloinkin on pyllyllään, mennään polille käymään. Kai ne sitten koittaa kääntää. Hiukan kyllä nyt pelottaa. Muuten neuvolassa kaikki oli ok, joulukiloja oli tosin tullut huikeat 3 kahdessa viikossa, nolottaa. Nyt pitää olla tarkkana.
 
Huomenta! :wave:
Nyt ei ole kiva olo yhtään. Kolmas päivä lonkkakipu ja ala selkä kipu ja oksettaa koko ajan... Aamusta lähtien ollut maha tosi kipee ja supistelee... Ei ole yhtään mukavaa... neuvola olis tuossa 10.40 niin voi olla et sieltä pitää mennä viel käymään jossain jos olo ei helpota... aika tuskainen olo ollut koko aamun... Yritin vähän syödä jos helpottais mut ei sel helpota... Kädet ja jalat on niin turvoksissa... :(

Nyt vähän lepäämään... Olisko jotain keinoja mikä vois helpottaa??
 

Yhteistyössä