**Helmikuun Helmet** lokakuu

Mietin kun mulla eilen mitattiin ja se oli 28 cm, (on kyllä aika iso masukin) niin semmosta että piti ihan tarkastaa vanhoista neuvola korteista , mulla on on ollut eka raskaudessa 28cm viimessä neuvolassa 39+4 ja toisessa ja kolmanessa raskaudessa 38-39 viikoilla samat mitat :eek: , nyt on 26 vkolla! :whistle: Ihmetyttää vaan, kuin paljon teillä on ollu mitat?

Tarppa ja toukka 26+1
 
Vielä tuohon edelliseen palatakseni.. millanen pötkylä täältä oikein sitte syntyy??? :eek: Poikaa päkistelin vajaa 20 tuntia ja repesin tosi pahasti yli 32 tikkiä ommeltiin alapäähän vaikka paino vaan 3200g ja tytöt paino 3100 ja 3060g synnytykset kesti 8h ja 4h... eikä nekää ihan helpolla sieltä putkahtaneet :( Onko kohdunpohjan korkeudella yhteyttä vauvan kokoon? :whistle: Toivottavasti ei! :x
 
Tyttiliini
Cruella, meidän poika täytti 2 v toukokuussa ja on siis ihan just kaks ja puol :) Ja oikeassa olet, puheen kehitys on tietysti yksilöllistä. Meillä poika lähti kävelemään tukia pitkin 10 kk mutta uskaltautui kunnolla kävelemään ilman tukea vasta 1 v 2 kk. Mutta sitten se kävely olikin tosi sujuvaa, juoksi melkein saman tien. Puhe lähti sitten tosi takkuisesti ja hitaasti, 2 v neuvolassa oli vaan muutama hassu sana. Mutta siitä se sit lähti, ensin poika tossa kesällä käytti alkutavuja ja pari kuukautta sitten alko sitte tulla sanoja ihan hirveästi ja saman tien monen sanan lauseita. Ihan mieletön vauhti kyllä! Että en mä oikeastaan siitä puhumisesta enää huolissani ole. Sitä vaan säikähdin, ja siks aloin pohtia hapenpuutetta, kun päiväkodista sanottiin, että ne on vähän miettiny että onko pojalla kaikki ok kun se ei suostu leikkimään muiden kanssa, esim. rakentelemaan palikoilla, vaan vaeltelee omissa ajatuksissaan. Että jos sillä olis joku kehitysviivästymä. No tämä tietysti säikytti mut ihan totaalisesti. Itekin olin vähän miettiny, että onkohan sen leikit ihan ikätasoisia, kun se esim. saattaa latoa jotain pehmoeläimiä koriin ja takaisin pitkiä aikoja. No, meillä on ylimääräinen neuvola puheenkehityksen takia parin viikon päästä, saavat sitten siellä arvioida, onko syytä huoleen vai ei. Kieltämättä tuo puheen äkillinen nopea kehitys kyllä helpotti huolta!
 
Huomenia!
Odotettu 4D oli sitten eilen, oli kyllä ihana kokemus! Ja saatiin sitten se sukupuolikin selville, eli pikkuinen tyttö on meille tulossa :heart: Saatiin haaruksista kuvaa myös dvd:lle, joten kyllä se ihan selvä typykkä on ;) Painoarvio oli 770g ja kaikki oli rakenteellisesti oikein mallikkaasti. Lääkäri kehui tytön liikkeitä ym. ja oli ihanaa, kun hän näytti koko ajan niin hymyilevältä ja kädet oli leuan alla ikäänkuin naisellisessa poseerausasennossa :D

En ehtinyt vielä synnytyskertomuksiinne tarkemmin perehtyä, ajattelin lukea niitä sitten ajan kanssa.

Mulle ainakin eilenkin lääkäri sanoi, että kohdunpohjan korkeudella ei tässä vaiheessa oo mitään vaikutusta sikiön syntymäpainoon tms. Meidänkin vauvan paino oli nyt ihan keskitasoa viikkoihin nähden kun taas kohdunpohjan korkeus huitelee yläkäyrän yläpuolella... :whistle:

Mukavaa viikon jatkoa, mammat!

t. Piipi + typykkä 24+5
 
c81
Huomenia..
PIkainen kommentti.. Myös mie oon ihan ihan ihan koukussa facebookiin. Meien typerä ( ;) ) It osasto on estäny työkoneelta facebookiin pääsyn.. mutta iltaisin siellä tulee notkuttua.. :ashamed: Mies ei oikein ymmärrä..
 
Tarppa minä olen kanssa isomahainen odottaja ja hurjistuttaa jo, mihin se pilikku tänään käyrällä piirtyy sf-mitassa. Tarkastelin noita vanhoja neuvolakortteja..Mulla esim. tuo sf 28 cm ollu eka raskaudessa rv 30 ja tokassa rv29. Ja mitä tähän raskauteen tulee, ni viimeks se oli rv24+0 tasan 24cm..Ja tossa toka raskaudessa ollu ton 24cm vasta rv26 :whistle: . Suattaahan tuo mitta olla tänää taas iha hyvä :/ . Että kaipa se vaa on yksilöllistä. Mutta nyt kuitenki mulla näyttäs olevan viel isompi maha, ku tytöistä. Poikaa odotan ja istukka ekaa kertaa etuseinämässä. Liekkö vaikuttas noi niin paljon. Tarttee Helenalta kysästä.

Tietääkö joku, millanen on Theodore Bean rintareppu??? KOkemuksia kaipaan. Aikasemmin ollut Baby Björn ja oon ollu hirmu tyytyväinen..nyt vaa ois tollanen kaupan..


:heart: nelli&pulla 25+6
 
Vielä piti tulla..MIttasin ite sf-mitan just..mittaan aina ite samana päivänä, ku neuvola :D ..hölmöö juu, kuhan huvikseen. Mä sain kuiteski 28cm nyt. Että saapa nähdä, mite kauheesti heitti omat mittaukset :LOL: .
No, huvinsa kullakin... Ei mulla yhtää tylsää täällä ole! Se vaa on mun mielestä iha helppo iteki mittailla, toki siinä saattaa tulla heittoja..mut noin arvion saa.

Ja Piipille onnea tyttöuutisista :heart: :flower: !!!
 
c81
Hei, pikaisesti omaa napaa taas..
Puhuiko joku että pahoinvointi on tullut takaisin? On etonut tosi paljon eilis illasta asti.. mietin vaan onkohan mahapöpö iskenyt vai onko tää vaan raskaudesta johtuvaa. Ei ole vielä tarvinut käydä halaamassa posliinia, muttei se kaukana ole.. :/
( mie tunnen itteni tosi valittajaksi.. Sori.. )
 
Kiitos vaan vastanneille etenkin vinkeistä! =) Saa nyt sitten nähdä mikä se synnytystapa tulee olemaan. Kohta lähdetään neuvolaan ja kuullaan taas onko lantio leventyny yhtään, ainakaan viime käynnillä ei minkäänlaista muutosta ollut.
c81 mulla on tullut ainakin pahoinvointi takasin, aamuisin etoo ja muutaman kerran pitäny oksentaa.. enää ei närästä ihan niin usein, mutta sitten kun närästää se onkin jotain ihan hirveää! Ja lisää omalta osaltaan pahaa oloa. Mulla kun on toi hemoglobiinikin niin korkea, niin oikein tulvahtaa sellanen raudan maku suuhun, yöks :(
Noh, mutta myöhemmin neukkukuulumisia! :wave:
 
sf- mitasta Niinhän sitä sanotaan, ettei mitalla olis välttämättä yhteyttä vauvan kokoon, mutta kyllä mulla ainakin on ihan selkeä yhteys ollut. Ekassa huiteli yli käyrien, ja vauva painoi 4,4kg! Toka raskaudessa mitta oli laskettuna aikanakin vain 28cm, ja pikkuruinen painoi vain 3kg. Kaks viimeisintä on menneet aika lailla keskikäyrällä ja painaneet 3,6 ja 3,8kg.
Näiden perusteella ainakin seuraan omaa mittaani ja sen perusteella ennustan (ja pelkään - eka synnytys oli kyllä vaikee :( ) oman vauvani tulevaa kokoa. Mutta sekin lienee yksilöllistä, koska mitan ei sanota suoraan vastaavan vauvan kokoa :/
 
sf-mitasta lisää Mulla oli vkolla 22+5 sf-mitta 20 cm ja neuvolan täti meinas että oliko ultrassa olleet vauvan kokoon tyytyväisiä. Onko toi 20 cm muka jotenkin pieni? Kun edellisessä raskaudessa oli 22+3 mitta 20 cm eli ihan samoissa mennään. Nyt mua on tosin itseeninkin alkanut ihmetyttää toi kohdun koko kun ei se tunnu nousevan ollenkaan. Vatsa kyllä tuntuis olevan tossa ihan heti rintojen alla kun istun, mut kohtu ei olis kasvanut muka... en ymmärrä. Mut 8. päivä mennään Cacciatorelle 4 D ultraan ja siellä kai se sen kooonkin näkee sitten.

Piipi79
Näkyykö siellä ihan kasvojen muotokin hyvin. Niin että tietää keneltä vauva vois näyttää kun syntyy?? Voi ihme tätä nyky tekniikkaa. Ihanaa. Tuskin maltan odottaa!! Ja onnea tyttöuutisista tosiaan!!

Vanamo ja Viltsu 25+0
 
VanamoBr meillä ainakin viikolla 20 otetusta 4D kasvokuvasta voi päätellä, että on ihan tuon kuopuksen näkönen...siis mitä hän oli syntyessään =)

Ja mulla oli sf-mitta viikolla 22+0 19cm, eikä terkka siitä mitään sanonu.
Kakkosta odottaessa se oli 28cm synnyttää mennessä, kolmosta 29cm...eikä niihin koskaan sen kummemmin kukaan puuttunu =) esikoista odottassa oli 38cm...
 
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2185
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2511

Tuollaisia rattaita ja kaukalon lämpöpussia olen katellu. Mitä ootta mieltä. Musta nuo rattaat on paremman väriset mitä 07 mallistossa. Eikä Brio-rattaiksi pahan hintaiset
 
Heips

Neuvolassa käyty ja olin kyllä tosi tyytyväinen, että vihdoin tapasin tämän oikean tätsykän. Oli asiantunteva ja asiallinen. Kuunteli ja vastasi :) .
Paineet 122/75, hemoglobiini 146, pissa puhdas ja painoa vain 300g kahden viikon takaiseen käyntiin :eek: . Sf mitta oli 26.5cm..vähän siis vain heitti oma mitta. Kohtu todella pinkeä ja korkealla, tossa kylkiluissa kiinni. Vauva noin kilonen about. Raivotarjonnassa ja syke 135.
Neuvolaseurantaa nyt kahden viikon välein sekä äitipolikäynnit..selvii tiistaina onko sit 3vkon välein vai mite. Täältäpä vaa sit lähti ainut gyne pois, joten vissiin KYSiin joutuu..hohhoijaa..toivottavasti KELA tulee matkakustannuksissa jo vastaan, jos sinne joutuu. Edes ens viikon tiistain äitipolikäynnistä vielä mitään tietoa, koska lääkäriä ei ole..odottelen siis soittoa.
Mutta kaikki ok nyt, lepoa vaan.

 
Noniin, neukku täälläkin nyt ohi. Kaikki edelleen hyvin. hempat ja verenpaineet kuulemma erittäin hyvät, sykkeet pyöri siinä 148-153 ja kovasti kehuttiin taas vatsaa että ei pitäis olla supistusherkkä. Kuten ei olekaan. Painoa oli kyllä tullut ihan kiitettävästi taas, +700g/vko :(
Tuosta sf-mitasta näkyy olevan joka neuvolassa erilaista tietoa. Mulla on ollut rv18 -> 18cm, rv 22+3 -> 20cm ja nyt 26+2-> 25cm ja koko ajan kuulemma pikkasen yläkäyrillä. Kertaakaan ei oo maininnut vauvan koosta mitään. Keljuili vaan että närästääkö kun on vatsa niin korkealla :D
Sitten sellainen kysymys kun näitä hankintoja tässä tehdään.. tykkäisin kovasti yksivärisistä jutuista, esim. lakanoista ja pinniksen suojista, esimerkiksi tummanpunaisista. Onko kukaan nähnyt missään myytävän? En millään haluaisi niitä hempeitä juttuja, ei vaaleanpunaista eikä sinistä eikä mitään nallepuheja tms. En osaa itse ommellakaan :(
 
Kiitos kivoista tyttöonnitteluista! =)

VanamoB: kyllä 4D:llä ne kasvonpiirteet aika selvästi erottuu parhaimmillaan, meillä etuseinäistukka vähän "varjosti", joten ei ihan pysty sanoon, kumman näköinen olis. Mutta sen saa selvää, että isänsä pusuhuulet typykällä on =) Ja kiva pieni nöpönenä! Tekniikka on tosiaan ihmeellistä...

Onnea hyvistä neukkukuulumisista Nellille ja Sirukolle!
 
Pikasesti tässä ennenku lähetään koiran kanssa ja neidin muskariin.

Neuvolaterkkuja: Jotenkin meni kauheen vauhdilla tänään, oli vähän myöhässä j a mulla oli kiire töihin (pyysivät menemään aikasemmin mutta en pystyny ton neuvolan takia) niin tuntuu että jäi iteltä kysymättä/puhumatta osa mitä ois pitäny :/ No, ei onneks mitään vakavia juttuja, lähinnä tosta synnytyksestä että kuinka herkästi pääsen johki kokoarvioon kun neiti jäi jumiin niin se vähän pelottaa. Mutta ehtiihän tuon varmaan ensikerrallakin.
Nii, kaikki oli ok. syke oli 158 ja painoa oli tullu 544g/vko. Eli vajaa 5kg ekasta neuvolasta. Nyt sitten mitattiin toi sf-mittakin ja sano siinä kun mittas että 24cm. Nyt sitten kun neuvolakorttia katoin niin siinä lukeekin 22,5cm :eek: Että en sit tiiä kumpi oli oikein. Vertasin sitten neidin aikaseen ja sillon mulla oli pieni maha (sen on kaikki nyt sanonu että nyt on kyllä paljon suurempi kun sillon) niin kuitenkin sf ollu tässä vaiheessa 25.
Ens kerralla katotaankin sitten ne vasta-aineet verestä (-verinen kun oon) ja on lääkärineuvola.

Nyt sain sen kelan lapunkin, täytyy vaan kelasta hakea se mikä pitää työnantajalle viedä kun sitä tossa ei ollu. Täytyyki laskea paljonko on tulot noussu vuodesta 2005 jos ne sen sitte sen mukaan kattoo, paljon oon kyllä korotuksia saanu mutta näinköhän on 20%... Tuskin.

Mutta kaipa sitä pitäis mennä valmistautumaan tuonne ulos pimeään, ei kyllä yhtään kiinnostais!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
ja taas hävis pitkät pätkät tekstiä, voi kele sentään!! |O |O |O |O tää palsta on kyllä niin suolesta ton toimivuuden puolesta, vai sanotaanko toimimattomuuden :kieh:


PEESI!!!
T: eräs joka äsköstä viestiä lähetti aika monta kertaa |O
 
onnittelut Piipille tyttötiedosta! ja Nellille ja Sirukolle hyvistä neuvolakuulumisista!

Siruko muistaakseni Citymarket myy ainakin yksivärisiä lakanoita jne.

Tarppakohan se ihmetteli sf mittaa niin pakko oli kattoa ihan et mulla oli rv 29+2 sf mitta 28cm. Ja nyt oli 22cm ja rv 24+0.

Kirjottelin aamulla synnytystarinaani ja kaikennäköistä mutta kaikki hävis ja kyllä v...utti niin paljon et en jaksanu uudestaan kirjotella ja enkä edes ollu muistnu kopsaa sitä tekstiä. :headwall: :headwall:

Kelakin muisti vihdoin ja viimein ilmoittaa et äippäpakkaus tulee 2vkon kuluessa. Eihän täs ookkaan menny ku kuukausi vasta. :/


(.) alamaha on kipeä ja tukivyö ei auta yhtään. Mä en kohta pääse liikkeelle saatikka kantamaan tyttöä. Ja kukaan ei ota tosissaan kun sanon. V..utus on aika rankkaa kun vaan sattuu kokoajan. Lääkärikin päivystyksessä sano sillo et kohdun kasvukipuja mut voiko ne olla jatkuvasti ja näin kipeänä. :'( Meen nyt 14.11. nlalääkärille niin kokeilen siellä uudestaan sanoa tästä. Josko se tekis jotain tutkimuksia sen eteen! :'(
Flunssakin vielä jaksaa pauhata ja yskittää välillä niin et tuntuu et tukehtuu. Pissaa lorahtaa usein housuun kun kovasti joutuu rykimään. :ashamed:

Sorry tää valivallvali juttu ...

Nyt meen sohvalle ja neitin kans leikkiin.

Jepsu ja Marttipoju 25+1 :heart:
 
Ei anna avata ketjuja eikä vastata :kieh:

En uskaltanut lukea teidän synnytystarinoita :ashamed:
Olen melko kipuherkkä ihminen, välttelen esim. hammaslääkäriä viimeiseen asti. Äitini jo varovasti ehdotteli, että saahan sitä kuule sektion jos oikein kovasti pelottaa.. Mutta en ole vielä jaksanut jännittää synnytystä laisinkaan! Turhahan se on pelätä etukäteen jotain sellaista, mitä ei ole ennen kokenut, eikös? =)

Alaselkäkipu on alkanut vaivata iltaisin. Selkä kipeytyy töissä pesupaikalla (maha alkaa pikkaisen olla tiellä, joutuu kurottelemaan kaukaa). Tukivyöstä ei tunnu olevan apua.

Äitiyspakkaus tuli viikko sitten, mutta muita lappuja ei ole kelasta kuulunut :headwall:

25+3
 
zuku Mie tykkään nuista vaunuista :) Se vaaleanvihree kuosi olis tosi söötti :p

Halloweenia kaikille :kieh:
Miehen kanssa tehtiin kurpitsalyhdyt ja syötiin pipareita ja siideriä :D Laitettiin vähän serpentiiniä, ilmapalloja ja muuta Halloween koristetta. Pihalle pistettiin ulkoroihut palamaan ja vietiin haudoille kynttilät. Perinteiset Halloween- touhut meillä :) Lauantaina mennään miun äitille syömään samoissa merkeissä.

My on monta päivää potkinu kauheesti :D Navan viereen oikeelle tyrkkii niin, että näkyy päällepäin :eek: Alavatsalla naputtelee hentosemmin. Huomenna olis neuvola. Taidan joutua sinne sairaalalle käyrälle :/ Sokerit on ollu 5.8-6.2 aterian jälkeen... Kattoo mitä se on aamulla terkan mittaamana.
Töitten jälkeen lähetään ajamaan Helsinkiin Dimmun konserttiin !!!
:wave: :flower: B) *jippii*

Kiin ja My 26+2
 

Yhteistyössä