**Helmikuun Helmet** marraskuu

Ultrista, täällä niitä on joka kerta neuvolassa. (tällä alueella aika monella paikkakunnalla kuulemma neuvolassa joka kerta ultrataan) Siis myös lääkärineuvoloissa jne.

Kohdunsuusta, mitä se tarkottaa, ku viimeks lääkärineuvolassa (joskus 20 vkolla) kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni, mutta nyt se oli pehmeä ja kiinni? Mitä toi pehmeä tarkottaa? Onko synnytys jo lähestymässä. :LOL: vai onkse ihan normaalia, että vkolla 29 alkaa paikat jo pehmenee...!? Ottaa niistäki selvää...

Täällä edelleen masismieli päällä... Ei jaksa tehä mitään, vaikka paljo ois tekemistä... Ja ku ei jaksa tehä mitään, nii on tosi tylsää ja itkettää vaan koko ajan jne. Ärh! Mut eiköhän tää tästä...

siruko tais sanoa, että vauva kukkuu öisin ja on päivisin ihan vaiti. Meillä sama juttu! Ja sit ei saa itekään oikeen nukuttua, ku toinen riehuu ihan tosissaan. Nykyään oikeesti tuntuu, että se tulee kohta ton mahanahkan läpi ulos ja joskus jopa tunnen kädellä sen takapuolen, ku se yrittää työntää sitä tohon kylkeen.
 
Pehmeä ja kiinni tarkoittaa oman käsityksen mukaan sitä että kohdun suu ei ole enää sillanen napakka! Eli ei synnytys ole käynnistynyt mutta joku on vaikuttanut jo siihen että sulla on se pehmennyt.

En ole asiantuntija. Ja varmaan ymmärtänyt asian väärin... kuinka paljon sulla on kaulaa jäljellä.

Siis kunhan kaulaa on ja se on kiinni ei ole hätää.

Ja eilen juuri kuulin että tutullani oli ollut 2 cm auki ja olivat kaikki sanoneet että etuajassa tulee syntymään SILTI oli mennyt yliajalle viikon melkein kaksi. Ja hänellä oli koko loppuraskauden supistellut säännöllisesti. Se vaan on niin monimutkaista koko ihmisen elimistö että vaikka sitä kuinka yrittää ymmärtää ei siitä mitään ikinä varmaksi voi sanoa...
 
uudelleensynnyttäjillä paikat alkaa pehmenemään aika ajoissa ja se on ihan normaalia. mistään ennenaikaisen synnytyksen vaarasta se ei oo merkki =)

tyttiliini: net.anttila johti harhaan B) me asutaan täällä maalla ni en tiiä onko täällä anttiloissa noita harsoja. kysympä sieltäki ku käydään sunnuntaina =) ja lansinoh on se tissirasva ;)
 
Sen rasvan nimeä jota nänneihin laitetaan jos kipeät en muista mutta lampaanvillarasvaks sitä moni sanoo. Se haisee munkin mielestä ihan lampaanvillalle. :x

harsoja myydään ainakin prismassa mutta muistelisin et aika karmeita hintoja siellä oli.

Tänne on avattu uusi "vauvaliike". Aivan ihania tuotteita. Oi kun olis miljonääri niin ostaisin vaikka ja mitä sieltä. 140 euroa makso sellanen sitterikiikku, jossa kiikku menee 6 eri nopeutta ja sitä voi kuunnella luonnon ääniä, mm veden lorinaa jne.

Meitsi osti vauvalle oman pienen tuttipullon. Mies hieman mun villiyttä rajoitteli tänään kun olisin voinu ostaa vaikka koko vauvantarvike hyllykön. :LOL: vaippoja, tutteja tuttinauhoineen jne olisin halunnu mut kuulemma kerkeää vielä. :ashamed: pitää lähteä yksinään kauppaan ettei toinen häiriköi mun ajatuksiani ja suunnitelmiani.
Mies on jotenkin todella tarkka nyt mitä pojalle ostetaan. Itte valitsi toppahaalarinkin. Sisko anto muuten pojulle sellaisen jussipaita kuosisen bodyn. oli aika hellyyttävä. :)

Peurakolarissa olleelle (en muista nickiä) :hug: kamalia nuo kolarit.
Onneks kuitenkaan ei käyny mitään pahempaa. Veljet on jo kans ihan ok toipunu kolarista ja oon todella kiitollinen että kaikki säily hengissä.

Napsuh toi kohdunkaula pehmenee kyllä kun synnytys lähestyy. Mulla alkoi pehmenemään kohdunkaula tyttöä odotellessa joskus rv 23-24 ja synnytin 42+1. Sekin menee niin yksilöllisesti kaikilla. Tuskin kuitenkaan mitään hätiä jos lääkäri ei siitä erikseen oo maininnu.

Tulipas taas tekstiä...

Jepsu ja Martti 29+3 :heart:
 


niisku-neiti: joissain neuvoloissa on ultrat ja useemmin tsekkaillaan vauvaa. ja mullahan ei ole enää minkään näköstä ultraa vaan pelkillä neuvolakäynneillä porskutellaan :/ viime arvio oli tosiaan siellä rakenteessa ja that's it. et jollain menee vielä huonommin kun sulla :whistle: ;) [/quote]

Kyllä mulla sitten menee vielä huonommin, meillä kun viimeksi on vauva nähty nt-ultrassa. Muutakun täällä ei tarjota ja ei ole tullut mentyä yksityiselle.


jaahas, ei lainaus onnistunut ihan tarkoituksenmukaisesti... Yllä siis lainattu teksti ja mun vastaus siihen.


Pikasesti tässä omaa napaa vaan... Oli "kiva" tulla tänään kotiin töistä, neiti totes tossa pihalla että mikä piipittää. Mä oli vaan et ei mikään (ite kun en mitään kuullu), no oven kun avasin niin koira tulee vinkuen vastaan ja häkävarotin huutaa!!! Ei sitä häkää varmaan kauheesti täällä ollut (mies lämmitti ennenkun töihin lähti puolenpäivän aikaan) koska koira oli kunnossa, on vaan tuo piipittäminen varmaan ottanut raukan korviin :(
Jatkettiin sitten ulkoilulla että sain talon tuuletettua. Että kyllä on hyvä vekotin tuo varotin!

Mutta täytyy palata paremmalla ajalla!
 
Paino oli pysyny samoissa kun 2 viikkoa sitten :) *hyvähyvä*
Verenpaine ok, 122/64.
Pissassa prot ½+ ja ketoaineet + :/ Vien pissanäytteen siis ens viikolla.
Vauvan sydänäänet 123-148. Potkiskeli taas vaihteeksi dopleria ja ajeli karkuun sen alta :D
Sf-mitta 31cm.
My on rt:ssa "viistossa" eli jotenkin poikittain vaikka pää alhaalla :eek: On silläkin asennot...
Sokeri oli taas ihan viturallaan :kieh: 8.7 oli reilu 1h aterian jälkeen. Terkka sano, ettei merkkaa sitä, kun ei ollu 1,5h menny aamupalasta. Mittasin sit ite tasan 1,5h aterian jälkeen niin oli silti 7.6 :/ Join aamulla sokerista Jaffaa ja söin persikkaviilin, olisko niistä päässy nousemaan :whistle:

Hirvee närästys ollu koko iltapäivän :x Kipu alko kun olin kirjastolla lukemassa. Piti kesken kotimatkan poiketa apteekissa, kun rupes koskemaan niin kovasti :'( Ostin sit Rennietä ja Pepsidiä (joo, tiedän, ei sais ottaa raskauden aikana, ampukaa huono äiti :p ) ja lopulta helpotti viiden rennien ja yhden pepsidin oton jälkeen. Nyt taas alko korventamaan :kieh: otin kaks Rennietä ja tuntuu, että alkaa helpottamaan. Viime yönä jouduin nukkumaan istuallani tyynypino selän takana, kun närästi niin pirusti :( Mikään lääke ei auttanu, ei kansankonstit. Oksensinkin ennen nukkumaanmenoa, mutta seki helpotti vaan hetken.
Tää on ihan kauheeta, kun tää on niin kovaa aina, että tuntuu koko rinnan, selän, leuan ja kaulan alueella :'( Miulla ei oo koskaan mitään lievää närästystä, aina sattuu ihan täysillä ja alkaa yhtäkkiä.

Ihanaa kun on viikonloppu. Saa nukkua oikein pitkään :heart:
 
mulle toi närästys on vieras juttu, kerran sitä epäilin. Nyt mulla on ollut monena aamuna mahakipeä ja tänään rupesin miettimään että oisko närästystä. Tuntuu että koko maha olis kipeä mutta kun tarkemmin tutkailee niin on tosta ylävatsasta, ihan tosta kohdun yläreunasta että voisko se olla närästystä?
 
Kiitti tosta kohdunkaulan/suun pehmeys vastauksista! :) Kohdunkaulaa oli kuitenki 3cm jälellä, eli saman verran ku viimeks. Aattelinki, että eikai se mitään vakavampaa voi olla, ku ei lääkärikään siitä mitään sen kummempaa maininnut. Kai se keho vaan valmistautuu nyt kaikin puolin tulevaan koitokseen, vaikkei se koitos ois vielä lähimaillakaan. :)
 
Huomenna alkaa jo JOULUKUU! :eek: Mulle iski kauhee "pesimisvimma" tänään, nyt on vauvan sänky kasattu ja hoitopöydän laatikoissa odottaa vaatteet valmiina :whistle: Saunankin pesin oikein seinät ja kaikki :eek: :eek: Nyt selkä ja lonkat huutaa APUA!! :headwall: :headwall: Supisteleekin ihan kivasti :ashamed: mutta kun ei voinut olla tekemättäkään..

Tarppa ja toukka 30+3

Pikkusisko kävi tänään rakenneultrassa..toukka saa serkun huhtikuussa :heart: :heart:
 
Vinja Närästys sattuu enemmän tuossa rintalasta takana ja on sellasta puristavaa, ei nipistävää kipua. Ole onnellinen, ettei siulla ole ollut :ashamed: Kova närästys on helvetillistä ja tilalle ottaisin vaikka menkkakivut, kun niihin sentään on kunnon lääkkeet |O
Onko siulla ollu verenpaine koholla? Tai proteiinia pissassa? Päänsärkyä? Tuo ylämahakipu on meinaan yksi pre-eklampsian oire :/ Älä nyt saa mitään panikointia, varmistelen vaan :ashamed:
 
Meillä kävi äksidentti tänään illalla :'(
En jaksa pidemmästi kertoa, mutta lyhyesti...käänsin selkäni minuutiksi, niin 4v kuopus sai yökkärin paidanhelman palamaan pöydällä olleesta kynttilästä...paidan selkämys paloi poroksi, mutta ONNEKSI isommilta palovamoilta vältyttiin :snotty:
Täällä on lievästi sanottuna pienoinen savunkatku... :'( :'( :'(

Kyllä säikäytti...meillä ei polteta hetkeen kynttilöitä...



Jahvetti 31+1
 
Cruella, täällä Tampereen ja Jyväskylän välissä ollaan niin kilttejä että ultria on joka lähtöön :D Kuulemma naapurikunnasta, joka on vielä eri läänissäkin, tullaan tänne kyselemään että eikö me voitas käydä täällä... muuten käy, mutta oman kunnan pitää kustantaa ja sen voi arvata suostuuko...

Jahvetti, onneks ei pahemmin käynyt :hug:
Alkaa jo valmiiks pelottaa että missä kaikissa paikoissa lapsi voi täällä meillä satuttaa itsensä, kun ei sitä osaa vielä edes kuvitella... mutta ehkä elämä opettaa :whistle:

Pääsin vasta tossa puolituntia sitten katsastamaan äippäpakkauksen omin kätösin... Ajattelin että no oonhan mä ne netissä nähnyt, mutta kyllä se vaan pisti hymyilemään kun sai hiplata niitä uuden uutukaisia pikku asuja :)

Vieläkin möksätään täällä, kun en jaksa hieroskella mitään sovintoa asiasta mistä en ees ymmärrä että mikä meininki... ei niin kun edelleenkään hajua että mistä se kenkä puristaa... Kyllä mä ton pakkauksen merkitsevästi avasin tossa olohuoneen lattialla, että tuleva isä on edes jotenkin mukana siinä, ettei siitäkin tule jälkeenpäin sanomista että avasin ja selasin itsekkäästi yksin koko paketin |O
 
Kauheesti taas tekstiä. Kaikkea en valitettavasti jaksa lukea. Pitää ens viikolla kotona ollessa lueskella tarkemmin niin voi kommentoidakin jotain.

Jaa vauvalle mukaan sairaalaan. Body, puoli/kokopotkuhousut, päällyshousut(golleget) tai jotakin ja päällispaita, villavaatetta jos löytyy ja toppapuku, tumput, pipo... Näillä luulen että pärjää tietysti säävarauksella. Esikoinen kun syntyi 1.2.2001 niin yön aikana pakkanen laski 20 astetta. Oli aamulla -28 C , siinä olikin kiva sit miettiä et mikähän keli on kun kotiin päästään ja pakkaset jatkui kolmisen viikkoa suht kovina. Maaliskuun puolelle meni ennen kuin ulos päästiin vaunuilla ekan kerran kun pakkasta oli niin pirusti. Ja asuttiin Espoossa silloinkin. Et vaatetta mukaan pikkuiselle.

Mä pakkasin himaan valmiiks ja mies otti silloin mukaansa kun tuli hakemaan kotiin. En pitänyt sairaalassa niitä mukana.
 
Ultrasta, niin tosi paljon ottaa päähän täällä Kuopiossakin, kun on niin vähän ultria tai siis kaksi vain.
Järvenpäässä kun asuin, niin ultraan pääsi joka neuvola käynnillä.
Pientä eriarvoisuutta on kyllä Suomen neuvolatoiminnoissa havaittavissa :kieh:
Kamalia nuo kolarit :/ Itse en ole kuukauteen uskaltanut enää ajaa autolla, kun pelkään niin vauvan takia.
Kamala tapaus Jahvetillakin.... meilläkin on kynttilät olleet sen jälkeen korkealla, kun suklaarasian kansi oli liian lähellä kynttilää ja syttyi koko rasia sitten palamaan ja pöytäliinakin viime jouluna.
 
Moikka

Kauheesti tekstiä, kun ei reiluun vrk:een ole käynyt..voivoi, tää lahopää ei sit kommentoi kauheesti taaskaan, kun ei muista :ashamed: .

Tarppa kerrohan onnittelut minulta siskolles =) . Mä olin jotenki siinä uskossa, että toukokuussa ois ollu hänen la.. Kai se tuo herra M.P. valaisi hiukan pieleen. Mut hyvä ku siel asiat kunnossa.

Kiin mahoton oli toi sun tavaralista, ja päässä ku kuvittelee lastenhuoneen, ni nätti varmasti.
Mä en jaksa tota roinaa yhtää ylimäärästä. Just saan tungettuu pinniksen, hoitopöydän ja vaatteet johonki väliin..Mut eipä tää kolmas nii tarttekkaan, siis noiden vaunujen kaukaloiden ym tuollaisen lisäksi muuta..täältä kyllä löytyy |O .

Jahvetti voi teitä, kyllä on huonoa onnea teillä! Onneks ei sattunu pahemmin. Äitillä oli muute tuikkukipoissa niitä led-tuikkuja ja ne näyttää iha oikeilta!

(.) Neuvolakuulumisia:
- Paineet 117/77
- pissa puhdas
- painoa +719g/vko, ei kuulemma ole liikaa :eek:
- syke 136, rt:ssa ja pää kiinnittynyt alas. No eipä tuo ole tosiaan liikkunut, edes kylkeä vaihtanut, kuten taisin aikasemminkin sanoa
- sf-mitta 30, nätisti ja tasaisesti kuulemma käyrä menee
- turvotus +
Labroissa kävin, ottivat pilirubiinit, sappiarvot, maksaarvot ja mitä lie, maanantaina sano soittavansa muut paitsi sappiarvot.
Mua siis kutiaa käsiä, jalkoja ja mahaa, siks noi poissuljetaan..en kyl usko, että mitää on.
Viimenen lääkäri ois 19.12, taitaa olla sillo 32+6 viikot.. Ja joudun edelleen sille alkkistohtorille, vaikka kirjotti mun papereihin jo aikasemmin, ettei tartte sille mennä, ***kele :kieh: :kieh: .
Eikä muute antanu neuvolakäyntiä tähän väliin, vaik sano viimeks, että seurataan 1-2vkon välein neuvolassa :eek: .. Eipähän tuo muutenkaa muistanu perhetaustoja tmv..ärsytti. Tytöt oli mukana, ni iha paras oli ku meni mun pissaa tarkistaa, ni taputti nuorimmaisen tytötn tukkaa ja sano, että tämäkö se on se sun harakanperse :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: . Mitä helvataaaaa???? Molemmat neidit ja mä kans, oltiin iha monttu auki, että mitä se siinä kiroilee ja sanoo tuollain!!!? Ku tää nuorempi on ollu aikasemmin mukana ja sen tukkaa on sanottu harakanpelätiks, sanoo itekki, ku on luonnonkihara..ai että mua suututti :kieh: .

Nyt on tytöt mummolassa ja vapaa vkl edessä. Isäntä juuruttaa persettään tuossa tietsikalla, ärsyttää |O . Ite katoin Ace Venturan ja sain hyvät naurut..teki kyl hyvää nauraa kunnolla :) . Huomen toi isäntä menee töihin, onneks vaa 10-14.. Mä saatan saada vieraaks mun serkun ja hänen 3kk:n ikäsen pojun, ihanaaaaaa..ootan iha älysti, mut tulo viel epävarmaa. Ois meillä kahdenkeskistäkin "ohjelmaa" huomenna, mut palaan asiaan sit.. ;) :whistle: . Nyt ärsyttää toi juurruttaminen tuol..ysiltä oltii kotona, siitä asti istunu koneella..argh!

:heart: nelli&pulla 30+1
 

Yhteistyössä