HELMIKUUN HELMET 2013 *syyskuu*

Kiva, kun linkitätte blogejanne, pitääkin käydä vilkuilemassa.

Vauvavakuutusta pohdittiin hetki miehen kanssa, mutta päädyttiin olemaan ilman. Tosiaan sillä vakuutusrahalla käy aika monta kertaa yksityiselläkin tohtorissa, jos nyt jostain syystä ei kunnalliselle pääse. Kyllä mulla on ihan hyvä luotto kunnalliseen hoitoon (vaikka enimmäkseen käytetäänkin työ(opiskelijaterveyden hoidon palveluita).

Sen sijaan mietittiin, että pitäisikö miehelle ottaa henkivakuutus (sellaista ei ole meiltä vaadittu asuntolainan oton yhteydessä), kun hän kuitenkin tienaa kolme kertaa enemmän kuin minä (ja vieläkin enemmän jatkossa, kun jään kotiin). Tapaturmavakuutuksessa on pieni henkivakuutuskorvaus (olisko jotain 5000 euroa, jolla maksaisi hautajaiset). Toisaalta kumpikin ollaan töissä, niin kuoleman sattuessa kuitenkin saisi työntekijäin ryhmähenkivakuutuksesta n. 15 000 plus 7000 lapsikorotusta ja vielä +50% jos kuolema on tapaturmainen. Niillä elisi jo hetken eteenpäin, minäkin eikä tarvitsisi kotia ihan heti myydä pilkkahintaan. Joten ei otettu sitten erikseen sitäkään. Minä en taida edes saada vakuutuksia, kun olen sairastanut masennusta (tai en tiedä, miten pitkään pitää olla "terve", että saa, ei kai siinä nyt loppuelämäkseen pannaan joudu...)

Hampaista ja ikenistä, oksentelun vuoksi harjaaminen ja lankaaminen on jäänyt vähemmälle, vaikka tähän saakka olen kohtuuhyvin hampaitani hoitanut. Verta siis tulee senkin takia langatessa, kun sitä niin harvoin tekee. Viimeksi hoitajalta kysyin, että miksi minulla on nyt aikuisena ollut reikiä, kun lapsena/nuorena ei ollut ikinä. Itse epäilen, että yksi syy on napostelu (syön varmasti useammin kuin nuorena), mutta hoitsu sanoi, et yksi syy on myös se, että viisurit ovat tiivistäneet rivistöäni niin, että niiden välien hoitaminen vaan on vaikeampaa kuin nuorempana.

Ihana tuo Äiti maan kuopus. :heart:

P-L
 
Noista muista vakuutuksista tuli mieleeni, että työpaikka vakuuttaa minut tapaturmien varalta työ- ja vapaa-ajalla, mutten kyllä tiedä onko vakuutus voimassa äitiyslomalla tai hoitovapaalla...
Äitiyslomalla ehkä, mutta varmaankaan ei hoitovapaalla.
Tätä asiaa täytynee tutkia.

Henkivakuutus ja matkavakuutus löytyy minulta ja mieheltä. Lisäksi on sitten vakuutettuna koti, autot ja koirilla pienet henkivakuutuksen sen vuoksi, että niille saatiin vastuuvakuutukset. Ja vastuuvakuutukset tarvittiin, sillä asumme vilkkaasti liikennöidyn tien varrella, jossa on mahdollista, että koirat paukkaavat tielle ja jonkun kallis mersu ruttaantuu... Sen lisäksi, että menettäisi sen koiran siinä ei ehkä olisi erityisen mieltäylentävää maksaa vastapuolen kuluja..

Tapaturmavakuutuksen minäkin uskon lapselle ottavani. Vauva/lapsivakuutusta vielä pitää miettiä.

Ja tosiaan se blogin linkki löytyykin jo edellisestä viestistä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
Vauvavakuutusta ei mekään aiota ottaa, on todellakin hintava, ja sillä pääsee jo jonkusen kertaa yksityiselläkin käymään jos tarvetta. Kuitenkin luotan myös kunnalliseen terv.hoitoon, varsinkin kun kyse pienestä lapsesta.

Vatsan koskeminen mun vatsaa on hipelöineet lähinnä sisko, äiti, anoppi ja miehen sisko, se ei haittaa. Muutama työkaverikin masua ihaillu ja silitelly, tuntuu se vähän oudolta, mutta jotenkin musta kuuluu tähän asiaan. Yleensä ilosta ja ihastuksesta ne ihmiset sitä vattaa hiplailee! :)

Verta vuotavat ikenet on täällä erittäin tuttu juttu myös! Tuntuu ällöttävältä kun koko suu veressä ja veri maistuu viel pitkään jälkeenpäinkin suusssa harjauksen ja lankauksen jälkeen, yöks! Mulla on aika suuhygienistille lokakuun lopussa, täällä odottavat äidit pääsee jotenki jonon ohi mun käsittääkseni. Enpäs ookaan käyny hampilääkärillä ku viimeks 8 vuotta sitten, kammo jääny useamman vuoden oikomishoidoista yms, ikinä ei oo kyllä reikiä ollut.

(.) Valvoin koko aamuyön SI-nivelen kipujen takia, niitä ollu aikasemminki, mut nyt pahentunu. Pitäis vissiin töissä vähän hiljentää tahtia...:whistle: Torstaihin asti sain saikkua ja käskyn levätä. Että näin. Mut piristykseksi varasin heti huomiselle aamupäivälle kampaajan, eiks seki oo eräänlaista lepoa? :D
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista kaikille niitä saaneille! :heart:

Vakuutuksesta sitä tuli mietittyä, mutta taitaa jäädä tekemättä... jos kuluja tulee niin maksetaan sitten. En jaksa mitään ylimääräisiä juttuja, varmasti ihan hyvä se vakuutus olisi, mutta tällä hetkellä ei vaan inspiroi. Voihan se mieli muuttuakin. :)
Noin muuten meillä on kotivakuutus tietysti ja itselläni on henki- ja sairaskuluvakuutus - matkavakuutus on voimassa koko ajan MasterCardin ansiosta.

Bola-korun tilasin Bebesiltä ja maksoi muistaakseni pari kymppiä. Mä kyllä tykkään, se on kaunis ja vatsaan osuessaan kuuluu vaimea, ihana helinä. :) Tässä korussa oli ainakin sellainen nahkainen, pitkä naru, joka varmasti kestää senkin, kun lapsi siitä nappaa kiinni. :)

Verevät ikenet ja limakalvot on täälläkin - hampaita harjatessa tulee melkolailla päivittäin verta, vaikka harjaus on samanlaista kuin aina ennenkin eikä harjakaan ole erilainen. Lisäksi nenässä on limakalvot todella verevät ja KUIVAT - vaikka olenkin hieman tukkoinen nyt niin limakalvot on kuivat ja niistäessä tuloo verta. Grr. :D

Vatsan koskettelu ei mua ärsytä, kun ei sitä ole tuntemattomat niinkään tulossa hipelöimään - lähipiiri lähinnä vain. Ja toistaiseksi se on ihan kivaa, sanon kyllä sitten, jos menee hermot. :D Viime viikolla yksi asiakaskin taputteli mahaa ja toivoi kovasti itsekin tulevansa pian mummoksi. :D

Itseinho on välillä täälläkin kylässä - joskus sitä tuntee olevansa sellainen valtamerialus ja kunnon kömpelys eikä yhtään huvita katsoa itteään peilistä. Onneksi ne olot menevät kyllä ohitse pian, mutta todellisia ovat ja aiheuttavat itkua sekä hammasten kiristystä. :(

(.) Tuli käytyä reissu JKL-TRE-Nokia-TRE-JKL viikonloppuna. Oli aivan huippureissu, näki ystäviä ja tulipa muutama uusi tuttukin. Väsymys on kova heti reissun jälkeen, mutta eiköhän se tästä tokkeennu. :) Oli niin ihanaa käydä pikkuveljeäkin moikkaamassa JKL:ssä, nähty edellisen kerran varmaan puoltoista kuukautta sitten. Mieskin tuli matkassa ja käytiin kolmestaan Amarillossa syömässä. Nam. :D Torstaina laajennan palveluitani lastenvahtihommiin, serkkutyttö pyysi hoitamaan 4v kaksosiaan (tyttö ja poika), kun on opiskelemassa itse ja miehensä töissä. Serkun esikoinen onkin eskarissa ja eiköhän sitä esikkoakin tule siinä samalla nähtyä. :)
Viime yönä oli kunnon potkumaraton masussa melkolailla heti, kun olin nukahtamassa. Varmaan muutaman minuutin ajan tuli potkua tasaiseen tahtiin. :heart:

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 19+4
 
Terveiset hammaslääkäristä... no johan oli. Joutui lapsetkin pistämään oven ulkopuolelle, kun oli kuulemma niin kauhean näköistä. No joo, oli se sen tuntuistakin :LOL: tietävätpähän miten käy, jos hoitaa hampaansa huonosti... Oli sitten niin paljon hammaskiveä kertynyt, että joulukuun alussa otetaan kuulemma uusiksi. Ja sitten pitää varata hammastarkastusaika ja röntgen. Jonot on kuulemma yli puoli vuotta, että voin huoletta varailla jo... hienoa. Mutta reikiä meinasi, ettei kyllä ole, ettei siitä ole kyse. Sanoi, että hammaskiveä on ollut jo ennen raskautta, mutta kun menin lopettamaan sen tupakoinnin, niin verisuonetpa ei enää supistu vaan laajenee ja kun ne muutenkin raskaanaollessa voivat olla arat nuo limakalvot, niin että... mutta nyt onpi suu puhdas ja mieli kirkas :)

Viivi
 
Ilmoittaudun =)

En ole paljon ehtinyt / jaksanut kirjoitella. Niin kamalasti tulee juttua ettei meinaa perässä pysyä.

vakuutuksesta olitte jutellet, meillä on esikolla, ja pitäisi nyt hakea tälle tulokkaallekkin.

hampaista Mä oon kans käynyt tarkastuksessa ja kaks paikkaa vaihdettiin ja hammaskivet putsattiin. Sen jälkeen ei ikenetkään ole onneksi juuri vuotaneet.

Bolakoru löytyy ja pitäis ottaa käyttöön taas.

Vielä olis viikko rakenneultraan. Onneks on aamulla heti ennen ysiä ni ei tartte niin pitkään jännitellä ;)

Napsis ja pikkutyyppi 18+6 <3
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Hellou.

Ollu sen verran kiirettä että ei oo kerenny täällä piipahtaa. Pitää tosiaan saada puolessa vuodessa vuoden opintopisteet kasaan jotta saa koulun vaihtohakemuksen tehtyä. Oon ollu pari ekaa vuotta sen verran laiska ettei oo ihan normi tahtiin pisteet kertyny :D

Laitoin meidän potilasasiamiehelle ilmoitusta siitä viime neuvolasta ja sain ihan ehkäisevän terveydenhuollon tulosyksikköjohtajalta vastauksen ja pahoittelun tapahtuneesta. Olivat keskustelleet kyseisen tädin kanssa siitä miten asiakaspalvelu tulee hoitaa.

Massun kasvua en osaa sanoa kun on tota massua jo valmiiks :D selkä kipeytyy todella helposti ja pitkään istuminen on työlästä. Meillä vielä pidetään jotkin oppitunnit yhteen niin se 2* 45min istuminen on työn ja tuskan takana. Häntäluu kipeytyy myös ja kun on 90min istunu, ei meinaa päästä ylös.

Hammaslääkäristä
: pitäs varata aika tarkastukseen ja voisivat samalla katsoo noi viisureiden tilanteet. Mulla ne kasvaa tonne poskeen päivä ja ovat aikaajoin aika kipiät. Tuntuu myös et on hankala pitää puhtaina.

Lemmuli ja mörriäinen 18+2
 
Rakenneultra takana ja neidillä kaikki hyvin. Oli todella, todella tarkka erikoislääkäri ja syynäsi kaikki rutiinijutut ja vielä kaikkea muutakin. Tunnin kesti ultra ja kaiken kaikkiaan 1h 10min meni aikaa. Nyt voinee olla hyvillä mielin taas vähän aikaa vaikka istukka on kohdunsuun edessä ja sitä seuraillaan rv 31 taas seuraavan kerran. Ei se sieltä tule kuulemma nousemaan, kun kasvaa sekä etu- että takaseinässä, mutta eipä se itsellään haittaa, kun sektio kuitenkin edessä (3 jo takana).

Maarit ja Hattivatti puoliväli ohitettuna :) 20+1
 
Maarit: onnea hyvistä ultrakuulumisista. Täällä vielä viikon verran piinailua...

Toistan vielä kysymyksen, johon kukaan ei nähdäkseni ole huomannut vielä vastata. Eli: tekeekö rakenneultran kätilö vai lääkäri? Vaihtelee ehkä paikkakunnittainkin (?), mutta jos joku tietää Helsingin, ja tarkemmin ottaen NKLn tilanteesta, niin mielelläni kuulisin.

Vauvavakuutusta ei ole ajateltu ottaa.

Hammaslääkäriin pitäisi todellakin varata aika! Ikenet ei kyllä vuoda verta, mutta johtunee hammaslankatouhujen totaalisesta laiminlyömisestä...:(

Risteily oli vallan onnistunut! Tukholmassa oli ihana ilma ja nähtiin pari hyvää näyttelyä ja syötiin herkkuruokia. Nukuin laivalla myös tukki, mikä oli tervetullutta vaihtelua kotiolojen katkonaisiin uniin. Mä nukun kyllä aina hyvin kaikissa keikkuvissa sängyissä (junat ja laivat), mikä lie heijaste kohdunaikaisista ajoista.

Neiti81: toivottavasti tunnelmat jo tasoittuneet! Kuulostaa kyllä aika hektiseltä elämältä remppoineen kaikkineen. Toivottavasti ehdit jossain vaiheessa jo vähän relaamaankin. Meillä kotityöt jaetaan jotenkuten tasan, mutta olen kyllä sanonut, että aion laittaa työt paperille ja siitä voidaan sitten raksia velvollisuudet puoliksi, koska käytännössä jotkut hommat lankeavat poikkeuksetta minulle ja nyt kun on töissäkin kiireitä, huomaan, että ärsytys nousee nopeasti epätasaisesta työnjaosta. Käytännössä jako ei kyllä ole hirveän helppo, koska mies ei ole missään määrin nikkari (ja kohtahan me tosiaan muutetaan sinne omakotitaloon...: /), itse ole paljon kätevämpi käsistäni, mutta en silti halua olla vastuussa liiasta. Ja onneksi suurin osa askareista hoituu kuitenkin tumpelommankin toimesta, esim. siivous, kaupassakäynti, ja pyykit, ehkä... (vaatteet rutussa kuivumassa on kyllä valitettavan tuttu näky...).

Mukavaa päivää!

Tuuliannaliina ja rakas 18+3
 
Huomenia!

Pitkästä aikaa minäkin saan jotain tänne rustattua. Samalla tässä kuuntelen luentoa netin kautta ja aiheena on ihanat lakiasiat joten ei meinaa nyt oikein mielenkiinto riittää tähän. :rolleyes:

Eilen *Poksui* 20+0 ja olo eilistä lukuunottamatta on ollut todella hyvä. Eilen tosiaan tuli joku ihme pahoinvointikohtaus, aamulla jouduin tässä raskaudessa ekan kerran oksentamaan ja sitten kuvotti koko päivän. Mahatautia se ei kyllä ollut.. Outoa! : / Mullahan sitä kuvotusta oli jonkun verran sillon alkuun, mutta ei ole ollut enää pitkään aikaan.

Vakuutus on tarkoitus ottaa myös tälle lapselle. Molemmilla tyttärillä on se ollut ja kyllä siitä on hyötyäkin ollut kun ollaan paljon korvatulehduksia sairastettu.

Hammaslääkärissä
kävin kanssa tuossa toissa viikolla ja sieltähän löytyi paljon hammaskiveä sekä kaksi reikää. Varattiin sitten ajat hammaskiven poistolle sekä toisen reiän paikkaamiselle. Toisen reiän paikkaaminen jätettiin ensi kevääseen synnytyksen jälkeen. Mulla kans jonkun verran ikenet vuotaa hampaiden pesun yhteydessä.

Mahan koskettelu
ei sinällään minua niin ärsytä, mutta se kun ihmiset eivät ymmärrä missä se vauva on vaan silittelevät noita minun omia lämpövarastojani niin jotenkin tulee sellainen vaivaantunut olo, että joo eipä se nyt ihan siinä se vauva asustele.. :rolleyes: Miehen toivoisin ehkä enemmänkin silittelevän massua, mutta se ei ehkä ihan vielä oo tajunnut että vauva siellä masussa on. Joskin välillä kyllä jotain porisee kun sille päälle innostuu.
Itseinhoa on täälläkin kyllä ollut alusta asti.. Jotenkin tuntuu että näytän niin turvonneelta ja rumalta.. blaah.. Mies kyllä kovasti kehuu että olen hänen mielestään hyvinkin seksikäs ja kun rinnatkin ovat parilla kuppikoolla kasvaneet niin kyllähän se varmaan häntä miellyttää. Itsestä lähinnä tuntuu olo ihan lehmältä. :ashamed:

Liikkeet on alkaneet tuntua tosi hyvin ja heti iskeekin hätä päälle jos ei säännöllisesti tunne jotain. Mieskin tunsi viikonloppuna ensimmäisen muksahduksen käteen. On se niin ihana tuntea sen pienen potkut ja tietää että elossa siellä ollaan. :heart:

Rakenneultraa kovasti täällä odottelen ja on ollutkin ihana lukea teidän muiden kuulumisia. Itsellä se on 3.10, joten pitkä aika ei enää ole. Mutta pitkältä se tuntuu! Tarkoitus on kysyä sukupuoltakin. Jännittää kyllä.. Poikaolo minulla on ollut, mutta saa nyt nähdä. Tyttöiltä minulla oli molemmilta raskausajan migreenit ja nyt ei ainakaan vielä ole onneksi ollut..

Joo, mutta täytyy tieten keskittyä noihin opiskelujuttuihin taasen.. :)

Selma_ ja sintti 20+1
 
Viimeksi muokattu:
Tuuliannaliina Ilmaisen rakenneultran tekee kätilö, jos on tarvetta jostain syystä (kuten meillä oli) erikoislääkärin tekemälle 4D tutkimukselle tulee siitä normilasku. Itse en ole koskaan ollut Naikkarilla kätilön tekemässä rakenneultrassa, ainostaan nyt olin nt-ultrassa.

Maarit
 
Huomenta kaikille!

Onnittelut kaikille ultrakuulumisia saaneille!

Eilen kuulin surullisen uutisen, rakas mummini oli nukkunut pois. Olihan se tietysti odotettavissa kun ikää 92v ja kunto huononi koko ajan, mutta kuitenkin niin äkkiä sitten se uutinen tuli :'( eilinen ja tämä päivä onkin mennyt itkeskellessä kun tulee aina mieleen muistoja mummista... No jos jotain hyvää itkemisestä, niin Mytty tuntuu liikkuvan enemmän kun olen surullinen...

Vakuutus: olen tehnyt jo hakemuksen, se on käsittelyssä. meille tulee Pohjolasta vakuutus, kun kaikki muukin on siellä. Taisi tulla vuoden hinnaksi n. 330€ jos en ihan väärin muista. Kun tässä nyt lähipiirissä on kaikenlasita sattunut ja tapahtunut, niin ihan siltäkin varalta otettiin, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu...
Hammaslääkäri: pitäis varata, mutta aina vaan jää... Huomenna taidan ottaa asian hoitaakseni, kun tiedän jäänkö saikulle vai en.

no ei nyt ajatus liiku tämän vilkkaammin, joten hyvää päivän jatkoa kaikille!

Heidukka ja Mytty 18+6
 
Tervehdys.

Mitämitä? Saako jossain kunnassa ultrat ilmaiseksi? Kyllähän meillä pätkähtää 27,50 euron lasku aina kun tuolla äitiys- ja sikiöntutkimuspoliklinikalla käy. Vaikka ultrauksen tekeekin kätilö (lääkäri tekee ilmeisesti ainoastaan silloin, jos on erityissyy). Ainoa lääkärintarkastus on varmaan tossa noin kuukauden päästä ja hän ultraa neuvolassa ja se saattaa olla ilmainen, jos olen oikein ymmärtänyt.

Täällä kunnallisella tehdään odottaville äidille hammastarkastus, mutta mulle selvisi, että ei se ole edes lääkärin tekemä. Itsehän varasin elokuussa hammaslääkärille ajan YTHS:ltä ja sain ajan heti seuraavalle viikolle. Sitten jatkoon aika suuhygienistille (hammaskiven poistoon), sen olisi saanut jo vaikka seuraavalle päivälle. Paikkausajan sain kuukauden päähän tarkastusajasta. Olen kyllä ollut hirvittävän tyytyväinen YTHS:n palveluihin: halpaa ja ajan saa nopeasti (siis kaikkeen terveydenhoitoon). Ja erityisen kiitollinen olen, kun kuulin, että äitini oli juuri maksanut lähes 1,5 tonnin hammaslääkärilaskun. Eikä remontti ole vielä edes valmis. Hui kamala.

Kiireiseltä kuulostaa lemmulin opiskelusyksy. Tsemppiä kovasti. Minä haaveilin saavani noin 20 pistettä kasaan (ja viikottain menee vähintään 20 tuntia töissä), mutta jo nyt alan epäillä sitä. Mutta olenkin antanut itselleni luvan höllätä opintoja, jos ei jaksa.

(.) Oma napa voi nimittäin huonosti. Olen taas saikulla (tämän päivän) oksentamisen takia. Viimeiset 1,5 viikkoa ovat olleet taas hankalampia, joka päivä ja monta kertaa. Työpaikalla oksentaminenkin on jo niin tuttua kauraa, että en jaksa enää yhtään peitellä sitä. Mielikin alkaa olla maassa tämän takia, hoitajan vastaanotolla purskahdin itkuunkin, kun niin tympii tämä oksentaminen.

P-L 22+0 *poks*
 
Voimia Heidukka! :( Rankkaa aikaa varsinkin raskaana ollessa menettää joku läheinen. Huomasin ainakin itsellä että koko viime viikon supisteli vähän enemmän kuin normaalisti. Johtui varmaan siitä että ravattiin koko viikko millon kirkkoherranvirastossa, hautaustoimistossa, yms... Appiukon hautajaiset on 1,5viikon päästä.

Eilen kävin taas lääkärissä. Jo 5. kerta tässä raskaudessa. Kohdunsuun puolipehmeä, mutta onneksi kiinni. Kohdunkaulaa 31-32mm, siinä ei juuri muutosta. Mutta tosiaan pehmenemistä on nuo kivuttomat supparit saanu taas aikaan. Voi kökkö. Voisinpa veikata että olen tämän porukan ensimmäinen synnyttäjä ja onnellinen olen jos edes tammikuulle päästäis. Sinnekin on vielä niiiiin pitkä aika. :/ Pitää vaan alkaa valmistautumaan että jossain vaiheessa odottaa totaalinen pakkolepo. Huoh. Masentaa.

Pink 20+5
 
Moi kaikille!

Täällä yksi uusi ilmoittautuisi vielä mukaan joukkoon. Lukenut olen nyt tehokkaasti teidän juttuja tämän kuun ajan, kun olen vihdoin alkanut luottaa siihen, että tämä raskaus on totta ja jatkuu normaalisti. En vaan ole saanut aikaiseksi kirjoittaa tänne :whistle:

Ensimmäistäni odotan, ja yllätyshän tämä tavallaan oli itselle, vaikka toki tähän 32-v. ikään luulisi jo tietävän miten niitä lapsia tehdään :p Koko raskautuminen tapahtui vaan niin nopeasti ettei siinä oikein ehtinyt aivot mukaan kuvioihin. Meninkin sitten np-ultraan asti hiukan "mitä tulevan pitää" asenteella ja siitäkin vielä muutaman viikon eteen päin. Np-ultrassa havaittiin kaverilla napatyrä, jota sitten tutkittiin vko:lla 16 lisää, jolloin oli onneksi kadonnut. Oli johtunut pienistä viikoista. Np-ultran tehnyt kätilö oli vaan aikas tökerö, kun totesi minulle (tyhmälle ensisynnyttäjälle), kun kysyin mitä koko napatyräjuttu tarkoittaa, että katso netistä! Nyt rakenneultraa odottaessa (toivoin vain , että sama nainen ei osu ultraajaksi!
 
Tulin pikaisesti kurkkimaan muiden kuulumiset ja päivittämään omani, kohta pitää lähteä lääkäriin käymään. Syysflunssa päätti upottaa katkerat kyntensä mun kurkkuun, olo on kuin kaktusta syöneellä ja nenästä tuntuu löytyvän niagaran putous :$
Inhottavan tuntuisia mutta kivuttomia supistuksia tulee aina silloin tällöin, pitänee niistä puhua samalla lekurin kanssa. On kuitenkin sellainen, jolla on kokemusta neuvolalääkärin töistä vaikka yleislääkäri onkin niin ehkä voisi samalla vilkaista tilannetta.

Ärsyttää seuraavan neuvolakäynnin odottelu, sekä tuleva laaja terveystarkastus...
Joku voimavarakaavake sieltä tungettiin viimeksi mukaan, enpä taida kyseistä lähteä edes täyttelemään. On sen verran ala-arvoisia uteluita intiimielämäsä jne, että koetaan mun mieheni kanssa molemmat se erittäin asiattomaksi ja tunkeilevaksi. Ja eihän noilla asioilla kamalasti ole vaikutusta muutenkaan lapsen omaan hyvinvointiin. Ihmettelen syvästi, miten voi olla rasittava tekijä jos lähipiirissä ei ole muita raskaana olevia/lapsiperheitä. Voihan sitä apua muualtakin kysyä..?! Neuvolassakin kun on puhelintunti kerran päivässä, ja terveysneuvontaan voi soitaa 24/7 ja netistäkin voi kysyä neuvoa. Tai kysymys siitä, osataanko tehdä kotitöitä. Pitäisköhän pokkana vastata että ei me osata, tulkaa vaan siivoamaan. Toimiskohan se noin :LOL: :p
 
Ja näemmä olen täällä ihan yhtä taitava postaamaan juttujani kuin Facebookissakin... lol!

Etusivulle musta voi laittaa tiedot: la 14.2.2013, 1. lapsi ja synnytyssairaala on SeKS

Kaikkea on tullut mieleen kommentoida, mutta mikähän oli nyt päällimäisenä..

Niin vakuutukset: otamme ehdottomasti, jo pelkästään omien kokemusten kautta (onneksi on ollut itsellä sairauskuluvakuutus) kuin myös sukulaisten ja tuttavien lasten kautta. Mm. ystävän lapsella havaittiin maitoallergia lähes heti syntymän jälkeen ja ainoastaan yksi tietty apteekin vastike sopi. Kelakorvaustenkin jälkeen maksettavaa jäi valtavasti, ja siinä vaiheessa lapsen vanhemmat kiittelivät vakuutuksen olemassa oloa suuresti.

Toinen mikä todella ihmetyttää on eri maakuntien ja jopa kaupunkien väliset erot lääkäreissä ja ultrissa. Meillä E-P:llä perus seulontaultrat ovat ilmaiset. Täällä maalla ultrataan usein jopa neuvola käynneillä, kun laitteet ovat siellä olemassa. Ainoa mistä minulle on tullut tähän mennessä lasku, oli Äitiyspolin ns. ylimääräinen lääkärikäynti.

Jos nyt rajoittaisi tätä puheripulia, ettei ihan romaania kirjoittaisi kuitenkaan.. Jos siirtyisi vaikka ruokatunnille tästä työpisteeltä, alkaa nälkä käymään ylitse pääsemttömäksi :)

Keisha ja Mymmeli 19+5
 
Ihana käydä aamukävelyllä kun sateet rauhottui ja ulkona aurinkoinen ja raikas ruskailma:heart:

Vakuutuksesta, tapiolasta on ensimmäiselle otettu ja tässä tapauksessa "turhaan", onneksi selvitty yhdellä korvatulehduskäynnillä. Meinasin jos sen lopettaisi tai siis vaihtaisi tapaturmaa varten vain. Ahistaa miettiäkin tuota kun en oikein ymmärrä noista asioista... En tiedä pitäisikö toisellekin ottaa etukäteen kaiken varalta ja lopettaa vaikka vuoden iässä, tosiaan JOS jotain tulee eteen. Tarkoitan isompia allergiatapauksia ym. Normi flunssan takia pääsee näppärästi terveyskeskukseenkin.

Bola tilattu ja käytössä jo =) Toisinaan ärsyttää se helinä, aika paljon isompi ääni mitä kuvittelin. Mutta ihan kiva tulevan isoveljen ottaa kontaktia sen kautta!

(.) Itseinhoa hieman täälläkin, kun pitää lähteä ihmisten ilmoille. Eli aion ostaa tuohon eteiseen paremman peilin! Olipa muuten mahtava hetki, kun mieskin tunsi pienen potkun:heart:

Joko teillä on isät tai muut tunteneet potkut?

Halibut+Oljo 18+3
 
Viimeksi muokattu:
Vakuutuksesta
Meillä ei ainakaan oteta. Tuntuu aivan järjettömältä maksaa monta satasta vain varmuuden vuoksi, sillä rahalla kun ostaa monta lääkärikäyntiä yksityiseltä. On muutenkin niin ankeaa palvelua vakuutusyhtiöiltä. Kysyin kahdesta eri paikasta tarjousta ja eikös heti alkanut muidenkin vakuutusten "pakkomyynti"... Vaikka tarjouspyynnössä ilmoitin hyvin selkeästi, että muiden vakuutusten tarvetta ei tällä hetkellä ole ja olen nykyiseen vakuutusyhtiöön niiden osilta tyytyväinen. Edes hintaa ei ollut kummassakaan "tarjouksesta", Pohjolasta lupasivat postittaa sopimuspaperit kotiin(siis niinkuin häh, pyysin kylläkin tarjousta sisältäen euromääräisen hinnan...!). Onkohan niillä vähän yksinkertaista jengiä töissä, itse ainakin asiakkaan tarjousta pyytäessä ilmoitan hinnan euroina ja sentteinä enkä pinona paperia.

Aika harvinaistahan se edes on, että lapselle tarvitaan mitään isoja/kalliita hoitoja yksityisen puolen tarjoamana. Pikkulapsen kanssa kuitenkin pääsee hoitoon julkisella puolella melko nopeaan tahtiin.

Flunssakysymys
Onko kellään muulla jo iskenyt kunnon syysflunssa ah niin ihanan tukkoisuuden kanssa? Mistä on ollut paras apu? Mietin, josko tota sarvikuonokannua ottaisi käyttöön kunhan nyt saisi turvotusta nenästä hieman ensin pois. Uskaltaiskohan suihkauksen nasolinia? Tämä lahoaivo kun unohti täysin kysyä lääkäriltä tuohon neuvoa :D

(.)
Sairauslomaa tuli loppuviikko, ja lääkeohjeistusta flunssan hoitoon. Parasetamoli nyt oli tiedettykin juttu, mutta lääkäri antoi hyväksynnän myös bafucineille. Mutta katson kyllä ensin, jos ihan pelkkä hunaja auttaisi kurkkukivun kanssa. Mielelläänhän sitä välttää lääkkeitä pikkuisen takia, eikä ne nyt muutenkaan aina ihan hyväksi ole. Nyt taidankin kipaista viileään suihkuun kuumetta alentelemaan, jos sitten sen jälkeen saisi päiväunetkin nukuttua-väsyttää niin maan prkleesti |O
 
Tervehdys masukkaat!

Pientä kiirettä pukannut viime aikoina niin en oo ehtinyt mitään päivitellä hetkeen...

Tervetuloa uusille ja onnea kaikille ultrassa käyneille hyvistä kuulumisista ja tyttö/poikalupauksista.

Vakuutus on jo otettu ja ekalle otettiin myös jo ennen syntymää. Esikko on refluksilapsi ja oli jatkuvalla lääkityksellä kaksivuotiaaksi saakka. Siihen kun lisää vielä perus korvatulehdus-, ym. käynnit niin vakuutus on kyllä maksanut itsensä jo monta kertaa takaisin. Meillä maksetaan samasta sairaudesta kerran omavastuu ja mielestäni juuri pitkäaikaisen sairauden varalta tällainen vakuutustyyppi on ihan ehdoton. Maksat yhden omavastuun, vaikka sairaus aiheuttaisi kuluja useamman vuoden. Ja korvauskatto on myös per sairaus eli eri sairaudet eivät kerrytä yhtä yhteistä korvauskattoa vaan jos lapsella sattuu esim. niin huonosti käymään, että sairastuu kahteen pitkäaikaiseen sairauteen, niin molemmista saa korvaukset yhdellä omavastuun maksulla kattorajaan saakka...

Hammaslääkärillä on tullut käytyä n. puolitoista vuotta sitten. Hammaskiven poisto olisi varmaan jälleen aiheellista mutta ajan varaaminen on jäänyt. Täällä raskaana olevat jonottelee julkiselle samoissa jonoissa muiden kanssa ja hygienistille pääseminenkin on ihan tuurista kiinni. Jos sattuu sopivasti olemaan joku sopiva peruutusaika niin sitten pääsee nopeastikin mutta muuten taitais mennä niin pitkälle, että parempi hoitaa vasta synnytyksen jälkeen...

(.) Omaa ultraa odotellaan vielä parisen viikkoa. *huoh* Liikkeet tuntuvat edelleen säännöllisen epäsäännöllisesti ja hentoisesti. Kovasti odottelen, että liikkeet alkaisivat tuntumaan säännöllisemmin ja vahvempina. Vielä saattaa mennä kokonainen päivä, etten tunne juuri mitään ja sitten illalla ehkä vasta pienesti jotain. Sen verran kuitenkin tuntuu, etten toistaiseksi ole huolestunut asiasta. Ehkä mullakin on tosiaan istukka sitten tällä kertaa edessä vaimentamassa... :confused:

Vointeja kaikille!

nessuli & nasu 18+2
 
Keisha tervetuloa joukkoon ja samalle päivälle näkyy olevan meillä LA. :) Ihanata!

P-L Jännä, mä en oo saanu Gravidasta ollenkaan laskua... kai se menee tänne kotikunnan maksettavaksi sitten. Olin kyllä varautunut maksamaan sen poliklinikkamaksun, mutta maksulappua en saanu matkaan enkä oo saanu postinkaan mukana. Perin outoa.

Heidukka osanottoni ja voimia :hug:

Potkuista vielä ei ole kovin paljoa ulkopuolelle tuntunut, mutta koko ajan voimakkaampana tuntuvat eli uskoisin tämän viikon loppuun mennessä tulevan jo sen verran, että mieskin tuntee. :)

Pink89 voi hitsi, toivotaan, että kaveri pysyy nyt toooooooooosi pitkään siellä yksiössään. :)

Hammaslääkärissä kävin viimeksi toukokuussa niin ajattelin seuraavan kerran käydä vasta lapsen syntymän jälkeen - akuuteimmat hommat ehdittiin tehdä 5kk:n aikana, kaks viisuria veks ja paikkaukset sun muut niin selviän vallan hyvin ensi keväälle. Ja minähän en julkiselle mene, yksityisellä saa nopeammin palvelua, joka on huomattavasti parempaa kuin täällä maalla julkisella - nehän mun hampaani alunperinkin sössivät niin ei kiitos enää sinne.

(.) tänään taas väsyttää tosi paljon. Ja nälkäkin taas vaivaa... vielä tunti, ennen kuin pääsee kotiin. Grr. Mitähän sitä tänään söis? :D

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 19+5
 
Viimeksi muokattu:
Piia-Liisa Tähän asti mekin on maksettu ultrista se polimaksu, mutta sittemmin ne palvelut myytiin terveystalolle niin parani palvelu, koneet ja kumpikin ultra oli ilmainen. Tosin matkaa on sitten se 120km menopaluu, mutta kummiskin.

Neuvolan kaavakkeet Mä en koe sitä urkkimisena. Vaan huolenpitona. Kun ei ihan jokaisella vaan se elämä mene niin kuin pitäisi, ei ne puurojen keittelyt ja ruoka ajat ole kaikille itsestään selvyyksiä tai se, että vauva vaatii 24/7 hoitoa tai toppavaatteet talvella. Meitä äitejä on niin monenmoista, ettei sitä ihan aina tajuakkaan. Ja sekin on aika voimavara jos lähellä on se perhe ketä on samalla viivalla ja samassa tilanteessa.

Pinki89 Tsemppiä!

Ja Heidukalle pahoittelut ja kovasti voimia :(

L.O.V.E löytyy ainakin välillä fb:n puolelta :)

(.) Mahdoinko mä kommentoida eilista neuvolaa lainkaan? No siellä siis kaikki ok, ainut mistä ei postitiivistä tullut on tuo helkatin paino. Ei nouse, ei vaan edelleen. 88g on tullu (sentään) viikossa, vielä ei ole lähelläkään ees alkupainon ylitys. Et sillai, lisää huolenaiheita. Tosin muut ei raskausteen liity.
Nyt hyppään sohvalle viltin alle, koko päivä on taas oltu liikenteessä.

Äiti maa & Alli 21+3
 
Rakenneultra On takana ja kaikki oli ok. Saatiin se lupaus mitä odotinkin, toivotaan ettei niitä palleja kasva enää loppuraskaudessakaan :D Viikkoja vähemmän kuin mitä menkoista mutta pitkän kierron omaavana sen tiesinkin. Laskettua aikaa eivät alkaneet muuttamaan, kontrolloidaan kasvua neljän viikon päästä, kaikki ruumiinosat kuitenkin kasvavat tasaisesti samaan tahtiin :)

Väsy vaivaa, päiväunet otettu ja vois mennä ruoan jälkeen taas nukkumaan :|
 

Yhteistyössä