Heinäkuun mammat 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heinis07

Vieras
2.7. Heinis 26v. Hyvinkää, toinen
3.7. Mm 25v. Helsinki, esikoinen
5.7. Kaisla 28v Helsinki, esikoinen
6.7. Mia 33v Kanada, esikoinen
6.7. Wera, toinen
7.7. Kirppu 32v. toinen
9.7. Neksu 26v. Helsinki, toinen
10.7. Mk77 29 v. Keski-Suomi, toinen
11.7. Mannis 23v. Päijät-häme, esikoinen
12.7. Tiitu 35v. toinen
14.7. Tööötti 30+, Pirkanmaa, toinen
15.7. Aamu73, Uusimaa, esikoinen
16.7. Cilja, 32v, Pirkanmaa, esikoinen
17.7. Jossu78 28v. Keski-Uusimaa, esikoinen
18.7. Niiskuli 29v, Riihimäki, toinen
19.7. Monsku, 27v. Helsinki, esikoinen
19.7. Sara, 31v, Etelä Lappi, esikoinen
20.7. Assari, 25v. Länsi-Uusimaa, esikoinen
20.7. Tre, 27 v., kolmas
20.7. ELO 24v. kolmas
21.7. Lavine 28v, USA, esikoinen
23.7. Limee 24v, esikoinen
23.7. Kissafriikki 26v, Itä-suomi=MKs, toinen
23.7. Nuka73, 33v, esikoinen
26.7. Piri 33v, Keski-Suomi, esikoinen
28.7. Karvakuono 22v, Kanta-Häme, esikoinen

Vauvansa saaneet:
20.6. Nuka73, tyttö 44cm 2220g
25.6. Karvakuono, poika 47,3 cm 3045g
25.6. Wera, tytto 45 cm, ja 2675g.

Tästä se nyt sitte lähtee. Heinäkuu! Toivottavasti saadaan tässä kuussa kaikki vauvamme :)
Mä rupeen olee aivan varma, että yliaikakontrolliin ainaki mennään. Meillä se tehään 41+3, et hetken saa odotella. Viime yönä heräsin kolme kertaa armottomaan mahakipuun. Mulla on jonkinasteisena laktoosi intoleranssi ja mahakipu on just niin kamalaa, ku yleensä sen takia. Ainoo poikkeus on, et mitään ei tuu pihalle! Oksentaa kyllä pystyisin ihan heti. Taidan tänään hommata levolacia, jos tää on jonkinasteista ummetusta. Huomenna on sitte laskettu aika. Siihen 07.07.07 olis kyllä hyvä tähdätä. Kaikki on kuitenki manaillu vauvaa mun synttäripäivälle. Sitä en oikeesti haluais :(

heinis 39+6

Huomenta kaikille
Ja nyt sitten oikein vauvarikasta heinäkuuta. Toivottavasti pian saadaan tänne jo uusia vauvoja. Etköhän sinäkin Heinis kohta pääse jo synnyttään ainakin toivotaan niin.
Hui mulla on meno käynnistykseen jo ens viikon tiistaina tuntuu vähän hullulta. Jotenki en pidä koko käynnistys touhusta ja oikeastaan toivoisin, että sitä vois lykätä vaikka viikolla, jos on mahdollista. Pitäis puhua lääkärin kanssa uudelleen. En silloin oikein tajunut, kun antoi sen käynnistys ajan mulle. Vois vaikka pitää rajana sitä, kun laps alkaa olla noin nelikilonen niin sitten voisivat käynnistellä.
Pitäis tässä lähteä kohta aamulenkille.
Ukko kävi eilen baarissa. Sanoinki sille, että mee nyt käymään, että tämän jälkeen on liikut kiinni aika tiukasti. Mutta ei tässä sen kummempia tälle aamulle täytyy tosiaan lähteä vähän lenkkeileen, että piristyy.
T.Sara

Heippa.

Ainiin, heiniksellä on jo HUOMENNA la! Vauva varmaan syntyy piakkoin :), voi ihanuus ku syntyis itsellekin. Mulla on kauheet liitoskivut taaaas. Nämä on niin kauheat että eilisen illan jouduin konttaamaan ja tän aamun, miettikää! Eilen lensin kylelleen maahan kun se kipu iski oikeaan reiteen ja se oli niin hirveä se kipu että itku olis tullu ellei lapset olis ollu ympärillä. Ei kehtaa niitä säikyttää, suruhan se tulee jos äiti itkee... Mää toivon tosiaan että nuo kivut ois sitä että mää kohta pääsen synnyttämään. Ei oo kiva kärsiä. Kiitos kaikille jotka on tsempannu mua näiden vaivojen kanssa!

Supistuksia tulee aika ajoin muttei mikään näytä käynnistävän tätä hommaa. Ehdin jo haaveilla että lähden lenkkeilemään mutta eilinen ja tän aamun konttaussessio palautti mut taas todellisuuteen. Ei mitään mahollisuuksia kävellä kahta metriä pidemmmäs.
Joten ollaan sitte vaan ja sisustellaan ja siivoillaan sen mitä kivuilta pystyy. Ylihuomenna jo 38viikkoa kasassa... Siitä viikko edespäin niin syntyi meidän nuorimmainen. Jospa pääsis samaan :)

Voimia kaikille ja kärsivällisyyttä odotukseen toivottaa tre 37+5

mIul koitettii käynnistää viim. viikon perjantaina synnytys supistusten takia. muttei tuottanu tulosta... nyt ollaa kotona, ja kaikki on normaalii, eikä tuu ees paljoo supistuksia :D joskus vähän painetta alavattaan, varsinkin seksin jälkeen. Laskettu aika on 5.7, tuleekohan vielä silloinkaan. :) onko teillä kokemusta käynnistyksestä ja vielä ettei se tehonnu, antoi vain kipeitä suppareita mutta kohdun suuta ei avannu... tai kohdun suuta ei nostanut.. minulla se on aika takana. Kalvot jos ois puhkastu niin sitten ois varmaa käynnistyny,, mutta emmie tahtonu.

Eipä oo kokemusta käynnistämisestä, mutta nyt oon sitä miettiny ihan tosissaan. Mää en kohta kestä enää näiden liitoskipujen kanssa!!!Nämä on pahempia entä synnytyssupparit. Mää en voi lähteä kotoa minnekään, en saanu kunnolla edes perunoita kuorittua ku kivut iski!Mää en tiiä miten kauan enää kestän näitä... onko kukaan saanu käynnistysaikaa kivuliaiden liitoskipujen vuoksi?? En ikinä ois uskonu että mulle tulis tämmöstä kun ei aiemmissakaan raskauksissa oo mitään vastaaavaa ollu. Toki joskus jotaki ihan pientä muttei mitään tähän verrattuna :((((

Höpönä: saako kysyä miksi sulta yritettiin synnytys käynnistää? Ihanko vaan siksi kun supisteli, ei kai?

Mutta kertokaa mitä teen näiden kipujen kanssa, onko tää tarpeeksi hyvä syy siihen että mun synnytys käynnistettäisiin?

t. epätoivoa täynnä oleva tre 37+6

Tre, ota ihmeessä yhteyttä neuvolaan tai suoraan synnärille. Noihan on ihan järkyttäviä kipuja mitä sulla on. Sulla kun on vielä kokemusta jo synnytyskivuista, niin osaat arvioida kipujen kovuutta.

Mulla on vain koko kroppa koko ajan lievän vihlonnan kohteena. Kylkiä ja alavatsaa kiristää ja vihloo. Ei siis mitään supisteluita...kai... Tänään oli neuvola ja kaikki muuten ok mutta verenpaine oli nyt lähes 90 (alapaine). Mulla kun on normaalisti alle 70 ja tähän asti maksimikin tainnut olla 75. Joten nyt sitten mittaillaan verenpainetta joka päivä ja pitää ottaa yhteyttä neuvolaan jos 90 menee rikki. Ei siis ihme, että kärsin tosta pahasta olosta ja päänsärystä koko ajan. No onneks laskettuun aikaan ei ole pitkä aika.

Eipä täällä kummempaa....

Aamu73 ja Onni 38+1 tai 38+5

Juu sen takia koitettii käynnistää, koska tuli supistuksia koko yön 5 min välein :( mutta kun käynnistys lopetettiin niin supistukset loppu kuin seinää. semmosia harjotussuppareita tulee vaa joskus....... nOO antaa vaavin myllertää masussa :) Kaikki on hyvin.. olo mulla tosi reipas koko ajan, ja masu on ihana. se on nii piskunenki. En raskis luopua masusta :))

mulla ei oo ollu kippeitä liitoskipuja, oon kyllä harrastanu liikuntaa koko raskauden ajan. mUtta ota toki yhteyttä äitiyspolille... varmasti tutkii siut ja voipi olla että he käynnistävät koska siul on kuitenni kohta viikko 38! ja kerrot ettet tosiaa pysty elää niien kipujen kanssa, kyllä he jotain tekevät.' Täällä lapissa on kyllä hyvä äitiyspoli.. huomioidaan oottavat kunnolla ja ajatellaan vain "meidän" parasta :)

Tre, komppaan Aamua; ota yhteyttä synnärille!

Sara, sulla on huomenna käynnistys? Onnea!

Heinis, laskettu aika tänään, vai? Tuntuuko mitään? :-)

Mä sain uuden pyykkikoneen tänään, ja nyt odottelen, että se pyörii ekan kerran yksinään. Todella hiljainen tuntuu olevan:-)

Harjoitussuppareita tulee paljon, ja tuntuu jotenkin kireältä maha. Ja ihan järkyttävä nälkä koko ajan! Huomenna taas neuvola.

Mukavaa viikon alkua kaikille!

T. Assari 37+4

Heipat taas! Tänään on joo eräpäivä, mut ei merkkiäkään, että synnytys olis edes lähellä. Eilen sain muutaman kunnon supistuksen ristiäisissä ja siihen ne sitte taas jäi. Enköhän mä vielä perjantaiseen neuvolaanki mee. Tänään otin annoksen levolacia aamusta ja tehos jo tunnin sisällä. Ei mulla varsinaista ummetusta oo, mut ajattelin jos vaikka säästyisin niiltä yöllisiltä mahakivuilta. Aiheutti kyllä aikamoiset ilmavaivatki, että taidan huomenna olla ottamatta, tai otan pienempinä annoksina.

Soittele nyt tre ihmeessä polille ja kysy käynnistystä. Mulla oli sillon jossain vaiheessa aivan tajuttomat liitoskivut, eikä kyllä ollu yhtään kivaa. Ihan tuskaa oli sillonki, ku tuntu vauvan pää jo tuolla jossain haarovälissä, mut sitte on siirtyny jotenki painamasta. Aika outoa, että mulla ne liitoskivut ja muut kivut on loppunu, vaikka vauvan pitäs alkaa pikkuhiljaa syntymään.

Toivottavasti aamulla ei oo raskausmyrkytystä. Tosin lähenevä synnytyshän usein myös nostaa verenpainetta. Mulla on esikoisesta ollu vielä 40+5 115/64, 41+3 141/74 ja jätkä synty seuraavana päivänä. Mutta päänsärkyki taitaa viitata raskausmyrkytykseen...

heinis 40+0 saa nähä kuinka monta viikkoa vielä...

Täällä mie ja tuhiseva nyytti nukkuu tossa vierellä sängyllä. Ollaan vihdoin kotona. Olin sitten tasan KAKSI viikkoa sairaalassa...ja kyllä oli yhtä tuskaa siellä. Mutta onneksi tulos on mitä suloisin!

Hyvin pärjätään, paino nousee ja posket pullistuu. Edelleen pulloruokinnalla, koska väsyy imemiseen kun mulla on vähän maito "tiukassa"... toivon totisesti että joskus se imetys kuitenkin alkais sujuun. Ei tämä jatkuva pullojen kanssa lotraaminen ole ollenkaan hääviä.

Neuvolan täti tulee keskiviikkona ja sitten kahtotaan onko homma edennyt ja oonko tehnyt kaiken "oikein"...napa alkaa jo irtoamaan jne.
Pientä on ihana seurata kun se tuhisee ja ilmeilee ja hymyilee aina unissaan. Valloittava tapaus :)

kaikille muille edelleen tsemppiä synnytykseen!
t. Nuka ja neiti 12pvää

Hei
Assari käynnistys on ens viikon tiistaina. Aattelin antaa kerran kokeilla ja, jos se ei lähe niin ei sitten. Toisaalta ois kiva pyytä lykkäystä vaikka yhdellä viikolla.
Keskiviikkona kokeillaan kuitenki sitä vyöhyketerapiaa. Toivottavasti se auttais tai anaki toivottavasti siitä ois apua oikeassa synnytyksessä.
Mukava, että Nuka ja pikkuinen on jo päässy kotiin.
Kieltämättä nyt alkaa oikeasti vähän jo jännittään se synnytys homma. Yritän tässä kattoa millä vaatteilla laps tuodaan kottiin, mutta jotenki hankala. Ei tiä paljon vaatetta pitää olla päällä ja sitten mitkä vaatteet. Omat vaatteetki pitäis keksiä, mitkä sitä uskaltaa ottaa mukkaan ettei kovin pety, jos ei mahu heti päälle.
Täytyy tässä lähteä saunoon, jos pääsis vaikka lähemmäs normaalia synnytysta. En oikein usko laps tuntuu olevan aika hyvin tuolla vatsassa ei mitään elettä, että viikon päästä pitäis jo syntyä. Täytyy vain toivoa, että alkais itekseen syntyyn.
Tsemppiä loppusuoralla ollaan jo kaikki.
T.sara

Iltaa...

Tässä oon tuota synnärille soittoa pohtinut ja pohtinut, mutta jotenki se käynnistys arveluttaa kun se ei ole luonnonmukaista että jos nyt kuitenki kestäisin näiden kipujen kanssa vaikka tuskaa on :( Lueskelin netistä synnytyksen käynnistymiseen liittyviä juttuja nii eikö niissä kuitenki oo omat vaaransa? En jaksa alkaa niistä tässä kirjottamaan...voi olla että käsitin väärinkin. Kertokaapa te jotka ootte sen kokeneet?
Lisäksi missään ei mainittu että liitoskipujen vuoksi käynnistettäisiin :(. Syyt oli ihan muut, kuten raskausmyrkytys, raskausajan diabetes, vauvan suuri koko yms yms...

En tiedä, nyt on ollu onneksi illasta vähän paremmat oltavat. Ylihuomenna ois neuvola-aikakin. Terkka ehotti viime kerralla panadolia liitoskipuihin mutta sanoi kyllä ettei niistä usein ole apua kuitenkaan joten joopajoo...

Nytpä näyttäs supistuksiaki tulevan 5-7 min välein ja melko pitkäkestoisia...
Toivossa on hyvä elää!

tre 37+6

Huomenta!

Toivottavasti Tre pääset synnyttämään luonnollisesti pikapuoliin ja pääset kivuista eroon. En myöskään usko, että panadoli on tarpeeksi voimakasta viemään liitoskipuja pois. Lämpötyynyt tai hauteet voivat helpottaa kipuja, mutta tuskin nekään kaikkea peittää. Kannattaa kuitenkin kokeilla.

Ihanaa kuulla Nuka, että ootte jo kotona! Mulle tulee nyt useammin lieviä paniikin omaisia tuntemuksia siitä, että miten sen vauvan kanssa pärjää kotona... Imetys ja helteet mietityttää....

Onkos teillä muilla öisin vatsa kipee? Mä kun herään kerran yössä vessaan, niin vatsaa särkee oikein huolella ja menee pitkään, että helpottaa? Oliskohan sitten niin, että unien aikana vatsa supistelee (vaikka niihin en herää) ja on niistä kipee?

No tällasia mietteitä tänne.

Aamu73 ja Onni 38+2 tai 38+6

Huomenta!

Tosiaan kiva kuulla, Nuka, että pääsitte kotiin jo! Onko vauva-arki ihanaa:-)? Uskon, että on! Voi että kun itsekin jo pääsisi kokeilemaan:-)

Tre, ei voi muuta sanoa, kuin että voimia noiden kipujen kanssa!

Aamu, mulla nukkuminen on nykyään vähän tuskaista. Herään n. tunnin välein siihen, että on pakko nousta ylös jaloittelemaan, koska jalat ja vatsa on niin kipeät. En tiedä sitten että mistä johtuu.

Näettekö muuten muut unia jotenkin eri tavalla nyt kuin ennen? Mun unet on muuttuneet todella oudoiksi ja pelottaviksi. Näen joka yö yleensä painajaisia, normisti juuri ennen ylösnousemista. Jos en näe painajaisia, niin unet on jotenkin aivan outoja;-) Huh, piti tänäkin aamuna vielä mennä yövuorosta palanneen miehen kanssa uudelleen nukkumaan, että sai painajaisesta johtuneen epätodellisen olon pois!

Tänään neuvola, jossa taas painoasiaa...

Eipä muuta. Kohta meillä kaikilla on vauvat sylissä:-)

T. Assari 37+5

P.S. Sorry Sara, että muistin päivän väärin! Viikko lisää armonaikaa:-)

Huomenet! Heti aamusta soitteli terkka mulle perjantaisesta ajasta. Olis ollu yheltä, mut siirtyki jo aamu yheksään. Se kyseli, et eiks oo yhtään tunne, että alkais syntyy ja sanoin et ei todellakaan oo. Se meinas, että voisin valehdella supistuksista polille tai sit jos jaksan odottaa perjantaille, voi pyytää lähetteen koko arvioon. Pelko vauvan suuresta koosta on käypä selitys. Mä kun alan olee varma, et mitä enemmän yli menee, sitä suuremmalla todennäkösyydellä esikoisen mittoihin päästään. Selvis myöski, että esikoisen aikaan yliaika-kontrolli oli 41+3, mut nykyään se on vasta 41+5.

Aamulla jätkä tuli taas mua herättelemään. Nousin sängyn reunalle istuskelemaan ja se rupes heti leikki-stetoskoopilla kuuntelee mua. Yht´äkkiä tuntu, et nyt tulee jotain pöksyihin, enkä voi mitään. Meillä poikaa on opetettu nyt potalle ja se tietää, et -"ei saa pissaa eikä kakkaa kalsaijaa". No sehän huomas, ku mun pöksyt kastu ja huus heti: -"äiti pissaa kalsaijaan, ei saa pissaa housuun!!!". Pissalle ku menin tuli vahtaamaan siihen viereen ja moittimaan äitiä xD Mä koitin selittää, ettei äiti pissannu, ku se oli sellasta valkkaria... Turha selitellä! Puhuin mun äitin kanssa puhelimessa ja jätkä huuteli heti, et äiti pissas kalsariin! Tästä kuulee vielä moni... ;)

Listalla olis näköjään vuorossa Mm. Ei ookkaan vähään aikaan kuulunu mitään. Tuu ihmeessä ilmottelemaan itestäs, jos taustailet. Muuten taidat olla jo synnyttämässä.

heinis 40+1.. ja odottaa...

Huomenta.

Aamu: uskoisin että sun yölliset vatsakivut on supistusten aiheuttamia. Mulla on kans vatsa hellänä niiden jälkeen.

Täällä väsynyt odottaja. Valvoin aamu viiteen asti kun supisteli 5-10min välein. Sitten simahdin ja mää en tiiä, kai ne sitte loppu taas vaihteeksi. Kuitenki 6tuntia putkeen supisteli säännöllisesti. Nyt sitte ku heräsin nii niitä tulee taas. Ota sit selvää mikä on homman nimi. Onneksi ei oo tälle aamua ollu liitoskipuja pahemmin.

Saa nähä pääseekö sitä piakkoin synnyttämään. Piti neuvola-aikaaki siirtää torstaille ku olis joutunu ottaan lapset mukaan huomenna ja mää en liitoskipujen takia siihen rumpaan ala.

Pärjäilkää, piakkoin pitäs alkaa syntyneiden lista kasvamaan :)

t. tre tasan 38

Hei
Neuvolassa oli kaikki hyvin. Nyt ei sitten, kun odotellaan viikko siihen käynnistykseen toivotaan, että sitä ennen tapahtuis jotaki jo luonnollisesti. Tänne on luvattu heinäkuuksi oikeaa synnytys ruuhkaa. 70 vauvaa pitäis syntyä heinäkuun aikana. Toivotaan, että tilaa riittää kaikille. Tällä viikolla pitäis käydä vielä ostaan sitteri vauvalle niin sitten on kaikki valmiina.
SAmoin toivon, että alkais tuo syntyneiden lista kasvaan.
Täällä on tänään oikea kunnon helle tuntuu kyllä aika lämpöseltä, kun ei ole tottunu vielä näihin helteisiin. Meillä menee vissiin terassit maalaukseen pitäis tyhjentää ne ja viedä kaikki kalusteet raksalle jo valmiiksi. Eipä niitä täälä enää paljoa tarvi.
Mites muuten uimisen laita ootteko uskaltautuneet uimaan vai kannattaisko piädttäytyä uimisesta koko kesä? Nyt tuntuis, että ois kiva käydä virkistäytymässä, mutta jotenki tuntuu, että onkohan järkevää. Mulla paika yhdelle sormelle auki.

Heips.

Mulla tekis kans mieli uimaan mutta tietääkseni ei saa käydä jos paikat on jo auki? Näin oon käsittäny, voin toki olla väärässäkin.
Oon ollu taas aivan järettömän kipeä, nuorimmaista olin kantamassa vessaan käsien pesulle nii kaaduin siihen veskin lattialle lapsen kanssa kun ne viheliäiset kivut taas iski!Voi sitä tuskan määrää, eikä jääny ainoaksi kerraksi. Nuita kipuja on tullu vähän väliä ja supistuksia myös. Mä silti ajattelin hampaat irvessä kärvistellä tuonne perjantaihin asti ja sitte otan yhteyttä synnärille. Sitten helpompi saada lastenhoitoapua ja miehelläki vapaata jos jäisin tosiaan synnyttämään. Aloin miettiä sitäkin että eihän siellä tarttis välttämättä muuta tehä ku kätilö vaan pyöräyttäs tai ronkkis kalvoja nii siitä se lähtis käynnistymään itsestään. Uskon että alan olla valmis koko hommaan. Jos tässä on jo 3vk ollu kanava hävinneenä ja sormelle auki nii nyt voi hyvinki olla 2-3cm auki jo paikat ja kalvo hyvin ulottuvilla ronkittavaksi :)

Kaikki siis mulla hyvin aina sillon kun liitoskivut ei vaivaa... uh.

t. tre

Uimaan ei saa mennä, jos paikat on auki. Onneks mulla oli ystävä kotiintulomatkalla mukana. Kävin siis kaupungilla kolmessa kaupassa. Sen verran hyvin kävely autto, että supistuksia tuli kotimatkalla jopa 1,5 minuutin välein! Kotona ne rupes sitte pikkuhiljaa taas laantumaan :( Ei oo limoja eikä veriviiruja. Nyt alkaa vaan olee tilanne, etten uskalla ilman aikuista seuraa lähtee liikenteeseen. Olis mukavaa, jos joku kattois vaikkapa kohdunsuun tilannetta, onko supistukset saanu mitään aikaseks. Mulla ne on ihan kunnon kivuliaita, mutta ne sitte aina laantuu. Eikä niin kivuliaita, ettenkö pystyis olemaan ja elämään :)

Faija on manaillu vauvaa huomiselle. Tosin kaveri on oikeessa, vaikka se syntyis tässä lähipäivinä, vie se ihan yhtälailla mun synttärit :`( En kuitenkaan haluis synttäripäivää viettää laitoksella. Äiti tekee mulle huomiselle perinteisesti mansikkakakun! Pitäähän sitä lapsella kaakkua olla. Sitte ne tulee meille "juhlimaan" =)

heinis 40+1

Mä jännään teidän muiden puolesta että milloin H-hetket koittaa :)

Ihanaa tämä kotona olo. Vaikka pakko myöntää että tekee mieli ulos jo kovasti. Päätin odottaa neuvolan tätiä ja ksyä onko taatusti turvallista ulkoilla näin pienen kanssa.

mulla oli kanssa raskaus aikana kovia unia ja painajaisia...oikein hikeen asti. Ja ne on jatkunu edelleen, mutta ei niin pahoina. Muutenkin uni on jotenkin pinnallista ja heräilen heti kun pieni vähän inisee...hyvä niin. oli mun suurin pelko että en herää kun vauva itkee:)

Kestovaipoille en ole vielä pässyt, mun mielestä niistä tulee ihan älytön paketti kun toi tyttö on niin linnunluinen. Jo tavallinen kerttis pienin mahdollinen on hurjan iso. Mutta hiphei...paino on nousussa (mulla on vaaka) ja kaikki sujuu ilmeisen hyvin.

Joku kysyi käynnistyksestä...
Mun synnytys käynnistettiin. Kalvoissahan oli reikä, joten lapsivettä lorahteli välillä, mutta ei silleen että kaikki olisi tullut pois kerralla.
Käynnistys oli ihan ok siihen kolmanteen päivään saakka jolloin kivut oli aika helvetilliset. Onneksi lopulta pääsin synnytyssaliin ja epiduraaliin joka oli kuin taivas 3-4h:n kipuilujen jälkeen.

Luultavasti käynnistetyt supistukset on kovempia kuin ns. luonnolliset. Mutta mä aina laskin kellosta sekunteja ja menin sen avula kivun yli. Ei ne kauaa kestä, siis se kovin kipuvaihe...paitsi sitten siinä vaiheessa kun niitä alkoi tulla jopa puolen minuutin välein... mutta silti sanoisin että ihan kestettävä juttu kuitenkin. turha pelätä etukäteen, ja kaikilla senkin kokeminen on taatusti yksilöllistä!

Mun pikkuinen tyttö tuhisee jälleen vieressä. Pitää nauttia tästäkin ajasta kun vielä pääsee nettiin ja on ns. "omaa aikaa" jos mulla olis toinen/toisia lapsia oliskin tilanne aivan erilainen! Että mun kohdalla se "yksi lapsi on vielä helppo" - pitänee toistaiseksi ihan paikkansa :D Mutta voihan ne huudot ja koliikit ja ties mitkä olla vielä edessäpäin? Joten ei vielä parane tuulettaa :D

Tsemppihaleja kaikille! Nauttikaa isoista masuista kun vielä voitte:)

Heippa kaikille, Tre;lla varmasti jo tuskastuttaa tosissaan, ikava arvailla onko nyt tosi kyseessa vai ei. Aamu; minulla myos ollut noita yollisia vatsakipuja, ja nyt kylla myos paivallakin. Eilen tuli kipukohtauksia seka mahaan etta selkaan, mutta en tieda oliko supistuksia vai muuta kipuilua. Yolla on tosi levotonta, en saa juuri nukuttua kun vasta aamuyosta, veskissa saa juosta tunnin valein. Nyt sit aamulla, kun nousin tuli sellanen limatulppa. Tarkoottaako taa nyt sita, et synnytys lahenee tosissaan. Perjantainahan mulla oliskin laskettu aika. Nyt sitten on vatsassa menkkamaiset kivut. Hui alkaa jannittaan. Pitaa lahtee petaan vauvan sanky kuntoon:-) Toivon vaan ettei tarvis teha sektiota, niinkuin viikko sitten lekuri vahan uhkaili, kun vauva on viela kasvot napaan pain (back labour, suomeksi kai avotarjonta tai jotain sinnepain). Tottahan ne ensin yrittavat synnytysta normaalisti, mutta aika moni kuulemma joutuu leikkaukseen... Yrittakaahan kanssasisaret keplotella, kylla se vaavi sielta viela maailmaan tulee!!! Terkuin, Mia

Hei vaan! Jannaa kylla lukea ja seurata kuka seuraavaksi, kummasti alkanut seuraamaan tuleeko limaa yms. mutta ei mitaan merkkeja viela ainakaan. Tanaan meen taas tsekkaukseen. Vahan jannaa miten koko homma alkaa,meneeko vedet vai supistuksia alkaa tulemaan. Mulle laakari ohjeisti, etta n. 5 valein parin tunnin ajan suppareita, ennenkuin sairaalaan. Mulla on alaselka vahan kipea, sateilee vasempaan jalkaankin, aikasemmin oli vastaavaa oikeaan jalkaan. Unet taallakin ihmeellisia todellakin! Saas nahda syntyyko kenenkaan baby 070707! Tsemppia odottajille ja kivaa kun vauvan jo saaneetkin jaksaa kirjoitella! :)

ps. onko kellaan muulla vahan epamaaranen olo sen suhteen,onko kaikki tullut hankittua valmiiks, hyva kun en listoja taalla jo kirjoittele...

Heippa taas, juu kylla kaikki kamat on kai suht kasassa vauvalle. Hoitopoyta alustan suoja viela puuttuu, mut hei siihenhan voi laittaa vaan pyyhkeen paalle. Niin ja toki multa puuttuu viela tuttipullo ja tutti seka pesuamme. Mut noi ehtii hankkii, kun tietaa tarviiko niita edes. Meidan uus kylpparin allas on niin iso hanoineen ja kasisuihkuineen, et aiotaan kayttaa sita ammeen sijasta, kun on niin mukavan korkealla. Kantoliinankin hankin, jos vaikka jo sairaalassa tarvisi, mutta ilmeisesti vauvaa ei saa lahta omasta kopasta mihinkaan kiikuttaan.
Lavine voit olla oikeessa et olen seuraava, pitaa pysytella lahistolla kotia, ettei tarvi sit missaan ruuhkassa istua jos tosissaan alkaa supisteleen. Kavin just jalkahoidossa, oli kiva saada "mansikkavarpaat" ja muutenkin oli oikein rentouttava.
Taalla myos tuo sama saanto patee, et sitten vasta sairaalaan kun supparit tulee saannollisena 5 minsan valein, ellei sitten siina vaiheessa ole jo sietamaton kipu. Aion kylla kayttaa kylpyammeet ja suihkut hyvaksi, saa vahan lkivun lievitysta ainakin alkusynnytyksessa, kun sairaalaan paasee. Taalla luvattu helteita, jotka jatkuu ainakin muutaman viikon, toivon etta sairaalassa on huoneissa ilmastointi. (aina ei tieda, kun taalla tuppaa oleen niin vanhanaikaista verrattuna suomen sairaaloihin)
Jos lopettas nyt tan hopottelyn ja lahtis koiran kans ulos, pallon heittoa tiedossa, kun en pysty enaa reippaasti kaveleen. Vointeja kaikille ja Nuka mukava kuulla etta olette kotiutuneet ja kaikki hyvin:-) T, Mia

Hoh, unohdin kysya, etta tehdaanko suomessa suolen tyhjennys synnytyksen alussa. Taalla luin kirjoista, etta nykyaan ei enaa tehda, mutta sen voi tehda kotona jos haluaa. Kai kuitenkin useilla tulee se 'vessaan meno" siina synnytyksen alkuvaiheessa, mutta eihan se kaikki sielta varmaan ulos tule. Eika sita kuulemma siina enaa mieti, kun olet oikeesti kivuissa ja haluut vauvan ulos, mut mietin tota vain...T, Mia