Aurinkovauvat 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja + 35 v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo Sanna, joskus tehdään ihan varmasti kaikkien kanssa treffit... semmottis vauvakokous....asu vapaa, mutta laps pitää ottaa mukaan, ei saa jättää isukille hoitoon :) Ja juodaan vaan maitoo, hih!

Ja mä täällä taas! Kiitti Krisse taas hirveesti tiedoista ja kyllähän se on niin, että se x tekijä on mun mielestä suurin... tulee mieleen serkkutyttö...tehtiin sterilisaatio ja hetken kuluttua taas raskaana ja sitten tää sun raskautuminen... lapsen saaminen on niin suuri ihme ja lahja!!!!
Nyt otan kyllä ukolta pois läppärin, onneksi sen auto on kylmä, ei oo lämmittimiä istuimissa...
Äipälle enkeleitä matkallenne!!! Mun mielestä ultraus ja verikoe ja sitten tietenkin se simppakoe ja putkien aukiolo...vaan varmaan gyne tietää kun sillä töin siellä on :)

Kolme vuotta sitten olin synnyttämässä ja tapasin tuoreen äidin jolle oli tehty sterilisaatio. Lääkäri oli tehmyt toimenpiteen kuten tavallisesti, mutta hänen munajohtimet olivat epätavalliset ja pieni haarauma jäi huomaamatta. Lapsi syntyi muutamia vuosia toimenpiteen jälkeen jolloin rakennepoikkeama hänen munajohtimissa huomattiin.

Vielä toinenkin kumma juttu muistui mieleeni. Ystävättäreni sai kromosomitestissä positiivisen tuloksen. Hän synnytti terveen lapsen. Yllättävä tulos selvittyi siten, että hän oli odottanut aivan alussa kaksosia, joista toinen oli keskeytynut ja aiheutti raskauden alussa kouristuksen omaisen tunteen alavatsassa ja hiukan ruskeaa tiputusta. Alkuvaiheessa kasvun keskeytynyt sikiö oli positiivinen ja jätti jäljet testiin. Synntynyt lapsi oli negatiivinen, terve etsityistä poikkeamista.

Pakko oli vielä käydä (ennen lähtöö kotiin) kommentoimassa Krissen juttua: uskomatonta!!! Ihanan uskomatonta!!! Kun luin ihan kylmät väreet taas meni selkä piitä pitkin. Kaikella on tosiaan tarkoituksensa! Kiitos Krisse! Huolenpitoenkeleitä kaikille teille!!!!

Äidin kalanmaksaöljyn käyttö kohottaa lapsen syntymäpainoa

Coronaria Oy 07.06.2005

Riittävän suuri syntymäpaino vähentää lapsen riskiä sairastua moniin sairauksiin. Islantilaistutkimuksessa on selvitetty kalanmaksaöljyn käytön yhteyttä lapsen syntymäpainoon. Tutkimukseen osallistui 435 tervettä olevaa islantilaisnaista, joilla ei ilmennyt mitään raskaudenaikaisia tai synnytykseen liittyviä komplikaatioita. Naisten ravinnonsaanti arvioitiin ravintokyselyn avulla, jossa selvitettiin paitsi ruokavalio, myös elintapatekijöitä, kuten tupakointi ja alkoholin käyttö edeltävän kolmen kuukauden ajalta. Naiset vastasivat kyselyyn raskausviikoilla 11 – 15 ja 34 – 37.

Naisista 15 prosenttia käytti kalanmaksaöljyä raskauden alkuvaiheessa. Nämä naiset synnyttivät keskimäärin painavampia vauvoja kuin muut. Yhteys säilyi myös, kun erilaisten sekoittavien tekijöiden, kuten raskauden keston vaikutus poistettiin. Näyttää siltä, että naiset, jotka käyttävät kalanmaksaöljyä raskauden alkuvaiheessa, synnyttävät painavampia vauvoja. Tämä voi heijastua lasten myöhempään terveyteen. Kalanmaksaöljyssä sekä rasvaisissa kaloissa, kuten lohessa ja makrillissa, on runsaasti ns. omega-3-rasvahappoja, joiden on todettu olevan hyvin sydänystävällisiä. Niiden saannin olisi kuitenkin pysyttävä kohtuudessa, jolloin ne edistävät sekä äidin että vauvan terveyttä.

BJOG 2005;112:424

C-vitamiinilla voidaan ehkäistä ennenaikainen lapsiveden meno

Coronaria Oy 24.05.2005

C-vitamiini on tärkeässä osassa kollageenin tuotannossa ja on siis myös mukana ylläpitämässä sikiökalvojen kuntoa ennen synnytystä. C-vitamiinin puutteen on osoitettu altistavan ennenaikaiselle sikiökalvojen puhkeamiselle ja lapsiveden menolle. Meksikolaistutkimuksessa on selvitetty mahdollisuutta ehkäistä liian aikainen lapsiveden meno C-vitamiinilla. Kaksoissokkoutettuun kokeeseen osallistui 120 raskaana olevaa naista, joiden raskaus oli kestänyt 20 viikkoa. Heidät arvottiin saamaan 100 milligrammaa C-vitamiinia päivässä tai plaseboa. Veriplasman ja valkosolujen C-vitamiinipitoisuus mitattiin neljän viikon välein. Lisäksi potilaat tarkastettiin mahdollisen synnytintulehduksen varalta.

Kaikkiaan 100 naista jatkoi tutkimuksen loppuun asti. Plasman keskimääräinen C-vitamiinipitoisuus aleni merkitsevästi molemmissa ryhmissä raskauden edetessä eikä ryhmien välillä havaittu eroja. Sen sijaan valkosolujen C-vitamiinipitoisuus laski merkitsevästi plaseboryhmässä, mutta C-vitaminia saaneilla se nousi merkitsevästi. C-vitamiinia saaneista 7,7 prosentilla lapsivesi meni ennenaikaisesti, mutta plaseboa saaneista 24,5 prosentilla. Kohtalainen C-vitamiiniannos siis näytti vähentävän ennenaikaisen lapsiveden menon riskiä jopa kolmannekseen. 100 gramman C-vitamiini-annos on varsin turvallinen ja vastaa paria appelsiinia

Heippa kaikille!

Löysinpä oikean polun :-)

Mukava, että Krisse on innokas ottamaan vitamiineista selvää ja varmasti kannattaa vakavasti pohtia, mitä nappaa, jotta vauveli saa hyvä alun. Itse tarvitsen ainakin kalsiumia ja rautaa, sillä maitoruoat ei oikein maistu ja hemoglobiinikin huitelelee välillä reippaasti alle 120.

Oon taas Atlantin takana työmatkalla ja paikallista aikaa sunnuntaiaamuna istuskelen toimistolla, jotta työt tulisi tehtyä ennen kotiin lähtöä. Mutta voi tytöt, että täällä on upeat shoppailumahdollisuudet ja euro on kovaa valuuttaa! Joka naisen unelmapaikka. Päivärahat palaa savuna ilmaan ja matkalaukkuun piti ostaa uusi vyö, jotta se pysyy kasassa. Huono puoli täällä on se, että vyötärö kasvaa muista syistä kuin lainkaan olisi toivottavaa...

Krisselle kiitos infosta.
Taisi äitykkä jo tuolla aiemmassa ketjussa kysyä, että aiheuttaako vatsakalvontulehdus johtimiin jotain ongelmia. Ei, ei se tulehdus itsessään.

Kuitenkin oli kyseessä iso leikkaus joka uusittiin tulehduspesäkkeiden jatkuessa (olin 1 kk ajan sairaalassa yhtä soittoa, leikattiin 4 kertaa yhteensä). Seurannaisina tulee usein kiinnikkeitä - nämä kiinnikkeet saattavat häiriköidä putkia.

Lääkäri piti hyvin toden näköisenä että häikkää löytyisi.

NO, sepä selviää tiistaina....

Aurinkoista iltaa hyvät ystävät.
Kyllä se vaan niin on, että jäi kannettava käyttämättä, viikonlopun aikana. Eihän sitä malta äidin luona...ja sitä paitsi oli kyllä ohjelmaakin ihan olan takaa.
Nyt kotiuduttu pitkän matkan jälkeen ja heti oli tultava katsomaan kuulumiset.
Krisselle kiitokset, kun pidät meidät ajantasalla, noissa vitamiini asioissa.
Anuk hei, jos lääkäri piti todennäköisenä että häikkää olisi, niin tarkoitatko häikkää nimenomaan vauvansaanti mahdollisuutta ajatellen.

Nyt toivotan jo hyvää viikonalkua, sillä heti aamulla istun taas auton ratin takana.
Nautitaan tästä valosta, ruohon tuoksusta, linnun laulusta, nyt on Suomen suvi kauneimmillaan.

hei äippä, kysymykseesi vastaus:
lääkäri piti siis erittäin suurena mahdollisuutena sitä,
että 4 suurta leikkausta ovat voineet johtaa kiinnikkeisiin ja siten munatorven tukkeumiin.
Mullahan arpikin kulki rintalastan alta tonne alapäähän.... jännästi on kutistunut kokoon näin vuosien mittaan tuo arpi kyllä.
Joka tapauksessa, tämä on spekulointia, huomenna selviää!

Se on aamulla, otettava 800 buranaa enne toimenpidettä ja sitten töihin.
Saattaa aiheuttaa menkkamaisia kipuja, ja joilla kuilla se toimenpide sattuu, joillakuilla ei. Itseni tuntien olen ennemmin herkkis....
Mua jännittää. Siis ei tuo toimenpide sinänsä, vaan sen tulos....

Kaikille iloista kesäpäivää!

Anukille: olet huomenna ajatuksissani! Voi kun kaikki ois hyvin!!!! Näin uskotaan ja toivotaan! Tsemppii!!!!!!!!!!!!!

Inkku: hienoo, että löysit tänne =) ja ihan sieltä kaukaa Atlantin takaa! Kivaa työmatkaa sinulle ja shoppailua!!! Onnekas olet, kun pääset kattoon maailmaa!!!

Kuis Krisse se sinun tutkimus, oliko se jo? Anteeksi, kun oon niin huonomuistinen! Miten voit? Entäs meidän Dooris-mamma? Ja Nuppu-äiskä? Miten teillä menee?

Nyt se on siskot niin, että äitykkä häipyykin kesälaitumille viikkoo aikaisemmin, että aamuja onkin nyt vain kolme jäljellä... mutta kuten sanottu yritän löytää lomallani jonkun kirjaston jostain... vaan uskokaa, että mielessäni ootte: olette vähä kuin omia ""lapsia"", sitä on huolissaan, jos ei jostakusta kuulu vähään aikaan. Jännää toisen puolesta kuin omasta puolestaan.... tiedättehän :) Olen joskus sanonutkin, että äitiys pehmentää ja minusta se teki sellaisen ylihuolehtivaisen hössön.... joskus on porukat ihan hätää kärsimässä mun ""onko kaikki hyvin""-kyselyjen kanssa.
Koittakaa kestää ;)

En tykkää numerosta 13 :) olen vähän taikauskoinen, siksi heti perään uusi viesti jolle tulee nro 14. Helmiinalle vielä terkut: ihanasti kirjoittelit, kaikille vauva! Halit sulle!!! (niin toi Helmiinan viesti on siellä +35 jonossa, kun meikä muka reippaasti teki uuden jonon ja se menikin ihan väärin... otsikkot ja nimimerkit sekaisin)

Täällä sitä taas päivitetään tietoa kirjastossa...suoraan töistä kurvasin kun matkalle sattuu (ihan pienen mutkan kautta). Huomenna on todennäköisesti se suuri päivä ,et oma kone tulee kotia ""rassattuna""...siinä ne vapaapäivät sit vierähtääkin...olkaahan valmiina ,näppis savuaa kun vaan saan piuhat seinään.

Seuraavaksi ""eritevaroitus"" kp14 ja vallan on kosteat paikat ,limat ja muu moska takaavat sen ,että ovis on tulossa,joka mulla yleensä ollut kp17. Eilisestä aloitettu siementen kylvö ja nyt hyvät ystävät kaikki paikat ristiin ,että onnistaisi ,saisi sen inssin unohtaa.
Tänään jatkan noita ""puutarhahommia""...täytyy varmistaa ,että on mahdollisimman paljon ""jyviä"" liikkeellä.

Nyt on mentävä on niin näläkä ,että näköä haittaa ,pakko lähteä sapuskan tekoon.
Pikaisiin kuulumisiin!

Myöhäistä ehtoota. Itseasiassa piti olemani jo nukkumassa, mutta tässä sitä vielä kirjoitellaan. Täällä kaikki ihan reilassa ja yllätten en ole tikutellut, en ole kerennyt, aatelkaa mikä kiire. Nyt on sellainen relax olo. Oviksesta ei tietoakaan, voi olla että on ollut tai voi olla että on tulossa. ""Föönattu"" on ja harjoitus jatkuu.
Huomenna taas tätiä viedään...Särkänniemeen, jee. Pääsen tattiralliin ym. huvituksiin pikkumiehen kanssa, jotta äitinsä pääsee niin ""kamaliin"" laitteisiin.

Ihanan aurinkoista kesäpäivää teille, ystävät hyvät. Kiitos Anukille vastauksesta ja toivotan kaikkea hyvää huomiselle ja enkeleitä.

Hengessä mukana ollaan, Anuk.

Tärkeintä onkin tietää mistä on kysymys ja toimia sitten sen mukaan. Kun on varma tieto asiasta, ei enää ole pelättävää. Putkiloita voidaan varmasti tarvittaessa availla, mutta toivottavasti siihen ei ole mitään tarvetta kohdallasi. Oot jo joutunut moneen kertaan leikkauspöydälle, joten enää ei tarvittaisi yhtään ylim. operaatiota. Tosin nykylääketiede kyllä tekee ihmeitä kummallisissa ihmiskropan osissa ja taas kaikki vörkkii.

Iloista, aurinkoista kesäaamua!

Siskot, pidetäänpä nyt peukkuja Anukille, hän on siellä tutkittavana nyt!!! Arvaa Anuk, odottelenko uutisiasi? Tulethan heti kertomaan, pliis!
Haidi on kyllä kiva, että saisit koneen tänään ja päästäis taas lukemaan teikäläisen koottuja seikkailuja ;)
Äippä onkin ottanut relasti, niin sitä pitää, itse en oo tikutellut minäkään, arvellut vain ja jos sitten se yksi hiustenlaitto kerta osu kohdalle niin hyväpä on! Eilen kävin ""hoitamassa"" kolmen kuukauden ikäistä tytön tylleröä, sain syöttää ja vaihtaa vaippaa... jee!! Ihana pallero oli ja illalla tuli kyynel silmään oman vauvan kaipuussa.

ps. eilen vyöhyketerapiaa puolitoista tuntia, nukahdin, heräsin ja oli tunne, että jalkoja ei oo ollenkaan... suosittelen, oli kevyt askeltaa sen jälkeen :)

Kiitos kaikille tsemistä, rakkaat ketjulaiset ja erityisesti äitykkä ja äippä, kun muistatte!
Tulin juuri.
Burana 800 tuli otettua turhaan. (toivottavasti ei järkytä munasolua/mahd.kiinnittymistä - tiedättehän ettei kannata buranaa vetää, isoja annoksia ainakaan tai usein, jos haluaa raskautua).
Ei nimittäin tehnyt kipeää. Munatorvi oikealla löytyi, putki oli auki, ja munarakkula siellä köllötteli valmiina puhkeamaan
tässä lähiaikoina.... : )
Vasen munasarja on jossain vääntyneenä uppeluksissa, ja siihen syynä tod näk kiinnikkeet. neste näytti kuitenkin ja ilma kulkevan putkissa sielläkin. Saattaa olla, että siis että vain toinen putki pelittää.
Elikä nyt tiedetään, että kierto pelaa, ainakin yhdellä tuubilla!
Mutta kuten gyne sanoi, vielä se fsh luku tarvitaan. Munasolut voivat olla jo rappeutunussa tilassa - tai sitten ei.
Vitsi kun saisi sen testituloksen nyt äkkiä!

Jos se on kunnossa, niin luomuillaan sitten muutamat kuukaudet. Clomeja piti turhana, koska riskit liian suuret.

Jos taas ei oo kunnossa se fsh, niin sitten pitäisi varmaan aloittaa hoidot syksyllä, luulemma. Olen siihen henkisesti valmis.

Jipii Anuk! Ilohalit sulle! Kiva kuulla kuulumisiasi! Parempi yksi tuubi kuin ei mitään ja koska neste ja ilma kiersi siinä toisessakin (vas.) niin on minusta kyllä todennäköistä, että siellä ne siittiöt ja munasolu mennä vikeltävät ihan hyvin;) Sanoko se gyne, että munikset ovat rappeutuneessa tilassa kun fsh-luku nousee? Vai mitä kertoi? Oon niin utelias, anna anteeksi! Tuleeko se tulos tänään? Miksi clomeilla liian suuret riskit?

Vastaan nopsaan vaan, kun töissä nyt.
Juu, hyvin saattaa olla että toinenkin johdin pelittää, muttei vain pysty sanomaan varmaksi.
Kysyin, että mitä sitten jos fsh-luku korkea?
Munasolut eivät välttämättä sitten enää toimi, hedelmöity jakaudu, jne, mitä siinä sitten pitäisi tapahtuakaan. Ainakaan kunnolla/takuuvarmasti. Ei käyttänyt sanaa rappeutunut, mutta idea on se.
Mutta eikös sulla äitykkä ollut tosialhainen se luku, elikä sulla ei ole huolta!
Ikä saattaa vaikuttaa munasolujen laatuun. Mutta se on nyt sitten viimeinen jännäyksen aihe, muutoin olen kunnossa!

Krissellä taisi olla tänään tutkimus - tsemiä sinnekin. Sitä tulosta joutuu varmaan odottamaan ja jännittämään - voimia!

Clomeissa suuri riski monisikiöraskauteen, niin sanoi gyne, ja sanoi, ettei halua määrätä niitä.

Kiitos Anuk kun ehdit kirjoitella ja vastata kysymyksiini! Nyt taas oon viisaampi! Jaksamista ja iloa työhösi! Mullahan oli onneksi noi luvut alhaiset... vaikka ikää on! Sehän oli niin, että munikset on saman ikäiset kuin itse on eli mulla 43 vee. Jospa kuitenkin ovat laatukamaa :) Toivon sulle myös alhaisia lukuja!!!!

Voi niinkö se olikin Krisellä tänään toi juttu!!! Nyt sitten lämpimiä ajatuksia hänelle ja voimia lähettelen minäkin!

Hyvää päivää täältäkin!
Ette ikinä arvaa missä istun...no kirjastossa tietysti.
Vapaata on mutta ei aamulla nukuta ,töppönen vetää väkisin ovesta ulos ja kirjastoa kohti...toivottavasti se ukkokultani ehtii tänään hakea sen koneen,eihän tästä muuten mitään tule.

Eilen oli eritteinen päivä ja tänään se jatkuu kera vatsan nippailujen...munikset siellä loppukiriin valmistautuu ,huomenna sit repii sisuksia niin, että luulee taas värkin tippuvan tielle ja seuraavana päivänä helpottaakun poksahtaa munis. Tällasta tää vaan on kuukaudesta toiseen...sitä tietää mitä seuraavaksi tapahtuu.
Erilaiset oireet vaan aina sotkevat kuviota tuon yläpääkopan suunnalla. Toiveet nousee korkealle taivaisiin ja sit sieltä tullaan alas ,että kolina käy.

Ilma täällä olisi juuri sopiva mattopyykille ,on lämmin ja tuulee sopivan kovaa pysyy itikat poissa. Taidan tästä lähteä mäntysuovan ostoon ja matonpesuun. Jos vaikka samalla uskaltaisi heittää talviturkin ja käydä uimassa.

Mulla on huomenna istukkatutkimus ja perinnöllisyyslääkärille aika. Sain onnekseni neuvolapsykologille pari aikaa, jotta kestäisin tuon odotusajan paremmin. Tunnetasolla tuntuu siltä että tuo 1-3 viikon odotus on puolen elämäni käännekohta. Entiset painolastit painavat. Tämä tulos vaikuttaa myös ratkaisuihin jotka liittyvät mm. työkuvioihin. Vaikka mulla on 3 lasta. Luova työni, matkustelu ja uusien ihmisten tapaaminen on aina ollut mulle tärkeää. Vähän sellainen mielenterveys juttu. Kaksi vuotta sitten työryhmäni sijaitsi Englannissa ja matkustin sinne joka toinen viikko. Vaikka työ oli kaikkea muuta kuin vapaa-aikaa nautin tuosta ajasta paljon. Mä huomaan että kirjoittelisin kaikesta muusta kuin raskaudestani, jännitän tuota huomista ja sitä seuraavaa odotusjaksoa siten että aktiivisesti yritän unohtaa koko asian.