Aurinkovauvat *23*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja varttuneet haaveilijat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin Anuk, johonkin se raja pitänee vissiin vetää, kun ei ole julkisella puolella paljon rahaa? Epäreilua toisaalta joo, että tavallaan luokitellaan ihmisiä iän perusteella, mutta toisaalta kyllä ymmärrän. Miten se Kela suhtautui teidän hoitoihin, saitteko takaisin sieltä mitään?

Ja meillä ainakin vaikuttaa se, että perustutkimukset on tehty yksityisellä mutta nyt rahat loppu ja lähdettävä julkisen jonoon. Missä on tosiaan se vuosi rajana, mikä tulee meille just täyteen, mutta en tiä kauanko siellä joutuu sitten jonottamaan...

Tätä menoa kohta itsekin 40 ennenkuin on päässyt mihkään hoitoon.

Huomenta!
Johan pomppas: Ihan uuden ketjun olitte pyöräyttäneet!
Meillä oli nettiyhteydet poikki eilisen illan kun naapurin isäntä oli katkassut puhelinlangat poikki traktorillaan.
Asutaan täällä syrjemmässä niin ei ole kuin vanha kunnon modeemiliittymä.
Tässä ihmettelen syntyjä syviä. Oikeastaan mukava vaihe elämässä kun ei koske mahaan, ei vuotoa, ei tikutteluja, ei ihmeen odottamista. sen kun olla möllöttää....

Huomenta=)
Taas tarttis töihn lähtee... Ei huvittais yhtään! Mitä pidemmälle tämä vuosi on menny sen enemmän tää työnteko tuntuu tervanjuonnilta=( Joo hyvää vauhtia kehittymässä oikee työnvieroksuja.. No joo tänään on taasen sitä pakollista koulutusta=/ Olis niin ihana jäädä vaan kotiin nukkumaan..

Huomenta vaan muoreille minunkin puolestani! Kahvin taidan jättää väliin, mutta pulla maistuisi. En oo yhtään laskiaspullaakaan vielä syönyt. Mantelilla vai hillolla?

Kertokaapas viisaammat, että kun mun menkat silloin aikanaan alkoivat perjantaina, niin onko tänään ruhtinaallisesti rv 5+6 vai 6+0? Sillä nyt ei kauheesti ole väliä, mutta tarkkana ihmisenä luvut pitää olla järjestyksessä :-D

Oletko Inkku lopettanut kahvin juonnin kokonaan? Siitähän oli muutes juttua jossain, että kahvi saattaa vaikeuttaa raskautumista? Muistatko?

Noista 5+6 tai 6+0 veikkaisin 6+0 ;)

Kahvista sen verran, että hedelmöityshoidoissa olevia kehotetaan vähentämään kahvi korkeintaan kolmeen kupilliseen. Naisella ainakin vaikuttaa muniksen hedelmöitymismahdollisuuteen. Mä oon juonut normaalisti aamuisin saavikaupalla sumppia, mutta vähensin joskus vuoden vaihteen tienoilla siihen kolmeen kupposeen. Toki jatkan juomista edelleen, mutta tänään ei mennyt alas kuin vajaa kupillinen. Ei vain tee mieli. Mutta tässä siis yksi kikkakolmonen raskautumista yrittäville :-D

Mutta pullaa tekisi mieli. Ja ymmärrän kyllä, että raskausaikana voi lihoa, sillä ainakin minulla on parempi olo, kun syön koko ajan jotain. Kahvin lisäksi olen huomannut, että salmiakki maistuu jotenkin liian voimakkaalta, jolloin työkaverin turkinpippuripurkki ei enää vedä yhtä usein puoleensa. Saapas nähdä, milloin alkaa ihmettelemään ""karkkilakkoani"".

Inkku!
5+6 tänään. se on huomenna sitten 6+0 Eli huomenna on kuusi viikkoa täys ja alkaa seitsemäs viikko.
näin se homma etenee...
Meillä tapahtuu outoja asioita... ihan selvästi jotain on tapahtumassa.
Veikkaan *tarkkana tyttönä* että mulle järkätään bileitä huomiseksi....
niin se vaan kääntyy viieskymmen alulleen. Taivas! Kunpa ei tulis mitään suurempia villityksiä....

Ihanaa aurinkoista huomenta pikkupakkasesta Espoosta! Tai no, -9 astetta näytti mittari noin tunti sitten. Meillä on aina kotona Vantaan perukoilla 3-4 astetta kylmempää kuin työpaikan läheisyydessä Espoossa, mutta meidän talo onkin vähän sellaisessa kuopassa eli se selittänee asian. Tänäkin aamuna oli meillä -12 ja täällä -9.

Ai äitykän kahvia ja äipän leivonnaisia ois tarjolla, kyllä kelpaa kiitos! Tosin olen jo vetänyt napaani kaurapuuroa, 2 ruisleipää, mehukeittoa ja äsken ""huikopalaksi"" yhden croissantin...

Mikäs siinä mama jos möllöttäminen tuntuu kivalta, nauti täysillä vaan! Onko sulla jo huomenna synttärijuhlat? Olisin jäänyt minäkin vällyihin tänään kovin mielelläni, mutta jostain syystä heräsin jo klo 5.30 vaikka kello oli soimassa vasta 6.45.

Inkku pohti tuota raskausviikkojen kulkua. Ihan tarkkaan en osaa sanoa, mutta mulla alkoi vikat menkat lauantaina 10.12. ja niiden sekä varhaisultran perusteella gyne määritti mulle aina torstain raskausviikon viimeiseksi päiväksi eli mulla on tänään rv 10+6 ja huomenna 11+0. Eikös sulla olis sitten perjantaisten menkkojen myötä rv 6+0? Mulla on kyllä kutosen matikkapää eli en ota vastuuta tästä laskutoimenpiteestä! :)

Kiitos rv-päivityksestä. Eihän noilla päivillä ole kauheesti merkitystä, mutta kivaahan se on kun voi sanoa huomenna olevansa 7:llä viikolla :-D

Mamalla on jännää. Muista nyt olla näkemättä mitään mitä muut touhaavat ja olla sitten täysin typertynyt, kun yllätysjuhlat paljastuu. Ja tervetuloa meidän täysikäisten (ei kylläkään täyspäisten) joukkoon.

mama, tervetuloa minunkin puolesta täysi-ikäisten joukkoon.
Olosikin on kohentunut, annat vaan bilettää!

Inkulle onnea alkavalle 7. viikolle.
Minä olen hassahtanut turkinpippureihin ollut aina, kutsunkin niitä verenpainelääkkeikseni. Mulla on matala verenpaine, ja ammoniumkloridihan sitä nostaa.

Mannan aamiainen kuulosti hiukan terveellisemmältä kuin minun. Arvatkaa mitä mä vedin? Cafe Espan laskiaispullan mantelimassalla. Nam! Pääkaupunkiseudun ihmiset ainakin tietävät Cafe Espan legendaariset jättipullat. Jollei maine ole kiirinyt ympäri Suomea?

Yleensä mun aamu alkaa puurolla. Mutta laskiaispullat ovat herkkua, ja laskiainen vain kerran vuodessa. Tosin se kestää useamman päivän... : )

Ai niin, äitykkä, saatiin Kelan korvaus. Tänään! Alkuviikolla tuli lääkkeistä korvausta, tosin en ymmärrä yhtään minkä laskukaavan mukaan.
Tänään tuli sitten toimenpiteistä (mulle inseminaatio, miehellä sperman käsittely inssiä varten) molemmille muutamat kymmenet eurot takaisin. Että kalliiksihan tuo turha kiekka kuitenkin muodostui. Mutta ihan hyvä että tehtiin se, kuitenkin.
Samma mieltä, äitykkä, olen, että pakkohan se raja on jonnekin vetää tuolla julkisella puolella. Kyllähän me malttamattomat vauvahaaveilijat varmaan aikamoinen tukos saataisiin aikaan, jos me kaikki sinne parin kuukausen yrityksen jälkeen rynnistettäisiin : )

Anukilla on päivän energiansaanti taattu Cafe Espan laskiaispullalla! Oliskohan meidän perheellä asiaa kaupungille vielä tänä viikonloppuna?? Mulle hillolla, kiitos! Rupes nimittäin pullahammasta kolottamaan! Pullaa on tehnyt koko raskauden ajan minunkin mieleni, mutta en vaan saa sitä leivottua. ;)

Vielä tosta raskausviikkojen laskusta. Eikös Inkulla ollu laskettu aika 20.10.? Se on perjantai ja mulla taasen 14.9. on torstai. Mulle on vähän epäselvää miten gyneni laski la:ksi tuon 14.9., koska minä sain Tekayn laskurilla viimeisten menkkojen ja 28 vrk:n kierron mukaan la:ksi 16.9. No, tarkempi aika selvinnee sitten np-ultrassa, päivä sinne tai tänne ei haittaa kunhan saadaan lapset terveinä maailmaan - ja itsemmekin tietysti.

Täällähän on monta täysi-ikäistä! Sitä kohti mennään tässä koko ajan, vaikka arvoa tällä hetkellä onkin ""vain"" 6,56 egee! Jussin päivänä kohoaa sitten arvo ja täysi-ikä koittaa. Ihanaa mamalla kun saat elää jännityksessä ja miettiä mitähän ne sulle keksivät!!

Anukilla siis pyyhkii hyvin: KELAn palautukset ja vielä jättisuperhyper laskiaispulla. Ne pullat on sitten niin isoja, ettei sellaisia usko olevankaan ennen kuin näkee. Kyllä siinä tylsät puurot jää unohduksiin, kun eteen tuodaan leivän kokoinen pulla.

Tuo minun laskettuaikani on jollain laskurilla saatu suoraan kuukautisten alkupäivästä laskettuna, enkä ottanut huomioon kierron pituutta. Ensi viikolla on sitten eka ultra, joten jos kaikki menee hyvin, saan varmaan sitten ekan virallisen la:n.

Hyvä, että tietoa löytyi Inkulle! Väärin veikkasin. Niinkus kerroin aiemmin, mun raskauteni tutkimukset siellä ulkomailla olivat hieman ""aataminaikuisia"" ja sydän äänetkin kuunneltiin lehmän sarvella. Ja kun pääsin sitten vihdoin ja viimein ""sivistyksen"" pariin ei enää raskauspäivillä ollut suuren suurta merkitystä.. oven karmit ei tahtonu enää riittää kun sisälle änkesin valtavan vatsani kanssa :)

Kiitos Anuk vastauksestasi, kallistahan se on! No toiset pistää sen rahan kevyesti viinaan ja tupakkiin....

Hyvä Manna: nyt ymmärrät miksi en enää puhu vuosista vaan euroista, sitä arvokkaammaksi tunnen itseni, mitä enemmän niitä kertyy:)

Heitänpä minäkin vielä kysymyksen: onko kenelläkään tietoa papa-kokeen kypsyysindeksistä, mistä mahtaisi löytyä tietoa? Yritin etsiä netistä ja ihan meni pieleen. Sitä kun nykyisin tahtoo tietää kaiken ihan tasan tarkkaan ja sain tuon papa-kokeen tuloksen, terkkarilla eivät osanneet sanoa ja lekuria en saanut kiinni.

Mistähän niitä lehmänsarvia saisi täällä piäkaupunkiseudulla? Pitänee mennä teurastamolle...

Luin jostakin, että ultran vaikutuksista sikiöön ei ole varmaa tutkimusta. Sen vuoksi en halua ostaa kotikäyttöistädoppleria, sillä niin mukava kuin olisi kuunnella usein vauvelia, siinäkin käytetään kuitenkin ultraääntä. Tämä taitaa olla nyt vain häiriintynyttä hössötystä, mutta artikkelissa jota luin vedottiin siihen, miten aikanaan kuviteltiin, että röntgentutkimuksetkin ovat täysin vaarattomia sikiölle. Aikaa myöten huomattiin, ettei niin todellakaan ole. Toki silti menen ultraan, mutten aio tehdä siitä päivittäistä tapaa.

Joo, äitykkä, eurot kuulostavat niin paljon arvokkaammilta ja arvoituksellisimmilta! :)

Luin just uusimmasta Vauva-lehdestä, että Luxemburgissa odottavia äitejä ultrataan todella paljon raskauden aikana. Oisko ollut aluksi kerran kuussa ja loppuvaiheessa kerran kahdessa viikossa! Lisäksi siinä maassa oli sellaiset edut ettei niistä voi kuin haaveilla. Jopa sähkölaskusta sai 30 % alennuksen kaupungilta jos perhe oli kolmihenkinen vai oliko se nyt kolmelapsinen!

Oliko Manna siinä kerrottu syytä moiseen ultra-villitykseen? Minä olen sitä mieltä, että kohtuudessa pitäisi pysyä tuonkin kanssa. Kyllä kun lukee näitä uusimpia tietoja, tuntuu että itse ei ole tiennyt mistään mitään raskausaikana... ja kun vielä en ehtinyt osallistua silloin synnytysvalmennukseenkaan, niin aika pöljänä sitä on synnyttämään lähdetty :)

Jutussa ei ollut tietoa miksi ultrataan niin usein, ilmeisesti kun ei ole rahasta kiinni niin sen takia. Siinä haastateltiin suomalaista naista, jonka mies EU:n leivissä Luxemburgissa ja heillä oli kolme lasta, joista kaksi syntyneet luksusoloissa Luxemburgissa! Ainoa mitä tämä äiti kaipasi Suomesta (eka oli syntynyt Suomessa) oli synnytyssairaalan ruoka ja lastenhoito. Siellä piti olla vuorokaudet läpeensä vauvan kanssa eikä saanut levätä. Hyvä Suomi!

Jipii! tänään saatiin uudet lukot oviin... nyt ei tartte enää haulikko vieressä nukkua! Ilmoitusluontoinen asia!
Töihin tulin istuskelemaan, ei mitään tekemistä, mistähän ne mulle palkan maksaa? Palstailusta varmaan!
Jokohan Kiira on mekot saanu ommeltua? tuli mieleen, uteliaisuus vaivaa.
Oma käsityötaito on aivan olematon: Mies ompeli verhotkin.
Ainut käsityö minkä olen sisulla tehnyt on esikoisen kastemekon pitsit ja arvatkaa mitä? Nypläsin pitsit ihan raumalaisittain oikeaoppisesti !!!
Hitsauspilli pysyy kyllä kädessä paljon paremmin.
Esikoisesta tuli mieleen että, kyllä se raskausaika oli silloin helppoa: Mitään ei tiennyt mistään ja sitten se vaavi vaan syntyi. ei tarvinnut miettiä! tieto luo tuskaa, näinhän se on.
Tälläistä rauhallista tää nyt on... Ehkä sit huomenna olis äksöniä vähän enemmän!