<3 HuHTiKuuN MaSuaSuKiT <3 Helmikuussa

Moikka lovisa! Meillä täällä Turus on aikalailla eri systeemit ja rajat noissa sokeriarvoissa, joten en oikein osaa vastata, vaikka itsekin seurannassa olen.

Mulla tehtiin sokerirasitus, jossa oli 2 tunnin arvo koholla. Sitten oon juossut labrassa suunnilleen kerran viikossa muutaman kerran mittauttamassa paastoarvoa, jonka pitää täällä olla alle 5,3. Kotimittareita ei täällä anneta. Mulla on nyt pysynyt paastoarvo alhaisena, ja nyt on vielä yks labramittaus edessä parin viikon päästä, ja jos sekin on ok, niin ei enää mittailla.

Oon eri paikoista kysellyt, mitä nää nyt sit tarkoittaa, ja gyne sanoi, että oikeesti sitä ei lasketa raskausdiabetekseksi jos on vaan yks arvo yli, vaan diagnoosi pitäis tulla vasta jos kaks arvoa heittää. Ne vaan laittaa neuvolassa herkästi sen papereihin, varmuuden vuoks ilmeisesti. Se myös nauroi ihan ääneen mun rd-diagnoosiani, oli siis sitä mieltä, että p***apuhetta... mulla ei siis ole mitään riskitekijöitä, aloituspaino ennen raskautta 47kg, ja paino noussut tähän mennessä noin 8kg. Rasitukseen pistettiin koska täällä laitetaan kaikki tietyn ikäiset.

Väittäisin, että jos ei ton enempää sullakaan ne arvot heittele, niin luulis pärjäävän kun nyt hiukan katsoo mitä syö ettei ihan pelkällä sokerilla ja valkoisella vehnäjauholla elä :).

(.) Verenpaineet mulla aikamoisen alhaiset ja on alkanut huippaamaan aina välillä. Hyvä yhdistelmä tuon liukkauden kans tuolla ulkona...

Jaksamisia vaivojen kans kaikille, koitetaanhan sinnitellä vielä tämä pikkupätkä. Nippikselle ja pojalle vielä yks :hug:.

ventti + viuhti 33+3
 
lovisa tervetuloa :wave:

mulla oli sf viikolla 32+jotain 26cm ja alakäyrän alapuolella oltiin :/ vauva oli ultran mukaan kuitenkin kasvukäyrällä -1 (tuon alla vielä -2), kun käytiin sitten kättärillä tarkemmissa tutkimassa kasvun ja r-myrkytysepäilyjen takia. saa nähdä onko sf ja vauva kasvaneet, huomenna taas neuvola ja ensi ke ä-poli.

mä oon ahkeroinu tänään =) silitin lakanat ja reunapehmusteen ja petasin vauvalle pinniksen valmiiksi. lisäksi ostin päiväpeiton ja minityynyn koristeeksi, ripottelin sekaan pari pehmolelua ja ihan söpö sänkyhän siitä tuli :heart: sit innostuin viel silittään kaikki 50cm vaatteet ja pistään erikseen sairaalasta kotiutumisvaatteet (paikkaan josta mieskin osaa ne tarvittaessa nappaa mukaan ;) ) ja ai että helpotti!! siis että nyt jos tulee lähtö, tai pikemminkin käsky jäädä ä-polille ku siel ramppaan, niin on sit vauvalle ainaki peti ja ensivaatteet valmiina ku kotiudutaan :heart: muuten tää meidän kämppä on taas ihan räjähtäny, tossa on mm. kasa uusia huonekaluja koottavana ja hirmunen epäjärjestys muutoinki :ashamed: no, kaikkee ei jaksa kerralla...

oon huomannu et mulla on hirmunen jano koko aika. mistäköhän johtuu? vessas ei kuitenkaan tuu paljo mitään, vaik siellä usein ravaanki :whistle:

kirjotin jo aiemmin piiiitkän pätkän mut myös kirjotus hävis yhtäkkii :kieh: ilmeisesti muillaki ollu tänään ongelmia tän saitin kaa? ei kiva, ainakaan tämmöselle addiktille ku minä...

ainiin, noista nimistä piti kommentoida, et tosi ihana lukea millaisia nimiä olette miettineet :heart: meilläki nimiä mietitty ja suvusta poimittu lähinnä iso-/mummujen ja -pappojen nimiä. suosikkeja tytölle elsa, heta, kerttu ja saimi sekä pojalle eemil, eeli, manu ja vilho. on musta itsestäki vähä pimeitä nimiä :D mut jotenki nyt vaan alkanu tykätä tommosista vanhemmista suvusta löytyvistä nimistä... vai oisko raskaus vaan pehmentäny aivot?? :LOL: joo, mut meidän ongelma on tosiaan löytää nimi josta molemmat tykättäs paljo. pojille niitä kyllä löytyy mut tytölle ei oikein millään ja just tyttöä meille odotellaan et saas nähdä onk se pappi joka sit arpoo ton nimen... :whistle:

ottakaahan rauhallisesti kaikki supistelijat ja tsemppiä kaikille kipuilijoille (eli ilmeisesti koko palstalle??) :hug:

t. manna + lilli 34+1 :heart:
 
Torstaita. Koetan pikaisesti kirjoittaa, jos se nyt muka onnistuu minulta....

Tänään oltu kokopäivä liikenteessä ja sen tuntee kyllä mahassa. Kohta suihkuun ja sitten nukkumaan.
Aamusta viimeiset pakkaamiset ja sitten pitäisi jaksaa istua 300km autossa, lauantaina juhlia häitä ja sunnuntaina samamatka takaisin. Jospa tuosta hengissä selviäisi.


Neuvolassa taas monet käyneet. Sitähän se on näilläviikoilla.

Hyvä että Iltsu saanut helpotusta suppareihin.


Nippis, onnea onnea onnea, tuhannesti onnea teidän pienestä pojasta. Kiva lukea että voitte hyvin ja enkeleitä pojan matkaaan turvaamaan kasvu ja kehitys.

Toivottavasti JJ-t:n vointi on helpottanut. Pidetään peukkuja.

Nyt on pakko lopettaa. Palailen asiaan paremmin viikonlopun jälkeen.

Isot onnittelut vielä Nippikselle ja jaksamista kaikille vaivoista kärsiville.


t. Solina ( joka myös juo kokoajan vettä ) ja Mönkijä rv 31+4


Hyvää viikonloppua kaikille!!!!!
 
millipilli
Mulla on kanssa ihan koko ajan jano :wave: Esikoista odottaessa loppuraskaudessa vedin ihan himooni Ville Vallaton -mehujäitä kun janotti niin paljon ja piti saada jotain kylmää... no, eilen tarttui kaupasta mukaan eka paketti Ville Vallattomia :D
 
Nippikselle oikein paljon onnea pienen pojan johdosta! :flower: :hug: Ja pikkuiselle kovasti voimia ja jaksamista!!! :heart:
Lovisa, tervetuloa mukaan! Sulla tais olla sama synnäri kuin allekirjoittaneella.
Lisää tekstiä jahka olen kerennyt lukaista kuulumiset kunnolla läpi. Voimia ja jaksamisia kaikille!
AuroraB + nasukki 32+2
 
Juu, jano on usein, mitä kylmempää sen parempaa. Ja öisin kun herää niin kurkku aivan kuiva, vaikka aina olenkin nukkunut suu auki niin en muista esikon ajasta näin kovaa janoa, mutta hyvähän se on juoda. Sairaalassa kun olin yön niin oli pakko ruoka annoksen mukana tullut hailean lämpöinen :$ vesi heti kaataa pois ja ottaa raanasta niin kylmää kuin tuli. Ja oikein kylmät mehut :p Olen ihastunut pirkan lantrattavaan appelsiini mehuun, pakko sitä käydä ostamassa kookaupasta, muuten käytänkin s-ryhmän työntekijänä pääsääntöisesti s-kauppoja, ellei ole koossa jotain kivoja tarjouksia

Jospa ihan kohta aamupalaa laittaisi ja joisi taas vaihteeksi ja veisi sitten neuvolaan noi pissanäytteet.

jaahassu ja sammo 33+3 :LOL: kiva kolmosrimpsu
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hani-:
ziki :wave: :wave: huomasitko mun kommentin et siirrettäis toi syntyneet lista tuolta lopusta ton nimilistan jälkeen. on vähän turhan kaukana tuolla muitten rompsujen jälkee vasta.
mite miulla toi on jääny huomaamatta! :eek: :ashamed: pahoittelen! välillä ku yrittää äkkiä käydä lukemassa ni näköjään jää jotain välistä :D pitää tsempata :D
mut siis joo paremmin se kyl sopis heti siihe nimien jälkeen.. :)

ziki ja kerttu 31+0 POOOKS!

onks muute muut huomannu et mahan muoto ois muuttunu hurjasti??!! mie ainaki oon! :eek:
 
heikku Miksi sulta otetaan kilpirauhaskokeet?Ihan mielenkiinosta kyselen kun itse olen ollut lääkityksellä ko. sairauden takia about 10 vuotta.Nostelin tuossa viime viikolla itse lääkettäni, no eihän se neuvolalääkäri siitä tykääny.Mutta kun taitaa olla niin että minä itse tiedän tästä sairaudesta ja sen hoidosta enemmän kuin tk:n lekuri.Ja tunnistan paremmin oireiden perusteella että missä mennään. ;)
 
nippiksellepaljon onnea pienestä pojasta! :flower: muistan ku pikkusisko synty viikola 36 niin paino 1970g että aika pieni niille viikoille.mutta äitillä oliki raskausmyrkytys.
minusta tuntuu että maha ois vähän leventyny... en tiiä mutta kumman näkönen.
Flunssaa pukkas päälle mulla! :snotty: ihan vasta reilu viikko sitte sairastin sen maha/lihassärkytaudin niin taas jottai... :| ei jaksa tämmöstä.ei uskalla uloskaa mennä ettei tuu mittää pahempaa,kuumetta tms...
Sämpylätaikina on kohoamassa että jottai on tekemistä,eiku jaksa vaan maata... Eilen vietettiin vanhimman synttäreitä.tyttö täytti 9v ja olihan sillä porukkaa =) ihanaa ku on kavereita.. ja meitsi söi vähä herkkuja... hyi,ku ihan turvoksissa oli aamulla sormet...
Vettä menee mullaki hirviästi,en tiiä,mistä se jano johtuu.
Liitoskivut on alkanu vaivaamaaan,tähän asti ku onki menny ilman juurikaa mitään vaivoja.(lukuunottamatta alkupahoinvointia)
Vauva liikkuu paljo,varsinki tuonne lonkkaan potkii hillittömiä moloja! =) inana... :heart:
semmosta tälläkertaa.voimia mammat.

Pai ja nuppu vk:32+3
 
Heips mammat ja masut!

Lämpöiset onnittelut nippikselle ja koko perheelle poikavauvan syntymän johdosta! :) :flower: ja paljon paljon voimia pienelle pojalle kasvamiseen ja kehittymiseen!

tervetuloa mukaan lovisa! :)

Ihanaa, tämä tuleva äippä sai opiskelut valmiiksi! Päättötyön palautin ja esitin viime viikolla ja kypsäri meni samaan syssyyn! Nyt saan vaan nauttia masusta ja laittaa vauvelille rauhassa kaiken valmiiksi, voi että oon tätä odottanu! :) pakko hehkuttaa :D

no joo jos keskittyisin kommentoimaan jotain mitä muistan.. oli niin paljon tekstiä kun en oo pahemmin istunu koneella tällä viikolla.. sai ihan tarpeeks istua ja raapustaa tuossa reilu kuukauden tuon saamarin päättötyön parissa..

sf-mitta, mulla oli eilen neuvolassa 27,5 viikolla 30+4

jano, täällä kuluu vettä kanssa ihan älyttömästi!

millipilli, mulla on suurta himoa ollu Pommac mehujätski koko raskauden ajan.. hyvä kun kaupasta on ulos ehditty niin jätski on jo suussa :D varmaan fiksun näköstä kun yks vetää nenä jäässä 15 asteen pakkasessa mehujätskiä :LOL: mutta minkäs sitä himoilleen voi :D

äh, en mä muista taas mitään :ashamed: seuraavalla kerralla paremmin :)

Valtavasti jaksua kaikille jotka suppareista ja muista vaivoista kärsii!! :hug:

Tää lähtee pian pakkasmarkkinoille hakemaan metrilakuja, namnam! :)

Sannismami ja masuvauva 30+5 (ai himskutti, unohdin laittaa tänne sen 30+0 masukuvan, no laitan sen myöhemmin tai sitte 31+0 kuvan sunnuntaina)
 
huomenta mammat =)

olin neuvolassa taas vaihteeks, eipä ollutkaan ku kolmas kerta tällä viikolla, puuh... mut tänään oliki tarkempi tsekki, ja vihdoin tuli myös hyviä uutisia :) paineet pysyny kurissa, nyt 140/94, pissat puhtaat ja ei turvotusta, eli r-myrkytyksen oireet ei lisääntyny. lisäks kehuivat et mun maha on kasvanu :D ja olihan se: sf-mitta kasvanu viikossa sentin!! ihanaa :heart: viimeks mulla tuli siis 4 vkossa sentti ja vauvan kasvun todettiin hidastuneen :| antaa toivoa et jospa se pieni jaksais kasvaa kuitenki pikku hiljaa. ä-polilla ens ke näkee sit et onko oikeesti, kun ultraavat vauvaa taas. voi kun toivon et olis eikä r-myrkytys häiritsis vauvaa...

kysyin nla-tädiltä myös janosta ja sanoi et johtuu raskaushormoneista ja on tosi hyvä juttu, koska muistuttaa meitä juomaan paljon. nestettä tarvitaan niin ehkäseen turvotusta ku lapsiveden vaihtuvuuteen etenki täs lopuraskaudesta.

pai29:lle paranemisia! tais olla muitaki flunssaisia ja vatsatautisia mut ei jaksa muistaa (eikä pääse kurkkimaan edellisille sivuillekaan ku muuten menetän tän tekstin!!), mut eniveis halit teille myös ja parempaa vointia! :hug:

t. manna + lilli rv 34+2 :heart:
 
Nyt on eka yö takana että teki vaikeeta.ei pystynyt ees rehellisesti kyljel makaan.piti asetella tyynyjä selän taa ja mahan alle=)Tästä se lähtee.Kumman hyvin on yöt mennytkin kun olen putkeen 8-10t saanut nukkua nyt.Mutta ehkä se vähän muuttuu.Vatsa painaa kovasti ja hengästyn tosi helpolla.Ehkä johtuu osittain täst taudista mutta ei kyllä pelkästään.

Tänään saa hyvää ruokaa kun sisko tulee ja tehään yhdessä.Ja tulee nuoriso-huligaanit kylään=)

31 tasan
 
manna :hug: hyvä että kaikki oli kuitenkin hyvin!! toivotaan nyt että se vauveli siellä kasvelis ihan normaalisti! :heart:

paranemishaleja :hug: kaikille ketkä kipeenä on! se on kyl tosi kurjaa tällee raskaana!! ku ei se herkkuu oo muutenkaa!
 
Sannismami Siis mä vedin kanssa esikoista odottaessa pommac-mehujäätä enemmän ku laki sallii.. Se jopa lisättiin yhden kaupan tuotevalikoimaan ihan vaan mun pyynnöstä :D Tässä raskaudessa ei oo sitte menny vielä vissiin ku yksi ihan alussa..
 
Nippikselle onnittelut pienestä pojasta ja voimia elämän alkutaipaleelle :hug:

Sannismamille onnittelut opintojen päätökseen saattamisesta, hieno juttu ja varmasti helpottavaa :flower:

Tervetuloa Lovisa :flower:

Jano on täälläkin VALTAVA ja ihan kokoajan. Raivostuttavaa ravata vessassa jonkun pikkulirun takia. Juu ei tää mamma kyllä enää kaupoissa kiertele...Eilen sain sellaset supistukset aikaan vaan ruokakaupassa, että olin jo lähdössä näytille, mutta rauhoitui onneksi muutaman tunnin kuluttua. Mä oon ihan varma et tää menee kuitenki yliaikaiseksi kun ensin kiusaa näillä supistuksilla loppuun asti. En uskalla lähteä ulos kun en oo varma pääsenkö sieltä pois :LOL:

Onneksi mummo ja vaari tuli ulkoiluttamaan meidän esikon ja kuopuksen ja saan hetken levähtää eilisen kokemuksen jälkeen. Yöt menee kans ihan harakoille, niinkuin Milkysternilläkin näköjään.

Kaikille tasapuolisesti voimia ja loppu häämöttää...ihanaa!
Superheppuli ja "Helena" 32+5
 
oli sitten eilen pakko käydä synnärillä näytillä kun vihlovat vatsakivut ja menkkajomotukset selässä ja mahassa vaan jatkui!! ja ei ne mihkään ole hävinneet tänäänkään, joten niistä luultavasti kärsitäänkin sitten koko lopuraskaus :kieh:

kaikki hyvin! kanavaa jäljellä käsikopelolla n.3cm ja kiinn i on paikat. vauva oli hyvin liikkuva ja käyrillä kun olin puolisen tuntia niin siinä oli 10 minuutin hikka mukana :D tän puolen tunnin aikana tuli pieniä supistuksia, mutta eivät kuulemma pahoja!

lääkäri sanoi mun tilanteen olevan normaali ensisynnyttäjälle, mutta voi siis muuttua nopeastikkin. sanoi että kotio vaan ja jos lähtee tästäedespäin syntymään, niin ei estellä :eek: mutta veikkasi että kyllä viikolle 38 mennään ja luultavasti ylitsekkin.'

nää kivut mitä mulla on on kuulemma lantion löystymistä, liitoskipuja ja sitä kun kaveri ruuvaa itteensä paikalleen mun lantioon :x oli siis laskeutunut, muttei kiinnittynyt.

inhottavinta tässä on se että nää kivut on koko ajan ja kaikki vauvan potkut (suuremmat) sattuu ja vihloo :x menkkajomotuksiin käski ottaa panadolia ja sanoi että jos panadol ei auta niin voi alkaa miettiin olisko synnytys käsillä.

nyt siis odotellaan näiden kipujen kanssa :headwall: kyllä toivon että kaveri tulis pihalle ajoissa, jos nää kivut jatkuu, saati sitten pahentuu!! painoa pienellä oli 2.2kg ja muutenkin kaikki hyvin :heart:

JJ-t ja Joona 34+0
 
Lovisa :wave: Mulla on todettu toi rd just sen perusteella että sokerirasitustestissä oli kaksi arvoa koholla.Mutta mullakaan ei ole mitään noista riskitekijöistä oon alle 25,suvussa ei ole diabetestä,alkupaino oli 46 nyt kyllä 58 mutta oon 165cm pitkä niin on olleet vaan tyytyväisiä kun painoa tullut.
Kotona kun oon mittaillut niin kaikki arvot aina olleet hyviä..ja meilläkin mitataan ainoastaan tunnin päästä ruokailusta.Enkä ole muuttanut ruokavaliotakaan mitenkään eli ainut missä oli häikkää oli se sokerirasitus ja sen perusteella mulla nyt on se rd.

Sannismami Mullakin himona jäätelö ja kaikki aina ihmettelee miten mä voin tuolla ulkona syödä jäätelöä kauhees pakkasessa :D ..No mulla on aina niin kuumakin että ihan helposti :p

Mulle on tullut sama mitä jollain muillakin on/oli ollut...Olikohan se solina kuka haisteli pyykinpesuainetta :whistle: Pesin eilen pyykkiä ja jeesus että se aine tuoksui hyvälle oli illalla pakko vielä käydä haistamassa :LOL: Ja meidän kylmäkellarissa kävin eilen suihkun jälkeen niin en meinannut pystyä enää lähteä sieltä kun "tuoksui"(vanhat perunat jne.) niin hyvälle!!!Pää oli ihan jäässä kun oli märät hiukset kun siellä heiluin,sisälle kun tulin niin mietin että olikohan ihan järkevää kun sattui se kylmyys päähän :whistle: :LOL:

Misstar 34+0!!!
 
onneksi taas yksi viikko takana :eek:
mä olin eilen yöllä jo ihan varma et nyt syntyy. sattui 4 asti alamaha koko ajan ja oli menkka jomotusta ja alaselän jomotusta ja vaikka mitä.
onneks sitte aamuyöstä rauhoittui.

soitin neuvolaankin , mut nyt ku tilanne parempi ni ei tarvi mennä näytille. eikä siitä ois mitään hyötyäkään ku viikkoja niin paljo ni tulee jos tulee.
sano vaan et jos viikonloppuna tuntuu pahalle ni vois mennä ä-polille ultraan ni se ei kiusaa kohdunsuuta.
voi kun tää nyt tajuis pysyä masussa tän helmikuun. ei olis pitkä aika enää. JA MÄ HALUUN SINNE SYNNYTYSTAPA-ARVIOON JA ULTRAAN ENS PERJANTAINA. ni pääsis edes jostain raskaudesta sinne asti.

SITTE VAROITUS: KAKKA JUTTUJA :LOL:
mä olen nyt käyttäny levolacia muutaman päivän ku on vessassa käynti niin perk.. vaikeaa. on se kyllä apua siihen tuonu, mut vieläkin vaivaa sellanen et ku on kova hätä ja suoli supistelee tavaraa ulospäin, ni hiukan tulee eka pois ja loput jää tohon suulle. sitte vaikka mitä taikoja tekis vessassa ni siihen jumittuu. voitte vaan kuvitella kui kivaa se on ku ei voi ees lähtee vessasta ku suunnilleen puolet tavarasta roikkuu reiästä ulkona :LOL: :'(
oisko hyviä vinkkejä?? :ashamed: :ashamed: :snotty: :snotty:
 
Näköjään kun on kauan taustaillut ni ei osaa ruveta kirjoittelemaan.... Ja tänne tulee kyllä tekstiä hurjaa vauhtia, et hyvä kun pysyy perässä!

Nippikselle ja pienelle pojalle hurjasti onnea :flower:

Täällä tuntuu tosi moni kärsivän supistuksista mikä on lohduttavaa kun itsekin oon niistä kärsinyt joulusta asti. Sain onneksi sairasloman äippäloman alkuun asti jo tän kuun alus. Ei tartte sit stressata työjutuilla. Mut uskomattoman tylsäksi käy aika kotosalla kun ei saa juurikaan liikkua!! Mut eipä sitä kauheesti ees uskalla kun heti supistukset yltyy ja kuiteski levossakin niitä tulee. Mut mitään vaikutusta niillä ei ole kohdunsuulle ollut -tosin viimesestä tarkistuksesta on jo 3viikkoa ja on ruvennut tuleen sellanen olo et haluis käydä taasen tarkistuttamas tilanteen. Mut mun kokomukset on vaan ollu niin negatiivisia, tyyliin et "supistelut kuuulu raskauteen, ei niistä tartte välittää" ja naljailtu kun oon ollut huolissani :(

Nyt on ruvennut selkä ja lonkat ja olkapäät vaivaamaan öisin. En oo enää kuukausiin pystynyt nukkuun selällään, ni toi kyljellään oleminen on tuskaa.... Eilen sit rupesin tekeen joitan selkälihasliikkeitä jos auttais. Tää paikallaan olo kun ei ainaskaan tee hyvää lihaskunnolle.

Mites te jotka asutte pääkäupunkiseudulla ootte valinneet synnytyssairaalan?? Itse arvon vielä Jorvin ja Naistenklinikan välillä, enkä osaa tehdä päätöstä... Oon ymmärtänyt et Naistenklinikalla olis paras lääketieteellinen osaaminen ja valmius, mutta neuvolas terkka/kätilö (omaa siis molemmat tittelit) suositteli Jorvia, et sieltä tulee kuulemma asiakkailta enemmän positiivistä palautetta. Ja ettei olisi eroa lääketieteellisessä osaamisessa..... Nyt on toi synnytys ruvennut hirvittään kun tajuaa et se on oikeesti lähellä ja voi käynnistyä koska vaan :eek: (tai sit tosiaankaan nää supistelut ei tarkota mitään ja menee yliaikaseksi...) Mut kertokaa kokemuksistanne ja mielipiteitänne!!

Mul oli ma neuvola ja pissas oli sokerit yhellä plussalla ni joudun ens ma sokerirasitukseen.
Muuten oli kaikki ok, rautaa tosin joudun edelleen napsimaan, hemppa kun oli vain 117.
sf-mitta oli tuolloin 29,5cm ja viikkoja siis sillon 31+5, eli vähän meni keskikäyrän yli.

Hanille "kakka-vinkki": jostain palstalta luin, et auttaa kun nyökyttää päätään, semmosta kyllä-kyllä -liikettä. Ite oon pari kertaa kokeillu ja molemmilla kerroilla on ruvennu kulkemaan... En sit tiä mikä oli oikee syy. Mut tota perusteltiin joteski niin et tuo pään nyökkäily joteski rentouttaa....

Vaaveli ja vipeltäjä 32+2
 

Yhteistyössä