<3 HuHTiKuuN MaSuaSuKiT <3 Helmikuussa VOL.2

nonii, nythän mä muistan. Tästä mun nestehukasta mun piti valittaa. Tää on tosi stressaavaan. Juon nyt jo tosi paljon. Ja vessassa saan suurinpiirtein asua. Silti pitäisi vissiin juoda vähän lisää. Tosi ärsyttävää.
Taitaa olla suoraputki, kaikki mitä juon tulee uloskin eikä pääse imeytymään. muurrrmurrr

Soitin just äippäpolille siitä mun maanantaisesta virtsatestistä. Labratuloksista. Se nestehukka näkyy tosiaan mutta bakteeriviljelyssäkin oli jotain. Ilmeisesti suht vähäistä kuitenkin.
Sanoivat että lääkäri katsoo sitä ja soittelevat sitten mulle jos jotain on. Otappa tuostakin nyt selvää.

Mitenkäs se muuten menikään. Jos on nestehukkaa niin nostaako se vai laskeeko hemppaa? Kun sillähän saattoi olla vaikutusta asiaan, jos en nyt pahasti väärin muista.


-Solina-

 
Mä sain aikaseksi sen että laitoin kaappiin eri pinoon vähän niinko kotiutusvaatteita.En vaan tiiä pitäskö 50 vai 56cm ottaa joten laitoin molempia.Ihan vaan pitkähihaset bodyt ja housut ja sitten tulee joku noista paksummista puvuista päälle.Ja pipo ja hanskat tietty.
Eiköhän sillä pärjää.

Kuitenkin lämpimään autoon ja auto seisoo kotona oven ees joten ei pahemmin tartte sit ulkoilla tai mitään.Saas nähä onko isään vai äitiin tullut..eli onko lämmin- vaiko kylmäverinen :LOL:
 
Terveisiä neuvolasta :wave:

rv 36+4 (34+5)
paino +969 g/vko (+613 g/vko)
rr 130/80 (130/70)
turvotusta hieman sormissa ja jaloissa
pissa puhdas
hemppa 132 JEE! (120)
sykkeet 160, rt ja liikkui kovasti

Hyvä mieli jäi käynnistä kun sai jutella noista synnytykseen liittyvistä asioista. Mielialakin todettiin normaaliksi sellaisella täytettävällä lomakkeella ja samoin synnytykseen liittyvistä peloista piti palauttaa lomake. Neulakammoisena pelkään tietty niitä piikittelyjä ja sitten se repeäminen huolettaa. Sain sitten vinkit välilihan venyttämiseen ja kävinkin jo apteekista sitä Ceridal-öljyä, joten venyttelyt alkakoon illalla.

Tuosta painosta vähän naureskeltiin molemmat tyyliin "mihin näitä kiloja oikein tulee" kun ei tähän mahaan enää paljon tavaraa mahdu ja muuten ei muualta kiristä. Sanoi terkkakin ettei miusta takaapäin edes huomais että olen raskaana. Noh, ei kuitenkaan ole mitään myrkytyksen merkkejä joten ei suurempaa paniikkia. Maanantaina kuitenkin synnytystapa-arvio äippäpolilla joten siellä kuulee sitten pikkusen kokoarviotakin.

Nippiksen kuulumisia oli kiva kuulla! Hienoa että alku on sujunut noinkin hyvin ja tsemppiä jatkoon =)

Liitoskivut ovat täälläkin vähän helpottaneet, tosin vaihtelua tuntuu olevan päivien välillä melkolailla. Yöllä lähinnä vaivaavat. Ristiluu sen sijaan sanoo kohta varmaan työsopimuksensa irti. En meinannut päästä neuvolan pediltäkään ylös kun niin pahaan asentoon joutui. Ja persehermokipu vaivaa sitten myöskin. Mutta viikot ja päivät onneksi vähenee koko ajan :D

Hyvä että Jaahassu viel yhessä koossa! Päivä kerrallaan...

Nyt ruoan laittoon että isäntä saa ruokkiksella jotain murkinaa :wave:

Sanni-Maria ja pikkunen 36+4
 
AAM
juu silimät täälläkin jättää välillä jumiin mutta F5 :lla päivittelen niin kyllä se siitä tokenee ja pääsee tänne takas..

hb laskee joo runsaan juomisen myötä mut ei kai niin radikaalisti kuitenkaan mutta jos on niin käskeneet tehdä että juot niin parempi toimia niitten mukaan..

Nippikselle paljon :hug: :) kiva että pikku-ukko voimistuu päivä päivältä ja toivotaan että dissit siitä pääsee parempaan tuotantoon kunhan kaveri jaksaa alkaa imeskelemään sitten urakalla..

sannilla ne viikot vaan lähesty loppuaan :D

). ) täälläkin nyt viime päivinä havaittavissa lievää turvotusta jaloissa :| kiristämättömätkään sukat eivät ole liian löysiä.. :whistle:

am & hippunen 33+2
*muoks* päivän lonnotus.. :whistle: kaikkien huvitukseksi :D

 
Heippa taas.

Ihanaa, aurinko paistaa ja kevät tulee kovaa vauhtia. Meilläkin alkaa kohta olemaan jännityksen hetket, kun viikot alkaa kaikilla jo kolmosella. :)
Hurjan nopeasti mennyt tämä aika, ainakin viimeset kymmenen viikkoa.

Nippikselle hurjasti onnea pojan johdosta ja voimia pienelle!

Itsellä on nyt viimeisen viikon ollut oikeastaan tosi hyvä olo, on saanut kivasti nukuttuakin. Kävelyllä kyllä alkaa väsyttään tosi nopeesti, tekis välillä mieli istahtaa vähäksi aikaa hankeen. ;) Jalat siis menee hapoille, onneksi supisteluita ei tule oikeastaan sielläkään.

Eilen käytiin vimppa perhevalmennus. Ja oi että kun siellä kävi näyttäytymässä viikon ikäinen pienokainen, samalla kun oli menossa terkkarille. Olihan se pieni ja suloinen, ja tämä hormonihirviö meinasi itkuunkin pillahtaa. :whistle:

Äh, noista hiivatin raskausarvista... Mähän kirjoittelin jokin aika sitten kun kävin ostamassa sitä ehkäisevää öljyä.. Noh, maha ja tissit pysyneetkin arvitta, mut reidet. :kieh:
Ja sekös ottaa pattiin, turhaanpa niitä enää öljyää. Jospa ne sit siitä ajan kans haalenis.

Muistan lukeneeni et täällä muutkin kärsii levottomista jaloista? Oisko teillä jotain konsteja olon helpottamiseksi? Joskus iltaisin jalat tuntuu tosi tukkoisilta, eikä oikein ylhäällä pitokaan auta.

Päivänjatkoja! :)

Minna ja pikkukaveri 31+2
 
millipilli
AM, ihana masu ja ihan huippu sun napa :D

Min-na, mulla levottomat jalat pysyy kurissa kun syön magnesiumia. Puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa otan joka ilta. Sit vedenjuonti voi auttaa, tukisukat, villasukat nukkuessa...
 
AAM
napafobia iskee taas.. :D :headwall: :ashamed: pitäisköhän heittää siihen päälle se semmoi poke mustalaatikko :LOL: B)
ja näyttäis tuo linea negra olevan enempi linea rööda... tai joku kusivana :D
 
Aurinkoista keskiviikkoa!

Minullakin tänään ensimmäinen äitiyslomapäivä, mannan ja Ruttanan tapaan :wave:

Ja neuvolareissukin tuli heitettyä:

rv 35+0
paino +653g/vko, yht painonnousua 8kg
paineet 107/69
pissa - - (jee! vihdoinkin protskut negalla!)
sf 29cm
tarjonta RT
sykkeet 130-140
liikkeet ++

Seuraava käynti onkin sitten loppuraskauden ultra lääkärillä viikolla 37 :).

Kiva kuulla nippis että teille kuuluu olosuhteisiin nähden hyvää! :heart:

Hani: :hug: Tuo turvotus voi tosiaan selittää hurjatkin painonnousut! Yritähän olla stressaamatta moisesta

Millipilli: Hyvää matkaa! :)

Solina: näin äkkiä veikkaisin että kohdun jännityksellä tarkoitetaan just tuota kovettumista. Minun kätilökummitätini totesi viimeksi massua ja vauvaa kokeillessaan että mulla on rento kohtu, ei yhtään jännittynyt. Ja mulla noita harkkasupistuksia ei tosiaan tule muuta kuin jos rehkin jotain oikein kunnolla.

Tekstari-ilmo: minä kans tein esikoista odotellessani puhelimeen valmiiksi ryhmän, joille haluan tekstarilla vauvasta ilmoittaa. Ja lorunpätkäviestinkin talletin sinne valmiiksi. Sitten lisäsin viestiin sairaalassa syntymäajan ja -mitat, ja oli helppo lähettää yhdellä napin painalluksella kaikille läheisille :).

Am: ihana masu! :heart:

Kotiutumisvaatteista: minäkin ajattelin että vauva pärjäisi ihan bodyllä ja potkareilla plus paksuvuorisella fleecepuvulla. Hattuja/myssyjä ja tumppuja pakkaan erilaisia mukaan että tilanteen mukaan siitä sitten lämmikettä. Tosiaan käytännössä kokoajan sisätiloissa mennään, kun KYSillä on parkkihallikin johon pääsee melkein suoraan sairaalan ovesta sisään. Ja meillä edessä pitkä automatka (se minun mainostama 120km ;) ) joten kuumahan pienelle tulee jos enemmän laitan päälle. Jonkun viltin voisi ottaa varuiksi mukaan jos ulkona on kylmää tai auto on aluksi vilpoisa.




 
noniin...voiko noi liitoskivut jopa lähteä pois vielä?? =) sitä mionä kyllä innolla oottelen....

viimeyönä veti toisesta pohkeesta monta kertaa suonta niin saakohan tuota magnesiumia,diasporalia ottaa raskaana olevat?? mulla ku sitä ois jauheena...vai auttaako se edes?????

kotiutumisvaatteista ei oo laitettu vielä,mutta aattelin laittaa potkuhousut,pitkähihasen bodyn,puolipotkarit,sukat,tumput ja hanskat,kypärälakin,pipon,kevyttoppapuvun ja viltti vielä mukaan,niin luulis automatkan ,30km menevän.

liikuntaa oon harrastanu taas nuhan parannuttua pikkuhiljaa alotellessa.n.tunnin lenkeillä ja lihaskuntoa kotona.tänään käyn hiihtämässä.jos se 15km edes menisi vielä.3viikkoa sitte hiihdin yli 20km;n lenkkejä... eikä tuntunu missää...nyt vaan oon sairastanu sen mahataudin ja päälle nuhan niin voi olla ettei pysty enää samaan koko raskausaikana.

kummit on miettimättä. nyt ku tuli puheeksi niin vois ehdottaa veljeä ja sen vaimoa,ku he kysyivät meitä syksyllä niiden vauvan kummeiksi. =) ei me ehkä pyydetäkkää ku 3 kummia yhteensä.

nimet on mietitty jo.

karkin syönnistä sen verran että mää en pysty juurikaa syömään. tulee kurkusta ulos jos esim 100g pussin syön. aattelin jättää sen pariksi viikoksi pois...vaikka tiukkaa tekee :ashamed: ja painoa pitäs iteltä nostaa.. täytyy syyä vaan ruokaa vähän tuhdimmin.

kävin poikien nkans kauppareissu kävellen ja pojat istu kaksostenrattaissa melkein kokomatkan,niin johan supisteli..yleensä vanhempi(4½v) kävelee enimmäkseen mutta nyt oli jotenki väsy niin oli ni raskas lasti ku 2 kassia ruokaa ja 2 jäppiä,toinen 2v kyyissä niin oli aika kova koulu mahalle... nyt ei kylläkään enää mitään tuntemuksia. =)

nippikselle ja vaaville paljo voimia!! =) =)

Pai ja nuppu 33+1
 
voi pöh, mä just tajusin että mulla on 70km:n päässä sisätautipolin kontrollikäynti vkolla 38+, että paljon taas siellä ajateltu :whistle:

mulla on vkolla 33+ seuraava tarkistus-ultra ä-polilla, epäilen että jos kaikki edelleen kunnossa seuraava onkin sitten just vkon 37 tietämissä, jossa tehdään samalla painoarvio, ja synnytystapa-arvio, en tiedä että miten ottavat huomioon kun mulla ne supistukset niin lyhkäset esikostakin, että synnytys oli tosi vaikea sen takia, ja hoppukin tuli.
meinaan kyllä toivoa jos mahdollista, että aluksi edes kokeillaan alatiesynnytystä jos turvallista!

oon myös miettinyt, että kun kuulemma olen pienten vauvojen synnyttäjä, esikkokin alle 3kg vkolla 39 syntyi, niin mitä luulette pääsenkö sairaalasta pois jos kaikki muuten kunnossa toissynnyttäjien tapaan parissa päivässä?! kun esikosta jouduin oleen sen 5 pvää mikä ihan tavallista ensisynnyttäjälle, mutta myös siksi kun vauva painoi alle 3kg? olipas sekavasti kysytty, antakee anteeks :D

neuvoloista ei haisuakaan taas, viimeks käyny vkolla 30+, ens vkolla otetaan ne paineet ja pissa vaan, samoin kun seuraavalla vkolla, mutta en tiedä millon varsinainen neuvola mahtaa taas olla!! :/
 
Terveeks Mammat!

Sairaalakassia oon pakkailemassa aikani kuluksi ja tuli mieleeni et pitäskö sairaalassa oloa varten ottaa vauvalle oma tutti ja rintakumit mukaan? En oo ihan varma, mut muistelisin et enne sai sairaalasta tutin vauvalle....

Kummeista on ollut puhetta. Mieheni ei kuulu kirkkoon ja itsellänikin on nyt ollut pidemmän aikaa mielessä että eroaisin kirkosta, joten meidän lasta ei kasteta. Virallisia kummeja ei siis muksulle tule, mutta "haltijakummeja" ollaan ajateltu kuitenkin pyytää. Mies pyytää veljeään ja parasta ystäväänsä, itse olen siskoani jo pyytänyt. Nimiäiset on tarkoitus kuitenkin pitää.

Jahas... Nyt pitääkin taas mennä!!! Kiireistä on tämä pelkkä oleilukin :p

NK33+3
 
Tervehdys mammat!

En ole juurikaan kirjoitellut tänne, mutta yrittänyt lukea ahkerasti teidän kuulumisianne.

Viime yönä kyllä säikähdin pahimman kerran. olen nukkunut suurinpiirtein 4tuntia viime yönä. Koko yön supisteli ja vauva mellasti masussa ihan todenteolla. Luulinkin jo pari kertaa, että nyt se tulee vaikka väkisinkin maan päälle. Mua heikotti ja oksetti koko ajan ja mahaan teki kipeää. Aamuyöstä se sitten rauhottui ja nyt ei vaivaa muu kuin väsy.

Tuo yöllinen sai muhun hieman vauhtia.. oon pessyt nyt ekat koneelliset vauvan vaatteita ja esikoisen vaatteet kävin läpi (SILITIN kaikki, pakko, ei muuten mahtunut kaappiin) ja vaihdoin kaappien järjestelyä. Huh, mikä homma mutta täytyi aloittaa edes jostakin. Tein myös listaa mitä pitää vielä tehdä ja sitähän sitten tuli A4 täyteen. Iik.

Huh, nyt hieman heikottaa. Täytyy mennä maate pian.

Mulla pe neuvola ja 4.3 äippäpoli. Niitä odotellessa.

Tsemppiä odotuksiin!
Manzu 31+5
 
Kylläpäs tänne tulee vauhdilla tekstiä, ei meinaa pysyä mukana.

Joillakin viikkoja jo 36!! Tuntuu tosi paljolta :)

Mulla oli kans edellisyö oikea supisteluyö. Parikolme tuntii tuli ihan putkeen, mut onneks sit rauhottu. Viime yön nukuin tukivyön kanssa niin oli helpompaa. Ei tullut sit ihan joka kääntymisellä. Mua rasittaa kun en pääse tarkistuttaan kohdunsuun tilannetta, kun viimeks se on katottu kuukausi sitten ja kuiteski tiuhaan supistelee. Mut kun äippäpolille soittaa niin kaikki on normaalia ja kun kerta menee ohi eikä pahene niin ei ole syytä... mut ku kiinnostais... noh, on vaan otettava edelleen rennosti kuunes pääse viä vähän turvallisemmille viikoille.

Ihana huomata etten ole ainoa joka inhoaa silittämistä. Vauvan vaatteet olen kyllä silittänyt ja naureskelinkin miehelleni, et tuleekohan tämä toistumaan vai oliko ainutkertaista. Ihanan tuntuisiahan silitetyt vaatteet tai lakanat on, mut se ei vaan oo mun juttu.

Kiva kuulla Nippis, että kaikki lähtenyt hyvin käyntiin :heart:

Ihana masu sulla allusmamma =)

Vaaveli 33+0 (viä viikko ja sit uskallan ruveta liikkuun enemmän!!)
 
solina mulla oli kans edellisessä raskaudessa rm ja verenpaine nousi vasta myöhemmin ja proteiinit samalla lailla, nytkin sillon tällön vaan 1+ mut muut oireet kyl on.. aattelin ku ens ti neuvola niin koitan selvittää tarkemmin et mikä sit on jos ei rm..
 
Mukava tosiaan kuulla nippiksen kuulumisia.

Sanni-Maria Minkälaisia venytteli ohjeita sait, tai siis on olemassa. Minä en ikinä semmosista oo kuullutkaan. Tuota ceridalia kyllä löytyy, esikoista odottaessa "öljyilin". Nyttenkin varmasti ois ihan hyvä jos vaan saisin aikaiseksi, pitää ottaa itseäni niskasta kiinni!
 
ventti;ok,tiiän sit muistuttaa lekuria vkolla 35-36 kun on tarkastus,että saan lähetteen.Kun tää on niin uusi asia että menee vähän ohi..

Mä olen jo monta vkoa ollut kykenemätön ees syömään kunnolla.Palasta leipää tulen jo ihan ähky täyteen.Äsken söin salaatin fetalla ja oikeestaan tein broilerifileen kaveriksi,mutta liha jäi kun ei ees kaikki salaatti mennyt alas.Suklaata kyl menis :saint: Mulla uutena himotuksena maraboun daim..Mutta koitan välttää.
 
Manzu: Tais sun vauva vaan viime yönämuistutella mamia että alahan valmistella, täältä mä pian tuun. ;)

Milky: mikähän kumma tossa on että makea maistuisi ihan hurjana, mutta oikea ruoka jää ihan tipusen annokseen :/. Minäkin roikun vähän väliä kaapilla ja mietin kuumeisesti että löytyisikö sieltä mitään herkkuja, mutta sitten oikeaa ruokaa en jaksa syödä paljon mitään vaikka olis kuinka ollu nälkä. Josta tuli muuten mieleeni, että meillähän on pakkasessa sekä suklaa-nougatjätskiä että minttujätskiä, taidanpa mennä korkkaamaan jomman kumman ;) :wave: .
 
Milky mulla kokoarvioultra 31.3. jolloin viikkoja kasassa 37+0. :)

) .) Karsee päivä, punkero aloitti potkimalla kylkiluita TODELLA kipeesti... Ja sen jälkeen koulussa totesin että mulla on ilmeisesti selkä ihan jumissa...Joka tapauksessa käveleminen sattu niin että näin tähtiä ja pariin otteeseen meinas totaalisti lähteä jalat alta kivun vuoksi. No nyt on taas hyvä ku oon kotona ja saan istua. :D Mut siis koulupäivän kesto matkoineen 12h. Onneks se tarkottaa sitä että on yks hullu päivä taas vähemmän... :kieh:

Nyt teen ruokaa ja kaapissa odottaa huurteinen alkoholiton Kopparberg taas. :D Hihii. :D

Laala ja Punkero rv32+1
 
Jäätelöö tännekin!!! :LOL:

Ahkerasti ootte taas kirjotelleet :)

Olo on suurimman osan ajasta niin väsynyt, ettei jaksa edes shoppailla! Kamalaa :) Onneksi sain miehen lähetettyä kauppaan jäätelöostoksille.

Vauvan hikka tuntuu kovempana kuin ennen - johtuukohan se siitä, kun se pötkäle siellä mahassa on kasvanut isommaksi.

Kummiasia näyttää olevan hankala myös monille muille meidän palstalaisille. Harmillista.

t. Kutiseva kadak & hikka-otus 34+2
 
AAM
maaaaakkkkeeeeeaaaaa :p :p :p joo viimeisimpänä oljenkortena.. suffelipuffit.. :headwall: :headwall: että olkaa hyvä !! :kieh:
ukon ketale oli ostanut niitä ja eiköhän pitänyt siitä pari maistaa.. ! pjerkele sentääs.. ja kirotut laskiaispullat.. 4 kpl.. onneks oli pieniä :D MUT SILTI!!!
 
jäätelö ollut täälläki viime aikoina ihan ehdoton suosikki :p vaniljakermajäätelöä, kohmeisia mansikoita ja kinuskikastiketta, voi nam :) ja kohta taas lähtee isohko annos :whistle: onneks mulla ei tota paino-ongelmaa (vielä!! ;)) eikä raskausdiabetesta oo, niin saa syöpötellä rauhassa... verenpaineiden takia suolaton ruoka aiheuttaa ihan riittävästi ruokaongelmia, joten jätskiherkuttelun oon sallinu itelleni, vaikka öö, seliseli, ei kai noi sokeritkaan vauvalle hyvää tee :ashamed:

tänään meni päivä äitiyspolilla r-myrkytys- ja vauvankasvutsekissä. ja arvatkaa mitä, kaikki oli ihan ok!! :) vauva oli kasvanut tosi reippaasti ja painoarvio oli nyt jo 2,2kg :heart: 12pv sitte vain 1,7kg. ei se varmaan oikeesti oo puolta kiloa tossa ajassa lihonu mut selkeesti kasvanu kuiteski. ihanaa. lisäksi möyrysi, hikotteli ja potki anturia niin hurjasti, et sai lääkäri ja hoitsu tosissaan tehdä töitä mittojen ja käyrien saamiseksi... olin melkein nolona meidän villikon puolesta, vaikka toisaalta vauvan liikkeet on parasta mitä tiedän. sain vielä yhden kasvukontrolliultra-ajan, koska edelleen vauvan syntymäkokoarvio siinä 3kg paikkeilla ja siten "selkeästi pieni". mutta onneksi noi rm-oireet oli rauhottunu ja sen osalta riittää nyt kerta viikossa neuvolassa (normaalitarkastus) ja sitte itse mittailen paineita kotona ja tikutan pissaa joka toinen päivä nlasta saaduilla stickseillä. ai että alkoi äippäloma mukavasti ja hävisi hirmuisesti huolta, kun vauvalla oli niin hyvin asiat :) :heart:

supistelut ja vatsan jännittyminen/kovettuminen jatkuu täällä myös. en oikein itse tunnista noita supistelua, mut ä-polilla laitteista näkivät et pieniä supistuksia tulee ja menee koko aika... ja kyllä sen itsekin huomaa et ihan kaikenlainen pieniki liikkuminen pistää masun pinkeeks.

voi ei, en ehdi kommentoida nyt teidän kuulumisia, mies odottaa vieres et alettas katsoo leffaa (jätskin kaa tietty :p ), mut huomenna yritän paremmin! sen verta kuiteski, et hani ja muut joilla turvotusta, niin älkää tuijottako vaakaa. sehän on vaan nestettä ku painoo lisää ja lähtee nopee ku vaavit masun ulkopuolella. ja manzu mul iski ihan samanlainen paniikki pari vkoo sitte vauvavalmistelujen kera. tuli tehokkaasti muutama päivä panikoitua ja paljo aikaseks... mistähän sais uuden pikkupaniikin et jaksais vielä saattaa loppuun noi valmistelut?? :whistle:

t. manna + pieni mutta reippaasti kasvanut villikkonapero :heart:
 

Yhteistyössä