<3 HuHTiKuuN MaSuaSuKiT <3 Helmikuussa VOL.2

Alkuperäinen kirjoittaja milkystern:
Tosta kummi-jutusta.
Meillähän on 12/07 syntynyt kummipoika,ja mä olen se ns.sylikummi.
Ja tuohon aikaan en kuulunut kirkkoon.(liityin takaisn vasta nyt v2009 puolella)Kukaan ei koskaan missään kysellyt että onko mahollistanäin.Jäätiinkin pohtimaan että voiko olla että rippikoulun käynyt ei kirkkoon kuuluva voi yhtä hyvin olla sylikummi?

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3BD234B8F63A09FFC225749F0026EA30?OpenDocument&lang=FI

Kuka voi olla kummi?

Kastettavalla tulee olla vähintään kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon konfirmoituja jäseniä. Kummien määrälle ei ole annettu ylärajaa.

Porvoon yhteisöön kuuluvat Suomen, Ruotsin, Norjan, Islannin, Viron ja Liettuan luterilaiset kirkot. Porvoon yhteisön muita kuin luterilaisia jäsenkirkkoja ovat Englannin, Irlannin ja Walesin anglikaaniset kirkot sekä Skotlannin episkopaalinen kirkko.

Näiden lisäksi Porvoon yhteisöön kuuluu vielä kaksi pientä anglikaanista kirkkoa, Espanjan episkopaalis-reformoitu kirkko ja Lusitanian kirkko Portugalista.

Tämän lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.

*muoks* ja tiedä sitten miten sun on ollut mahdollista päästä kummiksi, koska ns. virallinen kummius ole kuitenkaan mahdollista. Mutta jos tällä kummipojalla on sun lisäksi kaksi muuta kummia niin sitten ns. epävirallinen kummi voinet olla.

Manna Me ei aiota toppapukua ostaa,kevyttoppiksilla meinataa pärjätä...ja onhan sit se äitiyspakkauksen puku vaikka iso onkin.Mutta ite aattelin että ne puvut on aika kalliita ja sitten se ei kuiteskaa menis enää seuraavana talvena..jos ns.sopivan ostais.

Ruttana;sitten meillä kirkko ei tarkastanut tietoja.Sillä pojalla on vaan kaksi kummia eli me.Ja mä en sillä hetkellä ollut kuulunut kirkkoon yli 10vuoteen.Nyt liityin takaisin vain sen tähden että oma tuleva lapsi saadaan kastettua kirkossa yms.

Ja vielä kummeista: Mulla ei oo haisuakaan miten asian järjestää. Vauva tullaan aikanaan kastamaan ortodoksiksi, joten joku miehen ystävä toiminee kummina, mutta itse haluaisin myös "oman" kummin vauvalle, joten sitä täytyy selvitellä vielä onnistuuko.

Alkuperäinen kirjoittaja milkystern:
Ruttana;sitten meillä kirkko ei tarkastanut tietoja.Sillä pojalla on vaan kaksi kummia eli me.Ja mä en sillä hetkellä ollut kuulunut kirkkoon yli 10vuoteen.Nyt liityin takaisin vain sen tähden että oma tuleva lapsi saadaan kastettua kirkossa yms.
Vissiin tuo on sitten ainoa selitys. Eli joskus niinkin. :D

^ Näinpä. Mutta täytetäänkö siinä joku lomake johon vanhemmat nuo tiedot ilmoittavat? On itsellä niin kauan aikaa ettei enää muista. :xmas:

Jos tuossa olisi päässyt virhe tapahtumaan, mutta siitäkin huolimatta luulisi että kirkko ne tiedot tarkistaisi.

Ruttana;olin silloin jo valmis liittymään takaisin jos kirkko olisi sitä kysellyt,mutta kun antoivat näinmennä liityin nyt vasta.
Aika outoa,ja mietittiin silloin jälkikäteen kuinka outoa se oikeestaan oli.Kun yleensä on just nää "vaatimukset".

Meidän vaavin kummeista sen verran,että miehen veli toivottavasti.Oman siskon olisin ehdottomasti halunnut,mutta ovat vuoden vanhan veljen pojan kummeja joten aattelin että säästän heidät sitten seuraavalle lapselle.Eli kakkoskummi ns. hakusessa.Miehen sisko voisi kyllä,mutta toisaalta olemme niin vähän tekemisissä että en ihan heti sulata sitä.

Omalla veljelläni oli niin huonot kummit että olen allerginen kummeille jotka eivät ole lainkaan läsnä!

Ruttana;kyllä suhteellisen ajoissa piti palauttaa laput joissa oli meidän sosturvat yms.Ja kyse on vielä samasta kirkosta(seurakunnasta) jossa olen rippikoulun käynyt ja aikonaan sitten eronnut.Vaikkei silläkään atk-aikoina pitäisi olla mitäänb merkitystä.

Kummijuttuja just eilen selvittelin ja kyllä niitä kirkkoon kuuluvia ja konfirmoituja kummeja pitäisi olla kaksi. Eli kirkkoon kuulumattomat eivät pääse virallisiksi kummeiksi. Seurakuntien sivuilta löytyy aika hyvin tietoa noista asioista ja ainahan voi sit soittaa oman paikkakunnan kirkkoherranvirastoon ja kysyä sieltä lisää mutta tuon tiedon siis eilen löysin. Me ei sylikummia todennäköisesti otetakkaan kun minut ja sisarukset on kastettu iskän sylissä ja jotenkin se on miusta kiva niin. Eli kaikki kummit ovat sitten "tasavertoisia".

Häppärikivut ovat täällä mallia "sahateräinen leipäveitsi on oikealla puolella pimpsaan porautunut ja joku sitä siellä vielä pyörittelee" |O Juu, ei kävellä lenkkejä ei... Autosta nousukin on jo oma taiteen lajinsa.

Jaahassun puolesta täälläkin jo jännätään ja kovasti tsemppiä toivotellaan jos lähtö tulee! Kovin konkretisoituu samalla itselle se että lähtö saattaa tulla milloin vain vaikka ei kivuliaasti oo nyt supistellutkaan. Luulen kyllä, niinkuin joku muukin sanoi, että supisteluja on tullut vaikka oon luullut että tyyppi vaan tunkee itseään niin pintaan mutta nyt oon erottanut noissa kovettumissa jotain eroa. Tosin eivät oo sellaisia kivuliaita joita tuli aikaisemmin muutamia. Ehkä ne vaan tuntuu erilaiselta kun alkaa vatta olla sen verran täynnä tavaraa...

Sanni-Maria ja pikkunen 36+3

Sanni-Maria hui siullaha alkaa jo viikot olla aika pitkällä!!!! :D :heart:

meilläki vaa noita kevyttoppapukui ostettu.. toivottavasti ei kauheen kylmä sit enää oo :) saha niitä sit kaupasta ostettuu jos näyttäää silt et tarvii..

Tässä on Kapriksen kotiintulo-vaatteet! Yläkuvassa siis toppapussi, toppatumput ja töppöset, kypärälakki ja kunnon talvilakki.

Ja tässä sisävaatteet. Body, puolipotkarit ja haalari :)

Vauvankassissa on lisäksi mukana harso, vaippa ja tutti ketjuineen.

Paape
Meillä kotiintulovaatetuksena potkuhousut, pitkähihainen body, ruskovillan silkkimyssy (+varalta villamyssy) ja kevyttoppapuku. Olettaen, että huhtikuussa ei siis enää talvi :) Mukaan sideharso, vaippa, tutti ja tuttipullo ihan varmuuden vuoksi (viimeksi jouduin lypsämään kotimatkaksi maitoa sairaalaan pulloon...).
Ja vielä vähän "omaa napaa": viikko sitten kävin kehumassa hyvää oloani, mutta nytpä vatsa rupeaakin tuntumaan ihan tosissaan! Viime yönä vessassa käyntejä neljä, vauva tuntuu olevan sangen vauhdikkaalla tuulella, tuntuu, että virtsarakko on välillä aika kovilla. Mutta kuten sanottu, olo helpottunee huhtikuun alkuun mennessä, saattaapi helpottua jo aikaisemminkin, kun eskoinen kiirehti maailmaan 2 vkoa ennen lasketuan ajan =) Huh.

Paape 33+5

meil kans kummeja vaikea löytää :/ tai olis aivan ihania ystäviä ja lähisukulaisia, mutta kun eivät hitsi vie kuulu kirkkoon juuri kukaan :( minun sisko onneksi kuuluu ja tulee kummiksi, mutta miehen puolelta ei löydy ketään!! huoh. ja ehdottomasti ristiäiset pidetään, sen verran kovan taiston kävin miehen kanssa et meidän beibe kastetaan, että nyt on vain löydettävä se toinenkin kirkkoon kuuluva kummi. meillä mies ei siis kuulu kirkkoon ja vastusti ensin "väkisin kastamista" (sen mielestä lapsen pitäisi saada päättää asia itse myöhemmin), mutta kun näki miten tärkeetä mulle niin heltyi lopulta :saint: mut seuraavasta lapsesta käytäneen taas tämä henkien taisto... mies kyllä sanoi, että saan kastaa, JOS lapsesta tulee joko lars leevi tai lalli. ei tiiä itkiskö vai nauraisko :LOL: :headwall:

toppiksesta niin tommonen toppispussi oiski kätevä! taidan lähteä etsiin semmosta heti ku tässä ehtii. äitiysloma alkaa kiireellä, ku huominen menee kättärillä koko päivä, to häävalmisteluja, pe häät ja la paluu "häämatkalta" suoraan taas kättärille :D

Minä se olin joka tuolla pikkukakkosissa hehkutin tuota peräpukamasalvaa nimeltä Scheriproct Neo :wave: (joku muukin sitä jo kehui). Eli Usvikselle ja muillekin peräpukamista kärsiville: heti vaan salvaa pyllyyn kun alkaa tulemaan vähänkään sen suuntaisia oireita! Hoitamattomat pp:t on varmaan ihan hirveet :x . Mulla oli toi vaiva esikoisesta, ja ehti äityä jo jonkinmoiseksi ennen kuin tajusin hakea apua. Tuolla salvalla kuitenkin korjautui tilanne nopeasti, tosin synnytyksessä pullahtivat sitten uudelleen esiin. Nyt tässä toisessa raskaudessa olen käyttänyt salvaa heti kun on ollut vähänkään tunne että olis pukamat tulossa - ja mukavasti ovat pysyneet poissa. Myös kuitupitoinen ja mahd. vähän sokeria sisältävä ruokavalio on hyvä helpottaja, ei kakka pääse liian kovaksi. Niin ja sitä vettähän sitä pitäis jaksaa juoda! Ai niin, ja noita ummetuksen aiheuttajia vältellä, kuten teetä (myös useat rautavalmisteet ummettavat).

kauhia kun oon koko päivän ollut kotoo pois ja tulee tänne niin tekstiä tullut 3 sivua :eek: koitan huomenna lukaista kaikki läpi!! tuolta silmään pisti jaahassun tilanne HUI!! toivottavasti vielä viikon taikka kaksi kaveri pysyisi mukana ja keräisi itselleen vähän lisää painoa :saint: olisi sitten vauva-aika mukavampaa kun vähän enemmän lihaa luiden ympärillä :)

toi sai oman tilanteenkin näyttämään valoisemmalta, kun supistellut niin ptkään ja torstaina vielä 3cm suljettua kanavaa jäljellä, niin aloin sitä miettiin ettei tämä tule ikinä ulos :kieh: näköjään tilanne voi siis muuttua nopeastikkin :attn:

ja vaikka on kahdelle sormelle auki niin eihän se vällttis tarkoita että pian syntyisi..vai..?! tutulla oli sormelle auki 33 viikosta ja neiti syntyi 42+2 :saint:

palailen astioille taas huomenissa, kun on aikaa. nyt salkkareiden pariin!!

JJ-t ja Joona 34+4

Vitsi mä taidan joutaa olla onnellinen, kun maha toimii. :D En oo ikinä tajunnu miten joillain ei maha toimi, mut uskon että on tuskaa jos tulee peräpukamia. Voimia kaikille sellasten kanssa taisteleville... Mä käyn "parhaina" päivinä kolmekin kertaa isolla asialla. :LOL: Nyt tosin on sen verran suoli laiskistunu että käyn vaan kerran tai ihan joskus kaks... :LOL: Sori. :D

Meillä on tuo ristiäisasia kätevästi hoidossa, kun ei kumpikaan kuuluta kirkkoon, niin eipä sinne tarvitse lastakaan kastaa. ;)

Edelleenkään ei hajuakaan mitä vaatteita pitäis pakata vauvalle sairaalakassiin...
Jos ottaa jonkun bodyn ja puolipotkarit ja pienen pienet sukat ja tumput, niin mitä siihen tarvii lisäksi paitsi siis tietysti ruskovillan silkkimyssyn päähän, joka on hankintalistalla ollu jo pitkään...? Mun äiti on neulonu pienelle villahaalarin ja -myssyn ja -tumput ja -sukat... Jos ne laittaa siihen edellä mainitun (sisä-)asun päälle niin vieläks se tarvii kauheesti kerroksia? :p Tosi vaikee arvioida miten lämpimästi pientä pitäis pukee, ku ite riekun pakkasellakin vaan farkut ja pitkähihainen t-paita päällä eikä mitään "välikerroksia"...

Niin ja ) .) hehkuti hehkuti, oltiin taas uimassa. :D Uin 600m jonka jälkeen vähän ikävästi kyl supisti (jonka takia jätinki uinnin siihen 600metriin enkä rehkiny enempää), mut kuuma suihku helpotti ja sitten ihana kuuma sauna ja parit löylyt. :D Aaaah, se on elämää! :D Nyt syötiin päivällistä ja parhaillaan koitan sulatella sitä.
Kyl tuntuu että Punkero on varmaan sit ehkä vaihtanu asentoa, kun kaikki riehunta on tuntunu tänään tossa navan yläpuolella ja vähänkin kumarassa istuminen tekee tosi pahaa kun painaa niin kylkiluita ym. (ja sit toi yks aktiiviurheilija potkii mun kylkiluita ja palleaa)

Laala ja Punkero rv32+0

mun mies kielsi nuo pussukkamallit multa kovalla kädellä, ei kuulemma oikein toimi ainakaan meidän kaukalossa..noh, en jaksa vääntää :D
Reimalla oli kyllä sellainen kiva vanupuku reilu 20e, ajattelin jos sillä pärjäisi alle toki kampetta, siellä myös välikausihaalari kokoa 50cm ois maksanu 49e, mulle turhan tyyris kyllä, kun ei varppina tuu käytettyä juurikaan!!

Laala, mä suunnittelin nyt sitten että laitan eka kerrokseen bodyn ja puolipotkarit, toiseksi kerrokseksi ehkä sellasen puuvillahaalarin, jossa vetskari, tietysti sukat ja tumput ja myssykkä!! siihen päälle sit ehkä toi vanupuku, tai joku vastaava, eiköhän tarkene!! ja otan mukaan vielä viltin varuiksi!! autossa kuitenkin on lämmin!!

vittan soikoon että nää mun närästykset on hanurista, polttaa ihan kympillä, ja toi juotava närästyslääke on PAHAA mutta tehokasta!!! yöööök!!!

Kummeista: meilläkin hieman epäselvää kuka kummiksi. Tuntuu että
kaikilla läheisillä akaa olemaan niitä kummilapsia niin paljon
ettei enää kehtaa ees pyytää. Oman ja miehen siskon haluisin
kyllä kummeiksi. toivottavasti suostuvat, vielä en ole edes kysynyt.

Kummiongelma täälläkin. Toinen puuttuu eikä millään keksitä kuka toiseksi.
Ja tuo kohdunsuun tilanne ei välttämättä ennakoi aikaista synnytystä, ainoastaan ensi yö jännittää kun viimeksi syntyi ronkkimisen jälkeen ja se, että näillä viikoilla ei varmaankaan saa vierihoitoon heti vauvaa.

Katselin esikon aikaista korttia ja siellä oli 36+1 kanavaa 2cm jäljellä ja seuraavan kerran katsottu 39+3 jolloin oli 3cm auki. Lääkäri kyllä sanoi, että uudelleen synnyttäjällä tilanne voi stopata tähän pitkäksikin aikaa. Toivottavasti ei synny ennen lauantaita, esikoisella kolme viimeistä hoitopäivää ja luultavasti kerran päivässä joudun sen viemään kävellen sinne.

Tarttee kyllä laittaa 50cm pitkähihainen body mukaan sairaalakassiin, koska nyt kaikki vaatteet siellä on 56cm eikä meillä ole pienempiä kuin muutama pitkähihainen 50 cm.

Mie en peräs pysy.. mut Jaahassun tilanteen mieki huomasin. Tsemppiä! :heart: :hug: Mut se mikä mua ihmetytti tosin oli tää: Ku mulle neukkutäti sano et hyvinkin voi uudelleen synnyttäjillä olla neljäkin senttiä auki kohdunsuu näillä vkoilla jo vaikkei ois syntymässäkään! Ni miten se sit sulle on sanonu et juu ihan pian syntyy.. Outoa mu mielestä miten paljo vaihtelee noi tiedot..

Yhteistyössä