Hei! Vihdoinkin saan aikaiseksi kirjoitella tänne. Meidän nuppunen täytti eilen kaksi viikkoa :heart: . Hurjaa miten nopeasti aika juoksee. Hän on saanut jo masuun ja reisiin vähän pyöreyttä, kun syntyessään tyttö oli aika ruipelo. Meidän maidontuoksuinen arki on lähtenyt oikein hyvin käyntiin. Melkeinpä voisin sanoa, että on jopa helpompaa mitä kuvittelin. Tyttö nukkuu edelleen suurimman osan aikaa ja heräilee lähinnä syömään. Aamuisin ja iltaisin hän on jonkin aikaa hereillä, mutta muuten seurustelu on toistaiseksi aika vähäistä. Meillä myös syödään vauvan ehdoilla. Syöntiväli on ollut alusta asti aika tarkasti kolme tuntia. Nykyään öisin voi mennä jopa neljä tuntia ennen kuin nuppu herää syömään. Minulle sairaalassa neuvottiin, että kun vauva on syönyt ja hänet on röyhtäytetty kannattaa tissiä tarjota hänelle uudestaan. Sillä kun ilma poistuu masusta, se ei enää olekaan täysi ja jos vauvan laittaa saman tien nukkumaan hän hyvin todennäköisesti herää jo tunnin kuluttua uudestaan syömään. Tämä pitää paikkansa ainakin meillä. Lähestulkoon joka kerta kun vauva on röyhtäytetty ja hänelle tarjoaa uudestaan rintaa, niin ruoka maittaa taas ja jos taas ei tarjoa niin sitten pitää olla syöttämässä ihan hetken kuluttua taas uudestaan. Minusta sinänsä imettäminen on ollut suhteellisen rentoa ja helppoa alkukankeuksien jälkeen, mutta nupun röyhtäyttäminen on valillä aika aikaa vievää puuhaa. Täällä lääkärit eivät suositele mitään tippoja vauvoille masuvaivoihin, vaan neuvovat vaan ahkerasti röyhtäyttämään vauvaa. Toistaiseksi masuvaivoilta on vältyttykin, mutta on sen eteen vauvaa roikotettukin olkapäällä ja taputeltu selkään. =)
Kukas kysyikään jossain vaiheessa välttämättömistä tarvikkeista. Minä voin ylistää rintapumppua maasta taivaaseen. Minulla nousi maito rintoihin neljä päivää synnytyksen jälkeen ja rinnat olivat kuin räjähtämispisteessä olevat potkupallot, joista vauva ei meinannut saada mitään otetta. Öisin en pystynyt nukkumaan kunnolla, kun rintoja jomotti niin hirveästi. Jo alle viikko synnytyksestä kokeilin rintapumppua ensimmäisen kerran ja tunsin olevani melkein taivaassa kun sain pumpattua maitoa pois turvonneista rinnoista. Siitä päivästä lähtien olen pumpannut maitoa kerran illassa pulloon, jonka mies on sitten syöttänyt vauvalle puolen yön aikoihin. Systeemi on toiminut meillä oikein hyvin. Välillä olen saanut nukkua melkein kuusi tuntia putkeen. Välillä tosin nuppu ei suostu menemään nukkumaan pulloruokinnan jälkeen vaan tahtoo vielä sen jälkeen tissille, vaikka hänellä ei edes enää ole nälkä. Siihen se sitten samantien simahtaa kun saa tissin suuhunsa =) .
Tuohon vaatekeskusteluun ottaisin kantaa, että etukäteen on aika vaikea tietää minkä kokoinen vauva sieltä ulos putkahtaa. Meidän piti hankkia pieniä vaatteita lisää ja edelleenkin jotkut 50 sentin vaateista ovat liian isoja. Nupulla on hurjan pitkät jalat, mutta selän pituus on aika lyhyt. Etenkin Henkkamaukan 50 senttiset vaatteet ovat mielestäni aika reiluja. Mutta niitä pieniä kokoja ehtii ostella sitten lisää jos tarve vaati kun vauva on jo syntynyt.
Vielä pitää muuten kommentoida imetysliivejä ja liivinsuojia. Minulla nänniympärys ärtyi kertakäyttöisistä liivinsuojista ja olenkin nyt kokonaan siirtynyt käyttämään pestäviä liivinsuojia. Maitoa minulla olisi vaikka viitosille, joten liivinsuojatkaan eivät aina riitä, vaan imetysliivit ovat päivittäin maidosta märät. Nykyinen ominaistuksuni on hapan maito
. Aluksi olin hankkinut kolmet imetysliivit, mutta ne eivät riittäneet mihinkään tällä maitotehtailulla. Rintsikat ovat koko ajn pesussa, joten ainakin minä olen tarvinnut niitä useamman parin. Ei ehkä etukäteen kannata hankkia mitään liivivarastoa, mutta ehkä on hyvä ainakin tietää, mistä liivejä voi sitten käydä nopeasti hankkimassa lisää, ettei tarvitse ihan koko ajan pestä pyykkiä tai käyttää niitä happaman maidon tuoksuisia rintsikoita pitkin päivää.
Taisi tulla aika oma napaista tekstiä. :ashamed:
Annolle vielä suuret onnittelut uudesta raskaudesta! :flower: Ehtikö sinulla kuukautiset alkaa enne kuin tulit uudelleen raskaaksi?
Lentoemon supistelut kuulostivat aika hurjalta. Onneksi pienokaisella on kaikki kuitenkin hyvin. :heart:
Kiitos kaikille vielä onnitteluista! Kiva kun pinon ulkopuolisetkin ovat käyneet täällä onnittelemassa.
Arvatkaas mitä? Meillä mies lähti juuri hankkimaan meidän nupulle passia. Täällä kun sellainen pitää hankkia vauvalle aika pian kun siihen pitää saada oleskeluviisumi. Passikuvan ottaminen oli muuten aikamoinen projekti.
Nyt taitaa nupulla olla taas nälkä.
Hyviä vointeja kaikille!
-Iida-Liina ja nuppu 15pv-