30 ja risat - ESIKOISTA ODOTTAESSA (vol.5)

Ja kiitos teille kaikille onnitteluista!

Täällä eletään pikkuisen sydämensärkijän ruokahalun tahdissa, yleensä imetän kahden tai kolmenkin tunnin välein, tosin jostain syystä esim. tänään on kaivattu tisua tunninkin välein, mutta taitaa olla kyseessä enemmän lohtutisuttelu kuin todelinen nälkä, nukkuminenkaan ei ole tänään sujunut kuin sylissä, vaikka muuten on aika hyvin nukkunut rattaissa. Yöunet ovat siis vähissä, jonkin verran saan nukuttua aamuisin ja päivällä, mutta kyllä tämä väsymys vain on melkoista.

Greta itkee miehen mukaan tosi vähän ja rauhoittuu helposti, mutta vielä taitaa olla aikaista sanoa, että minkäluonteinen typy todella on. Ainoa varsinaine itkun syy ovat mahanpurut, reppana puhkii ja ähkii kakkaa ulos unissaankin, ja hereillä sitten kiemurrellaan eikä oikei pystytä imemään tisua ennen kuin kakka on kovaäänisesti päräytetty ulos.

Pahempi ongelma on sitten suolistossa kiertävä ilma, Greta hotkii ilmaa varsinkin tisuttelun alussa, ja vaikka röyhtäytän sekä tisuttelun lomassa että jälkeen, jää sitä ilmaa luvattoman usein masuun ja sitä sitten itketään joskus öisin tunninkin verran. ei toki yhteen menoon, mutta kyllä on mies useampana yönä joutunut tekemään kaikenmoisia rauhoitteluhierontoja ja pierujumppia, ennen kuin pikkuinen on rauhoittunut.

Sydän meinaa puristua kasaan usein kun katselee Gretaa, jotenkin tuo puolustuskyvytön olento on niin uskomattoman ihana, ettei tosikaan. Täytyy myös sanoa, että nautin suunnattomasti imettämisestä, toivottavasti maitoa riittää mahdollisimman pitkään. Alussa ei muuten ollut helppo saada Gretalle hyvää imemisotetta, mutta pienen harjoittelun jälkeen on lähtenyt sujumaan. Ainoa ongelma on tuo hotkiminen ja röyhtäytyksen vaikeus.

Hahaa, neidillä taitaa olla taas nälkä... :whistle:

Tv. Lentis ja Greta 11 vrk :heart:
 
:heart: :heart: :heart: Paljon Onnea Bantskulle ja perheelle!!! :heart: :heart: :heart:

Ja ihana kuulla myös lentiksen vauva-arjesta :heart: Hyvä että imetys lähtenyt sujumaan ja miehesi vaikuttaa aika pätevältä noiden hierontojen ym. kanssa.

Joo, melkein en malttaisi enää odottaa että saan oman pienen syliin, mutta hyvähän tuon vielä olisi kasvaa, kun on pieni ihan oikeasti. Mulla siis raskausmyrkytystä pukkaa ja vaikuttaa ilmeisesti vauvan kasvuunki, eli max. 3-kiloista vauvaa odotellaan JOS LA:an päästäisiin mut tuskinpa tuon r-myrkytyksen takia sinne asti päästään... :/ Onneksi ollaan tarkoissa neuvola ja ä-poliseurannoissa, joka 2. päivä käydään tsekeissä.

t. manna + pikkutyyppi 34+1 :heart:
 
Tässä vähän tarkemmin tarinaa:

maanantai aamuna meni lapsivesi, ja tälläkertaa siitä ei kyllä ollut epäilystäkään, sen verran paljon sitä tuli. Supistellut oli ennen sitä, vähän kipeästikin, mutta ne loppuivat veden menoon. Vesi oli kuitenkin vähän vihertävää, joten ottivat sisään sairaalaan tarkkailuun. Olin vähän väliä käyrillä maanataina ja samalla seurattiin tulehdusarvoja. Illalla alkoivat supistukset ja alkuyöstä ne olivat niin tujuja, etten pystynyt olemaan paikoillani. Samalla tulejhdusarvot olivat kohonneet niin, että ottivat minut synnytyssaliin aamuyöstä. En kuitenkaan ollut auennut kuin sormenkärjelle, joten oksitosiini tippaa laitettiin ja samoin antibioottia. Vauvan päähän laitettiin anturi sydäntä seuraamaan, ja lisäksi kohtuun toinen supistusten voimaa mittaamaan. Olin siis monessa piuhassa kiinni, enkä päässyt sängystä minnekään. Päivän mittaan kohdunsuu avautui 4 senttiin, ja siinä vaiheessa supparit olivat kipeitä. Tämä oli minulle kivuliain vaihe koko synnytyksessä. Ilokaasusta ei ollut minulle apua, ja sainkin nopeasti epiduraalin, samalla oksitosiinia vähennettiin, koska supparit tulivat liian tiuhaan.
Epiduraalin jälkeen olin taivaassa! Taisin nukkuakin melkein tunnin, ja sen aikana olinkin avautunut kokonaaan ja sain luvan alkaa ponnistamaan. Puolentoista tunnin pukertamisen jälkeen hän sitten syntyi! Pisteet olivat 9/10/10.
Ensimmäisen yön saimme nukkua vierekkäin, mutta sitten huomattiin että vauvan tulehdusarvot olivat nousseet ja hän vietti seuraavat 2 vrk lastenosastolla. Voin sanoa että oli rankkaa "luopua" hänestä. Sain kuitenkin hyvät lääkkeet ja korvatulpat, ja sain nukuttua. Vauvasta tutkittiin kaikki mahdollinen; sydän ja muut sisäelimet ultrattiin, keuhkot kuvattiin, verenkuvat otettiin. Mitään ei onneksi kuitenkaan löytynyt, diagnoosi oli määrittelemätön infektio. Hän sai antibioottia 5 päivää, ja sitten pääsimme kotiin. Nyt olemmejo käyneet kontrollissa, kaikki arvot olivat ok, joten uskallamme rentoutua vauva-arkeen.

Tyttö viihtyy rinnalla välillä tunnin välein , välillä voi olla jopa 3 tunnin väli ( harvemmin kuitenkaan ). Ja samalla tavalla kuin Lentis kertoi, kakkaa ja paukkuja pitää ähertää välillä itkun kanssa, muuten ei paljon itkeskele kunhan ruokaa saapi!

Bantsku
 
Onnea Annolle myös minulta! Paljon voimia kahden pienen lapsen hoitamiseen!!

Ihana lukea teidän kertomuksianne Lentis ja Bantsku. Ihan tulevat omat muistot mieleen, siitä tuntuu olevan jo ikuisuus, kun poikanen oli pikkuriikkinen vauveli... nyt jo iso, vajaat 7 kg kolmikuinen. Neuvola ensi viikolla ja saadaan tarkemmat painot ja pituudet.
 
Ihana kuulla myös Bantskun uutisia! Varmasti ollut rankka alku, mutta siitäkin olette loisavasti selvinneet :hug:

Greta on alkanut nukkua kolmekin tuntia putkeen, niin että viime yönä sain nukuttua pätkissä viisi tuntia ja aamulla vielä kolme!

Greta on nämä ekat kaksi viikkoa ollut todellakin helppo vauva, odotan tosin, että pian alkaa koliikki tai muu sellainen, tuntuisi hiukan liian hyvältä tuurilta, että Gretan perustyytyväisyys jatkuisi tälä tavoin ;)

Typy syö hyvin, Italiassa minimikasvu on 150g viikossa, mutta meidän pienen ahmatin paino on noussut n. 300g viikossa, syntymäpaino saavutettiin viikko syntymän jälkeen, kun Italiassa siihen kuluu usein 2 viikkoa.

Toivottavasti maitoa riittää myös tulevaisuudessa, niin kauhean monella se näyttää loppuvan yhtäkkiä joskus 3kk:n tienoilla.

Teimme tässä automatkankin, 4 tuntia yhteen suuntaan ja seuraavana päivänä takaisin, piti käydä näyttämässä pientä appivanhemmille ja muille sukulaisille. Menomatkalla pysähdyttiin syömään vain kerran, muuten Greta nukkui tyytyväisenä koko matkan. Paluumatkalla alkoi itku puolitoista tuntia ennen kotia, annoin tissiä tunnin välein, muttei oikein rauhoittunut. Vasta sitten tajusimme, että vaipanvaihdosta on kulunut jo pari tuntia, ja siellähän olikin kilokaupalla kakkaa. Sitä reppana oli itkenyt, mutta kun oli eka kerta kun protestoi kakkavaippaa, niin emme ymmärtäneet sitä aiemmin tarkistaa. Yleensä tosiaan vaippa tulee vaihdettua nopsaan, kun kuuluu niin kova ryminä, kun sitä kakkaa tulee, mutta tuolla kertaa ehti meidät yllättää. Kauhean syyllinen olo, kun emme heti hoksanneet vaippaa vaihtaa, mutta harjoitus tekee mestarin.

Pian taitaa olla taas maitotuokion vuoro...

Tv. Ylpeä mamma ja kaunotar 2vk :heart:
 
Höh eilinen viestini ei näköjään olekaan tänne tullut :| .
Siis:

Onnellista vauva-arkea Bantskulle!
Runsain mitoin puuhaa ja puhinaa
vauvan nenän tuhinaa
satuhetken suhinaa
siis vauva-onnea ihanaa !
 
Lentis Ihanaa, että teilläkin noin hyvin arki lähtenyt käyntiin. Äläkä turhaan tunne syyllisyyttä kakkavaipan vaihtamatta jättämisestä =) Nyt varmaan tarkistelet vaippaa vähän väliä, kun Greta itkee :D
 
Moikka! Ihanaa lukea Bantskun ja Lentiksen vauvakuulumisia! Kiva, että molemmilla on kaikki hyvin. Kyllä meilläkin on ollut pojalla massuvaivoja, mutta onneksi ne nyt näyttää olevan hallinnassa. Pierujumppaa on täälläkin harrastettu sekä röyhtäyttämistä syömisten jälkeen ja välilläkin. Meille kans hyvä apu on ollut apteekin Disflatyl-tipat. Lentis, saisikohan Italiasta jotakin samantyyppistä valmistetta? Meillä ainakin yöheräämiset pelkästään ilmavaivojen takia loppui tuota kätytettäessä.

Poika on nyt meillä tosiaan jo 2 kk. Viikonloppuna oli ristiäiset ja poika sai hienon nimen! Vähän siinä toimituksen aikana itkeskeltiin, mutta loppuajan juhlista poika oli koko ajan hereillä ja kiersi sylistä syliin ;) . Yöt ovat menneet koko ajan paremmin ja paremmin. Poika nukkuu ensin sellaisen 3-5 h pätkän noin klo 22-23 lähtien. Sitten loppuyö menee sellaisessa 2-3 h pätkässä. Yleensä hän heräilee noin klo 6-7 aikoihin, mutta siitä ollaan monesti vielä nukuttu klo 9 asti ennen kuin ollaan noustu sängystä. Päikkäreitä poika nukkuu ulkona vaunuissa noin klo 11 lähtien jopa sellaiset 3-4 h. Ainoa sellainen "ongelma" on iltaisin toi nukuttaminen, johon tuntuu menevän aikaa enemmänkin. Syömisten suhteen imetän poikaa noin reilun 2 h välein, illalla ehkä tiheämminkin. Vielä mahtuu ihan hyvin 56:n vaatteet pojan painon ollessa noin 5,5 kg ja pituuden noin 59 cm.
 
Pitkästä aikaa täällä. Tällä palstalla on hyvä henki, tulee iloinen olo, kun lukee näitä juttuja.

Valtavasti onnea kaikille äideiksi tulleille! Ihanaa, että asiat ovat sujuneet kivasti.

Mä toivon, että meidän vesseli on yhtä täsmällinen kuin Bantskun eli tosiaan syntyy laskettuna aikana sen vajaan kuukauden päästä vasta. Mies on työmatkalla ensi maanantaiyöhön asti ja meillä vielä valmistelut kesken, kun olen ollut kaksi viikkoa flunssassa. No, se on nyt 99:sti takana ja intoa puuhailla riittää.

Lekurin mukaan vauva on laskeutunut niin alas, että tuskin kääntyy ja kohdunsuu on täysin kiinni. Hyvä niin. Tajusin jälkeenpäin, että outoa, kun lekuri ei tehnyt mitään painoarviota. Täytyypä kysyä neuvolassa. Jääkö se siihen synnytyshetkeen sitten? ;)

Synnytysvalmennuksissa Haikaranpesässä Kättärilläkin on oltu miehen kanssa ja ne olivat asiaa. On luottavainen olo.

Mutta sitä, että pian on äiti ja vanhempi, ei täysin tajua, vaikka pikkuotus tuolla mahassani on hyvinkin aktiivinen päivän mittaan ;) Vielä ei ole kärsimätön olo, että syntyisi jo, mutta on tämä jännää.
 
Saran neuvola terveiset =) =)

Ikä: huomenna 7 kk
Paino: 7900 g
Pituus 67,5 cm
Pää: 44,9 cm

Hyväntuulinen tyttö, kasvu sopusuhtainen ja paino sopiva. Suositellaan paljon lattialla oloa jotta voi harjoittaa itsenäistä liikkumistaan.

Ensimmäinen hammas puhkesi viikko sitten.

 
Meilläkin oli neuvola. Hups, Pikkujättiläisemme on Anjamaritan Saran kokoinen, vaikka vasta kolme kuukautta... Rintamaidolla on kasvettu, vaikka maissivelliä onkin jo maistettu.

Sama suositus tuli, että pitäisi mahdollisimman paljon olla lattialla, jotta selkä ja muut lihakset vahvistuisivat. Milläköhän mamma saisi omat selkälihaksensa vahvistumaan, että jaksaisi kantaa poitsua...

Ryömimisharjoituksiakin poika tekee joka päivä kovasti. Nukkuu hyvin, syö hyvin. Pääasiassa iloinen vesseli, välillä tosin turhautuu helposti, jos joutuu olemaan paikallaan. Aina ei äiti meinaa ehtiä syödä omaa aamupuuroaan rauhassa. Se lienee ihan normaalia...

Kantoliinassa tai sylissä "tanssiminen" on huippujuttu meidän poitsun mielestä.
 
Kiva, että teillä Metsätonttu onnistuu liinailu :heart: Mä toivon, että meidän Nuppu tykkäisi kanssa olla.

Tänään kävin taas ostoksilla, mutta vaatteet pystyin jättämään kauppaan. Ostin vain huppupyyhkeen ja pussilakanasetin.
 
:attn: :attn: Nostelen :attn: :attn:

Oltiin Saran kanssa eilen messukeskuksessa Sairaanhoitajapäivillä, mentiin paikallisjunalla...ihan kivasti reissu meni kun vähän välipalaa antoi puolessa välissä reissua.... Lähettiin kotoo kahdelta ja palattiin seitsemältä.
 
Olikin varmaan tippunut jo kauas tämä pino ;)

Hyvä, että anjamarita teidän reissu meni hyvin. Tosi kiltisti Sara on kyllä jaksanut :)

Minäkin jouduin jäämään sairaslomalle pariksi viikoksi kovien liitoskipujen takia. Käveleminen on tosi hankalaa. Josko tästä vielä töihin pääsisi takaisin.

Olen harjoitellut kutomista ja nuken mekkoon on osat valmiina, mutta en osaa niitä yhdistää. Tossuista on toinen valmis. Niistä tossuista teen paksummalla langalla Nupulle ristiäistossut :heart:
 
Sompiolle tsemppiä liitoskipuihin! :hug:

Täällä pehmeän alun jälkeen on mamma joutunut tositoimiin, kun mies lähti 5 päivän reissuun. Taitaa jäädä unet vähiin, mies on nimittäin taannut mulle ainakin parin tunnin päikkärit päivittäin pitämällä Gretaa yhden tai kahden imetysvälin verran. Greta nimittäin päivällä nukkuu lähinnä sylissä tai kantoliinassa, ja tietenkin autossa turvaistuimessa, siinä maistuukin uni vaikka kuinka pitkään.

Greta on onneksi ollut terve ja kasvaa hienosti, pituus ylimmällä kasvukäyrällä ja painokin toiseksi ylimmällä. Maitoa mulla on välillä liikaakin, jos imetysväli on yli 3 tuntia, niin silloin on jo tiehyttukoksia pakko hoitaa hautomalla ja rintapumpulla. Muutenkin maitoa tuntuu olevan joka paikassa, vaatteet aina likomärät imetyksen jälkeen. Mutta parempi näin, kuin että ei olisi tarpeeksi.

On tämä pieni ähisijä vaan rakas... :heart: On muuten tosi kiva kantaa kantoliinassa, jotenkin sydäntä aina särkee, jos Greta on muualla kuin sylissä :ashamed:

Tv. Lentis ja Greta 3 viikkoa ja 6 päivää :heart:
 
Lentis Vitsit kun kuulostaa ihanalta :heart: Tai siis vaikka joudutkin nyt kovemmalle kun mies on pois, mutta siis silti, että on oma vauva jo noinkin vanha ja kaikki menee hyvin :heart: Kyllä aika menee nopeasti kun musta tuntuu, että just viime viikolla synnytit :eek:
 
No tää aika kyllä rientää kauhean nopeasti! :eek: Tässä on nyt sitten kuva meidän ihanuudesta, joka täytti 1 kuukauden tänään :heart:


Tukka näyttää näissä kuvissa ian tosi tummalta, mutta on oikeasti enemmän maantienharmaa. Tässä tämä söpöläinen on nytkin mun sylissä kantoliinassa, nukkunut jo puolesta päivästä saakka, just ja just herännyt pari kertaa syömään, saa nähdä kuinka sitten ollaan virkeitä yöllä...
 
Söötti tyttö teillä! Ja kiva kuva! Hienoa, että elo sujuu teillä noin mallikkaasti. Jos tyttö jatkaa kasvuaan ylimmillä käyrillä, niin muistahan pitää huolta omasta selästäsi ja kuntouttaa vatsalihaksia, että jaksat kanniskella häntä ongelmitta sitten kun hän on jo painava typy, muttei osaa vielä kävellä. Minulla tuppaa itsellä olemaan vähän selän kanssa ongelmia kahdeksankiloisen kolmekuisen kanssa. Kiva olisi kantaa sylissä, mutta... No hauikset ainakin kasvavat! :)

Olen katsellut hieman uutta pinoa, jossa kirjoitella, kun aikaa tuntuu päivisin liikenevän ja taidan liittyä Anjamaritan perustamaan pinoon 35+ -äideille, joten jatkossa laittanen vauvakuulumisia sinne...

Hirveästi tsemppiä kaikille odottajille! Sompiolle jaksamista liitoskipujen kanssa, tuttu juttu sekin, mutta onneksi ohimenevä vaiva!

Jonkun aktiivisen odottajan pitäää varmaan jossain vaiheessa ottaa päivitysvastuu Lentikseltä tämän pinon suhteen vai kuinka?
 
Metsätonttu: täällä on selkä jo nyt koetuksella, kun mulla on noi välilevyn pullistumat. Mutta esim. kotona yritän istuskella mahd. paljon, kun kannan kantoliinassa ja ulkonakin noi meidän kävelylenkit on tuollaista puolta tuntia. Taitaapi olla niin, että jos olisin yrittänyt alatiesynnytystä, ei tässä paljoa kanniskeltaisi, mutta sektio hiukan sentään säästi selkää. toisaalta vielä en pääse vahvistamaan sen vuoksi vatsalihaksia, niin että nautitaan nyt tästä kanniskelusta niin kauan kuin Greta on alle 5kg...

Itse odotan kyllä kovasti että Greta kasvaa ja kykenee pitämään päätään pystyssä, niin pääsen kokeilemaan muitankin sidontoja kuin kehtosidontaa ja masureppua. Tää masureppu onkin muuten selälle parempi kuin kehtosidonta.

Mutta kyllä vaan on ihanaa, kun tämä tuhisee tässä rinnan päällä. Eilen illalla pitelin tiukasti sylissä ja tanssittiin hiukan hempeän musiikin tahtiin, ja aattelin vain, että kummasti näinä hellinä hetkinä unohtaa, että on nukkunut 2 tuntia yöllä ja vaihtanut kakkavaipat taas sen tuhannen kerran :heart:

Aina pitää muistaa, että tämä vauva-aika menee sitten ohi loppujen lopuksi tosi nopeaa, niin hyvässä kuin pahassa. Ei nää yöheräämiset ikuisuuksia kestä eikä vauvaa sylissäkään jaksa tosiaan kovin isona kantaa, niin että paras nauttia nyt :heart:

Tänään on nyt 3 päivä "yksinhuoltajana", ihmeen heposti on mennyt, vaikka väsy onkin. Mutta Greta kyllä itkee niin kovin vähän, että ei voi kuin kiittää luojaa... Olen yrittänyt laskea, että paljonko itkee päivässä, ja kyllä taitaa olla alle 3 minuuttia, siis varsinaista itkua :eek: Joskus parkaisee ja itku saattaa kestää 5-10 sekuntia, mutta yleensä rauhoittuu heti sylissä tai parista pususta tai jopa hellästä puheestä, ja sitten viimeistään tissillä.

Tosin pari iltaa sitten tuntui, etten saa Gretaa millään rauhoittumaan (silloin itki ehkä 5 minsaa illan mittaan) ja vasta mies saikin tytön nukahtamaan. Olin sitten varma, että meillä on koliikkivauva, mutta ei varmaan tuo 5 minsan itku oikein koliikkia ole :ashamed:

Nyt olen jo rauhallisempi, jos typy hiukan parkuu, mutta kun silloin ekaa kertaa itki "ilman syytä" (ja tod.näk. siellä sitten oli vain pieru hukassa, eli oli siihen itkuun oikea syykin), olin aika paniikissa. Vaikea hyväksyä, että vauvat kommunikoivat itkemällä, jotenkin tuntuu siltä, että mun pitäisi huolehtia Gretasta niin, ettei hänellä ole mitään syytä itkeä. Mikä on tietenkin mahdotonta :D

Ei voi sanoa muuta, kuin että kokemus opettaa. Vaikka kyllä vauvakirjojenkin lukemisesta on ollut hyötyä, tosin olen joutunut lukemaan joitain uusiksi, kun huomaan, että raskausaikana kaikki opit eivät jää päähän kovin tehokkaasti...

Ja tosiaan jos joku odottaja (Sompio?) haluaa perustaa uuden pinon ja päivittää sitä, niin luovutan tehtävän mielelläni.Muussa tapauksessa päivittelen aina silloin kun ehdin... :wave:

Tv. Lentis ja Greta 1 kk ja 1 päivä :heart:
 
Metsätontulle hyvää jatkoa ja kirjoittelehan vielä joskus tähänkin pinoon jos siltä tuntuu :wave:

Lentis Aivan ihana kuva ja aivan ihana tyttö :heart:

Öö... mä olen niin avuton tietokoneiden kanssa, että onnistuuko multa toi pinon päivitys :eek:
Kun perustaa uuden pinon niin saako nuo vanhan pinon tiedot jotenkin kopioitua? Ja sitten muokkaamallako siihen tehdään muutokset?
Mistä noita kuvia saa sinne lisättyä?
Ja miten saa tehtyä linkityksen uuteen pinoon?
 

Yhteistyössä