Turkulaisia odottajia?

TYKSissä on kuuma ;) ja esikoisen aikaan oli viime elokuunhelteet, hikistä! tässä pari tuntia suppaillut 5-10min välein, mies ruotsissa. toki just nyt, hienoa.. jos huomenna soittelis neuvolaan josko sais lääkärille ajan.

masukki 32+1
 
Sssallalle jaksamista :hug: Toivottavasti pääset lääkäriin ja supistukset helpottaa. Et sä enkä mäkään ehkä ihan vielä haluu synnyttää..

Itelläki eilinen ilta oli jotai niin kamalaa.. Alko kivuliaat supistukset klo 19.30 aikaan.Siinä tuli puolessa tunnissa pari ja ku pääsin vihdoin sohvalta ylös, otin lääkkeen. En tie kuin nopeeta ton lääkkeen sit pitäs vaikuttaa, jos vaikuttaa, mut eipä vaikuttanu ainakaan ennen kahtatoista yöllä. Eli klo 19.30-00 supisteli kivuliaasti, ei tosin säännöllisesti, mut kyl meinas itku välillä päästä kun niin paljon sattu.. Yöllä tuli sit viel kans muutamat supistukset, kivuliaat ja nyt sit odottelen, et pääsen sinne TYKSiin, aika on klo 10.50..Nyt on suht ok olo, tosin maha ihan sellanen puutunut..

Mut jos koittais syödä vähän jotai... Väsyttääki taas ku sain joku 5h nukuttuu kolmen vessareissun kera...

Sanna ja Nipsu 32+1
 
:hug: sanna-78 ja nipsu! Muutaman viikon vielä kun jaksaisi masussa pysytellä teidän pikkuinen! :heart: Tulepa kertomaan kuulumiset kun Tyksistä pääset...

Koska ilmarinäiti olette sopineet tuon tutustumiskäynnin? Meneekö "ajanvaraus" neuvolan kautta, vai täytyykö itse soitella (anteeksi tyhmät kysymykset, esikon odottajana on vähän asiat hakusessa...). Noista synnäriodotuksista, mä olen useana yönä alkanut näkemään unia synnytyksestä. Niissä synnytys on mennyt hyvin :D Tottapuhuen en osaa vielä jännittää tulevaa, koska synnytys tuntuu olevan vielä valovuosien päässä.

Oma (.) ; arvasinpas, että paino oli pompsahtanut aika hurjasti... :ashamed: n.7-8 kiloa alkulukemista. Neukkatäti tosin sanoi, että 15 kiloakin voi huoletta tulla. Mut silti... :/ Käskettiin alkaa rajoittamaan herkuttelua :p Helpommin sanottu kuin tehty! Verenpaine oli vähäsen noussut, mutta oli yhä matalahko. Pissa oli puhdas, turvotusta ei ollut. Tällä kertaa otettiin hemoglobiini samalla. Ens viikolla soittelen tuloksia. Olo on ollut toooosi väsynyt... |O Vauva oli perätilassa, minkä jo tiesinkin. Onhan tyypillä vielä aikaa kääntyä. Sydänäänet ok, syke 150, sf-mitta 26 ( :eek: ). Ja sitten se jännin juttu :D ; mun poikaolo alkaa vaihtua tyttöoloksi! Kurkattiin vielä ultralla lopuksi, ja tällä kertaa tyyppi esitteli auliisti haaraväliään. Tulkinnanvaraa jäi vielä, mutta mitään selkeitä pojan tuntomerkkejä ei näkynyt... Olisko täällä joukossa poikien odottajia, jotka vois antaa apuja, näkyikö ultrassa kuinka selvästi, että oli poitsu kyseessä...? :whistle: Ei hitsi sentään, pakko se on mennä yksityiselle varmistamaa asia! Ei sillä, että jompaakumpaa toivoisin, mutta kun olen niiiiiiiin utelias! :p

Snuupi ja tyyppi 27+1
 
terve kaikki, mä viettelen vapaapäivää ja pitäis lähteä käsityöläiskadulle antamaan näytteitä, blaaah.. Ensimmäistä kertaa ikuisuuteen nukuin koko yön heräämättä edes vessaan, mahtava olo. Mä nimittäin ramppaan vessassa ihan normaalistikin, ei siihen raskautta tarvita. Lähipäivät olen ollut ihan tajuttoman väsynyt, töissä pelkään koko ajan että mokaan rahojen kanssa. Ja siitä syystä on tullut juotua kahviakin kaksi kuppia päivässä, shame on me ;) Tosin ei se kahvi kyllä mitään auta kun olo on kuin zombilla. Nyt viimeisen viikon aikana olen selkeästi huomannut, että vauvan asennot vaikuttaa olennaisesti siihen, kuinka tukala olo mulla on. Välillä tuntuu ettei mitenkään ole hyvä, ja silloin heti tuossa vatsan pinnalla voi tuntea sellasia kovia möykkyjä. Niitä ku vähän koettelee ja ihmettelee niin -zimzalabim!- yhtäkkiä jokin muljahtaa ja olo helpottaa kummasti :p Yhteistyökykyä siis löytyy, hienoa!
 
Oli sitte sellanen pohjanoteeraus mun TYKSin reissu.. Lääkäri EI TIENNYT onko istukka kohdunsuulla vai ei. Ei ottanu mitään mittojam, totes et vauva on perätilassa ja TODELLA alhaalla. Eikä sanonu mitään onko paikat kiinni vai ei jne ja sit vaan totes et ennenaikasen synnytyksen vaara olemassa et pitää ottaa rauhallisesti ja levätä mut mene töihin. Katoin hetken ja kysyin et oleks tosissas et menen 8h pvässä seisomaan. Totes vaan et jos alkaa kipeesti supistaa niin tuu sit näytille ja kahden vkon päähän uus aika.. Ei häntä kiinnostanu tippaakaan et noi supistustenesto lääkkeet ei tehoa tai se et eilen supisti ja kivuliaasti 4.5h..

Ei jaksa nyt kiinnostaa just mikään..


Sanna ja Nipsu 32+1
 
Kurjalta kuulostaa tuo Sanna-78 TYKSin reissu! Uskon tosiaan että vähän ottaa kaaliin. Aika uskomatonta että töihin patistavat tuollaisessa tilanteessa jos on pienikin riski ennenaikaiseen synnytykseen. Mitä olen kuullut ja ymmärtänyt niin huomattavasti pienemmillä vaivoillakin raskausaikana sairauslomaa kirjoitetaan. Koeta jaksaa äläkä nyt raada liikaa.

Itse täällä totuttelen äitiyslomaan ( 1 vko takanapäin ) ja odottelen päivien kulumista. Tosin kyllähän esikoinen pitää äidin tarpeeksi kiireisenä ettei ihan vain laakereilla ehdi lepäillä. Viikkoja nyt kasassa 36 + 0 joten saanee tässä hetkisen vielä odotellakin h-hetkeä.
:)
Jaksamista kaikille!
 
Se lääkäri ei osannu edes käyttää ultraa, ei sitä mikä tuolta alapäästä laitettaan, saati tosta mahan päältä ultrata. Ei ottanu mittoja siks, kun vauva liikku liikaa ja samaa oli sanonu mua ennen siellä olleelle naiselle,kuulin vaan ku ne lähti sieltä lääkäriltä, et ei otettu mittoja ku vauvat liikku liikaa. huh huh, mitä toimintaa...

Niin ja sit ku hän jotai "löysi" ultran kanssa niin ei tienny onko se istukka vai vauvan pylly, siis haloo.. Lääkäri ei tiedä tollasta.. Ja jos se oli vauvan pylly niin mitä hemmettiä se siellä kohdunsuulla tekee, että eikös se ole aika "vaarallista" jos niin alhaalla on..

Neuvolaan pääsee vasta ens vkolla lääkäriin, että kai se on mentävä la ja ma töihin. Tai sit meen vaan la.. Mulla ti joka tapauksessa neuvola..

Ton naislääkärin sairasloma käytännöstä tuli mieleen, kans kummaa, Heikki S. Virtanen :LOL:

motkottajalle hyvää äitiyslomaa =)
 
Noniin, me olemme jakautuneet :)

Eli poika syntyi 19.9 klo 17.15. Kokoa pikkumiehellä oli 49cm ja 2945g.

Taisi pojalla olla kiire, kun viikkoja oli vasta 37+1 (TYKSin mukaan tosin 36+5..?). Kaikki meni kuitenkin suht hyvin ja nyt opetellaan arkea kotona.
 
Snoopy, me saatiin terkkarilta ajanvarausohjeet Tyksiin (joskus elokuussa), soittelin sinne ja sanoivat sieltä, että n.kuukautta ennen laskettua aikaa vois tulla tutustumaan vaan kaipa sinne aikaisemminkin pääsee. Ma ja ke oli tutustumispäivät ja kolmeen eri aikaan päivästä. Kannattaa varata ajoissa jos on itsellä tiukat aikataulut niin pääsee sit sopivana päivänä ja aikana.

Sanna-78, jaksamista! tosi kurjaa että jouduit tollasen "lääkärin" käsiin, toivottavasti ens viikolla menee paremmin.

Mä sain tänään soiton työpaikalta ja samalla saavillisen kylmää niskaan..
Eilen oli kaupungin henkilöstöjaoksen kokous, jossa piti hyväksyä mun palkankorotus (jonka esimieheni on luvannut mulle maksettavaksi jo kesäkuun alusta alkaen, mutta kesä- ja sairaslomien ym. takia henkilöstöjaoksen päätös ja samalla korotuksen maksaminen on viivästynyt melkoisesti) VAAN tätä mun palkankorotusasiaa ei olekaan kukaan vienyt esityslistalle vaikka olisi pitänyt. Joten, en saa vieläkään minulle luvattua palkkankorotusta- äitiyspäiväraha lasketaan vanhan, alemman palkan perusteella ja kokouksen pj (ei esimieheni) oli tokaissut, että kun ei ole töissäkään niin ei tarvitse palkkan noustakaan, tarkistellaan sitten kun palaa töihin!!!! Käsittämätön lausunto virkamieheltä (jos hiukan mietitään lakeja raskaana olevan työntekijän oikeuksista ja syrjinnästä jne..)

Että näin. Suullisesti luvattua palkankorotusta ei meinata maksaa, koska olen raskaana. No, tässä on sitten itkua väännetty ja taistelutahtoa kerätty, huomenna otan ammattijärjestön lakimieheen yhteyttä ja selvittelen oikeuksiani. Aikamoinen soppa tällä hetkellä, en oikeen itsekään tiedä, että missä vika, mutta kaipa tää tästä selviää. -pitkä puhallus tähän väliin-

Noh, tosta edellä mainitusta johtuenhan mun Kelan papereiden vienti ajoittui ihan viimeiseen mahdolliseen hetkeen ja nyt vihdoin ja viimein: äitiyspakkaus on tullut! Eli jotain hyvääkin tämän päivän kurjuuteen :) oottelen tässä et mies tulee salilta niin päästään yhdessä availemaan elämämme ensimmäistä äitiyspakkausta- ihanaa :heart:

Ilmari molskii masussa entiseen tapaan, muutamana yönä olen unissani synnyttänyt tytön joten hiukan alkaa horjua mun vahva poikaolo. Tosin tyttöjen nimien miettiminen on edelleen tosi hankalaa ja väkisinkin kaupassa tulee tartuttua poikavaatteisiin joten tiedä sitä sitten.. Muutaman viikon kuluttua se selviää!

Hyvää äippälomaa motkottajalle! ja kaikille muillekin oikein hyviä vointeja!
 
Shuttlelle paljon onnea pikkumiehestä :heart:

motkottaja TYKSissä voi nähtävästi olla ihan millasia lääkäreitä vaan.. Eikä tää oo eka kerta ku TYKSissä kohtaan ammattitaidottoman VANHEMMAN NAISLÄÄKÄRIN...

Tossa joku 4v. sitte ku muutin Turkuun, menin TYKSiin leikkauksen jälkitarkastukseen. Leikkaus oli tehty TAYSissa, ku asuin sillon Treella..Noh, tää naislääkäri puhu n.7min puhelimessa sen 10min aikana minkä olin siel lääkärissä.. Hän tuikkas sormet sisälle ja samantien ulos. Sit paino pari kertaa mahaa ja se oli siinä. Ei ultrannu, ei mitään ja kyseessä siis leikkauksen jälkitarkastus. Pätevää.. Samainen lääkäri ei meinannu millään antaa mulle lääkekuuria, vaikka oli joku tulehdus eikä myöskään suostunu vaihtamaan mun e-pillerejä toiseen merkkiin, vaikka moneen otteeseen sanoin, että ne ei auta endo kipuun ja mulla tulee niistä vaan huonompi olo jne.. Puhelimessa puhuin myös kyseisen eukon kanssa ja sit palo hermot. Huusin sille ihan helvetin kovaa ja varmaan koko 12 krs kerrostalo, missä sillon asuin, raikas.. Mutta koskaan ei enää kyseistä "lääkäriä" tarvinnu tavata.. Ja tän tapauksen jälkeen menin yksityiselle, hän katto et kaikki oli ok ja anto uuden e-pillerireseptin. Siihen tulehdukseen se TYKSin lääkäri sit lopulta suostu kirjoittaa reseptin, ku olin aikani sille raivonnu.

Äsken alko sit kuukautiskipu olo, nice. Eli pian alkaa varmaan supistelee taas..

Ilmarinäiti Käsittämätöntä toimitaa sun työpaikalla.. Toivottavasti huomenna selvii asiat sun kannalta parempaan suuntaan :hug:
 
Hurjaa toimintaa työpaikallanne, Ilmarinäiti. Suullinen sopimus on aivan yhtä pätevä kuin kirjallinenkin, vaikka jälkikäteen toteennäyttäminen onkin paljon vaikeampaa. Olkoon kuinka hyvänsä, raskaus ei saa MILLÄÄN TAVALLA vaikuttaa työsuhteeseen, palkkaukseen, tms. Valitettavan usein työnantaja silti löytää jonkin porsaanreiän... :/ Omaan ajatusmaailmaani ei mahdu, että budjettivastuulliset ihmiset unohtavat kaikki lakipykälät ja syrjintäkiellot useassa tapauksessa kun alainen ilmoittaa perheenlisäyksestään. Aivan kuin ä-lomakustannukset olisivat omasta pussistaan pois. Tämä toki on ihan totta yrittäjien kohdalla, mutta raskauden perusteella tapahtuvaa syrjintää löytyy yllättävän paljon myös esim. julkisellakin sektorilla... Tsemppiä "taistoon", Ilmarinäiti. Toivottavasti saat sen mitä sinulle ammattitaitosi ja pätevyytesi perusteella kuuluukin!

Miten Turussa järjestetään perhe/ synnytysvalmennusta? Koska sellaisissa käydään ja miten niihin aika varataan..? Tietääköhän kukaan? Mä taidan olla pihalla vähän joka asiassa :p Toisaalta mulla on neuvolatädit vaihtuneet tähän saakka niin tiheään, että joka kerta menee oma aikansa samojen asioiden vatvomiseen, ja unohdan kysyä puolet mieltä askarruttavista asioista.

Onnea Shuttle pikkuprinssistä! :flower: Hienoa, että kaikki meni hyvin. Onnea koko teidän perheelle!
 
Snoopy Mulle sano kaks vkoa sitte täti neuvolassa, et noi perhevalmennukset tms mitkä on kaupunginsairaalassa, niin järjestetään keväällä ja syksyllä ja nyt niistä on noista syksyn valmennuksista 2 jo ollu että et ainakaan sitte niihin pääse. Tosin en ole itekään kyllä ollu.. Ja sitt mulla ainakin omassa neuvolassa järjestetään synnytysvalmennusta 2 kertaa mut eipä tarvii niihinkään mennä jos on ton eilisen TYKSin lääkärin juttuihin uskomista ja synnytän rv 36-37. Mulla ne valmennukset olis just sillon. En kyllä siltikään välttis osallistu niihinkään vaikka en sillon vielä synnyttäis..

Ja sit sinne synnärille vissiin pitää ite varata aika mut siitäkin pitäs neuvolasta saada ohjeet.
 
Käytiin tänään Myllyn vieressä siellä Baby1-lastentarvikeliikkeessä ja totta kai oli pakko Nipsulle jotai ostaa =) Sellanen tosi söpö paksumpi fleecepuku hupulla ja sit ne sukkaosat sai irti, oli neppareilla kiinni, valkoinen ja vähän vaaleenpunaista siinä, ihana :heart: Tänän ja huomenna siel jotai tarjouksia ainakin.. toi fleecepuku, body ja tutti ketjulla yht. 13?.. Sit siel oli vaunuja, turvaistuimia, sänkyjä, leluja, imetysliivejä, mammavaatteita vähän jne jne..
 
ohoh, onpas taas aikaa kun viimeksi kirjotin. on ollu niin kamalan kiireinen viikko ja sitten alko supistelee ja nyt sitten käydään viikon välein sitten kattomassa kohdunsuuntilanne lääkärillä. aivan ihana että lääkäri on noin mahtava ja haluaa seurata tilannetta, mutta se tarkottaa sitä et mä en pääse neuvolantädille. joten olen siis tasan kerran käynyt neuvolassa, viikolla 10. seuraavaksi menen sitten viikon 30 jälkeen kun siihen saakka käyn tuolla neuvolalääkärillä.

todellakin sitten jos tuolla kohdunsuulla jotain tapahtuu niin alan syömään niitä supistuksia ehkäisevää. vielä niitä ei aloitettu. tuntuu että ois pissatulehduskin, mut mun pissa oli neuvolassa hävinnyt kun sen sinne tutkittavaksi jätin. hmm.. kukas mun pissan on hakenut siletä?? :D

onnea Shuttle!

mites sanna voi?
 
liirah Siinä se, alko taas supistelee tossa, ku käytiin tuolla Baby1:ssä ja Bauhaussissa. En meinannu Bauhausista päästä edes autolle ku käveleminen oli tosi hankalaa.. ja huomenna töihin, jees jees.. Eikä mulla tunnu olevan hyötyy noista suppariestolääkkeistä.. Katotaan sulla vaan toi kohdunsuuntilanne vai ultrataanko kanssa? Mulle kötilö sano, et mun alapäätä ei saa "rönkkiä" ettei ärsyynny paikat...Nytki just to ku se lääkäri vähän koski niin ihan järkyt supistelut alko.. onks sul ollu jotai vuotoja? Toivotaan, et sun supparit loppuu :hug:
 
vuotoja ei oo ollu ja parempi niin. sillon alussahan mulla tuli niitä vuotoja enempi kuin laki sallii. mulla vissiin ultrataan joka toinen kerta. näin mä ainakin käsitin.

miten teillä muilla kaverit nykyään suhtautuu teihin? mun kaks kaveria jotenkin on alkanut välttelee mua. en tajua miksi, oisko siksi et toinen niistä on sinkku ja toinen muuten vaan aika huonossa suhteessa. oisko ne kateellisia tai jotain? mulla vaan hiukan huono mieli kun yhtäkkiä ennen hyvät kaverit on niin outoja nykyään. toisaalta onhan mulla muitakin kavereita emmä sitä sano mutta tuntuu silti pahalta menettää kaksi.
ja tiedän sen että kun niillä on joskus tämä tilanne kun meillä nyt (on naimisissa ja saa lapsen) niin sitten kyllä ollaan taas yhteyksissä. ARGH et voi kiukuttaa. :x
 
liirah Se on hyvä, et sullakin se vuoto loppunu onneks.. Ja hyvä että seurataan tilannetta.. Käyks TYKSissä vai kaupunginsairaalassa?

Olipa sitte työpvä. Puolet pvästä makasin pesupaikalla ja loput istuin työtuolilla. Nyt ku pääsi kotiin niin hyvä ku pääsin autosta ylös ja portaat ylös.Sitte mies sano, et tuo hänel jäätelö ku olin keittiössä ja se tippu lattialla ja en pystyny nostaa sitä sieltä. Sattu mahaan ku kumarsi ja sit koko ajan sellanen tunne et jotai valahtaa housuihin, mut mitään ei kyl ole tullu ja sit särkee tonne alapäähän sisälle, kohdunkaulaan kai sitte.. odottelen koska alkaa enenmmän supistaa.. Mun työnteko loppu tähän kyllä.. Ens vkolla neuvola jos sitä ennen ei tarvi TYKSiin lähtee..

Mun yks kaveri ei ole kertaakaan kysyny miten mulla tai vauvalla menee. Vihaa yli kaiken tota mun miestä, mut mitä sitte. Vois hän silti varmaan olla iloinen kaverinsa puolesta, kun tietää miten vaikeeta tää raskaaks tulo mullakin on ollu..tällä hetkellä ei olla missään tekemisissä, mulla palo hermot sen kanssa. Katotaan nyt ottaako mitään yhteyttä, mä en ainakaan hetkeen ota. katotaan sitte myöhemmin..

Sanna ja Nipsu 32+3
 
Ette ikinä arvaa mitä unta mä näin! Siinä Sanna ja joku muu palstalainen, mut en muista kuka, oli menny synnyttämään ja sitten ne päättikin alkaa ottaa joukolla alastonkuvia tänne kaksplussan sivuille!!!! :LOL: mä sitten ihmettelin että onko toi sanna oikeesti ton näkönen (sulla oli siis pitkä, kihara ja tulenpunainen tukka). :LOL: :LOL:

kaikkee mäkin jaksan kattella! :D

yöllä heräsin siihen kun nivuset oli niin pirun kipeet, oli pakko ottaa yks panadol ni helpotti.
nyt meen leipoo ku on siskontytön 1- vuotis synttärit. :heart:
 
Mä liityn taas supistelijoihin. Koko viikonlopun oli maha ihan pinkeenä, ja eilen ne alkoi olla aika kivuliaita ja voimakkaitakin. Laskeskelin tiheyttä, ja aamulla niitä tuli parhaimmillaan 6-7 tunnissa. Soitin päivystykseenkin, mutta ei oteta tutkittavaksi, ellei ole vuotoa (?). Tänään soitan kyllä neuvolaan ja varaan lääkäriajan. Pelkään ihan kauheasti, että tuo pieni alkaa valmistautua lähtöön jo näillä viikoilla! :eek: Eilen pieni liikkui enemmän kuin koskaan aiemmin, muljahteli, potki ja viuhtoi ympäriinsä. Voiskohan noilla supistuksilla olla jotain vaikutusta siihenkin...?

Mites sanna-78, sun masu jaksaa? Mitä lääkettä sulle niihin suppareihin määrättiin ja auttoivatko ne? Alan olemaan jo ihan neuroottinen näiden tuntemusten kanssa... :ashamed:

*muoks* huomasin sanna-78, , että olit ko. kysymyksiin jo ehtinyt vastaamaan toisessa ketjussa... Kas näin sitä seurataan tarkkaavaisesti palstaa... :ashamed:
 
Snoopy Soititko äippäpolille? Kyllä niiden sinne sut pitäs ainakin ottaa jos supparit on kivuliaita ja/tai säännöllisiä. Miks ihmeessä pitäs olla vuotoa?!?! Outoa.. Ja tohon liikehdintä-asiaan en osaa sanoa mitään. Nipsu ku on kova möyrii ja muljaa kokoajan..

Mulle to piti kauheen "saarnan" se kätilö ku sanoin, et edellisenä iltana supisti kipeesti 4.5h, että mun olis pitäny lähtee näytille.. Tosin mun nyt pitäs vissiin muutenki herkemmin lähtee näytille ku se istukka siellä kohdunsuulla on ja vauva perätilassa.. Eilenki supisteli kipeesti sen 1.5h ja sit loppu ku seinään.

Viime yönä nukkunu taas joku 3h yhteensä. Joutu ramppaa vessassa ja sit ku sai unenpäästä kiinni niin hetken päästä alko supistaa.. Tossa reilu tunti sittte alko selkää polttelee oikeen kunnolla ja oli sitte pakko nousta ylös..Nyt se polttelu onneks menny ohi..

Ja Adalt oros on se lääke mitä ne TYKSisssä antaa supistuksiin ja kotiin reseptin jos katsovat aiheelliseksi... Enkä mä nyt tiedä auttaaks ne nyt niin hirveesti..

Tuliks sulle Snoopy muuten noi supparit ihan levossa vai olitko "rehkiny" tms ennen ku alkoivat? Mulla iskee ihan levossakin päälle noi kipeet supistukset.. Toivottavasti pääset neuvolan kautta lääkäriin ja loppuu noi supparit.

Pitäs kohta töihin soitella, et en ole tulossa..

Väsy |O |O |O

Sanna ja Nipsu 32+5
 

Yhteistyössä