HUHTImammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 9
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Samanlaiset suunnitelmat on äippälomaksi täälläkin kuin Athenella. Saas nähdä mitä oikeesti tulee tehtyä... Ja mitä jaksaa tehdä. Varmaan täällä kuukauden päästä (siis sitten kun jotkut teistä jo synnyttää :) ) manailen tylsistymistä.

Tänään olin neuvolassa ja hemoglobiinikin oli vihdoin lähtenyt nousuun:) Viimeksi se oli 106 ja nyt ""jo"" 112. Verenpaine oli hyvä ja kaikki muutenkin hyvin. Vauvan syke oli 150. Painoo tulee lisää samalla tahdilla kuin ennenkin, mutta ei auta ottaa siitä ressiä. Kait sen poiskin sitten saa...

Ostettiin muuten viime viikonloppuna vaunut. Hirvee hinku olis jo lähtee lykkimään, mutta en taida tyhjiä vaunuja kehdata lähtee tuuppaan. Ostettiin sellaset Brion yhdistelmät, muistaakseni Duot? Siis kuitenkin ne joissa saa sen koko kopan vaihdettua sitten kun haluaa ne rattaiksi. Muutenkin alkaa kaikki tarvikkeet oleen vähitellen valmiina, pitäis vaan vielä hakee ne tuolta sukulaisilta. Tosin tossa aamulla tuli just mieleen, että kylpyamme pitää vielä ostaa. Sen olin unohtanut ihan kokonaan. No sen onneks ehtii vielä hyvin.

Heissun!

Tänään taas neuvolakäyntiä takana ja synnytysvalmennuskin tosiaan alkoi eilen!

Kohdunkaula on lyhentynyt ja kohdunsuu pehmentynyt entisestään...
Mikä tilanne teillä muilla on?
Muuten kaikki arvot kunnossa ja vauva edelleen kiinnittyneenä lähtoasetelmiin! Liikkeiden hidastumisesta/vähenemisestä lääkäri sanoi vain, että rytmi voi hiukan tässä loppumetreillä muuttua ja liikehdintä vaimentua, kun tila vähenee. Piti kuitenkin tärkeänä, että kerran päivässä seuraa liikkeiden määrää...suunnilleen samaan aikaan pitäisi laskentaa tehdä.

Synnytysvalmennuksessa oli valtavasti porukkaa ja vetäjä sanoi, että maalis/huhtikuu on vauvasesonkia:) On synnytyssaleissa kuulemma ihan ruuhkaa! Katottiin valmennuksessa video, jossa synnytys meni kyllä kuin oppikirjasta... Silti jäi hiukan pelko päälle... Mua pelottaa eniten se, että onko vauvalla kaikki hyvin ja toiseksi repeäminen. Kipua en osaa niinkään pelätä...

Mutta huomenna OYS:n tutustuminen ja kirjoittelen sitten lisää tunnelmia!

ja pakkaset vaan jatkuu..mur..

tänään tuli vihdoin viimein kelalta kirje äitiyspakkauksista. parin viikon sisällä tulevat ja nyt käyn jännittämään olisinko saanut sekä 2005 että 2006 pakkaukset niin kuin toivoin. olisi mukavaa saada kaksi erilaista niin ois enemmän mahdollisuuksia vaihteluun vauvoille.

moni valitteli, että kyllästyttää kotona olo. mua ei laisinkaan, vaikka oon maleksinut jo 8 viikkoa. oon jo päässyt niin hyvään ja laiskaan rytmiinkin, että miten tästä osaa oppia muuhun :) aamulla luen lehteä ja katson kaiken maailman humpuukia telkkarista puolille päivin, sitten vähän siivoan ja iltapäivällä tapaan kavereita joko kotona tai kaupungilla.
mikä mua kyllästyttää, on yhä vain tämä paisuva jättimaha ja liikkumisvaikeudet. painoa on tullut 28 kiloa ja tuntuu että selkä katkeaa. kaupassa käyntikin vie voimat niin, että illalla makaan ihan fleguna vaan sohvalla. hyvä että sänkyyn jaksaa siirtyä. en edes enää muista millaista on olla normaali ja kun olo on jaksavainen.

oli pitkä jakso kun ei supistellut, mutta nyt on alkanut taas. lisäksi sisuskaluja oikein juilii. liekö paikat ois pehmenemään päin oikein kunnolla tai jopa avautumassa. jos viikolle 34 vauvat pysyis sisuksissa niin ois jo ihan hyvä tilanne.. ajatus taas 7½ viikosta eli lasketusta ajasta tuntuu kyllä ihan mahdottoman kamalalta. tänään kävin työpaikallani norkoilemassa ja siellä kaikki suureen ääneen tietenkin taivastelivat, että näytän siltä että repeän kohta liitoksistani ja miten paljon voi mahanahka venyä. niinpä.

äkkiä on aika kulunut, siis tämä raskaus. luin just meidän huhtikuisten ekojen raskausviikkojen ketjua ja olipas siellä jännittynyttä viestiä. vähän huvitti omat viestit :)

jaksamista kaikille ja otetaan irti kaikki tästä omasta ajasta, joka meillä monilla on viimeistä kertaa meneillään.

huomenta!
Taas meni yö iloisesti vessassa hypätessä ja sitten ei ollukkaan enää yhtään väsy..Nousin sitten viiden jälkeen aamupalalle ku oli niin nälkä. On tääkin kans, ikinä ennen ei oo ollu tällästä tää nukkuminen. Aina on pystyny nukkuu vaikka olis pommi pudonnu viereen. Kai tää on nyt jotai hormonihärdelliä niin ku ne neuvolassa sanoi.
Sittenpä taas nukutaan aamutirsoja puoleen päivään. Toisaalta hyvä niin ei tuu niin tuhottoman pitkää päivää.
Tylsistymisestä vielä, olishan mullakin kaikkee sellasta tekemistä mitä ei huvittais tehdä. Niin ku lajitella parin viime vuoden kuitit ja laskut ym paperit kansioon.. ehkä seki on tehtävä niin on ainaki jotai.
ootteko muute tässä loppuaikoina huomanneet olevanne ärsyyntymisherkempiä ku aikasemmin? Musta tuntuu, että musta tulee kohta (tai oon jo) sellanen ärsyttävä jäkättävä akka ku olo on mikä on niin sitte huomaa ärsyyntyvänsä kaiken maailman pikkuasioista miehelle.. Lähinnä just jostai siivoomisesta ym mukavasta. Voi reppanaa, aika hyvin se on silti mua jaksanut. Toivottavasti jaksaa vielä kuukauden.
Ihanaa ajatella, et sitte on kevät ja pääsee vaavin kanssa kunnon pitkille vaunulenkeille :) . Tää talvikin tuntuu tuhottoman pitkälle kun vaan on. Aikasemminkaa en oo mikää talvi-ihminen ollu mut nyt se oikeen korostuu kyllä.
Joo, jospa sitä koittais mennä takasin nukkuun vielä.

Mä olin eilen Neuvolalääkärillä. Sanoi , että vaavi on melkeen kiinittynyt ja raivotarjonnassa (ollut jo jonkun aikaa). Vaikka terkkari oli viimeksi epävarma ja kirjoitti nyytin olevan poikittain.
Masu on nyt normaalikokoinen sf:32. Sanoi, että sekin kyllä vaikuttaa missä asennossa vaavi oleilee mittaushetkellä. Hän arvio masukin painoksi reilut 3kg. Vauvat voivat kasvaa viimeisillä vikoilla vielä 200g/vk. Eli meidän pikkuisesta voisi tulla joku n. 3.75kg...Itse lonkalta arvioisen ;)
Molly: Hyvät, että lukemasi ovat normaaleja. Ja totta, että makea kohottaa äkkiä arvot koholle. Munullakin otettiin eilen paastopissa ja kaikki ok. Verikokeiden tuloksia vielä odotellaan.
Mä olen myöskin jollain tasolla kauhean energinen, vaikka sitten toisaalta myöskin väsy. Olen pyykännyt kovasti ja välillä muutenkin siivoillut. Ja kovasti on ollut kalenterissa ostosreissuja sekä kvereiden tapaamisia. Pitäisi kat jo vähän rauhoittua. Enään 3vk. laskettuun...Tänäänkin pitäisi kaverin kanssa käydä ostoksilla...Ei osaa rauhoittua vaikka liikkuminenkin melko hankalaa. Olisihan hyvä laittaa mies tekemään enemmän kotitöitä, jotta tottuu tulevaan paremmin. Ei sitä vaavin synnyttyä ihan aluksi kerkeä/pysty hirveästi siivoilemaan. Välillä kyllä tuntuu, että kaikki immeiset eivät oikein ymmärrä kuinka vaikeaa liikkumien voi olla. Laitoin tuossa taannoin kaverille viesti, että on kömpelö olo ja nivuset melko kipeät. Mutta ei kysynyt jaksanko tulla häntä tapaamaan. Täytyy sitten itse olla vaan tiukkana, kun tuntuu että ei rahkeet enään riitä. Aurinkoista torstaita kaikille! =))

Raskauteen tuntuu liittyvän hirveästi kaikenlaista mitä ei uskoisi. Musta on tullut tosi hajamielinen, toistelen asioita ja kyselen samoja juttuja uudestaan. Pää on kai niin pyörällä kaikesta uudesta kun meilläkin tää on eka kerta.
Tänään olin taas neuvolassa ja kaikki oli muuten hyvin mutta sain ajan äitipolille koska vauva ilmeisesti on edelleen perätilassa. Eikä siinä mitään, hyvähän se on että tutkitaan. Se on vaan toisessa kaupungissa niin että siinä on aina vähän järjestelemistä.
Muutenkin tuntuu että 3 km matka täältä kotoa kauppoihin ei enää suju ihan noin vaan. Oon aina ollut vastaan toista autoa mutta nyt se kieltämättä tuntuis ihan kivalta, vaikka hyväähän toi liikunta kyllä tekee.
Jään odottelemaan jos vauva vaikka päättäis kääntyä ihan omin päin.

Heips pitkästä aikaa!
En ole aikoihin käynytkään täällä enkä nytkään kykene lukemaan muiden kuulumisia, istuminen kun ei tunnu hyvältä laisinkaan.
olin viime viikolla sairaalassa 4 päivää vaakatasossa. taas toistuu sama kuvio kuin esikoista odottaessa, eli meinaa syntyä aivan liian aikaisin. Onneksi pääsin kotipötkötykseen. saan käydä vessassa, suihkussa ja syömässä, muu on kiellettyä. Eli esikoinen täytyi laittaa (sydän ""verta valuen"") päiväkotiin, kun en häntä kykene hoitamaan. Kyllä olen kovasti surrut tuota asiaa, se kun tuli niin yllättäen, aivan rutiinitarkastuksen (joita tosin on ollut 2 viikon välein) yhteydessä esille, että sairaalareissu edessä ja asiitä lähtien syntymään saakka vuodelepoa. Etappina olisi saada 35 viikkoa täyteen, eli 10 päivän päästä vaavi saa syntyä, siihen saakka olisi tavoite olla masussa. Luulen tosiaan, että musta tulee ""maaliskuun mamma"", tuskin päästään huhtikuun puolelle.

Kohdunkaulaa jäljellä reilu sentti ja sisäpuolelta on jo lähtenyt aukeamaan. painontunne on KAAMEA aina kun nousee ylös ja kova vihlonta alapäässä. Yöt on hankalia, kun muksu jumppaa klo 4 saakka aamulla ja se saa aikaan kamalasti supistuksia ja virtsarakkoon ja peräsuoleen sattuu niin perhanasti nuo potkut. Anteeksi nyt tämä valitus, mutta minua ei vain ole tarkoitettu lapsia kantamaan kohdussani, sen olen jälleen tässä raskaudessa huomannut. olo on enimmäkseen kamalan hankala ja kivulias. ainoa positiivinen asia onnärästyksen loppuminen kun vauva painui alas.

joten nauttikaa täysin siemauksin olostanne te, joilla hyvää oloa, energiaa ja kivutonta olotilaa riittää. On ihanaa, että joillakin odottaminen sujuu mukavasti.

tsemppiä kaikille!

ja anteeksi vielä valitustulva, täytyy välillä valittaa muillekin kuin miehelle kotona...

Voi sisko, koitahan pitää jalat tiukasti ristissä! Pidetään peukkuja, että saisit sen 35 viikkoa ainakin täyteen.

Mulla ei odotukseen suurempia kuulu. Nyt on viime päivinä ilmestynyt sellasta polttavaa tunnetta tohon nahkaan navan päälle. Oletettavasti nahka repee nyt siitäkin:( Mulla on alavatsa ihan revennyt, mutta siellä ei ole kyllä missään vaiheessa tuntunut tältä. Muuten olo on kyllä epätodellisen hyvä ja töitäkään ei ole enää kuin vajaa 2 viikkoa jäljellä:)

Tsemppiä sisko!

Täälläkin ollaan lepokäskyn alla ja yksi sairaalareissu takana ennenaikaisuusriskin vuoksi, joten hiukan voin yrittää ajatella, miten kurjalta sinusta tuntuu! Minulla on kuitenkin paljon helpompi tilanne, kun kotona ei ole vielä muita lapsia!

Toivottavasti saat riittävät päivät kokoon ja lapsi ja sinä voitte loppuraskauden ajan mahdollisimman hyvin!

Mulla lepo onneksi selvästi helpotti supisteluja ja vaikka otti luonteen päälle jäädä reilu 3 viikkoa ennen ä-loman alkua sairaslomalle, oli olotilassa tapahtunut muutos sen verran selvä, että mielialakin sen suhteen piristyi.

Hyviä vointeja kaikille!

Tulinpa kertomaan sen verran kuulumisia, että mulla todettiin keskiviikon neuvolassa valkuaista virtsassa yhen plussan verran. Nyt sitä sit seurataan tosi tarkkaan, tulevalla viikolla taas neuvola. Kävin pissakokeessa perjantaina ja sen tulos on valmis huomenna. Muita raskausmyrkytyksen oireita ei oo ollu. Verenpainekin on koko ajan niin matalalla, että mulla on tosi heikko ja paha olo ja huimaa heti ku vähänkin liikkuu ja käy sit makuulle. Yläpaine on ollu n. 90-100 ja alapaine 50-60. No, katellaan mitä tapahtuu.

Jaksamista kovasti kaikille lepoon määrätyille, erityisesti siskolle ja Auringolle! Päivät varmasti tuntuvat melko pitkille, jos ne joutuu viettämään täydellisessä levossa. Toivottavasti Cosmic tuo ei olisi raskausmyrkytysoireita, ettet joutuisi lepoon sinäkin.

Eilen käytiin miehen kanssa Kysin synnytysvalmennuksessa. Itsestäni tuntui, etten saanut siitä loppujen lopuksi kovin paljon uutta asiaa irti vaikka ensisynnyttäjä olenkin, mutta tulipahan käytyä. Miehelle tuosta oli varmaan enemmänkin hyötyä, ja mikä parasta, käynti sai aikaan paljon uutta keskustelua minun ja mieheni välillä synnytyksestä, vanhemmuudesta ja kaikesta muustakin vauvaan liittyvästä.

Mahtava sää ulkona! Reippailin tuossa koiran kanssa lähes puolentoista tunnin kävelylenkin ja lisää pitää auringon valoa vielä tänään saada. Ihanaa, kun kevät tulee :)

maanantaita kaikille!

joilla kuilla meinaa jo tenavat pyrkiä maailmaan. toivotaan että nyt vielä jonkun viikon pysyisivät sisuksissa. mä olen koko ajan elänyt ajatuksessa, että kaksoset syntyy aikasemmin, mutta vielä mitä. tänään ultrattiin ja kohdunkaulaa jäljellä sormituntumalla ainakin 3cm ja täysin kiinni eli sielä taitavat pysyä loppumetreille. painoakin on vauvoilla 2200g ja 2000g eli reilut 4kg yhteensä ja sen kyllä tuntee, varsinkin selässä. en enää jaksaisi yhtään, pistää välillä oikein vihaksi kun on niin väsynyt ja sattuu vaan kaikkialle. toisaalta taas tiedostan, että isomman vauvan kanssa on helpompaa eli eiköhän se odotus sitten palkitse. ja yliaikaiseksi ei ainakaan kaksosia päästetä eli korkeintaan 6 viikkoa jälkellä. JEE!!

eilen menin kaverille kyläilemään ihan pahaa-aavistamatta. ajattelin että maleksitaan vaan ja kamu oli sanonut vähän kokanneensa. oli melkoinen hämmästys, kun paikan päällä huomasin joutuneeni keskelle omia vauvajuhliani. syötiin ja oltiin ja sain ison kasan lahjojakin. ihana ylläri ja ihania kavereita kun jaksavat järkätä ja juhlistaa :)

muuten täällä vaan odotus jatkuu ja jatkuu. onneksi aurinko paistaa ja lämpömittari näyttää plussaa.
tsemppiä kaikille ja mukavaa viikkoa!

1.4. Timangi, 27v, Helsinki,
1.4. Aida, 28v, esikoinen, LKS
4.4. Lilja, 21v, esikoinen, KOKS
6.4. Ipana, 28v, toinen muksu, Kätilöopisto
6.4. Peenu, 26v, esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
7.4. Katti, 32v, esikoinen, Hämeenlinna
8.4. mimmi, 24v, esikoinen, OYS
10.4. Anne, 24 v, esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
11.4. hipsu, 28v, esikoinen, Jorvi
13.4. Sasa, 24v, esikoinen, Satakunnan keskussairaala
17.4. Annukka, 31v, esikoinen, KOKS
18.4 Nipsu, 28v, esikoinen, Hyvinkään sairaala
20.4 Cosmic, 23v, esikoinen, PHKS
20.4. Athene, 28v, esikoinen
21.4. Sari, 23v, esikoinen
22.4. satu-täti 27v, 2 lasta, P-KKS
24.4. Molly, 25v, esikoinen, TAYS
26.4. sisko 33 v, toinen, Hyvinkää
26.4. vivi, 37v, neljäs, Jorvi
27.4. aurinko, 28v, esikoinen, OYS
27.4. Tosca, 27v, Vantaa, toinen, Kätilöopisto
28.4. Hannele, 26 v, toinen lapsi, esikoinen 1 v.
29.4. Miuku, 28v, Esikoiset eli kaksoset, Kätilöopisto
29.4. Anne, 26v, esikoinen, TAYS
30.4. Mustikka ,25v, toinen
30.4. Minnie, 23v, esikoinen, TAYS
30.4. KK, toinen lapsi, Kokkola

Täällä on meneillään ensimmäinen äitiyslomapäivä :) Olo on niiiin onnellinen, kun ei tarvinnut enää herätä töihin!

Miukulle sympatiani! Voin vain koettaa kuvitella, millaista on kantaa kaksinkertaista lastia mahassa. Tosi kivan piristyksen ovat ystäväsi kuitenkin sinulle järjestäneet vauvajuhlien muodossa. Minäkin yllätyin tänään iloisesti, kun mies vei minut ulos syömään lomani alkamisen kunniaksi. Nyt sulattelen ruokaa koneen ääressä ja mies lähti iltavuoroon töihin... on kyllä todella upea sää ulkona, joten pitää kohta suunnata koiran kanssa lenkille tuonne auringonpaisteeseen.

Aika hiljaista ollut huhtimammoissa viime päivinä. Missäs kaikki luuraa?!

Heippa!

Täällä ihmetellään kevätauringon tuomaa energiavirtaa ja laitellaan ylimääräisiä tavaroita kaapeista kirpputorille:)

Navanseudulle kuuluu nopeaa kasvupyrähdystä ja painokin nousee äidillä mukavasti samalla! Viime neuvolakerralla oli tullut 2kg kahdessa viikossa:) Aikaisemmin olin huolissani vähäisestä liikkumisesta, mutta sekin on korjaantunut ja vauva on löytänyt omanlaisensa rytmin (=yöeläjä..) ja liikkeitä tuntuu taas mukavasti päivittäin.

Synnytysvalmennus jatkui eilen ja käsittelimme aika pitkään imetystä. Vain muutamalla sanalla valmennuksessa viitattiin siihen, jos ei imetys onnistukaan. jotenkin tuntui, että ladattiin aikamoisia paineita asian suhteen...

Mulla on muuten viime päivinä ollut jotenkin hermot enemmän kireällä ja tuntuu, että kitisen tuolle miehellekin turhista jutuista.. olotila on jo jotenkin lyllertävä ja lepokäsky kai hiukan turhauttaa... Onko muilla ollut tällaista ""hermoheikkoutta"" huomattavissa ? :)

Moi vaan kaikille!

Ihanaa Miuku, että sait kivat yllätyskemut! :)

Ja voimia kaikille, ei tässä enää kovin montaa viikkoa masut kasva!

Kävin juuri tutustumassa synnytysosastolle. Tuli jotenkin levollinen olo kun näki, mihin sitä sitten h-hetkellä mennään. Jotenkin siellä oli niin rauhallista. Ehkäpä vain sattui rauhallinen hetki... Yhdestä synnytyssalista kuului kyllä huutoa. En oikein erottanut, että tuliko se äidistä vai vauvasta... :o No, ei auta muuta kuin toivoa, että kaikki menee sitten hyvin!

Synnyttäneiden osastolla nähtiin sitten ihania pikkuruisia vauvoja! Kunpa se jo syntyisi, niin pääsisi itsekin kuuntelemaan sitä ihanaa tuhinaa... :) Ja toisaalta taas pelottaa koko ajatus. Mutta näillä mennään!

Vielä muutama viikko öisin lonkkien kipeytymistä, hitaita kääntymisiä ja vessassa ravaamista. Päivisin voisi tehdä vaikka mitä, mutta olo ei ole kovin taipuisa, pikemminkin muistuttaa Möhköfanttia... Mutta miltäs se sitten tuntuu, kun mahaa ei enää ole? Miltä tuntuikaan nukkua vatsallaan..?

Oikein aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!

Juu, minulla myöskin oli pari viikkoa sitten uskomaton ""pikku myy"" vaihe päällä, ( Tosin mies oli vhän laiska ja ajattelematon). Nyt olen taas rauhoittunut. Mutta tilalle on tullut jokin herkistely vaihe. Ei ole aikaisemmin tuntunut näin vahvasti. Kova naurun pyrähdys meinaa muuttua itkuksi. Siis positiivisessa mielessä enemmänkin, mutta on jotenkin yli herkkä olo...Onkos muilla ollut vastaavaa hormoni myllerrystä? Haluaisin vain tietää, että korostuuko tunteet hormonaalisesti juuri lopussa. Mulla tosiaan n. reilu 2vk. laskettuun...
Sokeritesteissä kaikki oli tosiaan tällä kertaa ok. =P

heipä hei kaikki huhtimammat pitkästä aikaa!

täällä on uusi onnellinen äiti! :) päätin tulla heti kertomaan kuulumiset. tosiaan eilen iltapäivällä kotiuduttiin.

meidän neidillä oli kiire maailmaan ja päätti tulla viikolla 36+0. eli syntyi 7.3.06 ja mitat oli 2,6 kg ja 45 cm. voisko olla suloisempaa vauvaa! tosi yllärinä tulikin kun ei oo ollu mitään merkkiä (paitsi ihan yhtäkkiä salakavalasti tihkuva lapsivesi) et vauva vois tulla etuajassa, ennemminki ootin et tulee yliaikasena.

kyselin silloin aikasemmin et mitä se kirkas ja hajuton nestemäinen vuoto vois olla, valkovuotoa vai lapsivettä, niin se sit olikin lapsivettä. sunnuntain ja maanantain (viime viikon) ajan sitä tihkui ihan pieniä määriä kerrallaan. sit ma-iltana kun kävin vessassa niin tuntui kuin olisi vesi-ilmapallo poksahtanu sisällä ja lorisi vähän enemmän ""jotain"" nestettä, eli siis lapsivettä. pyyhkiessä paperi jäi sit vaaleenpunaseksi. sit soittelin oysiin ja sieltä sanottiin et lähtä sinne tarkastukseen. no, sinne siis. jouduin sit osastolle ku ei tienny millon se vauva lähtee tuleen. osastolle mennessä ei vielä ollu suppareitakaan, vähän nipisteli vain mahaa (niinku ois vääntäny mahaa). no osastolla sit koko yön tuli kipeitä suppareita, mut epäsäännöllisesti. sit ti aamuyöstä alkoi tuleen jo säännöllisemmin. sit aamupäivällä mut lähetettiin synnytyssaliin ja olinkin jo 6 cm auki. siinä vaiheessa supparit olikin niin kipeitä et ei tienny miten päin olisi ollut. onneksi sain sit epiduraalin noin vartin sisällä saliin päästyäni ja taivas koitti. siinä sit ooteltiin vaan et loput sentit aukiaa ja sais alkaa ponnistaan. pian sit saikin alkaa jo ponnistaan, tuli sellanen tunne kuin olisi tosi iso kakka hätä :) sit upea pieni prinsessa saatiinkin maailmaan.

koko synnytys kesti vain 8 tuntia. minusta synnytys tuntui helpolta ja siitä jäi tosi hyvät fiilikset :) kipua oli mut kyllä ne kesti. ponnistusvaihe ei tehnyt yhtään kipeetä, mikä oli mulle iso ylläri. synnytyksen jälkeenkin äiti ja tyttö voivat tosi hyvin. tyttö oli pirteä ja saikin hyvät pisteet. musta tuntui niinkuin ei olis mitään tehnytkään ja oli vähän epätodellinen olo. kätilöt ja lääkärit oli synnytyksessä ja osastolla tosi mukavia!

osastolla meillä meni tosiaan vähän useampi päivä kuin normaalisti kun tyttö oli niin pieni ja alkoi kellastumaankin. tyttö sit joutui kahteen kertaan valohoitoon. alkuun jouduttiin myös seuraamaan lämpöjä tarkkaan ja pitämään tosi paljon vaatetta ja peitettä päällä et lämmöt pysyy normaalina.

imetys lähti myös käyntiin heti synnytyssalista osastolle päästyäni. kunnolla maito nousi parin päivän päästä ja sitä tuleekin sitten ihan kunnolla!!! mut hyvä niin :) vaikka välillä tuntuukin et sitä valuu kuin hanasta!

meillä ei siis tarvi jännätä enää millä viikolla syntyy ja tuskailla ison mahan kans :) mutta voimia teille kaikille loppuodotukseen! käyn silti täällä lukemassa vielä tätä huhtimammojen ketjua niin tietää millä mallilla muilla asiat on :)

Hurjan paljon onnea Mimmille tyttövauvan syntymän johdosta!!! Onpa mukava, että synnytys on ollut noin positiivinen kokemus ja tosi nopeakin vielä ensisynnyttäjälle. Kerrohan jatkossakin meille kuulumisiasi vauva-arjesta, jos vain suinkin ennätät ja jaksat.

Omaan napaan ei uutta... kävin äsken neuvolassa ja kaikki oli ok. Hemoglobiinikin oli nyt hyvissä lukemissa, 126. Painoa oli tullut nyt huimat 800 g/viikko, mutta neuvolan täti lohdutteli, että ei haittaa mitään, kun viimeksi painonnousu oli vain 90 g/viikko. Nyt alkaakin kohta olla kymmenen kiloa kasassa lähtöpainoon verrattuna...

Paljon onnea Mimmi! Voi kun olis jo itsekin noin pitkällä. Mulla alkaa epävarmuus kasvaa mitä pitemmälle mennään. Vauva on perätilassa eikä sitä edes yritetä kääntää. Se on vielä kovin pieni, vähän yli 2 kg. Olisi pitänyt arvata, kun ei mulle oo kertynyt painoo kun neljä kiloa koko raskauden aikana.
Nyt on vähän omituinen olo kun oon valvonut pari yötä ja murehtinut että mitä tässä vielä tapahtuu. Uskon kuitenkin että kaikki menee hyvin. Voimia muillekin odottajille.