HUHTImammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

osa 8

Vieras
1.4. Timangi, 27v, Helsinki,
1.4. Aida, 28v, esikoinen, LKS
4.4. Lilja, 21v, esikoinen, KOKS
6.4. Ipana, 28v, toinen muksu, Kätilöopisto
6.4. Peenu, 26v, esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
7.4. Katti, 32v, esikoinen, Hämeenlinna
8.4. mimmi, 24v, esikoinen, OYS
11.4. hipsu, 28v, esikoinen, Jorvi
13.4. Sasa, 24v, esikoinen, Satakunnan keskussairaala
17.4. Annukka, 31v, esikoinen, KOKS
18.4 Nipsu, 28v, esikoinen, Hyvinkään sairaala
20.4 Cosmic, 23v, esikoinen, PHKS
20.4. Athene, 28v, esikoinen
21.4. Sari, 23v, esikoinen
22.4. satu-täti 27v, 2 lasta, P-KKS
24.4. Molly, 25v, esikoinen, TAYS
26.4. vivi, 37v, neljäs, Jorvi
27.4. aurinko, 28v, esikoinen, OYS
27.4. Tosca, 27v, Vantaa, toinen, Kätilöopisto
28.4. Hannele, 26 v, toinen lapsi, esikoinen 1 v.
29.4. Miuku, 28v, Esikoiset eli kaksoset, Kätilöopisto
29.4. Anne, 26v, esikoinen, TAYS
30.4. Mustikka ,25v, toinen
30.4. Minnie, 23v, esikoinen, TAYS
30.4. KK, toinen lapsi, Kokkola

kirjoittelin eka vahingossa vanhaan ketjuun (en huomannut uutta), mutta laitanpa samat terveiset nyt oikeaan ketjuun:)

Heippa!

Jotenkin lohduttavaa kuulla, että muidenkin makuuhuoneelämään on raskaus vaikuttanut:) Ei toki meilläkään asiasta olla liikoja ahdisteltu, mutta keskusteltu kylläkin. Mies tosiaan pelkää niin paljon lapsen vahingoittamista ja kokee, että vauva kuulee /näkee tapahtumat ja se on jotenkin epänormaalia:) no, kerkeehän sitä taas aikanaan aktivoitua!

Meillä on hankittuna jo pinnasänky ja hoitopöytä. Vaatteita ollaan saatu veljen perheeltä ja äitiyspakkaus otettiin päälle. Vaunut hankittiin alennusmyynneistä, kun löytyi viime vuoden kuoseilla puoleen hintaan Oran fiksut yhdistelmävaunut. Kantokoppa autoon saatiin miehen vanhemmilta joululahjaksi. Anopit ovat ommelleet lakanoita ja tyynyliinoja. Tässä vasta huomaan kirjoitellessa, että aikalailla yllättäen siis tavaraa jo koossa! Kirppareilta olen löytänyt aivan kuin uusia vaatteita muutamia kappaleita. Oikeestaan ei ole edes tarkoitus ostaa niitä lisää, kun alkuvarasto on jo ihan kattava. Kasvuvauhtikin vauvallla on varmaan nopea ihan pienistä vaatteista ulos, joten täydennetään varastoja sitten myöhemmin. Vielä pitäisi ainakin amme hankkia ja vähän muuta kampetta.

Meillehän rakenneultrassa veikattiin tyttöä, joten olemme miettineet oikeastaan vain tyttöjen nimiä:) Etunimi on jo valmiina. Katsotaan miten koko nimen käy!

Painoa on täällä kertynyt noin 5 kiloa. Turvotusta tms ei ole. Nyt ihan viimeviikkoina/päivinä painoa on alkanut kertymään ja maha tullut vähän selvemmin esiin. Mullahan tosiaan vatsa on ollut niin pieni (ja sf mitta alhainen) että lisäultraan meno koittaa huomenna. Jännittää paljon, mutta toisaalta muakava päästä tervehtimään maha-asukkia!

Mukavaa päivänjatkoa kaikille!

Sama juttu, kävin vanhaan ketjuun kirjottelemassa, mut laitan saman tekstin nyt tähän uuteen!

Eilen kävin neuvolassa ja vähän järkytyin, ku sf-mitan mennään nyt sit yläkäyrän yläpuolella, se kun oli peräti 28! KÄÄK!!! Ei mun maha oo kuitenkaan mitenkään iso, pikemminkin tollanen pyöreä sievä pallo tossa edessä. Ei se terkka siitä huolissaan ollu, sanoi vaan et ens kerralla se varmaan on jo tasoittunu ""normaaliin"". Masu kyl tuntui tekevän jonku kasvupyrähdyksen tossa viikonloppuna. Mut muuten verenpaine oli 108/69, painoa tullu vajaa kilo viime kerrasta, vaavin syke 140 ja kaikki muutenkin hyvin.

Joku kyseli painonnousua. Mulle on tullu kans sellanen viisi kiloa lisää lähtöpainoon. Oon ihan tyytyväinen, sillä se sais jäädäkin sinne kymmenen kilon tienoille. Pitäis nimittäin mahtua hääpukuunkin kesällä! =)

Meillä alkaa olemaan jo kaikki valmiina vaavia varten, pinnasänkykin on koottu, vaunut seisoo tuol huoneen nurkas, äippäpakkauksenkin sain viime perjantaina sopivasti synttärilahjaks ja vaatteita on tullu muutamia osteltua ja saatua. Turvakaukalo ja sitteri ostetaan läheiseltä kaveripariskunnalta, joiden tiedetään olevan luotettavia (eli turvakaukalo ei oo kolaroitu). Pinnasänkyyn täytyy vaan patja ostaa, mut muuten alkaa tosiaan olemaan valmista. Sinänsä ihan hyvä, ku mulla on jotenkin sellanen olo, ettei toi meidän Kaveri pysy tuolla masussa ihan loppuun asti!

moi!
Kohta jo kolmattakymmenettä viikkoo mennään, tosiaan menee aika tosi nopeesti! Meilläkin on jo hankintoja jonkun verran tehty vaunut ja vaatteita on, sänky pitäis hakee ens viikolla. Kaukalon ostoo vähä mietin, ku meillä ei oo autoo mutta sitä kai on pakko käyttää jos on kyydissä. Varmaa ostetaa käytetty.
Onko kukaa Hesan suunnalla asuva käyny Mannerheimintiellä olevalla lastentarvikekirpparilla? Että onkohan siellä hyvää tavaraa?
En oo ostanu vielä mitää rintapummpuja tai muita sellasia. Kattoo nyt jos se äitiyspakkauskin joskus tulis. Mäkin mietiskelin sf-mittaa.Onko se suoraan verrannollinen lapsen kokoon? Sillon viime neuvolas oli 25 ja tuntuu että maha on kasvanu taas iha silmissä. Työkaveri sanoi et sillä oli 33cm ihan lopussa mitta eli aika paljon se vielä kai kasvaa.
Toinen työkaveri sai eilen tytön. Pelkäsi etukäteen synnytystä ku oli menny jo reippaasti yli ja aika isookin vauvaa veikkailivat. Neiti syntyikin sitten keisarinleikkauksella ja molemmat voivat hyvin.
Itellä on kyllä näköjään tunteet herkistyny vauvajutuille ku heti on suunnilleen tippa linssissä ku kuulee, että joku on saanu vauvan. Varmaan tulee omalla kohdalla oleen yhtä vollotusta oman pikkusen näkeminen :)
Täytyy tästä mennä saunaa, hyvää yötä.

HUHTImammat osa 8 23.1.2006 21:02

1.4. Timangi, 27v, Helsinki,
1.4. Aida, 28v, esikoinen, LKS
4.4. Lilja, 21v, esikoinen, KOKS
6.4. Ipana, 28v, toinen muksu, Kätilöopisto
6.4. Peenu, 26v, esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
7.4. Katti, 32v, esikoinen, Hämeenlinna
8.4. mimmi, 24v, esikoinen, OYS
11.4. hipsu, 28v, esikoinen, Jorvi
13.4. Sasa, 24v, esikoinen, Satakunnan keskussairaala
17.4. Annukka, 31v, esikoinen, KOKS
18.4 Nipsu, 28v, esikoinen, Hyvinkään sairaala
20.4 Cosmic, 23v, esikoinen, PHKS
20.4. Athene, 28v, esikoinen
21.4. Sari, 23v, esikoinen
22.4. satu-täti 27v, 2 lasta, P-KKS
24.4. Molly, 25v, esikoinen, TAYS
26.4. sisko 33 v, toinen, Hyvinkää
26.4. vivi, 37v, neljäs, Jorvi
27.4. aurinko, 28v, esikoinen, OYS
27.4. Tosca, 27v, Vantaa, toinen, Kätilöopisto
28.4. Hannele, 26 v, toinen lapsi, esikoinen 1 v.
29.4. Miuku, 28v, Esikoiset eli kaksoset, Kätilöopisto
29.4. Anne, 26v, esikoinen, TAYS
30.4. Mustikka ,25v, toinen
30.4. Minnie, 23v, esikoinen, TAYS
30.4. KK, toinen lapsi, Kokkola

Heippa!

Tänään käytiin sitten kontrolliultrassa liian pienen sf mitan takia. Kaikki oli vauvalla kunnossa ja tytöksi edelleen puhuttelivat pikkuista:) Katsotaan miten käy! Vauva oli jo 33cm pitkä ja painoi 900g. Oli mennyt jo valmiustilaan eli raivotarjonnassa ja sieltä potkiskelee ylöspäin niin että paikat ovat aivan kipeinä. Helpottavaa oli kuitenkin, että kaikki rakenteet ja kasvukäyrä vauvalla oli kunnossa, vaikka äiti pieni onkin. Nyt kyllä aivan viime päivinä on vatsa kasvanut jotenkin hurjasti... ja paino lähtenyt kipuamaan ylöspäin. Hyvä niin!

Aika menee nopeasti ja ensi viikolla mennään jo helmikuussa!!! Ei ole pitkälti enää laskettuun aikaan:)

Tervehdys kaikille pitkästä aikaa! Mulla on ollut rauta-arvot takapuolellaan, joten en ole tännekkään jaksanut kirjoitella.(Välillä lueskellut juttuja). Oltiin juuri vk:n matkalla etelässä sukulaisten luona. Ostin lentokoneeseen liian pienet tukisukkikset, huh! kyllä oli melko tukala olo meno suunnassa. Ihan ohjeiden mukaan hankitut sukkikset. Mutta mä vaan unohdin, että meikäläisellä on tavallista isompi vatsa...Takaisin tultaessa päätiin käyttää hieman luovuutta ja käänsin peppu osan eteen ja kaikki meni hyvin ;) Parisuhteen intiimipuolesta todettakoon, että meilläkin seksi elämä lässähtänyt entisestään. Mua se ei ole kuin välillä härinnyt...meinaan ei itseäkään hirveesti nappaa. Tosin, kun on ollut pitkään hiljaiseloa, niin vihdoin asiaan päästyämme mies ei jaksa kovinkaan panostaa esileikkeihin vaan käy aika pian hommiin...=/ Mutta muuten on suhde lujittunut entisestään. Ja tuleva isukki on jaksanut kärsivällisesti passata aina tarpeen tullen ;) Hyviä vointeja!

huomenta päivää!

tulin vain nostelemaan, mut kirjotellaan nyt jotain niin ei oo koko ketju täynnä noita upupup-juttuja. :)

kävin äsken hammaslääkärissä pelkässä tarkastuksessa ja kaikki kunnossa! ei yhtään reikää eikä alkuakaan! yleensä edes 1 alkava reikä... mut hyvähän tämä näin on :)

huomenna sit tulee pyöreät 30 täyteen! tuntuu hassulta kun toiset sanoo et maha on taas hirveesti kasvanu ja on sulla tota mahaa niin itestä kuitenki tuntuu et eihän toi nyt kovin iso oo. oon aina aatellu et se on ihan valtava jo tässä vaiheessa kun on seurannut muiden raskauksia! mut onhan tässä kyllä vielä pari kuukautta aikaa kasvaa lisää (toivottavasti).

oon tällä viikolla käyny shoppaileen vauvaa varten jo aika paljon. ostin pinnasänkyyn patjan, pinnasuojuksen, pussilakana+lakana+tyynyliina setin, lakanan, harsoja, tuttipulloja, tutteja, pari bodya, pari potkupukua, vaunuihin hyönteis-, sade- ja rengassuojat...

kyllä on hankala löytää neutraaleja vaatteita jotka sopii tytölle ja pojalle!!! vaikka lääkäri on veikannu tyttöä niin en silti kyllä uskalla ollenkaan luottaa siihen! ois kiva ostaa muunkin värisiä kuin vitivalkoisia vaatteita.. tuleva isomummu jo soitteli et on kutonu jo pari housua ja paitaa :) eipä tarvi huolehtia villasista/lämpimistä vaatteista ;)

tässäpä meidän kuulumiset tältä erää :)

Viikonlopun alkuja kaikille!
Tänne ei mitään kumempaa kuulu, kotona lötköttelyä ja masun paisuttelua vaan :) Täällä kun kotinurkissa pyörii päivät pitkät, niin huomaa kaiken sotkun ja pölyn paljon paremmin. Ahdistaa, kun aika tuntuu käyvän vähiin ja tuntuu, että sata asiaa on vielä järjestämättä ja mitä pidemmälle aika kuluu, niin sitä todennäköisemmin kaikki jää miehen vastuulle. Nytkin lähtee Himokselle viikonlopuksi työkuvioiden merkeissä ja viikot on aina aika tiiviisti töissä eli saas nähdä..

Oon käynyt jännittämään, että mut laitetaan sairaalaan vuodelepoon, kun tosi monilla kaksossivuiilla ihmisille on niin käynyt. Supistuksia on päivittäin ja nyt kun olin jo viimeksi käynyt vähän pehmenemään, niin mistäs tuota tietää. Sehän tästä vielä puuttuisikin..

Joku kyseli aiemmin nimiasioista. Mä olisin helposti keksinyt tyttöjen nimiä koko liudan. Tuntuu, että poikien nimiä on vähemmän ja kaikki hyvät nimet on käytetty lähipiirissä tai sitten sen nimen on pilannut joku. Meinaan, että mies ehdottaa nimeä, joka on ihan kiva, mutta siitä tulee ekana mieleen se kamala poika, jota kaikki ala-asteella pelkäsivät.
Nyt on kuitenkin saatu kasaan 4 nimeä, mutta täytyy kattoa onko kaverit yhtään niiden nimien näköisiä. Ja niinhän ne sanoo, että nimi on enne. Pitäisi jostain tutkailla vähän nimen merkitystä ja tarkoitusta, sen verran on näköjään taikauskoa minussa.

Heippa vaan kaikille!
Kävin juuri kirjastossa ja käteen osui suuri etunimikirja. Itse oon jo miettiny nimiä pikkuhiljaa, mutta mies aina sanoo että sen tietää sitten kun näkee minkä näköinen sieltä tulee..Tyttöjen nimiä on paljon helpompi keksiä kuin poikien, mutta kun me ei haluttu tietää sukupuolta etukäteen niin täytyy miettiä molempia!

Olo on mainio, mitä nyt pohkeet on kipeinä yöllisistä krampeista ja nenän limakalvot vereslihalla :) Viikon sisällä pitäis tulla äitiyspakkauksen ja vaunut on odottamassa valmiina kaupassa. Tosin eilen illalla tajusin että vaavihan voi syntyä jo vaikka 10 viikon päästä että tässähän tulee kiire! No tuskinpa. Oon ollut kotosalla ihan raskauden alusta asti (erityisäitiysvapaalla) niin tää ajan kuluminen yllättää välillä (että näin pitkällä jo)!!
Me aloitettiin mammajooga ja mammajumpassakin ollaan käyty jo pari kertaa. Mukava nähdä muitakin pallomahoja, kun ei tuolla kaupungilla oikein erota paksujen toppatakkien alta että kuka on raskaana ja kuka muuten vaan pallomaisempi :) Ajat synnytys-ja perhevalmennuksiin on jo varattu ja tulevaa iskää vähän ahdistaa ""jos siellä on jotain ryhmätöitä ja keskusteluita yms. 'lässytystä' isien kesken"".. On kuitenkin innoissaan mukaan tulossa ja muutenkin 100% niin raskaana kuin mies voi olla!
Aivan ihana ilma ulkona, aurinko paistaa ja vettä jo tippuu räystäistä. Vois kuvitella että on jo huhtikuu...

Ai niin, tamperelaiset, ootteko käyny Tiitiäisessä eli lastentarvikekirpparilla jossain Metson takana?

Joo, tuttuja noi Annen ohjekrampit, ne on kauheita. Minä herään monta kertaa yössä siihen, että pohkeesta vetää ja kovaa. ja sit seuraavana päivänä on pohkeissa olo kuin olisi vetänyt salilla tiukan sarjan pohjeprässillä.

Samoin nenä on NIIN KUIVA että hengittäminen sattuu. Sitte jos hengittää suun kautta niin samoin suu kuivaa ihan kamalastu öisin, kieli ei käänny suussa kun herää ja kitalaki aivan kuiva.

Täälläkin otetaan iisisti. tekisi mieli siivoilla ja touhuta kaikenlaista, mutta kun supistelee. Ja ykkösen hoito jo sinänsä on riittävän rankka nosteluineen ja pukemisineen (rimpuilee ja vastustelee) ja ulkoiluineen. Kun saa muksun päikkäreille, ei enää mitään jaksa tehdäkään, aamun tarmo on lopussa.

Mutta täytyy malttaa ottaa rauhallisesti. Mulla on 7 viikon pötköttelykokemus naistenklinikalta ykköstä odottaessa eikä se herkkua ole, tosin kannattavaa kuitenkin siinä vaiheessa jos muksu meinaa syntyä ennen aikojaan.

Sunnuntaina!

Nyt on jo pitempään ollut tuo nukkuminen niin hankalaa, että harmittaa, kun päivällä on niin poikki. Mulla on ikäviä kramppeja öisin ja vessassa ravaaminen pätkii unta entisestään.. Harmillista. Pikkuinen potkii jo muuten aivan hurjana ja olenkin ajatellut, että onko nyt jo muodostumassa jotain rytmiä joka sitten ennustaisi tulevaa? Siis jos me heräämme klo3-6 yöllä kunnon jumppatuokioon, niin pitääkö vauva aluksi samantyylisen rytmin kun nyt loppuraskaudesta?

Meillä onkin ensi viikolla tarkoitus lähteä miehen kanssa shoppialukierrokselle ja tehdä tänään vähän listaa, että mitä kaikkea sitä vielä puuttuukaan.

Sellaista vielä teiltä kyselisin, että minkä muotoinen teidän vatsa on? Mulla on vauva jo kiinnittyneenä raivotarjontaan ja vatsa on todella alhaalla ja hassusti pienen jalkapallon kokoinen uloke. Ihan kuin olisi pallo paidan alla. Siis keinotekoisen näköinen uloke mun muuhun kehoon verrattuna:) Ei vielä kovin hurjan isokaan, mutta hyvää vauhtia kasvaa.

Mutta nyt olisi mukavan kirpsakka äänestysilma ja pitäisi varmaan lähteä kohti äänestyskoppia.

Sunnuntain jatkoja kaikille!

Aurinko kyseli vatsan muodosta. Mulla on vatsa iso, kuten olen jo valitellutkin täällä kerran jos toisen. Heti rintojen alta lähtee ihan kauttaaltaan tasaisen pyöreä pallo - vatsa on kuin jättikokoinen meloni. Jos istun selkä suorassa tuolissa, niin vatsa ulottuu puoleen väliin reisiä. Eikä näy takaa päin oikeastaan ollenkaan. Onneksi olen selvinyt ilman raskausarpia, vaikka maha venyi tosi nopeasti isoksi. Ainakin toistaiseksi.

Mä olen kanssa miettinyt tota vauvojen rytmiasiaa. Toinen vauva on selvästi aamuvirkku (klo 4.00 alkaen), kun taas toinen reuhaa iltaisin ja alkuyöstä enemmän. Pitää kai varautua siihen, ettei ne nuku yhtä aikaa ollenkaan..

Nyt ollaan taas flunssan kourissa :/ varmaan neljäs tai viides meneillään syksystä tähän hetkeen. Sellaista olisin kysellyt, että oletteko huomanneet vaavinne hilljentyneen erityisesti sairastaessanne? Musta ainakin tuntuu, että pikkuinen on myös aika naatti. Nytpä lähden hörppäämään jotain lämmintä.

Moi kaikki!

Piti ihan miettiä että mikäs viikko onkaan meneillään, kun aika kuluu niin nopeasti. Meillä on juuri muuttopakkaus meneillään, päästään uuteen asuntoon tiistaina, joten tämä viikonloppu on mennyt kokonaan pakatessa, HUH! Aika rankkaa tän mahan kanssa, toisaalta ei mun tarvi niin kauheasti tehdä, voin aina vaan huutaa miestä apuun jos tarvii nostaa, kurottaa tai kumartua syvään ;) Mutta kyllä on selkä kipeänä kun seisoo paljon ja pakkailee tavaroita.

Samoja fiiliksiä ja olotiloja täälläkin kuin muillakin, nenä on mullakin ihan kuiva, niistäessä tulee vaan punaista. Yöt ovat hankaloituneet, ei meinaa löytää hyvää asentoa ja vaavi potkii hurjana kylkiin (taitaa olla poikittain masussa). Meidän vauva potkii ihan tosi paljon, maha vaan heiluu pitkin päivää:D

Viime viikolla neuvolassa kaikki oli kunnossa, paino on mulla noussut nyt yhteensä 6 kg, mun mielestä se on kaikki tossa edessä, ei muualle ole kertynyt. Keskikäyrällä mennään sf-mitankin kanssa. Kyselitte mahan muodosta. Mulla se on vaan pallona edessä, olisko se just semmonen jalkapallon kokoinen. Nyt mahaan on jo tottunut, eikä sitä tiedosta kokoajan. Se ei myöskään ahdista mua enää niin paljon kuin n. kuukausi sitten kasvupyrähdyksen jälkeen. Kaikki veikkaakin poikaa mahani muodon takia, mutta itse en ole ihan vakuuttunut että se pelkästään kertoisi sukupuolen. Oon kyllä jo ite ihan sekaisin kumpi se voisi olla. Sittenhän sen näkee huhtikuussa:) Harjoitussupistuksia mulla ei (kai) ole ollut, tai sitten en osaa tunnistaa niitä.

Mua on jo jostain syystä alkanut synnytys vähän pelottamaan, yritän vaan olla ajattelematta koko asiaa ja välttelen kaikkia lehtijuttuja ja keskustelupalstoja joissa sitä käsitellään. Ei se kipu mua niin paljon pelota, vaan enemmänkin se kun ei tiedä mitä tulee tapahtumaan ja se tilanteen hallitsemattomuus.

Miuku hauska kuulla sun ja vauvojen kuulumisia kun teillä eletään kai aika erilaista odotusta kuin me jotka vain yhtä kannetaan sisällämme;) On varmaan tyhmä kysymys mutta miten erotat vauvat toisistaan? Kun sanoit esim että toinen herää yöllä eri aikaan kuin toinen, muutenkin olet kertonut heidän erilaisista touhuistaan kohdussa. Mä en edes tunne miten päin yksi vaavi on masussa ja millä ""ulokkeella"" milloinkin tönii.

No, nyt kai täytyy palata muuttotouhuihin...Mukavaa ensi viikkoa kaikille!

Minullakin maha on kasvanut suoraan tuohon eteen, joten takaa katsottuna ei huomaa, että olen raskaana. Poikamahaksi kaikki sanovat, mutta saa nyt nähdä :)

Viimeisen viikon aikana meidän vaavi on alkanut nyrkkeillä minua virtsarakkoa kohti. Olettaisin, että käsillä se sinne huitoo, sillä potkut tuntuvat yhäkin miellyttävän pehmeinä ylävatsalla (luultavasti istukka etuseinässä pehmentää noita potkuja, sillä moni muu valittelee jo potkujen tekevän kipeää). Mutta kun sain ensimmäisen osuman rakkoon, niin säikähdin melkoisesti, että mikä ihme tuo oli! Tuntemus oli ilkeä, enkä aluksi älynnyt, että vauva siellä vaan nyrkkeilee.

Meillä on ollut nimiehdotukset keksittynä sekä tytölle että pojallejo pitkän aikaa. Ihmeen helpolla miehen kanssa päästiin nimistä yhteisymmärrykseen. Minusta tytölle keksisi vaikka kuinka paljon kauniita nimiä, mutta pojalle olikin sitten jo paljon hankalampi juttu miettiä nimeä.

Tarvikkeitakin meillä on ihan kivasti kasassa, sillä saatiin siskoltani käytettynä mm. pinnasänky, turvakaukalo ja paljon vauvan vaatteita. Vaunut ollaan jo ostettu ja olen tehnyt kirppareilta tosi hyviä vaatelöytöjä vauvalle. Tietty olisi mukava, jos tietäisi vauvan sukupuolen, niin ei tarvitsisi ostaa niin neutraaleja vaatteita.

Molly: kyllä mulla pitkään kesti ennen kuin erotin kumpi on kumpi. Erottelua on helpottanut se, että ultrataan niin usein ja oon aina kovasti kysellyt, että missä on kummankin pää ja mitenkäs päin ne siellä oikein on. A vauva on edelleen perätilassa ja potkii ihan alavatsalla vasemmalla alas päin. B vauva taas on rt:ssa oikealla puolella ja potkii kylkiluita.
Ne on kyllä niin tiiviissä sumpussa keskenään tosi usein vasemmalla puolella, että silloin ei erota yksilöä eikä ruumiinosia.
Koskaan ne ei tunge vasemmalle kyljelle vaan aina oikealle. Oon tulkinnut sen niin (myös ultran paljastusten perusteella), että A tuppaa B:n alueille möyrimään. Koko ajan on veljensä kimpussa ja sitä polkemassa ja retuuttamassa.

Heippa!

Oletteko te muut kärsineet jo supistuksista? Mulla on viikon verran ollut tihenevässä määrin maha kivikova ja viiltokipuja ihan reisilihaksia myöten... Useita kertoja päivässä. LÄhemmäs 15. Olen hiukka huolissani... No, neuvola ensi viikon torstaina.. Kohtuhan toki supistelee, mutta ensikertalaisena en oikein tiedä, että mikä on kohtuullista ja mikä kovaa kipua supistusten suhteen:) Harjoitussupistuksia?! Vatsakin toki todell alhaalla....

Täällä ollaan kärsitty supistuksista jo monta viikkoa. Tai oikeastaan se on menny silleen, et joulukuun lopulla niitä alkoi olemaan silleen säännöllisemmin, sit oli tos pari viikkoa ihanaa aikaa, ku mihinkään ei sattunu ja nyt sit taas menneellä viikolla pamahti yhtäaikaa taas selkä tosi kipeäksi, on tullu supistuksia ja ja ihan kamalia liitoskipuja. Luulin jo selvinneeni noista kivuista, mut oli näköjään turhan aikaista ajatella niin! Nyt ku on noita supistuksia ollu, ni se kipu tosiaan leviää reisien yläosaankin. Osittain se kai liittyy niihin liitoskipuihin, sillä viimisen viikon mulla on ollu koko toi alapään alue ihan hellänä, hyvä ku pystyy kävelemään ja nyt sinne on alkanu lisäks viiltelemään. Ihan hyvä, ku pitäs huomen yrittää mennä pitkästä aikaa töihin... =( No, se varmaan jää pikaiseksi käynniksi, sillä istuminen tuntuu ikävältä kotisohvallakin, saati sit työtuolilla..

Aurinko tais kysellä masun muotoa. Mulla on kanssa sellanen hauska pallo tossa edessä, takaa päin ei näy että oon raskaana. Tollasen pallon kaa on kyl ihan kiva elellä, voipi olla että sitä tulee jotenkin ikävä, sit ku toi masukaveri on jo ulkopuolella. Sitähän se terkka viimeks ihmetteli, et ku mulla ei oo ees iso maha, ni sf-mitta oli kuitenki sen 28cm!

Meiän Kaveri muuten pelästytti meidät perjantaina aika pahasti, ku se ei liikkunu yhtään koko perjantain aikana ja torstainakin oli ollut normaaliin verrattuna ihan turhan hiljaa masussa. Mies sit halus lähteä perjantai-iltana tarkistamaan tilannetta ja eiku nokka kohti äippäpolia. No, kätilö suhtautui tosi ihanasti ja laittoi heti sydänäänikäyrään, josta jo kuului, että sydän lyö kyllä ihan vahvasti. Sit se ohjas lääkärin luo, jonka eka kommentti oli: ""Mitäs te täällä teette tähän aikaan yöstä?"" Mä sit siinä yritin selittää, et ku oltiin niin kovin huolissamme, ku vauva normaalisti potkii ja liikkuu tosi paljon, ja nyt ei oo kuulunu mitään. Olis kuulemma pitäny kääntyä neuvolan puoleen. No kyllähän mä nyt sen tiedän, mut perjantai-iltana ei oikein oo muuta mahdollisuutta ku mennä sairaalaan. Ja muutenki joka paikassa on sanottu, että ei oo mitenkään kiellettyä mennä käymään äippäpolilla jos tulee sellainen olo, ettei kaikki oo kohdallaan. Se lääkäri suhtautui siis TODELLA nuivasti! Ehkä se on sille rutiinia ja sen mielestä mentiin sinne turhaan, mut ku tää on mun ja miehen eka lapsi, ni eihän me voida tietää, mikä on normaalia ja mikä ei! No, kaikki oli sit kuitenki hyvin ja se lääkäri viel katto ultralla vaavia siinä ja laittoi äitiyskorttiin tietoja ylös. Meille se ei kertonu mitään muuta kuin ""No, tässä nyt näette, että sydän lyö ihan normaalisti"". Siitä kortista sit katoin, ku sieltä lähdettiin, että tarjonta oli rt, mikä siis ilmeisesti tarkoittaa raivotarjontaa (?) eli vauva ois pää alaspäin? Onkohan näin? Painoarvionkin se oli laittanu siihen ja sen mukaan Kaverin paino ois 1100g, eli ihan normaali määrä. Meille tuli helpottunu olo, että kaikki on Kaverilla hyvin, mutta lääkäristä jäi kyllä paha maku suuhun. Toivottavasti se ei osu synnytykseen!

Kyselin tossa aikaisemmin, että oletteko kipeänä huomanneet eroa vaavin käytöksessä. Olisi kiva jos joku osaisi kommentoida. Masun mallista vielä, että pikkuisen alhaalla täälläkin. Ehkäpä tällä hetkellä muistuttaa enemmän poitsu masua. Aluksi kaikki kyllä sanoivat sen olevan selkeästi tyttö masu...näköjään toisilla malli muuttuu matkan varrella ;) Huomenna neuvola käynti pitkästä aikaa. Saa nähdä mitä sanovat. Voisin huomenissa kirjoitella lisää. Ps. Meilläkin nimet jo lähes valittu. Ja tosiaan pojalle paljon hankalampi keksiä ""rimmaavaa"" nimeä. Eikä me haluta liian tavallista nimeä, mutta ei tosin liian erikoistakaan...

Nimivaihtoehtoja ollaan mekin kovasti pohdittu. Ja tytölle on tosiaankin paljon helpompi keksiä nimiä... Tytön nimi on siis päätetty, mutta pojan etunimi on vielä hakusessa.

Tänään oli neuvola, kaikki oli ihan ok. Painoakin oli tullu vain 0,8 kg, Sf oli 28 cm. Masukki potki ja liikkui sydänääniä kuunnellessä sen verran, että th joutui hetken verran odottelemaan niiden kuulumisia kunnolla. Th kyseli multakin noista supistuksista, mutta en osannu oikein sanoa olenko niitä supistuksia tuntenut. Välillä pieni kyllä potkii ja kääntyy masussa, jolloin tuntuu sellaisia muljahduksia, välillä koviakin. Huomenna alkaa sitte perhevalmennus neuvolassa...

Täällä ollaan kirjoiteltu masun muodosta. Mullakaan ei masu näy yhtään takaapäin, edessä iso pallukka. Äitini on 100 % varma, että poikahan sieltä tulee...

Ikävä kokemus sulla Cosmic. Tuollaisia kärttyisiä lääkäreitä ei tarvitsisi kyllä kenenkään raskauden aikana tulla vastaan...

Hyvän viikonjatkoa kaikille huhtimammoille!