HUHTImammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aurinko kyseli supistuksista. Mulla ne alkoivat joskus rv 14-16 tienoilla ja niitä on siitä lähtien ollut ihan päivittäin. Välillä useampia tunnissa.
No, olen sitten vaivaa valitellut ja käynyt kerran yksityisellä gynelläkin pyytämässä mielipidettä, mutta rv22 saakka sanottiin, että ne kivuttomat on ihan normaaleita ja varsinkin kaksosraskauksissa suorastaan kuuluvat asiaan. Rv 22 olin sitten kontrolliultrassa ja mainitsin taas, että supistelee iloisesti, mutta mielestäni ei kipeästi. Kuitenkin supparit on sen verran voimakkaita, että tunne on hyvin epämiellyttävä.
Lääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi, että kohdunkaula on pehmentynyt, mutta ultrasi pituudeksi 4cm eli kaikki ok. Viikon päästä tästä oli neuvolan lääkäri, joka sanoi kodunkaulan olevan pehmentynyt ja kohdunsuun auki ""suunnilleen pikkurillille"". Kysyin, onko tarvetta huolestua, mutta kuulemma ei.
Harjoitussupparit periaatteessa ovat vaarattomia, mutta koskaanhan ei tiedä mitkä niistä alkavat kypysttää kohdunkaulaa ja avata kohdunsuuta. Mun mielestä kannattaa siis penätä sisätutkimusta ja kyllä ne mulla sen tekivätkin ihan pyytämättä, kun sanoin, että supistelee todella paljon välillä.

Luen aika paljon noita ulkomaisia raskaussivusotja ja siellä on monilla ihan sääntönä, että jos supistelee kovasti, niin pitää juoda todella reilusti vettä. Eli en nyt tiedä mihin perustuu, mutta liian vähäinen nesteiden määrä kropassa aiheuttaa tai lisää supistuksia. Ja olen huomannut kyllä käytännössäkin, että jos en tarpeeksi juo, niin supistelee ihan hulluna.

Ainiin ja tosta kivuliaisuudesta mulle sanoi kätilö, että samanlaisen supistuksen voi yksi kokea ihan kivuttomana, kun taas toiselle se voi olla helvetillinen kipu. Kipu kun on niin yksilöllinen kokemus.

Kiitos paljon kertomuksista ja kokemuksista supistusten suhteen! TÄnään on taas ollut ihan mahdoton päivä. Ihan jatkuvasti supistelee. Täytyy mennä huomenna tarkistamaan asiaa. Ajattelin mennä äitipolin päivystyksen kautta. neuvolaan ei meillä saa heti aikaa...

Timangi kyseli vauvan liikkumisesta kipeänä. Olin pari viikkoa sitten kolme-neljä päivää lämpöinen. Yritti mieheltä saatu flunssa hyökätä kunnolla päälle. Nyt kun kysyit, niin muistan, että juttelimme silloin vauvan liikkuneen vähemmän. Tämä nimenomaan tuli esille yöllä. Ja meillä on todella liikkuvainen kaveri tuolla mahassa:)

Auringolle ja muille joilla on ollut paljon suppareita: Mulla oli kanssa noin 2kk sitten paljon supistuksia ja masu jatkuvasti kovin pinkeenä. Välillä tuntui ettei henki kulje. Menin sitten lekuriin, kun olin viikon ihmetellyt ja kärsinyt oireista(en halunnut turhaan juosta lekurin puheilla). No sitten selvisikin, että mullla oli emätin tulehdus joka aiheutti runsaita suppareita. Lääkäri sanoi, että se voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Ja alku raskaudessa ylös asti levitessään jopa sikiön kuoleman. Että kyllä kannattaa rohkeasti selvittää mikä vaivaa.

Morsu!
Tänään oli taas neuvola ja kaikki oli ihan kunnossa. Painoa tosin oli tullut 600g per viikko ja terkka oliki yllättävän tiukka sen suhteen. Vaikka tähän asti on tullu alakanttiin enkä oo muutenkaan mitenkää ylipainoinen.. Oli sitä mieltä et jos sitä nyt tulee ens kerrallakin noin paljon niin sokerirasitukseen. Musta vähän kummaa ku kuitenki toi on niin yksilöllistä eikä mullakaan oo mitää turvotuksia tullu vaan maha kasvanu. Pitää kai totaalisesti jättää kaikki herkut :( vaikken niitä oo syöny tähänkää mennes mitenkää kohtuuttomasti.
Mullakin on ollu aika vaivalloinen päivä tänää. Koko päivän on tuntunu kipua kylkiluissa, en tiä ottaako vauvis nyt sieltä tilaa. Plus tietty perus pistelyt ja vihlonnat. Mä en oikeen osaa tunnistaa supistuksia, tänäänki terkka sanoi et oli supistellu kun se kuunteli sydänääniä.. En tiä onko osa sitten vihlonnoista ym suppareita. Mulla on maha aina ihan kova ja pinkee koko ajan ja sitte vielä vauva usein yöllä tulee ihan pintaan niin on välillä vaikee nukkua.
Onpa taas näitä vaivoja...
Mulla masu on kans ns poikamasu, eikä näy takaa. Oon alannu epäilee loppua kohti et onkohan se kuitenkaan poika, vaikka sillon ultrassa näkyiki töröttimet..Nimiä meillä on tasan yksi ollu alusta alkaen kummallekin vaihtoehdolle. Toivottavasti tulee vaavista nimensä näköinen.
Meille tuli kans viime viikolla kutsu perhevalmennukseen. Täällä Espoossa niitä on vaan kolme kertaa, vähän vähäiselle tuntuupi.
Nykyään tuntuu, että on ollu tän masun kanssa niin kauan ettei ees muista aikaa ku mahtui oman kokoisiin paitoihin tai osti uusia.. Toivottavasti sitte kesällä mahtuis taas omiin vaatteisiin. Tuskinpa missää bikinikunnossa on mutta omat vaatteet jos sais päälle niin olis ihan kivaa.
Täytyy lopettaa höpinä ja jatkaa löhnäilyä.Mitä tää olo nykyään kyllä melkeempä on..

Mulla räkätauti vaan jatkuu. Eilen yskin niin, että sappinesteet tuli suuhun, yök! Olin neuvolassa ja mulle taas puolestaan valitettiin, että painoa on liian vähän. Myös sf oli romahtanut, mikä hiukan mua huolestuttaa. Ennen mentiin meinaan yläkäyrillä ja nyt se on sitten romahtanut hiukan käyrän alapuolelle. Tosin terkkarikin sanoi sen todennäköisesti johtuvan mun painosta. Mutta kun mä syön normaalisti...Sitten toinen seikka mikä painaa mieltä on se, että virtsan sokeripitoisuus noussut huimasti. Joudun sokerirasitus-testiin! Terkka kuitenkin rauhoitteli että ei usko asukilla olevan hätää. Sydänäänet kuulemman oli oikein hienot. Kuitenkin oon hiukan siipi maassa. Inhottaa sekin, että on joutunut olemaan Flunssan vuoksi saikulla monta pv. Kun töissä tarvitsisivat apua.

Heipsan!

Kirjoittelin aiemmin, että supistukset ovat vaivanneet kovasti. Eilen illalla/yöllä rupesi ihan pikkuisen tihruttamaan verta ja aamulla mentiin päivystykseen äitipolille. Siellä ei edes sisätutkimusta voitu tehdä, kun verta tuli ruokalusikallinen. meinasivat ottaa osastolle muutamaksi päiväksi seurantaan, mutta pääsin nyt illalla kotiin, kun lupasin olla rauhassa ja tarkkailla tilannetta. Jos vuoto ja supistukset eivät rauhoitu, joudun osastopotilaaksi ja miettivät kortisonihoidon aloittamista, että vauvan keuhkoja kypsytetään mahdollisen ennenaikaisen synnytyksen vuoksi. apua...

Vauvalla oli ultrassa kaikki mainiosti ja oli erittäin terhakas! NÄytti kieltä ja potki koko ajan ultralaitetta mahan päältä pois:) Nyt ei auta kuin rauhoittua. Vähintään 7 viikkoa olisi saatava pidettyä pikkuista kohdun sisäpuolella vielä.. Sitten kuulemma ollaan paremmin valmistuneita ulkomaailman haasteisiin... Aluksi nyt 2 vkoa sairaslomaa ja sitten tilanteen tarkistus. Vielä on tulehdus yms testien tulokset saamatta..

Sain myös pienestä painonnoususta, siis sen puutteesta, huomautuksen. Mulla on paino noussut raskauden aikana 4 kiloa. Lähtötilanne on hoikka/normaalipainoinen. Miten paljon teillä muilla on tuota painoa jo tullut lisää?

Mutta nyt lepäilemään ja hymyilemään tuolle valtaisalle myllerrykselle tuolla masussa:)

Auringolle paljon voimia. Mulla on tullut painoa lisää n.8kiloa. Mutta nyt kuukauden sisällä vain 100g...viikon etelän reissulla liikuin aika paljon, mutta söin tavallista vähemmän. Kaipa se vaikuttaa. Samoin räkätauti vie varmaan nesteitä. Olen kuitenkin koitttanut muistaa juoda.

Auringolle voimia myöskin! Koita ottaa rauhallisesti täytyy toivoo ettei ne sua iha sänkypotilaaksi laita. Hyvä, että vauva on kuitenkin terhakas. Just eilen neuvolassa terkka selosti noita ennenaikasuuden merkkejä, kun oon itekin ollut keskonen ja meidän suvussa niitä on ollut. Vaikkei sitä ookkaa todistettu millään, että ennenaikaisuus olis jotenkin periytyvää tai että olis alttius.
Tuli vielä mieleen tosta munkin painon noususta, että kun kuitenkin on virtsanäyte puhdas ei siis sokeria niin toivottavasti ei tarvii mennä sokerrasitukseen. Mullakin on kokonaisuudessaan raskauden aikana tähän mennessä tullu 8kg.
Tänään olin vahtimassa kaverin 4 kuukautta vanhaa poikaa. Se oli kyllä niin mussukka, mut kyllä oli vähä pallo hukassa. Mitenkähän sitä oikeen oman vastasyntyneen kanssa sitte selvii..Nelikuinenkin on jo suht iso.
Tänään iloisesti yllätyin kun kelasta vihdoinki tuli paperit että tuet on myönnetty ja pakkaus on noudettavissa kahden viikon kuluttua :)

Auringolle paljon voimia! Toivotaan, että nyytti pysyy masussa vielä tovin.

Sitten olisi oma ""ongelma""...hääsuunnitelmat ovat täydessä tohinassa, minulta vaan puuttuu vielä mukava mekko =/ Osaisikohan joku kertoa, mistä mammamallin juhlamekkoja voisi tilata? Mitään prinsessaunelmaa en halua, ja tavallinen häämekkokin saa jäädä rekkiin.

Auringolle kovasti jaksamisia! Toivottavasti vaavilla ei ihan vielä olisi kiirus maailmaan.

Satu-täti kyseli häämekoista. Valitettavasti en osaa antaa osoitetta, mutta huomasin itse juhlapuku+vatsa-yhtälössä ongelmia. Olen ensi viikonloppuna menossa häihin kaason virkaa toimittamaan ja kyllä oli tuskan kanssa löytää päälle pantavaa. Lopulta löysin Lindexin alerekistä venyvän ja paukkuvan trikoomekon, jossa on edessä paljetteja. Saa luvan kelvata, vaikka normaalioloissa en mokomaa retaletta päälleni laittaisi :) Ja jalkaan ei mene turvokkeen vuoksi muut kuin Indiskan kukkakirjaillut satiiniset aamutossut eli näillä eväin lähdetään. Morsian sentään on ihan hengessä mukana ja ymmärtää yskän.

Hei Satutäti! etkö voisi kokeilla sellaista hääpukua joka on ylhäältä baby-doll mallinen,(rintojen kohdalta istuva ja siitä eteenpäin löysä) mutta kuitenkin laskeutuu ""normaalisti"" alas asti. Siis ylhäältä vähän kuin raskausajan paidat. Kerkeäisitkö teettää sellaisen? Tosin voihan sen mallisia olla hääpukujen joukossakin. Meinaan monet ei raskautuneetkin pitävät sellaisesta ""linnan neito""mallista. =)

Aurinko: Nyt otat kyl tosiaan ihan rauhassa! Mäkin sain kuulla saman, että vaavin ois hyvä pysyä sisällä vielä ainakin 6 viikkoa kehittymässä. Ja ylipäänsä ois hyvä päästä viikoissa kolmosella alkavalle lukemalle, ennenaikaista synnytystä silmällä pitäen! Nyt sun pitää ihan vaan lepäillä ja vältellä kaikkea nostelua ja ylimääräistä liikkumista!

Mun kuulumisia sen verran, että tässä sitä nyt ollaan sit saikulla ja palkallisia vapaapäiviä viettäen odotellaan sitä maaliskuun 14. päivää, jolloin äippäloma alkaa. Kävin eilen töissä ja kävin sit myös neuvolalääkärillä iltapäivällä, joka tosiaan antoi saikkua. En pystyny yhtään istumaan siel töissä, mut ehkä parempi näin. Kyllä mulla ainaki mieli rauhoittui heti, ku nyt saa olla ihan rauhassa eikä tartte aatella enää työasioita! Muuten oli kaikki kunnossa, kohdunsuu viel kiinni eikä ollu lyhentyny yhtään. Jotain se lääkäri sanoi, että (olikohan) kohdunkaula, joka oli laskeutunu jo alas. Se on kuulemma normaalia näillä raskausviikoilla, mut just se saattaa aiheuttaa noita kipuja, mitä mullakin on.

Joku kyseli tuossa aiemmin nimistä. Meillä on pojalle tasan yksi nimi, jonka valinta oli suht helppoa. Se on kolmiosainen ihan sen takia, kun yksi niistä on miehen suvussa kulkeva nimi. Tytölle meillä olis kolme nimivaihtoehtoa. Mut tällaisia tänne tällä kertaa!

hei satu-täti
Minä odotin kaksosia viikolla 14 kun pidimmi häät.Siskoni ompeli minulle venyvästä kankaasta mekon,ihan yksinkertaisen,hihoihin pikkuise koristeeksi pitsiä.Maha kasvoi sellaista vauhtia,ettei voinut muuta ajatellakkaan kuin venyvää kangasta.Hyvin ajoi mekko asiansa.
Niin ja miukulle onnittelut tuplista,minuun kaksos pojat ovat 2,7 vuotta.Onhan se ollut väliin rankkaa,mutta päivääkään en vaihtais pois...
Nyt odotan yhtä vauvaa laskettu aika on huhtikuun 16.

Mekko ongelma ratkennut. Löysin ihanan mekon ja siihen kuuluvan läpikuultavan ""pikkutakin"" alennusmyynnistä. Mekko on sen mallinen, että raskauden jälkeen sen voi ompelijalla kavennuttaa, ilman että mekon muoto kärsii. =)
Samalla reissulla kävinkin varaamassa kampaajalle ajan hääpäivän aamuksi, huomenna pitäisi käydä kimppua suunnittelemassa, ja ensi viikolla on sormusten osto...eli ihan hulinaa on tiedossa seuraaviksi päiviksi.
No, eihän tuonne h-hetkeenkään ole kuin vajaa 2 viikkoa, ystävänpäivänä avioidutaan.

Viikon päästä torstaina olisi kauan odotettu lääkärinneuvola...saa mittoja, ja tietää vähän tuon alakerran tilanteesta, miten on supistelut vaikuttaneet

Satu-Tätille aivan hurjan paljon onnea ja ihanaa tulevaa hääpäivää!

Menin itse reilu vuosi sitten naimisiin ja jälkikäteen ajateltuna, siinä oli kyllä järjestelyjen suhteen aika paljon hommaa! Aina tuli joku pieni juttu vielä mieleen:) Veljeni meni naimisiin, kun hänen vaimonsa oli 6. kuulla raskaana ja minusta häämekko oli kaunis, kun se laskeutui vapaasti ""a-linjaisesti"" alas vatsan päältä. Hienoa, että asu löytyi myös sinulle!

Mulla on kaverin 30kymppiset edessä ja asuongelma on täälläkin. Onneksi paljon paljon vaatimattomampi juttu, kun omat häät:)

Supistelut ja vuoto on nyt rauhoittunut, joten olen paljon paremmalla mielellä, kuin vielä muutama päivä sitten, jolloin huoli oli jatkuvaa. Nyt rauhallisesti oleskelen kotona ja yritän olla pahemmin puuhaamatta mitään raskasta... jonkun verran meillä on suvussa ennenaikaisuutta, joten tuumailivat, että se voi olla ehkä myös periytyvää. toisaalta lääkäri sanoi, että kun nyt päästään näiden viikkojen yli rauhassa, niin ei koskaan tiedä vaikka menisi yliaikaiseksi:)

Mietin tossa aamulla, että aiotteko pestä ihan kaikki vauvan vaatteet? Uutena saadut ja ulkovaatteekin? Vai esim vain ihokosketuksessa olevat tms...

Päivän jatkoja!

Mulle terkkari soitti ja sanoi sokerirasitus-testin paastoarvojen olevan koholla, joten joudun käymään K.opistolla lekurilla. Mulla on kyllä flunssa joten kai sekin vois vaikuttaa...sekä se, että ennen normaalia pisutestiä olin syönyt vain makean jugurtin...Kommenttit ois tervetulleita =/

Tervehdys.
äitipolilla käytiin taas kohdunsuun tilannetta tarkistamassa. 4 viikkoa sitten oli kphdunkaulan pituus 6,3 cm, nyt 3,3 cm. Painoarvio oli 1230 g. Seuraava kontrolli kahden viikon päästä. Ykköstö odottaessa tässä vaiheessa kohdunkaula oli 1,5 cm ja pötköttellin Naistenklinikalla.
Supistelee edelleen kaikki fyysinen ponnistelu, jota väkisinkin tulee ykkösen kanssa vaikka kuinka yrittäisi levätä. Mutta olen silti luottavaisella mielellä, eiköhän tässä vielä viikkoja ole vauvalla masussa edessä. kaikenlainen nostelu ja kantaminen on nyt kiellettyä mitä vain voi suinkin välttää.
Lääkärikin ihmetteli, että onpas iso maha (niin itsekin ihmettelen), totesi vain lapsivettä olevan runsaasti, ei kuitenkaan liikaa. Tämä kuulemma vaikuttaa masun kokoon.

Mukava kuulla, että satu-täti pääsi noinkin helpolla häävaatehankinnoissaan, onnea hääpäivälle! Ja kiva kuulla myös, että auringin elämä hymyilee taas.

Tänään oli neuvolakäynti ja on ollut viime kerrat tosi kiva käydä siellä, koska terkka on vaihtunut ja nyt on suunilleen itseni ikäinen naishenkilö, joka tuntuu olevan ihan aidosti kiinnostunut kuulumisistani. Terkka paineli mahaa ja kokeili vauvojen asentoa ja epäili, että a vauvakin olisi kääntynyt pää alaspäin. Jos näin on, niin uhkaavasti näyttää siltä, että alatiesynnytykseen mennään, huih. Painoa oli tullut taas tasaisesti lisää. Meinasi kyllä jo ihan oikeasti itku päästä, kun paino on aina alkanut vitosella ja nyt mennään jo sellaisissa sfääreissä, että loppuraskaudesta painan tätä menoa sata kiloa, nyyh. Terkka toivoi, etten turhaan stressaisi kiloista nyt ja että kaksosten kanssa paino nousee raskausaikana, mutta vastaavasti myös helposti lähtee imettäessä. Toivotaan.

Tervehdys taas !
Onnea vaan satu-tädille häiden johdosta! Itekin oon menossa lauantaina häihin, tosin vieraaksi vaan. Kans ollu melkosta sompailua vaatteiden kanssa. Eipä oo kovin juhlalliset hame ja paita.Saa kelvata en kyllä ala pulittaa montaa sataa euroo jostai juhlakoltusta.
Laskeskelin tänää töis että on 17 päivää vielä jäljellä.. Pitkälle tuntuu..
Alkaapi olla vaavin tavaratkin hommattuna. Kaksplussan kirpparilta tilasin itkuhälyttimen ja turvakaukalon. Kannattaa käydä kattoos siellä sivuilla on vaikka mitä.
ootteko jo miettiny synnytystä ja eri tapoja? Millasia fiiliksiä on ollu ? Ite oon yrittäny asiaa ajatella ilman turhaa pelkoa, että apinanraivolla vaan ja ei oo kellään koskaan vauva mahaan jääny. Aina ne sieltä poi on tullu. Oon kyllä kauhee stressaaja ja panikoija, että saa kattoo mite nää mietteet muuttuu mitä lähemmäs huhtikuuta mennään.. Lähinnä miettii sitä, että jos se vauva ei yksinkertasesti jostain syystä tuu alakautta eli siis ei onnistu millään alatiesynnytys niin mite monta tuntia sitä ""pakotetaan"" yrittään? Toivoisin ainaki ettei mitään tyyliin kymmentä tuntia.. No, kohtahan toi perhevalmennus on niin siellä varmaan noistaki asioista puhutaan.
Kirjotelkaa omia aatteita synnytykseen liittyen ja tietty ne jotka sen on jo kokeneet saa myös kommentoida. On kai täällä joku synnytys palstaki tai ketju, mutt aen kyllä vielä uskalla niitä lukee. Ei huvittais mitää ihan kamalia kauhujuttuja lukee vielä.

hipsu tuosta synnytyksestä kyseli. Eilen meillä oli ensimmäinen monikkoperhevalmennus. Ei siis vielä synnytysvalmennus vaan kerrotaan monikkoarjesta ja jaksamisesta jne. Paikalla oli kertoilemassa lääkäri ja liuta kätilöitä ja muuta hoitohenkilökuntaa ja kovasti olivat sillä linjalla, että suurin osa kaksosistakin yritetään saada maailmaan alakautta. Ainoastaan jos a on perätilassa tai kaksoset samassa pussissa, niin silloin pääsee/joutuu suoraan sectioon.

En ole tähän asti jännittänyt synnytystä ja olen ajatellut, että ihan sama loppujen lopuksi kumpaa kautta tulevat. Eilen kävi kyllä ahdistamaan, kun koko ajan tuotiin esille, että ""a vauva tulee yleensä ihan hyvin ulos, mutta voi olla, että b vauvan kohdalla synnytys pysähtyy kun kohtu on niin venynyt ettei ponnistaminen onnistu tai b luiskahtaa poikittain. Silloin sitten b vauva leikataan"". Ihan loogista, tietenkin, mutta jäi kyllä jotenkin ikävä maku suuhun. Tuli tunne, ettei itse saa päättää omasta vartalosta ollenkaan ja on ihan muiden armoilla. Mulle olisi ihan sama siis kumpaa kautta synnytän, mutta ei kai nyt sentään molempia paikkoja tarvitsisi hajottaa? En ymmärrä mikä järki on pistää alapää kappaleiksi ja siihen päälle vielä sectioida niin ettei pysty itse nostelemaan, kävelemään, istumaan eikä muutakaan. Ja vauvoja kuitenkin on hoidettavana ne kaksi.

Maanantaina onneksi on taas kontrolliultraamista, niin jospa jotain selviää silloin.

Ainiin. Täälläkin muistaakseni joku joskus kyseli, miksei esim kättärillä kerrota vauvojen sukupuolta. Synnytyslääkäri piti siitä pitkän palopuheen ja kertoi, että mitään määräystä ei sairaalalle ole annettu, etteikö sukupuolta saisi kertoa. Suurin osa lääkäreistä on kuitenkin tehnyt eettisen päätöksen olla kertomatta, koska ""maailmassa, esimerkiksi kiinassa abortoidaan miljoonia tyttösikiöitä vuosittain ja se on niin kamalaa, niin kamalaa, ettei hän siitä syystä kerro sukupuolta odottaville vanhemmille"". Voidaan tietty olla montaa mieltä miten se suomen oloihin liittyy...

Niin ja se vielä, sitten lopetan, että mäolen pessyt ja silittänyt kaikki vauvojen vaatteet ja lakanat jne. Miehen kanssa niitä yksi ilta ripustettiin kuivumaan ja kumpaakin nauratti, että kenen ihmeen pikkuväen housuja ja paitoja meidän koneesta oikein putkahtelee ulos. En tiedä mikä siinä oli niin huvittavaa, mutta oma pyykinkuivausteline täynnä minihaalareita, minisukkia ja minipaitoja pisti hymyilyttämään.