***TOUKOTAAPEROT 2006***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miia...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Väsynyt huomenta täältä! Me ollaan herätty reippaasti ennen seiskaa, kun Essillä oli jotain univaikeuksia. Eilen saatiin taas raivattua kaaosta selvemmäksi =) Täällä voi jopa leikkiä. Pitäis mennä aamupesulle pikkulikan kanssa. Täällä on ollut niin nihkeät kelit, että vois hypätä kylpyyn, jos olis amme.

Harmittaa kun oltiin suunniteltu pyöräretkeä/muuta ulkoilua tälle päivälle, mutta taas on ihan harmaata ja koko yön tuli vettä. En jaksa uskoa, että pysyis poutaisena =/ Täytyy varmaan tyytyä koti- tai mummulan pihaan. Ostettiin Ikeasta mummun leikkimökkiin kalusteita, jotka pitäis mennä kokoamaan ja ehkä myös maalata tai käsitellä muuten.

Oon harrastanut armotonta nettisurffailua ja etsinyt meille valaistusvaihtoehtoja. Viime viikolla testasin kumpi on kovempi - mun pää vai keittiön lamppu (sellainen iso lasivarjostin)... Pää voitti kirkkaasti, mutta muuten ollaankin kirkkautta vailla. Lamppu meni ihan säpäleiksi ja vielä eilen imuroin viimeisiä siruja. En suosittele särkemään lasiesineitä remontin keskellä. Olkkariin, Essin huoneeseen ja nyt siis myös ruokapöydän päälle tarvitaan lamppuja. Yritän pitää itseni kurissa, että VAIN tuohon pöydän päälle ostettais arvolamppu ja muualle edullisempaa. Tää olis ihana http://www.ambientedirect.com/en/eur/light_anthq_cellula_en.php
mutta miestä pitää vähän pehmittää tuollaiseen krumeluuriin ;) Se tykkää vähän suoremmista linjoista.

Nyt sinne pesulle ja sitten pirautan mummulle, jos se vaikka oliskin kotona, eikä möksällä.

VP: tuo ON hieno valaisin! :-)

Hieman on väsy olo kun la-iltana menin yksiin mökkibileisiin (Mimmi oli mun vanhempien kanssa) 'pohojanmaan ytimeen', mökin lähellä sijaitsevalla lavalla esiintyi Topi Sorsakoski ja muu porukka halusi lähteä sinne... Mulle ei sitten aukene ollenkaan tuo lavatanssikulttuuri... Ja muutenkin...olin porukan ainut vesiselvä... Hauskaa oli siitä huolimatta. Viiden aikaan sit päästiin takasin porukoille ja kävin nappaamassa nukkuvan Mimmin muorin&faarin välistä -jotta muori pääsee aamulla navettaan. Eilen sit viä käytiin tsekkaamassa Särkänniemen eläimet ihan ex tempore. Mimmi ei meinannut millään nukahtaa, meni taas >klo22...Plääh.

Hieman olen kade kun te maca voitte noin vain piipahtaa särkänniemessä.

Mulla alkaa raskaus ottaa vallan tyystin. Jääpaloja ahmin about 50 päivässä jos olen kotona ja pomollekin jo sanoin että kohta en kykene töihin ellei hommaa mulle pakastinta tänne. Lähi Siwasta kävisin ostamassa jädeä mutta kun kiire jatkuu edelleen niin ei malta lähteä kesken töiden. Toinen raskauden juttu on kodin puunaaminen. Yleensä pystyn ottamaan manana asenteen mutta nyt kaikki on saatava tiptop ja viimeisen päälle. Muuten ne ressaavat mieltä koko ajan. Typyltä mulla oli lista mitkä asiat pitää tehdä äippälomalla ja silloinhan minä siivosin siis ihan kaiken lattiasta kattoon. Sama meininki jatkuisi mutta onneksi lapsi rajoittaa tätä äitin hulluutta ja en tod kerkee koko taloa puunaamaan. Lauantaina mulle tuli pakottava tarve alkaa sivoamaan meidän neitin vaatteita varastosta 10 aikaan illalla. Sainkin aika hyvin järkkään ne mitkä haluan säilyttää, ne mitkä menee vauvalle, ne mitkä menee kierrätykseen ja vielä ne mitkä lähtee kirppikselle mikäli masussa oikeesti on poika ja jos kaveri sattuu saamaan kans pojan. Miten muuten noin pienelle ihmiselle on voinut kertyä noin paljon vaatteita. Kävin läpi ainoastaan alle 80 cm vaatteita ja niitäkin oli sellaiset yksi jätesäkillinen + kolme isoa pahvilaatikkoa. Aika paljon ollaan saatu vanhoja ja sitten mummot on sponssanneet liiankin kanssa. Itse ei juuri olla ostettu. Ette varmaan yhtään ihmettele miksei...

koskahan oon viimeksi tänne ehtinyt kirjoittelemaan?.. heippa vaan siis kaikille pitkästä aikaa.

töissä pitää kiirettä ja kun tuukka kulkee täällä mukana, niin on aikas hektistä touhua. tänään oli pakko käydä autolla ajamassa kierroa, jotta sain hänet nukahtamaan päikkäreille - nyt saan edes hetken tehdä rauhassa hommia.
huomennakin on pakko tulla konttorille, mutta toivottavasti aamupäivä riittää. päästäisiin sitten iltapäivällä unien jälkeen käymään vähän lasten jatseilla.

tuukka nukkui viime yön tooosi huonosti. hän nousi ainakin kolme kertaa yöllä ylös ja tuli komentamaan äitiä leikkimään tiehöylällä.. tehtiin nääs eilen melkoinen löytö: löydettiin isoveljen leluja kauhea laatikollinen varaston perukoilta - oli autoa, traktoria ja tiehöylää... kyllä oli poika maireana.

mä laitoin eilen myös tuukalle leikkimökkiä kuntoon. sehän on ollut lähinnä varastona meillä, mutta kun tuukka tuntui niin viihtyvän mummulan leikkimökissä (käytiin mummulassa pe-la), niin pakkohan hänelle on kotonakin mökki laittaa. tarttis vielä saada jostain pieni sänky/sohva/pehmeä penkki ja jonkinlainen pieni hylly, niin kalustus olisi kunnossa. ja astiasto pitäisi kans löytää, että tuukka voisi keitellä sit äitille sumppia niinkuin teki mummulassa ;o)
meillä juodaan mielikuvitussumppia ja syödään mielikuvituskakkuja joka päivä. ja edelleen kummituksia on joka puolella.

koti pitäisi kans puunata ennen torstaita, kun mun siskon porukka tulee jazzailemaan. perjantaina tulee sit lisää porukkaa meille yöpymään ja me itse poistutaan takavasemmalle, eli mökille yhdeksi yöksi. mun sisko kyllä sanoi, etteivät he tule tekemään mitään tupatarkastusta, mutta on se silti miellyttävämpi tulla suht puhtaaseen huusholliin kuin karvojen keskelle.

nyt taasen töihin, että pääsis joskus kotiinkin...

Hienohan se 8) Ja sopis meille...

Ihanaa, meidän kodinraivauspatteri on taas saanut hommia eteenpäin, kun mies kippas kuorman kaatikselle ja lähti tilaamaan lisää sokkelilevyjä. Tyhjentämättömiä laatikoita on enää kolme(!).

Vähän sama vika Nasun kanssa. Luojan kiitos ei tartte hikoilla töissä! Miehelle pitää oikein vääntää rautalangasta, ettei meillä voi enää syödä paistettua tai suolaista ruokaa kuin tositosi harvoin. Sormet ja varpaat tekis mieli upottaa jäihin. Onneksi mua ei vaivaa verenpaine ja turvotuskin häiritsee varmasti enemmän omaa olemista kuin terveyttä. Sormus lähtee onneksi vielä sormesta ja eilen piti oikein tarkistaa, että olen todellakin neljä kiloa Essin odotusta "jäljessä". Tämän linjan kun saisi pidettyä loppuun asti.

Pitääpä järkätä eteinen ja keitellä kahvit. Pannukakku maistuisi...jaksaiskohan sitä?

Joopa joo, aloin minäkin silloin perjantai-illasta oksentamaan :/ Vaan kolme kertaa, mutta sekin vei voimat totaalisesti pois kahdeksi päiväksi - ja se kun juuri mitään ei pystynyt syömään. Tänään on ollut ihan jees olo ja ruokakin alkaa maistumaan. Nyt aletaan kaikki olla terveitä taas. Ei mahatautia vähään aikaan kiitos!

Minulla on tuota samaa "vaivaa" mitä Nasulla, eli jotain ihmeen pesänrakennusviettiä :) Nyt onkin jo vauvalla lähes kaikki valmiina, vähän vauvan vaatetta pitää vielä pestä kun eilen saatiin muutama laatikollinen miehen serkulta. Sairaalakassinkin pakkasin eilen :)

Jos sitä jaksaisi tänään käydä vähän Ikeassa katselemassa, tuohon ihan lähelle kun avattiin kesäkuussa sellainen. Ei tarvitse Espooseen asti lähteä enää... Haluaisin kaikki astiat uuteen uskoon, en mitään Arabiaa kaipaile joten Ikean kalusto käy hyvin :) Meillä kun on sellaisia mämmikouria kämppä täynnä että niitä menee kivasti rikkikin....

Viikon alkuja!

Huono tuuri Lillillä. Mulla on lääkekuuri yhdistettynä heinäkuun säihin aiheuttanut ihanat naistenvaivat alapäähän ...kele. Loppua ei näy ja yhteiset hetket miehen kanssa ei to-del-la-kaan sisällä seksiä.

Essi yökyläili viime yön papan luona ihan vaan kokeilumielessä ja hyvin meni eka kerta. Me mässäiltiin kotona karkkia ja katottiin hyvä leffa =) Ja aamu oli ihana, kun saatiin nukkua pitkään ja nauttia aamupalasta ilman kiljukaulaa. Papan kommentti olikin, että tyttö on kova touhuamaan... Niinpä. Se on menossa koko ajan ja pulputtaa kaikki ajatuksensa ääneen.

Mulla olis huomenna kampaaja, mutta mies lähtee kalareissulle ja lapselle pitäis saada hoitaja. Ei tässä muuten mitään, mutta ollaan menossa koko perheen naisten voimin yhtä aikaa ja sitten uusilla kuontaloilla syömään. Luottolapsenlikat on siis myös varattuja, eikä kehtaa pyytää pappaa TAAS. Anoppi olis lomilla, mutta sen kanssa tahtoo olla säätämistä, eikä sillä oo kovin napakat otteet tuohon kirppuun. Tyttö pitäis saada syömään kunnolla ja päikkäreille... ja anopin tyyli on: "mulla olis tuolla kaapissa jäätelöä, syödäänkö nyt pottuja..." Mies on ärähtänyt muutaman kerran aiheesta, kun ollaan ruokapöydässä.

Kylläpä sinttu joutuu ahkeroimaan. Ja lapsen kanssa työnteko ei oo hauskimmasta päästä... Mitenkäs Tuukka muuten nykyisin nukkuu? Joko teidän rytmi on vähän normaalimpi? Meillä nyt lomalla heittelee aamuherätykset melko paljon. Välillä herää ennen seiskaa (onneksi harvoin) ja joskus venyy ysiin asti. Päikkärit yritetään nukkua päivittäin, mutta aina Essi ei vain suostu. Viimeksi eilen touhottu iltaan asti lepäämättä. Olipahan papalla helppo saada tyttö yöunille.

Nyt otan pienen lepohetken ja yritän olla ärtymättä tästä kalareissusta...grr.

Ainiin, unohtui vallan sanoa, että mies hyväksyi mun lamppuehdotuksen. Kommentti oli, että pitäähän sunkin jotain saada päättää ;) Jeejee! Käytiin jo kaupassa tinkaamassa hinta kohdalleen, muttei vielä ostettu, koska aikeissa on hankkia muutakin ja Vepsäläiseltä saa sitten kunnon tarjouksen, jos ostaa enemmän kerralla.

Täällä taas pitkästä aikaa. Oltiin vähän aikaa nettipimennossa. Tänään vihdoin selvis syyki. Eltelliltä kysyvät onko meillä ZoneAlarmin palomuuri. Juupa juu, ei muussa ku siinä vika. Kiva kiva, ku mieski joutuu kummiski pitkälti työskenteleen netin kautta lähes päivittäin.

Vau VP, sä sait sen upeen lampun. Oli kyl makee, mut ei soveltuis meidän huoneisiin. Tarttis olla pikkusen erilainen kämpä. Erottuis hieman liikaa.

Jennalla on ny kobasti tapahtunu elämässä. Huomasin tänään, et sillähän on vihdoin ja viimein puhjennu kolme kulmahammasta. Yx vielä uupuu. En oo huomannu mitään,joten tuskin on paljooka likkaa vaivannu. Sitte Jenna jättää välillä päikkärit pois. Tähän astihan on nukkunut päikkärit joskus kolmesta eteenpäin ja vedelly lähes kolmee tuntia. Nyt jos nukkuu, ni oon herättäny tunnin unien jälkeen. Ja illat on helpottunu huomattavasti:) Aamulla kyllä vastaavasti herätään ennen puoli seittemää:( Sitte typy on ollu ny viikon verran päivät ilman vaippaa. Välillä jopa vahingossa päikkäritki, ku on itekseen nukahtanu. Ja homma on pelittäny. Paitsi ettei taho ite potalle, eikä mee sinne ku lahjottuna purkalla:o Mut homma etenee kumminki:)

Nyt pitää maksaa ukon laskuja, ku niitäkä ei oo saatu maksettua nettipimennosta johtuen.

Heippa pitkästä aikaa!
Kolme viikkoa alkaa olla pojalla ikää ja se kolme viikkoa on asuttu tissillä 24/7.
Ei puhettakaan et ehtisi nettiin kun ei ehdi mitään muutakaan.
Sain sentään luettua teidän kuulumiset, vaikken olekaan ehtinyt kirjoittaa mitään!
Esikoinen koettelee ja testailee, mut onneksi meitä vanhempia, ei pikkuveikkaa.
Ollaan lähdössä lomalle perjantaina Suomeen ja en malta odottaa et päästään matkaan. Kamala homma vaan saada pakattua tällaisen jengin tavarat niin pitkäksi aikaa. Haaveilen jo kotimaisista mansikoista ja uusista perunoista *naams*
Luvassa olisi yhdet häät, vauvan ristiäiset, lomailua, mökkeilyä jne. perusmeininkiä :)
Ja nyt taas jatkamaan iltatankkausta...

Miialla on sitten oikea suursyömäri. Toivottavasti ehdit itse tankkaamaan riittävästi ettei voimat lopu. Matkustaminen ei ole mitään stressivapaata hommaa! Tsemppiä pakkauspuuhiin ja lentoihin.

Meidän pitää valmistautua pappailureissuun taas. Mulla on kampaaja ja mies häipyi kalareissulle. Onneksi on tätä verkostoa ainakin toistaiseksi... Tulee muutos elämäntyyliin, jos muutetaan pois.

Mulla on sellainen atk-tukihenkilö puolisona, että harvemmin tulee ongelmia =) Jotain hyötyä siitäkin. Kääntöpuolena on, että se hoitelee kaikkien sukulaistenkin ongelmat. Viimeksi eilen kävi säätelemässä pari tuntia.

Pitääpä pakata hoitokassi valmiiksi ja miettiä, miltä itse näyttää. Toivon mukaan kohta vähän paremmalta =)

Heh, Jenna on "päikkäreillä". Olin omassa sängyssä Tomia tissittämässä ja siihen nukuttamassa, kun Jenna oli kavubbut samaan aikaan omaan sänkyynsä ja simahtanu sinne. Mielenkiintonen päiväuniaika. Saa nähä onko sänky taas märkänä herätessä eli vaippaa ei tietenkään oo. Pitäis varmaan laittaa muovit Jennanki sänkyyn eikä vaan Tomin ja meiän siihen kohtaan missä Tomi tapaa nukkua.

Voi Miia, vai 24/7 tissillä. Huh huh. Kylläpä meiänki poika tykkäis, varsinki illat, olla vaan tissillä. Nyt ku ilmat on parantunu oon koittanukki olla iltasinki mahollisimman myöhään pihalla, ku sitte ei tartte pitää tissillä niin kauan. Pelkäsin eka yöunien kärsivän, ku ottaa iltatirsoja, mut eipä vaan oo kärsiny. Muutenki ulosnukuttaminen on helpottanu huomattavasti meiän arkea. Jennallehan ei ollu merkitystä nukkuuko sisällä vai ulkona, mut Tomin nukutus on huomattavasti helpompaa ulos. Simahtaa muutamassa minuutissa, ku sisällä herää aina tissin tiputtua. Enkä sitte oo saanu Tomia oppimaan kunnolla tutille. Syö kyllä sitä, mutta ku imeminen loppuu, tippuu tutti samantien suusta. Joten saattaapa olla, ettei tästäkä kaverista tuu tutin käyttäjää, kuten ei siskostaanka. Mikäs siinä, jos ei ala öisin tota kahta kertaa tiheempään heräämään.

Kuinka kauan te Miia ootte täälä Suomessa? Hyvää lomaa vaan:)!

Uppista, oltiin tiputtu tokalle sivulle. Ei mulla mitään asiaa sen kummemmin. Jokos VP on päättänyt lähdetkö Essin kanssa miehen matkaan tänne Nääsvilleen? ;p

Täytynee ilmoitella huomenna, miten meidän lähdön kanssa käy... Ollaan kyllä kovasti lähdössä, mutta Essi yskii ja rappaa korvia =/ Huomenna tarkistukseen ja sitten harkitaan uusiksi. Sairaan lapsen kanssa en lähde vetoiseen autoon ja kahdeksi yöksi vieraille.

Miten Tomin saa yöunille? Essin kanssa oli siinä mielessä helppoa, että nukahti AINA tissille ja nukkui vaikka lattialla sen jälkeen. Toisaalta tutti ei kelvannut meilläkään, eli mun ei auttanut olla kaukana. Jos neiti heräs keskellä yötä, niin isistä ei paljon ollut hyötyä. Lienee kuitenkin normaalia ja mun äiti rauhoittelikin silloin vauvanhoidon tasa-arvosta. Ja nyt on tullut huomattua, että tärkeintä on että toinen nukkuu hyvin, ettei tuu turhia riitoja. Jos molemmat väsyy, sota on valmis.

Täytynee tarttua hetkeksi töihin. Huomenna toivottavasti edessä pakkaaminen...

Tomin yöunille saanti on helpottunut, kun olen huomannut että turha yrittää väkisin. Lisäksi vauvakeinun käyttöönotto on auttanut iltoja, ulkona olon lisäksi. Tomihan olisi vaikka koko illan tissillä, mutta olemme olleet nyt paljon iltaisinkin ulkona, kun ilmat ovat parantuneet. Vaunuissa iltaisin torkkuminen ei ole mitenkään vaikuttanut Tomin yöuniin. Nykyään tullaan sisälle n. kahdeksalta, kun Tomille ei enää uni maistu. Siinä sitten keikutaan pitkälti tissillä tuonne vähän yli kymmeneen. Sitten siirryn imettämään sänkyymme, jonne Tomi suht äkkiä nukahtaakin:) Alussahan tissiteltiin tuommoinen neljä tuntia ja aina herättiin, kun tissi tai tutti tippui suusta. Nyt en viitsi tuossa vaiheessa edes yrittää tuttia.

Me lähdetään tänään viikonloppureissulle asuntoautolla. Sunnitelmat ovat täysin auki lukuunottamatta suuntaa eli Itä-Suomea. Valitettavasti teistä kukaan ei asu sillä suunnalla. Ei päästä ketään moikkaamaan. Muutenkaan meillä ei ole yhtään tuttuja sillä seudulla. Tuskin käymme suuremmin mitään nähtävyyksiäkään ym. katsomassa. Paitsi jos sattuu matkalle jotain metsämessuja:) Viime kesänäkin käytiin vain pyörähtämässä Kuopiossa Puijolla. Muuten vaan ajeltiin itäänpäin ja takaisin. Turha tehdä mitään suunnitelmia noin lyhyelle ajalle. Pääasia että mies pääsee vähän irrottautumaan arkirutiineista. Minulle on tärkeintä päästä perheen kanssa viettämään yhteistä aikaa. Tehtiin sitten mitä tehtiin.

Tuosta VP:n mainitsemasta vauvanhoidon tasa-arvosta.. Huomasin tässä yhtenä päivänä, että mies ei ole vielä kertaakaan vaihtanut Tomille vaippaa. En ole huomannut edes pyytää. Meillä menee luonnostaan, että minä hoidan pääasiassa Tomia ja mies Jennaa. Tietysti minä vastaan Jennastakin suurimman osan aikaa, mutta silloin kun olen miehen kotona ollessa kiinni Tomissa, hoitaa mies Jennan.

Jahas, Jenna toi kirjoja luettavaksi... Niitä pitäisi nykyään lukea "koko ajan".

Jeejee! Käytiin korvatarkastuksessa ja puhtaalta näytti =) Lähdetään siis reissuun ja nyt harmittaa jo valmiiksi, että mulla on tiistaina töitä =/ On siis pakko tulla kotiin, vaikka koko matkaseurueella olis muuten lomaa ja pappa olis halunnut vähän kiertää Suomea. Ehkäpä me lähdetään omalla porukalla vielä mökille, kun saan konsertit riuhtaistua.

Mies meni reippaana ajamaan nurmikkoa ja mun pitäis jaksaa tehdä lähtövalmisteluja eli pestä koneellinen pyykkiä ja siivoilla täällä. Kirppunen on "päiväunilla", mutta armoton pulputus tuolta yläkerrasta kuuluu... Toivottavasti nukahtaa.

Mulla oli eilen lääkärineuvola ja kaikki näyttäis olevan hyvin. Täällä sai TAAS ultrauksen ihan rutiinitoimenpiteenä. Nyt jo kolmesti ultrattu ja Essiä odottaessa käytiin vain kerran. Vieläköhän ne ultraa viimeiselläkin lääkärikäynnillä? Sillä saa ainakin varmistettua tarjonnan. Mun kätilöserkku just sanoi, miten paljon heille synnärille lähetetään vääriä perätiladiagnooseja vauvan kääntämisyritykseen. Ihan normaalit tk-lääkärit tarkistelee vauvojen asentoja ja tulos on sitten tämä. Samoja lyhyen uran tehneitä tk-lääkäreitä meilläkin on, mutta ultran kanssa saa olla sokea, ellei tajua miten päin vauva mahassa pötköttää. Essi oli jo näillä viikoilla paljon pää alaspäin, mutta tämä melskaa vielä miten sattuu. Toivonkin ettei kovin aikaisilla viikoilla juutu raivotarjontaan, kun se tietää mulle paljon hankalampaa oloa.

Meilläkin luetaan sikapaljon. Ja kirjoja on hankittu lähes kuukausittain. Mies marssii usein tilipäivänä kirjakauppaan ja ostaa kirjoja. Me ollaan ihan toivottomia kirjastonkäyttäjiä (ei ikinä muisteta palauttaa ja sitten maksellaan sakkoja) ja nythän kirjoille tulee lisää lukijoita, serkut ja sisarukset. Tuskin niitä liikaa voi olla...?

Taidanpa tarttua toimeen. Kipin kapin pyykkikone päälle, suihkuun, keittiö kuntoon... aina riittää tekemistä!

Yhteistyössä