TOUKOKUUN TUHISIJAT maaliskuussa <3 <3 <3

Huomenta,täällä herättiin ajoissa :)
puudutteista esikosta sain epiduraalin ja tokasta ehdottelivat spinaalia mutta siinä oli joku riski joten en sitä ottanut.Ja nythän oli uutisissa että spinaali oli joillekin äideille aiheuttanut "vähän" pidemmän puudutteen..eli vaikka sen saisi ni en taida ottaa.Ilokaasua kokeilin mut empä sitten osannut sitä hengittää ja oksennushan siitä sitten tuli :)
Ihanaa kun tuo aurinko välillä paistaa,oon saanut lisää energiaa..Alaselkä on kyllä ihanan kipeä kun tuota 10kg jötikkää kantelee ison vatsan kanssa ;)
Jokos kaikilla alkaa olemaan tarvittavat tavarat hankittuna??

Päivänjatkoja kaikille

Luppa- ja kirppu rv 31+5 (ei ole enää pitkä aika)
 
Limatulppa sitä ei varmaan kukaan voi varmaksi sanoa pelkästä vuodosta onko se limatulppaa vai mitä. Edellisessä raskaudessa tuli kuukauden päivät ennen synnytystä veriviiruista limaa ja n. 6h ennen synnytystä tuli varsinainen TULPPA se oli kiinteä kasa vihreää limaa. Pikkarit lensi roskiin. Vähän niinku ois ollut joku listitty sammakonpoikanen housuissa :D Nytkin hän mulla tulee sillon tällön punertavaa valkkaria joka lekurin mukaan tulee sieltä limakalvoilta kun ovat niin verekkäät.

puudutukset ekassa synnytyksessä oli epiduraali mutta muissa en ole sitä ehtinyt saada. Sektiossa oli spinaali muistaakseni joka ei toiminut .. tuskanen oli leikkaus. Viime synnytyksessä taas spinaali koska epiduraalia ehtinyt antaa. Spinaalilla sitten aloin suoraan ponnistamaan. En tiedä helpottiko se kipua kyllä se paine ja puristus tuntuu silti. Ärsyttävintä oli ehkä ettei tunne supistuksia pitää summan mutikassa ponnistaa. Tais tossa sairaalasarjassa kätilö sanoa että spinaali auttais ponnistamisessa.

Yöllä taas kahteen kertaan herätty kipeeseen kestosuppariin ja aamusta vaan jatku..vuoto on beessinväristä.

jaahas vauva tulossa alkaa taas.
 
Aika hauskaa luin noita muita ketjuja ja yhdessä haukutaan yhtä kättärin lääkäriä heh jolle diabeteshoitaja mut siirsi sairaalalääkärin sijaan, koska se tosiiiii hyvä lääkäri heheh. Ehkä potilaan ja hoitajien näkökanta on eri. Sano kyllä se hoitsu että sen puheesta saa mitään selvää mutta se hyvä :D näinköhän. Onneks synnytystapa arvion tekee eri lääkäri. Varmaan ihan kiva itsekkin ymmärtää mihin ratkaisuun päädytään ilman tulkkia. :LOL:
 
Ainiin olin unohtanut kokonaan sen wc-paperi jutun, vaikka siitä olen täältä ennenkin lukenut B) Mutta oli varmaan ihan vaan vetistä valkovuotoa kun ei enää eilen illalla tullut eikä tänään.

Se tikkutesti mulle onkin tehty useamman kerran. Tyhmää ettei niitä (kai?) ole neuvoloissa, olis helpompi siellä käydä kun monesti synnärille matkaa saattaa olla paljonkin...

Ihanaa että Eemelin äidillä ja kaksosilla kaikki hyvin :heart:

 
Mä jatkan omanapaisuuttani vielä tän aamun :ashamed:
Yöllä yksi tippa tuli verta. Varasin lääkärin ja se on täällä oman tk:n lääkäri. Onneksi sain hyvälle lääkärille vaikka se ei mun omalääkäri olekaan. Täällä antavat tosi nihkeesti aikaa toisen lääkärin piiriin kuuluvalle. Äsh, sekava selostus, mutta ajatukset harhailee.
Jos illalla sitten taas keskittyisi teidänkin juttuihin :D
 
ELLEN77 : itse synnytin esikoisen "luomuna", aqua-rakkuloita pistivät selkään avautumisvaiheessa, mikä auttoi selkäkipuun.. pyysin kyllä epiduraalia, mutta kätilöllä oli kiire ja sanoi että ei vielä laiteta, menee vielä puolivuorokautta kun olet ensisynnyttäjä, kolmen tunnin päästä neiti syntyikin.. mutta useampi ystävä kehunut epiduraalia, vie kaikki kivut kuulema, yhdelle tuli kova päänsärky ja seuraavana päivänä laittoivatkin sen veripaikan, ennen kuin helpotti...
ajattelin yrittää luomuna tämänkin, ei jäänyt traumoja edellisestä, ja sitten pahin kipu takanapäin heti synnytyksen jälkeen, joten en ollut lainkaan kipeä jälkeenpäin... jos oikein kipeä olen, suunnittelin paracervikaali- puudutusta pyytää, paikallinen puudutus, ei niin kokonaisvaltaisesti vaikuta... mut voihan se olla et nuijanukutusta pyydän, ku alkaa synnytys edetä :LOL:

Limatulppaa en huomannut minäkään esikoisen aikana, liekkö kaikilla ees semmosta..??

sompio hyvä että pääset lääkärille!! tuleepahan tarkistettua tilanne, toivottavasti kaikki hyvin, vois vielä useempi viikko mennä.. :hug:

33+3
 
Hienoa kuulla, että eemelin äidin pienokaiset ovat vielä omassa kodissaan!! =)

Ellen. Itsekin olen jo kovasti miettinyt tuota puudute asiaa nyt toisen kohdalla...
Tosin luotan kyllä siihen, että kätilöt osaavat suostella sitten minulle parasta apu vaihtoehtoa. Itse sain viimeksi ilokaasua, muutaman petidiini-piikin ja epiduraalin. Kaasusta ei ollut muuta apua, kun että sai ajatukset vähän muualle. Petidiini piikit oli ihan höpö-höpö juttuja (ainakin minun kohdallani), mutta epiduraali oli kyllä IHANA!!!
Menikö se niin, että uudelleen synnyttäjälle suosittelevat mielummin spinaalia??
Se kohdunkaulan puudute (toivottavasti meni oikein) kyllä kuulostaa jotenkin pelottavalle, ja olenkin ajatellut että sitä en haluasi.
Kun kävin viimeksi neuvolassa, niin kuulin, että meidän sairaalassa ei saa enää ilokaasua...joten pitänee sitten jotain muuta puristaa, sen sijasta, luultavasti uhriksi joutuu miehen käsivarsi... :LOL:

Meillä kuulemma voi mennä neuvolaan päivällä, jos epäilee veden menoa, että tutkivat asian niillä liuskoilla. Ihan kiva, että ei tarvitse lähteä sairaalaan asti varmistamaan kun matkaa kuitenkin yhteen suuntaan reilut 100km... Tosin enpä tiennyt tuota esikoisen kohdalla ja sairaalassa näytillä käytiin, tosin sille reissulle jäätiin, ettei ollut ihan hukka reissu..

nasu ja nipsu 33+6
4 VIIKKOA JA VAUVA ON TÄYSIAIKAINEN JA SAATTAA JO SYNTYÄ!!!!!! (mihin tämä aika menee??) :D
 
Tänäänkö sompio menee sitten lekuriin? Parempihan se on varmistaa.

Mä en tiedä mitä teen tän flunssan kanssa? vuoron perään yskittää supistaa ja nyt kun kävin vähän shoppaileen tunsin että yskästessä tulee jotain housuun usein miten pikkuliraus pissaa ja nyt tulee sitä vaaleanpunaruskeaa vuotoa kokoajan. Eikai flunssallekaan lääkäri voi mitään ..viiruksethan sen aiheuttaa? eilen vaan se hoitsu sano että pitäskö sun mennä jo lekuriin? pitäskö ja pistäkö huoks..kai mä odotan kiltisti ens viikon lekuria samallahan se kattoo sitten taas keuhkot sun muut. Raivostuttavaa kun ennen joulua oli jo yks kuukauden flunssa niin nyt taas toinen. :snotty:

puudutuksista vielä että tota kohdunkaulajuttua en ole kokeillutkaan eikö niitäkin ole kaks erilaista se toinen on pudentiaali mikä lie .. tuntuu tuo pistäminen kauheelta käyköhän se kipeetä sinne alakertaan vai tunteeko siinä vaiheessa mitään?
 
Hoi hoi! Mitäs täällä on puheltu? Onneksi Eemelin äidin kaksikko saatiin vielä houkuteltua pysymään kohdussa. Toivottavasti vielä jonkin aikaa...

Täällä alkaa aamukampa olla aika tyhjä, mutta samoin on kyllä pääkin, joten ensi viikko ei tule yhtään liian aikaisin. Työmotivaatio on kehnonlainen, enkä ihan oikeasti edes muista kaikkia hoidettavia asioita.

Vauva on liikkunut eilen ja tänään oudon vähän. Tai sitten se on vain kääntynyt sellaiseen asentoon, että en enää tunne liikkeitä niin selvästi. Huomenna kyllä menen kuunteluttamaan äänet, jos ei liikettä ala irrota. Illalla tein kyllä liikeseurantaa ja silloin tuli iskuja ihan tarpeeksi.

PilkkuPantteri & Jyvä 33+1 - mitä hulluutta!?
 
Tannekin pitkasta aikaa taas kuulumisia. Makin olen naita, jotka kylla saannollisesti lukevat kaikki jutut, mutta ei sitten saa itse mitaan laitettua jostain syysta...

Hyva, etta kaksoset viela mahassa :).

Ja toivottavasti tuo Sompion vuoto selviaa, eihan se tosiaan mitenkaan liian huolestuttavalta kuulosta, mutta ymmarran etta panikoiduttaa silti.

Taytyy kylla kiittaa jotain ylempaa tahoa, kun on ollut niin helppo tama raskaus ainakin tahan asti. Kun lukee teidan muidn kaikenlaisista vaivoista, ja mulla ei ole mitaan ollut. Tuntuupa tyhmalta kun valilla vaan valitan kun vaatteet ei istu... Paitsi etta taallahan otti joku puheeksi ilmavaivat. Ne on olleet se kaikkein inhottavin ja kivuliain riesa ja vaivana ihan alusta asti. Jotenkin sikio ilmeisesti painaa vaaraan paikkaan ja ei paase ilma normaalisti kiertamaan ja se on oikeasti kivuliasta! Olen yrittanyt jotain laaketta ottaa mutta eihan ne auta yhtaan mitaan, hajoavat jo suussa ja kipuhan on alamahassa.

Ma en oikein ymmarra tuota WC-paperijuttua. Kun kyllahan vetinen valkovuotokin siita lapi menee, paperiahan se vaan on? Itse olen katsellut, etta kunhan neste vahan kiiltelee (eli on edes pikkuisen limaista) niin sitten on valkovuotoa. Nyt on itse asiassa muutamana paivana tullutkin jotain epamaaraista tuolta, mutta onneksi on ultra torstaina, luulisi etta siella huomaavat jos vuotaa. Tuo ylimaarainen kasvukontrolliultra tosiaan siksi, kun laakarin mielesta oli liian pieni maha viime viikon tarkastuksessa. Kahdella sentilla heitti, aika alytonta mun mielesta kun kuitenkin kasvua tapahtuu ja itse olen sen verran pieni etta eihan mulle isoa vauvaa 'kuuluisikaan', mutta ihan kivahan sinne ultraan on menna. Muutenhan taalla ei ultrata ollenkaan sen 20 viikon jalkeen.

Kivunlievityksesta. Siella Suomessahan on tuo epiduraali todella suosittu ja sehan tuikataan jos haluaa (jos siis mahdollista) mutta taalla ovat huomattavasti nihkeampia sen suhteen, annetaan vaan pienelle prosentille synnyttajista ja pitaa olla hyva syy. Eli olen sitten miettinyt ihan vakavasti vesisynnytysta kun kuulemma pitaisi nopeuttaa hommaa ja lievittaa kipuja. En tieda, onneksi ei paatosta tarvitse tehda kuin vasta sitten kun lahden sairaalaan ja siina vaiheessa nyt on jo jonkinlaista hajua miten pahoilta ne supparit voi tuntua (eivat ota sisaan ennen kuin 4cm auki). Kohdunkaulan puudutteesta ei mainittu valmennuksessa mitaan, eli sita ei varmaan ole saatavissa lainkaan.

"Jokos kaikilla alkaa olemaan tarvittavat tavarat hankittuna?? "
Kaikki sellainen kiva on hakittu, mutta viela pitaisi hamstrata niita vahemman mielenkiintoisia juttuja kuten kertakayttoalkkareita, megasiteita, liivinsuojia, pumpulia... TENS-koneen aijon hankkia viela myos. Ja nyt on yhtakkia tullut olo, etta ei mulla ole tarpeeksi vaatteitakaan vauvalle. Kamalasti niita on muka tullut osteltua, mutta kokohajonta on niin suuri, etta ei varmaan niita pienia olekaan tarpeeksi. Eihan mulla ole kuin muutama 50- ja 56-senttinen body... No paaseehan sita syntyman jalkeenkin kauppaan kun tietaa koon, eli kannattaako pienia edes hankkia enempaa. Merkit viittaavat kylla minivauvaan, etta luulisi.

Meilla tuli toissa eteen toimiston vaihto, ja paatinpa sitten aikaistaa aitiyslomaani viikolla. Turha mun on kayda lapi koko se muuttohardelli ja asettua uuteen paikkaan jne. neljan paivan takia... Eli ensi viikon jalkeen koittaa vapaus :). Kunto kylla kestaisi ihan hyvin viela toita, eli vahan huono omatunto on...mutta no menkoon.

Maya ja poika 34+3
 
MayaXs Ehkä tyhmä kysymys, mutta mikä on TENS-laite?

Palatakseni siihen vetinen valkovuoto/lapsivesi epäily juttuun niin kuulemma yksi konsti tarkistaa tilanne on kaivella pyykkikorista edellisen päivän pikkarit ja katsoa onko niissä kuivunutta valkovuotoa vai ei.
Todella ihanaa aikaa tää odotus kun nuuskii housujaan ja odottelee limaisia klönttejä ilmestyvän housuunsa :LOL:
Jos joku kaveri olisi mulle kertonut pari vuotta sitten, että tulen näin toimimaan niin en olisi ihan heti uskonut.

No esikoisesta kun lypsin sairaalassa maitoa itseltäni kuin lehmältä niin tajusin jo silloin, että kaikki muuttuu. Taysissa on ainakin sellaiset vanhanaikaiset työnnettävät kärryt, jotka kyllä muistuttavat lähinnä lypsykonetta... en tiedä miten muualla...


Ellen ja asukki 34+6 (?)
 
Puudutusta minäkin olen miettinyt jo. Viimeksi sain petidiini-piikkejä mutta niistä ei ollut mitään apua kipuihin, tuli vain kamalan paha olo ja oksennus, kerran pyörryinkin! Ja ihan kuin olisin ollut jossain kamalassa humalassa tai tokkurassa.
Sitten kun saliin asti pääsin niin sain heti epiduraalin joka vei kivut kokonaan, ah se oli ihana tunne! Mutta sitten vaikutus loppui kuin seinään jonkun aikaa ennen ponnistusvaihetta enkä sitä toista annosta enää saanut.
Valmennuksessa terkkari sanoi ettei yleensä uudelleensynnyttäjälle anneta epiduraalia vaan spinaali, mietityttää että onko se yhtä hyvä...
Ilokaasusta tuli kamalan paha olo ja oksennus, ei oikein mieli tee tällä kertaa sitä edes kokeilla :x

Limatulpasta meni ensimmäinen osa maanantaina, sitten sitä tuli parina päivänä. Vauva syntyi seuraavana lauantaina. Tosiaan vaihtelee tunneista viikkoihin minkä aikaa menee vielä synnytykseen että eipä kai siitä voi paljon ennustaa.

Tytti83: Minusta tuntuu ihan samalta, että yli la:n mennään ja käynnistykseen joudutaan :whistle: Varmaan se tunne tulee mulle siitä kun esikoisenkin kohdalla kävi niin. En jotenkin osaa ajatella että synnytys käynnistyisi itsestään, ainakaan ennen la:a B)

Mutta ihan niin kuin syli täynnä kultaa kirjoitti, sitten voi yllättyä positiivisesti jos vauva syntyisikin ilman käynnistelyjä. Tuo että terkkarit ja lääkärit oli "ihan varmoja" että vauva syntyy pari-kolme viikkoa ennen la:a ei tosiaan auttanut oloa yhtään. Meni niin metsään niiden arviot että siksi olenkin päättänyt tällä kertaa olla ottamatta niitä niin todesta kuin viimeksi.
Sitä vaan ensisynnyttäjänä kuvitteli että kyllä ne monen vuosikymmenen kokemuksella tietää :xmas:

Hienoa Sompio että sait lääkäriajan :hug:

MayaXs: Onko vesisynnytys siellä ihan yleinen juttu, joka sallitaan joka sairaalassa? Mä haaveilin ennen esikoista siitä, mutta ei siinä sairaalassa olla ollenkaan vesisynnytyksen kannalla. Kätilö selitti että heidän lastenlääkäreiden mielestä se on vauvalle vaarallinen ja tulehdusriski todella suuri. En päässyt edes ammeeseen kun oli yö ja kätilön mielestä ei ollut järkevää lähteä laskemaan vettä että saisin nukuttua :whistle: :xmas: Yritin sille selittää etten saa nukuttua kipujeni takia (olin valvonut jo useamman yön melkein kokonaan supistusten takia) mutta en oikein osannut arkana vaatia sinne ammeeseen pääsyä vaikka tiesin että se olisi varmaan helpottanutkin oloa.

Tuolla missä synnytän tämän toisen, ei pääse ammeeseen ollenkaan jos vedet menny kokonaan tai edes vähän.


Minusta tuntuu ettei masu ole kasvanut juuri ollenkaan. Onneksi huomenna neuvola niin saa jotain kuvaa mitä sf-mitta näyttää. Viimeksi kaksi viikkoa sitten lukema oli sama kuin sitä edellisessä neuvolassa 7 viikkoa taaksepäin, eli viidessä viikossa ei olis ollut kasvua yhtään :/ Mutta kun oli eri mittaaja niin voihan se vähän heittää.

Alkuperäinen kirjoittaja ELLEN77:
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mikä on TENS-laite?
Googlella löytyi esim. tälläinen:

http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=1926&nimi=Omron+E4+TENS-hierontalaite
 
Alkuperäinen kirjoittaja ELLEN77:
Todella ihanaa aikaa tää odotus kun nuuskii housujaan ja odottelee limaisia klönttejä ilmestyvän housuunsa :LOL:
Jos joku kaveri olisi mulle kertonut pari vuotta sitten, että tulen näin toimimaan niin en olisi ihan heti uskonut.
Tuo on niin totta :D En minäkään olisi ikinä osannut kuvitella mitä kaikkea se lapsen odotus ja äidiksi tuleminen saakaa aikaan :heart:

Kun jouduin esikoista odottaessa osastolle, jokaiseen yöpöydän laatikkoon oli jaettu tämä seuraava runo. Sitä lueskelin tippa linssissä ja ikävöin pikkuista jo syliin.


"Ennen kuin minusta tuli äiti,
Tein ja söin lämpimiä aterioita.
Minulla oli tahriintumattomat vaatteet.
Minulla oli hiljaisia puhelinkeskusteluja.
Ennen kuin minusta tuli äiti,
Nukuin niin myöhään, kuin halusin enkä kantanut huolta siitä,
kuinka myöhään menin nukkumaan.
Harjasin hiukseni ja hampaani joka päivä.
Ennen kuin minusta tuli äiti,
Siivosin kotini joka päivä.
En koskaan kompastunut leluihin tai unohtanut tuutulaulun sanoja.
Ennen kuin minusta tuli äiti,
En tullut ajatelleeksi olivatko minun huonekasvini myrkyllisiä vai eivät.
En miettinyt koskaan rokotuksia.
Ennen kuin minusta tuli äiti,
Minun päälleni ei oltu koskaan oksennettu
kakattu
syljetty
pureskeltu
pissitty
eikä nipistelty pienillä sormilla

Ennen kuin minusta tuli äiti,
Minulla oli täydellinen mielenhallinta,
- ajatuksieni
ja vartaloni hallinta.
Nukuin koko yön.
En ollut koskaan pidellyt kirkuvaa lasta, jotta lääkärit
voisisivat tehdä kokeita tai antaa rokotuksia.
En ollut koskaan katsonut itkuisiin silmiin ja itkenyt.
En ollut koskaan ollut äärettömän onnellinen yksinkertaisesta hymystä.
En ollut koskaan istunut myöhään yöllä katsellen nukkuvaa lasta.
Ennen kuin minusta tuli äiti.
En ollut koskaan pidellyt nukkuvaa vauvaa, vain sen vuoksi,
etten halunnut laittaa häntä sänkyynsä.
En koskaan ollut tuntenut sydämeni murskaantuvan miljooniksi
palasiksi, kun en voinut lopettaa kipua.
En koskaan ollut tiennyt, että jokin niin pieni voisi
vaikuttaa elämääni niin paljon.
En koskaan tiennyt, että voisin jotakuta rakastaa niin paljon.
En koskaan tiennyt, että rakaistaisin olla äiti.
Ennen kuin minusta tuli äiti,
En tiennyt miltä tuntuu, kun sydämeni on ruumiini ulkopuolella.
En tiennyt kuinka ihanalta voi tuntua, kun syöttää nälkäistä vauvaa.
En tiennyt siteestä äidin ja lapsen välillä.
En tiennyt, että jokin niin pieni voisi saada minut tuntemaan
itseni niin tarpeelliseksi.
Ennen kuin minusta tuli äiti,
En ollut koskaan noussut ylös yöllä kymmenen minuutin välein
tarkistaakseni, että kaikki on kunnossa.
En ollut koskaan tuntenut sitä lämpöä
iloa
rakkautta
sydänsärkyä
ihmetystä
tai tyytyväisyyttä, joka äitiydestä tulee.
En tiennyt, että voisin tuntea niin paljon...
Ennen kuin minusta tuli äiti."
 
Tuohon limatulppaan lisäisin sellaisen, että esimerkiksi mun siskolla esikoista odottaessaan irtosi limatulppa reilua kuukautta ennen kuin vauva päätti syntyä, ja kuitenkin syntyi päivälleen laskettuna aikana. :whistle: että kyllä se aika voi olla pitempikin.

Mua supistelee taas aika jatkuvasti. Kiitos eilisen kontrollitarkastuksen. |O Sitä limatulppaa oon vahdannut joka vessakäynnillä :LOL: ihan alitajuisesti. Eipä ainakaan vielä oo mitään isompaa näkynyt, pari kertaa on jotain pientä siihen viittaavaa ollut. :$

G: onko turvotusta?
Tänään huomasin, että alkaa sormukset kiristää. Eivät kohta enää mahdu nimettömässä olemaan. :|

Huomenna poksuu.
kissinminttu & pipana
 
spinaali eroaa epiduraalista ainakin siinä että se on lyhyt kestoisempi eikä sitä voi lisätä, koska selkää ei jää edes letkua. Teho on varmasti yhtä hyvä käytetäänhän sitä sektiossakin tosin mulla se ei siinä toiminut kiitos urpon nukkulääkärin.
 
G: Kyllä alkaa täälläkin olla turvotusta :| Sormissa jo niin paljon ettei kihlasormus enää mene, vihkisormus sentään vielä mahtuu kun on vähän isompi. Samoin jaloissa on turvotusta. Ei paljon ehdi päivän mittaan istahtaa tai olla pitkällään, sitä se terkkarikin sanoi että menis pitkälleen ja nostais jalat ylös niin voisi auttaa vähän.

Äsken just laitoin ensimmäisen koneellisen vauvan pyykkiä pyörimään :heart:

Kaivelin kaikki vauvan vaatteet esiin ja lajittelin erikseen niistä koot 44-56cm ja niitä olikin aika paljon kertynyt. En taida pestä 60cm kokoa valmiiksi kuin muutaman bodyn, loput sitten kun mies on vielä isyyslomalla.

Hankinnoista taitaa puuttua enää tuttipullo, korvikepurkki ja tutit. Ja ehkä jonkun ulkohatun + tumput ja töppöset vielä hankin pientä kokoa.

Kaikki vanna, pinnasänky, turvakaukalo, vaunut, hoitopöytä yms. kun on jo valmiina esikoiselta niin eipä tarvinnut suuria ostoksia nyt tehdäkään muuta kuin tuplarattaat ja lisää vaatteita.

Jos tulee tyttö niin onhan nuo meidän hoitoalusta, pinnasängyn verho&reunapehmuste sekä ensisängyn helmalakana aikamoisen poikamaisia kun vaaleansinistä, mutta jo se verho ja reunasuojus maksoivat yhteensä yli 90? niin en taida uusia viitsiä ostaa :)
Sillä kun ei väliä ole mitä värejä niissä on, en usko että traumoja prinsessalle tulisi :D
 
Ellen77: Niin tuossahan jo linkitettiinkin, paitsi etta niita on ihan erityisesti synnytykseen tarkoitettuja. Eli laite joka aiheuttaa pienia sahkoiskuja, joidenka on tarkoitus estaa kipusignaalin kulkeutumista aivoihin asti. Voi alkaa kayttaa jo kotona supistuskipuihin (kunhan 36 viikkoa taynna) ja itse synnytyksessa ihan niin kauan kuin tuntuu olevan apua. Taalla todella suosittu, semmoinen lahes joka mamman hankintalistalla (eika hintakaan tosiaan noin huima kuin tuolla linkitetylla sivulla...)

Siksakkia: Ei taallakaan joka sairaalassa ole mahdollisuutta, mutta enenevassa maarin kuitenkin. Tuolla mihin itse olen menossa, on se vesisynnytyshuone aivan ihanan nakoinen, iso uima-allas eika mikaan amme, paljon tilaa huoneessa muutenkin ja himmeat valaistukset ja vaikka mita aromaattisia oljyja yms. Tuli ihan sellainen olo sita katsellessa, etta siella makoillaan miehen kanssa drinkit kourassa ja ollaan ihan kuin lomalla... :LOL: Voi olla, etta todellisuus on toisenlainen, ehkapa...
Taalla taas eivat ole vesisynnytyksesta sanoneet muuta kuin hyvaa, ja altaaseen ei edes saa menna ennen kuin on jo kunnolla auki (oliko se nyt sitten yli 4cm) ja vedet menneet kun kuulemma vasta siina vaiheessa saadaan se avautumista nopeuttava vaikutus. Mutta ma olenkin jo luovuttanut, kun tuntuvat laakarit olevan lahes kaikesta ihan eri mielta taalla kuin siella...
Varmaan pyydan tuota vesisynnytysta joka tapauksessa, rupean sitten kiljumaan etta vetavat mut ylos sielta altaasta jos ei enaa miellyta. Siina on samassa huoneessa kylla ihan normi sankykin johon voi siirtya. Yksi plussa tuossa vesisynnytyksessa on myos se, etta lain mukaan katilon on oltava siina koko ajan paikalla. Eli ei tarvitse tuskailla ja odotella jos jotain tulee, vaan siina on katilo ihan jatkuvasti hollilla.


Tuosta virtsankarkailusta josta moni oli kirjoittanut pitikin laittaa. Mulla on taalla ihan painvastainen ongelma. Eli vauva on jotenkin painona tossa niin, etta en saa puristettua kaikkea pissaa ulos vaikka kuinka olisi hata. Kiva sitten oisin ravata oikeasti 5min valein vessassa, ja kun tietaa jo pontolta lahtiessa, etta ei rakko kylla tyhjentynyt... (paivasaikaan en vaan mene, kummasti sita tottuu jatkuvaan pissahataan ja sita sietamaan). Kylla raskaus on ihanaa...:).
 
MayaXs: Heh, sitähän voisi sitten leikkiä olevansa jossain rantalomalla tai kylpylässä jos kaikenmaailman öljytkin löytyy B) :LOL:

Taitaa mielipiteet vaihdella ihan hirmuisesti riippuen lääkäristä mitä tuohon vesisynnytykseen tulee. Eikö Suomessakin ollut joku sairaala (Tammisaari?) jossa ollaan oikein erikoistuttu vesisynnytyksiin ja siellä tykätään että se on vauvalle todella luonnollinen ja rauhoittava tapa tulla maailmaan.
Jännä juttu että muutama sata kilometriä tänne päin ja se onkin kaikkea muuta kuin hyvä juttu :/

Joskus olen nähnyt/lukenut kotiin vuokrattavista vesialtaista, mutta minusta ei kyllä kotisynnytykseen olisi. En vaan uskaltaisi, vaikka kaikki olisi mennytkin hyvin koko raskauden ajan.
 
Piti tulla kirjoittamaan yhdestä oudosta oireesta jonka olen itelläni huomannut.
Mulla on nyt muutaman kerran (ei joka kerat, voi olla muutama päivä väliäkin) pissareissun jälkeen jotain valunut housuihin :| Siis menee muutama minuutti vessassa käynnin jälkeen ja jotain puuhailen niin tunnen kuinka alan "valumaan". Pitää siis mennä pyyhkäisemään itsensä kuivaksi pari kertaa...
Enkö saa jotenkin rakkoa tyhjäksi ja se loppu valuu sitten hetken päästä omia aikojaan?
Vai mitä tämä voisi olla?
Nyt on muutaman viikon aikana 3-4 kertaa näin tapahtunut, hämmästyttää paljon!


Vauva on taas ruvennut liikkumaan enemmän, kuittailee jo lähes entiseen malliin, olo on sanoin kuvaamattoman huojentunut! :saint:


Kaunis runo Siksakkia :heart:

ipanapa 2-levyllä on kanssa todella riipaiseva lastenlaulu, kuuntelen sitä aina pala kurkussa, tässä kertosäe:

"...tulee aika jolloin nallekarhu
ei enää pääse, sun viereesi nukkumaan,
tulee aika jolloin isä
ei enää saavu iltasatua kertomaan.
Kulkekoon elämä, mihin vaan,
et pienen tytön unelmia menettää saa
milloinkaan..."




Taidan lähteä jumittamaan naamakirjaan hetkiseksi :D


Jasmin ja aarre 34+4 :heart:
 
Siksakkia ja STK Minulla varmasti tuo että oletan että yli aikaiseksi menee ja käynnistykseen johtuu varmastikkin siitä, että kahden ystäväni synnytkset ovat käynnistetty yli aikaisena. Toiselle oli lääkäri sanonut että varmasti syntyy enne laskettua aikaa. Joten jos minulle lääkäri tai terkka sanoo että ajalaan syntyy niin toten että höpö höpö :kieh:
Hankinnoista kaikki muut on jo hommattu, paitsi turvakaukalo. Tai se saadaan tutuilta jotka ostavat isomman turvaistuimen pojallensa. Eli se turvakaukalo saadaan 2 viikon päästä. Pari pientä tutti pulloa on hankittu. Kannattaako ostaa kotiin pari purkkia korviketta kotiin valmiiksi jos maitoa ei tulekkaan? Mitenkäs tuo tutti asia? Olen kuullut että vasta syntyneillä ei suositella käytettävän tuttia. Onko perää?

Tytti ja Papu 30+3
 
Mä ostan sen korvikepurkin ihan sen takia jo valmiiksi, että tietää sen olevan olemassa jos tarve tulisikin vaikkapa keskellä yötä. On täällä kyllä 24h/auki oleva ABC muutaman kilometrin päässä, mutta eipä ole sinnekään kiva sännätä keskellä yötä tms :xmas:
Tai jos joutuis ottamaan esim. jonkun lääkkeen ettei voisi imettää vaikka se muuten lähtisikin hyvin käyntiin.

Tutti-asiasta on varmaan monta mielipidettä, silloin kun esikoinen syntyi sairaalassa sanoivat että olisi hyvä että imetys lähtisi ensin käyntiin ja sitten vasta annettais tutti jos näyttää että imemisen tarvetta on. Mutta toisissa paikoissahan tyrkkäävät tutin vauvalle suuhun kyselemättä mitään äidiltä.
Meillä poika taisi olla vajaan vuorokauden ikäinen kun annettiin tutti. Kun unissaankin luputteli imeä tyhjää. Mutta eipä hän kovin tutista koskaan välittänyt, kokonaan jätettiin pois kun oli n. 10kk ikäinen.
 
Tytti me ollaan otettu vastasyntyneelle ja pikkusen isommalle tutteja, mutta en varmaankaan ota käyttöön ihan heti kotona. Oottelen ainakin sen verran että imetys on lähteny sujumaan. Korviketta suositellaan kyllä varalle, mutta vielä ei olla niitä hankittu kuitenkaan, vaikka kaikki muu onkin jo valmiina.
...Niin joo, mistäs sut tunnistaa tulevassa synnytysvalmennuksessa? :D onko erityisiä tuntomerkkejä?
 
Tens laite on käytössä Suomen sairaaloissakin. Taitaa olla enempi ekakertalaisten juttu tai niiden joilla synnytys kestää pidempään kuin tunnin. :D
En oo koskaan kuullut ettei tuttia suositeltaisi vastasyntyneillä. Pohjautusko siihen että niillä joilla imetysvaikeuksia niin tutti vois häiritä rinnalle oppimista? Mulla on tuolla valmiina sairaalakassiin 0-2kk tutit. Syö jos syö..4 lapsesta yks on syönyt. Itse ostan aina korviketta varuille vaikka "lypsän" kuin lehmä :p
syöttäähän ne keskolassakin tuttia minkä kerkeävät..tietty vauvaa rauhottaakseen.

pitäs jaksaa siivota vaan ei jaksa taidan siirtää huomiselle...


Eilen posti kanto kotiin sen turvakaukalon Oran..tykkäsin. Tänään ostin myös imetysliivit koon isomman kuin yleensä ...ja liivinsuojuksiakin.

oiskohan mun kirjotuskiintiö tälle päivää suoritettu.. :p tylsä päivä..
 
Moikka

Mä olen jotenki ihan poikki. Sitte mielessä pyörii tuhat ideaa ja juttua.Saas nähdä kuinka mamman käy vai haudataanko haave vielä.Pikkasen ois väärä ajoitus aloittaa mitään yritys/bisnes toimintaa ku vauvakin tulossa.Mut mut....never say never. B)

Kivunlievityksestä ollu paljon juttua. Mä olen nää kolme viimeistä en ole saanu mitään. Kolmosessa yritettiin laittaa kohdunkaula puudutetta mut ei ollu enää kaulaa toisella puolella jäljelä ja toiseen yritti laittaa,mut ei tainnu onnistuu ei ainakaan tehonnu ollenkaan. Ekassa olen saanu epiduraalin ja se vei kovimman kivun pois. Paine kyllä tuntu ja 50 min laiton jälkeen ponnistinkin. Tässä neljännessä pääsin ammeeseen ku alkoi supistukset,vedet mulla oli menny ku käynnistettiin kalvojen puhkaisulla,se ammeen täyttö kyllä kesti melkein ½ h. Kun sinne suunniteltiin menoa kohdunsuu oli auki 6cm. Amme ehti täyttyä ja olisinko ollu siellä täytön jälkeen 10 min ku en enää kestänyt kipua ja soitin kätilön paikalle.Se pelkäs,että supistukset oli loppuneet,mutta sanoin,etten kestä enää.Sit siirryttiinki sairaala sängylle ponnistelee vauvaa alaspäin ku olin auki.

Ensimmäiset maitopisarat on bongattu täälläkin vihdoin.Siis itsekseen kastunu paita ihan vähän. Huomenna menen ostaa vauvalle ensimmäisen isomman jutun.
http://www.iloinenmaapallo.fi/ruohonjuuri/product_info.php?products_id=102
näyttää ankealle tossa kuvassa.Huutiksessa on kanssa,siellä parempia kuvia.
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=101383491

Ajattelin jos tohon olohuone keittiö rajalle sais laitettua koukut,sit makkariin ja haaveilen saavani sen ulos terasille jne.

Tuskailen vaunuasioiden kanssa ja voipi olla,että yritän pärjää näillä mitä kotoa löytyy.Autolla kummiski joudun tän nelikon kanssa liikkumaan jos meinaan jonnekin mennä.

Tutin käyttöä ei VAS:issa suositella ( on saanu jonku sertifikaatin imetys ystävällisenä sairaalana tms) ettei häiritse imetystä.Jostain mulle on jääny mieleen,ettei jopa ensimmäiseen 4 kk. Meillä kukaan vauvoista ei ole muutamaan ekaan kuukauteen tuttia suostuneet ottaa. Niissäkin on paljon eroja ja lähes kaikki mallit läpikäyneenä voin sanoa,että meidän lasten suuhun ja makuun on parhaiten ( ja ainostaan) käyny NUKin tutit.Mutta on niitä lapsia joille käy tutti ku tutti.

Maitoa en ole ostanut etukäteen ja rintapumppu on ollu kovassa käytössä heti ku maito on noussu. Vaatetta on tytölle tosi paljon.Varsinki ku ollaan saatu lahjaksi näille tytöille vaatetta joka kerta. Jos vauva onkin poika vaatteita ei ole niin kamalan paljoa. Ne pienimmät vaatteet on onneksi unisexiä. Oispa kiva saada mies kotiin,mutta töissähän tuo.Eilen illalla tuli puolen yön aikaan ja kävi nukkumassa kotona.4 v heräs ku isä tuli,muut ei isää nähneet. Ens viikonloppuna jolloin olis kerranki vapaa aikaa yhdessä ni miehelle järjestetään polttarit jälkikäteen.

Mä nyt huutelen ja kyselen missä meidän VAMMALAN/ SASTAMALAN vahvistus HÖPÖLIINI on? Onko kaikki hyvin?

Onneksi Eemilin äidin kaksoset pysyivät vielä masussa kasvamassa. :heart:

tein ihania krippislöytöjä tänään,mut ei tullu vauvalle mitään.Huomenna sitte käyn ostaa vauvalle jotain.
Kävin eilen taas siellä Tampereen lastentarvike/vaatekirppiksellä. Enkä ostanu mitään.Oli niin täynnä ihmisiä ettei siellä mahtunu kävelee ja kiertää.Lapset nukku autossa ja mulla oli itkuhälytin mukana joten olisin voinut katsella.

jos lähtis miettii tota ruokaa.Unohdin ottaa aamulla lihaa sulamaan pakkasesta. Lämpimässä vedessä sulatan sitä nyt. Meidän 3 v poika tuli just mun luo ja kysyi onko äiti prinsessa. :D joo tosi hehkeä prinsessa.... no ainakin mun pikku mussun silmissä.

NN rv 29+5
 

Yhteistyössä