TOUKOKUUN TUHISIJAT maaliskuussa <3 <3 <3

Te kirjoittelette niin paljon, että en ehdi millään lukea kaikkea, mutta ihanaa, kun olette niin aktiivisia!

Täällä on tällä hetkellä mielenpäällä vain erilaisia ikäviä asioita... Lasten hoitopaikassa on parvorokkoa liikkeellä ja en tiedä olenko tuota itse sairastanut. Eilen kävin verikokeissa, mutta niiden tulokset kestää... Eilisen nettiä selasin ja paniikki vain yltyi. Tänään soitin teratologiseen tietopalveluun ja heidän mukaan ei pitäisi olla paniikkia enää viikon 24 jälkeen, mutta huolettaahan tuo kovasti...

Näköhäiriöt ja puutumiset jatkuu, lääkärit kinastelee ovatko oireet migreeniperäisiä vai onko minulla verenkiertohäiriöitä, joihin pitäisi joku lääkitys aloittaa...

Sokerit on sentään jotenkin kurissa ainakin suurimmaksi osaksi.
 
jasmin84 streptokokki testattiin multa runsaan valkovuodon ja lievän supistelun takia. ilm ainakin reilumpi valkovuoto ilmottelee tulehduksesta,jos ei oo hiivaa yms.. nou hätä, olen kahden eri lääkärin kanssa keskustellut asiasta, eivät pidä bakteeria vaarallisena!! nla-lääkäri sanoi että se vaan toisilla elää limakalvoilla ja aktivoituu raskauden aikana.. niitä ikäviä suppareita aiheuttaa pahimmillaan, toisilla pelkkää v-vuotoa...

anuaanua :itsellä aiheuttanut kaaressa oksentelua 'lady-vital-plus' tabletit(sis: 150% päiv. raudan tarpeesta) .. on se kurjaa, maha tuntuu olevan yliherkkä kaikelle...

sompio toivottavasti vuoto harmitonta.. nlassa sanottiin et helposti "nihrautuu" kohdunsuulta pikku verisuonia vuotamaan hieman, verenkierto runsasta siellä... mut kannattahan se kysästä vaik synnäriltä, tarviiko mennä näytille, jos ei muuten, ni ainakin oman mielenrauhan vuoksi, ei se kauhea stressi ja huolikaan tee hyvää vauvalle..

33+2 ja poskiontelon tulehdus :snotty: mutta ihana aurinko paistaa!!! B)
 
Äpkl kuulumisia:

Heti alkuun painotti lääkäri kovasti (olikin se sama ylilääkäri joka osastolla ollessani kävi mua jututtamassa) että ei todellakaan usko että tämä vauva ainakaan yliaikaiseksi menee. :whistle:

Painoarvio oli 1900g, ihan keskikäyrällä. Mun masu on hyvin supistusherkkä, ei tarvi kun vähän painella niin supistaa, tai liikkua.

Alkuun ottivat sen rutiinikäyrän vauvan ydänäänistä ja supistuksista. Ja niitä suppareitahan oli aika tasaisin välein siinä käyrällä nähtävissä, mutta olivat ihan täysin kivuttomia.

KoKSissa on se käytäntö, että alle 32 viikkoisena käynnistyvät synnytykset hoidetaan Helsingissä. Mulla lääkäri antoi tavoitteen, että jos nyt ainakin sinne viikoille 35-37 pystyis 'pidättelemään' :D niin sit ei enää esteltäis. Toki lisäs vielä että viikolla 34 ei myöskään enää hirveesti yritettäis estellä.

Kontrollikäynnit lopetettiin nyt toistaiseksi. Toki heti jos alkaa tuntumaan huonommalta pitää sinne hakeutua, luonnollisesti. Kohdunsuu on edelleen kiinni, mutta kaiketi aika pehmeä.
:|

Nyt on kohtua ronkittu ja paineltu kyllä niin riittävästi yhdelle päivälle, että väistämättäkin supistelee. Taidankin lepäillä sitten taas loppupäivän. :snotty:

kissinminttu & pipana 31+5
 
Neuvolaterkut :wave:

Paineet ok ja pissa puhdas.
Painoa tullut lisää reilu kilo kahdessa viikossa :eek: Nyt siis painoa lähtöön +12kg
SF-mita 32cm, vauva kuulemma laskeutunut alemmas viime käynnistä.
Hienot sykkeet ja liikkeet.
Sain lähetteen synnytystapa-arviointiin kahden viikon päähän.

Otahan rauhallisesti Sompio, kaikki varmasti kunnossa. Itse kyllä olisin myös seinille hyppimässä huolesta, hyvä kun soitit neuvolaan. :hug:

EM Todellakin aika kuvaava tuo sarjakuva! :D

Nyt ulkoilemaan aurinkoon!

Jasmin ja aarre 34+3 :heart:
 
Aika omituisia lausuntoja lääkäreiltä jotka eivät pidä streptokokkia vaarallisena joo eihän se äidille olekaan mutta jos tartunnan saaneista vauvoista 10-15% kuolee (merkittävin vastasyntyneiden yleistulehduksen aiheuttaja) ja osa saa vakavia keskushermostovaurioita niin mitä se sitten on jossei vaarallinen??? Mulle muuten tänään sanottiin että mun pitää itse muistaa sanoa että laittavat antibioottitippaan.
sori jankutus mutta kehotan kyllä kaikkia, jotka tietävät sitä kantavan vaatimaan antibioottitippaa!!!
 
:wave:

Kukas olikaan sen kivan vitsin laittanut... :LOL: :LOL:

Täällä ollaan mahataudista selvitty. Onneksi! Saas nähdä mitä neuvolan vaaka näyttää perjantaina... nyt oma vaaka näyttää että lähtöpainoon ollaan tiputtu taudin seurauksena... edellisellä neuvolakerralla tuo paino oli sentään jo 1kg ylitetty. No, vauva ainakin voi hyvin potkuista päätellen, sehän on pääasia! :heart:

Liberon vaipat täälläkin monen monen koevaipan jälkeen aina parhaaksi todettu. Keskimmäisille vauvoille ne ihan pienimmät liberot ei kauaa mennytkään, ne mainosvaipat vaan tuli käytettyä. Mutta itse ostettiin sitten heti sitä seuraavaa kokoa. Kestovaippaileen en aio nytkään ryhtyä. Liian työlästä mulle :ashamed: , on tuota tekemistä muutenkin enemmän kuin tarpeeksi. Mutta hattua nostan kaikille, ketkä siihen touhuun jaksavat ryhtyä! =)

Tänne ei sen kummempaa. Kivut pysyy melko aisoissa jos malttaa ottaa rauhallisemmin. Koko masu heiluu kun vauva siellä jytäilee. Väsymystä vähän ilmassa. Ja kotia on laitettu uuteen uskoon oikein urakalla.

stk ja minivitonen 31+0 :heart:
 
Mukava kuulla sinustakin Narttu :) Olen monta kertaa miettinyt miten siellä voidaan.
Toivottavasti rokosta ei ole vaaraa :hug:

Sompiolle peukut pystyssä bd että kaikki olis hyvin ja tiputtelu vaaratonta.

Toivotaan että kissinmintun pikkuinen viihtyy masussa vielä ainakin muutaman viikon :heart:
Onneksi ne lääkäreidenkin arviot menee joskus metsään. Silloin kun odotin esikoista ja ennenaikaisia supistuksia oli jo monta kuukautta ennen la:a niin sanoivat kaikki että varmasti tulee ennen la:a. Kohdunsuu kun oli jo pehmeä hyvän aikaa ja vähän auennutkin. Siihen jo jotenkin itsekin asennoitui ja sitten se loppuaika olikin niin kovin turhauttavaa kun vauva "lopulta" syntyi vasta viikon lasketun ajan jälkeen.

Nyt oonkin päättänyt etten sokeasti luota vaikka lääkärit sanoisivat mitä B)

ElinaMarian laittama sarjis oli hyvä, taitaa olla aika tuttu juttu melkein kaikille odottajille :D

 
Kiitos kaikille myötätunnosta :heart:

Neuvolan täti soittikin takaisin jo aamupäivällä ja sitä vuotoa ei ollut lisää tullutkaan. Sanoi, että seuraillaan ja soittaa sitten suoraan tk:n lääkärille aikaa jos jatkuu. Nyt on tullut kaksi kertaa pieni tippa :| Lääkärille en saanut aikaa tälle päivälle ja klo 16.00 siirtyy naapurikuntaan päivystys. Käski ajanvarauksesta mennä sinne, jos tänään haluaa. Neuvolasta aamulla käski soittaa suoraan Taysiin, jos illalla pitää lähteä. Mutta tässä arvon, että soitanko Taysiin vai en... Kun siellä ei taideta ihan heti ottaa tutkimuksiin. Tai en tiedä... Kipuja ei ole.
Rehkinyt en ole suuremmin. Eilen siirrettiin kirjahyllyä ja kirjoja, mutta tein aika rauhassa kantamista ja pieniä määriä kerralla. Siis kun on Lundian hylly, niin vein yksi hylly kerrallaan. Eli en ole nostellut painavaa tms. Rakasteltu ei olla. Limakalvoilta toki voi tulla, mutta kun en ole sinne mitään sorkkinut, niin itsekseen sitten olisi alkanut...
 
Eikö sinne Tays;iin voi mennä suoraan päivystykseen? (Onko matka hirveän pitkä?) ilman soittoja pakkohan niiden on tutkia jos tutkittavaksi menee.
sompio mulla tulee kans vuotoa ilman että ois mikään sitä aiheuttamassa esim. just yöllä viimeksi kesti viikon oli päiviä ettei tullut sitten taas pari päivää tuli nyt ei mitään. Yleensähän ohje on että side housuihin näkee sen määrän selkeämmin ja ilman kipuja suppareita vois rauhas olla kotona.
Uskoisin ettei ole mitään vakavaa limakalvot voivat olla vaan niin herkät mutta toki jossei itse saa mielen rauhaa käy ihmeessä näytillä niinhän itsekin kävin ja lääkäri näki mistä vuotoa tulee



 
Sompio Ei toi voi olla sitä paljon puhuttua limatulppaa? Tosin ei sen mukana varmaankaan tule kirkasta verta ??? Valkovuotoa, möykkyjä ja hyytymiä kylläkin. Sehän voi tulla osissa pidemmän aikaa....

Sinuna kyllä menisin ihan suoran vaan Taysin äippäpolille. Esikosta alkoi lapsivettä tihkuun ja puhelin keskustelussa sinnepäin olivat sitä mieltä, että on vetistä valkovuotoa (tosin olin itsekin sitä mieltä).
Mutta kun jatkui vaan ja oltiin muutenkin silloin siinä Taysin lähettyvilä niin ajattelin, että prkl mennään sisään vaan niin pakko niiden on tikuttaa se testi... ja kappas vaan lapsivettä se silloin olikin. Eli parempi katsoa kuin katua!
Ja ellei muu auta niin liioittelet vaivojas niin on pakko tutkia!! (vitsi kun olen rehellinen kansalainen)
:snotty: :snotty:
 
ELLEN77: Mitä ne sitten teki kun olikin lapsivettä? Tihkuiko sitä siis miten paljon ennen la:a? Kun mulla tullu eilen illalla, yöllä ja tänään niin vetistä valkovuotoa että tänään kävi jo mielessä että mitäs jos se oliskin lapsivettä :/
Enkä yhtään muista miten sillon piti toimia :ashamed:
 
Ootko sikssakkia kokeillut laittaa sitä vessapaperia tai nenäliinaa alkkareihin. Vesihän menee läpi ja valkovuoto jää päälle. Tai sitten menee makuulleen ja nousee ylös ja katsoo lorahteleeko aina noustessa.
Mulla lorisee vaan kuset housuun.. :kieh: suurinpiirtein joka yskäsyllä jotain lorahtaa. :D
 
Siksakkia Lapsivettä alkoi tihkumaan 3vko:a ennen la:a. Kehottivat laittamaan vessapaperia pikkareihin pari kerrosta ja katsoa meneekö suoraan läpi alkkareihin.
Eli jos menee niin lapsivettä ja jos jää paperin päälle niin vetistä valkovuotoa. Ja se lapsivesi tosiaan haisee aikas makealle joku on verrannut sperman hajuun/tuoksuun.

Mun tapauksessa (muistaakseni) ei kans mennyt läpi paperista, mutta päätin käydä näytillä kuitenkin Se on tosi nopee tikkutesti ja tuloksen saa heti eli kantsii mennä, jos mietityttää.
Mulla ultrasivat tuloksen jälkeen ja totesivat, että lapsivettä sen verran jäljellä, että seuraavana päivänä käynnistetään.
No eipä tarvinnut käynnistellä sillä kun pääsin illallla kotiin niin menivät kaikki vedet ja yöllä syntyi tyttö.

Kannattaa mennä senkin takia varmistaan asia, että kun meidän lapsi syntyi oli sillä sykkeet korkealla ja joutui teholle antibioottikuurille varmuuden vuoksi. Jos meinaan lapsivettä tihkuu kauan siinä on suuri tulehdusriski. Epäilivät silloin, että lapsivettä tihkunut jo pidenpään ja oli saanut tulehduksen....
 
Muistatko Ellen mitä luokkaa sykkeet oli? vauvalla siis.. yleensä vaan kiinnostaa että kuinka korkeat sykkeet katsotaan vauvalla haitalliseksi vai vaikuttaako siihen enempi se että niissä ei ole vaihtelua kaiketi?
 
Nara Matkaa on n. 35 km eli kyllä sinne nyt voisi mennä. Soitin kuitenkin äsken ja siellä sanottiin, että ei kuulosta siltä, että kannattaa lähteä. Huomenna omaan neuvolaan ja sieltä sitten lähettävät eteenpäin, jos siltä tuntuu. Paitsi jos tänä iltana/yöllä alkaa verenvuoto enemmän, niin sitten täytyy mennä.

Ellen Enteileekö se limatulppa synnytystä? Siis jos se on limatulppaa, niin onko tässä sitten kiire lähteä kuitenkin... Perkule kun ei tiedä, mutta jotenkin sitä huomiseen haluaisi vielä katsoa.
 
Pikaisesti kuulumisia: pe yöllä ottivat osastolle ja piikkiä sain, supistukset loppui. Avaavia oli. Tilanne rauhoittui ja eilen pääsin kotiin. Mitään ei saa puuhastella. Viikon päästä uusi piikki mikä estää supistukset.
Rv 34 olis rajana eikä se 32 kuten yksi kätilö sanoi.

Mutta siis nyt toistaiseksi kaikki kunnossa. A oikeinpäin ja b edelleen perätilassa. Painoarviot kummastakin 1,7-2kg. Hyvältä vaikuttaa :heart: :heart:
 
Kiva kuulla Eemelin äiti sinusta, hyvä että homma hoidossa!

Kärsivällisyyttä Sompiolle, katsele rauhassa miten tilanne kehittyy mutta jos huoli ja epävarmuus on ihan hirveä niin eipä sitä kannata itseään ahdistaa vaan lähde käymään näytillä. Tsemppiä! :hug:


Kello on paljon mutta lupasin itselleni imuroida makuuhuoneen ja tutkia vähän noita vaatekaappeja että saisiko sitä jotain laitettua kierrätykseen joten ne hommat vielä illan päälle teen. Nukuin tuossa myöhäiset päikkärit joten virtaa on vielä. :)
 
Nara Jos tarkoitat vauvan sykkeitä synnytyksen jälkeen niin olivat päälle 180 ja eivät laskeneet. Oli niin täpinöissään, ettei malttanut tulla rinnalle tms. Siitä saivat tulehdus epäilyn. Ilmeisesti oli kuitenkin vaan niin, että kun oli kaksi kertaa napanuora kaulan ympärillä ja imassut lapsivettä niin pienemmästäkin toinen hermostu.

Sompio Joo limatulpan irtoaminen enteilee synnytystä, mutta on ilmeisesti ihan yksilöllistä kauanko sen irtoamisesta h-hetkeen menee. Toisilla pari viikkoa toisilla päivä. Joillakin se tulee paloina pois ja toisilla sellaisena keltavihertävänä limaklönttinä (?)
Näin olen siis lukenut. Esikosta en limatulpan irtoamista edes huomannut.

Te jotka olette synnyttäneet jo useamman niin mitä puudutetta suosittelette ?
Esikosta sain epiduraalin (taivas), mutta auttaako spinaali puudutus paremmin ponnistusvaiheeseen?
Mietinpä tässä vain koska EN TODELLAKAAN kuulu luomusynnyttäjiin :whistle:
 
Mukava kuulla että Eemelin äidillä kaikki ok. :heart:

Limatulpan olen itseltäni bongannut vain esikoisen synnytyksessä. Silloin oli synnytys jo käynnissä. Siinä oli sellaisia veriviiruja, mutta ei muuten tullut verta. Mutta sehän voi tosiaan lähteä osissa ja paljon ennen synnytystä. Mulla ei mitään tietoa millon se on mulla muissa synnytyksissä lähtenyt.

 
Hyvä että,"homma on hanskassa" Eemelin äiti (anteeksi tuo vertauskuva :ashamed: )
Minä olin jo huolissani että kakoset olisivat päättäneet jo syntyä.
Sompio jos yhtään alkaa olla epävarma olo niin lähde vaan näytille, niin minä ainakin tekeisin.
Toivottavasti Kissanmintun vaavi pysyy viellä tovin mahassa.
(.)Papu on valvottanut kaksi yötä, toivottavasti ensi yönä saan nukuttua.
Minulla on sellainen olo että Papu menee yliaikaiseksi ja käynnistykseen. En osaa selittää miksi ajattelen niin... Kai se niin on että pessimisti pettyy paljon vähemmin :|
 
Tytti83 On tuossa yliaikaiseksi menemis ajattelutavassakin puolensa. Voi tulla vain iloinen yllätys, jos pääseekin tositoimiin ihan ajallaan. :D :hug:

Sekin on meinaa tosi rassaavaa, jos lääkärissä tai neuvolassa "lupaillaan" että syntyy ennen la:ta, ja sitten meneekin yli la:n. On kokemusta, ja joka ikinen yli la:n menevä päivä on niiiiin matelevan hidas, että ei uskois. Kun ne päivät on sitä jo ihan ilman sitä "lupailuakin". Mutta onneksi kaikki vauvat sieltä masusta jossain vaiheessa ulos tulee... se tieto ei vaan paljoa lohduta just sillon kun sitä synnytystä odottaa kuin kuuta nousevaa. :D

Puudutteista mulla ei henk.koht. kokemusta ole. Vaikka en niitä vastaan mitenkään ole, on vaan sen verta nopeita toimituksia ollut tähän asti joka synnytys. Tai koitin mä esikoisen synnytyksessä ilokaasua muutaman hönkäyksen. :whistle:

Se limatulppa minkä bongasin, ei ollut keltavihreä. :D Sellanen vaalea limaklöntti, missä veriviiruja. Ihana kuvailla tommosta... :snotty:
 
felicia
Tajusin juuri muitten tekstejä lukiessani, etten ole koskaan itseltäni bongannut
limatulppaa, kuitenkin monta synnytystä takana. Mulla tosin ei ole ykskään
suvainnut tulla ulos ennenkuin kalvot on puhkaistu.
Esikoisesta synnytys alkoi veden tihkuamisesta, etten aluksi edes tajunnut sen
olevan vettä, tuli tippa kerrallaan, luulin tavalliseksi vuodoksi, laskettuun aikaankin
oli vielä kolme viikkoa. Sairaalassakin kesti ennen kuin selvisi asian laita, synnytystä
käynnisteltiin useasti, kesti monta päivää ennen kuin syntyi. Tuloksena vauvalla
infektio ja viikko lastenosastolla.
Nyt jos olisi epäilyä lapsivedestä, lähtisin heti näytille.
 

Yhteistyössä