*** Toukokuun Toiveet 2011 *** Tammikuussa

Päivää!

Tervetuloa kaikille uusille ketjumammoille:flower: Kas siinä vaatimaton kukkatervehdys.

Mivita, noista ajatuksista raskauden suhteen: Mulla oli samanlainen olo kun odotin kakkosta, yllätyin omasta huolettomuudestani yms. Mutta toisaalta olihan siinä se esikoinen jota sai samalla hoitaa, vanhemmuus vie malkoisesti aikaa vaikka lapsia olisikin vaan yksi. Että ihan normaalia mun mielestä, jos ei ehdi niin kovasti hössöttää:)

Vaatteista piti sanoa, että meilläkin kietaisubodyt on olleet kovasti käytössä, yhdistettynä varpaallisiin potkuhousuihin kun sukat eivät ole tahtoneet pysyä pikkujaloissa. Kesällä UV-säteily on pienille sen verran rankkaa, että ihan hyvä on pitää pitkää hihaa kuomun allakin, vaikka ei tietty jos on tosi kuuma keli. Meillä nuo Tutan bodyt ovat olleet vähän liian väljiä, samoin kuin Marimekon: vaikka pituus oli ihan sopiva, vauva näytti kelluvan jonkinlaisessa pussissa noissa isoissa bodeissa. Itse tykkään Polarn ja Pyret:in perusbodeista sekä kylmemmällä säällä silkkiä ja villaa sisältävistä materiaaleista.

Muista hankinnoista meillä hoitopöytä oli ihan turha, vaippa pn vaihtunut kätevästi pöydällä, sohvalla, vaunuissa ja lattialla. Sitten taas BabyBjörn kantoreppu sekä kantoliina ovat olleet ahkerassa käytössä, vauvat ovat tykänneet keikkua mukana menossa aina pyykinviikkaamisesta imuroimiseen.

Huh, tulipas kirjoitettua taas! Mukavaa päivää kaikille, lähden tästä vielä kirpputorille katsastamaan uusimpia vauvanvaatetulokkaita.

Fariini ja pulla 23+2
 
Mivita Mulla taas esikoisen ja tämän pikkuisen välille tulee jo 7 vuotta. Ja toisaalta nautin siitä tunteesta ettei tarvitse hössöttää ja voi nauttia tästä odotusajasta kun tavallaan tietää mitä tuleman pitää (vaikka ehkä jo paljon on unohtunutkin?). Mutta itsellä lähinnä tunteet siitä ettei tuo iso vaikkakin vielä toisaalta niin pieni tuleva isosisko tarvitsisi tuntea mitään mustasukkaisuutta, että osaisin ottaa hänet riittävästi huomioon. Jotenkin olen varma ettei vauvasta tarvitse olla huolissaan, häneen varmasti tulen rakastumaan, kunhan syntyy! Eilen nukkumaan mennessä tyttö kysyi kumpaako äiti rakastat enemmän häntä vai tuota vauvaa? Helppo oli vastata että varmasti tulen rakastamaan teitä yhtä paljon sitten kun vauva syntyy. Mutta että tällä hetkellä vauva on vielä äitin masussa ja sitä ihmistä en vielä tunne, niin tällä hetkellä rakastan sinua enemmän.

Ansukka ja neiti 20+5
 
Mivita Meillä ennestään 16v omillaan toisaalla opiskeluiden vuoksi asuva tyttö, 11v vuotias tyttö ja nämä 1 vuotiaat kaksoset. Tämä raskaus on mennyt nyt ihan siinä sivussa niin ettei oikein ole ennättänyt aina tajunneensa olleensa raskaana, vaikka ongelmia on ollut. Kaksosista pojalla sen verran ongelmia ollut allergioiden kanssa että siihen on mennyt ja muuhun heidän jatkuvaan sairasteluun huomio. Kaikki tarvittavat tavarat kuitenkin on olemassa joten siinä mielessä ei mitään hypetystä olis päässyt muutenkaan tulemaan kun ei ole mitään hankkimista :)

ON: Eilen meni koko päivä "liikenteessä" itsekseen ja äidin kanssa. Yöllä menikin sitten taas valvoessa supisteluiden kanssa :(
Eilen oli neuvola ja siellä kaikki ok, ja ensi viikolla sitten taas KYS ja ultraus taas.

Enie + Tou 22+3
 
Mulla on kauheesti kutittanu nännejä, tää on inhottavaa, mitähän keksisin avuks :confused: ? Tihkuu maitoakin välillä. Kaks rintapumppua odottas tuolla kaapissa, mut en viitsi oikein käyttää niitäkään, kun ei sitä maitoa loppujenlopuks niin kauheesti sieltä tulekkaan.

Huomenna on minulla rakenneultraääni klo 12 :), pikkasenko jännittää.

Pikkuselle on tainut myös kehittyä unirytmi, välillä niin kauhee potkiminen ja välillä niin hiljasta. Lauantaina se nukkuili 2 tuntia ja heräs taas vähäks aikaa ja sitten taas nukku 2 tuntia :D.

Onks kenellekkään muulle ilmestyny linea negraa vielä ? Mulla ilmesty jo aika alkuvaiheessa tohon napaan asti.

Jotenkin mulla on tyttötunne, mutta sen näkee huomenna sitten kumpi sieltä on tulossa :).

Kuva otettu eilen, rv 20+5 :)
 
heips!
ei ole minulle tullut linea negraa..ei tullut ensimmäisestäkään..
mua niin ressaa kun en saa nukutuksi..nytkin olisi mahdollisuus olla päikkäreillä niin ei..pyöriä vain sängyssä..mahaa kivistelee ja kun en oikein muuten pysty nukkumaan ko mahalleen tai puolimahalleen..yöllä aina herään kun nukun mahaltaan ja äkkiä vaihdan kylkeä.haittaahan siitä ei vissiin vauvalle kummiskaaan ole?
esikoistakin kun odotin niin en nukkunut vaikka väsytti..jaksoin touhuta kaikkea..tavallaan kroppa vaatii unta mutta mieli ei..huoh..
 
Heippa!

Ollut taas niin kiireistä (mukamas) että on jäänyt tänne kirjoittaminen.. :/ Jos sitä nyt yrittäis olla aktiivisempi, kun koulustakin on lähes kk vapaata erään kurssin takia, jolle en saanut osallistua.. Niin nythän mulla ei ole kuin aikaa kirjoitella tänne! :)

Tiudeliini: ootko kokeillut jotain rasvaa esim. bepanthen että auttaisko se, jos ne kuivuvat ja siksi kutisee.. ja onko sulla millaiset rintsikat, jos niissä on pitsiä tms, niin sekin saattaa aiheuttaa sitä eli jotkut puuvillaiset vaikka vois olla hyvät tai sitten laittaa liivinsuojat, jos se hillitsisi kutinaa.. Yritä vain olla raapimatta, ettei mene rikki! :)
Sulla on kyllä jo aika iso masu, hyvin näkee raskauden, multa ei vielä kunnolla.. toki jo näkee, mutta saa vielä peitettyä esim. hupparilla.. mut kyllä se siitä kasvaa, neuvolassa oli sf mitta 21cm, kun mittas ja sanoi että meni jo yli käyrien! :D
Ei ole mulle tullut ainakaan linea negraa eikä mitään muitakaan jälkiä/arpia tms vatsaan..vielä...,mutta odotetaanpa vaan pari kuukautta! Mä en vielä liikkeitä pahemmin tunne, eilen kävin rakenneultrassa ja sanoivat että istukka on edessä, joka vaimentaa liikkeet.. Kaikki oli kunnossa, mutta kyllä mäkin sinne menoa jännitin! :)


Oma napa: Kävin tosiaan viime viikolla neuvolassa ja kaikki arvot olivat erinomaiset! :) Sydänäänet kuuluivat ja maha oli kasvanut, mutta painonnousua ei ole liikaa (200g/vko). Eilen oli rakenneultra, jossa myös kaikki oli kunnossa! <3 Pikkuinen se siellä oli aivan kippurassa ja aina meni karkuun ultralaitetta ja piti jalat ristissä ja kädet pään suojana, sormia liikutteli ja piti etusormia pystyssä.. :) Sukupuolta ei haluttu selvittää, mutta siitä yritin itse sitä tiirailla.. aluksi ajattelin että ois tyttö kun näkyi se valkoinen viiva (häpyluu), mut kai se pojillakin näkyy ku niillä se on..? Ja sitten siinä kun virtsarakkoa kuvattiin niin näkyi lähellä 3 pientä "palloa", joten en sitten tiedä oliko ne pojat sukupuolielimet vai tytön munasarjat ja kohtu... :) Että yllätykseksi se vielä jäi!

Vointi on ollut hyvä, energiaa riittää yms. Mutta ainoa mikä harmittaa ja haittaa on kivut kävellessä. Satuu eteen, ei selkään yhtään, vaan navan alapuolelle viistosti mol sivuille, ei nivusiin vaan ylemmäs..varmaankin kohdun reunamille tai vatsalihaksen reunoille.. kipu alkaa kun kävellyt n. 100m ja jatkuu niin kauan kuin kävelee ja kasvaa vain.. kun pysähtyy kipu lakkaa eikä tunnu muuten kuin kävellessä.. Onko kokemuksia kenelläkään mitä se vois olla ja mikä auttais!?!?!
Kätilö suositteli kokeilemaan tukivyötä, sitä aion nyt kokeilla jos auttais. Harmi kun ei pysty kävelee, kun pitäisi koirakin käyttää päivittäin tunnin lenkillä ettei miehen tarvi 2h lenkkeillä työn ja salin lisäksi.. ja kaipaan ulkoliikuntaa..

-fyssari & Kultahippu 21+3-
 
Ihan vaan pikainen omanapainen kirjoitus: Onko kenelläkään ollut kummallista kipua oikealla alavatsalla, joka sattuu jos nousee vaikka portaita, sattuu vielä enemmän jos laittaa kumarassa kenkiä nostellen jalkoja (niin paljon että lasken äkkiä jalan takas maahan), ja sattuu kun vaikka vain kävelee...? Kipu on ollut nyt joitakin päiviä, mutta tänään tuntuu tosi kovana. Musta se jotenkin liittyy mun jalkoihin, tai niiden nostelemiseen/liikuttelemiseen. Mä en tiiä pistäisinkö liitoskivuiks vai mikä on nyt... ei vihlo eikä pistä, jotain ehkä siltä väliltä tai... en osaa edes selittää. Kipu on ja pysyy koko ajan, istuessa tai levätessä helpottaa. Mutta siis ei ole sellainen ohimenevä riipaisu.

Haidih ja tyllerö rv 21+0 (poks)
 
mulla on kanssa tuota kipua kun kenkiä vetää jalkaan..kävelee..pitkissä portaissa..ja lattialata ylös noustessa..huolettaa väliin että mitä on mutta mahtaa olla vain kun kohtu kasvaa ja niitä liitoskipuja..oudon kippeitä vaan väliin.otan puheeksi kyllä perjantain neuvolassa..tukivyötä olen kanssa miettinyt että hankkisin.potkut tuntuu vauvalta ihan normaalisti ja ylimääräistä vuotoa ei ole tullut ni en niin paniikkia vedä.. :O
 


on se jännää kun asiat alkaa loksahtelee paikoilleen. siis tarkotan sitä että vihdoin ja viimein tämä raskaus 3v harjottelun jälkeen ja tänään tieto että 1.4 me muutettaan ihan ihka oikeeseen omaan kotiin. ei kenenkään vuokralle tai mitään se on meidän.. 2kk rempataan ja laitettaan taloa kuntoon ja sit muutettaan ja laitettaan kotia. kesällä jatkuu remppa sit niin että saadaan suihkutila sisään ( nyt on ulkosauna) ja sit ennen kun vauva täyttää 1v on lisäsippi rakennettu ja valmis.. ja sit se on ns valmis.. :D

torstaita odotellaan innolla jo ja jänskäillään. hihi..
 
En enää löytänyt että kuka kirjoitteli siitä vauvalle tulevasta unirytmistä.... minä kanssa eilen kaivoin dopplerin esille kun tuntui että viimeks siitä edellisaamuna oli vauva möykänny vatsassa. Sydänäänet kuului kuitenkin hyvin. Sitten samana päivänä alkoikin sellainen rumba mahassa ettei pystyny kunnolla istumaan :) Se oli jotenkin poikkeavan oloista, kun normaalisti on tähän asti menty niin ettei ole hirveästi hetkiä jolloin olisi masussa täysin hiljaista. Kaippa sille joku rytmi kehittyy.

Nyt on taas hiljainen hetki, luulenpa että asia muuttuu tossa aamupäivän aikana taas.

Täällä kärsin edelleen niistä alavatsan kivuista joista tossa mainitsin. Nyt on helpompaa kun on yön levännyt. Meinasin että jos pahenee niin soittelen neuvolaan aikaisemmin, mulla olis nla-aika viikon päästä. En minäkään tosiaan helposta normaalisti hätkähdä ja soittele sormet krampilla neuvolaan, onhan noita lapsosia jo kaks tossa ja raskauksiin liittyy kipua jos toista. Taitaa olla vaan tuo aika kullannut muistot kaikista ihmekivuista, tai sitte ne on hieman vielä epämukavampia kropan kestää kuin silloin seitsemisen vuotta sitten.

Tilasin sähköisesti äitiysavustuksen, kun ajattelin että jospa tulis ehkä nopeammin.... tai jotain. Tahtoisin päästä ostamaan sen kaukalon ja bongasinkin ihan hyvän. Se on edullinen, mut ainoa mikä mietityttää on se, ettei siinä saa säädettyä vöitä kuin kahteen eri korkeuteen, mietin että riittääköhän se sitte siihen vuoden ikään.... viikon päästä neuvolassa täytetään muutkin paperit äitiysrahoista sun muista... en enää muista miten homma menee, oliko äitiysraha sitä pienempi mitä enemmän tienaa? Ja mitenhän mä sijaisena ilmoitan tulonikin taas, vai arvioiko ne koko vuoden tulojen perusteella sitten......

Haidih ja tyllerö rv 21+1
 
Haidih
Sivullisena täällä huikkaan tuosta turvakaukalo asiasta... Me ostettiin esikoiselle maxi cosin capriofix turvakaukalo. Tais siinäki olla kahet ne aukot joista vyöt voi laittaa tulemaan ja riitti kyllä hyvin. Meillä poika sopi kaukaloon 10kk ikäseks. Kannattaa myös tutustua vähän noihin autoliiton testeihin turvakaukaloa ostaessa... :)
 
Heips!

Uusille lämpimät tervetulotoivotukset!!

Tumpuista on ollut puhetta. Minäkin niiden puolesta liputan kyllä. Kynsien leikkaamisesta kun on ollut se parin viikon sääntö, ettei saisi leikata niin ainakin osastolla, jossa olen keikkaillut on sanottu vanhemmille, että kyllä kotiin päästyä voi varovaisesti nipsiä niitä terävimpiä kulmia pois, jos vauvalla pitkät kynnet. Osastolla ei ruveta leikkaamaan tulehdusriskin vuoksi, mutta kotona on jo eri asia.

lyraelle onnittelut rouvan tittelistä!

mivita pohdiskeli suhtautumista raskauteen kun ei enää odota esikoista. Minäkin olen välillä miettinyt, että tuntuu haikealta, ettei koskaan enää odota esikoista. Silloin sai vaan uppoutua kaikkeen vauvahössötykseen eri tavalla. Nyt ei sellaiseen ole mahdollisuutta oikein kun on jo lapsi kuvioissa mukana. Mutta kyllä minusta silti on ihanaa olla raskaana ja odottaa sitä toista lasta perheeseen.

Olen kyllä myös miettinyt niin kuin Ansukka ainakin, että kuinka asiat sitten menevät kun pikkusisarus on syntynyt ja että kuinka pystyy osoittamaan tarpeeksi huomiota myös esikoiselle, ettei tuntisi jäävänsä vauvan "varjoon". Jotenkin kai uskon, että ne asiat suttaantuvat sitten ihan omalla painollaan. Toivottavasti!

Tiudeliini Itse en lähtisi pumppailemaan maitoa vielä tässä vaiheessa raskautta. Siihen on muutamakin syy, mutta ensiksikin se edistää vaan sitä maidontuotantoa ja saat sitten olla pumppailemassa raskauden loppuun asti varmaankin. Jotkut ovat pumpanneet muutama viikko ennen synnytystä, jos rintoja ihan pakottanut kovasti ja siitä syystä pakko ollut hieman tyhjentää. Tuo maidon tihkuminen on aivan normaalia raskausaikana. Sitten vielä se pointti, että se saattaa lisätä supisteluherkkyyttä, ainakin mikäli muutenkin on siihen taipumusta. Mielestäni siis hyvä, ettet ole vielä kaivanut pumppuja kaapista :)

Kivuista Minullakin on ruvennut ilmenemään kipua ihan alhaalla vatsalla kävellessä. En oikein osaa edes sanoa missä se kipu tuntuu. Ja lisäksi jonnekin ihan tuonne emättimen seudulle koskee välillä. Olen miettinyt onko ihan normaalia vai kenties jotain muuta? Helpottaa kyllä heti kun on paikallaan ja etenkin levossa. Pitänee ehkä kysäistä neuvolasta perjantaina.

Minsku82 siellä kivoja kuulumisia ja suunnitelmia ja komea massu! Täälläkin on jo iso masu, ei jää kenellekään epäselväksi kyllä mikä meininki.

Unirytmi täälläkin havaittu. Ainakin sillä perusteella, että itselle tulee välillä fiilis, että eipäs ole vauva liikkunut vähään aikaan ja sitten jossain vaiheessa alkaa hirmuinen möyriminen. Tosi ihanaa on kun liikkeet tuntuu hyvin kädellekin, illalla niitä yhdessä tunnustellaan kun muksauksia tulee ihan mojoviakin. Suht alhaalla ne kuitenkin tuntuu, johtuen tuosta etuseinäistukasta.

Jaahas, romaani on tullut kirjoitettua kommentoidessa... Eipä täällä kummosempaa. Tänään keikkailemaan pikkukeskosia hoitamaan pitkästä aikaa. Katotaas miltä työilta tuntuu.

Mukavaa päivää kaikille!

-Catalia ja masutyttö Hyasintti 21+6
 
Vielä piti kysyä, että miten tuon äitiysavustuksen hakemisen kanssa on kun eikös raskauden pitäisi olla kestänyt sen 154 päivää ennen kuin voi hakea avustusta? Tiedän kyllä, että sen voi Kelan sivuilla vaan tehdä sen hakemuksen, mutta miten homma menee jos sitä ennen tuon rajan ylittymistä hakee? Oliko sinulla Haidih tieto jostakin, että sitä voi hakea kuitenkin jo?

Itsekin meinasin netin kautta hakemukset laittaa, mutta vasta perjantaisen neuvolakäynnin jälkeen kun nuo Kela-papruasiat käydään läpi. Huomenna minulla tuo 154 päivää tulee täyteen 22+0.

-Catalia

*muoks. Siis joo, voihan ton ilmeisesti tuolta laittaa menemään sähköisesti, mut tarvii kuitenkin sit toimittaa todistus raskaudesta paperisena Kelaan. Jeps.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa ja tervetuloa uudet :wave:
Täällä oli puhe alavatsakivuista. Mulla oli niitä uudenvuoden tienoilla 1-2 päivänä ja säikähdin kyllä vähäsen, kun en jotenkin muista et ihan samanlaisia olis ollut esikoisen raskaudessa. Kipu oli tosi alhaalla, melkein keskellä ja hiukan vasemmalla ja tuntui just esim kumarrellessa mutta kyllä levossakin. Se oli kylläkin enemmän sellaista vihlontaa, joten ei ilmeisesti ihan samanlaista siis kuin mitä Haidih kuvaili. Meni kyllä itsekseen ohi tuo kipu, ja rakenneultrassa näkyi että kohdunkaula täysin kiinni joten kivut ja supistukset ei olleet vaikuttaneet ainakaan siihen.

Tuntuu muutenkin että on enemmän "vaivoja" kuin esikoisen raskaudessa. Vai onko se niin että aika vain kultaa muistot.

mivita mä olen kanssa välillä herännyt siihen, että olenkin ollut jotenkin mahallaan tai kummallisessa asennossa, mutta ei siitä vauvalle oo haittaa (kysyin tätä edellisessä raskaudessa muistaakseni neuvolalääkäriltä). No, kohta maha on niin iso ettei sitä varmaan vahingossakaan tuu käännyttyä mahalleen..

Vauva liikkuu ihan vilkkaasti, välillä toki taukoja et ihan hiljaista. En oo mitään kaavaa vielä huomannut, paitsi että iltaisin usein liikkuvainen :) Niin ja pahoinvointi näyttäis vihdoinkin alkavan helpottaa (oksentelu loppui jo muutama viikkoa sitten, mutta paha ällötys jäi). Rauta kylläkin aiheuttaa mahavaivaa, ja ostin hiljattain nestemäistä rautamehua jos sopis paremmin. Mulla on aina ollut hemoglobiini n. 110, ja niillä main se oli ekalla neuvolakäynnillä alkusyksyllä. Sen jälkeen ei oo mitattu.

Calypso ja muru 21+6
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Ihan piti tulla kommentoimaan tuota kipuasiaa. Mulla on myös niitä ja ihan laitan liitoskivuiksi. Tässä pari päivää sitten oli kovatkin kivut kun kävelin töistä kotiin. Mulla on vain 4 km työmatkaa eikä siihen yleensä mene mahdotonta aikaa, mutta tällä kertaa matka kesti ja kesti. Mies soitti kun olin taapertanut n. 45min ja ihmetteli missä viivyin, jolloin vaan totesin etten pysty kävelemään niin nopeaa ja sainkin loppumatkaksi autokyydin :), tosin matkaa olisi siinä vaiheessa ollut noin km... Iltaisin on kovempi kipu ja yleensä työpäivän jälkeen, minä kun teen seisomatyötä.

Äitiysavustusta hain kans jo. Meillä paperit menee työpaikan sairaskassaan eikä tartte itse lähtee kelaan viemään papereita. Otin sit rahana kun järkevästi ajatellen emme tartte enää mitään tarvikkeita, on jäljellä vaikka kuinka ja paljon.

Hienoja massukuvia teillä on. Mullakin massu näkyy vaikka tässä yks päivä tuttu tokaisikin ettei minusta kuulemma näe mitään. Olikohan vaan kohtelias... ;)

Tässä oli ihan pikakuulumisia, täytyy lähtee luistelemaan tuon pikku ukon (4v) kanssa kun vielä ei sada lunta...
 
Vielä piti kommentoida tuota äitiysraha-asiaa. Se on sitä suurempi mitä enemmän tienaa. Jos ei erikseen ilmoita mitään niin laskevat sen vuoden 2009 tulojen perusteella. Jos teet nyt sijaisena töitä ja saat tuloja enemmän kuin mitä olet saanut vuonna 2009 niin voit lasketuttaa rahan olikohan se edellisten 6kk tulojen mukaan. Kelan sivuilla on ainakin mun mielestä helppo laskurilla laskea äitiysrahan suuruus sillä laskentaohjelmalla. Siitä saa ainakin osviittaa. Kelassa myös auttavat kyllä jos on epävarma minkä mukaan kannattaa lasketuttaa. Tässä asiassa laskevat tuon tuen saajan edun mukaisesti. Jos opiskelijalla esim on mahdollisuus painaa keikkaa paljonkin ennen äitiysloman alkua niin kannattaa, jos sillä saa äippärahaa korotettua. Kannattaa siis laskeskella vähän etukäteen.

Niin ja jos tulot on vuoden 2009 jälkeen oleellisesti nousseet (olikohan 20%) niin voi lasketuttaa myös sen mukaan sitten. Jos on esim viime vuonna tienannut enemmän kuin edellisenä.
 
Viimeksi muokattu:
Palailen tänne palstalle nyt taas pikku hiljaa. Eilen olin rakenneultrassa ja Pikku-Matiaksella oli kaikki tosi hyvin. Imi peukaloa ja venytteli :D Tie tähän saakka on ollut niin kivinen että en ole uskaltanut paljoa toivoa.. Viime vuonna 3 keskenmenoa, alkuraskauden pahoinvointi ja taas keskenmenon odottelua. Verenohennuslääkepistos iltaisin. Sitten riskiluvuksi paljastui 1 : 5. Mutta sitkeesti mentiin eteenpäin. Vauvan kromosomit olivat terveet ja mies saa neljännen pojan, mulle tämä on eka... Nyt sokerit on vähän koholla, mutta se on onneksi pientä kaikkeen tähän edelliseen nähden. :D Eilen hoitaja sanoikin rakenneultrassa että nyt voitte kyllä jo ruveta ihan Odottajaksi :D :D
En ole hankkinut lapselle vielä mitään, mutta kaupassa kyllä hipelöin jo sinistä tuttia :D
 
Päivää kaikille:wave:

Alavatsakivuista: Veikkaisin, että liitoskipuja tai ihan kohdun kasvukipuja ovat.

linea negrasta: mulla on joka raskaudessa ilmestynyt jo alkuraskauden aikana. Ja sen väri tummuu raskauden myötä..

Itsellä selkä oireilee tosissaan, viimeyö piti sen takia valvoa:|

Tänään oli neuvola..hemoglobiini oli taas laskenu, vaikka rautaa syön, eli lisää rautaa! Sf-mitta oli yläkäyrillä 22cm, mutta arvelen, että se siitä tasoittuu, niin on tehnyt toisiltakin.
Kelan papereita pitäs alkaa pyöritteleen..ei jaksais millään..Mut pakkohan se on!

leena ja mustikka 22+1
 
Viimeksi muokattu:
Morjens!! :wave:

Mulla on kans ollu alavatsakipuja, mutta mulla ne ei oo mitään vihlontoja. En osaa selittää miltä ne tuntuu, mutta luulen että syynä on ollu noi mammahousut jotka ilmeisesti on alkanu kiristää mahaa siitä kohtaa missä farkku loppuu ja mahatrikoo alkaa :O Nyt tän päivän olin toisilla housuilla ja on alkanu vähän helpottaa. Kaks päiväähän tässä on jo kärsitty :( Yön aikana ei ehdi maha "palautua" ja kivut loppua.

Mulla ei ole ollu linea negraa missään raskaudessa joten tuskin tulee nytkään.

Maanantaina sain raskaustodistuksen ja tällä viikolla yritän jaksaa tehdä netissä ne hakemukset kelaan. Must on tosi hyvä, et nyt kun jään suoraan hoitovapaalta uudelle äitiyslomalle niin ne katsoo automaattisesti niitä tuloja mistä olen viimeks saanut äitiysrahan. Eli ei katsota minulla vuotta 2009 jolloin olin töissä vaan muutaman kuukauden koska alkuvuodesta olin vanhempainvapaalla ja loppuvuodesta uudestaan :cool:

Joku kyseli (tais olla edellisellä sivulla) miten jouduin rautakuurille vaikka hb oli 125. Johtuu varmaan siitä, että se oli laskenu mulla 146:sta eli aika paljon. Mulla on luonnostaa korkea hb. Joillain se normi on tuolla 120 paikkeilla ja silloin asia on eri.

Joo on tää odottaminen poikennu aika paljon siitä esikoisen odottamisesta. Silloin tiesi millä viikolla on jne. Nyt ei aina ees muista et tuolla on joku ennen kuin hän muistuttaa potkuilla :D Mutta kyllä mä vähän oon nyt tässä raskaudessa saanu sellaista ostovimmaa, et tekis mieli hommaa uusia vaatteita yms. Mut ehkä siihen auttaa ton kellarin penkominen. Tarkoitus on käydä läpi kaikki meidän vauvan vaatteet ja tehdä tilannekatsaus mitä pesee ja mitkä lähtee kiertoon.

Minskulle onnea talokaupoista!!! Varmasti upea fiilis!!!

:attn: Olen muuten päättänyt, että en kolmen alle 3-vuotiaan kanssa pyöri ja hyöri tuolla pitkin ja poikin maailmaa ja siten en tarvitse meidän tuplavaunuihin mitään travelsysteemejä. Laitankin siis meidän Britax B-dualit myyntiin. Jos siis kyseiset vaunut kiinnostaa, niin laita yv:tä niin voidaan ihmetellä hintaa!! Ne on lähes uudenveroiset ja takuuta on jäljellä. Lisävarusteina on ne turvakaukalon adapterit ja sisaristuin. Väri musta.
 
Catalia Mun raskaus oli hakemusta tehdessä 147 päivää kestänyt, sinne piti laittaa laskettu aika, kaippa ne siitä osaa laskea. Ja saan toimitettua sitten heti ens nla-kerran jälkeen sinne raskaustodistuksenkin.
 
Kivuista: Täällä myös häpyluun seutuvilla kipua ylös noustessa, kenkiä laittaessa ja hiukan nopeammin kävellessä. Pari viikkoa jatkunut ja neuvolassa sanoivat todennäköisesti liitoskivuiksi. Viime viikolla kävin pidemmällä kävelylenkillä ja illalla tuntui, että en pääse sohvalta ylös kuin kierimällä, niin kipiää teki. :)
 
Tänään tuli sitten käytyä tuossa rakenneultrassa. Poika on siis tulossa meille :), ei kuulema epäilystäkään, siellä oli nappulat jalkovälissä :D.

Ainoa huolestuttava asia mitä löyty ultrassa, oli se että vasen munuaisallas on laajentunut, tai vähän isompi mitä sen pitäis olla. Sain sen takia uuden kontrolliultran maaliskuulle raskausviikolle 30 :/, vähäsen pelottaa. Toivottavasti siellä on kaikki hyvin.
Ultraaja kyllä sano, että se on joillekkin pojille normaalia, mutta sitten pyyti jotain toista ultraajaa katsomaan ja kävi lääkäriltä pyytämässä tutkimusaikaa. Kyllä on jotenkin vähän ahdistunu olo, nyt sitten netistä kun lukee kaikkea, niin tulee jotain downin syndroomajuttuja eteen ;(....
Seulonnoissakin riskit oli vaan 1:100 000 ja 1:90 000 :/.

Istukka oli kuulema todella hyvässä kohdassa. Aivot ja sisäelimet ja luut on ja sydän tomii.
Kaikki muu hyvin, paitsi tuo munuaisjuttu :/. Tämän ultran mukaan raskausviikkoja olisi 21+4 ja laskettu aika olisi 21.5, mutta se pidetään kuulema siinä 25.5 edelleen. Painoa oli jotain 419g.

Kävin ultran jälkeen H&M:llä ostamassa parit vaatteet pojalle :).
 
Tiudeliini, mun esikoispojalla oli myös munuaisaltaissa laajentuma ja sitä kontrolloitiin. Mulle sanottiin silloin, että se on hyvin yleistä pojilla ja häviää siitä yleensä itekseen muutamassa vkossa. Mulle se asia selitettiin niin hyvin, etten tajunnut olla edes huolissani :)

Linea negraa ei ole vielä, aiemminkin mulla ollut tosi hailun värinen. Alavatsakivuista, mulla on repäsykipuja ollut, mutta ei kummempaa. Liitoskipuja on hieman, kävellessä tuntuu.

mivita, mulla nyt tulossa kolmas lapsi ja voin sanoa, että tää raskaus menee kyllä vähän huomaamattaan. Toki alun 3 kk oli hirvee pelko persuksissa uudesta keskenmenosta, mutta sen jälkeen oon aika vähän huomannut tätä mahaa yms. Iltaisin kun vauva potkii, niin on sellanen mukava fiilis, mutta en jaksa yhtään hötkyillä, tää on niin tuttua jo :) Vaatteita yms en aio edes hankkia, kun kaikkea on jo. tuplarattaat ehkä, jää nähtäväksi, jos seisomalaudalla sittenkin pärjäis.

Omaa kivaa... Meillä ajo mies kolarin viime viikolla, joku vanhus ajo kolmion takaa suoraan eteen. Peltivahingoilla selvittiin onneksi, mutta meiän auto menee nyt lunastukseen :( Ei olis pahempaan saumaan voinut tulla, että joudutaan hankkimaan uusi auto (tai siis vanha, pränikkään ei todellakaan ole varaa). Tarkotus oli tehä kesällä remppaa tähän taloon ja nyt ne rahat joudutaan käyttään autohankintaan. Mies ajaa 200 km työajoa/pvä, joten ihan millä tahansa kotterolla tota väliä ei vedetä. Kyllä ottaa päähän!

Vauvan suhteen ei mitään uutta... tai onpas, närästys loppui kun nostin sängynpäätyä 20 cm ylöspäin. Samalla huomasin, et pystyn taas nukkumaan selällänikin, jee!

nepula 22+0
 
Heippa!
Tosi paljon kirjotuksia, kaikki luin ja kommentoin nyt yleisesti!

Linea Negra tuli viime viikolla näkyviin..:D Ja olen niin ylpeä siitä, heh:LOL:

Noita ihme mahakipuja mullakin ollu aika paljonkin, samoin kävellessä sattuu nivusiin ja muualle alhaalle, vaikea kuvailla.

Vaatteita alkaa olee jo aika kasa, huutonetistä huudetut tuli, ihania uusretro-juttuja. Huomenna menen kattomaan kaverin pojan vanhoja vaatteita ja sitten ens viikolla toisen kaverin pojan vähän käytettyjä..=) Rahanmenoa se tosin tietää, heh....

Semmosia nyt pikaseen. Vaunuiden väri edelleen mietinnässä..hitsit ku ei päästä yhteisymmärrykseen...
 
Jadelle, minullakin on korkea lähtöhb 145, nyt se on laskenut jo 122 ja vielä ei ole ollut lisäraudasta puhettakaan. Minkä ikäiset edelliset lapsesi ovat? Itselläni esikoinen on 2v 5kk ja pikkukakkonen 1v 4 kk. Itse en ole vielä ratkaisut kuinka tulemme jatkossa liikkumaan kaupungilla. Itse olen miettinyt sisarlautaa kaksostenvaunuihimme, mutta en tiedä miten tuo käytännössä mahtaisi toimia, kun vaunujen rakennekin eroaa jo ykkösten vaunuista ja vaunut ovat muutenkin aika painavat. Esikoisemmekin on hyvin arka kaikille uusille asioille eikä vielä puhu ollenkaan. Tietenkin voisi yrittää miehen kanssa ulkoillessa vaikka kaksostenvaunut ja sattariyhdistelmää, mutta jos haluaisin lähteä yksikseni liikenteeseen niin silloin tuosta ei tietenkään apua olisi. Minusta olisi mukava kuulla miten olet ajatellut ratkoa liikkumisen kolmen alle kolmevuotiaan kanssa, jos vaikka saisin vinkkejä siitä myös omaan ongelmaani?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä