** Toukokuun Toiveet 2011 ** Huhtikuussa

Hei kaikki! Paljon on viestejä eilisestä tullut ja unohdin jo mitä kaikkea mun piti kirjoittaa.

Tervetuloa Lorvikatari mukaan joukkoon!

Rikupi Ihan hyvän kokoinen vaavi sun masussa jo kellii :) Itse synnytin rv 39 4210g pojan käynnistettynä ja halusin vaan tulla lohduttamaan että käynnistettykin voi olla ihan hyvä synnytys :) Mun ystäväpiirissä on paljon käynnistelty, tosin tuo varmaan sairaalakohtaista mutta kumminkin. Onnea koitokseen :)

Maimei Kiva kuulla vauva-arjestanne! :) Nautihan hieronnasta ja vappuhäistä, olet oman aikasi ansainnut vaikka varmasti tuleekin pikkuista ikävä.

Muhunkin viime kerralla otti yhteyttä sellaiset ihmiset joista en ollut kuullut mitään pitkään aikaan! En ollut kuullut halaistua sanaa kummitätini suunnalta 10-vuoteen ja hän soitti minulle närkästyneenä kun en ollut ilmoittanut hänelle raskaudestani! Hän halusi tulla pian kotiuduttuamme käymään mistä ilahduin, mutta sen jälkeen ei ole mitään kuulunut. Myös monet muut olisivat yhtäkkiä halunneet tulla kestittäviksi kun vauva oli syntynyt.

Mä odotan kovasti synnytystä, haluan jo pian päästä tositoimiin! Supistuksia on välillä säännöllisesti mutta ne loppuvat aika äkkiä, pöh! Tänään ajattelin yrittää kotikäynnistysmetodeja kun viikkoja näin hyvin ja lääkärikin toivotteli jo vauvaa tervetulleeksi maailmaan. Viimeksi yritin kaikkeni eikä mitään auttanut, toivotaan että tällä kertaa siivous tekisi tulosta :)

Lilya ja murmeli 37+0
 
Juu tuli käytyä taas tutkimuksissa.. Huoh...
Edellinen lääkäri tehnyt virheellisen painoarvion synnytysvastaanotossa, että muka olisi 3 kiloinen tällä hetkellä. Tämä lääkäri ultrasi ja tutki samalla lapsivedet, kokoa vauvalla on 3400g jo, raskausviikkoja nyt mulla 36+1.. Lapsiveden määrä on vähän runsas.
Sain kuulla taas molkotusta ruokavaliosta ja sokereista, että vituttaa !!!
Uuden ajan tutkimukseen sain 2 viikon päähän ja saattaa olla, että synnytys käynnistetään. Kyselin sitä lääkäriltä ja se sano, että joskus niin käy.

Onpa hauskaa juu noista sokereista ja ruokavaliosta molkottaminen, katsos tuli lähes 600e edestä laskuja samalle kuulle. Tässä on ollut niin kituuttamista, että hyvä aina valikoida mitä syö noiden sokereiden takia ! Ei vaan voi valikoida aina. Vihannekset ja kaikki muutkaan niin terveelliset ruuat ei säily ikuisuuksia. Meillä on nyt huono tilanne ollut, ruokakaapissa ei ole nyt pahemmin mitään. Huomenna pääsee ruokakauppaan, mutta olis tehny mieli lääkärille sanoa, että kun jääkaapissa ei ole mitään niin überterveellistä niin onko parempi että olen syömättä ?
Hemmetti, että ärsyttää että noiden laskujen pitää aina kaikki sattua samalle kuulle ! Sähkölaskujen, auton vakuutuslaskut ja verot yms...

En tiedä haluaisinko vielä synnytyksen käynnistämistäkään sillon, mutta saa nähdä mitä joutuu tekemään. En tiedä mitä seuraavalla kerralla on tutkimuksissa luvassa.
Oma puolisonikin kyllä syntyi 3990g kokoisena...

Onneksi kulta saa kesäkuussa pitää 2 viikkoa palkallista vapaata ja heinäkuussa muutaman viikon isyyslomaa ja sitten elokuussa vielä isyyslomaa myös :) !

Tiia ja toukka rv 36+1 :).
 
Tiudeliini, ihmettelin eilen kun se sisätutkimus teki niin tosi kipeää. Illalla huomasin että limatulppa oli irronnut ja alkoi olla menkkamaisia kipuja. Tänään neuvolassa sanottiin että se lääkärisetä oli tahallaan irrotellut niitä kalvoja että vauva lähtisi itsekseen syntymään. Ja viikkoja on nyt 36 + 4. Sokereitten kanssa olen kans taistellu koko ajan ja saanut ne pysymään alhaalla liikunnalla. Nyt kun jäin äippälomalle liikunta väheni ja sokerit nousi. Onneksi on vähän aikaa jäljellä.
Mä olen yrittänyt miettiä sitä kun alkuvaiheen pahoinvoinnissa lohdutettiin että kyllä se vauva omansa ottaa. Joten kai se nyt myös tässä loppuvaiheessa saa sen tarvitsemansa.
Pelottaa tuo synnytyksen käynnistys ja se että mies puurtaa pellolla :D Täytyy soittaa sitten kun pää on jo näkyvissä että äkkiä tänne :D :D
 
Tiudeliini Aika amatööri taisi se sun edellinen lääkäri olla:O Itsekin olen joutunut ponnistelemaan tuon sokeri-ruoka-asian kanssa. Kasvikset yms on oikeasti kalliita eikä niitä voi ostaa kuukautta etukäteen. Myös rahkat yms maksaa paljon, ja köyhäilyaikoina vähähiilarinen on jokseenkin mahdotonta noudattaa. Yritä olla stressaamatta ja ottamatta asiasta paineita, toivottavasti vaavi kumminkin ehtii syntymään ennen mahdollista käynnistystä!
 
Mä rupeen oleen ihan tuskaa täys tän mahani kanssa! On niin piukee ja kaikki nouseminen on ihan hanurista, samoin kyykkyyn meno. Sit pitäs vielä juosta noiden 2 ipanan perässä... Eilen meinasin nukahtaa Legojen kasaamisen aikana pystyyn tuolille... Kuopus oli sillon päikyillä ja laitoin esikon pelaan Muumi-tietokoneensa pelejä ja nukahdin ite lopulta sohvalle. Oon fyysisesti ihan loppu!! Pahinta on, että mitään synnytysoireita ei ole, ei suppareita tms, joten pahimmas tapaukses synnytyn vasta 1 kk päästä! Ei jaksa!!

Huomenna on kokoarvio, veikkaan et 3500 g ainakin on jo vaavi, menee nelikiloseksi takuulla.

Taidan painua sänkyyn, että voin taas heräillä sen 10 kertaa yössä...

nepula 37+1
 
Nepula: Täällä sama tilanne..todellakin tietää olevansa raskaana:D Maha ihan pinkeenä koko ajan ja se väsymys on jotain ihan kamalaa!!! Tuntuu ettei päivällä saa yhtään mitään tehtyä, kun koko ajan vaan väsyttää. Ja yöt on tosiaan vessassa ramppaamista jne..
Mulla eilen illalla supisteli ihan kivasti..ei tarvis kyllä supistella, ettei käynnistyis ennen sektiota!

Tiudeliini: Älä stressaa lääkärin sanomisista! Jatka vaan samaan malliin syömistä, pääasia että syöt jotain! Ärsyttäviä tollaset lääkärit, jotka pahoittavat toisen mielen:mad: Jakselemisia sinulle:hug:

Mutta nyt täytyis oikeesti alkaa tekemään jotain..kämppä on sen näköinen, että joku pyörremyrsky on käyny täällä.. Jos jaksais edes imuroida!

-leena ja mustikka 37+3
 
Hei kaikille! Täällä on taas sattunut ja tapahtunut ja viestejä tullut tosi paljon :)

Paljon onnea piuh ja valdemaria vauvoista! :flower: Kelleköhän seuraava vauva...? :)

Tiudeliini olipa ikävä lääkärireissu sulla, toiv. saat sen painettua taka-alalle! Mä olen kanssa sokereiden takia vähähiilarisella dieetillä. siihen saa uppoamaan rahaa ja vaivannäköä ja joka hetki ei ole millään ollut mahdollista noudattaa sitä.

Väsymystä liikkeellä täälläkin. Vilkas esikoinen kun pitää huolen siitä, ettei tekeminen lopu päivisin.

Mulla oli tänä aamuna lääkärineuvola, ja n. tunti ennen neuvolaa alkoi tulla veristä limaa, kääk! Muistelen, että jollain/joillakin muillakin oli täällä ollut jotain vastaavaa? Säikähdin että nytkö se synnytys käynnistyy, kun edellisessä raskaudessa veristä limaa tuli päivää ennen lapsen syntymää. Synnytys ei kuitenkaan tämänpäiväisen lääkärireissun pohjalta ollut käynnissä; kohdunkaula oli pehmeä ja lyhentynyt ja vähän auki muttei mitään ihmeempää. Uusi jännitysvaihde tuli kuitenkin päälle, kun synnytys voi olla lähellä ja esikoinenkin syntyi näillä main. Kokoarvio olis ensi ti, olis kiva jos siihen vielä ehtisi.

Calypso ja muru 37+1
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille!
Nukkuminen ei suju täälläkään, sen lisäksi että vessassa pitää ravata niin jalat kutiaa ihan pirusti, onko muilla ollut tätä ? Joihinkin maksa ja sappikokeisiin laittoivat jo kk sitten eikä ollut mitään ja tänään uudestaan kun pahenee vaan :headwall:

Onko muille tullut sanomista mahan koosta ? Tänään juuri oli nla ja varasivat ensi viikolle ajan äp polille kun sf mitta on 36 ja reilusti yli yläkäyrienkin, lapsivettä on kuitenkin normaali määrä niin kattovat johtuuko vauvan koosta vai mistä ja pitääkö aijemmin käynnistellä jos on isokokonen. Multa ei kovin suurta mahdu lanteista tulemaan kuulemma,senkin kattovat sitten ens viikolla. Esikoinen oli keskonen ja pieni synnyttää niin nyt kyllä kieltämättä jännittää tämän koko:eek: No josko kaikki menis kuitenkin hyvin ja tyttö kävis kohta jo syntymään :)
 
Calypso mulla tuli pari viikkoa sitten kans semmoista veristä limaklönttiä, sitten ei oo tullut muuta ko valkovuotoa taas. Kohdunsuu oli kyllä sit kypsynyt, lyhentynyt ja auennut, joten sitä se vissiin merkkas.

Lorvikatari Tääl kutiaa kans ihan tolkuttomasti, ärsyttää raapia itteensä ihan verille, maksa-arvot kuitenkin olleet ihan ok. Joten mulla varmaan vaan johtuu kuivasta ihosta.

Tiudeliinille halit. Älä tosiaan välitä mokoman lekurin puheista, kyllä tässä olossa on kestämistä ilman niiden paasaustakin. Mulla kans vähähiilarinen dieetti sokrujen takia, liikuntaa oon kyllä koittanut harrastaa mahdollisimman paljon, tosin se nyt on semmosta hyötyliikuntaa tuolla pihahommissa ja sitten raksalla, mutta apu sekin. Sokrut ainakin pysyneet kurissa, mutta sitten saa kärsiä kropassaan, että on rehkinyt.

Se on kyllä tosi mälsää, että terveellinen ruoka tosiaan maksaa paljon enemmän kuin epäterveellinen. Vois vähän tuota puolta lailla säätää, luulis, että tulis säästöä sitten väestön terveydenhuollon kautta.

Lähtiköhän se Rikupi yöllä synnyttämään...?

Mitähän piti viel kommentoida... Hmmm. sairaalaan ei taida tulla kuin mies ja vauvelin sisarukset, muut voi tulla sitten kotiin, muttei kiitos heti, kun sairaalasta kotiudutaan. Esikoisen kanssa kun tultiin, niin samana päivänä ryykäs puoli sukua eikä saanut hetken rauhaa, tympäs kyllä, kun muutenkin oli kaikki uutta ja ihmeellistä.

Mukavaa Vapunaikaa kaikille, kohta ne meidänkin pallomasut alkaa poksumaan, kun alkaa toukokuu :cool:
Tammiska 35+5 :heart:
 
Heipparallaa mammat!

Mahan kanssa on monella jo pinna kireällä ja ihan syystä, tsemppiä ja PITKÄÄ pinnaa tämä kyllä vaatii:vampire: Itsellä tänään parempi päivä, mutta huh huh eilistä, ihan syvältä! Selkä tulessa, polttaa, v.tuttaa jne.. ja sit iskee "katumus" että onnen keskellä tässä ollaan ja naama mutrussa kuljetaan...just esikon kanssa eilen päikkäreillä tuli hetken välähdys, kun se niin kauniisti siinä tuhisi ja vauva mahassa potkiskeli, että ei hitsi kuinka hienoa tää aika on..ja kuinka rakkauden tunne oli vahva ja valtava siinä näiden keskellä :heart:

Mutta! Ohimenevää kaikki on, vaikka haluaiskin kokoajan olla onnesta mykkyrällä, niin arki pienen lapsen kanssa vaatii vähän muutakin..tätä olen kuitenkin halunnut koko sydämestäni ja tämän olen saanut, niin miksi ihmeessä sitä valittamaan:ashamed:

Joo-o, kyllä välillä pitää höyryjä päästellä, ihan totta.
lasketusta ajasta kysymys Kun ultrassa (siis ekassa, np-ultrassa) ne aikaisti 5:llä vuorokaudella tätä aikaa, joka on nyt siis ylihuomenna(iik..) mutta omien (ja menkkojen mukaan) LA ois vasta 6.5., niin mietin vaan miksi on käytäntö muuttunut, sillä tyttöä odottaessa (2v sitten) oli sama juttu, ultran mukaan 5 päivää edellä, mutta silloin eivät aikaistaneet LA:ta ja tyttö menikin vielä 5 päivää ylitse LA:n...pohdituttaa, että tää voi siis syntyä vaikka vasta kahen viikon päästä käynnistyksellä, ja se ei mitenkään olis tavatonta, sillä jos tää ois 6.5 se LA ja menis 5 päivää yli niinku esikko, niin syntyis 11.5, mutta sit jo melkein ehtis käynnistyskin olla ovella..
joo, ihan turhaa huopaamista, mutta tämmöstä nyt vaan mielessä pyörii..niin se kysymys on siis
Onko jossain muuallakin LA:ta muutettu ja millä perustein?

OIKEIN HYVÄÄ VAPPUA kaikille, simasta ja munkeista nauttien SUOMEN peliä huomenna katellen (kai...;) )

Kathe ja vinski 39+5
 
Katherine: mulla siirrettiin np-ultrassa laskettua aikaa. Menkoista laskettuna se ois ollu 30.4. eli huomenna, mut sit ekassa ultrassa sikiö olikin niin pieni ettei ne meinannu saada niskaturvotusta mitattua. Ja siis koon mukaan kattoivat et 8 päivää siirtyy. Mä sain r-testiin plussan tosi myöhään, joten uskon kyllä että vauva on hedelmöittynyt myöhemmin ja mulla on aina ollu pitkä kierto.

Jadey + vauveli 38+5
 
Lapsen hoidosta H-Hetkellä: Helpoimmassa tapauksessa lapsi olisi h-hetkellä juuri isänsä luona. Mikäli kuitenkin ollaan lapsen kanssa kotona täällä, niin viedään hänet vanhempieni luokse.

Vierailijoista: Muistaakseni nykyisin meidän sairaalaan ovat tervetulleita vierailuaikoina vain isä ja sisarukset! Harmi! Viimeksi musta oli ainakin mukavaa kun sai näyttää pientä vauvaa tuoreille isovanhemmilleni, veljelleni ja parille ystävälle. Muuten olis ollut pitkät päivät. Jotenkin oli helpompi, kun porukka näki heti vauvan sairaalassa, jossa ei tarvinnu alkaa keittelemään kahveja tai muuten olla jotenkin skarppina ;) Mut saapahan nähdä miten nyt mennään! Ketään vieraampia sukulaisia en halua pariin ekaan viikkoon kyläilyille, mut sen jälkeen saavat tulla jos on halukkaita. Toiveissa tietysti että kaikilla vierailla olis rotinapullat mukanaan! :)

Nelli
Noista unista. Mäkin näen yleensä paljon unia, mut itse raskaudesta en juurikaan. Kerran taisin synnyttää muistaakseni? Mut hassua, että en kyllä esikoisestakaan muista nähneeni juurikaan unia, en vauvana tai näiden vuosien aikana. Ihmeellistä! Toisaalta voisiko ne tärkeimmät jutut käsitellä jo alkuyöstä unissa pois, joten niitä ei sitten niin muista, ja loppuyön unet pysyy sitten mielessä paremmin, en tiedä?

lorvikatari tervetuloa mukaan! :)

Katherine: Mä en vois kuvitellakaan että joku muu (anoppi, tms.) valitsis mun puolesta pienelle vauvalleni kotiintulovaatteet!! Huhhuh! Tai jos näin tapahtuis, niin todellakaan ne vaatteet ei päälle menis! Mä en edes kehtais tuputtaa kellekään tollasia mielestäni tosi herkkiä ja henkilökohtaisia juttuja!

( . ) Meillä oli tänään 36+1 neuvola, mieskin pääsi pitkästä aikaa mukaan. Hb 120, RR 105/77, painoa on nyt tullut +19,5kg :rolleyes: huhhuh!, otettiin vikat veriryhmäkokeet ja GBS näyte alakerrasta. Vauva oli raivotarjonnassa ja sf mitta sama kuin viimeeksi 30. Pää ei ole vielä kiinnittynyt, mutta aikas alhaalla tuo tuntuu olevan. Terkka sanoi että arvelisi vauvan tuntuvan nyt noin 2500g painoiselta! Ei kovin isolta siis! :) Ensi viikolla on sit vika neuvolalääkäri, katsotaan paljonko heittää? =) Muutenkin katsottiin loput neuvola-ajat jo valmiiksi. Se olis sitten joka viikko tästä eteenpäin käyntejä edessä! Ai niin jos jotain moittimista voinnissa, niin alapäätä vihloo ikävästi..

Sain tänään vihdoin viimein tehtyä simaa, juodaan sitten kun on valmista! :D Sen lisäksi seurasin kuninkaallisia häitä! :) Viime vuonna Vickan häät meni multa ihan ohitse, niin nyt oli kiva kun oli aikaa herkistellä ja seurata sitä hömppää. Mies alkoi sit neuvolakäynnin jälkeen valitella huonoa oloa ja jeejee, sille iski ensimmäistä kertaa elämässään kunnon oksennustauti. Ei siis lähdetä huomenna Tampereelle Vappua viettämään. Toinen on ihan reppanana tuolla, makas äsken kylppärin lattiallakin kuolemaa tehden. Toivottavasti ei tartu tuo tauti. Mä jo tiistaina myötäyrjösin sen puolesta, kun mies söi jogurttia ja muutaman lusikallisen jälkeen se huomasikin sen olevan homeessa, hyi hitto, mun aamupalani lensi silloin kaaressa pönttöön... :x

Hauskaa Vappua kaikille! Saadaankohan vappuvauvoja maailmaan? :)

Ansukka ja Mimmi 36+1
 
Äippäpolilla käyty. Sikiön kääntäminen ei onnistunut, ei liikkunut milliäkään vaikka lääkäri yritti. Verenpaine koholla, proteiinit plussalla. Veriarvot ok. Kontrolli parin vkon kuluttua ja alustava sektio-aika 18.5. Tämän hetken painoarvio oli 2800g. Jos sikiö kääntyy sektioaamuun mennessä, sektio perutaan. Vähän kyllä harmittaa jos en saa synnyttää normaalisti :(

Lapsiveden määrä oli normaalin alarajoilla.
 
Taas täällä, vaikka jo vaput toivottelin;)

Tuli mieleen, että joku puhui miehestään, joka ei ole kertonut töissä tai muuallakaan tulevasta perheenlisäyksestä ja isyyslomaa ei pidä, ettei palkasta menetä, oliko se näin...? Missään nimessä en halua lisätä painolastia alkamalla haukkumaan miestä, vaikka se äkkiseltään kuulostaa mun korvaan kyllä hieman...hmh, no arvomaailman tarkennusta vaativalta tapaukselta :|
Mutta joskus vaan miehillä kestää kasvaa isäksi, aikuiseksi...harmi jos vauva-aika menee siten ohi,mutta toisaalta mies kyllä ehtii vielä ottaa roolinsa ja paikkansa perheessä myöhemminkin. Kun tuo imetysaika on (tai vauvavuodeaika ylipäänsä) aikalailla kuitenkin äidin harteilla.

Joten sen takia ei kannata ehkä vetää kokonaista hernepeltoa nenään, vaikka itelläkin menis kyllä muutamat siltä istumalta. Mutta kyllä se kasvaminen vaan ihmisenä on meille naisillekin iso prosessi ja vaatii paljon mokia ja naarmuja..miehen isäksi tulo ei vaan voi käydä yhtä nopeasti, kuin äidiksi tulo.
Itellekin toivon runsain mitoin kärsivällisyyttä jaksaa omaa miestä silloin, kun hän käyttäytyy mauttomasti, niitä hetkiä riittää,mutta ihmisenä hän on kasvanut meidän seitsenvuotisen yhteiselon aikana kyllä omaan mittapuuhunsa nähden melko kiitettävästi :)

Ja sitten kommentti vielä Ansukalle kiitos myötätunnosta! Mun anoppi on omanlaisensa, hankkii ja tuputtaa kaikenlaista,mutta onneksi olen nyt vihdoin itse ymmärtänyt, että voin valita itse oman suhtautumiseni häneen! En enää suoraan sanoen välitä pätkän vertaa, mitä hankkii tai ostaa, jos ei miellytä, laitan kylmästi kiertoon vaan ja saan itselle heti hyvän fiiliksen. =)

Kuulin juuri, että kaveri, joka sai toisen muksun, joutui käynnistykseen eli yli 2 viikkoa meni vaikka eka syntyi normisti ja lähes ajallaan!
Huoh...että noinkin voi käydä:confused:

joo, no eipä ihmeitä sitten...pikkasen pelottaa, jännittää, ja kaikenlaista...mutta aikalailla olo on kuin aattoiltaa odottavalla naperolla:)

Kathe ja no niin...V 39+5 edelleen
 
Diipeli, onko siitä antibioottigeelistä ollut apua? "Kiva" kuulla että muillakin on ollut tollasia outoja sisäreisivihlaisuja. Googlettelin niitä tänään ja olihan niitä kanssakärsijöitä jonkin verran. Jotenkin aina mieli rauhoittuu kun on muitakin ketä vaivaa samat ongelmat :)

Haaveilija87, sulla on kyllä vielä hyvä kunto kun jaksat tarpoa tuollaisia yli 6 kilsan lenkkejä. Varmaan helpottaa synnytyksestä toipumisesta kun liikkuu loppuun asti. Itseä harmittaa että vaikka olen ollut tosi hyvässä kunnossa niin en vaan saanut aikaiseksi jatkettua jumpassa käyntiä loppuun asti.

Katherine, no onpas tunkeilevan tyylinen anoppi kun kotiintulovaatteita "määräilee" :D Mutta onneksi pystyt olla ottamatta liian henk.koht noita juttuja, helpompi itselle kun ei tule mitään konflikteja turhaan :) Synnytyksen ajattelusta niin mä en ole oikeastaan vieläkään kunnolla käynyt ajatuksella läpi mitä on edessä. Ajattelin että sitten loppuvaiheessa ehdin kelailemaan noita synnytysasioita ihan tarpeeksi niin siksi ole tietoisesti ollut ajattelematta sitä. Ja nyt vielä kun vavua on perätilassa ja mahdollisesti sektio edessä niin en siksikään ajattele normaalia synnytystä.

Pieni Tiikeri, voi harmi kun vauva ei kääntynyt :( Toivotaan nyt että vielä itse tajuaisi kääntyä! Kuulin juuri kaverin kaverilta lohduttavan uutisen että vauva oli kääntynyt viime hetkellä eli kaksi päivää ennen synnytystä että kai sitä toivoa on loppuun asti. Mulla myös on jo nyt isona tunteena tuo pettymys jos ei pääse synnyttämään alakautta vaikka mulla tosiaan kääntöä ei vielä edes yritetty. Tulee jotenkin voimakkaasti sellainen olo että synnytyksestä jää puuttumaan jotain oleellista jos joutuu sektioon. Sattuiko muuten tuo kääntö yhtään? Katoin jostain keskustelusta että pitäisi olla syömättä kun sinne menee mutta mun kutsulapussa ei ollut mainintaa tuosta, oliko sulla?

Tiudeliini, tsemppiä lääkärin tylsien kommenttien keskellä! Keskityt nyt vaan voimaan hyvin loppuajan ja pistät rahahuolet ja tyhmät lekurit taka-alalle :)

Ansukka, harmi että teidän vappusuunnitelmat nyt muuttui oksutaudin takia :( Teidän vauvelihan kuulosti olevan oikein sopusuhtainen, varmaan helpottaa ajatustasolla synnytyksen suhteen kun tietää ettei mikään jättiläinen ole tulossa :)

Nepula, millainen kokoarvio tuli?

Omaa napaa, olen nyt selkeästi huomannut tämän viikon aikana että kroppa ja etenkin jalat väsyy huomattavasti helpommin kuin aikaisemmin. En tiedä olenko sitten ollut jalkojeni päällä enemmän kuin töissä ollessa että siksi tuntuu väsyvän vai onko vaan loppuraskauden syytä. Mutta kai se tästä, pitää vaan muistaa aina lepäillä kun siltä tuntuu, ei ole kuitenkaan tarkoitus itseään näännyttää äippälomalla ;)
Onkos muilla huimia vappusuunnitelmia? Me aiomme pitää "viimeiset" illanistujaiset ennen rauhoittumista vauvan tuloon, grillailua ja muuta vapun juhlintaa :) Kivaa nähdä kavereita ja kaksi vierasta on mun lisäksi raskaana niin saa vähän vaihdella niitäkin ajatuksia.
Nelli ja Kultahippu 35+5
 
Kiitos kaikille tuesta :), onhan täällä ihmisiä jotka on samaa mieltä mun kanssa :).

Onneks mulla on ensviikolla neuvola, niin voin päästä juttelemaan vähän terveydenhoitajan kanssa noista sokerijutuista yms.. Se on todella mukava terveydenhoitaja, joskus muinoin ollut myös ylä-asteella mulla terkkarina, tietää ja tuntee minut. Sen kanssa ei oo vaikee jutella mistään :).
Mua häiritsee kamalasti, kun haluaisin tutkituttaa tuon alapään, että onko siellä paikat ollenkaan auki tjsp :DD...

Vähähiilihydraattiset ruuat on tosiaan kalliita. Kalliimpia kuin jauhot, perunat ja muut valmisruuat. Varsinkin talvella kaikki vihannekset ja sellaset on kalliimpia, onhan ne kesälläkin kyllä aika hinnakkaita.
Muutenkin olen katellu noita ruokien hintoja tuolla kaupassa, niin ihan älyttömästi noussu lihojenkin hinnat ! Nehän tässä uutisissa sano, että kesällä tulee nousemaan lihan hinta jopa 10%...
Onneksi Lidl on vielä jonkun verran halpa, mutta sitten "haukutaan" siitäkin kun ei tue suomalaista kaupankäyntiä :D....
Katsoin tänään citymarketissa suomalaisen uuden sadon perunan hintaa, ei voi olla totta että 26,90€/kilo !? Vastaava pirkan ulkomaalainen 2,50€/kilo.

Kyllä alkaa tosiaan jännittää, ei oo kenelläkään enää kauaa aikaa synnytykseen !
Lähtö voi tulla millon vaan :D.

Oikein mukavaa vappua kaikille :) !
 
Pieni tiikeri harmi ettei vauveli suostunut kääntymään :( Jos hänellä oli sitten joku syy miksei halunnut kääntyä, vaikka eihän sitä vielä tiedä jos itekseen haluaiskin muljahtaa. Mutta varmasti harmittaa!

Lasketut ajat ite olin esikoisen aikana lähes täysin varma, että laskettu aika oli 4 päivää edellä. Muuten olis ollut jeesus-lapsi. Nyt tästä toisestakin on jotain samoja kutinoita, ei ehkä noin montaa päivää kuitenkaan. Jotenkin tyhmää, kun multa ei muutettu aikaa vaikka vauva oli tosi pieni. Onneks ei ehditty käynnistellä tms.

( .) Neuvolassa tänään ei kummempaa, vauvan pää lähtökuopissa ja melkein tulossa, ei kiinnittynyt kuitenkaan. Sf-mitta 36cm, sama kun vajaa 2 viikkoa sitten. Esikoiselta toi mitta laski ennen synnytystä, saas nähdä miten nyt. Turvotusta oli tullut lisää.. blääh. Ei oo enää yhtään sellanen olo, että vauva ois tulossa. Tuntuu yli viikon oireilujen jälkeen, että tää on joku vitsi vaan. Mulle on iskeny joku ihan kauhea makean himo! Hyih :ashamed:

Jaksamisia teille! Jos nyt jostain syystä lähtö tuleekin ennen toukokuuta, niin teen uuden pinon sitten sairaalasta tultua tai jos joku haluaa laittaa pinon pystyyn, niin käy se niinkin =)
 
Höh, ei pitäis pitää näin pitkiä kirjoitustaukoja, kun unohtuu puolet kommentoitavista jutuista! Mutta ekana kiitos kaikille pissaongelmansa jakaneille - kiva kuulla että muutkin tän asian kanssa joutuvat kamppailemaan. Mulla, kuten vissiin monella muullakin, on vielä tota vetistä valkkaria niin on kyllä niin pirun märkä olo koko ajan että tosissaan ärsyttää...

Nukkumiset on moneen muuhun verrattuna ihan ok, lähinnä riippuu esikoisen nukkumisista että miten itse nukun. Ei mun yleensä tarvii heräillä kuin 1-2 kertaa yössä, mut toki sekin verottaa. Onneks voin yleensä ottaa päikkärit sitten esikoisen kanssa samaan aikaan.

Terveellinen ruoka on tosiaan etenkin Suomessa tosi kallista. Tää on toisaalta meidän perheessä ollut sellainen samanlainen itsestäänselvyys kuin kestoilu ja imetys, etten oikeastaan ole missään vaiheessa ajatellutkaan muita vaihtoehtoja (olis tietysti ollut eri juttu jos imetys olisi esim. sairauden vuoksi epäonnistunut). Mä vältän lisä- ja väriaineita viimeiseen asti, maitotuotteet ostan tässä maassa aina luomuna (saavat antaa lehmille kasvuhormonia, joka on kielletty paitsi Euroopassa myös naapurimaa Kanadassa!), ohutkuoriset hedelmät ja kasvikset myös. Kasvikset/hedelmät on kalliita, mutta sille nyt ei voi mitään. Lihaa meillä ei juurikaan syödä, pari-kolme kertaa kuussa kotona ehkä, mies sitten lounaalla useammin. Mut tämä on meidän valinta; käytetään mieluummin sitä rahaa terveelliseen ruokaan ja säästetään muualta. Ihan hyvin ollaan pärjätty vaikka on aina ollut minimitulot (tosin edelleenkään ei ole koskaan ollut auto- tai asuntolainaa maksettavana). Mutta siis Tiudeliinin lääkäri on kyllä ollut tosi töykeä, yrität parhaasi ja jätät tollaset kommentit omaan arvoonsa!

Mulla ei muutettu laskettua aikaa vaikka olisin ehkä niin jopa halunnut. Mulla oli siis km noin vuosi sitten, ja sen jälkeen vuoto kesti noin 4 kk (kohtu ei tyhjentynyt kunnolla tätä ennen). Kun se vihdoin loppui, tulin heti raskaaksi enkä todellakaan tiennyt mikä siitä vuodosta oli ollut menkat ja mikä km-vuotoa, joten kun kysyttiin kierrosta, heitin päivämäärät täysin päästä. Sen mukaan sitten annettiin LA 3.6. mutta tiesin että hedelmöityspäivä oli aiemmin, ja arvioin että LA olisi 30.5. mikä sitten ultrassa vahvistui päivälleen. Eroa alkuperäiseen oli kuitenkin just se maagiset 4 päivää, joten LA ei muutettu. Tätä samaa käytetään nyt täällä päässä myös (siis 3.6.), mikä on ihan jees sinänsä että birth center ei voi ottaa rv 42 jälkeen vastaan, ja nyt saan tavallaan 4 päivää "lisäaikaa". Esikoinen oli siis 11 pv myöhässä, joten oletan että tämäkin menee yli, ja nyt ei juuri tarvii huolehtia tuosta että joutuisin "liian aikaisin" käynnistykseen/sairaalaan.

Vierailijoita ei välttämättä edes ehditä ottaa vastaan, kun tosiaan ollaan max 12 h synnytyksen jälkeen "laitoksella" (jos kaikki on hyvin). Toisaalta ihan kiva, jos saadaan vaan olla rauhassa heti synnytyksen jälkeen, mutta mieluummin mä ne vieraat ottaisin vastaan siellä birth centerissä kuin kotona, haluaisin rauhoittaa kodin vähäksi aikaa... No katotaan.

Oli mulla vissiin muutakin sanottavaa mutta unohtuipa nyt sitten... Tässä nyt vielä linkkiä vajaa viikko sitten otettua mahakuvaa, noin rv 35:

Aijaa.com - 7962858.jpg

Luomuvaimo 35+4
 
Nelli: ei koskenut, ehkä tuntui hieman epämiellyttävälle. Minun kutsulapussa käskettiin olemaan syömättä ja juomatta 6h ennen toimenpidettä.

Luomuvaimo, sulla on aivan upea massu :) minun vatsaani on lähes kaikki sanoneet tosi pienen näköiseksi, vaikkei se kyllä sille tunnu :D

Ja nyt oikein hauskaa vappua kaikille-bara vatten tänä vuonna :D

Tikru 36+3
 
Painoarvio tehty ja yllätyin positiivisesti, että tytteli onkin 3200 g ja menee keskikäyrällä :) Maksimissaan siis nelikilonen, jos menee taas yliaikaseksi. Lapsivettä oli normimäärä eikä mitään huolestuttavaa löytynyt :)

Mulla muuten se nlalekuri silloin ti kommentoi mun mahaa kun astuin sen huoneeseen, että "jospas sulla onkin tuota mahaa melkoisesti". Että kai tää sitten on jätti ihan oikeesti :confused: En uskalla vieläkään mitata mahan ympärystä, kai pitäis niin tietäis... Sf oli muuten 33 cm ja melkeen keskikäyrällä, aiemmin meni yli yläkäyrän pitkään.

Kävin illalla lenkillä pitkästä aikaa, oli niin nätti ilmakin :) Tekipä hyvää vaikka vauhti oli ihan olematonta, välillä pisteli kylkeenkin. Mutta jos jaksais vielä vähän lenkkeillä kun luulen että tässä voi hyvinkin mennä 4 vkoa vielä...

Nyt nukkumaan ja närästyslääkettä naamariin...

nepula 37+3
 
Hyvää vappua kaikille :wave:

Noista sisäreisivihlauisuista joku täällä puheli, ja mulla oli eilen sisäreidet ihan tulessa :( Vauva painaa päätä tosi alas ja olo tuntuu epämukavalta. Nyt oli ilmestyneet ensimmäiset raskauarvetkin :'( alamahaan, kun tähän saakka olen himona rasvaillut ja yhtään ei ollut ennen tullut. Niiskis. On se varmaan sitten tipahtanut niin äkkiä alas, ettei iho ole kerinnyt mukaan.

Vai sai Tiudeliini uuden painoarvion, enää ei kuulostakkaan niin pieneltä... Koita nyt vielä jaksaa hetki ja unohda tommosen lekurin höpötykset!

Nelli79 Meille myös tulossa pari kaveria vielä grillailemaan ja ottamaan muutaman olusen. Isäntä ei kyllä saa lupaa juoda kuin yhden kaljan jos kuitenkin tulee lähtö!

Sairaalakassikin on nyt pakattu ja valmiina lähtöön!
Lily 36+4
 
Mä oon niin unohtanut käydä täällä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan =)

Täällä mennään nyt viikoilla 37+6 ja mitään merkkiä ei lapsi ole syntymästään antanut. Ei kyllä tarviskaan nyt ennen ens lauantaita syntyä ku esikoisen hoitajat lähtevät reissuun ja mun veli on ainut kelle voin luottaa tuon esikoisen ja sekin asuu aika kaukana joten kestäis silläkin ajella tänne meille päin. Kaikenlaisia vaivoja mulla on tässä ollut, ihan perussettiä varmaankin mutta supistuksia ei ole ollut, ei sitten minkäänlaisia. Ei ollut tosin esikoisestakaan ennen käynnistelyjä.

Painoarvion sain viikolla 36+1 ja se oli tasan 3kg. Kävin siis vammalassa synnytystapa-arviossa, mutta lääkäri ei halunnut kurkkia ees tonne alakertaan, siitä ei kuulemma ole mitään hyötyä, joten mä en yhtään tiedä onko siellä tapahtunut yhtään mitään, todennäköisesti ei kun niitä supisteluja ei oo ollut.

Nyt mun tarvii alkaa opiskelemaan että mitä täällä on tapahtunut. Osa on ainakin jo saanut nyytin kainaloon, onnea teille!
 
Pieni tiikeri: Mullahan ei vauvaa edes yritetty kääntää just sen takia, kun lapsivettä on normaalin alarajoilla. Lääkärinä sattui olemaan OYS:ssa osaston johtaja tai ylilääkäri mikälie Aydin Tekay, joka kyllä varmaan asiansa osaa.. Hän sanoi, ettei hän ainakaan ala edes kokeilemaan käännöstä, kun ei onnistu kuitenkaan. Toinen syy toki oli se, että mulla istukka on etuseinässä ja silloin ei välttämättä vauvasta saa hyvää otetta. Nyt jo ihan hyvällä mielellä odotan sektiota:) joka siis on 10.5.

Lorvikatari: Tervetuloa joukkoon:wave:

Luomuvaimo: Ihana maha sulla:heart:

Oikein hauskaa vappua kaikille:hug:

Nyt pihahommiin..
-leena ja mustikka 37+4
 
Luomuvaimo, on kyllä hurjan söpö tuo sun masu =) Itse kuulun kans siihen iso mahasten kaliiperiin. Sf-mitta oli 3 viikkoa sitten 39cm ja sama nyt tällä viikolla neuvolassa, et onneks se nyt ei siitä ainakaan ole noussut, yläkäyrillä siis mennään ja lujaa =)
 

Yhteistyössä