Toukokuiset (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirkku32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Päivää mammat (eihän kukaan tykkää huonoa tuosta "nimityksestä", anteeksi niille jos sellaisia on)!

Poikaparka on kuudetta viikkoa yskässä, hänellä on suihkelääkkeet, joita käytetään astman hoitoon, mutta eivät tehoa. Eikä siis ole astmaakaan. Kumma tauti. Lääkärissä on käyty jo kertaallee, oli sellainen "konitohtori". Kuunteli hetken hengitystä, ja sanoi, ettei hätää (?). Omitusta minusta on se, että kun poika on kotona lepäämässä pari päivää (saikulla) yskä vähenee ja kuumettakaan ei ole. Vaan anna olla kun menee tarhaan; samalle iltaa nousee lämpö, ja yskiä paukuttaa pitkälle aamuyöhän. Kahteen kertaan pitää vaatteet vaihtaa, kun on hiestä läpimärkä.
Olen niin huolissani. Huomenna mennään uudelleen lääkäriin, katsotaan, josko nyt otettais joitain kokeita edes. Eihän tuo lämpöily nyt ihan normaalia ole.
Ja kun kokoaikaa ei voi olla kotonakaan, kun isän ja äitin on pakko olla töissä, jollei saa sairaslomaa lapsen hoidon takia, ja täällä sitä ei saa, jos ei ole kuumetta...

En nuku. Tai siis yöt menee 2-3h unilla. Vaikka olen sikaväsynyt huolesta ja kaikesta, en voi nukkua. Uni ei tule. Päivällä ei ole aikaa, vaikka silloin ehkä uni tulisikin.
Tuntuu, että kaikki maailman asiat taas huolettaa. Huolettaa pojan yskä, miehen flunssa, tytön sukkien väri, koululaisen läksyt jne... aika paljon sellaisia asioita, joista en normaalisti olisi kauhean huolissani, varsinkin kun tiedän, ettei niistä arvitse olla.
Mutta uni vain ei tule. Pian on kaksi viikkoa mennyt tällaisilla unilla, kohta näkyy jo päälle päin....

nyt on sellaista sitkeää flunssaa liikkeessä. Kestää useita viikkoja ja saattaa nostaa korkeenkin kuumeen.
Mulle on oman vaakan mukaan tullut ainakin kilo painoa lisää reiluun viikkoon. Maha kasvaa huimaa vauhtia. Äippähousut käytössä, muta niissä on yksi pahapuoli et ne on aikasta kapeet reisistä ja puristaa niistä. Pitäs ostaa muutamat housut lisää jotka ois sopivammat, mutta kun tuntuu että nekin rahat tartteis johonkin muuhun. No pitää kattoo huuto netistä et josko sieltä sais halvalla.

Nyt meillä on vanhin poika tuossa taudissa =(. Eilen illalla nousi kuume ja nyt on aamulla valitellut kurkkuaan.
Itellä jalat ja kädet olivat yön levottomia ja niitä kutisi =(. Epäilen et on taas alkamassa hepatoosi. Pitää soitella taas neuvolaan et josko tällä kertaa laittaisivat verikokeisiin lähetettä. Alkaa olla melkein joka viikkoista et joko soitan tain käyn siellä.
Toivon vaan et toi ois väärä hälytys ja noi kädet ja jalat kutisis muuten. Muuten joudun loppuajaksi lääkitykselle (ehket).
Nyt meen päikkäreille kun noi pojatkin nukkuu ja tytöt pitää hakea vasta 12 jälkeen tarhasta jos eivät soittele sitä ennen et oovat tulleet kipeeksi.

Sitkeä on flunssa, mullakin ollut nyt kolmatta viikkoa. Vielä ei ainakaan ole lääkekuuri tehonnut. Mulla ei ole nostanut kuumetta missään vaiheessa. Menee ilmeisesti aika helposti pitkittyessään keuhkoputkentulehduksi, joten tarkkailkaa (ja kyllähän äidit aina tarkkaileekin) yskimisen määrää ja hengitysrohinoita.

Saitko Ohva eilen huuto.netistä äippähousut? Olin itsekin siellä housuja etsimässä, mutta multa meni huuto ohi suun. Siis joku ehti huutaa vielä väliin ja huuto päättyi. No, viikonloppuna pääsen oikein kaupunkiin vaateostoksille, joten jospa sieltä sitten jotain alkaisi löytyä.

Eilen tuntui mahassa muksintaa moneenkin otteeseen, joten ilmeisesti siellä on kaikki OK =)

Ulpu 17+4

Pitkästä aikaa tervehdys minultakin! Mitään erityisiä tapahtumia ei ole lähiaikoina ollut eikä luvassa, joten tuntuu ettei ole mitään kuulumisia tännekään kirjoitettavaksi. Rakenneultra on vasta joulua edeltävällä viikolla, joten siihen saakka toivottavasti pärjätään omillamme.

Selailin joku aika sitten äitiysvaatteita nettikaupoista, ja olin aika järkyttynyt niiden hinnoista. Niinpä kävinkin vertailun vuoksi alkuviikosta Oulun yhdessä äitysvaateputiikissa, jonka kuvittelin olevan nettikauppojakin kalliimpi. Ilokseni niin ei ollutkaan, vaan sain siistit mustat suorat mammahousut 30 eurolla! Nyt on sitten siistimmätkin housut farkkujen ohella vähän virallisempiin tilaisuuksiin tms. Äitiysfarkut ovat jo kovassa käytössä, mutta maha on pysynyt toistaiseksi piilossa löysien puseroiden alla. Emme ole edelleenkään kertoneet odotuksesta kenellekään, näkevät sitten, kun on jotain nähtävää.

Onkos täällä muita hiihtelijöitä? Oletteko hidastaneet tahtia, vaihtaneet perinteiseen tyyliin keventääksenne liikunnan rasitusta odotuksen aikana? Kävin ite yhden lenkin hiitämässä, ja aika raskaalta ja vähän epämukavaltakin tuntui. Mietin nyt perinteiseen tyyliin vaihtoa täksi talveksi...

veluna 15+5

Neuvola ultra terkut!

Kaikki oli kunnossa. Hb jopa noussu, nyt oli 135. Pikkuinen siellä liikkui kovasti. Ultran jälkeen terkka yritti kuunnella sydän ääniä massun päältä mutta eipä niitä saatu kuulumaan.Kaikkia muita ääniä kuulu. :) Ei haittaa mua ku kuitenki näki että se oli siellä hengissä ja liikkui kovasti. Meillälki pojalle tulossa jotai flunssaa, yskii ja räkä valuu. Ja tuntu hieman kuumeiselta. Voi ku olis vaan ollu terveenä. Sillä on käsiki kipeenä ku sillä murtu solisluu kun tippu sängystä. Ressukka!

manna-83 rv 16+6

joo sain yhet h&m housut 5e+postituskulut. Nyt vaan oottelen et ne tulis postissa =)

Meillä on tuolla pojalla ollut korkeimmillaan kuume tänään 38.3, mutta eipä toi ole oikein tahtia haitannut. Muusta ei ole huomannut et on kipee, et on vaan nukkunut päiväunet mitä ei yleensä tee.

Soittelin päivällä sinne neuvolaan ja laittoi lähetteen labraan verikokeisiin. Huomenna saa mies jäädä aamulla tekeen navetta työt ja kattoonpoikia siksi aikaa kun käyn labrassa antaan muutaman putkellisen verta. Keljuinta on se kun pitää olla syömättä. vettä kuulemma saa pikkuisen hörpätä.

Jooh nyt syömään ja navetalle.

Heissan,
täälläkin yksi vaate-pähkäilijä.. Tämä on ehdottomasti se vaikein vaihe pukeutua! Kun omat vanhat kirraa eikä näytä hyvältä, mutta mammavaatteisiin siirtymistä yritän vielä pitkittää. Niitä kun sitten joutuu pitämään koko loppu ajan. Viimeksi ainakin kyllästyin totaalisesti kaikkiin mahtuviin vaatteisiini (lue: kahdet housut, kolme paitaa) mutten raaskinut kuitenkaan ostaa enempää. Vatsa kun (toivottavasti tälläkin kertaa!!!) jää laitokselle suurimmalta osin. Tämä löllykkä mikä nyt on esikoisen aikana hankittu, niin turpoaa ihan megavauhtia. Viikkoja 17 ja viimeksi oli varmaan viikoilla 25-30 tämän kokoinen/näköinen :(
Mitään ei vieläkään tunnu, mutten sitä oikeastaan odotakkaan. Viime kierroksella oli istukka etuseinässä ja liikkeet alkoivat tuntua vasto 20+ viikoilla. Väsymys on onneksi pysynyt poissa ja kaikki ruoka maittaa. Tsemppiä muille niistä vielä kärsiville!!!!

Iltaa täältäkin suunnalta. Noista liikkeistä sen verran, että itsekään en tunne niitä kuin yleensä iltaisin kun saan olla ihan rauhassa (ei siis esikoinen pomppimassa vieressä tms) ja pötkötän puoli-istuvassa asennossa sohvalla. Silloin tunnen pientä liikettä harvakseltaan, mutta mistään kovasta painista ei tosiaankaan ole kyse. Päivän aikana en tunne mitään, en tosin ehdikään kun kiirettä pitää töissä ja kotona ennenkuin saa olla itsekseen.

Seerumiseulatulokset tulivat ja kaikki vaikuttaa olevan ok sillä saralla. Hesarissa oli tänään just iso artikkeli siitä, miten nämä seulat yhtenäistetään lähiaikoina koko maassa, hyvä niin.

Mulla maha on myös melkoinen, tosin välillä olin ensin vatsataudissa ja myös reilun viikon kestäneessä flunssassa niin että paino pääsi putoamaan, mutta nyt on tilanne normalisoitunut ja vatsa pömpöttää varsinkin iltaisin.

Tänään pelästyin kun huomasin, että alaselässä ja lantion alueella oli alkavaa särkyä. Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa loppupuolella melkoiset iskiasvaivat ja pelkään niiden nytkin iskevän, jopa aikaisemmin kuin viimeksi. Pitkään istuminen ei tee hyvää, mutta joskus töissä on pakko. Kokeilin jo välillä Anita-tukivyötä, mutta se tuntui jotenkin nyt vielä huonosti istuvalta kun ei se maha niin iso kuitenkaan vielä ole. Pitää kokeilla tuonnempana uudestaan.

Eipä tässä muuta. Kohti joulua ollaan menossa ja meidän vajaa 2-vuotias odottaa jo innolla joulupukkia kun on päiväkodissa kuullut joulusta ja pukista yhtä ja toista. Pitää tässä alkaa valmistelujen kanssa pikkuhiljaa. Kuinkas teillä muilla?

Mukavaa viikon jatkoa...

Mari-71, rv 17+4

Huomenta kaikille!
Kävelin juuri töihin ja ehdin istua alas ja hieman rauhoittua, niin alkoi kunnon muljahtelu masussa. Eilen illalla tuntui myös sohvalla semmoista samanlaista. Taitaa olla napero.
Tulipa hyvä aloitus tälle päivälle !

Ninni74 15+2

Mari hienoa et seulonnassa kaikki on hyvin =).
Ninni naperohan se siellä mylttyä =). Minulla on alkanut noi liikkeet tuntua jo mahan päälle aina silloin tällöin.

Nyt aamusta kävin siellä verikokeissa. Osan tuloksista sais jo tänään ja osassa menee viikonverran. Huomenna jos muistais vaikka soittaa niistä tuloksista jos eivät sitä ennen soita neuvolasta.

Kiva lukea teidän kuulumisia. Ja lohduttavaa kuulla, että muutkin pähkäilee näiden vaateongelmien kanssa! Housut on se ongelma, tunikoitahan saa melkein mistä kaupasta vaan.

Minulla vaavin liikkeet tuntuu parhaiten tiettyyn aikaan iltapäivällä, jos satun istumaan kaikessa rauhassa työkoneen ääressä, tai sitten illalla, kun makoilen sohvalla telkkaria katsomassa. Liikkeet ei vielä näy eikä tunnu ulospäin, mutta on ne selkeästi voimistuneet viikon sisällä.

Kiva pikkupakkanen (-4) meillä P-Savossa, lähes kirkas taivas eikä sada mitään.

Ulpu 17+5

Meilläkin valmistaudutaan jo jouluun - tosi lähinnä minun ilokseni. Olen vannoutunut jouluihminen.. Glögiä on juotu iltaisin jo pari viikkoa, ja tuikkuja polteltu tasaiseen tahtiin. Esikoinen on vasta 1v2kk eli ei ymmärrä vielä tänä jouluna höökäsen pöläystä, mutta ostetaan silti kuusi ja vietetään kunnon joulua :) Voi viime jouluna tuo oli ihan kirppu ja istui vaan sitterissä kuusen vieressä - nyt saadaan varmaan naulata kuusenjalka lattiaan kun meillä on sellainen meno että.. Ja ensi jouluna on näitä vipeltäjiä sitten kaksi :))

Nyt lattiaa moppaamaan, meille tulee kiinteistömaailman tyyppi antamaan hinta-arviota asunnosta. Isompi hakusessa..

Moi.

Täällä ollaan nuhassa ja pientä lämpöä pitää välillä yllä. =( Yleensä en ole koskaan kipeä, joten lapset ovat oikeasti aika järkyttyneitä äidin huonosta kunnosta. Happi loppuu kun kävelen portaat yläkertaan, laahustan wc-paperi rulla kainalossa ympäriinsä ja läähätän... Viimeksi olin kipeä jotain 4 vuotta sitten (yhden päivän, lievä ruokamyrkytys), joten meillä lapset eivät edes muista sitä. Eilen poika alkoi (huolissaan) kertomaan eskarissakin sitä kuinka joskus kai äitikin voi olla oikeasti kipeä... ja kovasti lapset huolehtivat, että miten vauva voi kun äiti on noin sairas!!?? No jospa ei kestäisi pitkään...
Muuten täällä (kai) kaikki hyvin... kovasti odottelen liikkeitä. Ihan kateellisena luen kuinka muilla liikkeet jo tuntuu ja päälle näkyy!! Toisaalta viikkojakin on täällä vähemmän. Enkä usko niiden edes tuntuvan ennen kuin aikaisintaan viikolla 17+

Kiva lukea, että hyviä tuloksia on tullut neuvoloista ja lääkäreistä. Toivottavasti Ohvakin saa hyviä uutisia hepatoosi kokeista. Mitä muuten hepatoosi aiheuttaa? Tai hankaloittaako se raskautta/ joutuuko käymään useammin tarkastuksissa?
Hyviä vointeja kaikille ihanaisille äideille. Myös tuleville. ;D

Milla Maqia 15+3?

Milla Magia: Toi hepatoosi on raskauden aikainen maksasairaus. Äidille se ei ole mun mielestä vaarallinen vaan äärettömän tuskallinen kutinoineen (edellisessä raskauksessa jynssäsin itteeni juuriharjalla eikä auttanut yhtään). Vauvalle se on sitten sitäkin vaarallisempi. Yleensä ei anneta mennä ees laskettuun aikaan asti, sillä vauvalla on kohtu kuoleman vaara (ainakin näin minä olen ymmärtänyt). Lääkitys tähän tautiin onneksi on olemassa.
Ja tää tauti mitä todennäköisesti uusiutuu seuraavissa raskauksissa.
Ja seuranta on minusta tarkempi ja useemmin ehket joutuu käymään ä-polilla tarkastuksissa.

RASKAUSHEPATOOSI ELI HEPATOGESTOOSI
Raskaushepatoosi on tavallisin raskauteen liittyvä maksasairaus. Sitä esiintyy noin 1 - 3 %:lla odottavista äideistä. Sairaus aiheuttaa intrahepaattisen kolestaasin, jonka syy on tuntematon. On arveltu, että raskauden aikaiset suurentuneet estrogeeni ja progesteronipitoisuudet ovat keskeisessa asemassa taudin patogeneesissa. Raskaushepatoosi on suvuttain esiintyvä, ja HLA-B8 sekä HLA-BW12-antigeenit ovat potilailla tavallisia. Sairaus alkaa tavallisesti III trimesterin aikana (joskus II trimesterin lopulla) keskimäärin 30. raskausviikolla. Raskaushepatoosi toistuu noin puolella potilaista seuraavissa raskauksissa.
Raskaushepatoosin vallitsevin oire on kutina, joka voi olla hyvin hankalaa etenkin öisin. Raskaushepatoosi aiheuttaa hyvin harvoin keltaisuutta. Muista kolestaattisista maksasairauksista poiketen Afos on yleensä vain vähän koholla ja gamma-GT saattaa olla täysin normaali. Sen sijaan sappihappojen suureneminen todetaan 10-100 kertaisena. Alat ja asat kohoavat harvoin yli nelinkertaisiksi, mutta joskus nämäkin nousevat huomattavasti aiheuttaen erotusdiagnostisia ongelmia muiden akuuttien hepatiittien suhteen.
Raskaushepatoosin ensisijaisena hoitona käytetään ursodeoksikoolihappoa (annos 15 mg/kg). Myös kolestyramiinia sekä deksametasonia on käytetty kutinan hoidossa. Odottavan äidin ennuste on hyvä ja tauti sammuu viikon sisällä synnytyksestä. Raskaushepatoosissa on todettu kuitenkin odottamattomia sikiökuolemia etenkin lähellä laskettua aikaa ja synnytys pyritäänkin käynnistämään viimeistään 38. raskausviikolla. Em. sikiöriskien takia tila vaatii tiivistä seurantaa äitiyspoliklinikalla.

http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/031211.htm Tuossa on pikkuisen enemmän tietoa tuosta kyseisestä sairaudesta

Just. Tiesinkin, että liittyy jotenkin maksaan, mutta muuten en ole koskaan ottanut selvää, että miten vaikuttaa tai kuinka vakavaa. Oliko sulla ensimmäinen hepatoosi viime raskaudessa vai onko ollut kaikissa? Pääset sitten synnyttämään vähän aikaisemmin... Miten olet nyt voinut?
Mulla kanssa (varmaan) käynnistetään viimeistään laskettuna päivänä kun on noita vasta-aineita. Tosin tällä kertaa se osuu sunnuntaille, joten käynnistävät maanantaina tai edellisellä viikolla, jos siis kaikki menee ok. eikä vasta-aineet ala nousemaan.

Onkos täällä muita äitejä joilla eritiysraskaus? Tai seurannassa oleva raskaus?

Ei hitsiläinen... kello juoksee eteenpäin. Täytyy hakea lapset hoidosta!!!

Edellinen oli ensimmäinen raskaus missä oli toi hepatoosi. Ja se käynnistettiin viikolla 38+5.
Hyvin olen nyt voinnut, mutta toi kutina on nyt alkanut vaivaamaan (ellei ole kuvittelua, kun tietää kyseisen sairauden).

Huomenta.

Täällä mieli todella maassa... Todella karsea flunssa vaivaa. Unet on aika huonolla kun kyljeltään ei voi enää nukkua kun sattuu mahaan niin paljon. Tänään on esikoisen 10-v synttärijuhlat, ei jaksais yhtään venyä niihin kun on niin kurja olo. Siskon kanssa meni välit poikki. Mikään ei huvita, ottaa päähän kaikki, varsinkin kaikki itsekkäät omanapaiset ihmiset. Hyriseekö mun hormonit jotenkin omituisesti vai onko mulla vaan joku kaamosmasennus vai mikähän oikein vaivaa... Kevääseen on niiiiiiiiin pitkä aika...

Ääh, sorry tää valitus... Vauva potkii ainakin tosi pontevasti ajoittain, voisin vaikka vannoa että tuntuu jo ulospäinkin. Mulla vaavi on tosi alhaalla, terkka sanoikin että noin viikolla 10 on normivauvat tuossa kohdassa, siis niin alhaalla. Siksi varmaan liikkeet tuntuukin niin hyvin kun tuossa ihan alavatsalla ei tunnu muuta kuin nahka, nuo vatsamakkarat on paljon ylempänä. ; ) Siksi varmaan myöskin on sen verran kivuliaampaa tää odotus kun vähän "väärässä" paikassa pikkuinen. Eli oiskos sit jotain kohdunlaskeumaa tai jotain...

Jooh, lähden kaivamaan jotain särkylääkettä, päätä jomottaa nyt niin reippaasti...

Parempaa jatkoa odotellessa.. ; )

Onnea esikoiselle synntäreiden johdosta. Ja pikaista paranemista. Meillä yksi pääsi nyt eskariin ja toinen on poissa tarhasta vielä tän päivän, kun eilen oli kuumetta. Toivotavasti ei noi kaksi muuta tule kippeeksi enään.

Mulla kanssa tuntuu et hormoonit hyrrää ja kun miehen pr.... ei ymmärrä. Eilenkin illalla kysyin et tuleeko kaveriksinavetalle, kun anoppi tuli meille saunaan ja pystyi vahtimaan ipanoita. Kuulu vaan miksi? Tosin tuli se sitten kaveriksi, mutta sai kuulla taas kerran kunniansa. Voi tätä ihanaa, kamalaa odotusta =)

Nyt päälle noille kahelle kotona olijalle ja nokka kohti kauppaa.

Kiitos Ohva!!

Täytyy sanoa että ainoa asia mikä tällä hetkellä toimii niin suhde miehen kanssa, kaikkien muiden kanssa kyllä tökkii... Kai se on sit niin että ulkopuoliset vaikeudet lähentää perhettä ja parisuhdetta. Kyllä meillä niitä vaikeuksia onkin ollut vaikka muille jakaa niin tuntuu hyvältä olla näin läheisiä nyt.

Nyt jos yrittäis välillä jotain töitä tehdä...

Meillä on miehen kanssa käsittämätön yhteys ollut aina, ja olemmekin toistemme parhaat ystävät. Ei ole mitään asiaa mitä emme toisistamme tietäisi. Tai haluaisi kertoa.
Kyllä siinä tuntuu kaikki muut ihmiset tavalla tai toisella ulkopuoliseksi vaikka olisivat kuinka läheisiä tahansa. Ja tämänkin raskauden aikana olen havainnoinut saman, kuin aiemminkin; olemme oman perheen kesken, mieli ei tee edes tavata muita. On hyvin auforinen olo kokoajan, ja kiehnäämme toistemme kyljissä kokoajan... :o)

Viime yönä nukuin 7h!!!!! Siis se on paljon viimeisen kahden viikon ajan uniin, jotka ovat keskimäärin olleet 3h yössä :o)

Kiva Mirkku että olet saanut nukuttua! Oletkin jo kuulostanut aika väsyneeltä.

Joo kumma juttu on tosiaan että tuntuu koko ajan enemmän että muita ihmisiä ei tee mieli tavata eikä yrittää edes sietää, oma perhe riittää ja haluaa vain kyhnätä kotona porukoiden kanssa. Mulla muutenkin kaikki ystävät on sinkkuja tai lapsettomia joten en jaksa nyt ymmärtää niiden yletöntä riekkumista baareissa. Sisko haukkuikin mut valittavaksi kotirouvaksi kun en jaksanut eräänä maanantaiaamuna klo 5 aamulla kuunnella niiden biletystä naapurissa. Ja sisko on sentään 43 v!!! Mitäs pahaa siinä on että laittaa lapset etusijalle elämässä!?! Ihan tarpeeksi olen nuorena saanut bilettää, nyt on jonkun muun aika.

Joo, nyt taas yritän töitä tehdä, ei kyllä kiinnostaisi pätkääkään.......... = /

Hei kaikille pitkästä aikaa!

Ahkerasti olen käynyt muiden juttuja lukemassa, ei vain ole tullut itse kirjoiteltua.

Meillä täällä kaikki hyvin. Päänsärkyä on tosi usein, ei ihan joka päivä mutta lähestulkoon. Se on vielä sellaista inhottavaa migreenimäistä jomotusta, johon sain luvan syödä myös Buranaa, mutta enpä ole uskaltanut sitä ottaa kuin yhden kerran kun migreeni tuli päälle oikein kunnolla.

Viime viikolla kuunneltiin ekan kerran neuvolassa sydänääniä ja hyvin kuului jumputus :) Olihan se aika hienoa näin enskertalaiselle :)

Olen ollut tuntevinani vauvan liikkeitä nyt parina iltana nukkumaan käydessä. Sängyssä kun makaa mahallaan ja on hiirenhiljaista niin tuntuu sellaisia pieniä kuplia vatsassa. Eiköhän se sitä liene! Miten teillä muilla, onko liikkeet tuntuneet paremmin mahallaan?

Sitten on vielä pakko kysyä, mitä nuo vasta-aineet tarkoittaa? Minkä vasta-aineita ne on??

Mukavaa talvista päivää kaikille!

Kevät78 & tyyppi 16+4