Lokakuiset 2007 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lumi: Olipas mukava nähdä masukuva pitkästä aikaa! Toivottavasti muutkin innostuu laittamaan omia kuviaan, olisi kiva nähdä muidenkin vatsoja.

Ei oma maha tunnu ihan hirveän suurelta (vaikka suuri onkin) huomioon ottaen, että kaksi vauvaa on tulossa. Ja molemmat kasvaa tällä hetkellä vielä keskikäyrällä, toinen ihan hiukan alapuolella. Painoa mulle on tosin kertynyt jo yli 15kg...

Yritän ladata tuon oman mahakuvani, jos saan vaikka onnistumaan. Otettu tänään, viikkoja 30+3.

http://www.aijaa.com/v.php?i=837229.jpg

Täältäkin yksi mahakuva. Otettu rv 31 tasan.
837287.t.jpg

Entu kyseli raskauksien saman- tai erikaltaisuuksista. Kyselit kyllä toista tai kolmatta odottavilta, mutta neljättä odottavakin vastaa ;-)
Mulla on raskaudet kaikki olleet hyvin samanlaisia. Olen ollut kaikissa tosi hyvinvoiva, ei mitään isompia vaivoja. Kiloja tullut kaikista se sama 11-12kg. Vatsa on kaikista ollut pieni. Kaksi poikaa ja yksi tyttö on siis täällä entuudestaan.
Tässä raskaudessa vähän enemmän supistelua kuin edellisessä. Meillä siis ensin kaksi aika lähekkäin, sitten pidempi väli ja nyt taas kaksi lähekkäin. Muistelisin, että kakkosta odottaessa olisi myös supistellut kuten nytkin. Kolmosesta tein reippaita pitkiä lenkkejä ihan viimeiseen asti, mutta nyt ei oikein uskalla. Ehkä sitten kun viikkoja on vähän enempi kasassa.

Täällä vaunuasiat ihan vielä päättämättä. Mutta onhan tässä vielä aikaa, onhan? :-)
Turvakaukalo meillä on kans tuo Gracon telakkamalli, kolmoselle hankittu. Se on kyllä aivan huippu! Ainut, jos meidän kohdalle sattuu taas tuo lonkkaluksaatiovauva, niin sitten ei heti saada käyttöön. Pitää vuokrata sellainen turvavuode, koska lastan kanssa ei voi istuimeen laittaa. Mulla perimässä tuo vaiva ja yhdellä lapsistakin se on ollut. Tytöillä yleisempää.

Tehis rv 31+3

Ompa ihania mahakuvia... voi kun olisi itselläkin noin selvä vauva maha.
Tänä aamuna on maha-asukki pitänyt sellaset jumpat et ihan sattu, tuossa sitten mietin että olisiko mahdollisesti kääntynyt toisin päin? Ainakin jotain liikettä tuntui ylävatsalla... tähän asti liikkeet pääsääntöisesti tuntunut vas. alaalla.

Keli tuntuu ainakin näin aamusta ihanan viileältä!! Toivottavasti olisi koko päivän...

Missä vaiheessa siellä neuvolassa ruvetaan käymään 2vko:n välein??

Ainu 29 + 2

alkaa olee ihan kiitettävän näkoisiä mahoja =) ja älä ainu huoli, eiköhän se sunkin mahas sieltä plumpsahda näkyviin. mäkin luulin että mulla oli jo aika iso maha entuudestaan mutta nyt eilisen neuvolakäynnin jälkeen oli sf-mitta kasvanut 24:stä 32:teen... lievä piikki kasvukäyrässä =) mulla kylläkin oli eri mittaaja edellisellä kerralla joten saattaa sekin vaikuttaa asiaan. meilläpäin alkaa noin kahden viikon käyntikerrat kun on menee kolkyt viikkoo rikki.
neuvolassa oli kaikki muuten hyvin, "hemppa" oli tippunut 104, rautakuurille... toivottavasti maha kestää... painokin oli edelleen tippunut, mä jo kyselin et pitääkö alkaa huolestumaan kun paino tipahtaa mutta on kuulemma aika luonollinen reaktio kun niitä sokereita joutuu kyttäilee... no kuka kyttäilee ja kuka ei ;) pakko niitä on vähän tarkkailla mutta kyllä mä aika herkkupylly tunnun olevan ;)
mut toivotan taas muille hyvää odotusta ja iloista mahankasvatusta =)

maxiina rv 31

niin ja jos mun rakas sukulainen käy kurkkaamassa täällä niin toivottelen hyviä vointeja myös sulle =) näin se suku laajenee ;) *halipus*

Kävikin sitten niin, ettei meille syntynytkään lokakuun vauvaa, vaan pikkuinen päätti tulla ulos omia aikojaan. Maanantaina meni lapsivedet ja kahden vuorokauden tehottomien pidättely-yritysten jälkeen käynnistyi synnytys. Eli keskiviikkona syntyi pieni, 1805g painava mustatukkainen tyttö. Onneksi lisäaikaa saatiin kuitenkin edes se kaksi vuorokautta, että ehdittiin antaa kortisonia keuhkojen kypsyttämiseksi. Nyt sitten olen äiti, mutta kuitenkaan ei tunnu siltä. Vauva on teholla Oulussa vielä viikkoja, mutta itse kotiuduin tänään. Yritän kovasti maitoa pumppailla, jotta maidontuotanto ehkä käynnistyisi ja riittäisi siihen saakka kun pikkuinen on valmis imemään.

Jellybean (ei enää raskaana..)

Voi Jellybean... Nyt hirveästi voimia teille sinne ja enkeleitä pienen elämänalun suojaksi! Kovin on pikkuinen teidän tyttö silti haluan myös onnitella ja vielä ne äiti-tunteet sieltä herää. Kunhan nyt ensin itsekin toivut tuosta ennenaikaisesta synnytyksestä. Ei tässä osaa mitään järkevää oikein edes sanoa........ Kirjoitathan aina välillä teidän perheen kuulumisia.

NO mutta, onnittelut ovat kaiketi paikallaan, Jellybean! Ainakaan et kommentoi, että vauvalla olisi jotain suurempaa vialla, joten sieltä se pienikin ponnistaa! Ajatella, kuinka hienoa, että olemme Suomessa ja keskosten tehohoito on omaa luokkaansa!

Pitkä ja varmasti rankka tie on tuo sairaala-aika, mutt aenkeleitä mukaan, jotta kaikki menisi hienosti. Tulehan kertomaan kuulumisia jaksamisesi mukaan!

Meilläkin on ollut jänniä päiviä, vaikka ei kyllä verrattavissa tietenkään.

Pasi alkoi olemaan masussa liian rauhallinen heti torstai aamusta, iltapäivällä eilen tunsin joitain liikkeitä ja tänä aamuna en saanut kaveria hereille. JOtain liikkeitä tunsin, kun oikein ravistelin, mutta laiskasti. Päätin mennä äitipolille tarkistuttamaan tilanteen, ettei tarvitse jäädä miettimään. Siellä ensin kätilö ja sitten lääkäri ultrasivat viiemisen päälle ja kaikki oli kunnossa. Vauva oli muuttanut asentoa niin, että liikkeitä on hankala tuntea. Muutenkin hän enemmän venyttelee ja pyörii kuin napakasti potkii. Hengitysliikkeitä teki paljon, mikä kertoo kuulemma hyvästä voinnista, kun on energiaa harjoitteluun asti. Sukupuoli varmentui entisestään ja painoarvio oli 1670 grammaa.

Olipa kyllä ihana juttu, että kävin siellä, ottivat niin tosissaan! Kätilö sanoi, että aina pitäisi mennä käymään, jos suuria muutoksia liiketiheydessä on. Meillä oli varmaan vaan huilipäiviä nämä pari, kun tiistai ja keskiviikko meni jytältäessä kunnolla...

No, neuvolassakin kerkesin jo tiistaina käymään, normaalissa tarkastuksessa, jotka meilläkin nyt kahden viikon välein. Painoa oli tullut vain 280 grammaa (jee) ja verenpaine oli hyvä.

Meillä alkaa ensi viikolla perhevalmennus. Onko muut menossa?

HUojentunein terkuin jelli ja pasi 30+3

Päivitän Jellybeanin uutiset, toivottavasti hän ei pahastu!

Lokakuiset 2007 (7)
Iidaleena
Niiskulainen 24v LA 1.10. Toinen KAKS
hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Pompula 29v LA 3.10. Esikoinen, Keski-Suomi
Lissu78 29v LA 4.10 Esikoinen. Porvoo
Lumi81 25v LA 5.10 Toinen, OYS
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Jazz 29v LA 8.10. toinen (esikkotyttö 080805) KOS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Ann77 29v, LA 13.10. Esikoinen. SEKS
Tehotyttö 35v, LA 14.10., neljäs, TYKS
Laura79 27v, LA14.10, esikoinen, Jyväskylä
Jellybean 25 ja 26, LA 17.10. Esikoinen. Kainuu, Mustatukkainen Tyttö 15.8., 1850 g,
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
Ninni83 24 ja 25 LA 18.10 kakkonen KOKS
Pia78 LA 21.10 toinen & kolmas (kaksoset) HYS
Maxiina 34 v, LA 22.10. kolmas SatKS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Iikka76 LA 23.10. esikoinen, Päks
Iidaleena 26v LA 23.10 esikoinen TYKS
Entu 25 ja 31 LA 24.10 toinen KYS
Pikku2 29v. ja 30v. LA 25.10. pikkukakkonen, EKKS
Octo 23v ja 31v. LA 26.10. esikoinen, KYS
Ilona 28 ja 29 v. LA 27.10. esikoinen, TAYS
tuleva äityli 31v. LA 29.10 esikoinen
Ainu 25v., LA 30.10.eka keski-suomi
Äiti78, LA 29.10. ensimmäinen ja Espoo

paljon voimia ja jaksamisia jellybeanille!! ja tietenkin isot onnittelut =))
toivotaan että pikkuinen jaksaa, samoin vanhemmat, raskasta varmasti on mutta maasta se pienikin ponnistaa. kuten sanottu, onneksi meillä on täällä suomessa loistava teho- ja keskoshoito joten eiköhän se kaikki ennenaikainen järkytys muutu suureksi iloksi =)

Juu, vauva voi hyvin. Hengityskoneeseen ei joutunut kuin hetkeksi ja sen jälkeen on voinut hyvin. Kuulemma ei mitään syytä huoleen kun vilkkaasti liikkuu ja on muutenkin pirteä. Järkytyshän tämä on. Synnytyskin käynnistyi niin nopeaan, ettei mitään puudutteita ehditty antamaan, hyvä kun synnytyssalille ehdittiin. Aamulla lääkärin tutkiessa kohdunsuun se oli väljästi sormelle auki, kuten vielä illalla noin 21:15. Ja 22:06 syntyi jo vauva. Kaikki tapahtui siis todella nopeaan, eikä missään vaihessa päähän meinannut mahtua että se on todella nyt menoa. Napanuorakin oli raukalla kahdesti kaulan ympärillä. Kovin ovat onneksi vakuuttaneet, että vauva kyllä selviää hieman kivisestä alusta huolimatta. Kuulemma on siellä tehohoitopuolella suurimmasta päästä, eli tilanne ei onneksi ole mitenkään toivoton. Ja pienin Oulussa henkiinjäänyt vauva on painanut vain 360 grammaa, joten kyllä minun pikku kullannupullani on asiat melko hyvin.

Ja minä tyhmä kun luulin, että se mielialojen vaihtelu olisi historiaa, mutta pahastipa olin väärässä! Nyt sitä vasta itkeä tihrustetaankin. Ja syitä riittää: episiotomiahaavaa kirvelee ja jokainen vessassa käynti on kuin sirkus suihkuineen ja siteen vaihtoineen, suoli ei toimi sitten millään ja pelkään että uloste pakkautuu lopulta niin suureksi möykyksi että se on lopulta pahempaa kuin vauvan synnyttäminen ja siis ihan pienetkin arkipäivän jutut saa aivan järkyttävät mittasuhteet ja sitten jo itkeä tuherretaan kun ei suklaapatukkakäärettä saa auki.. On mulla ongelmat! :)

Voi Jellybean, kovasti onnitteluja pikkuisesta prinsessasta <3
Hienoa, että kaikki on kuitenkin noin hyvin. Ensin pelästyin, kun aloin lukemaan viestiäsi, että ei tullutkaan lokakuun vauvaa. Onneksi kuitenkin tuo pelästys oli turha; vauvelista tulikin siis elokuinen:-)
Ihan hyvän kokoinen kuitenkin vauveli tosiaan on. Pian hän siitä kasvaa ja pääsee kotiin.
Kyllä ne pahimmat hormonimyrskyt on vasta synnytyksen jälkeen. Näin itse olen aina kokenut. Raskaus on suht koht seesteistä ollut kuitenkin...

Just tällä viikolla tuumasin tuolla toisessa ketjussa, että vielä ei ole ensimmäinen lokakuun vauva syntynyt, vaikka yleensä aina joku etuajassa putkahtaa... Taisi olla just tuo keskiviikkopäivä, kun asiaa pohdiskelin :-)

Käytiin muuten eilen siinä 4D-ultrassa. Ihanat näkymät :-) Sukupuoli pidettiin edelleen salassa. Vähän enempi tyttöolo tuli kasvokuvan perusteella. Pienehkö vauveli tulossa tällä kertaa, n. 3-kiloinen. Perätilassa keikkuu vielä, mutta siitä ei tässä vaiheessa tarvii vielä murehtia. Kokemusta on...

Tehis rv 31+5

Jellybean, oikein isot onnittelut tyttövauvan johdosta!!! Pelästyin Tehotytön lailla alkaessani lukemaan viestiäsi, mutta onneksi siinä ei ollut sitä pahinta mahdollista uutista... Hienoa, että vauvelillanne on asiat kuitenkin suht hyvin ja voimia ja jaksamisia teille kaikille kolmelle!! Mulla kanssa oli pahimmat hormonimyrskyt synnytyksen jälkeen tai oikeastaan ne taisi jyllätä koko tytön ensimmäisen elinvuoden todella pahasti =0) Itkeä tihrustin milloin mistäkin syystä ja melkein kaikki kommentit ja neuvot joita sateli muilta ihmisiltä otin todella pahasti itseeni ja mietin niitä välillä jopa yökaudet. Toivon todella, että tämän toisen lapsen kohdalla osaisin ottaa vähän rennommin ja jättää muiden kommentit omaan arvoonsa.

Luin juuri eräältä nettisivulta, että sairaalakassi kannattaisi jo pakata näillä viikoilla valmiiksi. Ootteko jo alkaneet pakkailemaan? Pidin asiaa ensin turhana hätäilynä, mutta kuten nyt Jellybeanilta huomasimme mitä vain voi siis tosiaan tapahtua, niin voi olla että edes jotain jo katson valmiiksi sinne kassiin ja mietin vauvan kotitumisvaatteekin valmiiksi...=0)

Juulia rv 32+5

Itselläni kävi niin, että olin lapsiveden menon aikaan käymässä työpaikalla ja sieltä piti sitten lähteä suoraan Kajaaniin ja jatkaa Ouluun. Eli mies toi perässä kamppeita ja neuvolakortin. En ollut mistään ottanut selvää että mitä tavaraa kannattaa mukaan ottaa, joten en miestäkään sen kummemmin osannut ohjeistaa. Näin jälkiviisaana sanoisin, että kannattaa ainakin vähän suunnitella valmiiksi että mitä saattaisi mukaan tarvita vaikkei valmiiksi pakkaakaan. Lopputulos omalla kohdallani oli se, että mukana sairaalassa oli kassikaupalla vaatteita joita en tarvinnut. Ja mitään tekemistä ei ollut kun piti vaan maata sängyssä eikä saanut kuin pikaisesti nousta käymään vessassa. Siinä sitten makasin sängyssä jalkopää ylhäällä ja tuijottelin kattoa, kunnes mies sai haalittua kaupungilta ristikkolehden ja kirjoja. :)

Huh, millaisia uutisia Jellybeanilla olikaan! Paljon, paljon onnea koko perheelle! Ja kovasti voimia, jotta pikkuinen jaksaa kasvaa ja vahvistua ja vanhemmat puolestaan odotella pientä kotiin! Todella hieno juttu, että tyttö voi noin hienosti kaikesta huolimatta :)
Ja voisin kuvitella, että ne synnytyksen jälkeiset hormoni heilahdukset (joilta meistä kukaan tuskin tulee välttymään) korostuvat nyt tuoreella äidillä osittain senkin takia, että kaikki tapahtui niin nopeasti ja yllättäen… Koita jaksaa, kyllä se siitä varmasti vähitellen helpottaa :)

Ilona & Ipana 30

Onnea Jellybean prinsessasta. Täällä toivotaan koko perheelle kovasti voimia jaksaa tämä ajanjakso.

Itse pääsin juuri ja juuri kotiin sairalasta eile. Menin sinne polille ihan perinteiselle sokeriseurannalle ja siellä sitten huomattiin että tilann kohdunsuulla on hälyyttävä. Pehmeät paikat on jo ja kaulaa jäljellä 1 cm ja kohdun sisäsuu on jo avoinna 2cm, olin 2 viikkoa sairaalassa täysin vuodelevolla. Nyt sitten lääkäri eilen katsoi tilanteen ja ei nneksi muutosta, pyysi vielä että olisin siellä viikonlopun yli mutta tulin kuitenkin kotiin ja iana oli nukkua omassa petissä pitkästä aikaan ja toisaalta ei mulla ole pitkä matka tuonne sairaalaan, sen takia uskaltauduin kotiin. Edelleen olen kotona vuodelevossa, mies toi kannettavan niin pääsin nyt täälläkin käymään, meidän sairaalassa ei vielä ole minkäännäköistä nettiyhteyttä.

Hankala kirjoittaa makuultaan =) ja yhdellä kädellä, vaatii tämäkin jo kauheena ponnisteluja.

En täällä varmaan paljon nyt sitten enää kijoittele mutta lukemassa käyn. Kovasi onnea kaikille odotukseen, minusta tuntuu että vauva ei ihan lokakuulle pysy sisällä, mutta toivottvasti vielä jonkin aikaa.
Niiskulainen 33+3

Minä en todellakaan ole vielä ajatellutkaan mitään sairaalakassin pakkaamista, mutta kyllä tuo Jellybeanin tytön syntymä kieltämättä sai tajuamaan, että h-hetki voi joskus tulla eteen yllättävän äkkiä. Eihän Jellybeanin laskettu aika kuitenkaan ollut kuin kymmenen päivää ennen Ipanan laskettua aikaa… Eli ehkä sitä pitäisi vähitellen yrittää valmistautua siihen, että Ipanakin voi putkahtaa maailmaan lähes koska tahansa...

Huh sentään, kun Niiskulaisellakin on jo todella jännät paikat! Koitahan nyt lepäillä, jotta pieni malttaisi vielä hetken odotella masussa. Kovasti siis tsemppiä teillekin!

Onnittelut Jellybeanille tulokkaasta ja onneksi kaikki on kuitenkin hyvin!
Niiskulaiselle taas sitten mukavia lepohetkiä ja pidä jalat ristissä jos se vaikka auttaa... heh...

Täällä perhevalmennuksessa on jo käyty, nyt siis pitäisi osata synnyttää ja imettää ja ennen kaikkea olla äiti ja isi. Aika helpoltahan se noin teoriassa voisi olla...

Sairaala kamppeita en ole vielä etes suunnitellu pakkaavani... jotenkin on niin pitkä aika vielä. Tottahan se on että se aika voi loppua hyvinkin pian.

Meilläkin liikkeitä ollut nyt vähemmän viimeisen parin päivän aikana, mahtaako kasvu olla niin kovaa ettei ehdi liikkua vai mikä. Samoin olo on ollut tämän viikon hyvin etova, oksettaa mutta mitään ei tule... mistäköhän johtuu???

Näin pikaisesti Ainu 29 + 3

Onnittelut Jellybeanin perheelle! Itsekin pelästyin alkaessani lukemaan viestiäsi, että apua mitä nyt, mutta onneksi uutiset olikin hyviä, vaikkakin yllättäviä. Kuulostaa hyvältä, että vauva ei joutunut olemaan kuin hetken hengityskoneessa. Kaverin kaksosista toinen oli aikanaan vaan 1300 g ja tomera poika hänestä kasvoi, vaikka alku oli tietysti vaikeampaa sekä vauvalle että vanhemmille.

Itsellä on ollut persus niin kipeenä, että en meinannut päästä eilen kävelemään. Kipu säteili tuosta jostain oikealta alapäästä koko oikeaan takareiteen ja hetken pystyssä oltuani piti mennä aina pitkälleen. Vessassa käynti oli myös ihan tuskaa ja mökillä en edes pystynyt ulkovessassa käymään, vaan oli pakko kykistellä metsässä, vaikka vois kuvitella sen olevan vaikeampaa. No onneks nyt yöllä kivut helpotti ja pystyy taas järjellisesti kävelemään.

Toinen lähinnä esteettinen, mutta ärsyttävä riesa on jatkuvasti maitoa (tai mitä lie vettä tässä vaiheessa?) valuvat rinnat. Perjantaina oli koko päivän vaivautunut olo töissä, kun unohdin liivinsuojat ja sitten kun asiakkaat tietysti katteli mun mahaa, niin itse kuvittelin koko ajan tissien kohtien olevan ihan märät, kun vielä hikoilin hulluna. Sitten mentiin perjantaina illalla vielä mökiltä käymään miehen kanssa yksillä paikallisessa (tai mä tietysti join limsaa) ja kuis ollakaan, mies sitten yhdessä vaiheesa totes, että sulla muuten taas valuu maito läpi. No onneksi oli vaan sukulaisia sillä kertaa samassa pöydässä. Nyt pitää yrittää kyllä liivinsuojia muistaa käyttää ja ostaa lisää. Sinänsä hassua, että esikoisen itku saa myös aina maidontulon liikkeelle, vaikka meillä imetys loppui kokonaan 8 kk ikäisenä.

Viime yönä sain pitkästä aikaa nukuttua yhden 4 tunnin pätkän ja nyt on huomattavasti levänneempi olo. Viikon verran olinkin nukkunut max 5 tuntia yössä jatkuvasti heräillen. Masuasukki on myös muuttanut rytmiään niin, että riehuu öisin ja se tietysti häiritsee mun unia.

Itse en ole vielä sairaalakassin pakkaamista ajatellut. Sinänsä olen miettinyt, että odottavan aika on aika jännää, kun vauvahan vois nyt periaatteessa syntyä jo 6 viikon päästä vähän etuaikaisena tai 10 viikon päästä yliaikaisena tai sitten siinä välillä, kaikkihan on siis mahdollista.

Juu mutta nyt täytyy mennä pakkamaan reissureppu. Lähdetään pojan kanssa käymään papalla keräämässä vähän karviaisia, kun mies lähti katsomaan taas jotain pärinäkisoja :)

Onnittelut Jellybeanille :) Olipa yllättävä uutinen. Onneksi kaikki kuulostaa olevan hyvin.

Itsellä ei mitään ertyisiä uutisia. Järjetön väsymys vaivaa edelleen iltaisin ja voisin nukkua 15h putkeen. Huoh. Viime viikolla oli hammaslääkärin tarkastus. Tääällä päin ei raskaus ole mikään syy päästä jonoista nopeammin. Yksi reikä paikattiin. Yllättäen makuulla ollessa tuli huono olo ja loppu paikkaus tehtiinkiin suht pystyssä asennossa. Aikasemmin minua ei olekaan vielä makuulla olo tehnyt huonoa. Kaksi reikää jäi vielä paikattavaksi, mutta aikoja ei ollut ennen lokakuuta. Joten marraskuussa sitten paikataan ne. Toivottavasti ei mene kovasti yli, etttei tarvi siirtää aikaa jonnekin hamaan tulevaisuuteen.

Iidaleena 30+6

Onnea Jellybean ja vaikka oletkin huolissasi, niin onneksi tyttö on noinkin "iso" eikä tarvinnut happikaappia kauempaa. Mm. 15 v. sitten syntynyt ystäväni tyttö on täysin terve, syntyi tuon kokoisena ja taisi olla viitisen päivää kaapissa. Viikolla 34 syntyneitä tuttujen lapsia on myös muutama, joilla ei mitään ongelmia alkujännäyksen jälkeen. Tsemppiä!

Onnittelut Jellybean! Pumppaa sitä maitoa ahkerasti :=) Mulle sanottiin että 5 kertaa päivässä pitää pumpata niin sitten maidoneritys lisääntyy niin paljon että pääsee vaikka täysimetykseen kun saa vauvan kotiin ja näin meillä kävikin :=) Tsemppiä ja iloa elämäänne!