LOKAKUISET 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niiskulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa vaan,
Pikaisesti lueskelin läpi ja voittopuolisesti taisi hyviä kuulumisia olla!
Olen palannut auringosta ja huomenna koittaa työmatka Berliiniin. Nukkuessa tuo aurinkoloma meni, ja pyöräillessä ja kävellessä. Meinasi huoli muutamana päivänä iskeä, kun ei niin mitään oireita ollut, pahoinvointikin on kadonut kokonaan, mutat tänään on nippaillut taasen ihan urakalla. Sinänsä rankka reissu, kun piti syömisiä ja tekemisiä vahtia. En ole koskaan ollut mitenkään ruokarajoitteinen ja nyt en uskaltanut juuri mitään maitotuotteitakaan käyttää, kun ei siellä taideta juuri pastörointia tuntea...Samoin en uskaltanut mennä korkealle vuoristoon, kun en tiennyt voiko vähempihappisella ilmalla olla vaikutusta noin äkkiseltään. No, eipähän ainakaan tullut mitään riskejä.

Joku oli menossa Turkkiin...Minä siis olin ruokien kanssa varovainen, sain ohjeita: ei jäätelöä, ei majoneesi kastikkeita, ei kanaa. Sinuna jättäisin kamelilla ratsastamisen sikseen, jos et muuten ratsasta, liike voi olla äkkiseltän hyvinkin outo ja erilainen. No, moni voi olla eri mieltä, mutta minä en halunnut mitän riskejä.

Minulla on ollut outoja ahdistuskohtauksia, mistä johtunevatkaan sitten. Huominen työmatkakin ahdistaa, kun ei ole turvallista syliä, mihin illalla käpertyä..

No, palaan astialle viimeistään perjantaina!

Jelli ja Enttinen 9+5

Älkää nyt huolehtiko, jollei ole oireita, eihän niitä aina ole. Mullakaan ei ole pitkään aikaan ollut juuri muuta kuin väsymys, pahoinvointia ei ollenkaan. Silti en suostu ajattelemaan ainakaan etukäteen, että joku olisi vialla sen takia. Eka ultra alkuviikosta, huiiii...
12+ jotain

heippa kaikille!

hienoa lukea noita kivoja uutisia, tulee hyvälle mielelle. toisilla onnistuneet ultrareissut ja sydämmensykkeet, toisilla ihan muuten vaan onnistuneet reissut =)
en ole itsekään ollut kauheasti koneella kun tuo kevätilma vetää niin puoleensa, taas on upea päivä tulossa että täytyypi pihalle kohta lähteä.

mä olen huomannut kanssa että oireet on kyllä häviämään päin, väsymyskin alkaa olee ohi enkä ole huomannut että enään paistamisen hajukaan niin äklöktäisi. hajuaisti on kyllä aivan omaa luokkaansa, siis tuntuu että mä haistan kaikki ja kaukaa =)

ultraan on parisen viikkoa aikaa, se pitäisi vielä jaksaa... ei tahdo millään vieläkään ymmärtää että kyllä siellä mahassa joku asukki on, kunhan nyt vaan on kaikki kunnossa. mun on ihan pakko kysyä teiltä että miten teillä on tuon miehen kanssa mennyt niinkuin tuolla makuuhuoneen puolella...? musta meinaan tuntuu että mulla on himot kasvanut ihan kauheasti, koko ajan voisi hmhmm... tiedätte kyllä ;) johtuuko se sitten olotilasta vai tuosta ihanasta keväästä, tiedä sitä sitten...

mut hyvää viikonalkua ja masunkasvatusta =)

maxiina ja pikku-I rv 10+3

Juu elikkä eka neuvola on takana päin!! Neuvolan täti oli mukava ja sille sain jatkoajankin, lääkäri aika tuli 2 ja puolen viikon päähän. Ultra olisi jo ensi ke eli viikkoja olisi sitten 10+3. Paljon hyvää uskoa täti antoi ja rauhoitteli noiden kipujenkin suhteen... No ensiviikolla sitten nähdään toivon mukaan eläväinen maha asukki!!!

Työrintamalle ei sitten kuulukkaan niin hyvää. Pomolle kerroin tänää ja työsopimus loppuu sitten tämän kuun loppuun ja jatkoa voi olla luvassa jos löytyy riittävästi sellaista työtä johon minä kykenen. Onhan se toisaalta hyvä että saa nyt sitten rauhassa levätä mutta kyllä harmittaa olla taas työn!!! Meinaa asia oikein itkettää... (hormoonit perkele...)

Maxmiina kyselit seksistä... Minulla kun noita kipuja on ollut niin hommaistu on todella harvakseltaan. No eipä näillä kivuilla kyllä paljoa mieli teekkään... On niin huoli siitä onko kaikki hyvin... Yhdynnän jälkeen on ollut ulkosynnyttimet todella hellät ja välillä orgasmin jälkeen on tuntunut kovaakin kipua alavatsassa, pitäisi sitä varmaan välttää?!?!?!

Mutta eteenpäin vielä mennään 9+1!!

Meillä en kunta kustanna np-ultraa, ainoastaan verikoe seulantaan ja jos siinä jää kiinni niin sitten lapsivesi punktio...

Siis, tein tänään kauheen synnin töissä....:)
Tuli ihan hirvee himotus...maksalaatikkoon!! Ja kaikki muu ruoka ällötti. Siispä söin 200g sitä maksalaatikkoa...ja parin tunnin päästä toiset 200g....400g yhtenä päivänä! Sehän on melkein puoli kiloo! No, jotenki oma maalaisjärki sanoo että jos kerran pari sitä syö niin ei haittaa..että eri asia ois jos söis vaikka monta kertaa viikossa. Mutta oikeesti, onko tästä haittaa??
Mitä se liika A-vitamiini sille sikiölle tekee? En kyllä enää aio syödä maksalaatikkoa..
mut oli se kyllä hyvää!! huhhuh....

Lumi: Mähän viime viikolla selvitin tuota A-vitamiiniasiaa ja kuten uusimmassa apteekkien asiakaslehdessäkin sanottiin, sen pelko on osittain turhaa. Liikasaanti A-vitamiinia voi aiheuttaa sikiön epämuodostumiseen, mutta se vaatisi kuulemma todella poikkeuksellista ruokavaliota, että sellaisia annoksia A-vitamiinia saisi kasaan. Että käsittääkseni yksi valmismaksalaatikko, jossa käsittääkseni ei edes ole sitä maksaa kovin paljoa, ei todellakaan ole vaaraksi. Sitä paitsi kuten taannoiseen viestiini laitoinkin, A-vitamiini on jopa välttämätön sikiön kehitykselle eli se ei ole pelkästää mikään paha peikko. Maksassa on toki A-vitamiinin lisäksi raskasmetalleja, että senkään puolesta se ei ole paras mahdollinen ruoka-aine raskaana oleville. ...mut edelleenkään mun maalaisjärjelläni ajateltuna raskasmetallienkaan suhteen ei yhdestä maksalaatikosta voi olla mitenkään vaaraa.

En mä sit viikonloppuna mennytkään laskettelemaan, kun luin jostain neuvola-nettisivuilta, että laskettelu on ratsastuksen kanssa vältettävimpiä liikuntamuotoja raskaana oleville. Noh, otin sitten rennosti vaan ja nautin kävellen kauniista ilmasta. Oltiin siis työporukalla Tahkolla ja kun alkoholia oli joka paikassa yllin kyllin, paljastin tilani kämppiksilleni, jotka sitten vuoroin hoitivat lasini tyhjiksi pe ja la -iltoina, etteivät muut huomaa. Pari tytöistä oli jo kuulemma arvannut tilani, kun en bussimatkallakaan ollut jounut mitään ja saunaan mennessä kaikki oli jo sitä mieltä, et kyl mun mahastakin jo selvästi näkee, mistä syystä se on pyöristynyt. Noh, vaatteet onneksi suojaa ja käsittääkseni muille ei vielä tilanne paljastunut. ;)

Reilu 2 viikkoa vielä ultraan, kun tuo pääsiäinenkin on siinä välissä...

Iikka rv 10

Moikka!
Tulin juuri lääkärineuvolakäynniltä.. Ajat oli myöhässä ja sain odottaa tunnin ennen kuin pääsin sisään, hermot meinasi mennä kun kesken työpäivän jouduin sinne menemään.
Kaikki hyvin ja sydänäänet kuultiin. Paino ei ollut noussut viime käynnin jälkeen, päinvastoin lähtenyt parisataa grammaa. =) Kauhistukseni sain tietää, ettei raskaana ollessa saa syödä allergialääkkeitä(antihistamiineja). Koivuallergiggona pelkään pahoin nyt tulevaa kesää..
Huomenna on sitten np-ultra.
Onnea muillekkin iloisista ultrakuulumisista ja muista..

Lissu rv 12+1

Aurinkoista päivää kaikille! Aivan ihana ilma! :)

Ainu: Niin siis pikkuisella oli kaikki hyvin. Siellä se käsiään heilutteli.
Tasan viikon päästä on np-ultra.

Mun puolelta sukua ei vielä kukaan tiedä. Jännittää tosi paljon kertoa mun vanhemmille..kun mulla toi koulu jää aika pitkälle tauolle. Ja kun mieskin opiskelee, ollaan sitten entistä tiukemmilla kahden lapsen kanssa. Eihän se niille kuulu, mut tiedän miten ne suhtautuu asiaan. No eiköhän esikoinen pidä huolen, että saavat pian tietää..

Eilen iski kamala alakulo. Oon jotenkin henkisesti niin väsynyt. Oon todella loman tarpeessa, mut se tuntuu mahdottomalta. Haluaisin omaa aikaa edes vähän, siis sellasta ettei tarvis tehdä pakosti mitään. Nytkin ois yks kouluhomma mitä pitäis parhaillaan tehdä..plääh! Esikoista ei tosiaan olla saatu hoitoon puoleen vuoteen..eli ei ole ollut miehenkään kanssa yhteistä aikaa. Ois se kyl kiva, jos kesän aikana sais vaik pari kertaa. Ja myös perheenä ois tosi kiva tehdä jotain kivaa, mennä vaik risteilylle, mut eihän meillä ole rahaa semmossiin. EIlen kyllä tuntui, ettei musta ole äidiksi. En ole hyvä äiti, kun pää hajoaa, koska tarvin omaa aikaa. Miten sitä kahden kanssa pärjää, kun ei aina jaksa yhdenkään kanssa? No onneksi olo helpotti..tää kamala stressi vain ei oo hyväksi.

No muttanyt on pakko mennä ahertamaan..

Ninni & Kaneli 10+2

Hei vaan teille lokakuiset! Olen taustaillut täällä aina välillä, mutta en ole saanut vielä aiemmin kirjoiteltua.

Lissulta oli kielletty antihistamiinit raskauden aikana ja se laittoi kirjoittelemaan. Minulle neuvolalääkäri taas sanoi, että Zyrtexiä sais nykytietämyksen mukaan syödä turvallisesti. No zyrtexin selosteessa lukee kyllä, että sitä pitää välttää eli ota tuosta nyt selvää. Pitänee sitten kysellä tarkemmin, jos tulee pahoja oireita. Tosin neuvolaläkäri rauhoitteli, että allergiaoireet on raskauden aikana yleensä lievempiä kuin muulloin. Silmätipoista totesi myös, että niitä voi käyttää ihan vapaasti.

Niin pikaiset esittelyt vielä. Olen 30 v ja odotetaan toista lasta. Masuasukin viikot vielä aika hakusessa, mutta selvinnevät ensi maanantain ultrassa.

mulle neuvola täti kielsi ehdottamsti zyrtexin mutta heinixiä saa kuulemma ottaa en kyllä uskalla ottaa kumpaakaa ku kuulee nii ristiriitasta puhetta nii viisai yrittää pärjätä ilman=)

Hei kaikille! Ihme kiirettä pitää koko ajan ei millään meinaa ehtiä täälläkään piipahtamaan. Vieraita ravaa ja itsekin tulee kyläiltyä ja ulkoiltua paljon, taitaa kevät saada väen liikkeelle.

Allergikoille vähän lohtua. Minä olen ihan järkyttävän allerginen lukuisille eri heinille ja puille ja astmakin lisäksi vaivaa, mutta jos hyvin käy niin me raskautetut säästytään oireilta ihan täysin! Nimittäin raskaana ollessa ja imettäessä tuo kroppa joskus toimii niinkin ihanasti, että suojaa meitä mokomilta vaivoilta! Viime kesänä kun täysimetin tylleröäni pystyin olemaan täysin ilman allergia lääkkeitä! Normaalisti syön niitä toukokuusta elokuuhun ja heinäkuussa tupla-annoksen ja lisäksi nenäsumute ja astmalääkkeen annoksen nostaminen. Viime kesänä ei mitään! Elän siis toivossa, että tämä raskaus suojaisi samalla lailla. Eräs allerginen ja astmainen ystävätterenikin selvisi raskaana ollessaan kesästä ihan ilman mitään oireiluja, eli toivoa on! Kohta sen saan omalta kohdaltani tietääkin, kun leppä ja paju aloittavat ihanan allergia kauteni... jännittää...

Nyt vielä onnea kaikille sydänäänet kuulleille ja pienen nähneille ja sitten onkin kiire vähän siivoamaan vierata taas vaihteeksi tulossa.

Entu rv 10

Heippa! Minä tässä vaan ajattelin että mulla ulrtassa tuli kolme päivää lisää vauvalle eli la on 31.9, mutta jos te vaan suonette niin mieluiten olisin täällä teidän seurananne, kun tänne on jo tullu tuttuja ihmisiä. Eihän tuo la ole kuin suuntaa antava ja monelle jolla la on alkukuusta voi laps syntyä syyskuussa. Esikoisen kanssa oli niin että varhaisultrassa katsottiin sikiön koko 6 päivää vanhemmaksi, mutta la:ta ei silloin vaihdettu kuulema sitten vaihetaan jos on 7 päivää =), ja esikoinen syntyi rv 38+6. Mulla tulee kylmän väreet oikein kun ajattelee synnytystä, toisaalta odotan kokevani sen uudestaan, näin jälkeen päin ajateltuna se on hienoimpia asioita mitä nainen saa kokea elämänsä aikana. Mulla ei oikeastaan ole pelkoa synnytyksestä vaan enemmän siitä että onhan vauvalla kaikki hyvin eikä vauvalle tapahdu synnytyksessä mitään. Esikoisella oli napanuora kerran kaulanympäri ja sen takia sydänäänet alkoi heiketä loppusynnytyksessä, pelko lapsen menettämisestä on aivan kauhea ja varmaan toista lasta synnytäessä jos näin tapahtuisi pelko on paljon todellisempaa.Luulen että napanuora liuskahti esikoisen kaulanympäri siinä vaiheessa kun kalvot puhkaistiin ja lapsivedet tuli pihalle. No mut jokainen raskaus ja synnytys on erillainen samallakin naisella =).

Alkuperäinen kirjoittaja mattai:
mulle neuvola täti kielsi ehdottamsti zyrtexin mutta heinixiä saa kuulemma ottaa en kyllä uskalla ottaa kumpaakaa ku kuulee nii ristiriitasta puhetta nii viisai yrittää pärjätä ilman=)

Viime keväänä ja kesänä kärsin pahoista allergiaoireista, mm. henkeä ahdisti. Koska olin raskaana niin kysyin synnäriltä lääkkeistä (joka paikasta sai ristiriitaista neuvoa). Anoa mitä sain ottaa oli nenäsumute, ei mitään pillereitä. Siinä sitten henki pihisten mentiin siitepölyaika...

Mä sit tein sman kuin lumikin, himoissani menin syömään sellaista mikä on "kiellettyjen listalla" Ostin eilen moniviljaleipää ja tänään juuri kun olin sitä syömään rupeamassa luin että sisältää pellavansiemeniä...siltikin mulla oli aivan pakko syödä enkä osannut jättää leipää yhteen vaan söin niitä viisi, mikä on aika yllättävää kun yleensä en kyllä kolmea leipää enempää syö. No nyt on saatu himot tyydytetyksi ja on hieman huono omatunto.

Kuule Niiskulainen, niin mäkin vedin kokonaisen leivän pellavansiemenineen.. Netissä jollain sivustolla olikin, että leivässä ne ei haittaa ja neuvolan tätikin sanoi ettei mitään hätää.

Mullakin eilen tuli AIVAN vastustamaton himo lakritsiin. Ostin 100 g pussin ja söin melkein kaikki.. Ja nyt kolkuttelee omatunto. Yöllä näin sellaista painajaista, että lähdettiin kaveriporukalla jonnekin tyyliin WinterOpeniin. Muut joi ja minä ajattelin, että voinhan minä yhden oluen ottaa.. Sitten heräsinkin seuraavana aamuna hirveässä krapulassa enkä muistanut edellisestä illasta muuta, kuin että olin vetänyt kaksin käsin kaikkea mahdollista alkoholipitoista. Se uni oli vielä niin todentuntuinen ja itkin siinä sitten sitä että olen myrkyttänyt vauvani. Heräsin siinä sitten onneksi ja piti ihan rukoillen kiittää luojaa, että se olikin vaan unta. Oli kyllä todella ahdistava uni..

Kiire töissä, mutta pikaisesti: ultrassa kaikki hyvin, vaikkei pahoinvointia ole ollut, sydänääniä ei kuulunut jne... joten turhat huolet pois!
Heinäallergikko myös ja huh, mitähän siitä tulee...

Luulin aamulla sitä näköharhaksi kun näytti että pikkareissa olisi pienen pieniä veritippoja.. Mut ei se ollutkaan. Nytkin pyyhkiessä tuli pari tippaa.. Pitänee aamulla soittaa neuvolaan. Toivottavasti tämä ei nyt olisi keskenmeno.

Jellybean: Toivotaan tosiaan, että kaikki on hyvin. Tsemppiä!

Ultrakuulumisia: Eilen oli ultra ja kaikki hyvin. Np-mitta oli minimissä 0,8mm ja pää-perämitta oli 6,7 cm. Kovin oli eläväisen ja vilkkaan oloinen pikkuinen, jumppasi siellä oikein olan takaa ja vilkutteli meille. =) Kummallista, kun sitä potkimista ja ojentelua ei tunne itse lainkaan. Kun niskaturvotusta alettiin mittailemaan käänsi aina selän meille ja ei meinannut millään onnistua koko touhu. Päätti varmaankin, että nyt riitti tämä töniminen. =)) Laskettuaika aikaistui muutamalla päivällä ja nyt on 4.10. Olihan tosi kivaa nähdä pikkuinen siellä ja nyt onkin vähän turvallisempi olo. Nyt alkaa vähän hahmottamaan tosiasiaa, että meille on oikeasti tulossa pieni vauva.. =) Mieskin silminnähden ilostui ja innostui... Seuraava ultra on 14.5..

Täällä muuten kärsitään ummetuksesta, mites teillä muilla? Sain lääkäriltä reseptin ummetuslääkkeeseen, mutten sitä ole uskaltanut vielä ottaa. Nimeltään Visiblin... muistaakseni...

Me ollaan lauantaina lähdössä sinne Espanjaan ja sekin alkaa mennä tajuntaan vasta nyt. Täytyy alkaa pakkailemaan pikkuhiljaa ja silittelemään vaatteita. Ihanaa lähteä! Lämmintä siellä on vaihtelevasti, toisena päivänä on sadellut ja toisina saattaa olla 20 astetta lämmintä. No, pääasia ettei ole pakkasta. =)

Lissu rv 12+3

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Niiskulainen 24v LA 3.10 Toinen pikku Toukka, KAKS
Pompula 29v LA 3.10. Esikoinen, Keski-Suomi
Lissu78 29v LA 4.10 Esikoinen. Porvoo
Lumi81 25v LA 6.10 Toinen, OYS
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Jazz 29v LA 8.10. toinen (esikkotyttö 080805) KOS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Tehotyttö 35v, LA 14.10., neljäs, TYKS
Laura79 27v, LA14.10, esikoinen, Jyväskylä
Jellybean 25 ja 26, LA 15.10. Esikoinen. Kainuu
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Maxiina 34 v, LA 22.10. kolmas SatKS
Ninni83 23 ja 24 LA 21.10 kakkonen
Pia78 LA 21.10 toinen & kolmas (kaksoset) HYS
Iikka76 LA 23.10. esikoinen, Päks
Entu 25 ja 31 LA 24.10 toinen KYS
Pikku2 29v. ja 30v. LA 25.10. pikkukakkonen, EKKS
Ilona 28 ja 29 v. LA 27.10. esikoinen, TAYS
Ainu 25v., LA n.28.10.eka
tuleva äityli 31v. LA 29.10 esikoinen

Hihi, hauska lipsahdus MissPiggyllä =D
Meillä mies kyselee että joko saan kertoa sille, joko saan kerttoa siellä kaikille, joko kerrotaan hänellekin. :D "Oon minä sille jo kertonu".

Niiskulainen: Minä kanssa alkuviikosta paahdoin ihan mielissäni moniviljaleipää ja mussutin niitä oikein olan takaa, sitten jälkeenpäin vasta huomasin, että kah, näissähän on pellavansiemeniä.

Jellybeanille pidän peukkuja että kaikki olisi hyvin.

Sitten vielä tuosta ummetuksesta... Minulla on aina ollut huonosti toimiva suoli ja vähän pelottaakin että kuinka jumiin tässä joudutaan, mutta hauska juttu sinäänsä kun nykyään tuleekin kellontarkka kakka x) aina aamulla kello 10!
Enemmän päänvaivaa tuottaa taas se, että kerään nykyään ihan kamalan määrän ilmavaivoja illaksi. Sitten saa pylly pystyssä ruveta nukkumaan tai kääntelehtiä että miten saisi olon helpottumaan. Ja miehellä on hauskaa!
Välillä hävettää kun missä vain illalla istuu niin tuntuu kuin olisi joku pierutyyny peffan alla kun vähänkään eväänsä liikauttaa niin pääsee "prooot" *punastelee*...

Yritänpäs pikaisesti pyörähtää tässäkin ketjussa...

Pidetään Jellybean peukkuja, että ihan normaalia raskauteen kuuluvaa pientä vuotoa.

Hienoa, että MissPiggyllä kaikki oli ok!

Kävin tänään siellä np-ultrassa ja kaikki oli ok. Niskaturvotus 0,9mm. Nenäkin näkyi hyvin. Kovin touhukas Möykky oli :-) Seerumiseulaan en mennyt sitten ollenkaan, koska oltiin päätetty, että mikäli niskaturvotusta on, niin sitten katsotaan se verikoekin. Nyt tyydytään tähän 60-70% varmuuteen. Minusta kuulostaa aika isolta luvulta se 5%, joka jää seulaan kiinni. Raja-arvot siis määritelty niin. Tarkoittaa sitä, että suuri osa joutuu turhia piinaviikkoja elämään. Katsoimme tämän ratkaisun MEILLE sopivaksi.

Tehis rv 11+4 tai 12+1 (ultran mukaan)

Pikaisen tutkimuksen perusteella vuoto tulee jostain muualta kuin kohdusta. Epäili hiivatulehdusta. Vähänkö olen helpottunut! Ehdin itkeä tihruttaa jo eilisen illan, yön ja aamun. Sydänäänetkin kuului, eli kaikki hyvin. Kiitos kaikille peukuttajille!

Ja kyllähän minäkin tiesin, että raskauden aikana voi vuotoja tulla ilman että ne tarkoittaa heti keskenmenoa, mutta kun paniikki iskee niin siinä ei järkipuhe auta! Olen siis todella todella helpottunut ja on ihana kun on teidänlaisia kavereita joille voi murehtia!

Jellybean ja toukka 11+6