Lokakuiset 2007 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heipsan!

Alkaa selvästi kaikilla olla jo viimeisen kolmanneksen tuomia vaivoja, supistuksia ym. mut onneksi vielä ollaan säästytty pahimmalta ja toivottavasti onnelliseen loppuun asti.

Meillä myös on vain kolme lääkärikäyntiä, yksi kullakin raskauskolmanneksela, jos ei mitään poikkeavaa. Toinen lääkäri oli tuossa pari viikkoa sitten, mutta eipä meidän kunnalla ole mitään ultria, joilla olis voinut kokoa ja muuta tarkemmin tutkia. Noh, onneksi oltiin ite siellä yksityisellä rakenneultrassa.

Nää helteet kyllä ovat vieneet viimeisetkin mehut meikäläisestä. Nyt töiden taas alettua kauppareissun jälkeen vaan menee sohvalle pötköttömään, kun ei kertakaikkiaan jaksa tehdä oikein mitään. Sit illalla, kun viilenee, pikkasen voi jotain tehdä, mut se taas johtaa liiankin helposti siihen, että tulee valvottua liian myöhään ja aamusta on taas entistäkin väsyneempi. Yöunet ovat myös käyneet levottomimmiksi, että taitaa sekin vaikuttaa asiaan. Mut eipä noita töitä ole enää kuin reilu 5 viikkoa ennen äippäloman alkua, kun kaiken kesäloman menin jo pitämään.

Aurinkoisia (mutta ei niin helteisiä) masunkasvatuspäiviä kaikille toivotellen

Iikka ja Nasu rv 29+1

Mää luulisin että niitä lääkäri käyntejä olisi vain kaksi, vai olisiko se 3 sitten juuri ennen h-hetkeä. No tänään olen kuitenkin menossa neuvola lääkäriin kun nuo kivut on jatkuvia ja pissi testit oli puhtaita. Saa nähä pääseekö sitä tänään oikein ultrasta katsomaan... Olisi niin kiva kun tietäisi syyn miksi sattuu eikä vaan toteamusta että kaikki kunnossa! Pitääkö vaan miettiä että on RASKAANA niin on vähän kaikenlaista sitten??

No vauvamahaa kovasti kasvattaa yritän... Täytyy myöntää että vyötärö alkaa pikkuhiljaa katoamaan jonnekkin...

Ainu 28

Täälläkin alkaa vähitellen tuntua siltä, että viimeisellä kolmanneksella todellakin ollaan! Tuntuu, että tässä kuumuudessa ei jaksa yhtään mitään… Osittain väsytys johtuu toki myös siitä, että olen taas parina aamuna herännyt vessaan puoli viideltä enkä ole enää sen jälkeen saanut nukuttua. Väsymys on siis melkoinen ja sen lisäksi alkaa olla kaikenmoista muutakin vaivaa. Supistuksia tulee yhä useammin ja nyt on alaselkä/lonkka kipeytynyt aika pahasti. Onhan tuo hetkellisesti vaivannut välillä aikaisemminkin, mutta nyt ei tunnu helpottavan ollenkaan. Yritin eilen illalla ilman hiukan viilennyttyä lähteä kävelylle, mutta eipä sitä pitkälle jaksanut, kun jokainen askel sattui sekä lonkkaan että polveen. :-( (Tuo polvivamma on vanha vaiva, joka on vaivannut aina välillä jo pitkään. Nyt tämä raskaus/painonnousu on ilmeisesti pahentanut tilannetta.) Tätä menoa olen kyllä todella kypsä ja raihnainen lokakuun lopussa!

Ilona & Ipana 28+4

hottia hottia.... kyllä nyt riittää lämpöä... =) ehkä jo vähän turhankin paljon kun muksutkin alkavat viihtymään enemmän sisätiloissa kuin pihalla paitsi tietenkin jos on vettä liki. tultiin juuri hetki sit rannalta ja ihan on puhki koko porukka. näistä ilmoista kyllä pitää yrittää nauttia, hetken vaan kuitenkin kestävät ja sitten tuleekin taas jo pimeetä ja kylmää, mikä kylläkin on mun mieleeni enemmän... ainoastaan kauhea pukemisen määrä ottaa aivoon ;)

mulla olis ultra huomenna ja sit sen diabeteshoitsun juttusille pitäisi mennä.. ei kyllä yhtään innostais kun kuulemma täällä ollaan aika syyttävällä kädellä ojennettu niitä äitejä kellä sokeriarvot on nousseet.. kuulemma, sen näkee nyt sitten huomenna itse..
meilläkin on kolme lääkärikäyntiä, eli yksi olisi vielä edessä joskus noin vko 36. tietty niitä käyntejä tulee enemmänkin jos vain on jotakin vaivaa. aika outoa että noissakin määrissä on vaihteluja kunnittain.

mutta vointeja kaikille ja aurinkoa =))) (tai sit sais jo vähän viilentyäkin ;-))

maxiina 29+5

Hikoilut on suoritettu ja lääkärissä käyty! Eli ei muuta vaivaa kun häpyluun liitos... lääkärillä oli oikein kivaa painella kun hyvä että meikä pöydällä pysy kun se survo menemään...

Ainu edelleen 28

Heipat,
Eipä huolta täällä. HIottaaan tuo ja sen vuoksi tuskaisaa, mutta muutoin auvoista. pasilla on nyt uusi peli; iltaisin, kun käyn makuulle, alkaa pyllynpyöritys ja maha venyy ees taas... :)

Haettiin miehen ja miehen isän entinen pinnasänky meille. On kyllä ihanan näköinen! Hyvin pieni, kun on sellainen pidennettävä malli ja on nyt pienimmällä säädöllä. Ja tosi hienossa kunnossa, vähän pitää liimauksia parannella.

Näen kyllä villejä unia ja nukkuminen on hieman levotonta. SIksi ja kasvavan työkiireen ja -paineen takia on aamuisin inhottavan raskas olo lähteä töihin. Suomeksi sanotuna vituttaa. Kolme ja puoli viikkoa vielä ja sitten teen korkeintaan kotitöitä enää ja käyn muutaman kerran töissä. Pomolle alkaa paniikki valua lahkeeseen, kun tajuaa kuinka paljon meillä on asioita, joita vain minä teen. No, siinäpähän miettii. Voin sitten kiristää hoitovapaan uhalla lisää palkkaa ;)

No, nyt vähän photosoppailemaan!

Jelli ja pasi 29+1

Iltoja!
On kyllä kuuma! Ei pitäis valittaa, mutta kuitenkin pikkasen liian lämminta.
Meillä on muutto takana ja saunasta sekä parvekkeesta on keretty nauttimaan. Pikkuhiljaa myös pahvilaatikot alkaa olla tyhjiä, vielä matot puuttuu lattialta, muutettiin siis kuunvaihteessa! No ehkä tän hitauden antaa anteeksi kun olen yksin kaiken tehnyt, mies ollut vain töissä koko ajan. Supistellut hiukan ja esikoisestakin yrittänyt huolehtia. Joka muuten nukkuu reippaasti omassa huoneessaan! vaikka aiemmin ollut aina samas huoneessa meidän kanssa..heinäkuussa opetettiin, nukahtamaan yksin. Jotenkin vapauttavaa, kun tietää että iltasadun jälkeen ei tarvi jäädä odottelemaan milloin nukahtaa.

En meinaa millään käsittää, että loppusuoralla ollaan viimeistään 3 kuukauden kuluttua saan vauvan! Toisaalta tuntuu jopa haikealta, että raskausaika loppuu, mutta jospa tästä vielä sais nauttia tulevina vuosinakin. Vaikkei tämä yhtä nautintoa kylläkään ole. Seksi on jo hankalaa, mut tuntuu paremmalta, myös miehen mielestä.

No mutta, koitetaan kestää tätä lämpöä, kohta tosiaan tulee se kylmyys ja pimeys!

Ninni rv 29+6

tänään oli hieman huolta ja murhetta kun käytiin neuvolassa. Kaikki muuten ok, mutta sydänäänet olivat hiukan kummallisia. Aluun sykkeet ihmeen matalat ja sitten nopeutu ja sitten tuli hetken tosi matalia, sitten nousi normaali tasoille mutta välillä kuulosti kun olisi tullut semmoisia aivan pieniä taukoja sykkeessä. Aikaisemmin sykkeet ovat olleet tasaiset eikä vastaavaa ole kuultu. No lähdimme sitten äippäpolille tarkempiin tutkimuksiin saman tien. Äippäpolilla oli tarkoitus ottaa pidempi sydänkäyrä mutta sykkeitä ei saatu pysymään kuuluvissa tarpeeksi hyvin. Lääkäri katsoi sitten ultralla sysämen toimintaa ja napanuoran veren virtausta, ja ne vaikuttivat normaaleilta. Ultran mukaan vauveli on kyllä ikäänsä nähden pienehkö, kokoarvion mukaan alakäyrällä (vaikka sf-mitta on ollut enemmän yläkäyrällä), joten parin viikon päästä uudestaan ultraan... hiukan kyllä nyt pelästytti koko hässäkkä ja tietysti mietityttää vieläkin kun vauveli ei ole kasvanut niin hyvin kun ollaan luultu. Mahaa kun on ja painoakin nyt melkein se 10kg tullut (ihme kyllä monet sanonut et sulle ei ole kauheesti tainut painoa tulla muuta kuin mahaan). No ei auta kun toivoa että asiaan ei liity mitään sen kummempaa...

Ai niin samalla tarkastettiin kodunkaulan tilanne kun mulla ollut tosi paljon noita harjotus suppareita (myös säännöllisiä useamman tunnin ajan), mitään muutoksia ei kohdunkaulalla joten sen suhteen voin olla huoletta jos ei supparit muutu kipeiksi.

Laura rv 30+4

Hui! Kuulostaapa huolestuttavalta Lauran tilanne. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa. Tuntuu et jos siellä ois ollu jotain tosi pahasti hätänä vauvalla niin kai ultraava lääkäri ois heti nähnyt jotain poikkeavaa...mut toivotaan että kaikki ois hyvin. Tsemppiä!!

Täällä meilläkin taas säikyteltiin viime yönä... Yhden aikaan alkoivat kipeät säännölliset supistukset, (tuntui just samalta ku esikoisen synnytyssupistukset siinä alussa) niitä tuli 5-10 min. välein. Piti aina nousta konttausasentoon puhisemaan ku niin poltti kovasti. Mieskin jo vähän huolestui. Noin viis kappaletta niitä ehti tulla ku ryntäsin sit juomaan vettä ja ottamaan panadolia. Kas kummaa supparit sitte loppuivat ja olin yhtäkkiä vaan nukahtanut. Tosi outoa. En soittanu mihinkään synnärille ku viimeksi sanoivat et jos panadolilla rauhottuu ni ei hätää. Tiistaina on kuiteski lääkärineuvola niin saavat taas katsastaa kohdunsuun/-kaulan/ minkälie tilanteen :).

Huhhuh, huomenna ois ystävän häät ja tänään pitäs mennä laittamaan hääpaikkaa kuntoon. Se ois yks tämän kaason tehtävistä.. tulee kiireinen ja pitkä päivä!!

Helteistä vielä: minä ainakin oon ollu tosi väsyny koko ajan, ei jaksa mitään tehdä ja on ihan tukala olo koko ajan! Sais jo mun puolesta helteet loppua! Sisälläkin on niin kuuma että ei pysty kunnolla ees nukkumaan.

Jees palataan paremmalla ajalla! Hyviä vointeja kaikille!

Lumi & Aape rv 32 TASAN!!!

Hei teille kaikille, ja kiva jos mahtuu joukkoon kirjoittelemaan.
Tosin en ole taaskaanut oikein saanut kirjoiteltua, kun on illalla aina niin väsynyt olo ja esikoinen ei kyllä äidin anna koneella istuskella rauhassa. Nyt mies ja poika ovat mummulla käymässä, kun miehellä on lomaa ja mulla siis hetki omaa aikaa työpäivän jälkeen, jee!

Aika monella on ollut noita supistuksia niin kuin taas itsellänikin.

Toivottavasti Laura saa varmuutta tilanteeseen, että ei tarvi olla epätietoisuudessa. Sovittiinko sulle nyt jotain tiheämpiä kontrolleja?

Mun maha kasvaa alle keskikäyrän kuten esikoisella, mutta lopussahan se viimeksikin pompsahti ja esikoinen painoi 3900 g, vaikka painoarvio oli 3300 g joten saa nähdä miten nyt menee. Vähän lääkäri tota masua piti viimeksi pienenä. Tai masu on kyllä iso mun kokoon nähden ja pönköttää edessä, mutta käyrä menee alhaalla, kummallista :)

Tää helle uuvuttaa kyllä ihan ja töissä on työhuoneessa 30-32 astetta lämpöä ja vaikka siellä ei koko päivää aina ollakaan niin se vie loputkin mehut. Tänään meinasin jo alkaa kyselemään saikkua, mutta sitten meinasin, että piruvie istun siellä saunassa ja teen mitä jaksan. Mutta uupumuksen iskiessa ei kyllä kykene mihinkään järjelliseen vaan ihmettelee, että mitäs olinkaan tekemässä.

Meillä esikoinen on myös alkanut valvottaa hellejakson alettua joten sekään ei lisää omia voimavaroja, kun kökkii öisin hereillä kitisevän muksun kanssa ja sitten sen päälle heräilee vessaan. Mutta loppujen lopuksi ihan mukavasti tässä kuitenki menee, mutta sään toivoisi vähän kuitenkin viilenevän!

Tänään muuten viikkoja tasan 31, piti oikein kortista tarkistaa.

No heipparei!

Onneksi tänään on jo hieman viileämpi päivä niin pääsin takaisin omaan kotiin.. Olen ollut evakossa miehen mummolassa neljä päivää kun oma asunto on niin kuuma ettei nukkumisesta tai muustakaan elämästä tullut yhtään mitään.

Aamulla kävin kaupassa, sitten tiskasin ja imuroin ja tuntuu että elämä on yhtä supistusta. Luojan kiitos nämä eivät ole kipeitä! Tosin viime yönä tuli yksi selvästi erilainen supistus kuin nämä aikaisemmat, kun se oli jo kipeä. Ei tietenkään mitään verrattuna niihin "oikeisiin" supistuksiin, mutta se ei enää ollut pelkkää rutistusta ja kiristystä. Siinä sitten suunnilleen henkeä pidätellen odotin että mitä tuleman pitää, mutta onneksi jäi siihen ainoaan.

Aika lentää jo kuin siivillä ikään. Viikot vain hurahtaa ohi. Tuntuu kuin kesää ei olisi ollutkaan kun koko ajan vain odotan syksyä.

Jellybean 30+3

Moi,

Kamalassa kuumuudessa ollaan oltu raksaa siivoamassa tänään. Sitten kotiin tullessa vedin piksut päälle ja arvelin, että nyt työhommien kanssa arskaa ottamaan ja pilvet tulivat saman tien...No, tulipahan siivottua kotikin.

Eilen oltiin ystäväni häissä ja kylläpä korkkareilla oleminen tuntui jaloissa ja selässä. Ihanat häät kyllä olivat, mieskin viihtyi!

Mulla on samoja mieteitä kuin Jellybeanilla, aika menee tosi nopeasti! Vähän huolestuttaakin, että miten ei kesästä kerkeä nauttimaan ollenkaan. Odottaa vaan syksyä ja töissä on niin pirun kiirettä + raksa. No, toivottavasti meile kaikille tulee ensi kesäkin! Jospa se olisi hieman vähempivetinen.

Alan korjailemaan opiskelijani gradua. Ensi viikolla minunkin pitäisi vihdoin saada äitiyspakkaus!

Jelli ja pasi 29+5

Hei lokakuiset!
Kuinka "hysteerisesti" te laskette vaavelinne liikkeitä? Mulla oli neuvola viime perjantaina ja sielä tuli puheeksi toi liikelaskenta, että kymmenen liikettä pitäisi tunnistaa tunnissa. Nyt oonkin sitten(melkein) koko viikonlopun laskenut liikkeitä, enkä saa sitä kymmentä liikettä joka tuntiin. Välillä tuntuu liikkuvan tiuhaankin tahtiin sitten välillä ei juuri ollenkaan, vaikka kuinkä "pökkii" masuaan. Syönytkin olen hyvin, ettei se siitäkin pitäisi kiinni olla. Hulluksihan täs kohta tulee, jos koko ajan rupee laskemaan. Mites teillä muilla, onko vaavelinne vilkkaita vaiko rauhallisempia tapauksia?

En ole laskenut oikeastaan, koska välillä tosiaan on rauhallisia aikoja. Musta jossain sanottiin että voi hyvinkin nukkua vaikka 40 min. tms. joten siinä tunnissa ei tunnu liikkeitä juuri, sitten taas vähän enemmän. Mutta jos tuntikausia on liikkumatta, kyllä sitten huolestuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sini1977:
Toivottavasti Laura saa varmuutta tilanteeseen, että ei tarvi olla epätietoisuudessa. Sovittiinko sulle nyt jotain tiheämpiä kontrolleja?

Kontrolli käynti ainakin nyt alkuun kahden viikon päästä jotta nähdään että kasvaako vauveli. Siitä syke jutusta ei kai mitään sen kummempaa seurantaa kun ei ultralla löytynyt mitään poikkeavaa. Jäi kyllä vaivaamaan se juttu kun ei sinä sitten oikein osannut kysellä että mistä olis voinut johtua ne matalat sykkeet ja semmoiset pienet tauot (rytmihäiriöitä?). Onneksi vauveli on vilkas, ainakin saa vähän väliä varmuuden siitä että siellä ollaan kunnossa...

Ann77 mulle ei olla vielä neuvolassa puhuttu liikelaskennasta mutta mulla semmonen käsitys että päivässä otetaan tunti-pari ja mennään lepäilemään ja sitten lasketaan noita liikkeitä. Onhan vauvelin nukuttavakin, ei se voi kokoajan siellä riehua. eikä kaikkia liikkeitä varmaan edes tunne. Itse ainakin olen huomannut että vauvelilla aktiivisia jaksoja aina tiettyihin aikoihin päivästä ja niiden välillä voi joitakin tuntejakin olla "hiljaista". Heti kyllä huolestuu jos "riehuminen" ei ala ajalllaan, joskus pitänyt hieman mahaa painaa kevysti tai hieroa että saa vauvelin ilmoittelemaan itsestään kun on niin tottunut että tiettyyn aikaan sieltä satelee potkuja ja venytyksiä.

Miksi tän täytyy olla näin kipeetä?? Siis koko lantion seutu edestä ja takaa niin pirun kipee jo nyt ett hyvä kun yöllä saa kylkeä käännettyä. Lonkista kipu tuntuu tuonne reisiin ja häpyluu liitos muistaa muistuttaa viimeistään kun jalkaa enemmään nostaa tai heiluttaa... Kyllä sitä aikaa on vielä niin paljon jälkellä että jos kivut vaan lisääntyy koko ajan niin ei hyvältä näytä seuraavan min. 2,5kk. Voi kiesus...

Ainu 28 + 5

Minä tässä viikonlopun ajan panikoin noitten liikkeitten kanssa. Ennen niitä on tullut lähes koko ajan ja selviä potkuja, mutta lauantaina havahduin siihen etten ole tuntenut potkuja aikoihin. Sitten aloin ihan asiakseni tarkkailemaan liikkeitä. Noh, tuleehan niitä, mutta ovat muuttuneet paljon pienemmiksi. Eli nykyään liike mahassa on enemmän jotain ojentelua ja kyljen kääntöä kuin niitä potkuja. Kyllä siellä hengissä siis ollaan, mutta jostain syystä ei enää riehuta samaan malliin kuin ennen.

Ainun elämä on kyllä käynyt vaikeaksi, ei todellakaan käy kateeksi.. Itsellä onneksi kipuja on vain makuulla ollessa. Nukun sellaisen valtavan tyynykeon varassa puoli-istuvassa asennossa, koska makuuasennossa alaselkä on kuin tulessa ja mahaan alkaa sattua. En tiedä minkä ihmeen kasvuspurtin maha/vauva on ottanut, kun viime päivät maha on alkanut olemaan todella pinkeä ja tiellä joka paikassa ja tuntuu että se on yhtäkkiä kasvanut ihan valtavaksi.

Jellybean 30+5

En osaa muuta paljoa tilanteestasi mutta se minkä osaan halua kertoa vaikka muuten en remmiinne kuulukaan.

Tuttavallani huomattiin loppuraskaudessa että sykkeet olivat todella epäsäännölliset. Välillä sydämen syke kuului tosi lujaa välillä ei juuri ollenkaan. Sitä sitten ultrattiin melko kauan ennenkö selvisi että vauva piti kiinni kädellään napanuorasta ja siitä tuo johtui. Välillä vauva siis hellitti puristusta ja välillä taas kiristi rutistustaan. Vauva säikäytettiin sellaisella torvella päästämään irti nuorasta ja vain toivottiin ettei tartu siihen uudestaan. Ei sillä kuulema muuten mitään väliä ollut (kun vauvakaan ei jaksa koko aikaa kättänsä koukistaa) mutta syke haluttiin normaaliksi että se ei säikytä uudestaan.

En tiedä on tästä mitään hyötyä, mutta luulisin että ei ole syytä huolestua kun ei sua kerran sisälle sairaalaan otettu. Mietin että voisiko tuo syke olla johtunut tuollaisesta ja kenties se hidastanut ravinnon saantia joka vaikuttanut taasen kasvuun... Mene ja tiedä. Kyllä ne sinusta ja vauvasta kuitenkin huolehtivat, yritä olla rauhallisin mielin!

Hellettä riittää...

Viikonloppu meni mökillä ollessa, esikoinen nautti, kun sai viilettää nakuna ja puljata vedessä. Itse sain istuskella varjossa ja juoda kylmää! Pääsin siis hiukan helpommalla kuin kotona. Kotona, kun joudun tällä hetkellä huolehtimaan esikoisesta yksin, kun miehen aika menee raksalla. Ja näistä helteistä en pysty kerta kaikkiaan nauttimaan. Ei jaksais tehdä mitään ja koko ajan hirveen kuuma ja painostava ilma. Ei edes tuuli ole vilpoista vaan tuollaista lämmintä löyhkää... Syksyn kelejä odotellessa!

Vauvan liikkeistä ollut juttua. Itse en ole kertaakaan tarvinnut olla huolissani, vauvat mellastaa kyllä niin paljon pitkin päivää. Välillä tuntuu, että meno voisi olla rauhallisempaakin, tuntuvat aika ilkeiltä välillä nuo liikkeet. Ja johtuu varmaan tilan ahtaudesta ja siitä, että vielä siellä kääntyilevät ollen miten päin milloinkin. Tänään olin juuri äippäpolilla kontrollissa. Hyvin vauvat kasvaa, A vauva 1390gr, B vauva 1620gr. Kaikki näytti olevan kunnossa.

Yllättävän hyvin tässä on pärjätty. Pieniä vaivoja toki on. Kivuttomia supistuksia on. Selkä väsyy aika pian. Eikä jaksa kävellä enää kuin sellaista mummojen vauhtia (tosin mummotkin taitaa jo ohittaa meikäläisen ;) Tässä alkaa tulla hiukan kiire saada kaikki kuntoon ennen vauvojen syntymää. Odottelen vaan niitä viileitä ilmoja, että jaksaisi tehdäkin jotain. Perjantaina sitten neuvola, saa nähdä miten on paino noussut ja onko hb noussut, ei ainakaan enää väsytä niin paljoa..

Mutta nyt järjestelemään kämppää ja sitten lepäämään ennen kuin haen esikoisen tarhasta.

Pia rv30+1

Jellybean voihan se olla, että vaavi on kääntynyt massussa kasvot selkään päin. Silloinhan potkut ei niin selkästi tunnu, mutta muut venyttelyt kyllä. Mulle annettiin liikkeiden seurantaan ihan sellainen ohje, että jos edes kerran päivässä pysähtyisi niitä tunnustelemaan. Ei tässä raskaudessa kylä ole tarvinnut erikseen niitä tunnustella, kyllä rytisee välillä koko maha sellaisella voimalla, että ihan kipeää tekee.

Nukkuma-asentojen kanssa alkaa kyllä olla vähän hankalaa. Aamulla on usein lonkat ja häpyliitos kipeinä, vaikka yritän kyllä tukea itseäni tyynyillä mahdollisimman hyvään asentoon. Muuten on aika vaivaton vaihe menossa, helteet tosin toivat turvotukset tullessaan, mutta niihin olin jo henkisesti valmistautunut. Olen normaalistikin tosi herkkä turpoamaan, eli ei kyllä ole mikään ihme, jos tän mahan kanssa vähän nilkat alkaa pullottaa. Supistuksia, jotka tuntuvat olevan minen riesana, minulla ei nyt tässä raskaudessa ole ollut yhtään ja olen kyllä siitä kiitollinen. Viimeksi en näillä viikoilla saanut edes imuroida, kun jatkuvasti supisteli ja kohdunkaula pehmeni ja lyheni. Ei voi kun ihmetellä miten erilaisia nämä mun raskaudet on tähän mennessä olleet! Onkos muilla toisen tai kolmennen odottajilla ollut raskaudet kovinkin erilaisia? Pialla nyt varmaan aika erilaista, kun mahassa onkin tällä kertaa kaksi vauvaa :).

Entu&Löydös rv29+5

Meillä ainakin maha asukki liikkuu aika säännöllisesti kellon mukaan, ja välillä tietenkin mutta itse olen ajatellut että pienistä liikkeistä on tullut jo niin tuttuja ettei niitä välttämättä koko ajan kontroloi.

Kysymys olisi että millaisia auto istuimia olette hankkineet (kuinka pitkäaikaisia) ja paljonko niistä olette maksaneet? Mitä olette pitäneet tärkeenä??
Täällä on pohdinta päällä kun ensin meidän piti saada tuttavan vanha mutta olikin jo mennyt parempaan käyttöön... (ja taas lisää rahan menoa...)
Itse olen miettinyt sitä kun on sellaisia istuimia jotka menee vaan muutaman kuukauden ja sit on 0-15kk (13kg) Niin jos voi suoraan hankkia tuollaisen mikä menee etes vähän pitempään niin miksi ostaa sellainen ihan pieni??

Ainu 28+6

Ainu: Meillä oli esikoisella Akta Gracon turvakaukalo sillä jalustalla. Tykättiin tosi paljon, kun oli helppo napsauttaa istuin kiinni jalustaan. Ei tarvinnut joka kerta laittaa vöitä autossa, vaan pystyi sisällä laittamaan vauvan siinä valmiiksi vöihin. Vielä, kun oli talvi, oli tosi hyvä juttu. En oo perehtynyt, mutta onhan niitä muitakin jalustallisia merkkejä. Ja yksi plussa tuossa kaukalossa oli, että sen sai myös napsautettua kiinni Gracon matkarattaisiin. Turvallisuus kai on tärkeintä istuimessa. Ei vertailu kyllä hirveesti kaukaloita, kun sellainen ostettiin. Nyt ostettiin sitten toinen kaukalo myös jalustalla, että on sitten helppo liikkua kaksosten kanssa. Ja Gracon tuplamatkarattaat on päätetty ostaa, koska niihin saa molemmat kaukalot kiinni.

Esikoisella on sitten sellainen "isompien lasten" istuin molemmissa autoissa. Toinen on Akta Gracon Cosmic XTP (n 270€). Ollut ihan ok istuin. Voi käyttää selkä menosuuntaan sekä kasvot menosuuntaan. Toinen istuin on sitten BeSafe: IziComfort (n. 250€) Oon tykännyt siitä tosi paljon. Sen kiinnittäminen on tosi helppoa verrattuna tuohon Cosmiciin. Mutta tätä ei voi käyttää, kun vain kasvot menosuuntaan, joten ei sovellu vauvoille. Toiselle kaksosista ostettiin jo valmiiksi tuollainen samanlainen Cosmic istuin, kun kaveri halusi päästä siitä eroon. ja säästettiin toki rahaa, kun ostettiin käytettynä. Ja ainakin tiedetään, että sillä ei ole kolaroitu.

Kyllähän tässä kaikenlaisia rahareikiä ehtii vielä olla ennen kuin vauvat syntyy ja sen jälkeenkin! Mutta kyllä lapset ovat kaiken sen arvoisia, että ei sitä rahanmenoa ole tullut mietittyä. Vaan aina hankkii sen mitä lapsi tarvitsee ja vasta sitten ostaa itselle (jos rahaa jää ;) )

Ihanaa, kun ilma hiukan viileni, sade piristi ja vilvoitti hiukan. En yhtään tykkää pahaa, vaikka sataakin vettä, kunhan ei vaan helteet jatkuisi. Sen verran on ollut veto poissa. Mutta nyt taas kotitöiden pariin.

Pia rv 30+2

Heips pitkästä aikaa!

Tuli nyt sitten käytyä töissä kääntymässä pari päivää ja sitten jäinkin jo sairaslomalle, kuten vähän arvelinkin näillä supistuksilla käyvän. Pyysin kyllä kevyempiä töitä pomolta, mutta hän pistikin tekemään vielä raskaampia töitä, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin jäädä sairaslomalle. Meidän työpaikalla touhu on aina ollut vähän outoa...

Meillä oli esikoisella Britaxin se testivoittaja (vuonna 2005) turvakaukalo, joka nyt siirtyy sitten tälle uudelle tulokkaalle. Muuten hyvä kaukalo, mutta aivan liian painava (oisko n.5kg?) ! Esikoinen kulki siinä noin 7kuukauden ikäiseksi asti ja sitten ostettiin hälle Britaxin turvaistuin, jossa todennäköisesti kulkee 3-vuotiaaksi asti ja sitten kaiketi siirtyy vain sellaiseen "istuinkorokeeseen", kun kuopus tarvitsee turvaistuimen. Molemmat taisi maksaa noin 200£/kpl. Mekin ollaan aina pyritty satsaamaan näissä lapselle hankittavissa tavaroissa laatuun ja jättää sitten muut ylimääräiset menot pois ja itsemme vähemmälle. Joskus kyllä tuntuu, että noissa tarvikkeissa kiskotaan vähän turhankin paljon rahaa, kun ei niitä kaikkia edes tarvitse pitkäksi aikaa. Ostettiin muuten juuri eilen Cragon tulplamatkarattaat, joissa on isot pyörät, että pääsee sitten talvellakin niillä liikkumaan. Nekin maksoi sen pari sataa euroa ja toivon todella, että esikoinenkin niissä viihtyisi, ettei tullut turha ostos!!!

Entu mullakin on ollut aivan erilaiset nämä kaksi raskautta. Esikoisesta olin todella kipeä, ei varmaan ollut sellaista raskausvaivaa josta en silloin olisi kärsinyt. Silloin turvotuis oli suurin vaiva ja näihin viikkoihin mennessä olin jo kerännyt nesteitä yli 20kg, kun nyt tässä raskaudessa olen vasta saanut painoa lisää noin 7kg!!! Nyt ei ole oikeastaan muuta vaivaa, kuin nuo supistelut välillä ja selkäsärky on tullut vasta ihan viime päivinä. En edes voinut kuvitella esikoista odottaessani, että raskaus voisi olla näinkin helppo (kop kop koputtaa puuta =0) )!!!

Mutta nyt kohta nukkumaan,öitä!

Juulia rv 32+2