Toukokuiset (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täälläkin saa sen paperin. Minäkin sain sen maanantaina täytettäväksi. Siinnä kysellään myös sairaudet, niin omat, miehen kuin suvunkin =). Aikaisemmat raskaudet ja niiden kulku. Hätäkastelupaa ja nimiä niin pojalle kuin tytölle (eivät tarvitse olla lopulliset). Mitä ehkäisyä käyttänyt ja niin edelleen.
2 paperia molemmin puolin täytettäväksi.

Nyt aamulla ei supistellut vnavetalla, kun ukko oli kaverina ja teki raskaimmat työt. Onneksi pystyy viikonloppuna olemaan kaverina. Viikolla on töissä niin ei kerkeä oleen =(.
Mut nyt laittaan ipanoille syömistä

Hei Ohva,
Pystyisikö sun mies auttamaan ilta navetassa vai tulleko liian myöhään? Noi navettatyöt on kyllä uskomattoman raskaita! Sitä nopeesti ajattelee, että navetta on nykyään niin koneellistettu, ettei siellä ihmiset juuri mitään tee... totuus sitten onkin jotain ihan muuta. Ja mitä muuten toi lomittaja maksaa? Meillä on oma firma, joten mies ei paljon voi olla sairaana, eikä pitää lomia. Työt kirjaimellisesti seisoo sen ajan kun mies on poissa.

Ja lauantain "korjaus uutiset":
Meillä poikien sänky meni remonttiin. Ovat saaneet sieltä pohja laudat jo niin irti, että pakko ruuvailla uudet ruuvit sinne. Pojilla siis kerrossänky ja se sänky saa aikamoista kyytiä kun kiipeilevät sitä pitkin ja hyppivät sieltä alas. Pitäisi istua siellä huoneessa koko ajan vahtimassa... kaikkea on yritetty, mutta tässä asiassa ei sana ole mennyt perille.
Ja huomenna vihdoin satiin haettua kaupasta ne pihavalot. Vanhat eivät enää toimineet. Nyt ostettiin led-valot, jos vaikka kestävät pidempään kuin pari vuotta. Tiedä sitten mikä on totuus.
Että semmoista tänään!

"Pystyisikö sun mies auttamaan ilta navetassa vai tulleko liian myöhään? Noi navettatyöt on kyllä uskomattoman raskaita! Sitä nopeesti ajattelee, että navetta on nykyään niin koneellistettu, ettei siellä ihmiset juuri mitään tee... totuus sitten onkin jotain ihan muuta. Ja mitä muuten toi lomittaja maksaa?"

Tulee sen verran myöhään et olen kerennyt laittaan jo lehmät syömään. Ja siinnä on se oikeestaan suurin rasitus kun vetelee rehut ja heinät lehmiin eteen. Yksi konsti olisi ottaa vaan pikkuisen kerralla, mutta sitten menee taas aikaa ja tuntuu että pitäis päästä nopeemmin navetalta pois lasten luokse.
Lomittaja maksaa n.4e tunti ja tekee meillä 6 tuntista päivää. Ei toi nyt niin iso raha päivässä ole, mutta jos tekee useemman viikon tai kuukauden niin kyllä siihen pian hupenee meijeritili. Tuon takia just ollaankin laittamassa lehmät pois maaliskuun loppuun mennessä niin ei tarvii ottaa lomittajaa äitiysloman takia.

Meillä on kanssa pojilla kerrossänky ja se on saannut olla ihmeen hyvin kunnossa, mutta kaikki sähkö vempaimet pitää purkaa osiin ja tutkia mikä on vikana jos ei sillä hetkellä satu toimimaan.

Aivan. Toi onkin kinkkinen homma. Ei kateeksi käy!! Meillä tosiaan mies tekee suurimman osan töistä. Minä olen ollut kotiäitinä kaikki nämä vuodet. Tänä syksynä aloitin työt siellä omassa lafkassa ja tosi rauhallista on ollut mun osalta. Paljon vapaa päiviä ja muutenkin töissä hyvin leppoista. Ainakin suurimmaksi osaksi. =) Kai sitä työtä voisi tehdä enemmänkin, vaikka laajentaa omaa toimenkuvaansa, mutta nyt kun tietää, että keväällä taas jään kotiin, niin ei ole hirveesti inspistä... Toisaalta nyt kun on taas hyvä ja "voimakas" olo niin ehkäpä keksin jotain...
Oliko vaikea päätös laittaa lehmät pois?

Ei ollut vaikea päätös. Sillä lopetus oli ollut jo muutenkin suunnitelmissa, tosin vasta 2-3 vuoden päästä pikku hiljaa, mutta tää yllätys halusi sitä nopeuttaa =). Olin nimittäin sanonut jo aikasemmin et jos joskus tulee lisää lapsia niin meille ei oteta sen takai lomittajaa 9 kuukaudeksi. Niin siksi saa noi lehmät lähtee.

Ohva: varmaan ihan sama paperi, mitä täytellään. Onkos se jokin Haikara- niminen tietojärjestelmäjuttu, KYS:n tiedonkeruuta kuitenkin. Ihan järkevää minusta, että tietävät kaiken tarpeellisen synnyttämään tulevan äidin terveystaustoista.

Vielä siitä hiivatulehduksesta vähän. Tottahan minä ihan normaalin runsaan valkovuodon tunnistan, ainakin olettaisin niin. Ekassakin raskaudessa oli sitä.
Nyt oli vain lisäksi sitä kirvelyä ja kokkareista vuotoa, niin se pisti epäilyttämään. Joskin oireet on jo helpottanu.

Omaa napaa: perjantaista saakka on supistellut aina silloin tällöin, lisäksi kummalista vihlontaa. Välillä käy ihan tosissaan kipeää, mutta menee ihan sekunneissa ohi.
Olen aikas huolestunut, en muista että aiemmissa raskauksissa olisi mitään tällaista ollut, näillä viikoilla. Olen aika kova touhuamaan, rakastan kodin laittoa ja kunnossa pitämistä, sekä lasten kanssa peuhaamista, mutta nyt on virinnyt ajatus, pitäisikö löysätä tahtia... :-(
Työni on istumatyötä päätteellä koko päivä, pitää oikein muistuttaa itseä jaloittelemaan välillä. Nyt vaan paras olo on vasemmalla kyljellä lepäily, mutta mites sitä töitä tekee siinä asennossa...

Hei Mirkku, tuota samaa täällä ja tuolla haaveilupuolella pohtinut, mikäs taika tässä neljännessä raskaudessa on kun tekee kipeämpää kuin muut... Lauantaina innostuin oikein kunnolla siivoamaan ja johan kostautui illalla oikein kunnolla!!! Koko ilta meni selkäkipuja ja supistuksia potiessa! Ja kyllä tuonne alapäähänkin välillä juili oikein mojovasti. No, taidanpa jättää siivoukset miehelle tästä lähtien, eli kauheassa sotkussa eletään seuraava puoli vuotta... = (

Mut tosiasia taitaa olla että ei se kroppa ihan älyttömiä kestä, täytyy hidastaa tahtia. Miten ihmeessä entisaikaan naiset pystyi tekemään 10-15 lasta ja hoitamaan eläimet ja kodin jne?!? No, mun äiti on synnyttänyt 7 lasta ja viimeisen eli mun kanssa joutui makaamaan viimeiset kaksi kuukautta sairaalassa... Mut aiemmin, kun ei ollut vielä tapana sairaaloissa synnyttää?? Ei ymmärrä kun tääkin tekee jo niin tiukkaa... No täytyy vaan hissukseen olla ja toivoa että kaikki sujuu hyvin, ei oikein muuta voi.

Täälläkin on jo kipuja. Tai häpyluu vihoittelee. Ja neljäs kanssa tulossa. Välillä on myös toi alavatsa melko kipeä, muttei supista. Onneksi mä voin ottaa aika rennosti, kun lapset on päivät poissa ja työkin on niin kevyttä, että ihan hävettää!
Mulla ei ole missään raskaudessa ollut mitään kipuja (pahemmin). Ihan loppuvaiheessa viime raskaudessa häpyluu oli kävellessä kipeä, mutta siis silloin aivan lopussa ja nyt viikkoja kasassa vasta 14. Hmm, ikä ei kai tule ihan yksin! Ja lääkärikin sanoi, että näin todella usein käy kun on useampia raskauksia takana.