Toukokuiset (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirkku32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ohva:
Milloin sinä kysyit sitä vakuutusta if:ltä? Kaksi vuotta sitten olivat sen juuri lopettaneet. Tosin jostain olisin nyt sivukorvalla kuullut et olisi alkaneet sitä taas myydä. Ellei ole mennyt toisesta sisään ja toisesta korvasta pahasti ulos.

Ihan tässä menneinä viikkoina, kun se omalle masuasukille otettiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kevät78:
Alkuperäinen kirjoittaja ohva:
Milloin sinä kysyit sitä vakuutusta if:ltä? Kaksi vuotta sitten olivat sen juuri lopettaneet. Tosin jostain olisin nyt sivukorvalla kuullut et olisi alkaneet sitä taas myydä. Ellei ole mennyt toisesta sisään ja toisesta korvasta pahasti ulos.

Ihan tässä menneinä viikkoina, kun se omalle masuasukille otettiin :)

Kiitos tiedosta et oovat otanet if:n sen vakuutuksen takas=) Pitää kipittä käymään siellä jossain vaiheessa ettei mene ohi.

Heippa! Täällä vähän masentunut olo... Vauva ei ole potkinut yhtään kahteen päivään... Eipä kauheesti vaihtoehtoja mitä on tapahtunut. Yritän nyt sinnitellä aaton yli ja sit soittaa vasta lääkäriin, ei huvita jouluaattoa sairaalassa viettää. Toivottavasti vaavi sillä välin antais jotain merkkiä itsestään mut toivo alkaa kyl pikkuhiljaa hiipua...

Titti70: älä nyt, jospa pieni vain on levollisemmalla mielin. Eihän nekään aina jaksa riehua ja möykätä. Toivotaan että teillä on lepopäivät menossa!!!

Mulla taitaa pitkäaikainen huono-unisuus ja jonkinlainen stressi tehdä sen, että nyt kun loma alkoi, olen kamalan väsynyt.
Tänä aamuna aloitin pyykkirumban tuossa kahdeksan maissa, kolme koneellista jo pesty. Osa silitettykin ja viikattu kappeihin. Lounas laitettu ja syöty, nyt leivon ja pian nakkaan kinkut uuniit... olen ihan puhki.
Tänä jouluna menemme helpoimman kaavan kautta. Miehen kanssa päätettiin, että vietetään just sellainen joulu kun halutaan, viis perinteistä tai sukulaisten odotuksista.
Kyllä tämänkokoisenkin perheen roudaaminen mummoloihin ja ruokailujen miettiminen pitkien välimatkojen takia aiheuttaa jo sinällään niin paljon päänvaivaa, että ei kiitos tänä vuonna.
Olemme joulun kotona oman perheen kesken, emme vieraile mummoloissa kuin aikaisintaan tapanina, jos silloinkaan. Muutama tuttava käy tänään kylässä.
Kotia en ole puunannut komeroita tai kattoa myöten, joulu tulee ilman sitäkin.
Ihanaa kun saa vain olla.... siis kunhan kinkut on paistettu ja leipomukset saatu valmiiksi ;o))

Oikein ihanaa ja rauhallista joulua kaikille!

Heippa taas täältä... Ihan kuin olisin pieniä naputuksia tänään ollut havaitsevani... Ihmetyttää kyllä tää suuri hiljaisuus jos kaikki on kunnossa?! Miksi se on noin paljon rauhoittunut? Vaihtanut paikkaa totaalisesti? Rauhallinen luonne tullut esiin? Todella outoa... Mut kyl vaavi hengissä taitaa olla, kyl toi pieni koputus taitaa olla sen aiheuttamaa. Ja olisihan se mukava saada kahden räiskyvän lapsen jälkeen taas esikoisen kaltainen superrauhallinen tyyppi. Senpä näkee sit. Hyviä pyhänjatkoja kaikille.

Heipparallaa! Täällä vähän sama huoli kuin Tittillä...toukka on ollut melko hiljainen, kun jossain vaiheessa jo tunsin joka ilta liikkeet ja nyt niitä ei ole kyllä vähään aikaan kuulunut. Olen menossa 3.päivä äitiyspolille, siellä sitten näkee, että onko kaikki kunnossa. Toivottavasti...ja jos on huonosti käynyt, niin ei sille sitten enää mitään voi. Mutta eteenpäin...ja nautitaan nyt vapaapäivistä. Niin ne meidän masuasukitkin taitavat tehdä! :-)

Heips kukkuu.Titti ja Tytteli voipihan teillä olla istukka edessä jolloin noi liikkeet voipi olla huomaamattomia. Itellä on istukka tässä raskaudessa edessä niin on päiviä jolloin tuntuu ettei noita liikkeitä tunne, mutta sitten se taas siitä virkistyy =)
Ja Hyviä joulun loppu pyhiä kaikille vesi sateesta huolimatta

Jospa vauveli on kääntynyt potkimaan sinne selän puolelle. Niitä potkuja ei oikein tunne. Nim. kokemusta on...

Meillä masuasukki on antanut vihdoinkin kuulua itsestään. Potkut tuntuvat jo ihan kädelle. Tosin niitä tulee harvakseltaan. Ja suurin osa on aika pieniä ja pehmeitä potkuja.
Nyt täytyy alkaa kasaa pesuetta kasaan ja puhdasta päälle. Ollaan lähdössä anoppilaan kylään. Eilen pesin monta koneellista pyykkiä, joten on puhtaita vaatteita mitä laittaa lapsille päälle. ;D Meillä on joskus ollut kouluaamuina sellainenkin tilanne, että oikeasti puhtaiden sukkien löytäminen on ollut mahdotonta...noloa edes myöntää... mutta jospa sitten ensi vuonna kunnostaudun ja ryhdyn täydelliseksi perheen emännäksi. *tuskinpa vain*

Kiitos Milla M tiedosta!! Sitä mä olen tässä itsekin miettinyt/toivonut että selän puolelle varmaan potkut siirtynyt. Kun tällä kertaa se istukka on takaseinässä ja kolme edellistä ollut edessä. Omalla logiikallani olen miettinyt että jos se vauva on enemmän naama istukkaan päin ja tässä vaiheessa ne kai rupee löytämään mieliasentonsa pikkuhiljaa. Kun asiaa oikein miettii niin esikoisen kanssa ei tässä vaiheessa tuntunut tämän enempää kuin nytkään, se vaan kun tää vaavi on niin kauheata myllerrystä pitänyt tähän asti niin huolettaahan se. No ensi viikolla neuvola että pääsee tarkistelemaan tilannetta.

Nyt täytyy alkaa kasaa pesuetta kasaan ja puhdasta päälle. Ollaan lähdössä anoppilaan kylään. Eilen pesin monta koneellista pyykkiä, joten on puhtaita vaatteita mitä laittaa lapsille päälle. ;D Meillä on joskus ollut kouluaamuina sellainenkin tilanne, että oikeasti puhtaiden sukkien löytäminen on ollut mahdotonta...noloa edes myöntää... mutta jospa sitten ensi vuonna kunnostaudun ja ryhdyn täydelliseksi perheen emännäksi. *tuskinpa vain*

Milla kiva kun on joku muukin "laiska". Meillä jos on puhdasta vaatetta niin ne on sitten etinnässä isosta kasasta pukuhuoneesta. Ja se onkin työtä, kun on kuuden hengen vaatteet samassa kasassa.
Mun täytys noille kolmelle isomalle ettii vaatteita, kun oovat menossa tätisä luokse yöksi. Ainoastaan toi nuorimmainen jää kotia.
Mut nyt moro taas.

Joo mullakin on ollut vähän huono omatunto kun koko joulun pessyt vain pyykkiä vaikka olisi kai pitänyt rauhoittua juhlaan... Ei vaan aika riitä... Mä keksin meille ison korin johon laitan aina kaikki sukat josta aina joskus jaksan lajitella ne mut jokainen voi kaivaa omiaan sieltä jos kaapissa ei ole.

Täällä taas yksi innokas perheen emäntä.
Sukat ovat harvoin paritta, ja aina löytyy puhtaita, sama homma muiden vaatteiden kanssa. Nautin suunnattomasti, kun paikat on tip top järjestyksessä. En siis tarkoita, että paikat puunattaisiin hammasharjalla kiiltäviksi mutta että kaikki tavarat ovat paikoillaan, ja että puhdasta vaatetta löytyy aina.
Mulla on sellainen sääntö itselleni, että viimeistään kun pyykkikori on puolillaan, kone käyntiin. Usein tilanne on se, että kun kerään vaatteita pesuun niin huomaan korin olevan puolillaan, ja jos lisäisin keräämäni vaatteet sinne, ei kansi menisi enää kiinni :o)
Kotona ollessani parasta "viihdykettä" yksinollessani oli pyykkääminen, viikkaaminen ja järjestely. Vaatteiden silityksestä en ole tykännyt koskaan, ja nytkin mieheni kaikki paidat ovat easy careja ;o). Jotkut vaatteet on pakko silittää, niille ei voi muuta, mutta onneksi niitä ei ole paljoa.
Liinavaatteita en silitä, vaan kuivaan ne väljästi narulla, joten ovat sileitä sieltä otettaessa.

No joo. Tämä ei ole kodinhoitopalsta. Masu kasvaa, ja painoa on tullut joulun aikana 1.5kg!! Eli miinuksella ollaan enää kuutisen kiloa. Neuvolan patistelujen mukaan olenkin syönyt ihan kaikkea ja surutta. Kermaa ja suklaata on mennyt aika tavalla, kinkkua ja kalkkunaa, lohta yms. tosi hyvää :o). Jospa se paino nyt lakkaisi laskemasta, jos ei halua nousta enempää.

Titti & kumppanit!

Mulla sama juttu, älkää olko huolissanne! Tässä oli 3-4 päivää jolloin en tuntenut oikeastaan mitään ja olin jo todella huolissani, mutta sitten yhtäkkiä eilen vauvalla oli oikein sambat meneillään. Liikkeet olivat myös voimakkaampia kuin koskaan aiemmin. Eli ilmeisesti ainakin vielä tässä vaiheessa on normaalia tällaiset vaihtelut. Mulla myös istukka edessä mikä vaikuttaa tuntemuksiin.

Kevät rv 20+3

Heippa! Minulla istukka takaseinässä...mutta nyt on jo huoli poissa, sillä tänään aamupäivästä lepäilin sohvalla käsi masun päällä ja IHANAA toukka "potkaisi" kerran niin että se tuntui masun päällekin. Sitä ei voinut enää ilmavaivaksi luulla! Meinasi ihan tippa tulla linssiin. Tuleva isä oli tietenkin hieman harmissaan, kun uutta samanlaista "potkua" ei enää tullut.
Nyt tässä illemmallakin masussa on ollut liikehdintää, ehkä enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin. Eli minä ainakin olen täällä jo hieman rauhallisemmalla fiiliksellä.
Ihmettelen vain miten ne liikkeet voi tuntua jo ulos päin näin aikaisin?? Odotin niitä kyllä vasta reilu kuukauden päästä... Omituista, mutta ihanaa :-)
Itsellenikin on tullut tässä joulun aikana noin kilo lisää eli enää ollaan miinuksella noin neljä kiloa...huh huh...mitenköhän tässä vielä käy...
Mutta nyt takaisin telkun ääreen...
Hyviä vointeja äideille ja masuasukeille!

Tytteli ja toukka 19+1

Rauhoituksen sananen täältkin; minusta tuntuu ettei esikoinen potkinut koko raskausaikana näin kuin tämä kakkonen. Maha ihan pomppii iltaisin kun makaan sohvalla. Esikoisesta olikin iso (kuulin rtämän tosin vasta myöhemmin synnärillä) istukka ihan keskellä edessä, ja nyt on takana. Eli eroa ihan hirveästi.. Parempaa iskunvaimenninta ei varmaan olekkaan :)

Toinen jännä juttu -luin tämän jostain- on se että kun on itse liikkeellä niin vauva useimmiten nukkuu ja sitten yöllä kun on paikoillaan niin herää ja alkaa liikkua. Tämäkin on todistettu kun olen tässä männäviikot valvonut yöt tyon esikoisen vierellä.. Parhaat tuntemukset tulee kun niitä vähiten odottaa / ehtii kaivata.

Mukavaa joulun jälkeistä - potkuista - aikaa kaikille!

Tämä meidän vaavi pitänyt hiljaiseloa nyt jo kuusi päivää... Aivan pienenpieniä hipaisuja vain tuntunut. Ehti se jo kuusi viikkoa myllertää aivan mahdottomasti ja muutkin sen jo tunsi ulospäin. Siksi tää niin huolestuttaa kun se oli jo niin vilkas. Eikä kyllä helpottanut kun luin sattumalta vanhaa Vauva-lehteä jossa oli juttu naisesta jolta kuoli vauva 26+2 ja siinä se vain sanoi ihmetelleensä vauvan liikkeiden vähyyttä... Argh, tieto tosiaan lisää tuskaa!!! ; )

Voi että Titti70. Etkö pääsisi minnekään ultraan tai doppleriin? Minä kyllä ajattelen positiivisesti, ja luulen, että kaikki on sulla kunnossa. Vaavi on varmaan vain vaihtanut asentoa ja liikket ei niin tunnu. Mutta toisaalta ymmärrän täysin huolesi määrän. Ja noita vauva-kuolema juttuja ei odottajan kannattaisi ollenkaan lukea, hui. Totesin asian vast'ikään itse, kun luin jotain, olisko ollut Vauva, lehteä, jossa vauva kuoli johonkin munuaissairauteen alle 1 vuotiaana. Itkuhan siitä tuli! Ja olin vielä töissä...
Täytyyhän sinun päästä vaikka ihan päivystykseen, kun sanot, ettei ole tuntunut liikkeitä noin pitkään aikaan. Soitapa!

Mulla vaavi liikkuu päivittäin, enemmän tai vähemmän. Joskus on päiviä, että tajuan iltapäivällä, etten ole huomannut mitään liikkeitä, mutta siitä niitä sitten illan myötä tulee.
Joulu meni kivasti, esikoisella oli tosi hauskaa =)
Miehen kanssa tuli joulupäivänä kränää ja sitä on riittänyt siitä asti =( Tällä hetkellä ottaa aivoon ihan kybällä. Pitäis jaksaa alkaa sopiakin, mutta kun oon niin kyrsiintynyt, että ei paljo kiinnosta.

Ulpu rv 20+6

Juuri viikko sitten olin torstaina siellä rakenneultrassa ja kaikki oli siellä ihan hienosti, siksi ei kai millään viitsis taas juosta siellä... Jos soittais huomenna vaikka neuvolaan niin jos sieltä joku vinkki tähän asiaan löytyis. Kun kuitenkin mielestäni niitä ihan pieniä koputuksia välillä tuntuu niin ei mikään megasuuri paniikki tässä ole. Kai.

Titti 21+0

Titti70, kun odotin kolmattani, oli pari päivää todella hiljaista. Siinä ehti käydä kaikki mahdolliset ajatukset, itkin varmaan litratolkulla (niinkuin muutenkin aina kun olen raskaana :D ).
Kolmantena päivänä en enää kestänyt, vaan menin meidän neuvolaan.
Eihän meillä mitään hienoja ultria täällä maalaispitäjässä ole, mutta dopplerilla kuitenkin kuunneltiin, ja kaikki oli ok.
Huvittavinta oli, että oikea neuvolan täti ei ollut töissä, vaan vanhustenkodin puolelta haetutin hoitajan, joka onnekseni ehti tulla kuuntelemaan sydänääniä.
Olin hyvin kiitollinen hänelle. Viidentenä päivänä alkoi taas potkut tuntua.

Kiitos teille ystäväiset, tää on täällä just niin mukavaa että löytyy kokemusta ja neuvoja aina kun joku huolettaa... Sitä luulee olevansa jo niin kokenut mutta aina nämä yllättää nämä vaavit, kaikki erilaisia. Luulen itse että vaavi meni nyt piiloon tuon vatsamakkaran alle ja käänsi vielä selänkin, sen verran eri paikassa nuo pienet koputukset tuntuu nyt. Eiköhän tää tästä...

Mullakin tuntui yhtenä yönä potkut oikein kunnolla käteen, mutta se olikin se ainoa kerta kun tuntui oikein kunnolla. Muuten tuntuu lähinnä pieniä potkuja välillä. Ehdinkin jo ihan innostua, että nyt niitä liikkeitä sitten alkaa kunnolla tuntemaan. Mitä vielä, kunhan huijasi äiti-raukkaa!!

Joo, joka raskaudessa jotain uutta. Sain kuulla, että istukka on kohdunpohjassa eli siis aivan ylhäällä. Aina olen luullut että kohdunpohja on alhaalla. Ja ei saa nauraa!! Olin niin hölmistynyt, että ihan hävetti... Ja tosiaan neljäs vauva tulossa..

Entä ovatko muut huomanneet, että toi kiellettyjen-ruoka-aineiden-lista on joka vuosi aina vaan pidempi. ?? Sekin jaksaa hämmästyttää aina vaan uudelleen ja uudelleen.. Joku kerta odottajat saavat neuvolasta mukaansa vaan pilleripurkin, jossa kaikki vitamiinit ja hivenaineet turvallisessa muodossa. =D

Mullakin on välillä huolta vähäisistä tuntemuksista. Nyt kun lähisukukin on nähynyt odotuksen joulun aikana, heidän kyselyt potkuista jne. ei yhtään helpota omaa fiilistä.
Viime viikon tiistaina oli ultra, jossa kaikki vielä näytti olevan hyvin, ja seuraava neuvola on parin viikon päästä. Luotan ja toivon, että silloinkin kaikki edellen olisi hyvin. Ehkä kerran päivässä tunnen jokun vihlaisun joko kyljessä tai navan seudulla, ja toistaiseksi olen tyytynyt siihen. Onko teillä kokeneilla odottajille käsitystä, vaikuttaako lapsiveden määrä noiden liikkeiden tuntemukseen? Mulla jäi ultrasta mieleen, että lääkäri totesi lapsivettä olevan reilusti, liekö sillä sitten jotain vaikutusta(?).

Kiitokset ohvalle & kumpp. vakuutustiedoista. Täytyy alkaa kyselemään Fenniasta tietoja vastaavasta vakuutuksesta.

MillaM, mulla ensimmäistä kertaa tuo kiellettyjen ruoka-aineiden lista käytössä, mutta selkeästi siskon kokemusten mukaan ovat listaa pidentäneet. Jouluna törmäsin vielä yhteen kiellettyyn asiaan, kylläkään en syötävään. Olimme hankkineet miehen kanssa yhteisen joululahjan, hieromalaitteen, sellainen istuinmalli, niin eiköhän siinäkin ollut kielto raskaana oleville, tai ainakin pitäisi neuvotella lääkärin kanssa ennen käyttöä. Oiskohan kohta helpompaa antaa neuvolasta lista, mitä saa syödä ja tehdä :-)

Onnea Uudelle Vuodelle, ja suojelusenkeleitä odotukseen!

Minäkin olen tuskastellut tuon kiellettyjen ruoka-aineiden listan kanssa. Jouluna kuitenkin sorruin, ihan kyllä suunnitelmallisesti :)
Söin maksalaatikkoa ja graavilohta ihan antaumuksella. Nyt on sitten taas palattu ruotuun. Tämä alkaa olla ihan kuin olisi alkoholisti. Mies yrittää piilotella kaupasta ostamaansa maksalaatikkoa, -makkaraa tai graavilohta ettei mulle tulisi paha mieli kun en itse voi niitä syödä. Tunnustusta voisi jatkaa, että olen kyllä syönyt myös pastoroimattomia juustoja muutaman kerran ja maistanut kerran punaviiniä miehen lasista...
Tässä siis kunnon synninpäästö! :)

Lilja-77 20+4

Minä söin maksalaatikkoa joulun aikana ihan normaalisti. Ei se A-vitamiinin määrä parista syöntikerrasta ylity. Graavilohen jätin väliin, vaikka etukäteen luulin kyllä, etten sitä herkkua pysty vastustamaan. Punaviiniä sallin itselleni tilkkasen, mutta raskaiden jouluruokien vastapainoksi maistui raikas kivennäisvesi paremmalta. Muutenkin janottaa niin kovasti, lieneekö jouluruoat suolaisia vai raskauteen liittyvää janoa.