Toukokuiset (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirkku32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Säikähdyksellä selvittiin,kaikki oli kunnossa:)Kova meno näytti taas pienellä olevan päällä,ja sydänäänetkin kuuluivat hyvin.Mutta kyllä säikytti!Sitä verta tuli kuitenkin sen verran paljon että terveysside oli vartin päästä läpimärkäJa edellinen raskaus meni ihan ongelmitta,niinkuin tämäkin tähän asti.Mitään syytä eivät tosiaan tuolle löytäneet,mutta eipä se haittaa kun kaikki on kuitenkin hyvin.Nyt pitää ainakin pari päivää ottaa vähän rauhallisemmin,ja välttää raskaampia hommia(ei täällä kotona kyllä hirmu raskaita töitä olekaan,paitsi esikoisen perässä juokseminen).

Erittäin helpottunut apila,rv 13+5

moi.
ekaa odotan, joten luulisi että noita neuvoloita olisi kerran kuussa. Itsekkin mietin että mites siinä on noin pitkä tauko, mutta liekkö joulu sitten vaikuttaa asiaan?? Pitäskö mun kysyä asiaa vielä neuvolasta? Rakenneultraan aiotaan mennä yksityiselle, sillä täällä kunta ei sitä tarjoa. joten neuvolaksi sitä ei siis voi laskea. Outoa.

Hienoa Apila että kaikki kunnossa!! Itse joskus miettinyt että mistä ihmeestä sitä verta sitten tulee oikein??? Kerran taisin kuulla että joku verisuoni saattaa olla vain revennyt, en sitten tiiä mut hurjalta ja pelottavalta nuo vuodot kuulostaa.

Mulla oli edellisellä kerralla pieni paikkakunta jossa oli vain yksi neuvolaterkka joka oli sitten saikulla aika usein joten pari kertaa jäi välistä kokonaan neuvola. Mut yleisintä taitaa kyl olla n. 30 viikolle asti kerran kuukaudessa, sit 35 viikolle asti kaksi kertaa kuussa ja sit loput viikon välein. Ainakin täällä päin noin.

Hei pitkästä aikaa!
Minuakin ensin ihmetytti tuo neuvola käyntien määrä. Minulla nyt viikkoja 15+1 ja olen siis käynyt vasta kerran (15.10) neuvolassa. Tänään on kuitenkin sitten toinen kerta, nyt siis lääkäri neuvola. Saas nähdä milloin saan seuraavan ajan.

Liikkeitä en ole vielä tuntenut, joitakin "muljahduksia" kyllä kääntäessäni sängyssä kylkeä. Liittyvätkö sitten vauvaan vai johonkin muuhun, en osaa näin ekakertalaisena sanoa ;)

Lilja-77. viikkoja 15+1

Moikka!
Tänä aamuna oli lapsivesipunktio - nyt on edessä piinaviikot vastausta odotellessa, mutta varmasti helpommat, kuin tuota punktiota odottaessa (tai miettiessä että menenkö siihen ylipäätään). Ja nyt, koska töissä jo yksi herrankansalainen puuskahti heti, että hän ei ole kyllä niihin seulontoihin mennyt, kun niiii-in usein lapsi onkin ollut terve vaikka kromosomihäiriöistä on ilmoitettu, niin pyydänkin jo tässä vaiheessa, että eihän puututa ja tartuta tähän. Minä annan toisten pitää vakaumuksensa ja toiset antavat muiden mennä testeihin ja seulontoihin, eikös niin?

Mutta se punktio. Pelkäsin sitä -ei siis sitä toimenpidettä, vaan noin yleisesti koko asiaa ja päätöstä- ihan hirvittävästi, parin viikon unet ovat olleet huonoja ja itkut jokapäiväistä. Nyt tuntuu vähän paremmalta ja odotan tuloksia luottavaisena. Ultrassa kaikki oli oikein hyvin, mitään poikkeavaa ei näkynyt. Maha on aika arka ja tuolilta nouseminen /istuminen sattuu. Vettä ei oikein tahtonut tulla ja lääkäri joutui rusikoimaan jonkin verran. Keskenmenoa pelkäsin ehkä eniten, vaikka riski on mitätön, mutta kun monta tuntia on mennyt ja olo on hyvä, niin ei kai tässä mitään...

Tuo mörkö-otsikko johtuu siitä, että olen ollut viime viikot aika kiukkuinen, ja meidän työpaikan palkanlaskijan mielestä varmaan vihoviimeinen pahanilmanlintu... Tästäkin päivästä kun kirjoitetaan sairasloma, mutta työnantajani ei maksa siitä palkkaa, koska raskauteen liittyvistä lääkärikäynneistä ja tutkimuksista vain yksi, se Kelaa varten tehtävä, on maksullinen. No prkl. Totta kai tuo tutkimus on siis omaan piikkiin menevä, mutta että sen jälkeinen loppupäivän työkyvyttömyys myös, niin se on mun mielestäni väärin tulkittu. Mutta sehän ei ole palkanlaskijan vika suinkaan vaan työehtosopimuksen...ja kulutan vain turhaan omaa energiaani kun siitä kiukkuan. Eihän tässä maailmassa mikään ole ilmaista, lapsen saaminen ainakaan.

No, perjantain neuvolaa odotellen ja positiivisempaa otetta tavoitellen
mukavaa loppuviikkoa
t. Kimball 15 + 3
(jk. ihan kuin eilen illalla olis tuntunut pienen pienesti liikkeitä...?)

Harmi kuulla Kimball että joudut olemaan omaan piikkiin pois töistä. Minä en ole kyllä töissä menettelytavoista edes kysynyt, mutta kävin kyllä jo viime raskaudessa kaikissa tutkimuksissa ihan työajalla. Eikä kukaan ole tullut mitään sanomaan. TIetysti yritin ajoittaa neuvolakäynnit aamun ekaan aikaan, mutta aina sekään ei onnistunut. Ja nyt aion jatkaa samaan malliin. Huomenna olis lääkärineuvola klo 14, joten joudun lähtemään töistä yhdeltä (tosin mun päivä loppuis muutenkin jo kahdelta).

On aika tiukkis-työpaikka Kimballilla. Esikoista odottaessa kävin neuvolassa työajalla,eikä työnantaja ollut millänsäkään. En enää muista, että sainko aikoja ennen/jälkeen työajan. Tässä raskaudessa (uusi työpaikkakin) olen pyrkinyt saamaan neuvola-ajat työajan ulkopuolelle, esim. np-ultra oli töiden jälkeen klo 17.30. Onneksi ultralääkäri käy meidän neuvolassa muualta ja tekee nimenomaan iltahommina noita ultrauksia. (On siis päivätöissä sairaalassa.)
En kyllä ole varma, että mitä kaupanalan työehtosopimus noista äitiysneuvolamenoista sanoo, lääkärikäynnit saattaisivat kuuluakin palkalliseen aikaan?

Kimball, sympatiseeraan sinua tuossa punktioasiassa. Mulla ystävä kävi pari viikkoa sitten lapsivesipunktiossa. Hänenkään mielestään se ei ollut mitenkään mukava kokemus. Heille ei ole vieläkään tulokset tulleet, vaikka on kulunut jo 2½ viikkoa.

Ulpu 16+5

Moi!

Kylläpä oltiin taas tiputtu. Nostetaan ylemmäs siis!

Lueskelin ketjua ja ymmärsinköhän ihan väärin, mutta toiset saavat valita ultra aikansa? NKL:lta tulee vain lappu kotiin jossa ajat ovat ilmoitettu. Toisaalta mulle aivan sama mitä aikoja antavat, kun ei tarvitse sille työnantajalle mitään selitellä. Työskentelen siis meidän omassa yrityksessä. =D
Vietin eilen päivän ostoksilla ja tuhlasin (ihan liikaa) rahaa uusiin äitiysvaatteisiin. Mitään ei ole jäljelle jäänyt edellisistä raskauksista. Myynyt olen jokaisen rätin ja jopa vauvan vaatteet. Kaiken saa ostaa taas kaiken uutena. Meille tulee ikäeroa 5 vuotta tähän nyt nuorimmaiseen.
Mutta vaatteisiin... =) Kyllä oli ihanaa laittaa aamulla jalkaan housut!!! jotka ei purista tai ole ne vanhat verkkarit jotka lököttää ja joissa on tuhat ja yksi tahraa. Onhan nämä nyt hieman isot vielä, mutta pysyvät silti jalassa. ;D Ja tuhlasin jopa juhlavaatteeseen... Olen menossa lauantaina pikkujoulun viettoon tyttöystävien kanssa. Kun en voi edes sitä viiniä juoda ruuan kanssa niin päätin sijoittaa viini rahat juhlatamineisiin. Kaikki ystävät ei vielä tiedä tulevasta masuasukista, joten yllätys on varmaan melkoinen.. ellei juttu ole liikkunut mun edellä!
Kovasti odottelen josko kohta (lue parin viikon kuluttua) liikkeet alkaisivat tuntua. Yleensä ovat tuntuneet vasta n. viikolla 17. Mutta niistä on kiva seurata masuasukin vointia. Keillä kaikilla liikkeet jo tuntuu?
Mitä sinne muille kuuluu? Päivä on harmaa ainakin täällä Espoossa. Taidan ottaa itseäni niskasta kiinni ja mennä siivoamaan kellaria... Hyvä ja toimelias tapa viettää vapaapäivä!

Dodiin nyt on käyty lääkärissä. Mitään muutoksia ei ole tapahtunut kohdunsuulla. Ois antanyut jo nyt saikkua, mutta en ottanut sillä reilun kahden viikon päästä on taas lomaa. Sanoi et voipi olla et joudun jossain vaiheessa kuitenkin jäämään saikulle kun on raskastyö.
Liikkeitä olen jo tuntenut ja tuntuu et kohta ne tuntuu jo mahan päällekkin kun niin paljon mylttyää =)

ohva ja hippunen 16+3

Oikein harmaa päivä on ollut täälläkin P-Savossa. Vettä, räntää, mitä lie.
Liikkeet alkoi tuntua viime viikonloppuna. Oli ne jo aiemminkin tuntuneet, nyt sen tajusin, kun kunnolla liikkeet tunnistin.
Meidän pienellä paikkakunnalla saa tosiaan aika paljon vaikuttaa noihin neuvola-aikoihin, myös ultriin. Että jotain positiivista täällä landella asumisessakin!

Meillä on kaikki vauvan vaatteet tallessa, mutta ne on suurimmaksi osaksi "poikavärisiä", että riippuupi sitten tulokkaasta, että käykö ne vai meneekö vaatekaappi uusiks...
Mammavaatteita mulla ei ennestään ole paljoakaan, kun esikoista oottaessa oli kesä ja käytin vaan isoja toppeja ja hameita sekä yhtä trikoomammamekkoa. Nyt olis enempikin tarvetta housuille ja muille lämpimille vaatteille...

Kauhea närästyksen kaltainen mahakipu jo kolmatta päivää. Tuohon palleaan se kivistää, ahdistaa, miten sen nyt kuvailis. Rennie ei ole juurikaan auttanut. Mitähän tälle osais tehdä?

Ulpu 16+6

Vitsit täällon hiljaista...
Mulla on hyvä mieli ystäväni puolesta. Heillä oli pientä häikkää nt-ultrassa ja sittemmin muissakin tutkimuksissa, mutta lapsivesipunktion tulosten mukaan tulossa on kuitenkin normaalikromosominen poikavauva. (Ainoastaan pieni korjattavissa oleva virhe on vauvassa.)

Mahakipu on nyt hellittänyt, mutta yskä vaivaa yhä. Flunssa/yskä on kestänyt nyt jo 2 viikkoa ja mies meinasikin, että minun pitäis mennä lääkäriin. Äh, jotenkin tympii mennä näin vähäisten vaivojen vuoksi.

Ulpu rv 17+0

Heippa vaan täältäkin!!

Kiirus viikko on taas takana, onneksi talvi on tulossa ja meillä hiljenee, häiritsee tää työnteko surffausta... ; )

Laitoin tänään tukivyön massun ympärille, ihan kuin vähän helpottaisi kipuja. Jotenkin tuntuu että maha painaa jo tosi paljon, tod näk kohtu on vähän laskeutunut niin painaa rakkoa ja alavatsaa ihan julmetusti!! Kyl toi maha onkin jo isompi kuin tissit jotka nekin on jo E-kupit!! Mut ainakin nyt toi tukivyö auttaa. Ja vauvan liikkeetkin joteski tuntuu paremmin tuota vyötä vasten.

Ensi maanantaina neuvola, ei varmaan mitään ihmeellistä edessä vielä, eikös ne todistukset kelaa yms varten tuu vasta myöhemmin...

Mut hei, totesin juuri että nyt olen jo viidennellä kuulla!! Kuulostaa jo aika hienolta vaikka ei läheskään edes puoli välissä olla. Mut kyl tää aika tässä vaan kuluu, jo 12 viikkoa tiennyt raskaudesta, aika hyvin!! Enää 24 viikkoa jäljellä, jee...

Toivottelen jo nyt hyvää viikonloppua kaikille, laittakaas kuulumisia taas!!

Titti 16+1

vitsi mä oon hermona. ku oon mielestäni tuntenu liikkeitä jo viikon verran ja keskiviikkona olin raksalla ja siellä hyppelin korkeilta paikoilta alas maahan sen enempi ajattelematta. ja sen illan jälkee en oo liikkeitä tuntenu. nyt sitte oon hermona että onko tullu keskenmeno. tiedän ajattelevani hulluja. mutta ku se keskenmeno pelottaa vaikka viikkoja on nyt jotai päälle 16. millon pitäis alkaa välttää noita pomppimisia ja hyppimisiä? neuvola aika on vasta ens tiistaina. eli pitäis jaksaa oottaa viikonlopun yli. oon yrittäny olla rauhallinen ja ajatella kaikki olevan hyvin. sanokaa jotai rauhoittavaa mulle! :)

Manna, elä huoli, mä oon tuntenut jo viikkoja liikkeitä eikä vieläkään niitä tule ihan päivittäin, ainakaan ihan selviä.. Jossain välissä tuntui että pari päivää vauva mellasti ihan tosissaan ja sit pari päivää ihan hiljaista. Juuri luin eilen yhdestä kirjasta että jotain yli 20 viikoilla vasta voi odottaa että päivittäiseksi ja tosi selviksi liikkeet muuttuu. Ja jo aikaisemmin kerroin siitä että tuntui että kohtu nousi lantiosta ylöspäin niin vauvan liikkeetkin alkoi tuntua ihan erilailla, aiemmin potkutteli tuonne nivusiin päin ja nyt tuntuu enemmän kyl mahassa.

Muutenkin itselleni olen tolkuttanut että ihan pöhköä odottaa vielä niitä liikkeitä tosi paljoa kun ajattelee kuinka pikkuruinen tuo asukki vasta on!! Miehelle just aamulla sanoin siitä kun se sanoi että onko se hengissä kun hän ei niitä liikkeitä tunne että esikon kohdalla en vielä tähän aikaan tuntenut mitään, en vielä neljään viikkoon!!

Kaikki on varmaan ihan kunnossa, koitetaan vaan odotella, kyl sitä joku päivä vielä toivoo että vauva potkisi vähän rauhallisemmin... ; )

Heissan!

Ankeeta on Helsingissä, ei oikeestaan edes huomaa. että on päivä. Vettäkin taitaa sataa, blaah... Kävin tällä viikolla ostamassa elämäni ensimmäiset äitiyshousut, heh. Vähän hassulta tuntui niitä ostella, mutta kyllä nyt tuntuu niiiin mukavalta=) Ostin myös muutaman Mama -trikoopaidan. Paidat oavt siis normaaleja pidempiä, joten käy hyvin housujen kanssa, ettei resori näy vyötäröltä.

Viime viikonloppuna kuulimme, että siskoni odottaa toista vauvaansa. Hänellä laskettuaika joskus kesäkuussa. Ihanaa olla sitten yhtäaikaa äippärillä. Oltiin vain sovittu, että saadaan heiltä kaikki vatteet, sitterit yms. tarvikkeet, mutta nytpä ei sitten saadakaan mitään. Pitää siis vähän jo laskeskella mitä mikäkin maksaa.

manna-83: Itse olen jo ruvennut vähentämään hyppyjä/pomppuja. Esim. kaikki jumpat missä käyn otan jo nyt rauhallisemmin. Tutuu vaan jotenkin pahalta hyppiä kamalasti. Ehkä myös varon sitä, että syke ei nouse kamalan korkeaksi. Jostain kuulin, että raskausaikana syke ei saisi olla pitkiä aikoja yli 150.

Onko kaikki kertoneet jo työpaikalla? Itse ajattelin että np-ultran jälkeen kertoisin esimiehelleni, mutta nyt jotenkin tuntuu siltä, että ei haluakaan kertoa.

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille!

t.Hemuli 14+2

Käsittääkseni sitten pitää niitä lopettaa kun alkaa tuntua epämiellyttävältä pomppimiset. Kyllä varmaan sun kroppa kertoo mitä on vältettävä, kaikkea sellaista saa tehdä mikä ei tunnu ikävältä. Toisten kroppa kestää enemmän kuin toisten, mulla ei ensimmäisellä kerrallakaan maha tykännyt salibandystä, piti lopettaa jo kolmannella kuulla kun ei tuntunut mukavalta. Tervettä järkeä vaan mukaan niin kaikki sujuu varmasti ihan hyvin!!

Täälläkin hankittu ekat äippäfarkut ja pari paitaa, voi sit hyvällä omalla tunnolla kävellä "maha pystyssä" täällä töissä kun kaikki jo tietää (puska radiolta ei voi välttyä, juttu kulkee niin nopeasti että ei itse pysy perässä)
Vointi on kohtalainen, hengästyn tosi helposti ja välillä on vaikea hengittää. Työskentelen kyllä semmoisessa pölypesässä, että sekin varmasti vaikuttaa, ja oliko niin että raskausaikana kuivuu kaikki limakalvot jotenkin herkemmin???
Mutta ihanaa kun on taas viikonloppu ja saa levätä kunnolla, ja pääsee ulkoilemaan esikoisen kanssa, kun ei arki-iltoina tule paljon ulkoiltua.
Pakkasta ja lunta odotellessa :)

Ninni74 14+4

Mullakin oli eilen lääkäri ja kaikki oli hyvin. AIka nopea rutiinikäynti oli, mutta ihan mukavaa oli päästä ekaa kertaa kuulemaan sydänääniä. Painoa oli tullut alun jälkeen 0,8kg, eli vielä on ihan mukavasti pysynyt aisoissa.

Mäkin tuhlasin eilen ihan kiitettävän summan Bebesin ystävämyynnissä. Normaalisti niitten vaatteet on musta aika törkeän hintaisia, mutta nyt kun oli puoleen hintaan niin mukaan tarttui pari paitaa, yhdet housut ja masutuubi.

Chansey 17+3

Perjantaina oli neuvola, ja paino oli noussut normaalilukemasta viitisen kiloa :). Että on meetwursti-sipsi-pizza -kuuri vaikuttanut. Nyt pitäisi kyllä alkaa vähän järkeistämään syömisiään, kun ei ole enää paha olokaan. Kaikki neuvolajutut oli muuten ok, ensin kyllä vähän säikähdin, kun sydänääniä ei alkanut kuulua. Sitten viimein nekin saatiin sieltä jostain syvältä tongittua; kohtu on varsin taaksepäin kallistunut ja vauvakin taisi olla sydämineen mahdollisimman kaukana.

Äitiyshousuja mulla on kahdet, mutta niitä ehtii kevääseen mennessä pitää kyllästykseen asti, joten pitää kai jossain välissä käydä etsimässä uudet. Viimeksi oli lainavaatteitakin, jotka palautin, ja silloin en kyllä kivoja vaatteita kaupoista löytänytkään. Hirveitä rytkyjä, kun vaihtoehtoina oli Joensuussa Lindex (jotain loppuvarastoa) ja Lastentarvike!! Netistä en koskaan mielelläni tilaa. Takin kanssa ei ole ongelmaa - ratsastustoppiksen ostin aikanaan niin, että sinne mahtuu fleece alle ja nyt se sitten on taas loistava äitiysvaate... eikä tarvitse palella.

MANNA neuvolassa luvattiin jatkaa ratsastusta raskauden puoliväliin saakka jos itsestä tuntuu hyvälle, ja se on kyllä hölskyttävää kuin mikä. Suunnittelin harrastavani marraskuulle asti, mutta pakko oli kyllä lopettaa lokakuun alulla kun tuntui ikävältä alavatsassa ja nivusissa. Luulenpa, etten ole oikein hyvin palautunut edellisestä raskaudesta fysiikan puolesta, kun liikkuminen on jäänyt niin vähiin. Ihan liian vähiin...

Huomenta kaikille!!

Neuvolassa tuli käytyä, kaikki oli ok. Painoa tullut jopa 100 g lisää, hienoa! Sydänääniä ei terkka meinannut löytää kun etsi niitä tuolta navan alapuolelta, sanoin sit vaan että se on kyllä tuolla alempana liikkeistä päätellen niin jopas löytyi heti syke!! Aika korkea oli, edelliset olleet 140-150 välillä riippumatta siitä onko ollut tyttö vai poika, mikähän sieltä nyt tulee kun syke 162...

Viikonloppu meni aika hyvin, ei kauheasti sattunut mahaan eikä juuri supistellutkaan, ehkä tää tästä vielä iloksi muuttuu. Tänään saa vielä kotona köllötellä, kuopus kauheassa flunssassa ja kuumettakin on jotain, en tiedä paljonko kun pikkuherra on piilottanut mittarin johonkin... Nytpä se heräsi, täytyy mennä laittaa jotain aamupalaa jos joku vaikka kelpaisi sille.

Heipat!!

Huomenta vaan minunkin puolestani!
Kerrankin mies oli oikeassa ;) kun patisti minut sinne lääkäriin. Sain lääkekuurin keuhkoputkentulehdukseen. Yskiminen on ehkä hieman vähentynyt, mutta kyllähän tuo ihan tarpeeksi vielä yskittää.

Nyt alkaa kyllä jo maha näkyä aika paljonkin, miten muilla? Esikoista odottaessa se oli vasta just näillä viikoilla, kun ei enää mahtunut kunnolla entiset housut jalkaan. Nyt on pitänyt jo muutaman viikon ajan käyttää vaan tällaisia stretch-malleja...

Liikkeitä bongailen harvakseltaan, mutta eipä tuota kotona ole hirveästi aikaakaan rauhassa makoilla. Heti, jos käyn vaikkapa sohvalle makaamaan, että kuulostelisin vauvan liikkeitä, niin esikoinen "hyökkää kimppuun". Siis tulee siihen viereen pyöriskelemään tai pomppimaan tms. Kuulostele siinä sitten... Ne kun on minulla vielä aika hentoja liikkeitä, niin mitään häiriötekijöitä ei siinä saa olla, en niitä muuten tunne.

Reilut 2 viikkoa vielä rakenneultraan... En malttais millään odottaa! Vaikka kyllähän tämä aika on kohtuullisen nopeasti mennyt. Kohta ei ole enää kuin puolet odotuksesta jäljellä.

Ulpu rv 17+3

Meikäläisellä vaan pahoinvointi jatkuu:(Koskahan se oikein loppuu?

Muuten kaikki on hyvin,mitä nyt välillä vähän väsyttää.Rauhallisesti olen koittanut ottaa,esikoisen kanssa tulee kuitenkin välillä riehuttua ja ulkoilemassa on pakko käydä ettei mökkihöperyys yllätä:)

Minulla ei vielä maha ole juuri kasvanut,päällepäin ei arvaa että olen raskaana(siis ainakaan mahasta).Äitiys housuja on kaapissa kolmet,joista oikeastaan vain yhdet on sellaiset joista tykkään.Pitää varmaan käydä henkkamaukassa ostoksilla sitten kun normaalit farkut alkaa kiristää.Varsinaisia äitiys paitoja en viime kerralla hankkinut,hyvin pärjäsin normaaleilla paidoilla.

Apila rv 14+4