Toukokuiset (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirkku32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi taas!

Kuulostaapa Mirkku teidän tilanne ihanalta. Olisikin ihanaa jos olisi kaksi aikuista kotona pyörittämässä arkea. Meillä on oma yritys mitä mies pyörittää. Mä olen ollut kotona viimeiset n.10vuotta ja varmaan jään taas kotiin ensi keväänä. Heh, en oikein ehtinyt edes töitä aloittaa kun heti tärppäsi tämä raskaus. Mutta olen siis oikeastaan kotiäiti ja pyöritän suurimmaksi osaksi tätä koti arkea ihan yksin.

Kyllä olenkin ollut kipeä! Flunssa muuttui poskiontelontulehdukseksi ja nyt olen ihan puolikuolleena kotona. Onneksi sain eilen hyvät lääkkeet (oikean hevoskuurin) joten eiköhän tämä tästä. Olisikin jo ihana olla taas terve ja jaksaa!!! En tosiaankaan usein sairasta joten tällainen puolikuntoisuus ei ole yhtään tuttua.

Miten muut ovat voineet? Miten Ohvan supistukset. Vieläkö vaivaavat vai onko jo helpottanut? Ja kenellä oli niitä kauheita selkä särkyjä? Titillä?

Ja sitten päivän (kyseenalainen) piristys. Lapset ovat olleet siis jo jonkin aikaa kotona kun olen ollut niinkipeä ettenole jaksanut tuonne tarhalle kävellä (on tuossa ihan naapurissa) ja kun ne tänään sinne kuskasin niin ilokseni sain kuulla, että siellä on TÄITÄ!!!tarjolla. Ihan tuli mieleen, että miksen jäänyt tänäänkin kotiin vain nukkumaan pojat kainalossa??? Kun huomenna taas alkaisi loma. Pitikin heltyä ja viedä pojat eskariin ja tarhaan. Niin kovasti sinne halusivat jo eilen. Huoh. No toivotaan ettei niitä loisia tule ja jos tulee, että lähtisivät helposti ja nopeasti pois...

Milla Maqia rv 16+?

Joo, voisin noudattaa Mirkun mietteitä ja OIKOlukea tekstit ennen kuin ne lähetän... Laitetaan sairauden piikkiin.. =D

Ja terppatuloa joukkoon Bansku. Mistä päin kirjoittelet?

Heippa vaan täältäkin. Eilen jo kirjoittelin pitkät pätkät tarinaa mut sit tuli joku ilmoitus virustorjunnasta (!) eikä viesti sit lähteny...

Kauhea kiirus ollut töissä, haittaa vähän tätä kirjoittelua tänne. ; ) Olo ihan siedettävä, mulla enemmän tuo maha vaivaa kuin selkä joka sekin on kyl kipeä. Mut välillä on jo ihan hyviäkin päiviä, kait ne sit vaan kasvukipuja on kun masu on ihan järisyttävän kokonen jo!! Monikaan vanha paita ei enää mahdu. Sit villapaidat on niin kuumia että niitäkään ei voi pitää.

Mullakin jo liikkeet tuntuu ulospäin, koko perhe on jo päässyt tuntemaan potkuja. Ihan selvää rytmiä on jo meillä, aamulla alkaa vasta lounasaikaan heräilemään ja illalla sit vilkastuu ja viimeiset mylläykset käy aina kun nukkumaan rupeaa.

Juuri kävin joululounaalla, olipas taas aivan taivaallista ruokaa, kinkkua ja laatikoita, Nam!! Nyt on ihan turbo olo, vatsa halkeaa... Joululahjoja meinaan ostaa vasta juuri ennen joulua, ei jaksa vielä kaupoille lähteä.

Jooh, jos tekis vähän vielä töitä niin vois hyvillä mielin vähän aikaisemmin karata tänään kotiin.. Heippa!!

Minä "karkaankin" tänään töistä jo aikaisemmin. Laitetaan putiikki aiemmin kiinni näin juhlapyhän aattona... Pääsen ruokakauppaan ennen myöhemmän iltapäivän ruuhkaa, ehkä... Tietysti kaikki ajattelee samoin, ja ruuhka syntyy jo aiemmin =D

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille!

Ulpu rv 18+5

Moikka,
ja tervetuloa Bansku! No varmaan tuntuu jännältä 13 v. jälkeen - musta tuntuu että jo nyt olen unohtanut monia juttuja viime odotuksesta. Ja lapsille siis tulee mitätön 2 v. ikäero :).

Tiedättekö mä en millään meinaa osata etsiä toukokuisia. Aina vain koitan klikata itseni huhtikuuhun tai maaliskuuhun. Edellistä nimittäin odotettiin maaliskuun loppuun ja syntyi sitten huhtikuun alussa.

Olo on ihan hyvä ja mukava. En mä voi varmaksi sanoa liikkeitä tuntevani, mutta aina vain enemmän jotain siltä tuntuvaa myllerrystä on. Mulla on varmaan kanssa joku kohdunlaskeuma niin että lapsonen on jossain oletettua alempana ;). Ja taitaa kyllä olla oikeastikin esikoisen punnerruksesta. Melkein joka kerta, kun joku katselee synnytyksen papereita, niin saan kuulla ihmettelyä, että onpa sulla ollut kovat kokemukset ja pelottaako tuleva synnytys. No ei pelota. Ei ainakaan vielä, ja toivottavasti ei myöhemminkään!

Mill M... noita supistuksia tulee vieläkin rasituksen yhteydessä. Onneksi mies tulee viikonloppuisin kaveriksi navetalle niin ei tarttee noita raskaimpia töitä silloin tehä.
Tänään soittelin noita viimeisiä hepatoosi vastauksia. Ei olleet onneksi koholla ja kutinakin on melkein loppu. Mitä lie "syyhyä" ollut.
Nyt nokka kohti navettaa.

moikka taas pitkästä aikaa kaikille, ja hyvää itsenäisyyden päivää:) pakko oli heti kirjoittaa tänne, kun äsken makoilin sohvalle niin tunsin myös ensimmäiset kunnon potkut ja mieskin tunsi ne , tuli ihan kyyleleet silmään, kun ensimmäisen lapsen liikkeet tunnettiin:) olin koko alkuviikon tosi kovassa kuumeessa ja nyt nenä niin tukossa että ei kyl haista eikä maista mitään:( noh,, mut onneksi nyt vähän jo helpottaa olo, tänään kävin sovittamassa äityishousuja mut jotenkin oli vielä ahdistavat vaikka pitäis ne varmaan ostaa kun ei muutkaan housut mene enää jalkaan tai noh ehkä menee mutta sitten on kaikki liian pitkät jos ostan isommat koot eli en tiedä mitä teen kun huomenna on juhlat ja ei ole muita housuja kuin kollarit:):) onko muuten monella ollut kovaa päänsärkyä just näillä viikoilla, täällä on niin kova että lääkäri ei enää keksinyt muuta lääkettä antaa kuin diapamia, aika jännää, mutta en ole niitä vielä montaa syönyt ja eikä kyllä ole milläään tavoin auttanutkaan.
no mutta nyt syömään vähän karkkia ja sit nukkuu:)

Emmi 17 tasan

Heissulivei!!

Täällä töissä yritän pakertaa, ei kauheesti huvita...

En uskalla enää kehua omaa oloa, aina jos sanon että mahakivut helpottaa niin seuraavana päivänä masu on kahta kauheammin kipeänä. Mut oikeasti parempi olo koko ajan, kai se kuuluisa keskiraskaus alkaa nyt koittaa ja vois vaikka vähän nauttiakin tästä olosta. Vaavi potkii välillä jo tosi lujaa, ihan melkein itsekin hypähtää välillä niiden voimasta.

Mutta nyt yritän olla tekevinäni jotain töitä, heippa!!

Titti 18+1

Minulla olo on oikein hyvä. (Koputtaa puuta...) Flunssakin alkaa vihdoin helpottaa, neljän viikon jälkeen!
Ensi viikolla rakenneultra, tiistaina tarkalleen ottaen. Mulla on taas ilta-aika, että pääsen menemään työajan ulkopuolella, joten ultrakuulumisia kirjoittelen sitten varmaan keskiviikkona. Jänskättää kyllä, että näkyykö sukupuoli...
Minä hupsu ostin jo vauvanvaatteita, yhdet vaaleanpunaiset housut ja yhden vaaleansinisen bodyn =D Jompikumpi jää käyttämättömäksi =D

Töissä tässä taas olevinaan ollaan, mutta hiljaista taitaa olla tällä minun alallani näin joulun alla. Taitaa kaikki olla jouluostoksilla.

Missä vaiheessa ne alkaa nuo sormukset ahistaa, onko kellään kokemusta? Mulla viime raskaudessa sormet turpos jossain vaiheessa, enkä saanut sormuksia millään irti, ennenkuin lapsen syntymän jälkeen jonkin ajan päästä! En haluaisi samaa tukalaa tilannetta enää, mutta toisaalta en haluaisi ottaa vihkisormuksia pois liian aikaisin.
En vaan muista enää, että missä vaiheessa oli jo liian myöhäistä.

Viikonloppua!
Ulpu rv 19+0

Mulla on ollut virkee päivä ja olenkin käyttänyt sen joulusiivoista tehden =).Vielä ois paljon tehtävänä, mutta hyvällä alulla ollaan.
Ulpu en muista et milloinka jouduin ottamaan sormuksen pois ensimmäisessä raskaudessa (sen jälkeen ei ole mahtunut).
Mullakin on ensiviikolla rakenneultra tosin mulla se on torstaina. Olen onneksi lomalla silloin niin ei tarttee miettii noita lasten ja lehmiin hoitoja.
Nyt meen vielä vähäksi aikaa hommiin jotain

moi, hei onko jollain samaa kuin minulla? eli supistelee niin että ei koske, mutta maha menee ihan kovaksi ja pinkeäksi? mutta tänään tullut kolme kertaa! pitääkö olla huolissaan tai onko vakavaa! toivottavasti pienellä kaikki hyvin, koska kuulemma nämä viikot joilla olen eli 17+3 on vielä liian aikaista, mutta pitää seurailla! vastailkaa:)

Hiphei ja hohhoi Olen ollut jo 2 tuntia hereillä eikä tunnu nukuttavan yhtään. Mietin vaan et pitäisiköhän rueta tekemään jotain, mutta mitä ettei muu porukka herää.

Emmi mulla on noita supistuksi vieläkin raskaammassa rasituksessa. Jos niitä ei tule kuin muutama niin en olisi huolissani, mutta jos niitä rupeaa tulemaan useampia päivässä niin kävisin tarkastuttamassa ettei ole tulehdista tai muuta mikä aiheuttaa noita supisteluja.Ite kävin tarkastuttamassa tilanteen ettei ollut tapahtunut muutosta ja tarvii jäädä sairaslomalle. Onneksi ei ollut, mutta lääkäri tosin varoitteli et voipi olla et jossain myöhemmässä vaiheessa voipi olla et jään saikulle ennen äippäloman alkua.

Moi taas!

Olo alkaa jo helpottua. nyt ollaankin jo puoli välissä lääkekuuria. Poski on vielä hieman kipeä, mutta elättelen toiveita, että kivut poistuvat ennen kuin lääkekuuri loppuu.

Mulla ei ole missään raskaudessa ollut turvotusta, eikä sormus ole kiristänyt. Kihlasormuksesta olen luopunut kun olen "kasvanut" kihlaus ajoista sen verran monta kiloa... =D Vihkisormus ostettiin liian suurena (oikean kokoista ei ollut) ja se onkin nykyään ihan sopiva.

Hyvä, ettei Ohvan hepatoosi kokeissa ilmennyt mitään hälyttävää.

Täältä etelästä sulivat kaikki lumet pois ja ilma onkin paikoitellen varsin keväinen.

Milla M 17 tasan.

moikka ohva, kiios että vastasit :) joo ei mulla ole nyt enää ollut niitä niin usein ja ne ei ole kivuliaita, mutta pitää vähän seurailla niitä, tossa perjantaina ajoin 2 tuntia putkeen autolla niin sit rupes loppu matkassa vähän supistelee. noh nyt hirveä flunssa iski taas eli nenä vuotaa ja silmät ja tuntuu että ei tästä loppua tule, kun ei saa happea. ja huomenna alkaa taas työt pitkästä aikaa niin toivottavasti ei nyt taas nouse kuume:) mutta hauskaa päivää kaikille!!

emmi 17+4

Iltaa pitkästä aikaa... Eipä ole tullut kirjoiteltua kun ei mitään ihmeempää ole kerrottavaa. Olo on parempi kuin aikoihin, ei ole ollut liitos- eikä lantiokipujakaan enää. Liikkeitä tunnen yleensä vain iltaisin kun olen nukkumaan menossa tai kun olen pötköttänyt jonkin aikaa sohvalla selälläni, mistään hulinasta ei voi puhua. On päiviä, jolloin on tosi hiljaista, sitten taas tuntuu jotakin. En silti ole pahemmin huolestunut kun ekassa raskaudessani aloin tuntea liikkeet ylipäänsä vasta viikolla 22. Ja nyt olen tuntenut vaihtelevasti liikkeitä viikosta 17 asti. Mutta päivittäin yritän iltaisin niitä kuulostella.

Fakta on kuitenkin se, että jos liikkeet yhtäkkiä loppuisi kokonaan ja tämä raskaus menisi kesken, sille ei kuitenkaan kukaan voi tehdä yhtään mitään. Joten en tee itseäni hulluksi asialla. Tulevana torstaina mulla on rakenneultra ja sitten ollaan viisaampia.

Noista sormiturvotuksista mulla on sen verran kokemusta, että taisin ottaa kihla- ja vihkisormuksen pois n. kuukautta ennen esikoisen syntymää. sitä ennen oli jo öisin pahaa käsien puutumista, pistelyä ym. Ja huomasihan sen neuvolakäynneilläkin kun painoa alkoi tulla liikaa, että verenpainetta ja turvotusta oli. Ei se turvotus yhdessä yössä tullut. Mutta toisille ei tule mitään, se on niin yksilöllistä.

Kivuttomia supistuksia mulla alkoi vasta melko loppusuoralla. Niitten suhteen kannattaa kysyä neuvoa neuvolasta. Jos niitä näillä viikoilla alkaa tulla säännöllisesti, saattaa olla tosiaan sairausloman ja vuodelevon paikka.

Eipä muuta. Ilma ulkona on ollut tosi ankea täällä pääkaupunkiseudulla. Ainoa hyvä puoli on se, ettei ole liukasta eli ei ole liukastumisvaaraa. Pyllähdin nimittäin jo kerran pari viikkoa sitten nurin kun oli mustaa jäätä. Onneksi ei käynyt pahemmin.

Eipä muuta. Mukavaa alkavaa viikkoa ja joulunodotusta!

Mari-71, rv 19+2

Rakenneultra sitten ensi viikolla keskiviikkona :). Osun siis teidän kahden muun väliin. Silloin onkin jo talviloma ja hui, joulukin on kohta! Ei tässä vesisateessa oikein osaa siihen asennoitua. Sisko jo eilen soitteli, onko lapsellamme mitään joululahjatoiveita ja hetken mietittyäni keksin, et aapinen... Emme ole siis opettamassa tuota 1 v 8 kk vielä lukemaan, mutta hän on kovin kiinnostunut kirjaimista, osoittelee niitä usein mieluummin kuin kuvakirjojen kuvia :).

Mulla ei ole enää niin paljoa supistuksia, mutta joskus tuossa 11-13 viikoilla oli tosi paljon. Ei kipeitä, mutta kovetuksia. Ykköskerralla en edes tiennyt mitä supistukset ehkä ovat ennenkuin oli jotain 30+.

Muuten... no, armoton yleisketutus ihan yleisesti ja flunssaakin pukkaa.

Nostellaanpas vähän meitä...

(.) sokerirasitus torstaina :oP. Hirvittää ihan. Joka kerta olen meinannut pyörtyä tai oksentaa, ja nyt on kuitenkin vielä huonompi olo jos syön tai juon sokerista. Eli lähes satavarmasti taju lähtee... :o(
Mulla on kaksi sokerirasitusta tälle raskaudelle, ihan tuon painon putoamisen takia. Tällä hetkellä mennään -8kg, mikä alkaa olla jo ennäty. Onneksi vauhti on hidastumaan päin, mutta ei vielä totaalisen pysähtynyt.
Rakenneultra ensi viikolla jolloin tehdään joitain "lisäjuttuja", kait. En tiedä mitä, mutta antavat paremman varmuuden, että kaikki on ok. Mä kun jäin kiinni seulassa, mutta np oli normaalien rajoissa, suhdeluku nippanappa paremmalla puolella.
Liikkeitä ihan kiitettävästi, osa tuntuu jo ulkopuolellekin. Lapset innoissaan kokeilevat masua ;o).
Melkoinen pallo maha jo onkin, jotenkin ylempänä kuin ehkä aiemmilla kerroilla, siksi kait näkyy niin selvästi. Mutta putoaa se ajan kanssa alemmas ;o).
Suppailuja tulee edelleen pari kolme päivässä. Eivät ole kipeitä, mutta maha pingottuu kovaksi ja jos teen sillä hetkellä jotain, on se lopetettava, ja odotettava että menee ohi. Kestää muutaman sekunnin. Kävellessä ärsyttävä juttu :o).

Mites muilla?

Huomenta vaan kaikille!
Nukuttaa ja ei meinaa silmät pysyä auki tässä ruudulle, yritä siinä sitten tehdä jotain töitäkin. Flunssa aalto käväisi meidänkin perheessä. Esikoisella oli nokkosrokko, yskä ja silmätulehdus. Minulla nokka tukossa edelleen ja kurkku kipeenä ja kaiken kukkuraksi vielä hiiva. ompa uhkea olo.
Minulla kanssa perjantaina sokerirasitus, oli pissassa jo sokeria. Edellisessä raskaudessa kanssa sama ongelma.
Liikkeitä tuntuu jo jonkin verran ja maha kanssa näkyy jo. Mittasi neuvolassa jo sen (oliko kohdun korkeus tai jotain) 14cm.
Tulisipa lunta taas...

Ninni74 rv 17+2

Huomenta!

Täällä aika väsynyt olo, huonosti nukuttu yö takana... Maha oli eilen Todella kipeä, edellisenä päivänä juili tuonne nivusiin päin tosi paljon että eiköhän nää niitä kasvukipuja taas. Muutenkin todella rankka viikko takana, miehen 16 v tyttö muutti meille ja miehen pojatkin (18+14 v) ollut nyt viikon meillä kun niiden mutsi riekkuu taas ties missä... Todella rankkaa palvella kuutta lasta koko ajan eikä miehestä helevatankaan hyötyä!!! Olis pitänyt olla tässä aiemmin vaan ihan hiljaa kun kehuin että miehen kanssa pitkästä aikaa mennyt hyvin, heti tuli takapakkia, sillä kun oli vähän railakkaammat pikkujoulut viime viikolla ja tuloksen aina tietää... = ( Joulumieli on ihan tipotiessään, ketuttaa ihan sairaasti kaikki!!!

Plääh, sorry tää valitus mutta taas tuntuu ettei mitään kivaa elämässä, mut kyl se keväällä viimeistään taas iloksi muuttuu...

Moi!
Sairastin tuossa viikonloppuna pienen vatsaflunssan, nyt onneksi alkaa taas ruokakin maistumaan. Muuten raskaus sujunut hyvin, liitokivutkin ovat jo (tai toistaiseksi) hellittäneet.

Liikkeitä kuulostelen edelleen, en oikein tiedä olenko tuntenut niitä vai en. Näin eka raskautta kun elelen, en ole ihan varma onko ne vauvan liikkeitä vai möyriikö siellä suolistossa vain jokin... Vähän huolettaa, kun suurin osa täälläkin jo kertoo päivittäisistä yhteyksistä maha-asukin kanssa ja minä vain odottelen josko se päivä pian koittaisi täälläkin. Mistä sen oikein tietää, että se on juuri vauva joka siellä vatsassa möyryää?

Onneksi Mari-71 kertoi, ettei hänelläkään ensimmäisessä raskaudessa liikkeet tuntuneet kovin aikaisin. Ehkä minunkin pitäisi vain rauhoittua ja odotella kärsivällisesti. Mieskin oli sitä mieltä, että ehkä se vauva on vain hieman laiska... :)

Lilja-77

moikka

Tänne ei myöskään kummempia.. Liikeitä en oo vielä kunnolla tuntenut.. Jotain möyräisyjä kyllä, mutta kuten Lilja-77 kirjoitti; mistä sen tietää???

Täällä pukkas flunssa pälle, joten nyt makoillaan kotona ja parannellaan oloa. Kauheeta murehtimista on kokoajan päällä. Onko vauvalla kaikki hyvin jne... Ja ens viikon neuvolan sydänäänten kuuntelu jännittää ihan hirveesti.. Pelottaa että joku on pielessä...

tämmöstä tänne

Halina + ahamtti 16+6

Hei minunkin puolesta,

pidennetty viikonloppuloma takana ja eiköhän flunssa tullut sen päätteeksi. Kurkku on karhea, mutta töissä vielä pystyy olemaan. Kuulostaa että yhdellä jos toisella täällä ketjussa on ollut flunssaa tai muuta tarttuvaa liikeellä (liekö sitten täältä tarttunut :-). Paranemista kohtalotovereille!

Liikkeiden kuulostelusta mulla on vähän samanlaiset epävarmat aatokset kuin halinalla ja Lilja-77:llä. Välillä olen tuntevinani liikettä, ja sitten taas on päiviä että en tunne mitään. Ensi tiistaina mulla rakenneultra, ja odotan kovasti, että huoli poistuu siellä.

Hyviä vointeja,
veluna 17 + 5

Hei taas!

Ensikertalaisille:Minulla tuntui esikoista odottaessa ensimmäiset liikkeet muistaakseni viikolla 19,joten ei syytä huoleen.meillä toista,kolmatta tai neljättä odottavilla ne tuntuvat jo aikaisemmin.(Itse en tosin ole vielä liikkeitä tuntenut)

Sitten omaa napaa:Pahoinvointi jatkuu edelleen:(Väsymystä on välillä,nyt esikoinen on kahtena aamuna onneksi nukkunut kymmeneen asti niin olen itsekin saanut nukuttua.Niska on ihan jumissa ja selkä kipeä.En tiedä mistä tuo selkäkipu johtuu,tuskin kuitenkaan raskaudesta.Kävellessä ja muuten touhutessa ei tunnu mitään,mutta selällään en voi maata ollenkaan ja joskus kyljellään ollessakin sattuu.Pitää kysyä terkkarilta ensi viikolla...

Me lähdetään viikonloppuna yli-torniolle miehen sukulaisten luo,varmaan keskiviikkoon asti ollaan siellä.Saa nähdä mitä sanovat kun olen taas raskaana:)

Apila 16+5

Moro!

Aamulla kävin neuvolassa ja sydänäänet kuului vahvasti. Neuvolantäti veikkasi vahvojen äänien vuoksi poikaa, saas nähdä. Kaikki muuten ok. Hemppa 117 ja suositteli joka toinen päivä rautaa. Paino noussut lähtöpainosta 1,2kg, eli ihan maltillista nousua.

Liikkeitä ei täälläkään vielä varmasti voi sanoa tuntuneen. Eilen kyllä tunsin pientä kuplintaa masun oikealla puolella. Ihan kohta varmaan tuntuu. Odotetaan innolla=)

Seuraava etappi 31.12. silloin rakenneultra. Sitä odotellessa....

Mukavaa viikkoa kaikille!

t.Hemuli, 17 tasan