Tammimammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uusin

Vieras
äityli la 1.1., toinen lapsi
Mimitsu 32v. la 2.1., toinen lapsi, Vantaa
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Katja 26v. la 10.1. ensimmäinen
Katri 28v. la 10.1. ensimmäinen, Helsinki
Leonor 27v, la 12.1, kolmas, pohjoinen
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Marika 28v. ensimmäinen, Turku
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Lyyli
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
Tiuhti 29v. la 16.1. ensimmäinen, Turku
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Hattara 30v., la 17.1., esikoinen, pk-seutu

Iltaa,
jatketaan jutustelua tässä uudessa ketjussa, kun vanhassa tuli sata täyteen. Tuossa alussa on tuo lista, se oli mielestäni uusin, lisäilkää puuttuvat tiedot ja uudet, listautukaa myös..
Nyt unille, öitä =)

Kyllä me ainakin ollaan jo kerrottu kummankin vanhemmille ja läheisimmille ystäville. Meinattiin ensin pantata tietoa mutta ei maltettu olla hiljaa kun tätä raskautta on odotettu jo niin kauan.
Ja tultiin siihen tulokseen että ei se kertominen tai kertomatta jättäminen mitenkään vaikuta tähän raskauteen.
Jos jotakin on tapahtuakseen niin sitten se tapahtuu. Ymmärtävätpähän sitten ehkä paremmin jos jotakin sattuu.
Mutta jokaisella on tyylinsä ja tapansa, me päätettiin kertoa.

Sitten kysymys toista tai useampaa odottaville.
pyöriikö teillä toisessa odotuksessa enemmän keskenmeno mielessä kuin esikoista odottaessa? Minä ainakin kun odotin esikoista niin km ei edes käynyt mielessä ja nyt sitä tulee ajateltua monta kertaa päivässä.

Lämmintä päivän jatkoa tammimammoille ;)

Meillä pari mun hyvää ystävää tietää ja mun oma äiti. Ystävät sen takia koska olin lapsettomuushoidossa ja ystävien tuki oli silloin erityisen tärkeää. Omalle äidilleni halusin kertoa kun plussa tuli tikkuun. Muuten varmaan muut kaverit saa tietää vasta lähempänä 10-12 rv ja muut sukulaiset vasta sen jälkeen. Pelkään vielä kovasti, että jotain sattuu ja en siksi mielellään kovasti halua kertoa.
Ainoastaan hieman pulmalliseksi olen kokenut sen että en nyt raskausaikana ota alkoholia. Varmasti pari mieheni ystävää kyllä jo arvaavat kun viikonloppuisin ryystän vain kivennäisvettä kun ennen kuitenkin oli tapana ottaa viiniä pari lasia.

heipppa kaikki tasapuolisesti nyt tulee huomenna 9 vk täyteen ihan mukavaa tämä odotusaika kun vaan menis lopuun asti hyvin ja sais vaavin elävänä kotia mutta pitää vain toivoa parasta kiva kun ei ole mitään erityisiä haluja tullut enkä anna niille valtaa turhaa ylim kg en tarvitse ja pystyy painon nousuun itekkin vaikuttamaan kun katsoo mitä syö

Ei mulla ainakaan oo toi keskenmeno mitenkään erityisesti mielessä tämän toisenkaan kohdalla. Tottakai sitä tietää että se voi tulla jos on tullakseen, mutta toivon kuitenkin että kaikki menisi hyvin loppuun asti. Vauva lehdessä oli just juttua keskenmenosta, harmittaa sellasten puolesta jotka on joutunu sen kokemaan, varsinkin enemmän kuin kerran...

Me ei olla kerrottu vielä kellekään, aateltiin että ooteltas lähemmäks 10- viikkoa ja sitt kerrotaan. Sisko on myös vaavipuuhissa ja oli kyllä kans niin salaperäsen olonen viimeks kun kyselin, jospa sielläkin ois tärppi tullu! Oishan se kiva että vaavilla ois samanikänen serkku.

Mullekin tulee välillä ihan hirvee nälkä, sit sitä ottaa täyden lautasellisen ruokaa ja tulee täyteen jo muutamasta hassusta haarukallisesta, ihme juttu! Väsymys on kyllä ihan älytöntä, aamulla ei jaksais millään nousta sängystä ja sit pitää vielä mennä touhuumaan tytön kaa. Välillä tuntuu että mitäköhän tästäkin tulee, kai sitä pärjää kahen muksun kaa? Ja myöhemminkin ehkä useammankin kanssa...Eiköhän se tästä...Toivossa on ainakin hyvä elää!! Vai mitä ? =) Nyt täytyy lähteä iltapalalle, ennen ku nälkä yltyy hirmuseks, sit tulee huono olo....yäk....Tsemiä meille kaikille masujen kera!!

Heaven ja Tiuhti 6+5

Heips!

Mulla ei ole aiemmissa kahdessa raskaudessa ollut mitään keskenmeno pelkoja, mutta nyt kun odotan kolmatta niin on kokoajan pelko perseessä. Johtuneeko sit siitä et ystäväni joutui kokemaan karmeita tuulimuna ym juttuja useasti ennen kuin onnistui vauvan saamaan.

Minä olen kertonut lähimmille ystävilleni raskaudesta. Myös lapset tietää ja molempien vanhemmat, sekä minun työkavereista osa. Tätä on vaikea pitää salassa työkavereilta, kun ovat nekin kokeneet tämän saman kanssani jo kahdesti niin hetihän ne arvasivat mistä on kyse.
Minä juoksen jatkuvasti vessassa, housut ovat yllättäin vaihtuneet väljempiin ja nyt olen ollut saikulla viime viikon. Ja aion kyllä jatkaakin saikkua. En todellakaan lähde töihin yökkimään ja oksentelemaan.

Onko muilla tullut mitään erityisiä inhotuksia vielä? Minä en voi kaupassa kävellä makkarahyllyjen välistä ilman oksentamista. Ällöttää suunnattomasti varsinkin ne makkarat, joissa on sellasia ""länttejä"" esim gotler. YYYÄÄÄÄK!

Mut nyt täytyy taas lähteä pöntölle!

-Leonor 7+2

Ritu la 13.1
Lyyli
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki

Heips! Minäkin ilmoittaudun, vaikka todennäkösesti la saattaa siirtyä just helmikuun puolelle. Vaikka eipä ne vaavitkaan niin tarkkoja ole =). Puolen vuoden yrityksen jälkeen nyt aamulla plussasin ja toinen olisi tulossa, esikoinen tuli juuri 11kk. Pelottaa vähän, kun eka raskaus sujui niin loistavasti, että voiko toinenkin... Joku kysyikin, että onko keskenmeno enemmän mielessä ja onhan se. Mullakin yksi tuttu sai juuri keskenmenon =(

Ritu la 13.1
Neppis 25v. la 14.1, esikoinen, Satakunta
Lyyli
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Elin@ 24v. la 26.1, toinen, Keski-Pohjanmaa

Liitynpä minäkin tähän sakkiin, 27v kotipaikka toistaiseksi Hyvinkää la 30.1 ja ja toinen tulossa. Tosin tuntuu ihan ekalta kun edellisestä on kymmenen vuotta aikaa.
Kyllä tässä on pelko päällimäisenä, että kuinka kaikki sujuu. kunhan nyt muutaman viikon verran pääsisi eteen päin kahlattua, niin uskaltaisi alkaa ihan tosissaan nauttimaan.
Muutaman vuoden takainen kohdun ulkopuolinen kummittelee ja kun tätä pienokaista on niin toivottu ja yritetty.. Mutta eiköhän se tästä!!

Moi

Tänään oli eka neuvola. Eipä siellä mitään uutta tullut, kun ehdin syksyllä käydä ennen tuulimunan toteamista kerran neuvolassa..

Yks juttu vaan vähän ottaa päähän. Mun neuvolatäti merkkasi mun äitiyskorttiin ""kyllä"" huumeidenkäyttö ennen raskautta kohtaan. Kun kerroin, että olen joskus monta vuotta sitten YHDEN kerran kokeillut pilveä... Mitä se tähän enää vaikuttaa?? Ei muuten, mutta nyt en kehtaa äidilleni tuota korttia esitellä, kun ei ymmärtäisi, että nuoruudessani tuli kokeiltua.. Ärsyttävää!! :/

Kurkkukipuinen ja flunssainen Katri 7+5

Kylläpäs oli kurjasti tehty neuvolantätiltä Katrille! Kyllähän sitä korttia luetaan tarkasti esim vakuutusyhtiössä jos ottaa syntymättömälle lapselle vakuutusta. Ottavat kortista ihan kopion itselleen.

Oliko se nyt ekassa neuvolassa kun määräävät verikokeisiin tai siis HIV-testiin. Siitä olen kuullut moneltakin, et jos siihen testiin ei ole suostunut niin sairaalassa kohdellaan kuin saastaa, eli vain hanskat kädessä koskevat sinuun. Tiedä vaikka olisit narkkari tai jotain.

Mulla onkin keskiviikkoaamuna eka neuvola. Hirvittää ainoastaan painon takia, koska kahdelta aiemmalta muksulta on jäänyt luvattoman paljon kiloja.
Mut palailen sitten kertomaan neuvola kuulumisia.

-Leonor 7+3

Sain ekan neuvola-ajan rvkolle 9. Onko teillä kaikilla ollut mies siellä mukana? Vaikkakin lapsi on yhteinen ja raskaus sinänsä yhteinen asia, niin se että siellä kysellään vaan mun entisiä tauteja ja ruokatottumuksia jne, niin onko se nyt niin pakollinen tilaisuus miehelle?

Varasin myös rvkolle 7 yksityisen gynen käynnin + mahd ultratsekkauksen, kannattaako se? Miten neuvola suhtautuu yksityisellä tehtyihin käynteihin?

Ei vielä pahoinvointia, mutta aamuisin ei ole ruoka niin hyvin maistunut...ja hampaiden pesu yököttää, mahassa kaikenlaista nipistelyä.

rv 6+3

Heippa kaikille.

Ensinnäkin uusille kovasti tervetuloa joukkoon mukaan!

Jouduin tänä aamuna soittamaan terveydenhoitajalle ja pyytämään sairaslomaa tän pahoinvoinnin ja väsymyksen takia. En olisi ikinä voinut kuvitella että on olemassa näin kauheeta pahoinvointia! En jaksa muuta kun kävellä sohvan ja sängyn väliä ja välillä pistäydyn vessassa. onneksi esikoinen tykkää leikkiä itsekseen että saan levätä. Sainkin tämän päivän sairaslomaa ja todennäköisesti lääkäri kirjoittaa huomenna lisää kun meen sinne ultraan.

Nyt alkaa jo pikkusen jännittämään että mitä se huominen tuo tullessaan.Välillä oon varma että siellä on jotakin vialla ja välillä oon varma että kaikki on hyvin.

En muistanut viimeksi kertoo että la aikaistui peräti yhdellä päivällä. En tiedä sitten että minkä mukaan ne neuvolassa sen laskee.

katja78 6+4

Ollaan ihan samoissa laskelmissa sun kanssa Katja. Voi olla että mun la on 18. tai sit vaikka 20.1, riippuu mistä päivästä menkkojen laskemisen aloittaa, mulla kun vuoto alkanu aina parin päivän tuhrulla.

Mulla ei kyllä vielä mitään pahoinvointia, montako päivää sulla on sitä ollu?

Menet siis jo huomenna ekaan ultraan? Mitä siellä on jo mahdollista nähdä? Mulla kylläkin ens viikolla ""hätähousu""-ultra yksityiselle varattuna, jos vaikka pystyis jo pois sulkee kohdunulkoisen tai tuulimunan...

onnea kaikille!

Mulla oli ihan sama juttu kun Katrille, neuvolakorttiin merkattiin huumeisiin kyllä... olen kokeillut joskus teini-iässä. Joteskin tuli semmonen olo että olis pitänyt olla hiljaa koko asiasta. =o(

Ei ollu mun mies mukana ekalla neuvolakäynnillä esikoiselta. Eikä tarvinnukaan. Ei siellä mitään niin ihmeellistä tapahdu. Silloin olisin sitä toivonu mukaan ku kuulin ekaa kertaa sydänäänet (en nyt muista millon se oli). Oli se niin hienoa. Kumpa kaikki menis hyvin ja sais kokea sen kaiken uudestaan!!! Meilläpäin on muuten neuvolakäyntejä paljon vähempi esikoisen jälkeen, en muista miten monesti, mutta vähemmän.

Kummasti raskausoireet vaan vahvistuu nopeesti. Koko päivän on selkää ja päätä särkeny ja alamahaa nippailee vähän väliä. Aattelin soitella neuvolaan ens viikolla, pojalla on 1-vee neuvola heti jussin jälkeen maanantain 26. päivä, jos vaikka samalla sais ekan neuvolakäynnin. Tosin sitte varmaan tarvis miehen mukaan poikaa vahtimaan =). Se on aikamoinen täystuho! Illalla mennään katsomaan miehen siskon viikon ikäistä tytteliä. Nähtiin se jo torstaina laitoksella, mutta nyt pääsee vähän paremmin tutustumaan. Oonkin lainannu kaikki esikoisen vauvatavarat heille =). Toisaalta ihan hyvä, ettei tämä raskaus alkanu aikasemmin, ois vähän noloa pyydellä kamoja takas kun he vielä tarvitsisivat niitä! Nyt tyttö olis 8kk kun serkku syntyis, niin ei ehkä tarvis niitä. Siis hoitopöytää ja turvakaukaloa lähinnä. Sitteriä ei mekään ihan heti tarvita.

Mä haaveilen siitä 3- tai 4D-ultrasta. En vaan tiedä missä lähin olis kun asutaan maaseudulla. 70km päässä on yks yksityinen klinikka josta se vois löytyä.

Elina 5+1
Tarrasukkia ja liimaa kaikille!

moi nelly

mullakin on toi la laskettu menkkojen mukaan mut se varmaan kerkiää muuttua monta kertaa vielä.

Tämä ympärivuorokautinen kuvotus alko joskus n.viikko sitten ja viikonloppuna muuttu oikeeksi pahoinvoinniksi. YÖK!

Joo, meen ultraan huomenna kun mulla on ollut TOSI kovia mahakipuja kohdun kohdalla ja vielä lisäksi epämäärästä ruskeeta lima vuotoo.
Kai siellä pitäis jo näkyä sydämen syke ja onko kohdunulkoinen vai normaali raskaus.

Sitä oon tässä miettiny että jokohan ultrassa näkyy jos sikiöitä on useampia? Se voi nimittäin mun kohdalla olla ihan mahdollista kun oon syöny niitä clomeja.

Nelly: Mulla oli viikolla 6+5 ultra yksityisellä. Mun mielestä se ainakin kannatti. Mulla ultrassa näkyi alkio joka mitoiltaan oikean kokoinen viikkoihin sekä sen pienenpieni sydämensyke näkyi. Lisäksi varmistui myös että se on oikeassa paikassa. Jos vaan siltä tuntuu että haluaa tietää kaiken olevan hyvin ja löytyy siihen rahaa niin kyllä se ihan hyvä vaihtoehto on käydä. Mä ilmoitin neuvolaan aikaa varatessani että aion käydä alkuraskauden ultrassa ja ei se hoitaja siihen mitään erikoista sanonut.

moipsis!!! aattelin minäkin ilmottautua..laskettu aika omien laskujen mukaan 15.1 ja neljättä odotellaan:) aika varovaisesti kylläkin,kellekään ei olla uskallettu puhua helmikuisen keskenmenon takia..nyt vaan toivotaan parasta ja otetaan iisisti;) oireita on alkanut ilmaantua,väsymys on mieletön ja masukin turvoksissa nyt jo..heh!! eka neuvola 8.6 ja sitä odotellessa!!!

Tervetuloa joukkoon Nina!
Meillä edetään kans varovasti, ei olla kellekään kerrottu mitään, mutta minä vainoharhaisena (!) kuvittelen, että ihmiset tuijottelee mun hiukan turvonnutta vatsaa ja arvaavat ennen aikojaan... mutta mikäs siinä. Eka neuvola on vasta rv 9 lopussa, joten sitä vielä odotellaan.
Mua vaivaa edelleen ihan hirmuinen väsymys, pahoinvointia ei onneks vielä oo, mitä nyt pari kertaa on tuntunu hieman oudolta.
Onko muut joutunu jättämään liikuntaa vähemmälle? Mä jouduin lopettamaan ratsastuksen jo pari viikkoa sitten, ja juokseminen sattuu niin rintoihin ettei siihenkään pysty. Onneks koiran kanssa tulee tehtyä pitkiä kävelylenkkejä : ) joten aivan sohvaperunaa musta ei tuu.

aattelin taas muutaman rivin raapustaa ja samalla vähän huhuilla onkos täällä enää ketään:) joo,liikkumisesta...kyl mä viel siihen kykenen jos vaan pahoinvoinniltani pystyn..oon huomannu et jatkuva napostelu helpottaa tähän kuvotukseen, mut kilot taitaa olla aikamoisesti plussan puolella loppuraskauden aikana tätä menoa..hih!!!toivon vaan et täl kertaa sinne asti päästään..
hyviä vointeja ja odotusta kaikille...

Täällä on ollu nyt neljättä päivää kuvotusta, yökötystä, vielä en ole oksentanu, oon pidätelly, mutta ruoka ei maistu ja olo surkea. Tää on jotenkin tuttu tunne, ihan kun ois kaamea krapula. Mut entäs jo tätä kestää 2 kuukautta?! Mikä avuksi? Eilen keittelin inkivääriteetä...