Tammimammat 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pouta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea Millie!! :)
Täällä on kans ihan yllättävän reippaana oltu. Samoin, siivottu, harrastettu seksiä ja käyty kävelylenkeillä. Eilenkin reippailtiin kauniissa talvisäässä yli 1.5 tuntia. Sen jälkeen on kyllä eri tavalla ollut taas painetta haaroissa.. Liekö pitkän kävelylenkin seurauksena vauva hieman laskeutunut lisää lähtökuoppiin..? Toivon ainakin niin. Meidän peipehän on ollut jo aika hyvin laskeutunut, mutta pää on vielä hieman liikkunut.

Mitään limatulppaa en kovista etsinnöistäkään huolimatta ole vieläkään onnistunut löytämään...

Mukavaa sunnuntaita! Se on kohta taas ulkoilmaan tuulettumaan,
Vanilja 41+2

Kiitoksia onnitteluista - pian kaikki pääsevät pyörittämään ja ihmettelemään uusia tulokkaiat!:D Pippa, kurkku ja leonor - onnea teillekin! Toivottavasti olette saaneet nukuttua! Meillä viime yö oli jo hyvä ja alkaa pahin väsymys väistyä. Prinsessa kun pumpataan täytteen maitoa ja on puhtaat vaipat, niin se saattaa jopa nukkua 3 tuntia putkeen :). Me ollaan menty pelkällä rintamaidolla, kun multa tulee sitä älyttömän hyvin - välillä on pakko pumpata, kun vaapeli ei edes jaksa kaikkea syödä - vaikka paljon syökin! Voisi harkita tammikuisten äitien listaa tuonne vauvanhoito puolelle? Varsinkin kun Heaven, Vanilja ja Pivekin varmaan kohta pääsevät kiinni vauva-arkeen (pidän täällä peukkuja!).

Nyt vähäksi aikaa lukemaan - päivän lehti vielä odottamassa.

Miltsu ja prinsessa ruusunen 6 pv

Heippa taas kaikille! Ja onnea uusille vanhemmille!

Kirjoittelen hieman tarinaa synnytyksestäni, sen mitä muistan.

Eli 19.1 menin aamulla näytille lääkärille. Hän alkoi kyseenalaistamaan, että onko laskettu aika paikkaansa pitävä, koska oli mennyt jo viikon yliajalle. Anoin käynnistystä, koska en enää jaksanut kipujen kanssa eloa. Lääkäri vaan tuumasi, että olit varmaan tietoinen, ettei raskaudesta kivuitta selviä :(
Noh, joka tapauksessa hän suostui käynnistykseen, koska paikat olivat jo pehmentyneet ja auki kahdelle sormelle. Sain ensimmäisen cytotec tabletin murusen aamupäivällä, joka aiheutti kyllä supistuksia, muttei tarpeeksi tehokkaasti. Toisen tabletin murusen sain iltapäivällä kolmen aikoihin. Kunnolliset tuskalliset synnytys supistukset alkoivat illalla puoli kahdeksan aikoihin. Muistan sen siitä, kun en voinut keskittyä salkkareiden katsomiseen ollenkaan kun niin poltti masussa ja selässä.
Tässä vaiheessa alkoi miehen työurakka, eli alaselkäni hierominen.
Huoneessamme oli telkkari, josta tuli House ja siinäkin oli synnytys meneillään. Käskin miestäni laittamaan joko äänettömäksi telkkarin tai kokonaan kiinni, mutta toisen synnytys ähinöitä en halunnut siinä tilassa kuunnella!
Puolilta öin pääsin ammeeseen ja siinä kulutinkin aikaa kaiken kaikkiaan kolmisen tuntia. Välillä tietysti kävin sen verran pystyssä, että otettiin vauvan sydänkäyrää ja tarkistettiin, että minkä verran paikat ovat auki. Ja voi sitä tutinaa ja tärinää mikä vavisutti koko kroppaa.
Oli todella turhauttavaa, kun kaikki eteni niin kovin hitaasti ja yö oli jo pitkällä. Aloin olla todella väsynyt ja kipeä. Kätilö ehdotteli puudutuksien laittamista, mutta en halunnut mitään, koska pelkään piikkejä yli kaiken.
Tässä vaiheessa mulla on lopullisesti kadonnut ajantaju. Muistan vain hämärästi kuinka turhautunut ja kiukkunen olin kauheiden supistusten iskiessä ja samalla vielä ponnistutti kovasti eikä kätilö antanut lupaa ponnistaa. Mies oli kokoajan vieressä valmiina hieromaan alaselästä kun supistus tuli. Mieheni yritti jutella mulle kaikenlaista, että olisin saanut muuta ajateltavaa kuin se kipu, mutta en pystynyt kuuntelemaan. Jouduin kieltämään sitä puhumasta, koska halusin vain hiljaisuutta.
Lopulta sanoin kätilölle, etten enää pysty pidättämään kun oli niin kova ponnistuksen tarve. Hän tarkisti taas tilanteen ja sanoi vielä olevan jotain helvetin reunaa jäljellä eikä vieläkään lupaa ponnistaa. Sitten hän pisti reiteen jotain ainetta, joka rentouttaa ja poistaa tämän reunan nopeammin.
Hetken kuluttua sain luvan ponnistaa. Ponnistin ja ponnistin ja ai jumaliste että sattui! Kätilö huusi vieressä, etten saa lopettaa ponnistusta vaikka ei supistakaan. Niimpä revin voimia vielä jostain olemattomasta kolkasta ja jatkoin vain äherrystä ja niin se parkaisu lopulta kuului. Pienen pieni isoveljensä täydellinen kopio nostettiin rinnalleni. En voinut kuin voihkaista kyynelteni lomasta. Poika syntyi isoveljensä tapaan käsi poskella.

Kätilöllä ei ole tietoa, että milloin on lapsivedet menneet. Luulen niiden menneen siellä ammeessa ollessani, koska sinne ilmestyi kellumaan loppuvaiheessa jotain "töhnää". Vauva oli kakannut lapsiveteen ja niimpä hänellä oli vihreää tukassa syntyessään. Ensipäivinä seurattiinkin verensokeriarvoja ja tehostettiin lisämaidon antamista.

Nyt on kaikki hyvin ja meillä on maailman kiltein ja ihanin vauva.

Synnytyksestä vielä sen verran että koin tämän kolmannen synnytykseni kaikkein vaikeimmaksi. Ehkä osaltaan asiaan vaikutti sekin, etten saanut kätilön kanssa luotua kunnollista "suhdetta", joka vaikutti kaikkeen. Koin lähes kaiken hänen kosketuksensa kipeäksi ja puhuimme vain pakollisia asioita.

Leonor ja prinssi viikon ja 3 päivää

Joko ootte muut lähteneet? Mua masentaa nyt todella ja epätoivo on iskeny. Oisin ollu niin valmis viime viikolla niin fyysisesti kuin henkisesti, mutta tämä viikko ei vaikuta enää yhtään kivalta. Nyt on mahakin niin sekaisin että huh..tosi levoton ja hermostunut olo.

Neuvolassa tänään viimeistä kertaa näissä merkeissä. Keskiviikkona sitten klinikalle tarkastukseen, ja saa nähdä sovitaanko sitten käynnistys aika. Käsittämätöntä - ei tän näin pitäny mennä. Noh, huominen vielä aikaa, että jospa käynnistyis ennen klinikkareissua, ja onhan tässä sitten muutenkin vielä muutama päivä... kaikkea on kokeiltu, ja jos se ei auta niin... Miten joillakin käynnistyy synnytys sitten ihan vaikka vuodelevossa ollessa?

Nyt kaikille peukut pystyyn!

Nelly, sama homma... Huomenna kontrolliin kättärille. Mielenkiinnolla odotan mitä sanovat. Ahdistaa jos vielä pitää montaa päivää odottaa kotona. Toinen yliaikakontrolli olis vasta sunnuntaina ja silloin rv 42+2 Miten ne voi antaa odottaa noin kauaa, kun juuri jollekin joka on menossa nkl:lle on lääkäri sanonut, että ei voi kovin kauaa odotuttaa, kun istukan toiminta heikkenee kun mennään pitkään lasketusta ajasta...

tänään 41+4

Niinhän siinä sitte kävi että lauantain vastasena yönä tuli lähtö sairaalaan supistusten takia ja poika synty lauantaiaamuna. Eipä tarttenu mennä yliaikakontrolliin =) Mitat on 4350g ja 52 cm. Lääkärinpainoarvio oli 3,5 kg, joten oli 'pikkasen' alikanttiin heitetty.... No mutta kaikki meni kuiteskin hyvin ja eilen kotiuduttiin. Kovasti on tissitelty ja nyt maitokin on noussu...Onnea muillekin jakaantuneille!!Ja kovasti kärsivällisyyttä vielä odottaville!

Heaven ja pellavapää 3pv

Voi onnekas Heaven! Onnea teille! Annat toivoa mulle ja Vaniljalle että vielä voi luonnonmukaisestikin käynnistyä. Eli olitko jo menossa käynnistykseen? Ehditkö käydä siinä ekassa yliaikatsekkauksessa, mitä ne siellä silloin sanoi? Teitkö mitään ihme taikoja? Oliko mitään erityisiä tuntemuksia edellisenä päivänä ennen kuin alkoi tapahtua? Kirjoitelepa kun taas ehdit...

Pidän täällä peukkuja teille Nelly ja Vanilja ja toivon, että pääsette pian toimiin!
Meillä on kovat tissipuuhat myös ja prinsessaa on käyty tervehtimässä ahkerasti - viikonloppuna kyllä rauhotutaan ja ollaan vain kolmistaan kotosalla.

Onnea Heavenille pojasta!

Kovasti toivon Vaniljan, Nellyn ja Pivenkin (ja toki jos muitakin vielä on yhtenä) pääsevän tositoimiin.

Mulla on aamulla meno verikokeisiin, kun on pieni pelko, että kohdussa voisi olla jotain tulehdusta tai vastaavaa. Toissa iltana tuli nimittäin pöntölle mentäessä sellainen kauhean iso hyytymä paakku. Melkein kuin olisi istukan synnyttänyt. Ja masua aristaa. Täytyy toivoa, ettei mitään kuitenkaan olisi jäänyt kohtuun.

Terkka kävi eilen kotikäynnillä ja pojalla on paino noussut viikon aikana reilu 300 grammaa. Laatumaitoa laatumaitoa :)

ONNEA HEAVEN!! :)

Tosiaan, toivottavasti ei menis enää kauaa... Kääks! Mullekin on arvioitu vauvan kooksi 3,5 kiloa... toivottavasti ei ole ainakaan paljoa yläkanttiin!

Ja onnea vielä jos olen unohtanut onnitella jotain vauvansa saanutta! Kaikille teille ihanaa vauvantuoksuista arkea.. Ja toivottavasti Leonor et ole saanut tulehdusta.

Ja meille kärvistelijöille paljon kipeitä supistuksia NYT! :D

Hei,
polilla käyty. Kohdunsuu sentin auki ja hyvin pehmennyt. Limatulppaa vissiin vuotaa vähäsen... Toivottavasti lääkärin ronkkiminen sai jotain aikaiseksi. Mutta jos ei, niin perjantaina käynnistetään!!!!! :)

Sama täällä Vanilja.
Tänään oli tarkastus klinikalla, ja perjantaiaamuna kun tulee 42 viikkoa raskautta täyteen, mut otetaan sairaalaan sisään, ja kotiin päästetään vasta vauva kainalossa. Eli käynnistykseen mennään näillä näkymin, ellei nyt ala tapahtumaan sitä ennen. Kaikki on mulla ja vauvalla kaikissa teisteissä ok, sinänsä hyvillä mielillä synnyttämään. Painoarvio 3700g. Kohdunkaula lähes kokonaan hävinnyt, mutta kohdunsuu ei vielä auki.

Hyviä synnytyksiä!

Kuullaan taas.

Tsemppiä Nelly, me ollaan sitten hommissa varmaan yhtaikaa.. ;) Vaikka toivoahan on vielä, että meidän vauvat tulis maailmaan ennen perjantaita. Mulla on koko päivän ollut maha kipeä, kuten mahataudissa, sekaisin... Mitä lie? Äiti just kertoi, että mä olen lähtenyt syntymään aikanaan juuri viimeisen lääkärintutkimuksen jälkeen.. sitten kalvojen puhkaisu jne. Eihän sitä tiedä mihin tää mahakipu johtaa. Toivoa on..

Hyviä synnytyksiä täältäkin!

Täällä vielä...viimeistä päivää mahan kera. Mulla on oikeastaan toi mahan löysyys ollut ärsyttävin vaiva viime päivät - on tuntunu pahenevan - missäköhän vaiheessa tällaisessa tapauksessa peräruiske annetaan?

Eilisen tutkimuksen jälkeenhän tuli pari tippaa verta, ja nyt aamulla rusehtavaa limaista vuotoa? Voiskohan olla limatulppaa? Vaikea sanoa tässä tilanteessa, juoksevaa valkovuotoa mulla on ollu jo pidempään. Koko eilis ilta meni kohdun kovettuessa lähes viiden minuutin välein, ja siihen liittyi repivää tunnetta. Yö meni kuitenkin aika hyvin nukkuessa enkä käyny kuin kerran vessassa. Nyt vetää taas kohtu kovaks....

Mitäköhän ois paras tehdä tänään? Olla vaan ja odottaa huomista, vai siivoilla vielä kertaalleen, ja jumppailla?!

Alkuperäinen kirjoittaja Nelly 41+6:
missäköhän vaiheessa tällaisessa tapauksessa peräruiske annetaan?
Mun mielestä peräruiske annetaan jos sinä sen haluat.. en oo kyllä ihan varma

Eilisen tutkimuksen jälkeenhän tuli pari tippaa verta, ja nyt aamulla rusehtavaa limaista vuotoa? Voiskohan olla limatulppaa? Vaikea sanoa tässä tilanteessa, juoksevaa valkovuotoa mulla on ollu jo pidempään. Koko eilis ilta meni kohdun kovettuessa lähes viiden minuutin välein, ja siihen liittyi repivää tunnetta. Yö meni kuitenkin aika hyvin nukkuessa enkä käyny kuin kerran vessassa. Nyt vetää taas kohtu kovaks....

Ihan sama juttu täällä!! Tuo vois olla mun kirjoittamaa!! :) Täysin, sanasta sanaan..

Mitäköhän ois paras tehdä tänään? Olla vaan ja odottaa huomista, vai siivoilla vielä kertaalleen, ja jumppailla?!

Mä ajattelin vähän siivoskella vielä kotona tänään ja pitää katsoa olotilan mukaan jos kävis pihalla kävelemässä.. Me nimittäin päästään Haikaranpesään jos synnytys käynnistyy itsestään, mutta sitten tavalliselle osastolle jos käynnistetään. Mies haluaa ehdottomasti olla paikalla yötäpäivää (onneksi), joten vielä elätellään toiveita haikaranpesästä. Vaikka onhan siellä toki perhehuoneita tavallisellakin puolella, jos vaan sattuu olemaan vapaana.

Saimme toisen pojan (rv.40+4) ma 29.1. klo.1.20. Strategiset mitat 50cm, 3785g, hattu 35cm.
Kaikki meni hyvin, mutta nopeasti. Supistukset alkoivat sunnuntaina (rv.40+3) klo.21 aikoihin heti säännöllisinä ja poika on syntynyt siis su aamuyöstä klo.1.20.
Nyt kotona väsyneenä, mutta onnellisena!

tsemppiä vaniljalle ja onnittelut niille, ketä en ole vielä onnitellut!

Tsemppiä tosiaan Nellylle ja Vaniljalle!!

Poju nukkuu taas joten voisin pikkasen rustailla juttua synnytyksestä.Elikkäs mulle oli varattu sairaalaan aika lauantaiaamuks klo 9. Ja täytyy myöntää että perjantaina oli sellanen jännitys että...Siellä ois sitt päätetty että käynnistetäänkö samantien vai parin päivän päästä...
Mutta kappas vaan, (41+5) lauantain vastasena yönä alkokin supistukset klo 02. Ne alko samantien säännöllisinä ja kipeinä. Miehen vanhemmat sitt tuli kattoo tyttöä ja me lähettiin sairaalaan,jossa oltiinki klo 4.15.Siinä sitte katottiin pakolliset jutskat läpi, paikat oli tuolloin jo auki 4 cm.Sitt siirryttiin synnytyssaliin, jossa alotin ilokaasun. Kätilö alko valmistelee puudutusta, oli nimittäin puhetta jos saisin spinaalin...
Sitt puhkastiin kalvot,koska vauvan sydänäänet ei kuulunu kunnolla ulkosella laitteella ja vauvan päähän laitettiin sit se 'antenni' mistä ne sitt kuulu. Mutta kappas vaan, kätilö sai kalvot puhkastua ja totes että sitä sitte ollaankin auki jo 8 cm!!Elikkäs mitään puudutuksia ei ehitäkään laittaa, joten ilokaasulla jatkettiin etiäpäin.Supistukset sattu ihan älyttömästi, mutta kummasti sitä vaan jakso ja pärjäs!Kello olikin sitt 5.27 ku paikat oli kokonaan auki ja aloin ponnistaa. Potra poika syntykin 10 min. ponnistamisen jälkeen. Joten täälläkin oli tosi nopeeta toimintaa!!

Pari pientä nirhaumaa tuli, jotka tikattiin muutamalla tikillä.Hyytymät ja verenvuoto ei meinannu loppua, joten sain tipan ja pyllyn kautta kohtua supistavaa lääkettä. Olo olikin koko sen päivän tosi hutera mutta seuraava päivä oli jo ok.

Poika kasvaa kovasti, viihtyy nimittäin niin hyvin tissillä että! Taidanpa käyä kurkkaa että onkos meille tammimammoille se oma ketju tuolla hoitopuolella...

No eipä tarvii meikäläisen kalvoja puhkoa. Tunti sitten meni lapsivedet, että naps vaan. Kaks hassua napsahdusta tosiaan kuului mahasta, ennenkuin alkoi lorisemaan! :)

Nyt odotellaan supistuksia kotona, ei kuulema kiire sairaalaan. Jos supistuksia ei kuulu koko yönä, niin vasta aamulla klo 7 pitää mennä.. Toivottavasti ne tästä kuitenkin alkaa.. Kaksi peräti tullut, puolen tunnin välein...

Apua kun jännittää!!