Tammimammat 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pouta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea kaikille vauvansa saaneille!!
Ja vielä viimeisiä vauvauutisia odotellessa..
Meillä on myös arki alkanut, mies oli vain 2 viikkoa kotona ja säästää osan lomastaan myöhemmäksi. Muuten menee hyvin, hiukan väsynyt olen kyllä ollut. Ja harmi että pakkasta on liikaa ettei vauvan kanssa voi ulkoilla, koira kun on pakko ulkoiluttaa. Käytiin sitten vain pikainen 5 minsan pikaulkoilu tänään koiran kanssa, kamalaa lähteä ulos ja jättää vauva nukkumaan, vaikkei sille hätää ehdi tullakaan sinä aikana.
Mulla jäi kaikki raskausvaivat sairaalaan, väsymys ainoana tuli kotiin mukaan : ) niin ja muutama kilo on vielä jäljellä, loput olen kai hikoillut pois öisin.. ekat viikot kotona sitä heräsi aina ihan hiestä märkänä..
Ollaankos me jatkamassa sitten tuolla vauvanhoitopuolella kun viimeisetkin tammimammat on saaneet nyyttinsä syliin? nyt pesukonetta tyhjäämään...

Ehdotan, että perustetaan esim. msn-yhteisö, joka on suljettu niin ei ulkopuoliset pääse sinne viestejä lukemaan ja kommentoimaan. Täällä ainakin riittää näitä ulkopuolisia häiriköitä!!

Pitkästä aikaa täällä! Oikein paljon onnea kaikille vauvan saaneille ja onko se nyt enää Vanilja ja Nelly kenen uutisia odotellaan.

Meillä on ollut kovat muuttotohinat päällä ja vielä on paljon laatikoita ja säkkejä purkamatta, mutta niitä puretaan aina sit ku jaksaa ja on aikaa. Niistä en aio ottaa enää paineita. Oli tosi raskas muutto, olin aivan loppu. Vielä ku tämä meidän neiti ei pahemmin päivisin nuku ja viihtyy vain sylissä.

Meillä eilenkin tyttö heräsi aamulla seitsemältä, nukkui aamupäivällä tunnin ulkona vaunuissa ja noin tunnin päivällä ku oltiin kaupoissa. Illalla nukahti vihdoin yhdeltätoista. Päivällä otti muutaman 10-15 minuutin tirsat. Siinä kaikki. Yöllä herää yleensä kaksi kertaa syömään. Mun unet on siis yleensä 4-7 tuntia yhteensä pätkittäin nukuttuna.

Sammas vaivaa edelleen. Puolukkaa otettiin viisi päivää ja siitä meni vain peppu rikki, sit oli joku lääkekuuri neljä päivää ja se sai vatsan sekaisin, mutta ei muuta tehoa. Nyt yritän taas saada neuvolantätiä puhelimeen.

Muuten kaikki hyvin! Tyttö kasvaa silmissä eikä ole enää se sama avuton rääpäle minkä kuukausi sitten toimme sairaalasta kotiin. Välillä hymyilee äidille kovin ja välillä känkkää tosissaan. Silmillä seuraa jo hienosti, katsekontaktin on ottanut jo monta viikkoa. Lelut saavat suurimman osan jokeltelusta osakseen, mutta kyllä äitikin osansa saa.

Olen Piven kanssa samoilla linjoilla ketjun perustamisesta. Kiva olisi jatkaa kirjoittelua teidän kanssanne!!!

pouta ja likka 1 kk + 1 pv

Vihdoinkin synnytyskertomus täältä! Poika tuli maailmaan perjantaina aloitetun käynnistyksen jälkeen lauantaina 3.2. klo 14:33. 3450g, 49,5cm (pienempi kuin oli ennustettu)

Sain ensin yhden kohdunsuuta stimuloivan kapselin, ja siitä neljän tunnin päästä vielä toisen. Vasta illalla alkoi jotain tuntua, makaillessa osastolla yksikseni. Yöksi minut päätettiin kuitenkin siirtää synnytyssaliin, sillä siellä on 24h valvonta sydän ja supistuskäyrien osalta, käynnistys kun voi aiheuttaa ei toivottuja käänteitä, ja jotain häikkää ensin muka haivaittiinkin, mutta se olikin vain harhaa. Oli tarkoitus pystyä vielä nukkumaan synnytyssalissa, sillä kivut eivät olleet vielä pahat, mutta toisin kävi, ne tuntui sen verran vatsalla, että heijasin itseäni koko yön pimeän synnytyssalin keinutuolissa, ehkä hetken torkahdin särkylääkkeen ja nukahtamislääkkeen voimalla piuhat vatsan ympärillä. Annoin miehen nukkua yön kotona. 8:30 tuli lääkäri tsekkaamaan tilanteen, ja kohdun suu olikin avautunut jo sen verran että lapsivedet päästettiin saman tien ulos - ja siitä se lähti. Mies tuli heti paikalle, ja kivut kääntyivät vahvasti selän puolelle, pallon päällä istuskellen ilokaasua, ja mies hieromassa. Niin jatkettiin siihen asti kunnes en enää kestänyt ja pyysin epiduraalin - ehkä liian myöhään, sillä en siitä paljoa ehtinyt nauttia, kun kipu laskeutui vahvasti takamukseen, kauhea ponnistamisen tarve. Noh, ei siitä kauaa mennyt kun paikat oli jo auki, ja saikin ponnistaa.. 38min, ja poika oli mailmassa. Olen ylpeä itsestäni että olin niin energinen ja jaksoin, sen jälkeen tulikin totaalinen väsähdys, olin aivan kalpeana varmaan kolme tuntia siinä pedillä, kunnes uskalsin lähteä suihkuun, ja rullatuolissa perhehuoneeseen syötyämme ja juotuamme mitä tarjoiltiin. huh, hurjaa.

Laitan kehumiskirjoituksen perhehuoneista erikseen.

Nyt harjoitellaan vauva-arkea. rankalta tuntuu, kun oma vointi niin heikko, pyörryttää, ja väsyttää. maito ei ole vielä kunnolla noussut, imutellaan kyllä, mutta lisäksi korviketta. Mitä tuntemuksia maidon nousuun liittyy kuumotuksen ja turpoamisen lisäksi? Huonovointisuutta?

Jatkakaamme harjoituksia!

Nelly + poika 4vrk

Onnea Pive, Nelly ja Vanilja! Näin äkkiä laskien taisi tammikuu olla poika voittoinen :)
Vanilja tekaisikin helmikuun puolella, mutta joka tapauksessa!

Minä jouduin antibiootti kuurille, kun lääkäri epäili jonkin asteista kohtutulehdusta. Tuossa reilu viikko sitten pöntölle istuessani tuntui kuin "jotain" olisi syntymässä ja pönttöön muljahti tosi iso hyytymä paakku. Lisäksi vuoto muuttui karsean hajuiseksi. Kävin verikokeissa ja tulehdusarvo oli hieman koholla. Nyt on alkanut haju poistumaan ja vuotokin alkaa olla melko niukkaa.
Maitoa huilaa ja poika on tyytyväinen. Sehän se on pääasia. Isommat lapset ovat ottaneet vauvan tosi hyvin vastaan, eikä edes uhmaikäinen isoveli ole temppuillut isommalti. Vauva tykkää hirmuisesti olla kantoliinassa ja nukkuiskin siinä mieluusti kaiket ajat. Kovasti odotamme, että päästäis ulkoilemaan. Aamulla täällä mittari vaan näytti -39,5, joten ei ihan vauvan ulkoiluun sopiva keli :(

Onnea Nelly ja Vanilja!!
Täälläkin odotellaan lämpimämpiä ilmoja, kurjaa istua sisällä kaiket päivät ja koirakin tykkäis jos päästäis lenkille. Meillä pikkuinen ei oikein välitä omasta sängystään, nukkuu mieluummin vaikka hoitopöydällä... Öisin aika ikävää syöttöjen jälkeen kun toinen herää eikä halua nukkua vaikka väsyttäisi, syli on tietty mieluisin nukkumapaikka mutta ei ihan toimi vuorokauden ympäri : ) Nytkin nukkuu tuossa sisällä vaunuissa.. Pitäis varmaan itsekin mennä päikkäreille, sen verran väsy olen ollut viime aikoina.
ja huomenna eka neuvolakäynti, saas nähdä miten paljon pikkuinen on kasvanut : )

Hei vaan!

Onnea teille ja meille kaikille onnellisille vauvallisille!!! Mulla tosiaan lähti sittenkin synnytys spontaanisti käyntiin, käynnistystä edeltävänä iltana. Nyt tuolla sängyssä tuhisee sydämen vallannut poikavauva! Oli todellinen yllätys tuo vauvan koko 4200g ja 54.5cm, kun meille arvioitiin 3600-3800g vauvaa... Minä kun olen häthätää 160cm pitkä pätkä. :)

Synnytys oli rankka, mutta toipuminen on lähtenyt hienosti käyntiin. Nyt uskaltaa jo käydä kakalla pahempia hikoilematta, heh! Vauva autettiin maailmaan epparilla ja imukupilla. Ja tosiaan olen laittanut poitsusta kuvia blogiin ja sinne kirjoitin synnytyskertomuksenkin. Teretulemas kurkkimaan!

Minusta myös kiva ajatus jatkaa kirjoittelua, mukavaa jakaa ajatuksia muiden kanssa. Mulla kun ei valitettavasti lähipiiristä oikein vauvallisia löydy..

Palataan! :)

Nyt imetys sujuu alkuhankaluuksien jälkeen. Vauvalta leikattiin 1päivän ikäisenä kielijänne, jotta pystyisi imemään paremmin toista isompaa rintaani. käytin rintakumeja vajaan viikon auttakseni imetystä, mutta nyt alkaa sujua jo ilmankin kahden viikon iässä.
esikoisella imetys sujui niin hyvin, että tuli vähän yllätyksenä tämä, ettei toisella lapslla sujunutkaan aluksi.
meillä ongelmana myös paino, vauva ei ollut saanut kuin 20g lisää painoa sairaalsta lähdön jälkeen viikossa eli nyt maanantaina uudelleen punnitukseen neuvolaan.