Vihdoinkin synnytyskertomus täältä! Poika tuli maailmaan perjantaina aloitetun käynnistyksen jälkeen lauantaina 3.2. klo 14:33. 3450g, 49,5cm (pienempi kuin oli ennustettu)
Sain ensin yhden kohdunsuuta stimuloivan kapselin, ja siitä neljän tunnin päästä vielä toisen. Vasta illalla alkoi jotain tuntua, makaillessa osastolla yksikseni. Yöksi minut päätettiin kuitenkin siirtää synnytyssaliin, sillä siellä on 24h valvonta sydän ja supistuskäyrien osalta, käynnistys kun voi aiheuttaa ei toivottuja käänteitä, ja jotain häikkää ensin muka haivaittiinkin, mutta se olikin vain harhaa. Oli tarkoitus pystyä vielä nukkumaan synnytyssalissa, sillä kivut eivät olleet vielä pahat, mutta toisin kävi, ne tuntui sen verran vatsalla, että heijasin itseäni koko yön pimeän synnytyssalin keinutuolissa, ehkä hetken torkahdin särkylääkkeen ja nukahtamislääkkeen voimalla piuhat vatsan ympärillä. Annoin miehen nukkua yön kotona. 8:30 tuli lääkäri tsekkaamaan tilanteen, ja kohdun suu olikin avautunut jo sen verran että lapsivedet päästettiin saman tien ulos - ja siitä se lähti. Mies tuli heti paikalle, ja kivut kääntyivät vahvasti selän puolelle, pallon päällä istuskellen ilokaasua, ja mies hieromassa. Niin jatkettiin siihen asti kunnes en enää kestänyt ja pyysin epiduraalin - ehkä liian myöhään, sillä en siitä paljoa ehtinyt nauttia, kun kipu laskeutui vahvasti takamukseen, kauhea ponnistamisen tarve. Noh, ei siitä kauaa mennyt kun paikat oli jo auki, ja saikin ponnistaa.. 38min, ja poika oli mailmassa. Olen ylpeä itsestäni että olin niin energinen ja jaksoin, sen jälkeen tulikin totaalinen väsähdys, olin aivan kalpeana varmaan kolme tuntia siinä pedillä, kunnes uskalsin lähteä suihkuun, ja rullatuolissa perhehuoneeseen syötyämme ja juotuamme mitä tarjoiltiin. huh, hurjaa.
Laitan kehumiskirjoituksen perhehuoneista erikseen.
Nyt harjoitellaan vauva-arkea. rankalta tuntuu, kun oma vointi niin heikko, pyörryttää, ja väsyttää. maito ei ole vielä kunnolla noussut, imutellaan kyllä, mutta lisäksi korviketta. Mitä tuntemuksia maidon nousuun liittyy kuumotuksen ja turpoamisen lisäksi? Huonovointisuutta?
Jatkakaamme harjoituksia!
Nelly + poika 4vrk