Tammimammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itellä tähän jatkuvaan kuvotukseen auttaa kaikki kylmä. Ei tulis mieleenkään syödä mitään lämmitettyä ruokaa. Kurkkua, banaania, säilykehedelmät saa ihanan kylmiksi jääkaapissa. Niistä saa hyvin energiaakin ja jaksaa -olla ainakin töissä, heh. Pojat nauraa duunissa kun kuljen kurkkulaatikkoni kanssa pitkin toimistoa...

Heissan!

Pitkästä aikaa.. Palailin tässä kesälomalta töihin..

Mulla kanssa kuvotukseen auttaa kaikki kylmä. Eli mulla on aina pakkasessa vettä niin että se on oikein hileistä, nam! Aamulla kun siitä sitten ensiksi hörpää niin paranee olo huomattavasti.

Kaikille odottajille ihanaista kesän odotusta... :)

Pippa rv 7+4

Hei vaan kaikille,
pitkästä aikaa minäkin taas täällä! Kaikki on sujunut ehkä pelottavankin oireettomasti, nyt 7 + 1 eikä rintojen turvotusta lukuun ottamatta mitään oireita. Välillä ihan pienen pientä kuvottavaa oloa, mutta siinä se jokseenkin onkin. No toivottavasti pysyykin tälläisenä, töissä on niin rankkaa ja kiireistä, että huonovointisena en todellakaan jaksaisi!

Eka ultra varattu yksityiselle ensi viikolla, saa sitten vahvistuksen että onko masussa mitään elämää... samoin neuvola ensi viikolla, tosin vasta ultran jälkeen. Siihen asti odottavissa tunnelmissa:)

Huh, täytyypä muistaa olla neuvolassa kertomatta 18 -vuotiaana tehdystä pilvenpolttokokeilusta...

Onkohan se niin että etovaan oloonkin voi tottua? vai miten sitä kestää monta viikkoa? Mä vaan toivon ettei kuitenkaan oksentamaan tarvis ryhtyä, haluan vaan pitää kaiken sen vähän mitä on saanu suuhunsa niin myös sisällä.

Töissä on aika uuvuttava olla.... Hyvän asian takiahan tässä huonovointisia ollaan, se täytyis koko ajan pitää mielessä.

Ostelin jo vaatteita kesäksi, ajatellen ettei se maha vielä juurikaan näy heinäkuussa, tai jos vähän pömpöttää niin kuminauha joustaa. Onneksi tän hetken trendi onkin kaikenlaiset mammapaidat, joissa nauha rinnan alapuolella. ;)

Iltapäivää kaikille!

Mulla kanssa etovaa oloa riittää.. Ja olen todennut saman kuin moni muu täällä, että kaikki kylmä helpottaa oloa =) Tosin kaikissa ruoka-aineissa eka haukku/suullinen tekee pahaa.. En usko, että tähän tottuu, mutta tämän kanssa oppii elämään =)

Nelly, musta tuntuu että mulla on mahaa jo nyt ;) Turvottaa koko ajan hurjasti ja oon jo joutunut valikoimaan farkuista sellaiset, jotka ei niin kovin kiristä masua... Kohta saa varmaan suunnata mammavaateostoksille.. Mites muilla, turvottaako teitä?

Ihanaista päivänjatkoa kaikille,
toivoo Tiuhti ja Viuhti 7+2

Täällä kovasti masua vihloo ja nipistelee, vähän turhanki paljon! Touhusin koko aamunpäivän ja päivän niin oli pakko mennä pitkäkseen kun sattu niin kovin. Nyt pitäis alkaa pakata ku ollaan lähdössä viikonlopuksi etelä-suomeen vähän juhlimaan miehen serkkujen yo:ta. Saa nähdä miten poika jaksaa istua autossa pitkän matkan.
Luumuja piti käydä eilen ostamassa ja aamulla meinas vähän pyörryttää ku nousin vauhdilla sängystä.

Hei vaan kaikki!

Tulin juuri ensimmäisestä neuvolasta ja kaikki hyvin. Nyt menossa neuvolatädin mukaan rv 9+5, mutta sen alkuraskauden ultran mukaan tasan 9. Sydänäänet kuuluivat hyvin ja väkisin se tippa poskelle vierähti, vaikka oli jo ultrassa nähnyt pikkuisen. Virtsanäyte oli kunnossa ja hemoglobiini 141 ja verenpainekin ihan ok. Painoa tullut jo kolmisen kiloa... Mies oli mukana. Hän sanoi, että eipä häntä siellä olisi tarvittu, mutta vastasin, et se oli sit taas henkisesti mulle tärkeää ja kiitos hänelle että tuli.

Mähän olen ollut tosi turvoksissa jo viikolta kolme! Viikko sitten jouduin vaihtamaan housut jo äitiyshousuihin, ku kaikki housut kiristi hitosti vaikka oli nappi ja osaksi vetoketju auki ja vyö peitoksi päälle laitettu =)

Nellylle ja muille pahoinvoiville; kyllä tähän tavallaan tottuu ja oppii vähän hallitsemaan. Mä oksennan joka aamu ja siihen ei auta mikään. Ensimmäiseksi ku nousen sängystä, juon lasillisen vettä (tyhjän oksentaminen on vielä kamalampaa) ja hetken päästä käyn oksentamassa. Sit hetken seurailen oloa ja jos tuntuu paremmalta, niin syön aamupalaa. Jos vielä on oksu olo, pysyn nestelinjalla ja kohta käyn taas tyhjentämässä. Yleensä sit viimeistään pystyy syömään jotain. Syömisen jälkeen mulla helpottaa, etoo kyllä koko päivän, mut vain pari kertaa olen sit enää oksentanut. Oikeastaan vain jos olen rasittanut itseäni fyysisesti liikaa. Koko päivän sit täytyykin olla mehua ja jotain naposteltavaa mukana, eli aina kun alkaa oksettaa, syön jotain pientä ja sillä se yleensä menee ohi. Näin siis minulla.

heippa taas!!!
mulla kans toi pahoinvointi vaan kasvaa..mälsää,mut toisaalta oon tyytyväinen et on oireita,pitää toivoa yllä et tällä mukelolla on paljon teippiä mukana et jaksaa sinnitellä masussa loppuun asti:) tekis tosi paljon mieli mennä yksityiselle,mut jotenki vaan haluun uskoo et kaikki on kunnossa ja sujuu hyvin..oli kiva lukee et muittenki masut on pyöristyny,mullaki(omast mielest ainakin)on söpö pömppis..ensimmäisestäkin muksusta tuli mieletön maha heti jo alku vaiheilla!...ihanaa..hih:)
hyviä vointeja ja masun kasvua kaikille!!!

Heips!

Keskiviikkona kävin neuvolassa ja la aikaistui heidän laskelmien mukaan parilla päivällä, eli olis 10.1.
Täällä jatkuu edelleen oksentelu ja järkyttävä väsymys. Olen jo toista viikkoa saikulla, ja tuskin heti olen palaamassa töihin. Sain ajan np-ultraan juhannusviikolle, joten sitä nyt sit kovasti odotan.

Tuli mieleeni, et te kaikki, jotka odotatte ensimmäistä ja olette vähänkään huumorintajuisia niin suosittelen sellaista kirjaa luettavaksi kuin: Tyttökavereiden opas odottajalle! Kirjoittaja oli muistaakseni Vicky Iovine.
Siinä on kerrottu tosi hauskasti mutta silti realistisesti kaikkea mitä odotukseen liittyy.
Tää kirja kannattaa lukea varsinkin, jos lähipiirissä ei ole synnyttäneitä äitejä, joiden kans voisi jutella näistä asioista. Ja muutenkin siinä kerrotaan asioita, joita ei välttämättä kaikkea viitsi kysyä, koska eteen voi tulla hyvinkin hämmentäviä asioita.

Mullekaan ei enää mahdu normaalihousut jalkaa, vaan olen lainannut mieheni kaapista löysiä college housuja ja ostanut parit mammapökät.

-Leonor 8+2

Meikäläisellä on rasksausoireet onneksi vähän hellittäneet. Oksennutus on lähes kokonaan poissa, samoin väsymys on hieman hellittänyt. Välillä kiristää alavatsasta, kun äkkiä nousee sängystä tms. ylös, mut muuten ei ihmeellisiä oireita olekaan. Onneks menossa on jo 10. raskausviikko.

Esikoiselta mulla oli kauheet raskauskivut: alavatsassa, -selässä, väsytti, supisteli, kramppas, häpyluu kipeytyi jne. Mut nyt toisella kertaa on huomattavasti helpompaa. Kuitenkin omasta synnytyksestä vain vajaa 5 kuukautta, niin masu ei oo ehtiny palautua. Toivotaan, että myös synnytys tulee toisen kohdalla olemaan helpompi :)

Masu on turvonnut vielä enemmän ja aikasemmin kuin esikoiselta: varsinainen vauvamaha tulee myöhemmin, mut tää turvotus on hurjaa -> tuntuu olevan suurempi masu kuin 7. kuulla...

-Mimitsu

Heissan!! Tulipa alkuviikosta kerrottua siskolle ja veljen avokille. Ja siskon kaa meinattiin kertoa tulokkaistamme yhdessä juhannuksena muulle poppoolle... Huonovointisuus on helpottanu, tosin se kyllä tulee kun nälkä iskee...Onneks ruoka auttaa. Eilen illalla mietin kun raskaana ollessa pitäs syödä terveellisesti, varsinkin hedelmiä, niin johan saisin iltasin syödä niitä monta kiloa ennen ku masu lakkaa kurnimasta, kyllä se on tukevampaan ruokaan turvauduttava...Muuten ei tuu mitää...

Ja väsymyskin on ehkä pikkasen helpottanu. Masua turvottaa koko ajan,huh!
Mulla meni eka raskaus todella hyvin, toivottavasti tää toinenkin noudattaa samaa kaavaa, tosin eihän sitä ikinä tiiä...Masukin alko näkyä sillon vasta 7. kuulla!!Ja yleensähän toisessa raskaudessa masu tulee aikasemmin, saas nähä...Kilon verran oon laihtunu, tosin painoo on muutenkin liikaa,joten ihan hyvä vaan että kiloja lähtis!!Ens tiistaina on eka neuvola, saas nähä miten onnistuu olla neljä tuntia pissaamatta...=) Ja sitt viikonloppuna on kaverin häät ja sen jälkeen systerin miekkosen kaa matkalle Tallinnaan, yes!!Toivottavasti vaan kelit vähä lämpeis...Koittakaahan jaksella huonovointiset, kyllä se siitä helpottaa!!

Heaven ja Tiuhti 7+4

Huonovointisuutta ollu viikon verran, mut nyt tää viikonloppu meni oikeastaan paremmin, johtuiskohan vaan siitä ettei ole tarvinnu töissä olla, ja aikasin herätä. Taui sit sitä on vaan oppinu syömään sellsita mikä menee kurkusta alas, hedelmiä ja kaikkea kylmää, ja helposti syötävää keittoa. Ihan turha yrittää mitään lihapataa.
Huomenna siis varhaisultraan. Kuinka moni muu käyny sellaisessa?

rv 7+2

Mulla on kans huomenna ultra, nyt viikkoja tasan 8! Mulle neuvolan täti sanoi et laitetaan ultra heti tähän kun ei olla ihan varma noista viikoista. Tulee sitten se np-ultra oikeeseen viikkoon kun nyt varmistetaan kuin pitkällä olen. Mulla ainut oire on ollut rintojen arkuus ja sitä jatkuu. Välillä tulee mieleen et onkohan tuolla masussa edes mitään. Huomennahan se sitten selviää. Jos kaikki näyttää olevan ok niin kerrotaan molempien vanhemmille ja sisaruksille. Kuitenkin jos se keskenmeno on tullakseen, niin haluaisin siitä kuitenkin puhua, se ois vaikeempaa jos kukaan ei edes olisi tiennyt et mä olen raskaana. Että ihan kivasti menee täällä! =o)

hei!

minäkin hyvinkääläisenä ilmottaudun tähän ketjuun!

odotan toista viikoilla 6+4 ja olo on mitä kamalin!
(tyttö ennestään siis 2,3v...)

hirveä paha olo ja väsymys jatkuvasti!
maha niin turvonnut että joutu vaihtaa löysempiin college housuihin!

kerrottu on muutamille ihmisille,mut en jaksa ressailla siitä,että kenelle kertoisi sillä aatteltiin et kylä ne maha kummun sit jossai vaihees näkee kuitenki joten...

niin ja mikä on myös ihan kamalaa on kasvoihin ilmestyneet tulehtuneet finnit!!

voi luoja mikä vitutus näistä on...

no,huomenna on eka ultra ja siellä selviää enempi...kirjottelen sitten kun selviää =)

Täälläkin on kuvotus alkanut, aamu piti alottaa appelsiinilla ja näkkärillä, mitään muuta en olis saanu kurkusta alas. Muutenkin etovaa oloa on ollu, mulle maistuu melkein vain suolanen syötävä, ja sit ne appelsiinit ja tomaatit.. aika ankeeta nousta ylös aikasin ja lähteä töihin kun tekis vaan mieli oksentaa. Mä oon kuitenkin niin oksennuskammoinen että teen melkeen mitä vaan ettei tarttis yökkäillä..
Muuten siinä välillä kun on hyvä olo sitä ihan miettii että onko siellä masussa todella joku... ihan hassu tunne välillä, vähän epäuskoinen. No tällä viikolla eka neuvola, siellä tää homma varmaan konkretisoituu sitten enemmän.

Katja rv 9+1

no heipsan taas kaikille!!!
täällä oireet alkanu pikkasen helpottaa..väsymys on viel sitä luokkaa et ilman päiväunia ei tuu mittään! täl viikol eka neuvola,odotan jo ihan innolla..ilmottelen sit lisää...
hyviä päivän jatkoja kaikille!!

Varhaisultra takana; 1cm alkio havaittavissa, jolla sydän läpätti, mitan mukaan LA siirtyi parilla päivällä eteenpäin. Mutta aina näihin tuntuu liittyvän se mutta, pientä nestettä, mahd verta, havaittavissa kohdussa, se mahd valuu ulos tuhrutellen jossain vaiheessa. Se on kai suht normaalia, mutta jos yht äkkiä alkaa runsaampi vuoto, täytyy tietty juosta lääkäriin. Mutta tähän mennessä mitään vuotoa ei ole ollu. Onko kokemuksia vastaavasta?

Vähän jännittää, seuraavat viikot tulee olemaan yhtä seurailua, keskenmenon vaarahan on aina olemassa.

rv 7+1 sittenkin

Varhaisultra tänään.
Siellä se erkkimaaria 14 mm köllötti ja sydän läpätti vimmatusti.
Menkkojen mukaan menossa 7+4 ja ultralla sama lukema.
Eli sen puolesta sikiö kehittynyt ok.

Tajuton väsymys, vitutus, pahoinvointi ja epäluuloisuus päällä.
Tammikuinen keskenmeno/keskeytys kummitellut mielessä.
Nyt ultran mukaan onneksi homma pidemmällä kuin tammikuussa; sikiö vastasi tuolloin (11+3) vain viikkoja 5.

Nyt sitten seuraava jännääminen heinäkuussa; varhainen seerumiseula sekä NPU.

Eikun viikonjatkoa kaikille.
Älkääs muut ny näin synkkiä olko kuin minä!

No niin nyt tuli ultrassa käytyä, siellä se köllötteli! =o) Viikkoja oli ultran mukaan 9+3, kuukautisten mukaan 8+1. Hyvä että tuli käytyä, nyt sain ajan np-ultraan tuonne muutaman viikon päähän. =o)

Nyt tuli tenkkapoo.
Meillä on ens viikolla työpaikan ulkoilupäivä ja siihen kuuluu ulkoilun päätteeksi ruoka ja sauna. Ei muuten, mutta nuo tuon tapaset tapaa olla aika kosteita tilaisuuksia, enkä mä oo koskaan sylkeny pulloon... eli tuleeko muille hieman vaikea arvausleikki miksen mä ota pisaraakaan... Eli jotain olis pakko keksiä, sen verran hauska ohjelma itse päivällä etten viittis tekeytyä kipeekskään, mutta mutta. millään en halua kertoa vielä töissä tästä raskaudesta, olin ajatellu kertoa vasta elokuussa lomien jälkeen.. pitääkö keksiä jotian elintärkeää menoa illaks vai miten. Lisäks vielä mun yks tosi lähisukulainen on samassa porukassa eli ei ainakaan helpota tilannetta. Äh, miten hauskat jutut voikin mennä noin hankaliks...

Katja, ihan kun oisin omaa juttua lukenu. Mulla ihan sama tilanne että ens viikolla ulkoilupäivä, mikä varmaan loppuu jokseenkin kosteisiin tunnelmiin. Mun on kai pakko lähteä sinne autolla jne. Mutta vähän arveluttaa sekin jos siellä on jotain kovin urheilullista ottelua, että mikä kaikki on ok suorittaa?!

Aina voi valehdella, että on lääkekuurilla esim. mulla on yks alapään ongelma, josta en halua puhua, mutta olen lääkekuurilla, jonka kanssa ei saa ottaa pisaraakaan.
Mikään urheilu ei ole liian rajua tässä vaiheessa!

Heips kaikille!

Ikä 21, LA 26.1 Karjaa
Elikkäs rv 6+2 ois tänään.
Meillä tärppäsi heti toisesta kierrosta.Jouduin itsekin juoksemaan ultrassa jo 2 kertaa kamalien vatsakipujen vuoksi,luulivat kohdun ulkoiseksi,mutta onneksi kyse oli vain suolistosta!
Mutta siellä meidän juniori näkyi jo,oli kasvanut hirmuisesti viikon aikana ja jonkinlaisen sydänäänenkin lääkäri sai,vaikka silloin oli vasta rv 5+5.
Nyt viikonloppuna kerrottiin kaikille läheisille sukulaisille ja tuttaville.Kumpienkin vanhemmat kyllä mukamas tiesivät,näkivät kuulemma silmien hehkusta.Ja oma isäni tiesi arvata senkin,että tammikuussa syntyy.Outoa!
Meilläkin on ensimmäinen neuvola 9.6 ja isukki tahtoo kovasti mukaan.Ja sattui mukavasti,että perhetuttu on meidän lääkärinä.
Ah,lomaa odotellaan,meillä on kummallakin heinäkuu kesäloma,suunniteltiin että lähdetään äkkilähdöllä ulkomaille,kun ei tästä Suomen kesästä näytä tulevan mitään..

Tervehdys kaikille!

Terveiset ekasta neuvolasta.. Sieltä ei oo kummempia kuulumisia, kun sydänääniä ei viel kuulu ja ultrattukaan ei.. Ainoastaan laskettuun aikaan tuli muutos, eli terkka laski sen 28 päivän kierron mukaan (mul 34), joten se varhaistui neljällä päivällä.. Eli siis 12.1.2007 olis uus la. En kyllä vielä päivitä sitä tohon listaan, katotaan mitä ultrassa sanotaan..

Hyviä vointeja kaikille,
toivoo Tiuhti ja Viuhti 8+3