Tammimammat 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkin np-ultrassa kätilö kysyi, että haluatteko kuunnella ääniä. Tumps tumps tumps tumps :)

Katja78: joudutko siis käymään sokerirasituksessa kaksi kertaa? Olen käynyt molemmissa raskauksissa siellä rasituksessa, mutta vain yhden kerran. Ja nytkin joudun, mutta vain kerran sitten joskus syksyllä. Ei kyllä ole olleet arvot kohollaan koskaan, toivottavasti ei nytkään.

Olin tuntevinani eilen illalla maatessani mahassa muljauksia. Niinköhän tuo pikkukaveri siellä jo alkaa äitille ilmoittelemaan olemassa olostaan. Makaan kaikki illat ennen nukkumaan alkamista käden masulla ja näillä viikoillahan (13-14) vauveli tuntee äitin kosketuksen jo. Täytyy vielä odotella vahvempia liikkeitä. Olen kyllä aiemmissakin raskauksissa tuntenut liikkeet melko varhain, vaikka istukka onkin ollut suoraan "vaimentamassa" liikkeitä masun etuosassa.
Mutta tästä on hyvä jatkaa...

Aurinkoista kesäpäivää!

-Leonor 13+1

Terme pitkästä aikaa!

Tänään viikkoja 12.
Np-ultrassa käväistiin yksityisesti tiistaina.
Kunta ei raaski sitä tarjoilla.

Ohessa lääkärisedän tarinaa meitin vauvasta:

Kohtuontelossa nähdään yksi hyvin vilkkaasti liikkuva sikiö.
Kallon muoto ja aivokudos normaali.
Neuraaliputki koko pituudeltaan ehjä.
BP 20 CRL 50 vastaten täsmälleen aikaa.
Niskaturvoke 0.9 mm eli normaali.
Sydän normaali.
Palleakaari näkyy.
Kaikki raajat liikkuvat vilkkaasti, nilkkojen taivutukset nähdään. Lapsiveden määrä ja istukka normalit.

Lekurin mukaan nilkkojen taivutukset erittäin hyvä merkki.
Down-henkilöillä taivutusta ei ole tai se on hyvin heikko.
Samoin vatsaontelossa ei näkyviä kalkkimuodostelmia.
Itse olin aiemmin luullut, että pieni niskaturvotuksen määrä sekä nenäluun näkyminen raskauden tässä vaiheessa olisivat merkittävämpiä tekijöitä nimenomaan downia seulottaessa.

Miksi jauhan tuosta downista, on oma ikäni, eli kuulun kohonneen riskin ryhmään.

Tämän perusteella taidan jättää muut seulat väliin ja jäädä kasvattelemaan pakkiani, nyt jo niiin muhevaksi käyneen rasvakudokseni alle.

Päivänjatkoa!

PS: Niin ja tutkimuksen teki aiiivan ihaana lekuri Koskiklinikalla, vois vaikka suositella muillekin. T.Tarkkila nimeltään.
Omavastuuta jäi rontti 70€ eli ei paha sekään.

En ole vieläkään saanu sitä kutsua np-ultraan naistenklinikalle, mutta kyllä sen ens viikolla pitäis olla, oisin voinu kyllä mennä jo tällä viikolla, niin ei tarvis sitä jännätä enää. huomenna 12 viikkoa täynnä, tai joka tapauksessa viikonloppuna. Toivottavasti tää vielä oireileva lievä yökötys häviäis ens viikon aikana ennen lomamatkaa. Enää yksi työpäivä ennen loman alkua, jes!

Minä sain jo kutsun ens viikon torstaille np-ultraan sekä syyskuun alkuun rakenneultraan. Säästävät ilmeisesti paperia ym. kun jo samalla antoivat senkin ajan.
On se varmaan uskottava, että pahoinvointi on ohi, kun jo viikko menny hyvin. Eli kolmella viikolla taas selvisin =). Muutenki virtaa on ihan toiseen malliin. Vielä kun malttais mennä illalla ajoissa nukkumaan, niin vois tehdä päivisin mitä vaan! Olin tänään pari tuntia hoitamassa kälyn 6vk ikäistä tyttöä ja oli aika mielenkiintoista. Hän on tosin "helppo" tapaus, mutta silti tuli mieleen että on se hyvä, ettei heti vuoden alusta tärpänny meidän kokeilut, kun oma poika alko huutaa maitoa heti ku annoin vauvallekin. Siinä sitten taiteilin kahden maitopullon kanssa tyttö sylissä ja poika seiso lattialla. Olisi yks lisäkäsi ollu tervetullut!

Voi se penteleen terkka ku sano mitä sano neuvolassa. Näin koko yön painajaisia, etten ehdi laitokselle ajoissa ja vauva synty millon mihinki. Onneksi ei tullu mitään ongelmia. Yhdessä unessa poliisit sai toimia kätilöinä ;). Eikä tullukaan niitä ylinopeussakkoja mitä varten meidät pysäytettiin.

Eilen olin sitten np-ultrassa ja neuvolassa, ja kaikki hyvin :) siellä se pikkuinen potkutteli : ) näkyi 10 sormea ym... tosin ei lääkäri vieläkään saanu mitattua niskaturvotusta, mikä ihme noissa tän paikkakunnan lääkäreissä on... mutta vakuutti kaiken näyttävän ihan normaalilta, myös sen niskan. viikkoja on ultran mukaan kasassa noin 13 tasan eilisen ultran mukaan, ja neuvolassa antoi päivän vähemmän joten mennään vissiin sen neuvolan laskujen mukaan. Hb:kin oli noussut, mutta ihmeiden ihme multa löytyi virtsatietulehdus aivan oireettomana, johon sain heti lääkkeet koska saattaa aiheuttaa keskenmenoja... sain myös ajan rakenneultraan viiden viikon päästä, joten nyt on taas jotain mukavaa mitä odotella : )
nyt pystyi jo ihan huokaamaan helpotuksesta ja todella uskomaan että kyllä meille on vauva tulossa. ihana tunne!
La muuten siirtyi eteenpäin, on nyt 12.1.
Mukavaa viikonloppua kaikille!

Sain vihdoikin kutsun np-ultraan mutta se on vasta viikon päästä pe, silloin tulee 13 rvkoa täyteen. Siinä oli mukana kyselyjä suostumuksesta istukkaverenluovuttamiseen synnytyksen jälkeen, ja kysely haluaako osallistua tutkimukseen ennenaikaisen syntymisen estämiseksi.... ?
Eilisilta ja yö meni huonosti, ilmavaivoja sun muuta poltetta mahassa, ja pieni oksukin sit tuli. Mitä lie sopimatonta olin syöny. Joten tänään on aika tööt olo.
Oliko niin että rinnat on koko raskausajan kipeet, ainakin ne kasvaa koko ajan..? vai loppuuko se aamuinen kipeyden tunne jossain vaiheessa?
Nyt kesälomille, mutta käyn silti välillä kirjoittelemassa.
Hyviä vointeja kaikille!

Hei Leonor,
Kyllä minun pitää käydä kaksi kertaa sokerirasituksessa.Edellisessä raskaudessa en käynyt kun kerran ja sillonkin oli arvot ihan normaalit.
Tämä on varmaankin joku uusi juttu täällä peräkylällä että odottajat joutuu kahteen kertaan juomaan sitä kaameeta litkua.Toivottavasti olis nytkin arvot kohdallaan.Sen näkee sitten ;-)
Nyt täytyy lähteä laittamaan perheelle ruokaa ja sen jälkeen uimaan!

Helteistä päivänjatkoa kaikille

katja78 12+1

Moi kaikki!

Onko teillä muilla nyt helteillä särkenyt päätä? Mulla on nyt joka päivä ollut jomotusta ja päivittäin oen vähintään yhden Panadolin ottanut. Varsinkin jos olen ollut ulkona auringossa, niin hetken päästä kivistää ja tulee huono olo muutenkin. Huivi on päässä ja juon paljon, joten ei voi siitäkään olla. Onko kanssakärsijöitä?

-pouta 14+1

Mulla on särkenyt päätä jo vaikka kuinka kauan. Onneksi tänään on vika työpäivä, niin ei tartte täällä kuumassa toimistossa enää kärsiä! Olen myös juonut paljon, ja joutunut ottamaan Buranan kerran päivässä. Mulla menee päänsärky helposti migreeniksi, joten otan melko "helpostikin" Buranan. Ja yritän venytellä, mutta eipä tähän mikään tunnu auttavan. Jospa tuo loma ja löhöily auttaisi;-)

Hmm, huomasin että tuolla lapsettomuuspuolella kirjoittelee joku toinen Joanna. Ehkä mun pitäisi viitsiä tästä lähtien kirjautua. Hassua, että tämä ohjelma ei estä niiden nimimerkkien käyttöä, jotka on rekisteröity. (Kuten tekee mm. suomi24-palsta)

heipsan taas kaikille!!!
ajattelin tulla toivottamaan hyviä viikonloppuja teille:) vaikka itte ainakaan en oikeen tosta auringon porotuksesta voi nauttia kun on tota samaa "vikaa" mistä pouta kirjotteli:( järjetön pään kivistäminen alkaa kun on hetkenkin auringossa...istuskelen vaan varjossa ku nuorimmaista tarvii seurailla silmä tarkkana tossa ulkona ja yritän juoda hullun lailla mut ei nekään tunnu auttavan..
eilen oli neuvola..ihanaa kuulla vaavin sydämmen jumpsutus:)
eipä siellä kummempia,paino oli tippunut vaikkakin ittestä tuntuu että sitä on tullu kilo kaupalla lisää mut kyllähän sitä viellä ehtii..heh!
ensimmäisestä kiloja tuli yli 20 ja muistakin tooooosi paljon et tuskinpa sitä nyttenkään kevyemmin pääsee eikä oo niin tarviskaan:)
ja nyt suuntaan taas vessan kautta mehukannulle..voi hellettä, voi hellettä!
masun kasvuja ja kesä päiviä kaikille...aurinkoon tai varjoon...

kai Joanna tiesit ettei buranaa saisi ottaa kun on raskaana?? Itsellä myös migreeni ja koko ajan saa pelätä koska päänsärky muuttuu migreenisäryksi. Panadolia olen ottanut mutta ei se oikein auta mitään. Monta päivää myös mulla pää särkenyt. Olen kyllä aina kärsinyt usein toistuvista säryistä mutta nyt se on kamalampaa kun ei saa ottaa muuta kuin panadolia.

Heip

Maha on kuin jalkapallo, vaikka puntarin mukaan ei paino ole vieläkään noussut! Miten se voikin olla tällainen "pallero".. Selkäkin tuli viime yönä kipeäksi ja nytkin on vaikea löytää sellaista asentoa, ettei olisi kipua. Pitäisi vahvistaa selkälihaksia, olleet aina mulla heikko kohta.

Jos panadol ei auta kipuihin, voi lääkäriä pyytää kirjoittamaan reseptin panacodista. Siinä on vaikuttavana aineena parasetamoli ja kodeiini, ja auttaa paremmin kuin pelkkä parasetamoli.

Vanilja 12+2 (uskomatonta, että on mennytkin nopeasti ensimmäinen kolmannes!! hyvä me :)

Nyt meni jo päänsärky semmoiseksi ettei sietokyky enää kestänyt vaan menin tänään päivystykseen. Viikon on päätä särkenyt lähes tauotta. Kylläpä oli ikävää kun sain itse pyytää sairaslomaa kun lääkäri sitä muuten ei olisi kirjoittanut!! Tuli aika ikävä olo itselle, oletin että melkein kuka tahansa ymmärtäisi millainen olo on jos viikon särkee yhtä mittaa päätä. Sitten saa sairaslomaa melkein ruinata. =o(

Huh hellettä

oltiin viikko pojan kaa kahdestaan reissussa mummolassa. yökkäilen yhä reippaasti. varsinkin väsyneenä. neuvolassa käytiin kuuntelees sydänääniä, kun tuli hiukan vuotoa. 170 tuo jumputti eli rajojen yllä, mutta ens viikolla ultraan tarkemmin.

Leonor: olit huolissa liiveistä. mulla oli Anitan imetysliivit, niissä on H-kuppiin asti saatavilla. tosin mulla jäi rinnat yhä H-kuppisiksi, joten en tiedä mitä sitten teen, jos vielä kasvaa. ennen mulla oli 75E ja nyt norm. painossakin 75H. täytettä tuntuu taaskin tulevan....

nyt on pakko mennä pitkäkseen, kun poikakin nukkuu.